verhaal over slachthuis Nijkerk..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eigenwijs23

Re: verhaal over slachthuis Nijkerk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:23

mirgino schreef:
dat er achterin het paspoort een blz is waar je in laten zetten door jouw DA dat jij jouw paard niet geslacht wil hebben voor consumptie Knipoog

ja dat weet ik ja.en dat is ook allemaal al ingevuld bij die van mij. wees maar niet ongerust. mijn dier gaat gewoon naar de begraafplek als zijn tijd is gekomen. anders zouden ze alsnog versnipperd worden. en ja ik doe mijn naam eer aan. en ben er trots op. ik wil leren maar heb ook een eigen mening.
iedereen heeft recht op zijn eigen mening. en een paard die ik voor iemand meenam op buitenritten is ook naar de slacht gegaan. dat wou zijn eigenarese. nou prima. haar keus en ik heb haar er in gesteund. maar zelf zal ik het niet kunnen. heb al heel lang geleden mijn keus gemaakt over dat os begraven zal worden. en daar zal ik ook bij blijven. en de mensen in mijn omgeving weten dat ook allemaal.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:24

eigenwijs23 schreef:
mirgino schreef:
dat er achterin het paspoort een blz is waar je in laten zetten door jouw DA dat jij jouw paard niet geslacht wil hebben voor consumptie Knipoog

ja dat weet ik ja.en dat is ook allemaal al ingevuld bij die van mij. wees maar niet ongerust. mijn dier gaat gewoon naar de begraafplek als zijn tijd is gekomen. anders zouden ze alsnog versnipperd worden. en ja ik doe mijn naam eer aan. en ben er trots op. ik wil leren maar heb ook een eigen mening.
iedereen heeft recht op zijn eigen mening. en een paard die ik voor iemand meenam op buitenritten is ook naar de slacht gegaan. dat wou zijn eigenarese. nou prima. haar keus en ik heb haar er in gesteund. maar zelf zal ik het niet kunnen. heb al heel lang geleden mijn keus gemaakt over dat os begraven zal worden. en daar zal ik ook bij blijven. en de mensen in mijn omgeving weten dat ook allemaal.

mooi toch Knipoog
ik respecteer dat heel erg in je hoor Knipoog
als je dat voor elkaar kan krijgen,zou dat erg fijn zijn.

zo heeft ieder zijn voorkeur Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:26

valine schreef:
ehm.... ik heb even in een paar profieltjes gekeken van tegestanders van de slacht en vegatariers die zich in dit forum begeven.
wat mij dus dan opvalt is dat deze dierenvrienden wel op hun paard zitten met een LEREN ZADEL en een LEREN HOOFDSTEL.
volgens mij gaat er in 1 LEREN zadel 1.5 koe (en die is toch echt dood) vertel mij dan maar waarom dat dan niet zielig is???
klein beetje hypocriet van al deze dierenvrienden Duivel

Dan heb je mijn profiel in elk geval niet gelezen of helemaal verkeerd gelezen Clown . Ik heb een oningereden paard en nog helemaal geen tuig, maar qua zadel (Barefoot Cheyenne wordt dat waarschijnlijk) moet ik inderdaad aan het leer, het is niet anders. Leren rijlaarzen heb ik expres niet, wel touwhalsters en leadropes van touw. Qua hoofdstel ga ik voor een cross rope bridle (bitloos en van touw), dus.... Haha! Haha! Haha!
Valt mee, toch?? Clown

En Mirgino, jullie hebben geen fijne DA getroffen helaas. Ik heb wel vertrouwen in mijn DA, omdat ik weet hoe zij het doet en ik wil nou eenmaal niet anders voor mijn eigen paard. Heel triest voor dat paard. Huilen
Zo zijn er dus ook paarden die wel in paniek raken in het slachthuis en zo is er altijd wat. Nogmaals, ik laat mijn paard inslapen (als ik de keuze heb) door een goede verdoving en euthanasiespuit en ik hoop dat ik tegen die tijd genoeg geld heb om hem te laten cremeren.

Ik ga lekker in bad nu Dromen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:28

@Nadya

is gelukkig niet MIJN DA,deze man hoef ik niet aan mijn pony Boos!

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:29

bji onze dierenarts krijgt het dier altijd eerst een narcose en daarna pas zijn euthanasiespuit. is dat bij jullie ook zo of niet? onze arts zegt dat ze dan vrediger gaan. en bij die 4 paarden die ik heb zien gaan was het inderdaad zo.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:30

weten jullie trouwens dat er een speciale paardenambulance is die ernstig zieke paarden kan vervoeren en ook paarden met een gebroken been!?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:31

eigenwijs23 schreef:
bji onze dierenarts krijgt het dier altijd eerst een narcose en daarna pas zijn euthanasiespuit. is dat bij jullie ook zo of niet? onze arts zegt dat ze dan vrediger gaan. en bij die 4 paarden die ik heb zien gaan was het inderdaad zo.

ik heb geen idee wat hij gaf
het waren 2 grote volle spuiten met roze vloeistof.

de oude pony die vorig jaar op mijn stal ingslapen werd dat is wel heel rustig gegaan
dat beestje was al een eind in de 30 en wilde ook niet meer

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:32

eigenwijs23 schreef:

Dat is bij mij ook zo gegaan, ik denk dat dat overal zo gaat...

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:33

ben blij met je reactie. vee mensenweten helemaal niet dat begraven of cremeren ook kan. voor mijn fjord zou het geheel 500 euro kosten. met ophalen en al. heeft een x een heel stuk over in de bit gestaan.
bji ons was de eerste gewoon het zelfde als wat ze geven wanneer het paard erg onrustig is bij bijvoorbeeld hechten.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:34

@nadya... wat ik hiermee wilde zeggen is dat sommige mensen
al een oordeel klaar hebben dat slachten zooooo zielig is voor alle beesten maar wel lekker op hun leren zadel rijden met leren rijlaarsen en noem maar op. dan moet je het ook niet zielig vinden dat die beesten geslacht worden. gelukkig is er die mogenlijkheid anders zaten we met een mooie stapel dooie beesten langs de kant van de weg bij elke veeboer...

(en nee... ik had niet in jou profiel gekeken Bloos )
groetjes

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:35

Ten eerste heb ik alleen de eerste post gelezen Haha!

Maar mijn paarden gaan ook naar het slachthuis in Nijkerk als hun tijd daar is. Aan deze kant dus ook alleen maar positieve verhalen Lachen

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:37

valine schreef:
al een oordeel klaar hebben dat slachten zooooo zielig is voor alle beesten maar wel lekker op hun leren zadel rijden met leren rijlaarsen en noem maar op. dan moet je het ook niet zielig vinden dat die beesten geslacht worden. gelukkig is er die mogenlijkheid anders zaten we met een mooie stapel dooie beesten langs de kant van de weg bij elke veeboer...

groetjes

hoi dit vind ik nu een klein beetje vergezocht!
en trouwens we zitten helemaal dan niet met een dode stapel dieren langs de weg,die worden toch ook opgehaald?!alleen dan op de 'goede' manier!
groetjes
Laatst bijgewerkt door pascale op 12-01-07 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:38

ik vind het niet zielig. weet dat het dier bij de goede slachthuizen niet zal lijden. ik ben gewoon zo'n watje voor mezelf.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:40

eigenwijs23 schreef:
weten jullie trouwens dat er een speciale paardenambulance is die ernstig zieke paarden kan vervoeren en ook paarden met een gebroken been!?

Liever inneens een spuitje dan nog eens naar het slachthuis vervoeren met ernstige koliek.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:48

katiavl schreef:
eigenwijs23 schreef:

Liever inneens een spuitje dan nog eens naar het slachthuis vervoeren met ernstige koliek.

Dat vind ik wat anders.
Maar als een paard nog prima vervoerd kan worden en het dier is niet meer geschikt om te blijven leven, dan zal ik nijkerk toch best overwegen.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:49

pascale schreef:
valine schreef:

groetjes

hoi dit vind ik nu een klein beetje vergezocht!
en trouwens we zitten helemaal dan niet met een dode stapel dieren langs de weg,die worden toch ook opgehaald?!alleen dan op de 'goede' manier!
groetjes

wat is volgens jou dan een "goede"manier? en waar gaan die dode dieren dan heen en wat gebeurd er dan met ze? krijgen ze allemaal een individuele begravenis?
(sorry,ik bedoel het niet aanvallend naar iemand persoonlijk)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:52

Ik had de beginpost liever niet gelezen maar ja, dan had ik idd niet moeten kijken of weg moeten klikken. Ik zou het werkelijk niet aan kunnen zien hoor.
Verder wordt dit het zoveelste topic met de discusie spuit versus slager. Met de overbekende horror-verhalen van beide kanten.

roos_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:08

omg wat zielig, zou ik echt niet durven zien Vriendjes zijn?
maarja, snap t wel...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:31

mirgino schreef:
Lise81 schreef:
Een paard met een gebroken nog eens op de trailer naar de slacht brengen?? Mag dat uberhaupt? DA had hem toch ook kunnen schieten?

Begraven van je paard mag niet in nederland, als de gemeente daar achter komt krijg je een hele hoge boete.

dat mag!
allhoewel ik dat niet diervriendelijk vind Boos!
er was een paar jaar geleden op een andere stal een paard dat haar achterbeen gebroken had en de DA heeft haar nog naar Utrecht gestuurd
een rit van 1,5 uur

het was het paard dat van hem geweest was ,een 5jr merrie[waarschijnlijk drachtig] en net 5 weken van deze eigenaar.
paard is daar alsnog direct bij aankomst afgespoten Verdrietig

Even gekeken op de site van KNMvD, paarden (of runderen) met één of meerdere botbreuken (zoals been) mogen alleen vervoerd worden naar een dierenkliniek voor diergeneeskundige hulp...dus niet naar een (nood)slachthuis of waar dan ook naar toe.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:33

gelukkig maar!!!
dat is ook dieronwaardig!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 02:54

Alytje schreef:
ja sorry dat ik niet 5 pagina's door ga ploegen, heb daar op het moment even geen tijd voor. Ik reageer op het bericht van de TS Lachen
En ik eet dus ook geen vlees, anders zou het lekker hypocriet zijn Tong uitsteken
Voor de rest is dit mijn persoonlijke mening, zo voel ik me daarbij, ik heb gewoon geen respect voor die mensen, daarmee klaar. Mijn mening zal wel heel kort door de bocht zijn, niet ruimdenkend en die mensen doen hun 'werk' ook maar. Maar dit is gewoon mijn gevoel tegen die mensen. Vooroordelen zijn het absoluut niet, dit is mijn mening, en die is niet alleen maar gebasseerd op dit verhaaltje... En als jij denkt dat er alleen maar zielige zieke diertjes worden geslacht heb je het mooi mis.. Dus dat 'uit hun pijn verlossen' gaat ook niet op.

Dan kan ik ook heel kort door de bocht zijn.
Als je zo over het gebruik van dieren denkt, kun je beter je zadel meteen aan de wilgen hangen en je paard de steppe opjagen. Hij is immers niet geboren met een zadel op z'n rug.
De mensen hebben hem gedomesticeerd. Maar voordat dat gebeurde hebben waarschijnlijk vele Neanderthalers smakelijk paardenvlees gegeten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 03:07

Lise81 schreef:
Even gekeken op de site van KNMvD, paarden (of runderen) met één of meerdere botbreuken (zoals been) mogen alleen vervoerd worden naar een dierenkliniek voor diergeneeskundige hulp...dus niet naar een (nood)slachthuis of waar dan ook naar toe.

Sinds enkele jaren mogen wrakke koeien ook niet meer vervoerd worden naar een (nood)slachthuis.
(een wrakke koe kan niet meer fatsoenlijk lopen of staan)
In het begin keken de boeren wel even met argusogen naar deze regeling, maar in de praktijk zijn alle boeren blij met deze regeling en worden dergelijke koeien op het bedrijf afgemaakt en opgehaald door de Rendac.
Soms gebeurt dat met een pen door het hoofd, soms met een spuitje.
Dieren die zelfstandig de veewagen in kunnen mogen alleen nog naar een (nood)slachthuis gebracht worden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 08:36

Lise81 schreef:
Ik ben van mening dat mensen vooral voor het slachthuis kiezen ten eerst omdat het makkelijker en goedkoper is en dan pas omdat men het zgn. vriendelijker vindt. (Het is misschien niet dier-onvriendelijk, maar zelf vind ik het geen ideaal).

en dat vind ik nogal beledigend. Waarom denk jij te weten dat ik voor de slager kies uit financiele en gemaksoverwegingen? Volgens mij is het nogal makkelijker om de DA bij je aan huis te laten komen, dan om je paard per trailer weg te brengen, en geloof maar gerust dat die paar euro's die je krijgt (dat is echt een schijntje) niet opwegen tegen de kosten die wij daarvoor al hadden gemaakt om het paard beter te krijgen.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 11:09

Biepje1107 schreef:
Alytje schreef:
heb niet het hele topic gelezen, maar waarvoor ging je daar heen dan?
Ik vind het echt 10x niks, paarden/koeien/kippen/varkens whatever, maar voor mij hoef je ze niet te slachten. Ik kan overigens geen enkel respect opbrengen voor slachters... Helaas is mijn achteroom slachter, het is dat niemand me wil vertellen wie het is op familiefeesten, anders zou ik hem echt aanvliegen. Nee dat soort mensen kan ik echt niet waarderen...

onzin dit, als zo man het met liefde doet, zoals als die man in nijkerk heb ik heel veel respect voor zo iemand dat ie dat kan, ik zou dat emotioneel niet aankunnen een dier slachten.

@Garmana: ik doe zelf ook paardenhouderij in barneveld, zit nu in mijn eerste jaar en ik ben opzich wel benieuwd of ik die excursie ook krijg. in welk jaar had jij hem? ik zou dan zeker mee gaan het zou dan wel moeilijk zijn, maar toch ik wil weten hoe dat gaat, het hoort er nou eenmaal bij en als mijn paard ooit zou gaan dan wil ik wel weten, hoe hij dan gaat. want ik weet bijna zeker dat ik voor slacht zou kiezen dan voor een spuitje, ik heb er zelf geen ervaring mee met beide niet (wel paarden die ik ken die weg zijn gebracht of een spuitje hebben gehad) maar heb het nooit gezien, dus ik kan er niet over oordelen hoe het is. maar op een 1 of andere manier voelt het beter om hem dan naar de slcht te brengen dan is het in 1 keer over en met een spuit weet je het maar nooit

Ik doe niveau 3 paardenhouderij en zit nu in jaar 3 het laatste jaar en ben er giSter geweest Knipoog

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:10

Lielle schreef:
Lise81 schreef:
Ik ben van mening dat mensen vooral voor het slachthuis kiezen ten eerst omdat het makkelijker en goedkoper is en dan pas omdat men het zgn. vriendelijker vindt. (Het is misschien niet dier-onvriendelijk, maar zelf vind ik het geen ideaal).

en dat vind ik nogal beledigend. Waarom denk jij te weten dat ik voor de slager kies uit financiele en gemaksoverwegingen? Volgens mij is het nogal makkelijker om de DA bij je aan huis te laten komen, dan om je paard per trailer weg te brengen, en geloof maar gerust dat die paar euro's die je krijgt (dat is echt een schijntje) niet opwegen tegen de kosten die wij daarvoor al hadden gemaakt om het paard beter te krijgen.

Ben het met Lielle eens... Ik geloof niet dat mensen voor het geld paarden naar de slacht brengen (tuurlijk sommige wel) ik zou het in ieder geval niet daarvoor doen...
Ik heb twee keer meegemaakt dat een paard een spuitje kreeg, bij mijn shetlander was er niks aan de hand maar die had er vrede mee die had zo'n pijn. Het paard van mijn moeder is ook ingeslapen en dat was ook geen probleem. Het kan goed gaan en het kan fout gaan dat is bij een slachterij en bij de DA, als het beide goed gaat dan heeft een paard nergens last van. Trouwens het idee dat je paard later op je bord ligt hoeft helemaal niet want daarvoor moet je maar achter in het paspoort kijken. Ik heb niks tegen slacht en niks tegen een spuitje, alleen het idee dat mijn paard later op mijn bord komt te liggen is toch even slikken, maar daar hebben ze tegenwoordig het paspoort al weer voor. Lachen Ik ben niet tegen de slacht maar zou niet aan kunnen zien hoe het daar in zijn werk gaat, dat zou ik niet aan kunnen zien.
Ik hoop dat mijn paard gewoon vredig uit zichzelf overlijd zonder pijn of stress. Lachen
Laatst bijgewerkt door Peuk op 13-01-07 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt