koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:44

Wat overdrijf ik? Ik vertel alleen wat ik daarnet geleerd heb. Schiet je een beetje in de stress omdat je lichtelijk uitgelult bent ondertussen?

Nogmaals, lezen is een kunst en wat IK net typte was een samenvatting van jou EIGEN woorden, en dingen die ik op bokt keér op keer lees.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:46

@lowara

er zijn zat lelijke kwpn'ers das helemaal waar

maar ff over je wedstrijd, het blijft onderling
de officiele wedstrijden zijn voor mensen die meer willen bereiken, daarom starten ze officeel
ik start alleen mn afgekeurde paard op onderlinge wedstrijden en ja ik won de M1 nog ook zelfs
mn 3 jarige kwpn'er die straks zadelmak is daar ga ik mn tijd niet mee verdoen op een onderlinge wedstrijd, daarmee ga ik weer naar het Z is de bedoeling, dus zal ik wp's moeten halen en die haal je niet op onderlinge wedstrijden

dat is wat ik bedoelde met mindere concurrentie, de echt fanatieke mensen die op officiele wedstrijden bovenaan rijden, die regionaal alles winnen die kom je niet tegen op onderlinge wedstrijden

en mijn paarden lopen niet zo te spoken op hekjes en alles hoor, die gaan vol gas mee door de bossen, al zijn het dressuurpaarden boomstammen onderweg hebben we geen moeite mee, rij er cross&springlessen mee en orientatieritten tussen de aanspanningen, paard moet veel zien worden ze braaf van vind ik

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:47

je banketstaaf je eigen nou met je WY in het verhaal
en waarom zal ik lichtelijk geraak zijn?
ik trek mijn mond wel open hoor
als ik iets vind dus wees maar niet bang

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:49

Ow nee, daar ben ik niet bang voor. Waar ik wel bang voor ben, is dat jij leest wat je wil lezen, en t opvat zoals jij t wilt opvatten. Lees mijn post rustig nog een keer, en als je m snapt, praten we weer verder. En als je m nog niet snapt, zal ik m nog wel een keer uitleggen op nivo.

Edit:

Ik h3b n3t in je pr0fi3l gekeken,,, 3n misschi3n sn4p je h3t wel 4ls ik het z0 z0u typ3n?

*Zoekt vast dekking*
Laatst bijgewerkt door Destinietje op 29-04-06 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:53

ik lees gewoon wat er staat
wees daar maar niet bang voor!
Tuurlyk bij iedereen komt het anders over
maar ee daar zijn we mensen voor. !

Geweldig is dat toch ook he ?8)

edit ; sorry maar ik typ niet met breezer taal of wat dan ook
is je dat dan nog niet opgevallen ?

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:54

Nou dan mag je mij even uitleggen wat er staat, en doe maar via pb want het word hier onderhand een slowchat.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:54

Renske_ schreef:
@lowara

er zijn zat lelijke kwpn'ers das helemaal waar

maar ff over je wedstrijd, het blijft onderling
de officiele wedstrijden zijn voor mensen die meer willen bereiken, daarom starten ze officeel
ik start alleen mn afgekeurde paard op onderlinge wedstrijden en ja ik won de M1 nog ook zelfs
mn 3 jarige kwpn'er die straks zadelmak is daar ga ik mn tijd niet mee verdoen op een onderlinge wedstrijd, daarmee ga ik weer naar het Z is de bedoeling, dus zal ik wp's moeten halen en die haal je niet op onderlinge wedstrijden

dat is wat ik bedoelde met mindere concurrentie, de echt fanatieke mensen die op officiele wedstrijden bovenaan rijden, die regionaal alles winnen die kom je niet tegen op onderlinge wedstrijden

en mijn paarden lopen niet zo te spoken op hekjes en alles hoor, die gaan vol gas mee door de bossen, al zijn het dressuurpaarden boomstammen onderweg hebben we geen moeite mee, rij er cross&springlessen mee en orientatieritten tussen de aanspanningen, paard moet veel zien worden ze braaf van vind ik

oooh absoluut! er rijden meer recreanten mee dan echte fanatiekelingen, maar ik rij ook regelmatig tegen startkaarthouders en ik denk dat als ik echt serieus zou worden met trainen, ik best ver kan komen. probleem is dat ik zoals ik al zei.. een recreant ben en dus aanmodder. maar ken zat mensen die met Tinkers in de wedtrsijdsport rijden en ook gewoon M 1 en 2, L 1 en 2 etc zijn en ook best veel winnen

hier de boktlijst van allemaal Tinkers en hun punten en klasses
Dressuur:
Gipsy: M2 + 5 (bij ponys)
Duncan: M1 + 9 (cob)
Boris: L2 + 10 (grai)
Roosa: L2 + 10 (cob)
Dublin: L2 + 0
Baggio: L1 + 10 (grai)
Candy: L1 + 7
Sissi: L1+5 (grai)
Venco: L1 + 3 (grai)
Tina: L1 + 1 (cob)
Mikado's Tequila L1 + 0 (cob)
Twist: B + 3
Aileen: B + 0
Jack: B + 0

Onderlinge dressuur:
Shelta: B + 8
Lowara (grai) B + 7
Lonan (cob) B + 3
Quincy B + 2
Promiss (cob) B + 1
Chubby (grai) B + 1
Macho (cob) F9 +
..??
Sjimmy (cob) F5 + 0
Vasthi (vanner)
Snowdon (cob)
Offspring (vanner)

Springen:

Onderling Springen:
Boris: L (grai)
Lowara: BB en B

Mennen:
Tina (cob):
M + 3 & VH + 3
marathon klasse1 : + 13

Marianne (kiss) met:
Santana:
Z + 1 & vh M + 9
Blondie:
L + 2 & vh L + 5
marathon klasse 1: +5
Tweespan Blondie en Santana,
B + 2 & vh L + 2
marathon klasse 1: + 1

Maaike met Blondie:
L + 4 & vh L + 8
marathon klasse 1: 6
(weet niet of het helemaal klopt van maaike)

Mennen Onderling:
Snowdon (cob): (indoor) marathons

Western:

Western onderling:
Snowdon (cob): pleasure, trail en horsemanship

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:59

ze zijn er idd wel, ken zelf een tinker die officieel springt maar het zijn vaak toch uitzonderingen, wat het juist zo leuk maakt als er een paar bijzitten die het dus wél kunnen!
alleen zijn er dan weer 100 anderen die roepen dat dat hun tink/fjord/etc ook meteen een talent voor de toekomst in de sport maakt en dat is meestal niet het geval
maar andersom zijn er ook zat kwpn'ers die de L niet uitkomen

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:00

ben het met Renske_ eens

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:05

Ik ook Rens! En ik wil die paarden toch altijd eerst in het echt zien, en dan maak ik er mijn eigen mening wel over.
Lowara, ik zie op de lijst toch maar weinig echte klasseringen, alleen 2? M dieren. Idd netjes maar die andere vind ik nou (nog?) niet zo bijzonder. Ik denk dat er een hoop koudbloeden zijn die (nog?) beter presteren? Overigens kén ik ook z koudbloeden die in mogen ogen nog niet L-waardig zijn. Maar er zijn ook koudbloeden waarvan ik dnek dat ze tot het z wel mee kunnen komen ja!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:17

moet je Z zijn om in de sport mee te lopen?

maar dat zeg je zelf ook al zie ik dat men vanaf een blad niet kan zeggen hoe iets loopt.
vaak toch iets andere houding denk ik, de meeste Tinker eigenaren hebben geen streven om zo snel mogelijk naar het Z te rijden en waarom zouden ze. ook een L proef vind ik meedraaien in de wedstrijdsport en presteren. het gaat erom wat je doet natuurlijk

Authentic

Re: koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:21

Niet elk sportgefokt paard kan vanaf de geboorte op commando piaffen, wisselen, pirouetjes draaien of al die andere dressuurdingetjes, die moet je trainen. Mensen met sportambities kopen nou eenmaal een paard met sportpotentie, wat over 't algemeen toch die bruine langbenige heethoofden zijn. Iemand die op het hoogste niveau wil rijden koopt geen Fjord, Haflinger of Belg. Waar ze ook groot gelijk in hebben, het is voor koudbloeden gewoon niet eerlijk als je oefeningen van ze gaat vragen die ze qua bouw en gangen nooit uit kunnen voeren (uitzonderingen daar gelaten ).

Omhooggevallen arrogante mensen met sportambities kopen dure sportpaarden, maar niet iedereen met een duur paard is arrogant en omhoog gevallen. (Denk ik... )

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:22

Jus_dOrange schreef:
Niet elk sportgefokt paard kan vanaf de geboorte op commando piaffen, wisselen, pirouetjes draaien of al die andere dressuurdingetjes, die moet je trainen. Mensen met sportambities kopen nou eenmaal een paard met sportpotentie, wat over 't algemeen toch die bruine langbenige heethoofden zijn. Iemand die op het hoogste niveau wil rijden koopt geen Fjord, Haflinger of Belg. Waar ze ook groot gelijk in hebben, het is voor koudbloeden gewoon niet eerlijk als je oefeningen van ze gaat vragen die ze qua bouw en gangen nooit uit kunnen voeren (uitzonderingen daar gelaten ).

Omhooggevallen arrogante mensen met sportambities kopen dure sportpaarden, maar niet iedereen met een duur paard is arrogant en omhoog gevallen. (Denk ik... )

heel mooi geformuleerd!

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:27

Idd! Loware, niet om je aan te vallen hoor, maar ik bedoel dus, dat het hier zo gezegt word alsof er zoooveel koudbloeden zijn die hóog presteren (en daarmee bedoelen ze dan neem ik aan tm z2 mee) en op dat lijstje staan meer B en L ponys als Z. En ik denk dat er veel meer Z koudbloeden zijn, maar dat maakt ze nog geen sportponys. En ik denk dat we hier ook op t punt komen van wat is een sportpony, want ik denk dat de gemiddelde ruiter die vereder wil komen in de sport, het "snel" wil doen, en daarvoor ook een pony/paard wil waarmee dat kan, het zgn sportpaard/pony. Dus geen koudbloed, want die komen er ook wel, maar een stuk minder snel. Of zie ik dit nu verkeerd?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:14

Als je helemaal terug gaat naar de datum van aankoop...
Wij kochten een KWPN, waarom? Machtige zweefdraf, als je die aan het werken kreeg dan scoor je ook direct hoge punten, kost heel veel moeite maar de basis voor de draf is er.
De stap, hij stapte wel 2 voeten over, heel lastig om dat snel aan je been te krijgen, maar het basis vermogen is wel aanwezig.
Galop was weinig van te zeggen, hanesde wat met grote passen op de voorhand, was meer vluchten dan galopperen. Veel werk maar als het goed kwam dan komt het ook goed.

Verder: we wilden een paard dat dressuur kon rijden en een B parcours springen, met zijn afstamming zat dat ook wel goed.

Of te wel, ons paard is gekocht voor dressuur, hij was niet duur( verkeerde kleur en maar 1.61m, toen)

Ga je op zoek naar een dressuurpaard of wil je perse een haflinger o.i.d.? Daar ligt de basis, wij keken niet naar ras of stamboek maar naar het doel waarvoor hij gebruikt ging worden.

Als we een springinstructeur naast ons hadden wonen waren ze misschien gaan springen, maar Saskia had allang aangegeven dat dressuur haar ding was. Wij keken dus andersom.
Een Tinker of Haf zou ik graag hebben, maar dan om het bos mee in te gaan.

paardje2005

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 19:23

Destinietje: er zit een behoorlijk verschil tussen en ezel en een paard. aan de denkwijze kun je al een heleboel zeggen over het karakter van een persoon.

en daarbij is het mijn eigen topic. dus vindt dat ik best even oftopic mag gaan

Dressuurbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:40

Wij rijden Arabisch volbloed en Bels en alles wat er tussen zit.
In de volgende disiplines Dameszadel, herenzadel, springen en mennen.
Wij rijden M-dressuur (knhs wedstrijden) met een bels.
Was je toevallig op Jumping Amsterdam op de BIT dag hier hebben wij een demo gehouden.
Of kijk op de website

www.stalbleijkmeer.nl

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:48

Ook jij mag NIET offtopic gaan, paardje2005. En daarbij, mijn denkwijze? Omdat ik samenvat wat jullie roepen? En ik heb het over de spreekwoordelijke ezels. Jij neemt alles zo letterlijk/serieus, ik moet elk woord in mijn zin onderhand nader verklaren zo..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:18

Dressuurbels schreef:
Wij rijden M-dressuur (knhs wedstrijden) met een bels.
Was je toevallig op Jumping Amsterdam op de BIT dag hier hebben wij een demo gehouden.
Of kijk op de website

www.stalbleijkmeer.nl

Ik vind het al heel knap dat je met een Bels zover gekomen bent eigenlijk. Helaas staan er op de website maar twee foto's bij nieuws van het rijden voor zover ik kan zien, maar eerlijk gezegd is op die foto's niet het beeld aanwezig waarmee je verder gaat komen. Bij sport denk ik toch verder dan de M1
Niettemin respect voor M1 kunnen starten met een Bels.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:20

ik ga helemaal met amondi mee.
iemand met het oog op de wedstrijdsport let bij de eerste keer kijken op de gangen en de aanleg tot dressuurpaard, terwijl iemand met een koudbloed toch echt kijkt naar hoe leuk issie en issie verkeersmak. denk dat hier echt maar heel weinig uitzonderingen op zijn.
en als je dan in de bak aan het rijden bent en je krijgt les met je koudbloed en het gaat lekker kun je uiteraard wel wedstrijden gaan starten, maar je hebt hem hier dan níet voor gekocht. en zult dus ook niet zo'n drang hebben om te presteren, gewoon lekker lol met je knol een proefje doen omdat hij er lol in heeft en jij het ook leuk vind.

ben zelf dus wel van mening dat koudbloeden wel gestart kunnen worden, maar denk dat mensen met een warmbloed vaak meer het idee hebben Z dressuur, junioren, olympische spelen dan iemand met een koudbloed(al is het alleen maar omdat een koudbloed vaak te klein is om hieraan mee te mogen doen )
en daarom denk ik dat je ook meer koudbloeden in de lagere klasses ziet, mensen doen niet mee om te presteren maar voor de lol, dus je hoeft niet gelijk over met 10 winstpunten. daarbij start je ook niet iedere week. gewoon af en toe 1 keer in de maand oid. en er wordt ook niet iedere dag getraint en 2x in de week gelest. wat uiteraard resulteerd dat iemand die heel erg bezig is met wedstrijden vaak sneller hogerop zal komen dan iemand die het puur voor de lol doet en tevreden is met een goed gevoel, ondanks dat er geen winstpunt of prijs is gereden..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:55

Citaat:
Ik heb wel h eel veel geleerd dit topic zeg!
Zo heb ik net geleerd dat een kwpner direct een automaat is, die met veel geruk en gepluk gereden word, en waar je niets voor heoft te doen. En het zijn ook altijd heel dure paarden heb ik geleerd, en als ruiter ben je een omhooggevallen muts.

er wordt niet gesteld dat elke kwpn-er standaard een automaat is, maar ze zijn er wel. En er zijn ook vrij veel kwpn-ers die met veel geruk en gepluk gereden worden, maar dat geldt net zo goed voor koudbloeden, dat rukken en plukken wordt namelijk door de ruiter gedaan, heeft dus niets met het paard te maken.

Dat het altijd dure paarden zijn is hier niet direct gezegd, maar de meeste z dressuurpaarden zullen niet voor 600 euro op het slachthuis gekocht zijn, of wel denk je? En het paard dat je hebt heeft niets te maken met het feit dat iemand een onhooggevallen, over het paard getilde muts is, dat heeft wederom niets met het paard te maken maar met je mentaliteit. En als ik jouw opmerkingen zo nu en dan zie staan, dan kom je inderdaad over als een omhooggevallen muts.

Citaat:
Daarintegen is een tinker ofzo veel moeilijker te rijden, en veel meer talent van de ruiter vraagt. Zij worden gereden met veel liefde, geduld, en vooral géén getrek. En deze ruiters zijn dé doorzetters, met échte liefde voor hun paard.

Snap ik het zo goed?

helemaal mee eens, jij snapt 'm helemaal. slimme meid hoor! beetje kort door de bocht, vindt je ook niet?

Als je in eerste instantie ver wilt komen in de dressuur, zul je niet snel voor een koudbloed kiezen, mee eens. Maar dat houdt niet per definitie in dat koudbloeden daar niet geschikt voor zouden kunnen zijn. En nog even tussendoor, ik vind sommige koudbloeden er beter uitzien dan sommige kwpn-ers, kwpn-ers zijn niet per definitie sierlijk en koudbloeden zijn niet per definitie lomp.

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:08

Zoek het woord "sarcasme" eens op in het woordenboek.

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:43

weet je wat ik nou altijd zo grappig vind?
De mensen die zo hard brullen dat de koudbloed geen sportpaard is en dat je er nooit ver mee kunt komen e.d. zijn geen top ruiters zelf
Tineke bartels, imke bartels, coby van balen, en nog meer ruiters waren zeer te spreken opver mijn shires onder het zadel, jawel daar hebben ze zelf op gereden.
De gene die je op wedstrijd met de nek aankijken zijn niet hoger gekomen dan Z2. Er zit zo'n verschil in mentaliteit tussen de echte topruiters en de gewone goede wedstrijdruiters.
Er zijn al meedere mensen op mijn clydesdale geweest die zelf grand prix hebben gestart, en allemaal waren ze heel erg te spreken over mijn paard.
Koudbloeden zijn wellicht geen sportpaarden, maar ze kunnen wel een sport uitoefenen. Een sportpaard versta ik een warmbloed onder, maar dat neemt niet weg dat je met een koudbloed net zo goed de dressuur sport in kan gaan.
Je moet er wat harder voor werken, maar dat geeft imo helemaal niets.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:51

amen Sherwood

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:08

Ik bedoel het niet banketstaaf Sherwood maar als ik topruiter was zou ik ook echt wel wat beter op mijn woorden moeten letten dan ik nu doe. Er staat menige oprecht gemeende opmerking van mij op Bokt waarvan ik hoop dat hij nooit of te nimmer boven gehaald wordt mocht ik ooit op wat voor manier dan ook nog in de belangstelling komen te staan, simpelweg omdat daarmee je imago aan gort is.
Voor Urielle maakt het nl. niet uit om te zeggen of ik een koudbloed geschikt vind voor de sport (en dan sport boven de Z2 dus) of dat ik het not done vind om je paard met een slof in de krul te trekken of dat ik spuugziek word van het gespam met natural-sites. Een Anky, een Edward, een Imke, een Coby of noem maar op kunnen zich dat niet permitteren omdat het breed uitgemeten wordt in de pers en altijd tegen je gebruikt wordt.