[centraal] Ben ik te groot/zwaar voor mijn paard/pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:02

Maikaatje schreef:
Ik ben zelf 1.80 :oo en mijn Haflinger 1.45
Pas ik er nog op ? :(:)

Mijn man is ook rond de 1.81 en die rijd nog op mijn fjord van 1.42 ;)
Mopoi is anders,maar hij heeft wel zijn gewicht mee.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:37

ik zal ook maar mee doen :D

ik heb alle foto links tot nu toe bekeken en vind er nog geen één tussen zitten waarvan ik zeg dat kan echt niet meer, de meesten twijfelen wel maar eigenlijk is er niks aan de hand. mijn tip. wees niet te onzeker over jezelf, maar wees wel realistisch, ga niet met 90kg op een shetje zitten, maar neem een sterke pony of paard met een stevige rug en sterke benen. ik verkoop om deze reden mn zelfgefokte hafje van 1.39, die is te rank gebouwd en te klein voor mijn gewichtje. O:)

heb ook nog maar een foto van mezelf.(handen zijn wat ver uit elkaar, komt door mijn iets bredere middelgedeelte :P en dat maakt het lastiger de handen goed bij elkaar te houden.)
ik vind dat het prima gaat (scheelt dat ik wel korte beentjes heb en pony een ronde buik :P ) is wel een foto van 5 jaar terug (en 15 kilo lichter) en ik rijd niet meer op haar, pony is met pensioen. (ik was toen 20 jaar)
pony is 1.40 en ik ben 1.59. maar wel met een flinke dosis overgewicht, is op deze foto niet zo duidelijk (is van de goeie hoek genomen :D ) en ben in de afgelopen 5 jaar nog wat zwaarder geworden doordat ik (noodgedwongen, zie profiel voor info hierover) gestopt was met rijden, en nog een kantoorbaan kreeg ook (van 7 dagen per week de hele dag stallen mesten en paarden trainen/longeren naar 24 uur per dag op je kont zitten) das niet gezond natuurlijk |( maar goed, heb een hekel aan overige sporten ofzo, en hopenlijk wil het weer wat beter gaan als ik weer intensief kan rijden, want doe daar werkelijk alles voor en ben dan ook erg intensief bezig en ook eromheen, voorbereiden na verzorging enzovoort.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3SKLLKXC-D.jpg

marrlinde

Re: [centraal] Ben ik te groot/zwaar voor mijn paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:40

krap.. maar gaat nog net ;)

anne_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:44

KoudbloedKim schreef:
En ik? Heb even een super nadelige foto opgezocht. ><
http://i31.tinypic.com/xnsy0p.jpg

Dit vind ik nog wel kunnen, paard is groot en fors gebouwd dus. ;)

Foedji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:37

Divino van Lauwtjuhlevi rijd ik wel eens op en die is 1,55 m!

Ik ben 1,93m en 90 kg!

Divino houd me maaaaaaaakkelijk!!!

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:49

ik heb een hafje van 4 jaar met een stokmaat van 1.39
ik heb haar te koop staan omdat ik te zwaar voor haar ben op te berijden :o
qua lengte kan ik er wel (ben 1.59 zeg altijd 1.60 omdat het mooier klinkt, maar eigenlijk ben ik maar 1.59 :D )

het feit is helaas dat ik wel wat te zwaar ben :o (ga niet zeggen hoe zwaar, heb het er al moeilijk genoeg mee :Y) )

het hafje in kwestie is dus 1.39 hoog, redelijk smal gebouwd 4 jaar, nu nog slap gespierd, maar met een juiste voorbereiding en goede voortraining goed gespierd.

maar wat is het maximale gewicht (zonder zadel) wat jullie op een hafje als dit (goed gespierd, wel smal) zouden laten rijden? er van uit gaande dat ze voldoende sterk gespierd is en het een hafje is met pit en best wat kan hebben.

misschien als ik een indicatie heb van wat er ongeveer wel op kan, geeft me dat de goede motivatie om toch nog af te vallen en haar te kunnen berijden zodat ik haar niet hoef te verkopen.

please graag serieuze reacties dit is erg moeilijk voor me. :(:)

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:03

Er zijn bepaalde regels voor het gewicht dat een paard kan dragen
ik geloof 15 tot 20 % van zijn eigen lichaamsgewicht.. ik heb er wel absoluut géén idee van hoeveel jouw hafje weegt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:13

Er zijn uitzonderingen op elke regel. ;)

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:15

KoudbloedKim schreef:
Er zijn uitzonderingen op elke regel. ;)

tja.. maar of die uitzonderingen ook goed zijn voor de gezondheid van het paard is uiteraard héél wat anders hé ;)

kijk, als je twijfelt vraag je het het best aan een dierenarts, ik houd liever de regel van 15% van het lichaamsgewicht van het paard aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:52

Soms is het idd voor de buitenwereld overduidelijk dat iets niet kan. :j
En sommige mensen rijden zonder naar de lichaamstaal van hun paard te kijken.
Maar als je een paard hebt met een zwakke, doorgezakte rug, dan kan hij natuurlijk veel minder dragen dan wanneer hij een supersterke, gespierde rug zou hebben.
Ik vind dat procentgedoe een goede richtlijn, maar er kan altijd van afgeweken worden.
Vandaar dat ik het veel makkelijker vind om foto's te beoordelen dan een verhaaltje.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:07

De meeste haflingers kunnen in principe 70 kg zonder problemen dragen, maar dat hangt ook af van zijn lichaamsbouw, bespiering en conditie.

Een goed getrainde haflinger kan wel meer hebben, maar ik durf niet te zeggen hoeveel kg's. Lang geleden zag ik een dikke vrouw op een haflinger rijden en ik schat in dat zij iets van 90/100 kg woog en hij had er geen moeite mee, maar dat was wel van die ouderwetse type.

Ik zou zeggen, probeer erachter te komen hoeveel je haflinger weegt en neem dan 15% van zijn eigen lichaamsgewicht. Dan weet je hoeveel hij kan dragen. Als je nog te zwaar bent, dan kun je hem laten trainen door ervaren, lichtere persoon zodat hij sterker wordt, want nu is hij nog slap bespierd. Na een juiste training is hij dan in de staat om zwaardere persoon te dragen, maar ik weet niet hoeveel je weegt en dat gaat me ook niks aan.

Ik ga vanuit dat je je gezonde verstand gebruikt en dat je aan de welzijn van je paard zal denken. ;)

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:40

KoudbloedKim schreef:
Soms is het idd voor de buitenwereld overduidelijk dat iets niet kan. :j
En sommige mensen rijden zonder naar de lichaamstaal van hun paard te kijken.
Maar als je een paard hebt met een zwakke, doorgezakte rug, dan kan hij natuurlijk veel minder dragen dan wanneer hij een supersterke, gespierde rug zou hebben.
Ik vind dat procentgedoe een goede richtlijn, maar er kan altijd van afgeweken worden.
Vandaar dat ik het veel makkelijker vind om foto's te beoordelen dan een verhaaltje.

Ik ben het daar niet volledig met eens eerlijk gezegd, van nature uit laat een paard geen pijn zien ..
maar ik ga verder wel mee met Goldenflower, en ik zou iig in het geval van de TS het aan de DA vragen, lijkt me dat die er een beter zicht op heeft

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:46

Goldenflower schreef:
De meeste haflingers kunnen in principe 70 kg zonder problemen dragen, maar dat hangt ook af van zijn lichaamsbouw, bespiering en conditie.

Een goed getrainde haflinger kan wel meer hebben, maar ik durf niet te zeggen hoeveel kg's. Lang geleden zag ik een dikke vrouw op een haflinger rijden en ik schat in dat zij iets van 90/100 kg woog en hij had er geen moeite mee, maar dat was wel van die ouderwetse type.

Ik zou zeggen, probeer erachter te komen hoeveel je haflinger weegt en neem dan 15% van zijn eigen lichaamsgewicht. Dan weet je hoeveel hij kan dragen. Als je nog te zwaar bent, dan kun je hem laten trainen door ervaren, lichtere persoon zodat hij sterker wordt, want nu is hij nog slap bespierd. Na een juiste training is hij dan in de staat om zwaardere persoon te dragen, maar ik weet niet hoeveel je weegt en dat gaat me ook niks aan.

Ik ga vanuit dat je je gezonde verstand gebruikt en dat je aan de welzijn van je paard zal denken. ;)

uiteraard is het welzijn van het paardje het belangrijkst, dat is ook de reden dat her en der en overal en hier vragen stel of het nou wel of niet kan, het is ook mn grootste probleem dat ik bang ben haar rug te beschadigen op lange termijn ofzo, of dat ze een doorgezakte rug krijgt na een tijdje.

maar eh ongeveer 15 %? ik schat dat ze rond de 350 kilo is.
dan zou er 52 kilo op mogen.... da moet ik mezelf zowat in tweeën delen ja, hihi, dat gewicht zal ik nooit halen, zelfs niet als ik op streng dieëet ga, en als het wonder dan zou gebeuren, dan zou ik een ongezond te laag gewicht hebben, ben namelijk ook zwaar gebouwd, brede shouders/brede heupen. dan zou ik er ingevallen uitzien vrees ik, gaat me zowiezo niet lukken en wil ik ook niet :o
ga ik uit van 20% is het 70 kilo, dat is te doen, in de tijd dat ik haar bespiering train zou ik dat wel kunnen halen.
maar ze is wel iel gebouwd. :?
hoe dan ook wil ik afvallen en zal ze dit gewicht van me nu, niet altijd hoeven te zeulen. maar nu is er geen enkele motivatie omdat ik niet kan rijden. misschien toch handig als ik haar ga trainen en dan het vooruitzicht dat ik wat kan rijden als ik wat afgevallen ben dat dat me wel motiveerd. *D
probleem is dat ik altijd zo snel, door kleine dingetjes soms hoor, gedemotiveerd ben. ;(

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:19

als je de 70 kan halen zou ik als ik jou was je pony niet verkopen!
het is dan én een toffe motivator om af te vallen en daarna ook op je streefgewicht te blijven,
én het is een prachtige beloning dat je dan na een tijd van afzien op haar kan rijden,
en je pony heeft het zo te lezen goed bij je, omdat je hier ook al zo secuur mee omgaat.
je weet nooit waar ze terecht komt als je haar van de hand doet, toch?
dus ik zou zeggen, houden, en dan zien we tzt wel topics verschijnen in HAW :D

je schrijft dat ze nog jong is, kan je in de tussentijd dat je nog moet lijnen lekker met haar trainen aan de longe, en dat soort dingen.
je wacht dan automatisch tot ze lichamelijk ook sterker is en er meer aan toe is een ruiter te dragen, dus dat is dan ook weer winst!
plus dat ze voordat je gaat rijden al mooi gespierd en los zal zijn dan :)

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:37

Nou, ik ga dan ook maar eens een gokje wagen....

Moet er bij zeggen dat ik op dit moment aan het lijnen ben, dus er gaan gestaag kilootjes af. Maar ik ben te zwaar. Gewicht ga ik niet noemen, schaam me er voor!! Ik heb helaas geen foto's van onder het zadel, maar zo kunnen jullie zien hoe groot ik ben(redelijk dan) en de verhouding met mijn (draver) paardje! Mijn paard is 1,68 en ik ook!

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:42

@ justme.. ik denk dat je er heel netjes op past hoor.. flink paard heb je daar..

@ koudbloedkim.. ik vind jullie goed passen, maarhet lijkt op de foto of je zadel wat te klein is voor je. en dat geeft verkeerde belasting van de rug. maar wat heb jij een te gek paard zeg.. heel mooi vind ik haar..

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:49

Vinden jullie mij te groot voor mijn vaste manege pony zeg maar?
Ik ben 1.55m ongeveer en Silver is 1.35 ongeveer.

Kan zo effe gauw geen foto vinden maar Silver is nogal dik duss... En in mijn topic Vrijrijden met Silver (manegepony) staan foto's ik weet alleen niet hoe ik de link hier kan plaatsen.

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:06

FitzChivalry schreef:
@ justme.. ik denk dat je er heel netjes op past hoor.. flink paard heb je daar....

ppfff... reactie valt me 100% mee! Hij is idd erg fors voor een draver! Gelukkig!

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:15

Marigold schreef:
als je de 70 kan halen zou ik als ik jou was je pony niet verkopen!
het is dan én een toffe motivator om af te vallen en daarna ook op je streefgewicht te blijven,
én het is een prachtige beloning dat je dan na een tijd van afzien op haar kan rijden,
en je pony heeft het zo te lezen goed bij je, omdat je hier ook al zo secuur mee omgaat.
je weet nooit waar ze terecht komt als je haar van de hand doet, toch?
dus ik zou zeggen, houden, en dan zien we tzt wel topics verschijnen in HAW :D

je schrijft dat ze nog jong is, kan je in de tussentijd dat je nog moet lijnen lekker met haar trainen aan de longe, en dat soort dingen.
je wacht dan automatisch tot ze lichamelijk ook sterker is en er meer aan toe is een ruiter te dragen, dus dat is dan ook weer winst!
plus dat ze voordat je gaat rijden al mooi gespierd en los zal zijn dan :)

bedankt voor je motiverende bericht, ik heb zojuist mn kar en tuig op marktplaats gegooid (heb geen geld voor een zadel.) als die verkocht is kan ik een zadel laten passen voor haar, kan ik mooi nog een beetje bespiering er op kweken, kan ik ook een beter zadel gelijk nemen, dan hoef ik niet bang te zijn dat het na een tijdje niet meer goed zit omdat ze gespierder is geworden. kan altijd natuurlijk, maar kans is iets kleiner.
ga morgen beginnen met haar trainen aan de longe :D

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:16

justme83 schreef:
Nou, ik ga dan ook maar eens een gokje wagen....

Moet er bij zeggen dat ik op dit moment aan het lijnen ben, dus er gaan gestaag kilootjes af. Maar ik ben te zwaar. Gewicht ga ik niet noemen, schaam me er voor!! Ik heb helaas geen foto's van onder het zadel, maar zo kunnen jullie zien hoe groot ik ben(redelijk dan) en de verhouding met mijn (draver) paardje! Mijn paard is 1,68 en ik ook!

Ben benieuwd naar jullie reacties!

ik vind het een mooie combinatie hoor. *D

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:46

Silver is trouwens een Welsh (Cob volgens mij)

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:09

@hafjegek:
Ik vind het net kunnen, een haf kan best wel wat dragen. Maar als het beestje er moeilijk mee heeft zal ik niet gaanblijven rijden

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:12

nou dat wil ik ook eens weten

mijn gewicht zeg ik ook niet, maar ik ben 1m 72 groot en mijn haf is 1m53 groot
Afbeelding

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:32

Maikaatje schreef:
@hafjegek:
Ik vind het net kunnen, een haf kan best wel wat dragen. Maar als het beestje er moeilijk mee heeft zal ik niet gaan blijven rijden

nee uiteraard. ik ken haar door en door dus merk het snel genoeg als er iets aan de hand is.
ik ga haar vanaf morgen eerst weer rustig longeren, en dan kijken hoe het verder gaat.

woest:
ik vind het er prima uitzien, je voeten steken iets uit, maar zo op de foto te zien niet te ver dat je het paard hinderd. verder kan het prima.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:00