Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kiko schreef:Een paard kan de dood ruiken, dus zo fijn is de slager niet voor hem of haar.
En zelf word je ook beroerd als je daar aankomt rijden en dan net een wagen open ziet staan met dode varkens op elkaar gestapeld, dan ga je bijna over je nek. En als je die hal binnenloopt en al die kalfjes ziet staan die daar te wachten staan en elke keer die knal horen en als je achterin komt en er ligt bloed, dan weet je niet hoe snel je buiten moeten komen hoor en zo'n paard vind dat ook niks. Mijn paard heeft nog naar me gehinnikt. Ik zie hem nog staan en ik draai me weer om om weg te rennen en dan hoor je die knal.
Inslapen is veel fijner. Je kunt er tot het laatste moment gewoon rustig bijblijven zonder dat paard in paniek is. Inslapen gaat heel vredig, zodra ze beginnen te wankelen trekt de da arts paard tegen de grond (heb dat moment even ogen dicht gedaan) en toen ben ik bij hem op grond gaan zitten en heb tegen hem gepraat. Er is verder niks engs aan.
Ik zal nooit meer voor de slager kiezen.
Perrokai schreef:Als je ontkent dat een paard de dood en het bloed ruikt zodra hij in de buurt van het slachthuis komt en precies weet wat daar gebeurt instinctief dan, dan onderschat je het reukvermogen en de intelligentie van het paard enorm. En je kan het niet vergelijken bij met nerveuse paarden bij de Dierenarts want die zijn niet bang voor de dood maar voor een andere ervaring.....die geur associeren ze met angst voor een prikje of een ander ongemakje wat ze daar hebben meegemaakt.
Als je jezelf wijsmaakt dat de slager een betere optie is prima, maar niet voor het paard, die weet het ! En als je daar mee kunt leven, ook prima, maar ik niet................
Ellebel schreef:Je hoort waarschijnlijk de varkens schreeuwen maar vakens schreeuwen gewoon op stal ook, ze zijn gewoon erg....vocaal. Maar ik vind dat als je nog geen of maar weinig ervaring hebt met slachten je ook niet vanalles moet gaan roepen. Ik mag toch hopen dat ik met mijn beroep niet vaak paarden onderschat. Ik denk zelfs dat ik paarden beter inschat dan de gemiddelde leek. Maar ze lopen allemaal zo mee naar binnen hoor. Ze reageren misschien nog eerder op het verdriet van de eigenaar die er bij is, maar dat heb je bij inslapen ook. Dus eerst weten waar je het over hebt voordat je allerlei dingen gaat lopen roepen. Dat geldt al helemaal voor die halve gare die ergens in dit topic meldde dat de dieren bij een slachterij met stroomstokken werden doodgeslagen
Hoe kom je er bij zeg
kvika schreef:heb niet allen gelezen, en merk wel dat we er nooit uitkomen en dat ieder gewoon zijn eigen mening moet vormen.
mijn paarden gaan ook naar de slager als het er opaan komt.
natuurlijk niet leuk,maar dat is het nooit.
een paard in laten slapen heb ik niets op tegen, alleen ik kies voor de slager.
en of het nou wel of niet kunnen ruiken, aan die dicussie waar ik me niet aan.
maar mocht het zo zijn, hoe zullen die paarden die overgebleven zijn op de stal/manege/enz zich dan voelen? en dan.. naar de weg slepen, komt er een dag later zo een grote vrachtwagen hap.... nou dat is een fijn gezicht?
gr
btw onze koeien lopen makkelijk de wagen op en grbruiken ook geen stroom stokken of iets.
en ze bestaan wel me wij hebben er ook eentje, hoe krijgt je een koe die niet lopen wil aan het lopen?? een paard sta je dan misschien met een zweep, is dat dan minder dan een vergelijking met een stroompje? zoiets gaat zo kort maar dat die beesten echt niet 1 minuut onder stroom wordt gezet hoor, heb is 1 sec.
katiavl schreef:belgische slachterij heb ik wel nog teasers geziensommige boeren gebruiken het nog.
Heb het in een praktijk ook al eens gezien, maar nooit zien gebruiken. Maar daar gaan ze wel niet echt dood van. En gebruiken ze niet bij paarden naar mijn weten.
Edit dit is natuurlijk heel erg off topic; Iedere methode heeft voor en nadelen. Denk dat het bij alles is.
Jij gebruikt wat jij het beste vind
__elise__ schreef:een paard inslapen kost misschien maar 5 minuten.
als je een paard slacht is dat zoiezo wel veel pijnlijker. het paard wordt dan net zo lang met stroomstokken geslagen tot het dood is.
Ellebel schreef:__elise__ schreef:een paard inslapen kost misschien maar 5 minuten.
als je een paard slacht is dat zoiezo wel veel pijnlijker. het paard wordt dan net zo lang met stroomstokken geslagen tot het dood is.
Dit was de betreffende post. Ja sorry hoor maar zeg dan gewoon niks![]()
katiavl schreef:En het ligt dan ook niet aan de slacht maar aan de handelaar. Fijn is het ook niet denk ik. Ze gebruiken het ook bij de boefjes in amerika zag er niet prettig uit