Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:57

bromfiets schreef:
Dat van Coby, daar geef ik je gelijk in. Ze moeten het horizontaal aan gaan pakken en niet punts- of persoonsgewijs.

Maar de vergelijking met maneges vind ik ook niet helemaal terecht. De maneges zoals jij ze opsomt zijn al aan het uitsterven. Stands worden binnenkort ook verboden. En er zijn ook al maneges waar de echte beginners bitloos rijden totdat ze met een bit overweg kunnen.

Maar de topruiters moeten dat al weten. Ik vind dat er steeds meer "topruiters" misbruik maken van de hulpmiddelen. Zo zie je maar heel weinig LDR-ruiters met een trens rijden, omdat ze die houding dan simpelweg niet af kunnen dwingen... En dat moet, naar mijn mening, een halt toegeroepen worden.

Maar die manege's zijn er wel nog steeds. Overigens was dit slechts een enkele illustratie bij mijn voorbeeld. Zo zul je nog veel meer dierenleed aantreffen als je alleen al een keertje op een lokale KNHS wedstrijd rond kijkt... Je zult nog veel harder schrikken als je eens de trainingen in de achtertuin van deze KNHS ruiters volgt. Ik denk dat daar het werkelijke dierenleed schuilt, en niet zozeer bij de topstallen. Maar hoe kun je deze problemen ooit aanpakken? Dat is simpelweg niet mogelijk.
En je ziet de meeste LT/GP ruiters overigens niet met een trensje meer trainen. Degene die dat wel doen zijn meer uitzondering op de regel. Dit heeft imo niet veel te maken met het LDR. Ik denk overigens dat deze LDR paarden fijner op een trens te rijden zullen zijn dan menig Z paard die je op je lokale wedstrijd ziet rond rijden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:59

kaatje77 schreef:
edit, ik was laatst bij een manege en daar gebeuren nog steeds vreemde dingen. De stallen zijn hier oké, daar heb ik niks op aan te merken. Maar met de paarden heb ik medelijden......
Zo zag ik in een gevorderden les 3 van de 4 paarden onregelmatig dan wel kreupel lopen, en er werd niks aan gedaan. Ik wil niet zeggen dat het op elke manege gebeurd, maar er zijn genoeg dingen die niet door de beugel kunnen.

Ik ben het ook met de rest van je verhaal eens, maar wil hier even op reageren Lachen

Natuurlijk zijn er nog altijd maneges waar het niet goed loopt. Die moeten net zo goed aangepakt worden. Maar in dit topic werd gesteld dat de paarden mishandeld worden omdat er beginners op rijden (stuiteren) en dat daarom alle maneges opgedoekt zouden moeten worden. Maar dat vind ik geen vergelijking met "Topruiters" die hun paard misbruiken om zelf in de spotlights te staan.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:08

VValar schreef:
Maar die manege's zijn er wel nog steeds. Overigens was dit slechts een enkele illustratie bij mijn voorbeeld. Zo zul je nog veel meer dierenleed aantreffen als je alleen al een keertje op een lokale KNHS wedstrijd rond kijkt... Je zult nog veel harder schrikken als je eens de trainingen in de achtertuin van deze KNHS ruiters volgt. Ik denk dat daar het werkelijke dierenleed schuilt, en niet zozeer bij de topstallen. Maar hoe kun je deze problemen ooit aanpakken? Dat is simpelweg niet mogelijk.
En je ziet de meeste LT/GP ruiters overigens niet met een trensje meer trainen. Degene die dat wel doen zijn meer uitzondering op de regel. Dit heeft imo niet veel te maken met het LDR. Ik denk overigens dat deze LDR paarden fijner op een trens te rijden zullen zijn dan menig Z paard die je op je lokale wedstrijd ziet rond rijden.

Dat is i.m.o. wel mogelijk. De topruiters hebben een voorbeeldfunctie. Huis-tuin en keukenruiters die er geen kaas van hebben gegeten zien Anky rijden met een paard met de kin op de borst, maar ze wint wel prijzen. Ze gaan dat thuis proberen, maar het lukt niet zo goed. Dan toch maar een scherper bit en even flink rukken, dan lukt het ineens wel.

Dan komen de jury's ook om de hoek kijken. Een paard wat op die manier gereden wordt, dus zwaaiende voorbenen, rug gedeeltelijk of helemaal vast en een vergeten achterbeen, wordt tenslotte beloond. Het lijkt tenslotte op Anky (Of is Anky zelf, want haar paarden lopen net zo).

Heel die tendens/wisselwerking moet omgekeerd worden zodat die neerwaartse spiraal doorbroken wordt. Anders is het geen sport meer waarbij je samenwerkt met je paard, maar een sport waarvoor het paard gebruikt wordt ten koste van......(puntjes mag je zelf invullen Haha!)

Edit: Heb trouwens regelmatig op verschillende LDR-gereden paarden gezeten, Maar ik vind ze zeker niet fijner rijden en al helemaal niet op trens....

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:10

Gelukkig heb ik nog een instructeur van de oude stempel.
Rust, regelmaat, voorwaarts, neerwaarts, niet teveel aan de teugels zitten, maar wel actief rijden.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:16

Maar ik denk wel echt dat een gemiddeld topsportpaard bij een topruiter het zo slecht nog niet heeft.
Echt heel veel sportpaarden komen wel gewoon iedere dag op de wei, en anders komen ze heel vaak uit hun stal om te wandelen, aan de hand te grazen etc.
Op de gemiddelde pensionstal/manege in de randstad zit dat er allemaal niet in.
En hoeveel ruiters komen niet iedere avond even hun frustraties van de dag op het paard af reageren, of doe vanuit onkunde zoveel verkeerd en oneerlijks met hun paard?
Ook op manege's lopen soms kreupele paarden mee, zijn paarden geestelijk volledig afgestompd en is vaak niet genoeg ruimte voor goede boxen, weidegang etc. Bovendien werd mij 12 jaar geleden als 8-jarig meisje op de manege nog verteld dat als je je zweep kapot sloeg, je pas echt een keer goed geslagen had. En als we de pony's in het vierde uur dat ze moesten lopen op woensdagmiddag met 30 graden niet voorruit kregen was het ook "schoppen zo hard je kan". Over educatie gesproken..... Dan kunnen topruiters een voorbeeldfunctie hebben, toen ik begon met paardrijden keek ik naar wat Anky in de ring deed (dat ze eerst moest losrijden daar stond ik niet eens bij stil) maar vooral wat mijn paardrij-juf op de manege deed en zei.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:25

Fleurtje100 schreef:
Maar ik denk wel echt dat een gemiddeld topsportpaard bij een topruiter het zo slecht nog niet heeft.
Echt heel veel sportpaarden komen wel gewoon iedere dag op de wei, en anders komen ze heel vaak uit hun stal om te wandelen, aan de hand te grazen etc.
En hoeveel ruiters komen niet iedere avond even hun frustraties van de dag op het paard af reageren, of doe vanuit onkunde zoveel verkeerd en oneerlijks met hun paard?
Ook op manege's lopen soms kreupele paarden mee, zijn paarden geestelijk volledig afgestompd en is vaak niet genoeg ruimte voor goede boxen, weidegang etc. Bovendien werd mij 12 jaar geleden als 8-jarig meisje op de manege nog verteld dat als je je zweep kapot sloeg, je pas echt een keer goed geslagen had. En als we de pony's in het vierde uur dat ze moesten lopen op woensdagmiddag met 30 graden niet voorruit kregen was het ook "schoppen zo hard je kan". Over educatie gesproken..... Dan kunnen topruiters een voorbeeldfunctie hebben, toen ik begon met paardrijden keek ik naar wat Anky in de ring deed (dat ze eerst moest losrijden daar stond ik niet eens bij stil) maar vooral wat mijn paardrij-juf op de manege deed en zei.

Ik zie dat je uit Brabant komt, hoe vaak ben jij op een manege in de randstad geweest. Ik kom op vele maneges in de randstad en ik kan je verzekeren dat als wij op weg naar het juryhokje (bewust) door de stallen lopen bijna altijd overal wel gecreeerde paddocks/weitjes etc tegenkomen met ook manegepaarden er in.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:27

Dan bezoek jij wellicht andere manege's dan ik Knipoog Kreupele paarden in de les zag ik vaker voorbij komen dan mij lief is. En dan kwam ik alleen op een woensdagavond even twee uurtjes kijken...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:29

Fleurtje100 schreef:

En als Anky op jouw paard gaat zitten en hem zo gaat rijden, ben je dan trots dat ze dat kan of sleur je haar van je paard af?

Over de maneges heb ik al eerder gereageerd.Even teruglezen.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:44

Mijn Fries heeft ook de neiging om te diep in te buigen, dus trainen trainen.
Het is zo moeilijk je mening te geven als je er niet bij was, toch vind ik het niet kunnen op deze manier, maar onderussen is toch wel bekend dat topsportpaarden echt een zwaar leven hebbeb, alles draait om geld in deze wereld, gevoelens van het paard speelt geen rol.
Ik weet ook wel dat het natuurlijk niet voor iedereen op gaat maar mijn ervaring is echt anders.

Dekhengsten idem dito

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:50

Fleurtje100 schreef:

Op de meeste maneges die ik ken gaat het er gelukkig anders aan toe, simpel weg omdat de klanten zoiets niet accepteren, ik ken er ook wel een paar waar het inderdaad huilen met de pet op is, maar ik kan nog steeds niet begrijpen waarom klanten dan op een paard stappen als ze zien dat hij kreupel is.
Weidegang is natuurlijk fijn voor een paard maar eerlijk gezegd hoeft het van mij niet meer, ik durf het gewoon niet meer aan.
Perfect als je een stukje bij huis hebt maar anders nee liever niet, je hoort zoveel enge verhalen, die van mij lopen overdags lekker veilig in de paddock.
Over sportpaarden gesproken ik denk dat er echt maar heel weinig van dit soort paarden ook daadwerkelijk weidegang heeft, daar zijn ze gewoon te kostbaar voor.
Oftewel in iedere tac van de paardensport zitten goede en hele slechte rotte appels tussen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:53

Volgens mij gaat dit allemaal niet om hoe slecht de paarden het op sommige maneges het hebben, maar over het feit dat onze oh-zo-geweldige-top-amazone-Anky haar paarden de kreukels inrijdt. Bloos

En dat er ook 'normale' mensen zijn die zo rijden, maakt toch niet dat het dan hier maar goedgekeurd mag worden? Nagelbijten / Gniffelen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:56

Myukii schreef:
Volgens mij gaat dit allemaal niet om hoe slecht de paarden het op sommige maneges het hebben, maar over het feit dat onze oh-zo-geweldige-top-amazone-Anky haar paarden de kreukels inrijdt. Bloos

En dat er ook 'normale' mensen zijn die zo rijden, maakt toch niet dat het dan hier maar goedgekeurd mag worden? Nagelbijten / Gniffelen

Welk paard heeft ze volgens jou dan bewezen in de kreukels gereden? Lachen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:56

Myukii schreef:

Idd, maar er wordt altijd naar dingen gezocht die "erger" omdat Anky anders van haar voetstuk valt.... (Zou ik wel willen zien trouwens Clown)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:06

Cayenne schreef:
Myukii schreef:

Hoor je mij zeggen dat het ergens bewezen ís, of dat ze al een paard de kreukels ingereden heeft? Lachen
Nee. Lachen

Wat ik alleen wil zeggen is dat de discussie over manegepaarden hier weinig mee te maken heeft. En daarbij ziet elke leek volgens mij wel dat dit nou niet echt de optimale houding is voor een paard. Clown

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:07

Je zei zelf dat het een "feit" is, dus ik ben benieuwd hoe je aan die wijsheid komt, that's all Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:13

Cayenne schreef:
Myukii schreef:

Ik denk dat wel via de achterdeur deze paarden weggaan, zal ze niet aan de grote klok hangen dat er eentje weggaat. Ik denk nu even aan Cocktail die wat dubieus overleedt en Idool? die na de verkoop plotsklaps dood was.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:16

Myukii schreef:

Een paard de kreukels in rijden gaat naar mijn idee wel wat ver... Ik ben het er wel mee eens dat de houding waarin ze het paard zet nooit gezond kan zijn, maar om daarmee een paard de kreukels in te rijden... nee.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:37

@Danielle74- Cocktail had een hartaanval, en ook Idool.
Paarden vallen nou eenmaal soms dood neer. Er gaan wel meer paarden zo dood hoor, ook van niet-dressuurruiters. Helemaal niets dubieus aan.

Pure speculatie dus..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:44

En Democraat? heeft ze dat paard ook niet helemaal kapot gereden (benen waren dermate zwaar belast dat het dier enorme blessures opliep) of is dat ook maar gespeculeer?..

Ga er maar vanuit dat paarden die op zo'n enorm hoog nivo moeten presteren veel zwaarder belast worden dan het gemiddelde recreatie- of sportpaard.

Wat ik pas stoer zou vinden is als Anky Salinero normaal kan laten halthouden tijdens een proef.
Zo basic, echter zoooo lastig met dit dier...

Als het dier dan ook nog eens met zoveel druk op zo'n onnatuurlijke wijze gereden wordt, dan beschadigd er natuurlijk veel sneller iets aan een dier.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:46

detour: Pas op hoor, want nu komen de reacties dat salinero zóóó'n ander paard is dan een normaal htk-paard, en dat hij daarom niet zo makkelijk kan stilstaan, bla-bla-bla.
Zo gaat het namelijk wel vaker in Anky-topics Haha!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:50

Uiteraard hebben jullie er zelf opgezeten om te oordelen en het daarna aan de kaak te stellen Haha! Clown

Ik ben geen Anky-fan, maar ik vind de argumenten hier door een aantal mensen gewoon totaal niet onderbouwd. Het is altijd zo makkelijk om op iemand af te geven, of het nou Anky is of Sinterklaas Lachen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:53

Cayenne schreef:
Uiteraard hebben jullie er zelf opgezeten om te oordelen en het daarna aan de kaak te stellen Haha! Clown

Ik ben geen Anky-fan, maar ik vind de argumenten hier gewoon totaal niet onderbouwd. Het is altijd zo makkelijk om op iemand af te geven, of het nou Anky is of Sinterklaas Lachen

Steeds meer mensen geven aan dat ze dit soort losrij"momenten" liever niet meer zien, daar is niets mis mee en dat is ook niet simpel afgeven op iemand. Dat is gewoon een signaal en dit keer zou het slim zijn om dit signaal eens niet onder het vloerkleed te vegen omwille van de gouden medailles.
Tenzij ze straks liever dressuurwedstrijden willen rijden zonder publiek en zonder sponsors....

Verder heeft Anky zelf gewoon gezegd dat paarden die niet in dit "systeem" passen via de achterdeur verdwijnen. Heeft niets met speculaties te maken.
Sommigen zijn een beetje te laat door de achterdeur gegaan.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:55

PrisSyl schreef:
duidelijk een momentopname,eerst in rl zien dan geloven(van een foto kan je weinig zeggen) !!

moment opname mijn r**t

toevallig zie je het dan ook op elke foto
ik vind het niet kunnen dat je zo met paarden omgaat, of het noueen momentopname is of niet dit kan gewoon niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:57

Om in de topsport mee te draaien word er veel gedaan. Dat gebeurt overal. Ook bij Coby maar ook bij zo'n Maria van Dungen oid.
Maar over die manege's : Op de manege waar ik werk en de manege's hier in de buurt heb ik nog nooit een kreupel paard gezien. Als ze dat zien gaan ze echt meteen naar de DA die gevestigt is op de manege.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:59

Cayenne schreef:
@Danielle74- Cocktail had een hartaanval, en ook Idool.
Paarden vallen nou eenmaal soms dood neer. Er gaan wel meer paarden zo dood hoor, ook van niet-dressuurruiters. Helemaal niets dubieus aan.

Pure speculatie dus..

Geen speculatie hoor.
Democraat ook zo'n paard idd.
Sinds LvL A-kader is, is vosje ook niet meer zo gezond en fris.