meer verwaarloosde pony's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: meer verwaarloosde pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:36

Oeps...het was bedoeld als een geintje hoor!!!!
Volgens mij begreep je het een beetje verkeerd???
Natuurlijk misgun ik jou je droge weiland niet!!!!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:40

nou met dit weer kan de DB overal komen klagen...het houdty niet op met regenen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:40

Ik denk zeker dat ik het dan idd verkeerd begreep
Met die uitroeptekens dacht ik echt dat je het boos bedoelde

Sorry...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:42

runningkawa schreef:
Maar het is een misverstand te denken dat zandgrond vanzelf altijd maar droog is

de zandlandjes die ik ken zijn goed onderhouden en daar ligt ook drainage onder, maar die zijn gewoon nu netjes droog Pling
als jij een droger landje wilt moet je er ook wel wat voor doen ja Knipoog
ik heb ook drainage onder mijn kleizooi liggen, maar het water komt niet eens snel genoeg door die kleilaag heen Clown en tsjah het water moet ergens blijven Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:45

Maar dan ligt er idd al drainage onder Lachen
Dus niet vanzelf

Ik zit hier een paar km van de grote peel af, die naam zegt denk ik ook wel genoeg Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:52

runningkawa schreef:
Maar dan ligt er idd al drainage onder Lachen
Dus niet vanzelf

Ik zit hier een paar km van de grote peel af, die naam zegt denk ik ook wel genoeg Lachen

Bij ons ligt er ook drainage, plus nog is een paar wilgenbomen die hun werk extreem goed doen

De wei staat dus helemaal niet onder water, integendeel Lachen

Als je een droge wei wilt hebben, moet je er inderdaad wat voor doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:07

En het is hier nu al een min of 5 droog
Dat kan ook nog Lachen
Kunnen ze daarboven niet wat regen bewaren voor van de zomer?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:09

katiavl schreef:
Bij ons ligt er ook drainage, plus nog is een paar wilgenbomen die hun werk extreem goed doen

De wei staat dus helemaal niet onder water, integendeel

wij hebben en drainage en langs 2 zijkanten van de wei een erfbeplanting staan...daarin staan zeker 20 bomen per kant... dus zoon 40 bomen die ook nog water willen maar het is nog steeds niet echt droog om het zo maar te zeggen Ach gut of ik ben gewoon te veeleisend dat kan ook Bloos stomme rotklei...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:11

Rianneke schreef:
katiavl schreef:

De wei staat dus helemaal niet onder water, integendeel

wij hebben en drainage en langs 2 zijkanten van de wei een erfbeplanting staan...daarin staan zeker 20 bomen per kant... dus zoon 40 bomen die ook nog water willen maar het is nog steeds niet echt droog om het zo maar te zeggen Ach gut of ik ben gewoon te veeleisend dat kan ook Bloos stomme rotklei...

maar klei is weer zo een ambetante grondsoort daarin

alles opgraven klei eruit en andere grond erin Clown Tong uitsteken

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:12

Ik vind dus ook dat de DB hier behoorlijk aan het overdrijven is. Onze shetlanders staan in de regelmaat buiten echt letterlijk in de drek. kan gewoon nog ff niet anders. Maar ze gaan altijd s' avonds lekker naar binnen op stal. Ik vind dit meer paard waardiger dan ze hele dagen 24/7 op stal te laten staan. Ik denk dat ze dan minder blij zullen zijn als nu...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:17

katiavl schreef:
maar klei is weer zo een ambetante grondsoort daarin

alles opgraven klei eruit en andere grond erin Clown Tong uitsteken

hoe diep zou ik dan moeten graven? Tong uitsteken ik zie me al gaan met me kruiwagentje Schijnheilig

pubelia schreef:
Ik vind dit meer paard waardiger dan ze hele dagen 24/7 op stal te laten staan. Ik denk dat ze dan minder blij zullen zijn als nu...

maar wat is nou paardwaardig? de DB heeft daar andere meningen over als jou denk ik... anders hadden ze waarschijnlijk ook niet die foto gekozen bij dat verhaal Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:20

Ik denk dat je ook geen uiterste tegen over elkaar moet zetten
24 uur op stal is niks
24 uur drek ook niet

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 01:14

Opa zei altijd: Een paard kan beter in 't water staan dan in z'n eigen zeik Knipoog

Buiten dus!
Bestraten mag idd niet overal maar betonplaten mag wél. Even uitkisten, platen erin en je hebt een prima (droog) stuk.
Wel je pinpas meenemen want die platen zijn niet bepaald gratis.....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:10

Baileys schreef:
Opa zei altijd: Een paard kan beter in 't water staan dan in z'n eigen zeik Knipoog

van water krijgen ze geen rotstraal, maar van een gore stal wel...

maar net wat RK zegt het is het ene uiterste tegen het andere uiterste...
ik hou het wel op snachts in een mooi dik opgestrooide stal en overdag buitenspelen in de drek ( alhoewel die vandaag reuze meevalt want het is droog Go jij! Go jij! )

Baileys schreef:
Wel je pinpas meenemen want die platen zijn niet bepaald gratis.....

een paard onderhouden is zowiezo niet gratis...en je wilt toch het beste voor je paardje toch?
ik heb ook een plaat beton waar ze op zouden kunnen staan met heel erg nat weer...maar die van mij stampen liever in de drek en gaan op zoek naar nog wat gras dan dat ze alleen maar kunnen staan op een betonplaat Ach gut

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:37

Ik ben eerlijk. De foto op pagina 1 is in mijn ogen geen dierenmishandeling. Het weiland heeft gras en alleen vooraan (vooral waar de tractor doorheen gaat) ligt water aan de oppervlakte. Nou als dat alles is. Ik ken ergere weilanden en daar wordt niets van gezegd.
Ik mag mijzelf echt gelukkig achten, want mijn weiland is nog geen enkele keer zo nat geworden dat het water erop blijft staan. ik mag echt van geluk spreken. Daardoor kunnen mijn paardjes lekker naar buiten en hoeven ze niet in de blubber te staan. Anders is het met mijn paddock, waar ik nu een zwembad van kan maken. Dus op de wei en amuseer je maar beestjes.

Ik moet hier wel even kwijt dat ik de DB niet begrijp. Ik ken een situatie die behoorlijk uit de hand gaat lopen. Maar denk je dat ze daar iets aan doen? Nee helemaal niets, want de paardjes staan 24 uur op stal en that's it. Niets aan de hand. Terwijl ik al een reactie heb gekregen van passerende mensen dat mijn paard zo dik is. Bemoei je met zaken waar je verstand van hebt, ze is 8 maanden drachtig!!! Ze moet dik zijn, anders is het niet in orde. Om gek van te worden. Maar alla de DB is nog niet bij mij geweest en hoeft ook niet, mijn paardjes hebben een fantastisch leven en het ontbreekt ze aan niets (zoals het hoort).
Is voor mij dus een storm is een glas het voorval waar het topic mee begonnen is.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:46

Laureentje schreef:
Ik moet hier wel even kwijt dat ik de DB niet begrijp. Ik ken een situatie die behoorlijk uit de hand gaat lopen. Maar denk je dat ze daar iets aan doen?

de DB werk niet alleen, hun werken samen met andere organisaties die veel meer te zeggen hebben om het zo maar te zeggen...
als jij vind dat iemand zijn dier verwaarloosd kan je naar mijn idee ook beter naar de aid bellen als naar de DB... Pling
en bij jou zullen ze heus niet komen kijken toch? bij mijn pony krijg ik ook wel eens commentaar van anderen dat ze dik is en na het bekappen loopt ze gevoelig... maar dat beest is 30 wat wil je dan?
vaak is het ook wel zo dat ze meerdere klachten moeten krijgen voordat ze langs gaan... en dan gaan ze alleen nog maar langs om een waarschuwing te geven! ze kunnen in nederland niet zo veel doen tegen zulke dingen Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:36

Ze zouden gewoon wettelijke eisen moet verplichten

Paarden x aantal tijd uit stal.
Paarden buiten iig buiten een droog stuk.
Gaan ze er niet staan, dan is het niet anders, maar hebben ze iig een keuze.

En net wat rianneke zegt, paarden houden is duur.
Soms vraag ik me af of mensen dat voor aanschaf wel genoeg gerealiseerd hebben.
Dan zetten ze het dier op een weitje want dat is minder duur als een pensionstal. Maar dan vergeten ze dat dit soort dingen er ook bij horen

(voor het geval mensen zich aangesproken voelen, ik doel op niemand van bokt)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:39

runningkawa schreef:
Ze zouden gewoon wettelijke eisen moet verplichten

Paarden x aantal tijd uit stal.
Paarden buiten iig buiten een droog stuk.
Gaan ze er niet staan, dan is het niet anders, maar hebben ze iig een keuze.

En net wat rianneke zegt, paarden houden is duur.
Soms vraag ik me af of mensen dat voor aanschaf wel genoeg gerealiseerd hebben.
Dan zetten ze het dier op een weitje want dat is minder duur als een pensionstal. Maar dan vergeten ze dat dit soort dingen er ook bij horen

(voor het geval mensen zich aangesproken voelen, ik doel op niemand van bokt)

Ach soms zie je uitrekensommen staan op bokt van potentiele nieuwe eigenaars

die 75-100 euro berekenen met hoefsmid, ontworming en huisvesting bij. da denken ze natuurlijk niet aan die zijn toch commerciele geld dieven Pling

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:58

runningkawa schreef:
24 uur op stal is niks
24 uur drek ook niet

De situatie is op het moment zo erg dat als ze uit stal komen, ze in de drek buiten staan. Vrijwel niemand hier in de omgeving heeft nog droge paddocks Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:59

Dan hoort iedereen in de omgeving die zo zijn paard laat staan zonder andere optie, een schop onder zijn hol te krijgen Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:11

Het is hier hopeloos, ik ben aan het kijken voor een andere plek, maar overal is het hetzelfde verhaal: óf 24.7 op stal, of een deel op stal en een deel buiten in de modderige natte paddocks, of in natte weilanden.

*u mag kiezen*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:14

Wat hierboven al gemeld is...er wat aan doen aan die wei

En 24 op stal, raar dat veel mensen, ook in het westen toch wel andere stallen kunnen vinden, met wel een droge paddock...

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 09:48

YES! Wat ben ik blij dat ik deze discussie hier tegenkom! Ik begon al aan mezelf te twijfelen toen ik vorige week de krant las, wat is er in vredesnaam mis met dat weiland????? Hoefbevangen door water???? Kolder! Oplossen door "snijden"????? Idioterie ten top! Kende zelfs een boer die z'n hoefbevangen shet in bedje van modder liet staan en dat beestje is er toen enorm weer van opgeknapt!

Denk dat ik toch eens een brief naar de krant ga sturen, want zoals al gezegd is zet dit de gemiddelde Nederlander (die zonder verstand van paarden) enorm op het verkeerde been. De mijne staan ook buiten en hebben ook gedeelte in de wei met "blub tot aan de kogels" .... nou en? Geen hoefbevangenheid, geen mok, geen probleem hoor. Sterker nog, ik betrapte ze afgelopen weken regelmatig buiten de inloopstal, met de kont in de regen, buiten dus ... nou dan weet ik genoeg.

Maar met dit soort berichtgeving ben ik binnen de korste keren ook een dierenmishandelaar .... wordt hier zo moe van!

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:25

Bij ons was de DB ook langs geweest en we moesten daar weg. Land was ook zeiknat maar stond nog gras en de paarden vermaakte zich prima. Ze worden goed verzorgt. Maarja ze willen blijkbaar liever dat ze 24 uur op stal staan.

Was trouwens ook nog eens een vrouw die geen verstand had van paarden. Tjonge daar heb je wat aan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:38

liever een paar uurtjes buiten in de blub dan 24 uur op stal!