Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

colinda_

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:16

nou bedankt, dan zijn mijn paarden zeker ook zielig, omdat ze op het moment ook in de modder staan (kiezen ze trouwens zelf voor, want het laatste stukje land is goed droog)
en boomloos+bitloos rijden goedkoop? vergeet het maar heb boomloos zadel nou die was behoorlijk aan de prijs. wilde ook wel graag eens een bitloos hoofdstel aanschaffen, een goeie dan, maar daar begin ik als studente voorlopig maar nog ff niet aan, want die dingen zijn nog duurder dan een gemiddeld 'normaal' hoofdstel.

dat 'ze' zich met jou bemoeien en vertellen hoe het 'wel' moet vind ik wel hoogstens irritant, maar dat doen de 'normale' paarden lui ook, misschien nog wel erger.

groetjes

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:21

Modder op zich is natuurlijk niet erg, zeker niet als er een droog stuk bij is, en zolang ze kunnen kiezen!

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:27

Zullen we het topic laten sluiten. Het is namelijk zo dat een hoop mensen die zich natural noemen zich hier over behoorlijk aan gevallen voelen. Terwijl ze waarschijnlijk heel goed voor hun beestje zorgen.
Dit veroorzaakt alleen maar haat en nijt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:58

ik vind natural trouwens ook weer zo hokjes achtig over komen Clown misschien ben ik zelf ook wel een halve natural want ik laat me paarden ook zo lang en veel mogelijk buiten lopen Haha!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:04

cremellogek schreef:
. Bitloos en boomloos rijden is goedkoper dan een goed boomzadel.Boos!

PARDON ?? Zelf rijd ik toevallig bitloos met een aantal van mijn paarden, alhoewel ik mezelf geen "natural" pleeg te noemen, maar gewoon omdat die paarden en ik dat fijner vinden.
Heb jij enig idee van de prijs van een goede bosal ??? Slapen

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:07

de eigenaar van mijn verzorgknollies wil ook niet veel geld uitgeven...het zijnshetten staandag en nacht in de wei zonder dekentje wel met een stalletje..hooi is er stro is te duur.. ook de omheining is oud er zitten gaten in die hij verzolgens met een paaltje dichtmaakt...is het zadel kapot zegt hij als jij nou een gaatkijken naar een goed passend zadel, heb ik er een voor 75 euro die past emt beugels en bugelriemen en singel...zegik dat tegen hem antwoordt hij: dat is me veel te duur je kan voor 20 een heel goed zadel kopen Clown ik ben slim en gha er niet op in anders wordt hij kwaad maar het is redelijk vervelend...

maar hij is wel aardig en geeft om zjin paarden

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:32

Quellian schreef:
Arabesk schreef:
Mijn ARABIER, staat buiten zonder deken en zonder krachtvoer en geen schuilstal.

Dat je een koudbloed buiten laat staan is nog tot daar aan toe, maar ik denk dat de AID een buitenstaande Arabier niet zou tolereren. Hier iig niet, staleigenaar is er erg op gebrand dat alles naar binnen gaat (op een IJslander na). Ik wilde mijn NRPSer ook buiten hebben een jaar, maar hij zei dat dat niet eerlijk is tegenover haar. En dat terwijl een boer toch vaak realistischer is dan een gemiddelde paardenmiep.

sorry, maar ik vind dit bullshit. Een arabier is een heel sober ras dat perfect buiten kan gehouden worden ! een arabier is nog een zuiver ras, zonder veel inmenging van de mens via andere rassen, waardoor hij nog echt "paard" is. Harde benen en hoeven, zeer goed bestand tegen hitten en koude. Wordt oud en blijft heel lang gezond. Lees eens even de rasstandaard aub. Hoefkatrol komt bij arabieren quasi niet voor !
Het probleem met ons mensen is dat we onze dieren veel te veel vermenselijken. Honden en paarden moeten een jasje aan, en een setje dragen. Nog even en we gaan onze dieren juwelen aandoen en hun nagels lakken.
Let op : ik gebruik zelf ook dekens voor mijn paarden en ze komen ook op stal, maar dan vanuit praktisch oogpunt. Ik wil dat ze conditioneel in orde blijven en heb dus liever niet teveel wintervacht. Ik ga hier niet de grote natural uithangen, maar er wordt wel veel onzin verteld in dit topic, hoor ! Vork

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:42

polly_hvj schreef:
de eigenaar van mijn verzorgknollies wil ook niet veel geld uitgeven...het zijnshetten staandag en nacht in de wei zonder dekentje wel met een stalletje..hooi is er stro is te duur.. ook de omheining is oud er zitten gaten in die hij verzolgens met een paaltje dichtmaakt...is het zadel kapot zegt hij als jij nou een gaatkijken naar een goed passend zadel, heb ik er een voor 75 euro die past emt beugels en bugelriemen en singel...zegik dat tegen hem antwoordt hij: dat is me veel te duur je kan voor 20 een heel goed zadel kopen Clown ik ben slim en gha er niet op in anders wordt hij kwaad maar het is redelijk vervelend...

maar hij is wel aardig en geeft om zjin paarden

Maar dát vind ik dus een ander verhaal... hooi wat te duur is, vind ik belachelijk, dat is een basisiets om paarden te kunnen houden. Op hooi moeten ze in principe leven.
Een zadeltje voor 75 euro kan ik me ergens voorstellen, is ook best veel geld, zeker voor een shet.... zo wordt er helaas vaak gedacht, zeker door de oudere generatie

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:45

ik ben geen natural maar ben niet enorm veel kwijt per maand aan mn paarden. als het kan staan ze zomers dagen nacht in het land dat vinden ik en hun zelf lekkerder. nu geven ze aan ook savonds binnen te willen dus staan ze op stal.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:46

_rosita_ schreef:
Maar dát vind ik dus een ander verhaal... hooi wat te duur is, vind ik belachelijk, dat is een basisiets om paarden te kunnen houden. Op hooi moeten ze in principe leven.

lees de zin nog een keertje langzaam en dan lees je dat ze wel hooi hebben maar geen stro Knipoog (had er zelf ook last van hoor Clown )
polly_hvj schreef:
hooi is er stro is te duur..

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:50

Rianneke schreef:
_rosita_ schreef:

lees de zin nog een keertje langzaam en dan lees je dat ze wel hooi hebben maar geen stro Knipoog (had er zelf ook last van hoor Clown )
polly_hvj schreef:
hooi is er stro is te duur..

srry ik was niet zo duidelijk geloof ik Clown

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:56

Sorry, sorry,sorry:d
Weer errúg snel gelezen.... had hooi en stro gelezen.
In dat geval.... Geen probleem... Ze staan op de wei met hooi én schuilstalletje, lijkt me geen probleem:D

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:00

mjah, ik denk dat de ts het wat onhandig formuleert, maar ik ken helaas ook een aantal zeer fanatieke 'verkondigers van het ware naturalwoord' die er idd nog even bij vertellen hoeveel goedkoper ze zo uit zijn. Daarop veroordeel ik niet een hele denkwijze mbt paardenhouden, maar wordt dan wel heel kriebelig als die mensen hun vingertje wijzen naar 'normals' en beweren dat ze hun paard zo goed begrijpen en dat hun paard zo gelukkig is terwijl het beest met een ellendig gezicht tot zijn knieen in de blub staat met een klein plukje hooi. Maar ik denk niet dat dat persé natural is, maar idd gewoon mensen die hun ogen sluiten voor de behoeften van hun paard.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:01

De openingspost vind ik echt onzin.

Paarden in het wild krijgen bij hun geboorte toch ook geen luxe box?

Trouwens, een paard in een box is dezelfde vergelijking als een cavia in een klein hokje.
Als je het zo bekijkt is dat toch ook zielig?

Nou, mijn paard staat gewoon op stal,, komt een aantal uren per dag buiten in de paddoc, krijgt kuilgras en muesli.

Ik vind dat naturals niet 'goekoop' uit willen komen,, maar kijken naar de behoeften van een paard.
Een paard is tenslotte niet gemaakt om 22 uur per dag op stal te staan en 2 uur even te kunnen lopen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:11

cremellogek schreef:
Visconti schreef:
maar de beestjes hebben het goed dus wat is het probleem?

Die paarden die nu 24 uur per dag tot hun knieen in de blub staan en niet kunnen schuilen voor de erge regen en wind op het moment en nergens kunnen gaan liggen hebben het niet goed. Die paardjes mankeren ook constant wat..

mijn paard staat op de wei. ze heeft een stal, waar ze zo in en uit kan weer terug de wei in. er licht hier iedere avond brokken op haar te wachten en hoor. ze heeft een heerlijke dikke laag stro erin liggen. en tevens heeft ze een blubberwei, en een wei helemaal vol gras, en hoe denk jij dat zij eruit ziet? áltijd helemaal onder de blubber!
en daar kiest zij zelf voor, ze komt vanuit de stal, meteen in de groene wei. als ze door de groene wei heen gaat, dán pas komt ze in de blubberwei!

denk je nou echt dat mijn paard het zo zielig heeft? ze gaat zelf lekker liggen rollen omdat zij dat lekker vind! en nee, zij heeft geen deken op, omdat ik dekens onverantwoord vind, aangezien mijn paard ergens kan blijven haken, in haar stal, of wei, of de weg (pad langs een andere wei) naar haar stal.

ik maak ook eigen shabrakjes (ben ermee bezig, laat ik het zo zeggen). is het nou zo zielig, dat zij geen dure anky dekjes heeft?

nee! dit is helemaal niet zielig. ze heeft genoeg eigen keus. en ik ga liever voor een dekje, met stof wat goed zweet opneemt, en goed lekker zacht is, en groot genoeg en goed past. dan dat ik een dekje ga kopen wat me helemaal niet bevalt, onder mijn zadel wegschruift en geen vocht opneemt!

ik noem mezelf geen natural, maar ik ben wel dekenloos, stalloos (mijn paard staat eigenlijk alleen op stal voor eten, ze slaapt ook in de wei), en ook vaak bitloos en zadelloos.

en nee neemt mijn pony mij niet kwalijk voor. ze heeft een lekkere dikke wintervacht, in verband met haar eigen veiligheid. vaak geen koud ijzer in de mond. vaak geen zadel op de rug (alleen als ik serieus ga rijden. zonder zadel alleen stap en af en toe een drafje en galop, ivb met behoud van haar rug). ik denk dat ze mij er dankbaar voor is.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:19

ik heb mijn paarden ook zo lang mogelijk op de weide
en dat is niet om het "goedkoop" te maken
omdat ik wil dat mijn paarden zo min mogelijk opgesloten zitten
als ze zelf aan de poort komen wachten laat ik hun altijd binnen
ze krijgen nu altijd hooi en brokken en bieten

ze hebben nooit een deken op
dit vooral omdat een paard niet voor niets een vacht krijgt
mijn paarden hebben nog nooit een deken opgehad ofzo en zijn ook nog niet ziek geweest
ik denk dat een paard het leuker vind gewoon zonder deken

met rijden heb ik ook gewoon een bit met een gewoon dressuurzadelen
heel veel bla bla heb ik daar niet voor nodig gelijk peesbeschermers en van dat gedoe
dat heeft bij mij helemaal niks met goedkoper willen zijn te maken

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:22

Dames dames dames....de natuur kun je nooit nabootsen. Je kunt wel "natural" gaan doen, maar wat heeft het voor zin?

Paarden leven niet in het wild in Nederland en als je het helemaal natural wil doen dan moet je geen paard nemen, simpel zat toch?

Bedoel het niet aanvallend maar het is in feite wel zo...

Mijn paard staat gratis in een groot stuk weiland, hooi moet ik betalen en de dierenarts en bekappen heb ik zelf door middel van een cursus geleerd.

Mijn paard super duur? Nee dat valt wel mee. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
Laatst bijgewerkt door Coconut op 15-11-07 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:31

_Skess_ schreef:
Mijn paard staat gratis in een groot stuk weiland, hooi moet ik betalen, dierenarts en bekappen heb ik zelf door middel van een cursus geleerd.

.

Moet zeggen dat ik dit toch niet erg fijn vind klinken...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:33

hoe bedoel je? de dierenarts komt om te ontwormen en voor de tanden vijlen. Goh dat is inderdaad niet lekker voor het paard en ook niet goedkoop ja.

Ik bel WEL de dierenarts en ook als er niet direct iets ergs is en ik me toch zorgen maak, mag jij niet lekker vinden, heb je mooi pech gehad.

en ben bezig met een cursus bekappen van een gediplomeerde hoefsmid en niet van een dierenarts als je even beter leest.

Mag jij niet lekker vinden klinken, maar ik weet wel wat ik doe hoor
Laatst bijgewerkt door Coconut op 15-11-07 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:35

Dat van blubberwei, schuilen niet schuilen...hangt gewoon af van paard tot paard.
Sommigen zeggen hier dat hun paard vrijwillig in de blubber gaat staan. Mijn paard heeft een inloopstal met voor voor de stal een metertje klinkers, als er blubber ligt dat krijg ik haar niet eens de klinkers af. Als ik de stallen moet uitmesten zal ze zich zoveel mogelijk proberen keren en draaien, zolang ze maar geen hoef in de modder moet zetten.

Sommige paarden staan door weer en wind buiten, door en doornat te worden terwijl ze een schuilstal hebben. Ik had vroeger een paard die als ze een druppel voelde, in een drafje naar de schuilstal ging en daar bleef wachten tot het over was.

Wat is dan het beste voor het paard? Dan kijk je toch telkens individueel wat jouw paard het prettigste vindt, daar is toch geen algemene regel voor? Lijkt me dat je dus niet alleen moet kijken naar wat het goedkoopste of duurste is, maar dat je individueel naar het paard moet kijken of de goedkoopste of duurste oplossing het beste is.

Even over een arabier die met koud weer niet onbeschermd buiten zou mogen staan, ik weet niet als het al gezegd is want ik heb niet alle reacties doorgelezen maar: Enig idee hoe koud het 's nachts in een woestijn wordt? Knipoog Arabieren zijn misschien van nature beter beschermt tegen de kou dan kwpn'ers.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:39

_Skess_ schreef:
hoe bedoel je? de dierenarts komt om te ontwormen en voor de tanden vijlen. Goh dat is inderdaad niet lekker voor het paard en ook niet goedkoop ja.

Ik bel WEL de dierenarts en ook als er niet direct iets ergs is en ik me toch zorgen maak, mag jij niet lekker vinden, heb je mooi pech gehad.

en ben bezig met een cursus bekappen van een gediplomeerde hoefsmid.

Mag jij niet lekker vinden klinken, maar ik weet wel wat ik doe hoor

Nounou,

beetje normaal mag ook wel hoor!
Gadver, wat een reactie!
Op deze manier kan ik em voorstellen dat straks de naturals weer door het slijk gaan.
Jij geeft aan dat je dierenarts zelf hebt geleerd door een cursus. Ík geef daarop aan dat ik dat geen fijn idee vind, aangezien je dmv een cursus nóóit voldoende info over een heel paard kan leren.

Als je even de moeite neemt mijnberichten te lezen, zul je zien dat ik óók zelf de hoeven bij houdt, maar ze wel laat controleren.

Haal even adem en lees..... Damn zeg!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:39

Quellian schreef:
Arabesk schreef:
Mijn ARABIER, staat buiten zonder deken en zonder krachtvoer en geen schuilstal.

Dat je een koudbloed buiten laat staan is nog tot daar aan toe, maar ik denk dat de AID een buitenstaande Arabier niet zou tolereren. Hier iig niet, staleigenaar is er erg op gebrand dat alles naar binnen gaat (op een IJslander na). Ik wilde mijn NRPSer ook buiten hebben een jaar, maar hij zei dat dat niet eerlijk is tegenover haar. En dat terwijl een boer toch vaak realistischer is dan een gemiddelde paardenmiep.

Laat de AID maar komen, ze herkennen m toch niet als arabier Extreme duivel. Hij lijkt meer op een IJslander nu met z'n dikke vacht Haha!

NRPS en KWPN kunnen ook prima buiten staan hoor! Ik ken er genoeg die buiten wonen Ja

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:41

@ Rosita,

hou jij je even in. Als jij beter leest zie je dat ik BEKAPPEN door middel van een cursus heb geleerd en niet dierenartsen...

sjonge jonge..lezen is ook een vak zeg Nagelbijten / Gniffelen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:41

Arabesk schreef:
Laat de AID maar komen, ze herkennen m toch niet als arabier Extreme duivel. Hij lijkt meer op een IJslander nu met z'n dikke vacht Haha!

Zo'n beetje alle buitenknollen zijn nu gewoon 1 ras joh.... teddybeer x paard
Is wel hip om een fototopic te openen... staat er tenminste ook een .....X.... bij Haha!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:43

_Skess_ schreef:
@ Rosita,

hou jij je even in. Als jij beter leest zie je dat ik BEKAPPEN door middel van een cursus heb geleerd en niet dierenartsen...

sjonge jonge..lezen is ook een vak zeg Nagelbijten / Gniffelen

nog 1 maal dan en dan ben ik klaar met jou:

Mijn paard staat gratis in een groot stuk weiland, hooi moet ik betalen, dierenarts en bekappen heb ik zelf door middel van een cursus geleerd

Zie hieronder je eigen tekst... maar goed... blijf jij lekker in de aanvalwereld Doei!