Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:48

Het is zeker de taak van de eigenaar. Ik ga er ook even uit dat de eigenaar het beste voor zijn paardje wil en het dier ook het beste kent. Ik ben het wel met je eens dat je pony niet weet of het slecht is op de langere termijn. En ik vind ook dat je kritisch naar jezelf moet kijken en dat doe ik ook, maar ik heb niet het gevoel dat ik Amber hinder of last bezorg en gelukkig laat mijn gevoel me niet vaak in de steek. Moet wel zeggen dat Amber niet zo smal is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:42

Mijn stelregel is dat jouw lengte ongeveer gelijk moet zijn aan de schofthoogte van het paard of pony... 10 cm meer of minder mag, maar geen 30 of zelfs 40 cm verschil! Bij kinderen tot 12 jaar vind ik dat het verschil iets groter mag zijn, maar ook daar een maximum van 20 cm...

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:26

@ Yamcha; Dat zou betekenen dat je mij te 'groot' vindt voor mijn welshje van 1.30m.. aangezien ik zelf 1.60m ben & 45kg weeg. Ik vind niet dat jouw stelregel voor iedereen geldt. Het plaatje is misschien niet zo mooi als jij het hebben wil, (qua lengte van onder de buik uitkomen met benen) maar ik ben absoluut nog niet te groot/zwaar om met haar te werken....

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:08

myrtheJ schreef:
@ Yamcha; Dat zou betekenen dat je mij te 'groot' vindt voor mijn welshje van 1.30m.. aangezien ik zelf 1.60m ben & 45kg weeg. Ik vind niet dat jouw stelregel voor iedereen geldt. Het plaatje is misschien niet zo mooi als jij het hebben wil, (qua lengte van onder de buik uitkomen met benen) maar ik ben absoluut nog niet te groot/zwaar om met haar te werken....

jij kan inderdaad nog prima op een pony van 1,30. veel volwassenen steken wel meer dan 10 cm uit, ikzelf ook. mijn paard is 1,52 meter, en ik ben 1,63 meter, en weeg 53 kilo ongeveer. Faram is een overgroeide New Forest (met wat Engels Volbloed- bloed). ik rij zowel western als Engels, en het plaatje ziet er prima uit hoor. (behalve dan dat hij hier nog erg op de voorhand loopt, hihi! maar ik ben nadien niet meer gegroeid)
kijk maar:

Afbeelding

en zo staat het als ik ernaast sta:

Afbeelding

als ik mijn rijfoto zo bekijk, denk ik dat ik ook wel op een pony van 20 cm lager zou kunnen. het plaatje wordt wel minder mooi, maar lichamelijk gezien zou het wel kunnen. (Faram lijkt op deze foto's een vetje, maar dat valt erg mee hoor, hihi!)

mmmarieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:32

@merrieveulen: als ik jou zo zie en als jij zegt dat je 1.63 bent, ben je heel anders gebouwt dan mij. ik heb een pony van 1.53 maar ik heb lange benen, ik kan er nu zegmaar precies op. Jij kan in ieder geval nog heel lang met je paardje!

oh haha ik ben nu ook ong 1.63

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:59

Ja, ok, heeft ook wel met je bouw te maken, ik gebruik die stelregel om een marge te hebben waarin ik zeker weet dat het niet schadelijk is voor de pony...
@merrieveulen: ik weet niet hoe je bouw is, natuurlijk, als jij superslank bent en je Welsh is vrij stevig, kan het mss wel... ik zou het zelf niet doen, ook om het plaatje niet, ook omdat ik het toch zelf een te groot verschil vind... maar dat ben ik... heb je foto's waar je erop zit, da's wel iets makkelijker te beoordelen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:18

Sorry, ik zie de foto net, je dat ziet er goed uit... een kleinere pony lijkt me niet zo'n goed idee, maar dit kan prima...

Yuri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:29

Yamacha, dan zou ik volgens jou stelregel ook niet meer op mijn fjord moeten rijden

Nou goed verhaal ik ben echt niets te groot voor hem

het scheeld zelfs 30 cm, maar die pony kan het goed hebben hoor

mijn verzorgstertje van 33 kilo is denk ik 1.45 en rijd met groot gemak op mijn welshmerrie van 1.17 mtr.

Lijkt me geen storend plaatje: En mijn fjord is niet eens breed ofzo

Afbeelding

Afbeelding

Binckydenice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:36

Haha, ik heb een shet van 1.05 waar ik op rijd. Deze 18 jarige shetlander sprint het hele Twiske (natuurgebied) nog met mij erop door, dus wat nou zielig? Wannneer hij iemand te zwaar vind merk je dat echt wel, shetjes zijn erg sterk. Enja het ziet er super stom uit en krijg een hoop comentaar het kan me niet schelen zolang hij en ik lol hebben maakt het me niet uit wat andere mensen er van vinden.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:19

Binckydenice schreef:
Haha, ik heb een shet van 1.05 waar ik op rijd. Deze 18 jarige shetlander sprint het hele Twiske (natuurgebied) nog met mij erop door, dus wat nou zielig? Wannneer hij iemand te zwaar vind merk je dat echt wel, shetjes zijn erg sterk. Enja het ziet er super stom uit en krijg een hoop comentaar het kan me niet schelen zolang hij en ik lol hebben maakt het me niet uit wat andere mensen er van vinden.

Dat is dus weer een beetje zinloos. Omdat het paard loopt wil dat neit zeggen dat hij nergens last van heeft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:34

Even een reactie op Yuri: Mijn stelregel is er vooral een voor mezelf... en ja, ik stap ook rustig op een Haf of een Fjord... ff mezelf quoten...

Yamcha schreef:
Koop dan gewoon een paard, en als je toch zo graag op een pony rijdt, koop een IJslander of een Haffie... Ik ben ook 1.60 en 50 kilo, maar ik zou er gewoon niet over peinzen om ook maar op een shet te gaan zitten... Belachelijk gewoon! Volwassenen moeten gewoon niet op kleine pony's gaan zitten, en zéker niet op een Welsh of een shet... Denk na!

Wat ik hierboven ook schreef, ik vind dat het bij Fjorden, IJslanders en Haflingers (het oude type dan) anders ligt, die hebben zo'n totaal andere bouw als bv een Welsh, een Dartmoor of een Connemara... je hebt dit bericht denk ik niet gelezen, geeft niet hoor.
Bij kinderen vind ik het daarom ook een ander verhaal, daarbij ligt de lengte/gewicht verhouding anders... elke pony moet een kind van 33 kilo gemakkelijk kunnen dragen, maar toch... zou ik haar zelf niet op een shet laten rijden, omdat ze best lang is, dat lijkt me gewoon niet prettig voor haar en voor de pony...
Maar ik vind het prima als jij een kind van 33 kilo en 1.45 op een welshje van 1.17 laat rijden, vind het verschil al wel groot maar niet storend... Het gaat mij ook voornamelijk om volwassenen die op kleine pony's gaan zitten, net zoals ik het niet echt oké vind, dat een goedgevulde man van 1.80 op een slank Arabiertje gaat rijden... dat zijn dingen, die zijn gewoon aantoonbaar schadelijk voor de paardenrug...
En ik snap best wel dat het leuk is om pony's te rijden, daar gaat het mij helemaal niet om. Ik heb een probleem met het egoïsme dat sommige mensen hebben om alleen aan hun eigen lol te denken, en niet aan wat voor schade het doet aan een paard of pony... Ik ben heus niet bang dat jouw Fjord last gaat krijgen van zijn/haar rug omdat jij er op rijdt... Een Fjord draagt met gemak het dubbele van jouw gewicht, vermoed ik, die paardjes zijn gewoon beresterk.

Maar om even alle misverstanden uit de wereld te helpen: ik ben geen dressuurmuts die het alleen gaat om het plaatje. Het gaat mij om het welzijn van het paard, en daarom heb ik een probleem met te grote ruiters op een pony...
Ben het dus ook helemaal met Karoliena eens...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:35

Binckydenice schreef:

Dit is dus iets waar ik écht kwaad om kan worden...

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:36

Dát is gewoon het toppunt van domheid én egoisme.
Misschien ook nog een stukje hormonen (pubber) erbij!

Yuri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:17

inderdaad yamcha, ik wee tnamelijk zeker als ik nu met mijn 72 kilo op mijn welsh zou stappen, ze nog vrolijk weggaloppeert Of het zo goed voor haar is is een 2e, ik ben gestopt op haar op mijn 12e, toen woog ik rond de 50 kilo. Ze heeft er vans taan balen maar t was gewoon nietgoed voor haar benen en rug.

Peet_Paneel

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:25

ik vind het er vreselijk uit zien.. maa dat is mijn mening!

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:19

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:21

miloetje schreef:
dit is even een foto van iemand anders maar ik lijk net zo

http://groups.msn.com/pjelkenbeau/beau. ... PhotoID=87

en het shetje waar ik het over had is niet van mij.

en iemand die z2 heeft gereden weet heust wel waar ze het over heeft. zo vond ze mijn vriendin van 1.75 en 63 kilo te groot voor een pony van 1.45. maar mijn vriendinnen die 3 jaar geleden 1.73 waren mochten wel op een C van 1.35.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:21

miloetje schreef:
miloetje schreef:

en iemand die z2 heeft gereden weet heust wel waar ze het over heeft. zo vond ze mijn vriendin van 1.75 en 65 kilo te groot voor een pony van 1.45. maar mijn vriendinnen die 3 jaar geleden 1.73 waren mochten wel op een C van 1.35.

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:24

superwoman schreef:
Citaat:
kwestie van naar je pony luisteren

Dat is wel waar,
maar helaas horen sommige mensen alleen wat ze willen horen en zien....

Bijv: Hij bokt nog niet, dus vind het niet erg en wanneer hij kan bokken kan hij me nog houden.....

Aan elk signaal kun je je eigen conclusie trekken in het voordeel van jezelf.....

Helaas zijn mensen (- zeker pubbers) nogal egoistisch...

Dat de pony het leuk vind, dat kan best, maar of het gezond is, dat weet de pony niet en is de taak van de verzorgster om de pony te beschermen......

@amigootje: op die foto valt het wel mee!

Hier ben ik het helemaal mee eens.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:33

miloetje schreef:

Die persoon heeft de beugels te kort dus dat is moeilijk te zeggen als je geen foto van jezelf plaatst. Het niveau wat iemand rijd heeft natuurlijk niks met dit onderwerp te maken.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:59

ik heb geen digitale foto's van mijzelf maar ben niet zo groot en 1.5 kg zwaarder( ruiter 48.5). Maar volgens mij zijn de beugels niet te kort hoor..

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:01

Deze ruiter zit met haar knieen helemaal tegen de voorkant van de zweetbladne aan dus ze zitten wel degelijk te kort. Maar 48 kilo is al bijna het maximum voor een grote shet van boven de 100 cm

miloetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:08

er rijden ook weleens kleine kindjes op die pony maar zodra hij op het gras loopt gaat hij eten en eten. En die kleintjes houden hem dan echt niet. natuurlijk geen excuus maar wel de reden dat er een evaren ruiter op zit.
Laatst ook, meisje van 6 erop. met poetsen en vlechten super braaf. aan een lijn draaft ze op hem. ze gaat los op het gras, pony eten en ze kreeg hem niet meer omhoog..

Gewoon een voorbeeld hoor..

maar als er niet meer mee gereden word komt hij ook niet meer in het bos en de verre polder en in de buurt van weilanden in een groen gebied. Ik bedoel ik heb geen zin in 10 km er naast te gaan lopen. En in het bos geniet hij echt vooral als zijn fjordenmaatje mee is..

misschien wel egiostisch maar ik stop toch volgend jaar met rijden. en ik zorg wel dat ik niet veel aankom.

er was toch ook een topic met ben ik te groot voor mijn shet? misschien kunnen wij daar verder kletsen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:10

Dan moeten die kinderen goede begeleiding krijgen met rijden, ons ruitertje kwam bij ons toen ze 7 jaar was en pas twee jaar op paardrijden zat, die heeft mijn dekhengst ingereden en die rijden nu al ruim een jaar vrolijk rond ook op onderlingen wedstrijden en shows. Volgende ruitertje komt vrijdag proefrijden omdat ze nou eenmaal er heel snel uitgroeien. Dus ik vind dat geen excuus want emt een beetje moeite kunnen ook die jonge kinderen die pony's prima rijden

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:12