ervaring leiding zijn ponykampen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmetje101

Re: ervaring leiding zijn ponykampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:35

Ik ga dit jaar voor het 3e jaar mee als leiding bij ponykamp op onze manege. Ben vroeger zelf toen ik klein was ieder jaar mee geweest. De meeste kinderen die mee gaan zijn kinderen die op de manege rijden. Ieder jaar is het dan met het inschrijven ook een heel gevecht (tegenwoordig werken ze met lootjes en volgordes) om maar zo snel mogelijk in te schrijven want is je pony weg moet je een ander kiezen. Je snapt het al dikke stress voor die kinderen dus haha.
Tjah en de regels bij ons vallen erg mee. Ze slapen in tenten tegenwoordig aangezien onze oude slaapzaal niet brandveilig meer was en we dus door de brandwee daarr niet meer in mochten slapen. in tenten is het wel lastiger om ze rustig te houden, daarom zorgen we ervoor dat de jongere kinderen (leeftijd varieert van 7-15 jaar) bij elkaar in 1 tent liggen, zodat deze lekker kunnen slapen en de oudere dan iets langer nog kunnen kletsen.
Verder is er wel sinds vorig jaar de regel dat ze gsm's moeten inleveren. Kinderen gingen namelijk voor de kleinste dingen naar huis bellen, waardoor wij de reactie kregen van ouders: "kunnen jullie dat niet oplossen?" Terwijl wij van niks wisten. Als er echt iets is mogen ze natuurlijk altijd bellen.
En ongelukken tjah... ieder jaar wel iets. Eerste jaar viel er een meisje van haar paard (bleef achter een tak hangen) en die had haar elleboog en schouder gebroken. En vorig jaar helaas het ergste ongeluk een meisje wat over haar kop is gegaan tijdens het springen. pony belande bovenop haar en daardoor was ze toch wel ernstig gewond. Ziekenauto erbij, kinderen natuurlijk overstuur en geschrokken. Maar geluykkig uiteindelijk is ze er weer helemaal bovenop gekomen. Tjah, die ongelukken kunnen gebeuren, meestal zijn ze niet ernstig. (de kinderen worden bij ons in 3 of 4 groepen verdeeld. Beginners, gemiddeld, en gevorderd)
Bij ons zijn er maximaal 60 kinderen per week op ponykamp. En er zijn 3 weken ponykamp in de zomer

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:39

Haha.. oh buitenritten, dat is nog een verhaal apart bij ons Haha!
Evelijn, zoiets heb ik zelf ook meegemaakt toen ik zelf nog 'kind' was, met mijn lievelingspony van het pad afgeraakt tijdens rengalop en hij dacht dat ik het wel gezellig vond om in de bramen en brandnetels te gaan liggen terwijl hij alleen verder ging Haha!
Daarna ben ik weer lachend opgestapt, maar nu ben ik wel anders hoor. Teveel ongelukken meegemaakt geloof ik. Ik ben een beetje een schijterd, als het even kan rij ik liever niet voorop. Maarja, je moet wel als je leiding bent, haha..

poekie: dat is altijd zooo lief. Beginners die bv op donderdag hun allereerste galopje maken en denken dat ze in rengalop zaten.. ik laat ze maar in die waan Ach gut

We hebben trouwens een soort Welsh-b achtige pony (ik heb een hekel aan dat beest, ze is een kreng tegenover andere paarden, maar dat terzijde), dat is een scheurmonster. Die moet gewoon met galop (behalve handgalop) vooraan starten, want anders gaat ze langs de groep en dat wil ik absoluut niet. Vosje, zo heet ze, verdwijnt uit het zich binnen 3 tellen, dan volg ik als leiding en ik geef het tempo voor de rest van de groep aan. Werkt hartstikke goed, alleen instrueer ik het ruitertje van Vosje altijd wel dat ze goed achterom moet blijven kijken en als ik DRAAAAAAVEN roep dat ze dan terug moet nemen. Maar dan staat ie ook meteen op de rem, handig Haha!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:40

Bij ons slapen ze wel gewoon op een kamer boven, een kamer met allemaal stapelbedden.
De leiding slaapt gewoon op dezelfde kamer.
Het maximaal aantal kinderen in een kamp is bij ons 12.
Een kamp is van zondagavond tot vrijdagavond.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:41

wij kamperen

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:42

wij hebben gelukkig ons eigen slaapzaaltje (en sliepen vorig jaar vaak later dan de kinderen omdat het veelste gezellig was.)voor de kinderen zijn er 2 slaapzalen een stukje verder in het gebouw .

Bij onze pony,s zijn er niet echt bij die voor de groep uit scheuren ze hebben best wel hetzelfde tempo alleen zijn er nu wel wat andere manegepony,s waarvan we nog niet weten hoe ze het in het bos doen.maar we hebben een kleinere groep dus nemen de leukste en braafste mee dit jaar.vorig jaar hadden we er een paar die niet zo hard gingen als de rest.we maken een kampfilm en ik was van de filmcrew.....komt de hele groep in 'rengalop'voorbij denk je klaat te zijn komen er nog 3 door de bocht

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:44

Wat gaaf dat jullie een film maken! Moet spectaculair zijn om een buitenrit te filmen, dat zou het iig bij ons wel zijn *LOL*

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:51

Ik ga ook deze zomer weer kamp begeleiden!

Reden:
Ik vind het werken met kinderen en met paarden erg leuk. Ik ben zelf jaren op kamp geweest, maar werd er te oud voor, en toen ben ik gaan leiden.

Ik krijg er voor betaald, 5 dagen van 8 uur, dus goed!
Ik doe het meestal ik blokken van 2 weken, dit omdat het toch aan de andere kant van het land is voor mij, en 2 weken red ik wel achter elkaar, zit toch in het ritme na een weekje.

Ik ga deze zomer 2 weken leiden, 2 weken thuis en weer 2 weken leiden.

Wij hebben daar (Manege de Bongerd) een aantal slaapzalen, en op elke zaal liggen 1 of 2 leidingen, dus je ligt tussen de kinderen, maar er is 1 heel belangrijke regel: Niet op het bed van de leiding komen.

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:59

OranVera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 20:39

o ik vind dat spel met roet aan de onderkant van een schoteltje echt prachtig! Ga ik gauw eens uitproberen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:52

Haha!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 01:06

Die met dat roet is wel geinig inderdaad.. daar moet je wel een pokerface voor kunnen opzetten Knipoog

Doen jullie trouwens altijd even bidden voor en na de maaltijd? En uit de bijbel lezen na het avondeten?
Wij doen dit altijd standaard, de mensen op het bedrijf zijn christelijk en veel kinderen op kamp zijn dit ook. Die zijn dat van thuis dan gewend. Grappige is dat veel leidsters, waaronder ikzelf niet gelovig zijn, dus ik ken dat eigenlijk alleen maar van kamp.. Ik vind het voorlezen uit de bijbel (soms doe ik dat, of een van de andere leidsters, maar als een van de kinderen wil lezen dan mag dat ook) wel prettig eigenlijk, het is het enige moment van de dag dat het even compleet stil is. Even bijkomen en lekker luisteren/voorlezen Haha!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 09:52

neej wij lezen niet de bijbel en bidden ook niet, ook nog nooit een kind aangegeven dat ze dat graag wilt, want het mag natuurlijk wel gewoon!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:19

Bij ons gebeurt dat ook niet standaard!
Ik weet niet hoe ze dat bij ons doen als je dat wil Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:40

Wij geven gewoon op de 1e dag gelegenheid tot bidden voor het eten. Wanneer duidelijk wordt dat niemand hier behoefte aan heeft, doen we het daarna niet meer, lijkt/is er wel behoefte aan, dan gaan we ermee door.

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:54

wij vragen bij de eerste maaltijd altijd over er mensen zijn die willen bidden voor het eten, en als dat zo is zijn we altijd eventjes stil voor die perso(o)n(en).
Maar meestal is er niemand die wil bidden voor het eten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:05

Ook best lastig... Al zou er iemand zijn die wél graag zou willen bidden, er zijn weinig kids die daar voor uit durven te komen tegenwoordig. Maar hoe stimuleer je kinderen (op een niet-christelijk kamp) nou om toch vooral te bidden als ze daar behoefte aan hebben? Helemaal als je geen idee hebt van de levensovertuiging van de kids? Best lastige situatie...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:07

indd het is lastig, maar ik denk niet dat ze na een weekje niet aan tafel (ze kunnen ook in bed ofsow bidden) bidden niet meteen van hun geloof af stuiteren

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:09

ja... idd op zich wel lastig...
nooit bij nagedacht eigenlijk...

maar ik zou ook niet weten hoe je het anders zou kunnen doen eigenlijk...
om het nou op het inschrijfformulier te laten zetten... misschien moeten die kids thuis wel bidden van de ouders, en hebben ze geen zin om dat op kamp ook te doen, maar moeten ze wel omdat mama dat heeft ingevuld...

weet het niet hoe je dat anders aan zou kunnen pakken eigenlijk...

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:14

Nouks schreef:
Wij geven gewoon op de 1e dag gelegenheid tot bidden voor het eten. Wanneer duidelijk wordt dat niemand hier behoefte aan heeft, doen we het daarna niet meer, lijkt/is er wel behoefte aan, dan gaan we ermee door.

dat klinkt als een goede oplossing!

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die bij een ponykamp van Duinmanege Poelenburgh als leiding hebben geholpen?! ik las namelijk wel dat ze leiding zochten en het leek me opzich wel leuk om te doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:32

ELpatcho schreef:
indd het is lastig, maar ik denk niet dat ze na een weekje niet aan tafel (ze kunnen ook in bed ofsow bidden) bidden niet meteen van hun geloof af stuiteren

Dat sowieso niet, lijkt me. Denk ook inderdaad dat er genoeg kids zijn die tijdens hun "vakantieweekje" gewoon even geen zin hebben in dat verplichte bidden enzo. Vooral op jonge leeftijd doen kids het óf omdat het moet, óf omdat het ze gewoon is. Niet uit eigen overweging/overtuiging.

Op inschrijfformulier zetten is zeker een idee. Wil niet zeggen dat je er dan wat mee hoeft te doen, maar je weet in ieder geval wat over de achtergrond van iemand. Mocht je het idee hebben dat een kind wél de behoefte heeft om te bidden, maar dit niet doet, zou je diegene hier even over apart kunnen nemen, dat het "echt wel mag" en dat het niet raar is enzo. Lijkt iemand, ondanks dat er bijvoorbeeld "gereformeerd" op het inschrijfformulier staat, geen behoefte te hebben aan bidden, maakt dat volgens mij dan ook niet uit. Blijft toch eigen keuze van de kids.

Letten jullie als leiding trouwens goed op het taalgebruik van de kids? Wij zeer zeker wel, helemaal omdat we met allerhande gedragsproblematiek te maken hebben, floept er nog wel eens wat uit. Zijn we altijd streng mee, voor je het weet heeft iemand een ander verschrikkelijk gekwetst. Oftewel; schelden en vloeken (al dan niet met ziektes) is bij ons gewoon níet toegestaan. Dat doe je thuis maar.

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:57

ik rij zelf bij poelenburgh... vriendin van mij heeft er wel kampen geleid! Lachen
Ikzelf ga altijd naar de andere kant van het land! Lachen
Als je vragen hebt over poelenburgh, vragen staat vrij! Lachen

Ikzelf let altijd op vloeken, bij mezelf maar ook bij kinderen... dus vloeken en schelden is not done bij mij! Lachen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:59

nou er word in zo verre op de taal gelet dat niemand iemand uitscheld ook zeker niet achter de rug om.. er mag heus wel keertje een vloekwoordje komen,, maar niet zo dat een een helevloek waterval komt en dat lekker heel de camping kan mee genieten !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:01

Tsja, das denk ik ook het verschil tussen de kampen die ik begeleid en het "gemiddelde ponykamp", bij ons is één keer "klotewijf" toestaan geheid een uur later "appelflap dat paasei heeft me fokking genaaid ze is zó dood fokking prutsmuts" Clown

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:23

Nouks schreef:
Vooral op jonge leeftijd doen kids het óf omdat het moet, óf omdat het ze gewoon is. Niet uit eigen overweging/overtuiging.

je zult verbaasd staan hoeveel kinderen ik in de groep heb gehad die echt uit overtuiging bidden. Knipoog Af en toe ontstaan er gesprekken over het geloof, en ik stel de kinderen weleens vragen over bepaalde geloofskwesties 1) omdat ik er niet veel van weet en benieuwd ben en 2) om ze zelf aan het denken te zetten. dat vind ik altijd wel interressant. Sommige kinderen hebben het zo vol overtuiging over hun geloof en putten er kracht en inspiratie uit, dat vind ik mooi. Een jongetje wilde later pastoor worden (of hoe heet zo iemand? Nagelbijten / Gniffelen ) Een andere keer hadden een katholiek en een christelijk meisje een discussie over het wel of niet van belang zijn van Maria, best grappig eigenlijk.

Ik wist alleen niet zo goed wat ik moest zeggen toen een klein meisje tegen me zei dat ze voor me zou bidden, want ik kwam in de hel omdat ik niet in God geloof Nagelbijten / Gniffelen

Bij ons staat overigens op de site en in de folder vermeld dat het bedrijf een Christelijke geloofsovertuiging aanhoudt. Dat komt voornamelijk neer op respect, plezier en vertrouwen in/voor mens en dier.

edit: typo. Oja, bij ons wordt vloeken ook niet toegestaan, of iig getemperd. We zijn er niet superstreng in, oliebol en klote mag van mij wel, maar schelden met ziektes, rassen en geloof niet (wat ik niet meer dan normaal vind) Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:26

Maar over welke leeftijd heb je het dan, zwartwitje?