SGW; een paardonvriendelijke sport of juist niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: SGW; een paardonvriendelijke sport of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 13:28

Dat kan ik me wel voorstellen Roest. SGW komt bijna nooit op de TV en als het al een keer uitgezonden wordt dan is het dat ene ongeluk wat gebeurt is. Maar het zoals bij dressuur (van B tm Prix St. Georges) heb je bij SGW ook B tm CIC**** en die hindernissen zien er heel anders uit.
Vaak baseren mensen hun beeld van SGW op hetgeen ze op de TV hebben gezien (dat is dus niet B t/m Z maar de hoogste klassen). En asocieren SGW dan met torenhoge gevaarlijk hindernissen.
Dit soort dingen zie je bij dressuur (ALS dat al eens op tv komt) of springen veel minder vaak gebeuren. En zo kan ik me voorstellen dat iemand een negatief beeld over de sport krijgt.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:30

Ik ben in Achen geweest bij de wk en heb daar ook SWG gezien. De cross. En ja, dit waren hindernissen waar je soms je ogen bij dicht deed. Maar die mensen wisten stuk voor stuk waar ze mee bezig waren en werkte als een goed team samen met het paard.
Wel was er 1 hindernis waar het 6 keer goed mis ging. Dat was een heuvel op de heuvel een boot. Over die boot moesten ze heen springen en dan gelijk stijl naar beneden.
6 paarden die het sprongen vielen alle 6. De rest van de paarden weigerde de hindernis en namen een alternatieve hindernis.
Dit vond ik een zeer gevaarlijke sprong en echt nergens voor nodig. Zo stijl naar beneden na zo'n hoge sprong.. Brrr.
Tevens deed er een meisje van NL mee, die viel met paard en al bij deze sprong en ze rolde samen naar beneden.
Dit soort hindernissen vind ik niet nodig.

Vaak bij een simpele oefencross, doen er veel mensen mee die er totaal geen verstand van hebben. Daar gebeuren vaak ongelukken. Ik vind dat een oefencross alleen maar mag als je bijvoorbeeld punten in de springsport hebt behaald.. Anders vind ik het gewoon te link. Vaak praat je over een vochtige grond, hindernissen die paarden "eng" vinden en dat levert soms gevaarlijke situaties op.

Zelf vind ik het een geweldige sport en heb het met mijn vorige pony's ook vaak gedaan in de vlietlanden en in Lisse. Maar.. Ik kreeg al een jaar cross training en wist waar ik mee bezig was.

Als je het goed doet, is het voor zowel je paard als je zelf.. Heeerlijk!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:31

Nessah, ik ben zelf in Aken geweest, welke hindernis bedoel je?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:32

de hindernis met een boot.. een heuvel met daarop een boot. Ze moesten de zijkant springen van de boot. In die boot lagen allemaal versier dingen en de "heuvel" was omringt met water

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:34

Die hindernis was het aller drukst. Er was een groot podium op gezet. Het was ergens in het midden. Vlakbij de hindernis waar je over een sloot moest springen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:34

roest schreef:
oke, snap je. zal mezelf even iets beter proberen uit te leggen. Mijn beeld: als ik iets zie is het meestal een foto of artikel van een ongeluk, paard naar de slager.. blabla, dus dan denk is dat het verboden moeten worden. Maar dat is 1 kant van het verhaal, waarop ik dus geen mening kan vormen, ik ken immers de andere kant van het verhaal niet.

Ok, snap ik jou ook. Knipoog
Ik ben met je eens dat de negatieve kant van de eventingsport het meest blijft hangen. Zeker als dat in de media uitgebreid uitgemeten wordt.
Van de weinige televisie-uitzendingen die er al zijn in NL van de eventingsport, die overigens vaak maar een paar minuten duren, zie je bv 3 combinaties waar het "mis" gaat. Een val van ruiter/en of paard. Vaak is zo'n val van paard echt een rót gezicht en dat blijft hangen tov de andere (vele) combinaties die zonder kleerscheuren de cross doorkomen.
Dat is jammer, want op deze manier blijft de negatieve kant de boventoon voeren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:36

http://i70.photobucket.com/albums/i91/l ... 1908LR.jpg

deze dus. Maar er klopt eea niet in je verhaal. Er deden maar 3 Nederlanders mee, w.o. een meisje (Chantal) en die was foutloos. Ik heb er ook lang staan kijken, en het was zeker niet makkelijk, maar ik heb er ook heel combinaties vlekkeloos doorheen zien gaan.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 23-03-07 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:40

Oh oke.. Ik was zelf maar een half uur bij die hindernis en mijn vriendin bleef daar. Die zei dat elk paard de mist in ging. Maar dat nederlandse meisje die ging met paard en al over de kop.. Daar was ik zelf bij. Ze ging er wel gelijk weer op maar stapte huilend weg met haar paard en iedereen ging voor haar klappen.
Ik had begrepen dat er niemand overheen was gegaan.. Dan is dat een foutje van mij. In het halfuur dat ik er stond waren er elk geval geen paarden overheen gegaan.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:40

SGW vind ik erg mooi; de cross heeft geweldige hindernissen, alleen zijn het (voor zover ik weet) vaste hindernissen. Maakt de ruiter / het paard een fout, heb je een vrij grote kans dat het goed mis gaat..
En om even op de opmerking terug te komen dat SGW ongelukken in het nieuws komen; daar (ongeluk) heb je eerder kans op bij de cross (door de vaste hindernissen) dan bij het springen; dan vallen de balken gewoon op de grond. Natuurlijk kan je dan ook lelijk vallen...

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:42

Ik kom ook even een berichtje typen Knipoog
Ik ben met de sport in aanraking gekomen omdat ons manege zowat een "eventingmanege" is, bijna iedereen die er een paard heeft staan, crosst ook Lachen
In de manegelessen ga je dan door de waterbak gaan ploeteren enz.. Het sprak mij gewoon erg aan ook Ja
Toen ik mijn eerste paard kreeg zijn we dan ook op eventingkamp gegaan bij ons, wat oefencrosjes blabla..
Je ziet direct wanneer een paard er plezier in heeft. Dat heeft mijn paard niet dus cross ik ook niet meer met haar Ik heb momenteel wel een paardje op proef en daarbij voel je gewoon dat ze het zelf erg fijn vind, dit is geen paard om iedere dag zwaar dressuur mee te trainen. Ze heeft gewoon meer plezier in het springen en ook op de vaste hindernissen (Lielle Knipoog het is een flemmingh, ik zag dat jou pablo ook een flemmingh is Tong uitsteken )

Voor de paarden die het graag doen en zelf ook er erg voor open staan kun je zoveel (meer Bloos ) plezier hebben in de sport.

Ik vind dit dus zeker geen paardonvriendelijke sport, wat waarschijnlijk al duidelijk is Knipoog .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:43

Flemminghs rule shantjuh Ja

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:44

Babsie_Flash schreef:
daar (ongeluk) heb je eerder kans op bij de cross (door de vaste hindernissen) dan bij het springen; dan vallen de balken gewoon op de grond. Natuurlijk kan je dan ook lelijk vallen...

Als er een balk tussen de benen komt is het ook minder fijn hoor Knipoog dus ze vallen niet altijd gewoon maar op de grond...
Daarbij vind ik ook dat paarden meestal meer respect hebben voor de vaste hindernissen.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:46

Lielle schreef:
Flemminghs rule shantjuh Ja

Hah ja Haha! tot nu toe vind ik dat ook, na een weekje proef ben ik nog steeds erg tevreden over haar Tong uitsteken op 1 april (geen grap Knipoog ) beslissen we of ze van ons word of niet... Dan is het namelijk ons eerste oefencrosje samen. (even offtopic Clown )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:51

Nessah schreef:
Oh oke.. Ik was zelf maar een half uur bij die hindernis en mijn vriendin bleef daar. Die zei dat elk paard de mist in ging. Maar dat nederlandse meisje die ging met paard en al over de kop.. Daar was ik zelf bij. Ze ging er wel gelijk weer op maar stapte huilend weg met haar paard en iedereen ging voor haar klappen.
Ik had begrepen dat er niemand overheen was gegaan.. Dan is dat een foutje van mij. In het halfuur dat ik er stond waren er elk geval geen paarden overheen gegaan.

dat kan echt geen Nederlands meisje zijn geweest. Nederland had er maar 3 deelnemers, en die zijn alle 3 gefinisht. Ik heb er lang gestaan, en de ruiters die hun paard te lang lieten worden en niet ondersteunden, kwamen idd in de problemen.

En niets ten nadele van jou, maar dit is dus precies de manier waarop de sport een slecht imago krijgt. Ik heb er ook heel lang staan kijken, en heb er ook veel super sprongen gezien.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:27

sgw vind ik echt geen onvriendelijke sport En ja, de hindernissen zitten vast, is gevaarlijk..Maar de losvliegende balken tussen de benen is ook onveilig en met de bordjes van dressuur kunnen ook ongelukken gebeuren Knipoog
sgw vind ik écht een mooie sport om te zien Ja En heb er zelfs over zitten denken om het zelf ook te doen van de zomer, maar dat zou op een andere pony moeten en dat wou ik niet Knipoog

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:47

Taygalover schreef:
IMO is het zijn van een 'happy athlete' heel belangrijk! Maar ik vind het wel overdreven om te stellen dat dressuur- en springpaarden dat niet zijn...

In de SGW zie je over het algemeen alleen maar vrolijke paarden die er plezier in hebben. Maar geeft het ook geen vertekent beeld, omdat de mindere combinaties niet eens durven starten omdat het gewoonweg gevaarlijk is? De paarden die er geen plezier in hebben, niet eens rondkomen? Terwijl dressuur- en springruiters veel sneller toch aan de start verschijnen ondanks alles niet vlekkeloos gaat, als het minder gaat heb je over het algemeen alleen balken/weigeringen en slechte punten, maar geen ongelukken. En ik wil niet weten wat er gebeurt als je zonder goede voorbereiding en vertrouwen een cross in gaat.

Is het dan niet veel eerlijker?
Paarden die het niet willen/kunnen zijn niet geschikt en worden er ook niet mee "lastig gevallen". Hoeveel paarden zijn ergens niet geschikt voor en worden er toch iedere dag aan blootgesteld. Bij springen slaat een paard wat makkelijker af dan bij de dressuur.

Citaat:
Natuurlijk zijn er dressuur- en springpaarden met een heel eenzijdig leven. En er zijn van die pipo's waarvan de paarden niet naar buiten mogen wegens blessures en die helemaal ingepakt staan. En paarden die niet met plezier hun werk doen. Maar over het algemeen rijden die ruiters (als ze uitrijmogelijkheden hebben) ook regelmatig buiten en longeren ze en vinden die paarden het helemaal niet erg om te trainen. En sommige dresuurruiters wagen zelfs af en toe een sprongetje Clown Maar is het voor een paard erg als hij niet mag jakkeren (niet negatief bedoeld) in het bos, maar gewoon lekker relaxt naar buiten gaat?

Ik rijd regelmatig buiten en ik doe ook regelmatig galoptraining. Mijn paard vindt het geweldig en ik ga ook nooit vol gas. Meestal een behoorlijke middengalop en dan ook nog als intervaltraining.
Helaas kan ik bij ons niet in het bos "jakkeren" daar zijn de paden maar een paar 100 m. en dan komt er wel weer een bruggetje, fietspad oid.
Ik ben wel benieuwd wat jou opvatting van jakkeren is?

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:00

GvdT schreef:
Taygalover schreef:
IMO is het zijn van een 'happy athlete' heel belangrijk! Maar ik vind het wel overdreven om te stellen dat dressuur- en springpaarden dat niet zijn...

In de SGW zie je over het algemeen alleen maar vrolijke paarden die er plezier in hebben. Maar geeft het ook geen vertekent beeld, omdat de mindere combinaties niet eens durven starten omdat het gewoonweg gevaarlijk is? De paarden die er geen plezier in hebben, niet eens rondkomen? Terwijl dressuur- en springruiters veel sneller toch aan de start verschijnen ondanks alles niet vlekkeloos gaat, als het minder gaat heb je over het algemeen alleen balken/weigeringen en slechte punten, maar geen ongelukken. En ik wil niet weten wat er gebeurt als je zonder goede voorbereiding en vertrouwen een cross in gaat.

Is het dan niet veel eerlijker?
Paarden die het niet willen/kunnen zijn niet geschikt en worden er ook niet mee "lastig gevallen". Hoeveel paarden zijn ergens niet geschikt voor en worden er toch iedere dag aan blootgesteld. Bij springen slaat een paard wat makkelijker af dan bij de dressuur.

Het is ook veel eerlijker dat paarden het dan wel aan kunnen geven.
Daar ben ik het helemaal met je eens. Dat is een voordeel van SGW, maar dat maakt SGW opzich toch geen betere sport dan dresuur of springen voor het paard. Zo bedoelde ik het meer. Mensen moeten zelf goed naar hun paard kijken in iedere tak van de sport. En bij SGW worden ze daar gewoon wat meer toe 'gedwongen', omdat het als het mis gaat vaak ernstiger is.

Ik bedoelde met jakkeren eigenlijk niet echt jakkeren. Maar ik ken ook ruiters die alleen in een verzameld galopje door het bos gaan, het was meer om het verschil aan te geven. Maar die paarden gaan iig lekker naar het bos. Ik vroeg me alleen af of het voor een paard, die het gewend is, uitmaakt of hij een stevig galopje mag maken of altijd in een rustig tempo moet lopen.

Mijn eigen paard vindt het ook heerlijk om door het bos te galoperen, hoe harder hoe beter. Het knopje verzameld galopje kent hij niet eens in het bos Clown Maar ik laat hem ook nooit volluit gaan. Maarja toch ben ik wel een dressuurruiter. Ondanks ik ook 1 x in de week spring en 1 a 2 x per week in het bos rijd .

Ik vind SGW ook zeker een leuke sport. Als ik wat meer moed had en afstanden kon inschatten, was ik het zeker een keer gaan proberen. Want ik weet zeker dat mijn paard het geweldig vindt! Maar mijn paard wordt er niet minder veelzijdig door getraind, behalve dat hij geen vaste hindernissen springt.
En dat wilde ik duidelijk maken, dat veel dressuur en springpaarden ook veelzijdig getraind worden en afwisseling in hun leven hebben.

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:02

Ik vind het niet gevaarlijk..
Ja je kan welleens met paard en al vallen? Toch? Maar dat kan oook met dressuur en springen..

Ik zou het zelf ook welleens willen doen Ja

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:54

@ Taygalover Mijn paarden vinden het ook heerlijk om vol gas door de bak te galopperen ( zit ik er niet op). Ik heb ook nooit gezegd dat alle dressuur of springruiters zo zijn. Ligt ook wel aan de omgeving en op wat voor een stal je staat, of je intructeur/instructrice zegt.

Bij ons in de buurt geeft iemand les die alles wat niet met dressuur te maken heeft verafschuwd. Al haar leerlingen houden zich ook netjes aan het door haar opgestelde week schema en daar zit geen buitenritje in. Vandaar dat mijn kijk op de "dressuurruiters" bij ons in de buurt niet zo positief is Knipoog Ik kan dan ook begrijpen dat sommige mensen geen goed beeld hebben van sgw. Als er bij jou in de buurt nou net een kamikazepiloot crosst wordt je oordeel daar sneller door gevormd.

Onbekend maakt onbemind zeggen ze toch wel eens Clown

En jij bent geen "echte"dressuurruiter, want je springt ook Tong uitsteken

hestr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:05

Ik vind sgw absoluut geen paardonvriendelijke sport. Als je kykt hoe vrolyk en dolblij die paarden over die hindernissen tydens de cross springen. Als een paard er niet overheen zou willen springen zou die dat wel laten merken.. (Je hebt natuurlyk uitzonderingen)
Maar af en toe zitten er wel van die hindernissen by waarvan ik echt denk hoe verzin je het?? Sommige hindernissen gaan wel eens te ver.. maar ik heb toch respect voor die paarden en ruiters die er vol moed overheen springen Knipoog
En over de hindernissen die vast zitten. Als een paard erover struikelt kan het of zich herstellen of het gaat vreselyk mis. Maar als je een losse hindernis hebt en die valt om zou die tussen de benen van het paard komen die met een noodgang galoppeert en zou dan zeer ongelukkig ten val kunnen komen..

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:20

ik ben zelf geen SgW maar ik snuffel hier lekker op bokt ik kijk altijd op Sgw stukje en ga profielen kijken vind Sgw super om te zien vooral foto's en op tv vind ik het ook super! ik vidn het dus wel goed maar als je paard het kan is het goed maar als je paard geen springer is zou ik het niet doen dan is het gevaarlijk vind ik maar met springen kan een paard toch ook zijn nek breken als de balk tussen de benen komt (zou wel neit zo snel gebeuren maa rja kan wel toch) ik vind het leuk om te zien maar niets voormij ik ben zelf geen springer maar ja die reagtie vind ik wel een beetje ver maar goed ieders zijn eigen mening

(sorry voor typ fouten en geen leestekens moest super snel als ik nog kan ozu ik het mrogen ff kunnen vebeteren)

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:37

GvdT schreef:
@ Taygalover Mijn paarden vinden het ook heerlijk om vol gas door de bak te galopperen ( zit ik er niet op). Ik heb ook nooit gezegd dat alle dressuur of springruiters zo zijn. Ligt ook wel aan de omgeving en op wat voor een stal je staat, of je intructeur/instructrice zegt.

Bij ons in de buurt geeft iemand les die alles wat niet met dressuur te maken heeft verafschuwd. Al haar leerlingen houden zich ook netjes aan het door haar opgestelde week schema en daar zit geen buitenritje in. Vandaar dat mijn kijk op de "dressuurruiters" bij ons in de buurt niet zo positief is Knipoog Ik kan dan ook begrijpen dat sommige mensen geen goed beeld hebben van sgw. Als er bij jou in de buurt nou net een kamikazepiloot crosst wordt je oordeel daar sneller door gevormd.

Onbekend maakt onbemind zeggen ze toch wel eens Clown

En jij bent geen "echte"dressuurruiter, want je springt ook Tong uitsteken

Dat zal inderdaad ook het verschil maken! Ik woon midden op de veluwe, dus het bos is altijd dichtbij!

Ik heb iig geen slecht beeld van SGW, lijkt me enorm gaaf om te doen. Ken overigens niemand die het rijd. En ik vind het knap dat zowel paard als ruiter het allemaal durven, geeft zeker blijk van wederzijds vertrouwen! De profielen van mensen die SGW rijden zien er inderdaad ook altijd super uit qua paarden! Over z'n picknicktafel zul je mij nooit van zijn leven krijgen Haha!

En stiekem ben ik wel een 'echte' dressuur/recreatie-ruiter, alleen mijn zeer betrouwbaar en redelijk goed springende paard en instructeur behoeden mij Clown

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:56

Ik vind SGW absoluut niet paardonvriendelijk. Natuurlijk, er gebeuren wel eens ongelukken, maar dat gebeurt overal.

Maar ik moet zeggen dat ik zelf liever over een mooie ronde boomstam spring dan over een dikke oxer. Ik vind losse balken jùist eng, ik heb iets teveel paarden met een balk tussen de benen zien vallen.
Verder worden altijd alleen de ongelukken breed uitgemeten, terwijl de sport zo mooi is. Het vertrouwen dat ruiter en paard in elkaar hebben om rond te komen.

Ik ben een aantal jaar geleden in Badminthon geweest bij de cross (4 sterren, dus echt het hoogste niveau). De hindernissen waren hoog, maar fair. Wie echt controle en vertrouwen had kon er prima overheen. En de paarden hadden het allemaal prima naar hun zin. Allemaal stonden ze te springen om van start te gaan.

Ik heb zelf een aantal B en L crossjes gereden met mijn pony. We waren allebei altijd meer gestresst voor het springparcours dan voor de cross Haha! Het crossen is echt 'buiten spelen'. Zeker in de lagere klassen worden er echt heel eerlijke sprongen gebouwd en gaat het bijna nooit mis.
En ik vind crossen eerlijk, omdat je altijd kunt stoppen halverwege de cross als het niet gaat. Als het niet goed voelt, meld je je bij de hindernisrechter af en ga je lekker terug stappen. Dat heeft ook geen consequenties (zoals verliespunten oid). Daardoor nemen veel mensen makkelijker de beslissing om te stoppen als het niet fijn gaat.

De SGW'ers die ik ken, doen hun uiterste best om ten alle tijden eerlijk te zijn tegen het paard.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 09:42

Lielle schreef:
Nessah schreef:

dat kan echt geen Nederlands meisje zijn geweest. Nederland had er maar 3 deelnemers, en die zijn alle 3 gefinisht. Ik heb er lang gestaan, en de ruiters die hun paard te lang lieten worden en niet ondersteunden, kwamen idd in de problemen.

En niets ten nadele van jou, maar dit is dus precies de manier waarop de sport een slecht imago krijgt. Ik heb er ook heel lang staan kijken, en heb er ook veel super sprongen gezien.

Ik ben het helemaal met lielle eens, ik was ook bij deze wedstrijd en heb niks raars gezien bij die boot en het kan zeker geen nederlands meisje geweest zijn want ik heb chantal mechelenbrink (enige vrouwelijke nederlandse deelneemster) op deze hindernis gezien en dat ging goed! Ik geloof niet eens dat daar 6 paarden zijn gevallen. Ik kan me erg boos maken over zulke berichten, zeker als dan blijkt dat de schrijver het zelf niet eens gezien heeft maar van een vriendin gehoord.....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:18

Wilde even reageren. Ik ben zelf er bij geweest toen het meisje met paard en al viel..
Dat er misschien veel paarden goed over zijn geweest, prima.. Ik zei alleen wat ik had gehoord en zei later dat ik dat dus fout heb Knipoog
Het half uur dat ik daar stond was er geen paard overheen geweest, 3 ruiters eraf gevallen en 1 meisje met paard en al.. Zoals ik me kan herinderen was dit echt een nederlands meisje. Ik vraag de foto's wel ff van mijn vader want ik heb het op foto ( tevens de andere valpartijen heb ik ook op foto.)
Beetje balen dat ik als "leugenaar" wordt uitgemaakt terwijl ik zeer positief over de sport praat!!

Daarnaast geen reden om je boos te maken lijkt mij? Als je hier al boos om wordt Knipoog
Ik geef namelijk aan dat ik de sport zelf ook beoefen en dat ik het een heerlijke sport vind. Ik gaf alleen aan dat ik die eene boot niet zo fijn vond en gaf een reden. That's all.

Nogmaals... Ik vind het een heeerlijke sport en doe het zelf ook.. Ik kraakte daarbij niks af, geef alleen een voorbeeld van een sprong die link vond.. meer niet!