Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:56

Maar zullen ze ooit de mensentaal kunnen begrijpen en zoja, wat zouden ze terug (kunnen) zeggen? (diepzinnig, niet?) Haha! Haha!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:06

HO verstaat 'ie heus wel hoor. En verder... geen idee.
De spraakorganen van een paard zijn niet geschikt om wat terug te zeggen in mensentaal, paarden zijn ook te dom om de structuur van ons taalsysteem te kunnen snappen. Ze hebben serieus te kleine hersens maar in hun brein zit dan wel alleen maar nuttige informatie, in tegenstelling tot dat van ons. Maar als ik Beer begroet en hij hinnikt zachtjes terug praten we toch gewoon samen? Of noem het desnoods samen hinniken, in ieder geval maken we gezellig geluid naar elkaar.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:45

ja hoor, de normale dingen en ze is een trut als ze weer eens bijna met haar groooote (fries)platvoeten met ijzers op mijn tenen gaat staan. Tong uitsteken

het gaat om de toon, praten kan ook in enge situaties, maar wel blijven rijden en niet je houding veranderen gewoon doorrijden of er niets engs gebeurt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:59

Ik praat ook vaak tegen haar, ze wordt er rustig van. En ze vind het geloof ik ook gewoon prettig. En het voordeel is dat bij longeren ze fantastisch op mijn stem reageert en met rijden ook.

Vooral als ze hengstig is heeft ze die aandacht echt nodig, anders is ze onhandelbaar. Maar niet dat ik haar mijn sores ga vertellen of zo. Maar als ik haar roep reageert ze met zachtjes hinniken en komt ze meteen naar het hek toe gedraafd.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:57

aan de ene kant lijkt het me waar wat je zegt mr het is met mijn paard niet zo. Mijn paard schiet er nog vaak vandoor en als ik dan tegen hem ga praten word die rustig en kalm. Ook als ik hem los laat in de bak en ik wil dat die naar me toen kom roep ik haar en staat se meteen stil en komt naar me toe gestapt.

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:33

Ik praat altijd tegen mijn paard!
Ik dacht echt dat het goed was, maar ik vind ook, ik kan nu niet ineens stoppen met het praten tegen mijn paard, daar is hij nu toch aan gewend.?

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:04

Ik praat tegen mijn verzorgpony's om ze gedag te zeggen, te vertellen wat we gaan doen,...
Maar ook als ze stout zijn of als ze juist heel goed luisteren...
Dus waarscheinlijk praat ik iets te veel..

Twixietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:06

Die stelling snap ik precies niet zo... Mag je dan ook als je pony schrikt voor hem of haar gerust te stellen niet gewon eens " How" zeggen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:11

Twixietje schreef:
Die stelling snap ik precies niet zo... Mag je dan ook als je pony schrikt voor hem of haar gerust te stellen niet gewon eens " How" zeggen?

Van wie mag dat niet? We leggen een zadel op de plek waar een katachtige op springt als hij trek heeft in een smakelijk hapje paard, we trekken de singel aan onder de buik door, precies het wolvenbuffet. En dan is praten tegen je paard opeens niet natuurlijk? Begrijp me niet verkeerd, ik ben anti-natural, ik vind gewoon dat de redenatie van dat blad (zie beginpost) niet klopt.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:12

ik praat veel de hele dag Haha! dan is het tegen mijn paarden dan de honden en dan mijn mini varken en als ik langs de kippen loop dan tok ik daar ook nog een verhaaltje mee Clown en als mijn vriend na zijn werk binnenkomt dan praat ik daar ook nog mee.
en als s,avonds alles naar bed ga dan krijgt iedereen een dikke kus en een weltrusten mee Koe

bia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:03

ik praat ook met paardne hoor als ik verdrietig ben verlet ik vaak het aan de paarden of gewoon ff gedag zeggen heel veel vooral als ik alleen ben doe ik veel meer haah
als ik buiten den ook hoor gewoon is leuk hoor ze zulleen niet alles begrijpen maar toch je bent het vaak wel ff kwijt als je ergens me zit gewoon ff ji en je paardje samen

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:07

Het klinkt op zich logisch, maar zoals eerder gezegt, wij zijn geen paarden.
Daarbij richt je door te praten de aandacht op jou, als je paard iets eng vindt en je praat geruststellend zal hij eerder op jou
letten en met jou bezig zijn. Ik praat een hoop met mijn paard,
maar misschien niet alleen voor het paard, maar ook voor mezelf,
toch verbeterd het ook het contact met het paard heb ik het idee.

Ik doe altijd wat volgens mij goed voelt en belonen en geruststellen lijkt mij geen kwaad kunnen, daarbij kan het praten met je paard voor jezelf ook heel erg opluchten, ik zou dus zeggen lekker doen... maar het belangrijkste is, doe wat voor jou
goed voelt!

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:19

ik praat ook altyd tege me paard. ik merk ook dat ze er rustiger van word als ze ergens bang voor is. en k praat ook tegen dr als ik de stal staat te poetsen, dan draait ze dr hoofd helemaal naar me toe als k bij de buik aant poetsen ben en blijft ze kijken tot dat ik ophou met praten.

Sissy_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:49

ik praat ook tegen my paard Haha!

ik denk dat de meeste het wel doen.. Haha!

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:43

Ik praat wel tegen ze, maar dat gaat eigenlijk vanzelf. Ik vertel geen hele verhalen maar meer gewoon om ze te begroeten en soms tijdens het rijden, als ze iets engs ziet dan praat ik gewoon heel rustig en gaat ze er meestal wel langs.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:36

Absoluut!! en af en toe hinnikt hij nog terug ook, zo schattig. Haha!

nikki__95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:05

zeker *LOL* Geen hele verhalen hoor Tong uitsteken Maar gewoon, als ie bijv. erg zenuwachtig is dat je dan rustig tegen hem gaat praten.

dreetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:12

Ik zeg soms wel eens een woordje tegen mijn pony's maar ik denk dat ze wel de tonen begrijpen : boos, blij, verdriet, angst. Maar hele verhalen vertel ik ook weer niet

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:53

Ik praat ook meestal wel, onder het rijden, of gewoon op stal ofzo, ik had laatst ook in de ROS gelezen dat het niet goed is ofzo. Ik weet het ook niet meer.. Ik dacht juist dat het goed was om te praten. Ik denk dat het er ook aan ligt wat voor paard je hebt.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:31

Ik praat continue als ik met mijn paard rij. Als ik stil val valt hij ook stil Clown ''onze'' gesprekken ga na een half uur echt nergens over. Al is het over vogeltjes,kleur van zijn dekje, het weer etc. Hij ontspant ervan en sommige dingen snapt hij wel bv. uhuh (dan mag iets niet),ho( is langzamer),halt(is stilstaan),terug(is achteruit lopen) zo zijn er nog meer hoor.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:05

Zelf praat ik wel altijd tegen mijn pony, vooral omdat ze het fijn vind.
Zo stel ik haar op haar gemak bij enge dingen, straf ik haar met mijn stem
als ze aan het klieren is, maar beloon ik haar ook wanneer ze het goed doet.
Het helpt bij mij echt, vooral om dingen aan te leren en af te leren Lachen

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:09

Tijdens het longeren klets ik altijd tegen hem. Sterker nog ik kan hem berijden en longeren op mijn stem zonder enig iets Haha! Dat is super hoor en hij doet het er niet slechter van. Hij houd juist van aandacht en ik van kletsen. Zijn het wel gewend van elkaar. Ik vind juist dat je band er beter door wordt.. Maarja Tuurlijk ga ik niet zitten kletsen over wat ik gedaan heb vandaag dat doe ik als ik hem poets maar tijdens het werken praat ik altijd tegen hem dat hij het goed doet of niet en wat we gaan doen Haha! Ik vind het raar als je niks tegen je paard zegt... Maarja dat is mijn mening. Ik rij ook niet wedstrijd gericht maar recreatief lekker voor de lol maar wel wat willen presteren uiteraard.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:11

.. hele verhalen
mijn knol berijpt donders goed of ik hem prijs of straf

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:09

Hele verhalen hang ik op tegen Paard. Van wat ik 's avonds ga eten tot wat Poes heeft uitgespookt en hoe ik me voel (even goed kijken of er niemand in de buurt is!). Paard vindt dat helemaal niet erg, geloof ik. Misschien dat het er ook mee te maken heeft hoe hij is opgegroeid/opgevoed. Als er altijd veel tegen hem is gebabbeld is hij daar juist aan gewend, misschien. Heet het dan niet dat hij geconditioneerd is? Nou ja, volgens mij kan het helemaal geen kwaad, niet bij mijn Paard tenminste.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:11

Ik praat tegen mijn pony, want hij heeft dat nodig, als ik niet praat word hij onrustig en durft hij niet veel.. Ik moedig hem ook vaak aan van: 'Toe maar!' 'Je kan het wel' etc.. Lachen