slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:22

Een paard kan de dood ruiken, dus zo fijn is de slager niet voor hem of haar.
En zelf word je ook beroerd als je daar aankomt rijden en dan net een wagen open ziet staan met dode varkens op elkaar gestapeld, dan ga je bijna over je nek. En als je die hal binnenloopt en al die kalfjes ziet staan die daar te wachten staan en elke keer die knal horen en als je achterin komt en er ligt bloed, dan weet je niet hoe snel je buiten moeten komen hoor en zo'n paard vind dat ook niks. Mijn paard heeft nog naar me gehinnikt. Ik zie hem nog staan en ik draai me weer om om weg te rennen en dan hoor je die knal.
Inslapen is veel fijner. Je kunt er tot het laatste moment gewoon rustig bijblijven zonder dat paard in paniek is. Inslapen gaat heel vredig, zodra ze beginnen te wankelen trekt de da arts paard tegen de grond (heb dat moment even ogen dicht gedaan) en toen ben ik bij hem op grond gaan zitten en heb tegen hem gepraat. Er is verder niks engs aan.
Ik zal nooit meer voor de slager kiezen.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:36

kiko schreef:
Een paard kan de dood ruiken, dus zo fijn is de slager niet voor hem of haar.
En zelf word je ook beroerd als je daar aankomt rijden en dan net een wagen open ziet staan met dode varkens op elkaar gestapeld, dan ga je bijna over je nek. En als je die hal binnenloopt en al die kalfjes ziet staan die daar te wachten staan en elke keer die knal horen en als je achterin komt en er ligt bloed, dan weet je niet hoe snel je buiten moeten komen hoor en zo'n paard vind dat ook niks. Mijn paard heeft nog naar me gehinnikt. Ik zie hem nog staan en ik draai me weer om om weg te rennen en dan hoor je die knal.
Inslapen is veel fijner. Je kunt er tot het laatste moment gewoon rustig bijblijven zonder dat paard in paniek is. Inslapen gaat heel vredig, zodra ze beginnen te wankelen trekt de da arts paard tegen de grond (heb dat moment even ogen dicht gedaan) en toen ben ik bij hem op grond gaan zitten en heb tegen hem gepraat. Er is verder niks engs aan.
Ik zal nooit meer voor de slager kiezen.

echt erg sneu Verdrietig

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:54

Kiko, jammer dat het zo gegaan is. Bij welke slachter was dat en had je van tevoren afgesproken of was het noodslacht? (naam slachter mag via pb, wil het graag weten want ik moet soms mensen advies geven en dan wil ik graag weten wat wel en niet goede slachters zijn). Had je van tevoren navraag gedaan? Want je hebt wel net de slechtste getroffen dan, normaal gesproken gaat het echt niet zo. Kom je 's ochtends vroeg als eerste en in een schone slachterij. Nijkerk bijvoorbeeld heb ik al meerdere mensen heen gestuurd en zelf ook wel eens geweest en alleen maar goede ervaringen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:01

Als je ontkent dat een paard de dood en het bloed ruikt zodra hij in de buurt van het slachthuis komt en precies weet wat daar gebeurt instinctief dan, dan onderschat je het reukvermogen en de intelligentie van het paard enorm. En je kan het niet vergelijken bij met nerveuse paarden bij de Dierenarts want die zijn niet bang voor de dood maar voor een andere ervaring.....die geur associeren ze met angst voor een prikje of een ander ongemakje wat ze daar hebben meegemaakt.
Als je jezelf wijsmaakt dat de slager een betere optie is prima, maar niet voor het paard, die weet het ! En als je daar mee kunt leven, ook prima, maar ik niet................

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:04

Jammer dat er weer zo'n topic uitkomt die zo negatief over de slachter is. Ik zou zeggen verdiep je in het slachten en ervaar het zelf; neem niet alles klakkeloos van anderen over!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:07

Perrokai schreef:
Als je ontkent dat een paard de dood en het bloed ruikt zodra hij in de buurt van het slachthuis komt en precies weet wat daar gebeurt instinctief dan, dan onderschat je het reukvermogen en de intelligentie van het paard enorm. En je kan het niet vergelijken bij met nerveuse paarden bij de Dierenarts want die zijn niet bang voor de dood maar voor een andere ervaring.....die geur associeren ze met angst voor een prikje of een ander ongemakje wat ze daar hebben meegemaakt.
Als je jezelf wijsmaakt dat de slager een betere optie is prima, maar niet voor het paard, die weet het ! En als je daar mee kunt leven, ook prima, maar ik niet................

Hoe vaak heb jij dan een slachting van een paard meegemaakt? Ik al zeker 20 keer en daarnaast ook een heleboel koeien, varkens ed en nog nooit "angst voor de dood" gezien. Maar ik hoor natuurlijk graag jouw ervaringen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:25

Nog nooit dus ! Omdat ik dat nooit zou doen. Maar sorry hoor ik ben heel vaak bij een slachthuis geweest, hier zit er 1 op het industrieterrein en ik heb nog nooit 1 beest rustig en kalm gezien tenzij het al half dood is van pijn of iets. Je zou het hier eens moeten zien en horen, ik wordt gewoon misselijk van het geluid van schreeuwende koeien varkens of een paard, ja echt schreeuwen !!! Ik kan je nog wel een aantal voorbeelden opnoemen wat ik gezien heb maar dat wordt te lang. Maar nogmaals als je beweert dat een paard het niet ruikt of weet (nogmaals instinctief) dan onderschat je het paard....
Zelfs mijn hond ruikt het !

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:30

Je hoort waarschijnlijk de varkens schreeuwen maar vakens schreeuwen gewoon op stal ook, ze zijn gewoon erg....vocaal Haha! . Maar ik vind dat als je nog geen of maar weinig ervaring hebt met slachten je ook niet vanalles moet gaan roepen. Ik mag toch hopen dat ik met mijn beroep niet vaak paarden onderschat. Ik denk zelfs dat ik paarden beter inschat dan de gemiddelde leek. Maar ze lopen allemaal zo mee naar binnen hoor. Ze reageren misschien nog eerder op het verdriet van de eigenaar die er bij is, maar dat heb je bij inslapen ook. Dus eerst weten waar je het over hebt voordat je allerlei dingen gaat lopen roepen. Dat geldt al helemaal voor die halve gare die ergens in dit topic meldde dat de dieren bij een slachterij met stroomstokken werden doodgeslagen Gestoord Hoe kom je er bij zeg

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:32

Weetje waarom varkens schreeuwen? Omdat ze bij elkaar gedreven worden, dat vinden de varkens niet zo leuk. Als ze eenmaal aan de beurt zijn om verdoofd te worden, zijn ze echt heel rustig. Ik ben een maand geleden nog op een grote varkensslachterij geweest en daar heb ik me juist zo over verbaasd. Hoe rustig die dieren bij 'de dood' aankwamen. Je hoorde ze in de verte inderdaad schreeuwen. In dat gedeelte, bij de stallen, ben ik later ook nog gaan kijken en dat schreeuwen bleken ze echt te doen omdat er iemand hun stal in kwam om ze de goede richting op te sturen. Als ze eenmaal de goede kant opliepen, liepen ze echt heel erg vredig mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:33

ik ken verhalen over paarden die door de eigenaren zelf naar de slager zijn gebracht en daar rook het helemaal niet naar bloed of angst, liepen ook gewoon paarden in de wei van die man zijn kinderen, mensen kregen eerst lekker koffie of thee en daarbij werd besproken hoe het nou eigenlijk gebeurde allemaal, na de koffie met paard een schone ruimte ingaan paard wordt op zijn gemak gestelt, eigenaaren mogen erbij blijven, dan krijgt het een soort hogedrukpistool tegen zijn/ haar hoofd en dan is het gebeurt, geen plassen met bloed o.i.d
gewoon heel netjes en rustig zonder haast of angst..

mede door deze verhalen heb ik besloten dat die van mij allemaal naar de slacht gaan, tegen die tijd zijn ze toch voor geen enkele onsumptie meer geschikt dus opgegeten worden ze zoiezo niet Knipoog

inslapen gaat vaak een stuk vreder aantoe, het paard is niet gelijk weg en het lijkt me als eigenaar zijnde ook heel moeilijk en volgens mij voel je je dan ook heeeel schuldig als je je paardje daar zo ziet liggen of achterlaat..

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:30

Shanna hoe kun jij nu ruiken wat een paard ruikt of wat zijn instinct hem zegt? Ik ook niet maar weet wel hoe goed een paard kan ruiken en hoe intelligent hij is. Je kunt je net zo schuldig voelen, of je het nou bij de DA doet en achterlaat of bij de slager. En als het paard niet gelijk weg is dan slaapt hij al wel en weet van niets meer. En als dat niet goed gaat doet de dierenarts iets fout zoals het bij de slager ook niet altijd helemaal vlekkeloos verloopt. Dus dat risico loop je bij beide. En ik wist niet dat je ervaring moest hebben met slachten om je mening te mogen geven, daarbij roep ik niet maar iets ik geef mijn mening en hoe ik er over denk dus. Met inslapen heb ik wel veel ervaring en daar is ook niets mis mee ! Ik ben ook niet tegen slachten op zich of de manier van afmaken, spuitje of pistool, is voor mij beide een goede manier. Alleen bij mijn dieren gebeurt het niet, geen hond paard varken of schaap, voor mijn en zijn gemoedsrust. Daar is toch niets mis mee ?
En waarom schreeuwen koeien dan ?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:10

[quote="Shanna"]
ik ken verhalen over paarden die door de eigenaren zelf naar de slager zijn gebracht en daar rook het helemaal niet naar bloed of angst, liepen ook gewoon paarden in de wei van die man zijn kinderen, mensen kregen eerst lekker koffie of thee en daarbij werd besproken hoe het nou eigenlijk gebeurde allemaal, na de koffie met paard een schone ruimte ingaan paard wordt op zijn gemak gestelt, eigenaaren mogen erbij blijven, dan krijgt het een soort hogedrukpistool tegen zijn/ haar hoofd en dan is het gebeurt, geen plassen met bloed o.i.d
gewoon heel netjes en rustig zonder haast of angst..

mede door deze verhalen heb ik besloten dat die van mij allemaal naar de slacht gaan, tegen die tijd zijn ze toch voor geen enkele onsumptie meer geschikt dus opgegeten worden ze zoiezo niet Knipoog

inslapen gaat vaak een stuk vreder aantoe, het paard is niet gelijk weg en het lijkt me als eigenaar zijnde ook heel moeilijk en volgens mij voel je je dan ook heeeel schuldig als je je paardje daar zo ziet liggen of achterlaat..[/quote]

Dat zou ik juist hebben als ik mijn paard op de trailer zou moeten zetten naar de slacht. En hem daar achter zou moeten laten... maar ja, ieder zijn/haar eigen mening natuurlijk.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:13

Ellebel schreef:
Je hoort waarschijnlijk de varkens schreeuwen maar vakens schreeuwen gewoon op stal ook, ze zijn gewoon erg....vocaal Haha! . Maar ik vind dat als je nog geen of maar weinig ervaring hebt met slachten je ook niet vanalles moet gaan roepen. Ik mag toch hopen dat ik met mijn beroep niet vaak paarden onderschat. Ik denk zelfs dat ik paarden beter inschat dan de gemiddelde leek. Maar ze lopen allemaal zo mee naar binnen hoor. Ze reageren misschien nog eerder op het verdriet van de eigenaar die er bij is, maar dat heb je bij inslapen ook. Dus eerst weten waar je het over hebt voordat je allerlei dingen gaat lopen roepen. Dat geldt al helemaal voor die halve gare die ergens in dit topic meldde dat de dieren bij een slachterij met stroomstokken werden doodgeslagen Gestoord Hoe kom je er bij zeg

Dat gebeurt bij de slacht niet, maar wel bij varkens en koeien die niet snel genoeg de veewagens ingaan.
Deze dieren zijn maandenlang opgesloten geweest en hebben geen enkel daglicht gezien en dan moeten ze ineens met tientallen tegelijk de veewagen in en dan gaat dat uiteraard niet.
Mensen kunnen ook niet met z'n 3-en gelijk door een deur bij wijze van.
Daar worden idd wel stroomstokken e.d. bij gebruikt, maar op de slachterij zelf niet tot zover ik weet.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:24

heb niet allen gelezen, en merk wel dat we er nooit uitkomen en dat ieder gewoon zijn eigen mening moet vormen.
mijn paarden gaan ook naar de slager als het er opaan komt.
natuurlijk niet leuk,maar dat is het nooit.
een paard in laten slapen heb ik niets op tegen, alleen ik kies voor de slager.
en of het nou wel of niet kunnen ruiken, aan die dicussie waar ik me niet aan.
maar mocht het zo zijn, hoe zullen die paarden die overgebleven zijn op de stal/manege/enz zich dan voelen? en dan.. naar de weg slepen, komt er een dag later zo een grote vrachtwagen hap.... nou dat is een fijn gezicht?
gr

btw onze koeien lopen makkelijk de wagen op en grbruiken ook geen stroom stokken of iets.
en ze bestaan wel me wij hebben er ook eentje, hoe krijgt je een koe die niet lopen wil aan het lopen?? een paard sta je dan misschien met een zweep, is dat dan minder dan een vergelijking met een stroompje? zoiets gaat zo kort maar dat die beesten echt niet 1 minuut onder stroom wordt gezet hoor, heb is 1 sec.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:30

belgische slachterij heb ik wel nog teasers gezien Ja sommige boeren gebruiken het nog.
Heb het in een praktijk ook al eens gezien, maar nooit zien gebruiken. Maar daar gaan ze wel niet echt dood van. En gebruiken ze niet bij paarden naar mijn weten.

Edit dit is natuurlijk heel erg off topic; Iedere methode heeft voor en nadelen. Denk dat het bij alles is.
Jij gebruikt wat jij het beste vind

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:35

kvika schreef:
heb niet allen gelezen, en merk wel dat we er nooit uitkomen en dat ieder gewoon zijn eigen mening moet vormen.
mijn paarden gaan ook naar de slager als het er opaan komt.
natuurlijk niet leuk,maar dat is het nooit.
een paard in laten slapen heb ik niets op tegen, alleen ik kies voor de slager.
en of het nou wel of niet kunnen ruiken, aan die dicussie waar ik me niet aan.
maar mocht het zo zijn, hoe zullen die paarden die overgebleven zijn op de stal/manege/enz zich dan voelen? en dan.. naar de weg slepen, komt er een dag later zo een grote vrachtwagen hap.... nou dat is een fijn gezicht?
gr

btw onze koeien lopen makkelijk de wagen op en grbruiken ook geen stroom stokken of iets.
en ze bestaan wel me wij hebben er ook eentje, hoe krijgt je een koe die niet lopen wil aan het lopen?? een paard sta je dan misschien met een zweep, is dat dan minder dan een vergelijking met een stroompje? zoiets gaat zo kort maar dat die beesten echt niet 1 minuut onder stroom wordt gezet hoor, heb is 1 sec.

Ja, het is wel 1 sec, maar weet jij wel dat er echt een flinke dot stroom op staat?
Het is niet zo'n klein beetje hoor!
Enne... wat wij doen als een koe echt niet vooruit wil, dan maar een tik met een wandelstok of mijn vader pakt idd een van mijn zwepen.
(hij ranselt ze echt niet af hoor, met de wandelstok, maar gewoon een tik op de kont.)

katiavl schreef:
belgische slachterij heb ik wel nog teasers gezien Ja sommige boeren gebruiken het nog.
Heb het in een praktijk ook al eens gezien, maar nooit zien gebruiken. Maar daar gaan ze wel niet echt dood van. En gebruiken ze niet bij paarden naar mijn weten.

Edit dit is natuurlijk heel erg off topic; Iedere methode heeft voor en nadelen. Denk dat het bij alles is.
Jij gebruikt wat jij het beste vind

Nee, gebruiken ze geloof ik ook niet bij paarden, maar ja, er zullen daar ook wel weer gekken voor zijn.
Ze gaan er ook zeker niet dood van, maar fijn is anders.

Wat ik hiermee bedoelde is dat die persoon dat misschien bedoelde van die stroomstokken...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:39

__elise__ schreef:
een paard inslapen kost misschien maar 5 minuten.
als je een paard slacht is dat zoiezo wel veel pijnlijker. het paard wordt dan net zo lang met stroomstokken geslagen tot het dood is.

Dit was de betreffende post. Ja sorry hoor maar zeg dan gewoon niks Koe Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:41

En het ligt dan ook niet aan de slacht maar aan de handelaar. Fijn is het ook niet denk ik. Ze gebruiken het ook bij de boefjes in amerika zag er niet prettig uit Clown

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:48

Ellebel schreef:
__elise__ schreef:
een paard inslapen kost misschien maar 5 minuten.
als je een paard slacht is dat zoiezo wel veel pijnlijker. het paard wordt dan net zo lang met stroomstokken geslagen tot het dood is.

Dit was de betreffende post. Ja sorry hoor maar zeg dan gewoon niks Koe Clown

Ja, ben ik het mee eens, maar miss dat ze dat bedoelde...

katiavl schreef:
En het ligt dan ook niet aan de slacht maar aan de handelaar. Fijn is het ook niet denk ik. Ze gebruiken het ook bij de boefjes in amerika zag er niet prettig uit Clown

Ja, dat is zo. Ik vind het bij dieren er al zeker niet lekker uitzien, maar bij mensen zal t ook zekler wel een scary gezicht zijn!

Maar goed, ik zal maar weer eens ontopic gaan Haha!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:49

Ik heb bijn mijn paard er ook voor gekozen om te laten schieten maar hij is niet gebruikt voor comsumptie. Wij wonen in Frankrijk en hier kun je illegaal nog veel meer regelen dan in Nederland. Wij hebben hem hier laten schieten en hem hier begraven, in een héél diep gat.
Het was ongelooflijk moeilijk om te laten doen, maar ik had het idee dat het de beste manier was om te doen. Nu wordt er bij ons in de omgeving ook veel gejaagd en nog steeds als ik een schot hoor denk ik m.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:59

Dat lijkt me ook echt de ideale oplossing, maar ik neem aan dat hij daarna ook nog verbloed moest worden? Want van het schieten raken ze in coma, maar daar gaan ze niet dood van. Hoe hebben jullie dat geregeld?

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:57

Ik ben tegen slachten ik heb daar z'n naar gevoel bij. Als die van niet meer verder kunnen wil ik ze laten inslapen en dan laten cremeren. En maand terug is bij ons op stal ook een paard ingeslapen en dat was zo gebeurt zijden ze.

_Claire_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:00

Ik ben ook tegen slachten. Het gaat mij ook vooral om het idee dat je paard niet gebruikt voor de vleesindustrie... Ook levert het denk ik toch meer stress op dan wanneer je hem laat inslapen in zijn eigen omgeving.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:09

De manier waarop het paard wordt gedood bij de slacht (pin door het hoofd) lijkt me opzich wel oke.. het is inderdaad in 1 klap over. Alleen het hele gebeuren er omheen vind ik echt niks, eerst nog een stuk op de trailer met een ernstig ziek of kreupel paard en vervolgens het slachthuis inlopen (volgensmij heeft een paard dat zeker door).. dan moet er nog iemand blijven kijken ivm het doorverkopen bij de slacht wat wel eens gebeurt.. nee t lijkt mij niks! Zelf vind ik het ook geen fijn idee dat na die pin meteen de halsslagader wordt doorgesneden (wat dus aardig bloederig zal zijn) en dat mensen haar opeten.

Als het zover is laat ik haar liever inslapen in de vertrouwde omgeving, door een dierenarts die weet waar hij mee bezig is en voldoende narcose geeft! Het paard valt dan gewoon in slaap en kan niet tegen het spuitje vechten, tegen narcose kun je niet vechten.. Als het paard meteen of met te weinig narcose wordt doodgespoten kun je inderdaad rare reacties krijgen, paarden die plots weer opspringen enzo.. dat lijkt me ook verschrikkelijk.
Rendac lijkt me natuurlijk ook geen fijn idee.. maar in feite is het dan alleen nog maar een dood lichaam natuurlijk waar zo grof mee wordt omgegaan.
(mijn pony mag overigens officieel ook niet geslacht worden wegens medicatie die ze gehad heeft.. t is alleen nooit in haar paspoort vermeld.)

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:45

Je pony mag best geslacht worden...mag alleen niet meer voor consumptie gebruikt worden. Dat kun je trouwens altijd aangeven bij de slager, als je niet wil dat je paard voor consumptie gaat gebeurt dat niet.