Maikaatje schreef:Ik ben zelf 1.80en mijn Haflinger 1.45
Pas ik er nog op ?
Mijn man is ook rond de 1.81 en die rijd nog op mijn fjord van 1.42

Mopoi is anders,maar hij heeft wel zijn gewicht mee.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
KoudbloedKim schreef:Er zijn uitzonderingen op elke regel.
KoudbloedKim schreef:Soms is het idd voor de buitenwereld overduidelijk dat iets niet kan.
En sommige mensen rijden zonder naar de lichaamstaal van hun paard te kijken.
Maar als je een paard hebt met een zwakke, doorgezakte rug, dan kan hij natuurlijk veel minder dragen dan wanneer hij een supersterke, gespierde rug zou hebben.
Ik vind dat procentgedoe een goede richtlijn, maar er kan altijd van afgeweken worden.
Vandaar dat ik het veel makkelijker vind om foto's te beoordelen dan een verhaaltje.
Goldenflower schreef:De meeste haflingers kunnen in principe 70 kg zonder problemen dragen, maar dat hangt ook af van zijn lichaamsbouw, bespiering en conditie.
Een goed getrainde haflinger kan wel meer hebben, maar ik durf niet te zeggen hoeveel kg's. Lang geleden zag ik een dikke vrouw op een haflinger rijden en ik schat in dat zij iets van 90/100 kg woog en hij had er geen moeite mee, maar dat was wel van die ouderwetse type.
Ik zou zeggen, probeer erachter te komen hoeveel je haflinger weegt en neem dan 15% van zijn eigen lichaamsgewicht. Dan weet je hoeveel hij kan dragen. Als je nog te zwaar bent, dan kun je hem laten trainen door ervaren, lichtere persoon zodat hij sterker wordt, want nu is hij nog slap bespierd. Na een juiste training is hij dan in de staat om zwaardere persoon te dragen, maar ik weet niet hoeveel je weegt en dat gaat me ook niks aan.
Ik ga vanuit dat je je gezonde verstand gebruikt en dat je aan de welzijn van je paard zal denken.
Marigold schreef:als je de 70 kan halen zou ik als ik jou was je pony niet verkopen!
het is dan én een toffe motivator om af te vallen en daarna ook op je streefgewicht te blijven,
én het is een prachtige beloning dat je dan na een tijd van afzien op haar kan rijden,
en je pony heeft het zo te lezen goed bij je, omdat je hier ook al zo secuur mee omgaat.
je weet nooit waar ze terecht komt als je haar van de hand doet, toch?
dus ik zou zeggen, houden, en dan zien we tzt wel topics verschijnen in HAW
je schrijft dat ze nog jong is, kan je in de tussentijd dat je nog moet lijnen lekker met haar trainen aan de longe, en dat soort dingen.
je wacht dan automatisch tot ze lichamelijk ook sterker is en er meer aan toe is een ruiter te dragen, dus dat is dan ook weer winst!
plus dat ze voordat je gaat rijden al mooi gespierd en los zal zijn dan
justme83 schreef:Nou, ik ga dan ook maar eens een gokje wagen....
Moet er bij zeggen dat ik op dit moment aan het lijnen ben, dus er gaan gestaag kilootjes af. Maar ik ben te zwaar. Gewicht ga ik niet noemen, schaam me er voor!! Ik heb helaas geen foto's van onder het zadel, maar zo kunnen jullie zien hoe groot ik ben(redelijk dan) en de verhouding met mijn (draver) paardje! Mijn paard is 1,68 en ik ook!
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Maikaatje schreef:@hafjegek:
Ik vind het net kunnen, een haf kan best wel wat dragen. Maar als het beestje er moeilijk mee heeft zal ik niet gaan blijven rijden