discussie: je paard een dag op stal laten staan...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:21

@popstra Niet alleen de pensionstallen, ook de particulieren.
Ik begrijp dat het een enorme kostenpost kan zijn, zeker als je het niet kunt doorberekenen.
Maar dat is het nadeel van paarden aan huis, op sommige vlakken is het goedkoper of makkelijker, op ander vlak is het juist duurder omdat er niets te verrekenen valt.
Maar het paard mag daar in mijn ogen niet de dupe van zijn.

Popstra

Re: discussie: je paard een dag op stal laten staan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:25

Ja dat is zeker zo

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:27

Hier op pensionstal zijn de paddock gewoon droog, maar zijn ze binnen gebleven met de storm.

En wij zitten echt op kleigrond en laag, haha. De weilanden zijn inderdaad niet begaanbaar, 1 van ook niet, maar paddock geen enkel probleem

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:20

Onze paddocks mijn ook gewoon droog. Eigenaar heeft flink geïnvesteerd een paar jaar terug in goede afvloeing en er is nieuw wit zand gestort. Zal best een aardige duit gekost hebben, maar ze staan nooit in de drek en de buitenbak is het hele jaar rond te rijden. Het is niet dat het niet KAN, het is waar je als paardeneigenaar voor WIL betalen en waar je prioriteiten liggen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:38

Bij ons zijn ze met veel regen wel snel erg nat, maar bij een dagje droog weer met een windje erbij gelukkig ook snel weer aardig droog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:47

Nouvel schreef:
Ik denk dat het zeker voor bepaalde paarden wel rust geeft inderdaad.
Mijn merrie ging echt alleen op stal liggen, die lag zelden of nooit buiten omdat ze teveel op haar hoede was.
Dan is een rustige stal waar je even alleen en veilig bent wel fijn.

Hier was het een reden om mijn 35 jarige merrie een apart landje naast de rest te zetten. Ze moest af en toe gewoon van haar benen af en dat deed ze liever niet in een kudde. Ze zag en hoorde ook niet zo goed meer. Ze leefde in haar privé landje helemaal op, ze hoefde niet op haar hoede te zijn en kon toch neuzen bij de buren. Je kon ook haar boxdeur open laten, ze vond de stal fijn, buiten even rollen en dan ging ze weer naar binnen.
Het verschilt per paard. 24/7 buiten vinden ook niet alle paarden fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:49

Tango1979 schreef:
Onze paddocks mijn ook gewoon droog. Eigenaar heeft flink geïnvesteerd een paar jaar terug in goede afvloeing en er is nieuw wit zand gestort. Zal best een aardige duit gekost hebben, maar ze staan nooit in de drek en de buitenbak is het hele jaar rond te rijden. Het is niet dat het niet KAN, het is waar je als paardeneigenaar voor WIL betalen en waar je prioriteiten liggen

En of je het geld er voor hebt liggen. Niet iedere paardeneigenaar heeft voor dit soort dingen een zak geld liggen en anderen hebben ook andere verplichtingen en prioriteiten dan enkel de paarden. Dua kan het niet met je stelling eens zijn.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:57

Ja. Uiteraard KAN het. Maar ga ook eens langs de gemeente om te vragen of je dat allemaal MAG, en je gaat vaak ook bedrogen uitkomen. Dus het is, buiten dat het vaak niet mag, een groot risico om heel veel geld te steken in iets wat je later mogelijks moet opbreken. Plus het kost niet een beetje geld, het kost vaak véél geld. Dus daarvoor moet je andere, mogelijks ook noodzakelijke dingen, voor laten of uitstellen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 15:22

Als eigenaar ben je zelf verantwoordelijk voor hoe jij je paard wilt houden. Ik zou sowieso niet op een stal gaan staan, waarbij de paarden minder dan 3 uur per dag buiten komen. Dat is de keuze die je zelf maakt. Er zijn heel veel stallen waarbij de paarden nog steeds weinig buiten komen, vooral maneges..

De pensionstalling waarbij ik sta komen de paarden altijd buiten, ook met slecht weer. Er is ook een optie tot 24/7 buiten. Alleen met storm gaan ze eerder naar binnen en met de sneeuw zou ik er zelf voor kiezen mn paard binnen te laten. Dit in verband met zijn ijzers..

Ik maak er nooit zo'n drama van als mijn paard een keer een dag eerder naar binnen moet of dat ze op stal blijven. Gaan ze echt niet dood aan, daarnaast wilt mijn paard met de regen niet eens naar buiten.. Dan moet ik hem zowat naar de weide slepen.. Ik zorg altijd wel dat ik die dag 1 of 2 keer kom om wat met hem te doen. Gelukkig komt het bijna nooit voor dat ze een hele dag binnen staan! Hij staat gelukkig 12 uur per dag buiten!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 15:26

Mindim schreef:
Tango1979 schreef:

En of je het geld er voor hebt liggen. Niet iedere paardeneigenaar heeft voor dit soort dingen een zak geld liggen en anderen hebben ook andere verplichtingen en prioriteiten dan enkel de paarden. Dua kan het niet met je stelling eens zijn.

Als je die "zak geld" niet hebt passen paarden bij huis niet. Laat ze dan op pension staan.
Het is echt wel een kwestie van prioriteiten.
Kan het niet, dan zit je veel te krap voor paarden bij huis want andere tegenvallers, die er zeker zijn, kunnen dan ook niet.
Paarden aan huis lijkt heel mooi, maar dit soort dingen horen ook op orde te zijn. En dan kan het inderdaad wel eens een stuk minder interessant zijn dan van te voren bedacht.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:08

Mindim schreef:
Tango1979 schreef:

Genoeg geld hebben is sowieso een vereiste om paarden te houden toch. ‘Ja ik hou mijn dier suboptimaal omdat ik geen geld heb om beter te doen’ vind ik echh flauw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:14

Als je geen zak geld hebt, begin er iig algemeen niet aan. Ook pension kost een hoop duiten. Zeker als je én alles wil voor je paard én wat comfort voor jezelf. Hier in de regio kom je dan niet onder de 400/maand uit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:20

Maar wat is genoeg geld? En wat is dan optimaal houden?

Dat is nogal een lastige. Ik ben het met jullie eens dat je genoeg geld moet hebben, ik vind ook dat mijn paard goed gehouden wordt. Het zou beter kunnen, maar voor sommige dingen moet eerst gespaard worden en andere dingen zijn te duur. Andere mensen hebben bijvoorbeeld het geld wel, maar willen het niet uitgeven aan product a of b. Ik heb alleen een bepaalde visie hoe ik mijn paard zou willen houden als ik ze aan huis zou hebben of in eigen beheer. Ik heb het geld niet om ze op die manier te houden, dus staan we op pension.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:34

Aja voor mij is de norm: in groep, keuze tussen binnen of buiten staan, met kwalitatief goed voer, droog staan en voldoende ruimte.
Hoeveel dat kost hangt af van waar je woont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:59

Je kunt hier een heel bericht typen, maar feit blijft dat als je paard 24/7 buiten staat wordt je de hemel in geprezen en staat het paard enkel een dagdeel buiten wordt je de grond in getrapt. :=

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:05

Tango1979 schreef:

Nou nee, onze stal ligt aan het kanaal, als het kanaal door regen vol zit, is het grondwater heel hoog en gaat het water niet meer de grond in, wat voor een systeem je ook neemt en hoeveel je ook investeerd.
Dus jouw stelling klopt wellicht in jouw situatie maar zou in onze situatie echt niet opgaan :n

Daarin tegen hebben wij wel een wonderboertje die elk voorjaar de weides van de winter helemaal omploegd, instrooit en binnen 6 weken een compleet nieuw mooi groen weiland heeft...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:10

AmoorM schreef:
Je kunt hier een heel bericht typen, maar feit blijft dat als je paard 24/7 buiten staat wordt je de hemel in geprezen en staat het paard enkel een dagdeel buiten wordt je de grond in getrapt. :=

Niet door mij hoor...

Ben er al lang achter dat het de paarden geen sodemieter uit maakt of ze eens langer binnen staan. Als ze hun natje en hun droogje maar hebben zijn ze heel tevree :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:14

_Penotti schreef:
Als je die "zak geld" niet hebt passen paarden bij huis niet. Laat ze dan op pension staan.
Kan het niet, dan zit je veel te krap voor paarden bij huis want andere tegenvallers, die er zeker zijn, kunnen dan ook niet.
Paarden aan huis lijkt heel mooi, maar dit soort dingen horen ook op orde te zijn. En dan kan het inderdaad wel eens een stuk minder interessant zijn dan van te voren bedacht.

Wat een onzin en arrogantie. Dus dure gedraineerde paddocks is een vereiste om je paarden thuis te houden en anders ben je paarden aan huis niet waardig? De meeste mensen die ik ken met paarden aan huis hebben dat niet, maar de paarden staan er prima bij. De paarden hebben goed voer, medische zorg en noem het maar en staan niet met hun pootjes 24/7 in de blub hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:15

poes schreef:
Genoeg geld hebben is sowieso een vereiste om paarden te houden toch. ‘Ja ik hou mijn dier suboptimaal omdat ik geen geld heb om beter te doen’ vind ik echh flauw.

Ik vind het flauw om te zeggen dat je gelijk vind dat paarden suboptimaal gehouden worden, zonder een berg geld.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:07

Mindim schreef:
poes schreef:

Ik vind het flauw om te zeggen dat je gelijk vind dat paarden suboptimaal gehouden worden, zonder een berg geld.

Paarden houden kost gewoon veel geld toch. En ja er zijn grote verschillen maar een goedkope hobby is het nooit.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:11

Het is juist arrogant te menen dat we paarden wel kunnen houden op een plek die dus niet geschikt voor ze is. In welke vorm dat dan ook is.
Dat kan hele dagen op stal zijn, dat kan hele dagen in de modder zijn met een betegeld stukje van 3x3 om het geweten van de eigenaar te tussen.

Paarden kosten veel geld, en heb je geluk met een droge grondsoort kost je dat minder dan wanneer je op de klei woont.
Maar ook dan is de paardenhobby nog steeds niet goedkoop.
En dat kan zeker steken als mensen geen dik loon hebben en echt prioriteiten moeten gaan stellen.
Maar het paard mag van die keuzes nooit de dupe zijn. Die heeft zijn eigenaar en leefomgeving niet uitgekozen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:27

_Penotti schreef:

Beetje zwart/wit gesteld dit.
Het is altijd zo ideaal op bokt, iedereen heeft altijd alles op orde: dikke spaarrekeningen waarmee elke langdurige klinische opname betaald kan worden en in geval van paard aan huis een prachtige gedraineerde bak en een overvloed aan land met en mooie schuilstal en anders ben je je paard niet waardig.

Vreemd dat ik in de praktijk voornamelijk tegenkom dat dit er allemaal niet is. Dat een paard houden meestal een kwestie is van roeien met de riemen die je hebt. Dat ze wel eens in de modder staan en dat ze wel eens minder lang buiten staan dan je eigenlijk zou willen. Dat een schuilstal op je land bouwen meestal niet mag en dat jij dus moet kiezen binnen of buiten in plaats van dat je paard altijd zelf kan kiezen.
Gelukkig zijn er ook heel wat paarden die desondanks goed gedijen ;)
Ieder heeft zijn eigen normen en waarden. En ook ik zie mijn paard graag veel buiten, met vriendjes (maar niet teveel!), op de wei, met schuilstal en in de winter snachts op stal. Wij hebben onder andere geïnvesteerd in: een woning waar ze aan huis kunnen, een perfecte veilige omheining, we hebben stallen en een paddock en land. Maar in de winter kunnen ze niet op de wei omdat ze die dan in een dag stuk lopen. Dan baal ik wel dat mijn paard in een paddock staat waarin ze zich snel verveelt en waar ze weinig beweegt. En bij de vele regenval is de paddock echt wel eens behoorlijk nat. Ook niet ideaal, niet voor mijn paard en niet voor mij als ik drollen uit de modder moet scheppen. Ze staan wèl elke dag buiten, in een vaste, veilige kudde. Het is zeer de vraag of ik een pensionstal zou kunnen vinden die dat kan bieden. Het is me tot op heden niet gelukt eigenlijk (vandaar ook dat we de rigoureuze beslissing hebben genomen om ze aan huis te zetten, iets waar andere dingen voor hebben moeten wijken > over prioriteiten gesproken).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:29

MyWishMax schreef:
Maar wat is genoeg geld? En wat is dan optimaal houden?

Dat is nogal een lastige. Ik ben het met jullie eens dat je genoeg geld moet hebben, ik vind ook dat mijn paard goed gehouden wordt. Het zou beter kunnen, maar voor sommige dingen moet eerst gespaard worden en andere dingen zijn te duur. Andere mensen hebben bijvoorbeeld het geld wel, maar willen het niet uitgeven aan product a of b. Ik heb alleen een bepaalde visie hoe ik mijn paard zou willen houden als ik ze aan huis zou hebben of in eigen beheer. Ik heb het geld niet om ze op die manier te houden, dus staan we op pension.

Nou dit inderdaad. En wat als je het geld had, maar door omstandigheden minder geld hebt? Moet je paard dan maar weg? Ook als dat betekent enkeltje slacht?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:35

Wel eens in de modder bij de natste februari sinds 1996 heeft niemand het over toch?
Weken in de modder, nee dat vind ik geen paardenplek.

Ik heb hier veel gelezen dat de mensen schrijven, met de storm zijn ze maar even buiten geweest en ik heb niet gelezen dat mensen dat afkraken.
Wel als mensen schrijven ze staan al dagen binnen.

Dus het is helemaal niet zo zwart wit. Er is juist erg veel grijs.
Maar als mensen het maar goed praten dat de hele dag op stal prima is, weken in de modder prima is, uitloopjes van 10 meter voldoende beweging geven, dan denk ik inderdaad dat de prioriteiten behoorlijk verkeerd liggen.

En het zal vast regio gebonden zijn, op 1 stal ben ik vertrokken omdat ze in de winter in de blubber stonden en de eigenaar ze zonder mededelen binnenhield. Niet volgens afspraak die in de lente was gemaakt.
Verder heb ik altijd op stallen gestaan waar ze dagelijks buiten kwamen op fatsoenlijke afmetingen en ondergrond.
Dat was niet altijd voor mij het dichtste bij of met goede kantine.

En enkeltje slacht? Verkoop bestaat ook nog als de toekomst is dat er langdurig geen oplossing is.
Ook daar redeneer jij zwart wit terwijl er andere opties zijn.

Ik was zojuist het topic over eigen paarden aan huis aan het door scrollen, maar ik zie daar toch echt veel prachtige plekken voorbij komen.
Deze mensen kunnen het toch ook denk ik dan :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:50

Nou nee hoor, ik reageer vanuit mijn eigen situatie, mijn twee paarden zijn onverkoopbaar.

Maar natuurlijk ben ik het met je eens dat een bepaalde standaard noodzakelijk is voor het houden van een paard. Alleen wie bepaald die standaard dan? Voor jou is het geen weken in de modder, voor mij is het onder andere niet achter prikkeldraad. Maar ik zie legio paarden achter prikkeldraad gehuisvest en die eigenaren zien daar het probleem niet van in.
De één vind dat een paard 24/7 buiten hoort, al dan niet met schuilstal, en ik wil pijn paard pertinent niet 24/7 buiten in de winter, en in de zomer wel, maar enkel onder bepaalde voorwaarden.
Daar kom je dus nooit uit.
Je kunt je aan de welzijnsregels van de overheid houden, maar die vind ik te minimaal. Ik ken ook mensen die die regels te veeleisend vinden. Dus wie heeft er nou gelijk?