Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:32

er zijn ook andere redenen om hengsten te houden behalve het mooie en dekkingen. Ik houd zelf hengsten omdat het karakter van een hengst me meer aanspreekt. Je moet er voorzichtiger mee zijn, maar ze zijn gewoon sneller van dingen op te pakken. Leergieriger en veel gevoeliger op lichaamstaal. IK werk liever naast mijn paard dan erop, dus wat dat betreft is het oppikken van lichaamstaal erg belangrijk.
En wat het stoeien en steigeren enzo in de weide. Dat doet mijn tinkermerrie ook. Die loopt ook altijd door de weide te crossen, kontje in de lucht en op haar achterbenen staan. Dat is gewoon het beetje paard in het paard en ik vind dat je dat moet koesteren.
In de weide moet een paard gewoon het recht hebben om zich te kunnen uiten. Er zitten al genoeg uren in een dag dat een paard in het gareel moet lopen. Mijn hengsten lopen zoveel mogelijk bij de merries en de kudde omdat ik geloof dat je ze daar het gelukkigst mee houd en dus ook het makkelijkst. Nu moet hij even alleen staan omdat ik geen bastaard babbies kan permiteren op dit moment, maar zodra mijn tinker drachtig is of niet meer hengstig dan mogen ze gewoon weer samen. Nu staan ze naast elkaar in de weide en naast elkaar op stal zodat ze toch gewoon aan elkaar kunnen blijven zitten en dus wel de aanrakingen kunnen krijgen waar ze behoefte aan hebben.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:33

kijk en dan heb ik er dus weinig moeite mee maar dit soort situaties komen alleen niet zo heel veel voor helaas

Rocamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:36

@ Lecytinker, dan heb ik er weinig moeite mee. Maar niet voor iedereen is dit weggelegd. Kennelijk kan dit wel met jouw hengsten, dat geldt ook niet voor iedere hengst.

En niet iedere paardenhouder staat sterk genoeg in zijn schoenen om met hengsten om te kunnen gaan...

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:43

ik heb ook hengsten gehad waarvan ik wist dat ze meer ellende voor zichzelf gingen creeren dan ze aan konden en die hengsten kregen een bezoekje van de dierenarts en werden dan verder verkocht als ruin. Niet elke hengst is geschikt om hengst te blijven.
Maar het is wel fijn dat ik de enigste ben die bij mijn paarden kan komen aangezien ze in de bossen op mijn ouders hun terrein staan. Helemaal geisoleerd van de rest van de wereld. Hun eigen kleine stukje wereld. Op deze manier is de sfeer altijd ontspannen. En ik denk dat dat een van de grote redenen is waarom mijn hengsten zo makkelijk ( niet altijd hoor, je zou ze eens moeten zien als ze erachter komen wat hormonen met hun lijf doet) in de omgang zijn. Ze kennen de routine en ze kennen mij. lekker makkelijk. Maar ik vind wel dat zo een dier wel een plek moet hebben dat hij zich mag uitleven. Mijn hengsten weten dat ze in de weide mogen doen wat ze willen en dat dat hun terrein is. Maar zodra ze een halstertouwtje aan krijgen of op stal staan dan is het mijn terrein. Maar dat geldt voor al mijn paarden. Ze moeten gewoon ergens een plekje hebben dat van hun is en alleen van hun. Paarden moeten ook hun frustratie kwijt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:33

Ik zat me al af te vragen in wat voor context we bij een eerdere discussie recht tegenover elkaar stonden en uiteindelijk het met elkaar eens waren, maar nu weet ik het weer. Het was vooral het feit dat je niet op iedere stal alleen met de dieren omgaat, dat er altijd andere mensen zijn die mesten, hem in en uit de box of de paddock halen, en er niet altijd even konsekwent mee omgegaan wordt.
De situatie zoals jij die schetst is in mijn ogen ideaal. Maar ook in jou geval zul je moeten uitkijken dat een hengst een moment van onachtzaamheid, of als je niet zo fit bent als anders, gebruikt om je even lekker uit te testen. En geloof me, als je met 40 graden koorts in je lijf toch de paarden gaat doen omdat er anders niemand is, ben je toch echt niet zo scherp en bij de pinken als normaal.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:52

cassidy... onze discussie topic was over het wel of niet longeren van een twee jarig paard.

Maar wat je net aanhaalt is ook zeker zo. Als ik niet lekker in mijn vel zit dan ligt het bij mij ook allemaal op zijn kont. Worden ze gemest, gaan ze naar buiten en krijgen ze eten enzo. Maar probeer het contact zo veel mogelijk te beperken. Raak ze dan alleen aan om ze buiten en binnen te zetten. Voor de rest is er geheel geen contact. Dat is natuurlijk voor zelfbescherming, maar grotendeels ook om het opgebouwde contact niet te ondermijnen. Dat ik hem niet verkeerd behandel of begrijp. Zorgt alleen voor blokkades in de training. Maar is wel altijd zo lief dat als ik verdrietig of ziek ben mijn paarden echt heel erg attend en heel erg lief zijn voor me, heb dan echt geen paard/kind aan ze. Alleen als ik sjaggie of kwaad ofzo ben ( opgekropte gevoelens) dan krijg ik nog wel eens een beet of een duw ofzo. Is gewoon de energie die ik dan afgeef. Eigen schuld aangezien dat de hele training is die ik gebruik. Lichaamstaal... hahaha... Had vroeger zelfs een hengst waar ik niet bij in de buurt moest komen als ik kwaad ofzo was. Dier was dan echt zo agresief. Maar was gewoon omdat hij zo gevoelig was. Echt een super dier, maar dat was de keerzijde. Ik verwarde hem dan teveel en mocht ik niet in zijn buurt komen.
En als ik ziek ben, dan heb ik pech, paarden moeten toch gedaan worden...

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:18

@ Rocamor: Ik zeg nergens dat je een hengst niet mag ruinen hoor.

Mijn oudste hengst is ook niet makkelijk met vreemden en ik heb sta prive dus zonder andere paarden van andere mensen, dus inderdaad, als ik ziek ben zal ik toch moeten gaan want er is niemand anders die het doet

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:05

Oh ja wat Cassidy en Lecytinker aanhalen: Dat je zelf ook niet altijd even fit en bedachtzaam bent, dat is ook een grote reden voor mij voor een castratie. Helaas bestaat mijn leven niet alleen uit paarden, ik heb hele volle dagen en inderdaad als ik niet op mijn top ben en andere dingen aan mijn hoofd heb zijn hengsten net iets gevaarlijker. Ik heb inderdaad al gemerkt dat ze je extra uittesten als je je aandacht wat verslapt. Ruinen gaan naar mijn mening dan toch iets minder het gevecht met jou aan.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:48

Ook een ruin kan je blijven testen, maar het zal minder vaak voorkomen en de scherpe hoeken bij een test/confrontatie gaan er van af. Hij zal niet doorgaan tot de dood er op volgt. Wat bij een knokpartij tussen twee hengsten of hengst/mens wel degelijk het geval kan zijn.

Hengsten zijn echt zo ontzettend snel...voordat je het doorhebt hebben ze je te pakken, en echt out of the blue, zonder dat je het aan ziet komen.

Rocamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:43

karoliena schreef:
@ Rocamor: Ik zeg nergens dat je een hengst niet mag ruinen hoor.

Nee dat snap ik, maar je schreef, als je de mogelijkheid niet hebt om een hengst te houden, dan snap ik niet waarom mensen dan geen merrie of ruin kopen.

Ik wilde graag een jong paard. En het eerste paard waar ik ging kijken, en waar ik straalverliefd op werd was een 2-jarige 1.66 meter hoge zwarte hengst (nee geen penny )

Ik wilde ook geen hengst. Rock is toch niet goed genoeg voor dekwereld, en zou een onmogelijke hengst zijn geworden. Dus enige mogelijkheid was, castreren.

In jouw bewoordingen, zou ik dan dus voor een ruin hebben moeten kiezen, of voor een merrie. Maar hoe krijg je voldoende ruinen? Juist door castreren.

Ik schreef in mijn vorige stuk, waar ik jou ook quotte, dat dat stuk misschien achterhaald was. Maar kwam op mij over, dat je niet zelf een hengst moet kopen als je dmogelijkheid niet hebt. Dan moet je ruin of merrie kopen. Maar als je een hengst fokt, dan zal ie ergens door iemand geruind moeten worden, vooraleer je het dier als ruin kunt verkopen...

Wicky

Re: Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:45

Een hengst is prachtig om te zien; met status en bravour marcherend over het erf! Maar, wat moet het arme dier met die gierende hormonen in zijn lijf waar hij geen kant mee op kan?

De discussie of castreren natuurlijk is kan je makkelijk afdoen. Castratie is een menselijke ingreep, dus niet natuurlijk. Maar wat is wel natuurlijk? Een groepsdier eenzame opsluiting geven, sociale contacten ontzeggen omdat je (als mens) weigert te castreren. Want een paard heeft geen keuze.

Op latere lijftijd castreren is niet ideaal. Het risico van de operatie neemt toe, naarmate het "zaakje" meer ontwikkelt. De meeste dierenartsen castreren boven de leeftijd van drie jaar niet meer in het land, omdat de risico's te groot zijn. Een castratie in een kliniek is toch een heel ander kostenplaatje.

Een paard wat op latere leeftijd gecastreerd wordt, mist vaak veel sociale vaardigheden. Alsnog plaatsen in een groep paarden kan problemen opleveren. Met als gevolg dat de ruin alsnog zijn bestaan in eenzaamheid moet doorstaan.

Omgaan met een hengst is niet voor iedereen. Maar een goed opgevoedde hengst en een goed paardenmens kunnen een prima combinatie vormen. Als je je hengst een natuurlijke leefomgeving kan bieden, omgang met soortgenoten enzovoorts, allemaal prima. Je weet zelf wel dat je een uitzondering bent op de regel.

Als je een hengst houdt, die geen aanwist is voor de fokkerij van zijn ras (om het probleem van de overdosis PRE-hengsten te ondervangen ) moet je je serieus afvragen of het dier erbij gebaat is om zijn ballen te houden!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 15:24

De overdosis hengsten vind je niet alleen bij het PRE ras. Bij de Quarters komt er helemaal geen keuring kijken, daar mag gewoon alles dekken en krijg je er een papier bij. Komt ook nog bij dat het in de westernsport toch vaak als "not done" wordt beschouwd als je op een ruin rijdt.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 15:36

de leeftijd heeft volgens mij niet veel temaken met wat dan ook. Behalve met het mogelijk ontwikkelen van hengstenkuren.
Een castratie is simpelweg het weghalen van de aanmakers van o.a. hormonen. En het zijn juist die hormonen die een probleem zijn. Niet elke hengst krijgt last van zijn hormonen als het op omgang met de mens omgaat. Ik kan je verschillende hengsteneigenaren hier op bokt aanwijzen die een hengst in het bezit hebben en sommige zijn zelfs goedgekeurde dekhengsten. Deze hengsten zijn allemaal goed opgevoede en makkelijk te houden hengsten. Worden zowel voor recreatie als voor de sport gebruikt. Dierenartsen hier in zeeland maken geheel geen onderscheid in leeftijd als het op castreren aankomt. Er zijn genoeg mensen hier die hun hengst hengst laten tot hun bijna 4e jaar. Voor die tijd gaat het dier toch nog niet in training en kan hij lekker stevig en gespierd uitgroeien. Terwijl een op jonge leeftijd gecastreerde hengst (ruin) vaak iets fijner blijft. Dit simpelweg omdat hormonen niet alleen voor spieren zorgt, maar ook voor massa in het algemeen. Dus alleen voor uiterlijk zijn er al genoeg redenen om een hengst tot zijn 4e hengst te laten. Het voordeel van een ruin is wel dat ze vaak iets groter uitgroeien dan ze als hengst zouden doen. Dit omdat ze geen last van hormonen hebben en dus meer energie enzo overhouden voor de groei.
Je kan een hengst van 6 of 8 net zo goed castreren en dan kan er nog net zo een schat uit komen als dat je dat dier op 2 jarige leeftijd had laten castreren.
Er zit tussen elk paard verschil en als je hengsten hebt die al heel vroeg in hun leven serieuze hengstenkuren ontwikkelen, dan is het idd verstandiger dat dier te castreren voordat de situatie escaleerd.
Maar ik zie geen verschil in leeftijd qua gezondheid. Het is zo dat wanneer een hengst ouder word de castratie ingewikkelder word. Maar dat is het ook bij een twee jarige waar 1 bal nog niet is ingedaalt. Er zijn de afgelopen jaren genoeg nieuwe manieren ontwikkeld voor castratie die de risico´s in deze ingreep verkleinen. Maar het blijft een operatie en dus blijft er ook altijd een risico aan zitten. Ik ken zelfs paarden die overleden zijn door castratie. Zal de details voor me houden omdat deze niet relevant zijn op dit moment. Maar dat had niets met de leeftijd te maken.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 15:48

Wat heeft een klophengst te maken met een hengst die later gecastreerd wordt? Dan praat je over hele verschillende zaken, die je niet met elkaar kunt vergelijken.
We hebben het nu over vroeg of laat of niet castreren, niet over afwijkingen aan het geslachtsapparaat, dat is nl een heel andere discussie

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 15:53

wat ik bedoel is dat ze zeggen dat als een hengst niet meer kan voortplanten ( bijv. klophengst) dat het probleem opgelost is. Dat is niet waar. Hormonen zijn het probleem. Dus ofdat zo een dier nu alleen in een weide staat of met een andere groep, dan blijft de oorzaak hetzelfde. Klophengsten kan je bij kuddes zetten, maar zullen nog net zo moeilijk kunnen doen als gewone hengsten. Dus in feite heeft het niets temaken met wel of geen ballen hebben. Het heeft te maken met hoe zo een dier op zijn hormonen reageerd en hoe de eigenaar met dat dier en zijn reactie op zijn hormonen om kan gaan.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 15:57

Een castratie blijft een operatie en daar kan idd wat aan misgaan. Maar dat kan bij een inenting ook. En je hoeft een hengst die lastig is niet te castreren, chemisch castreren kan ook, wordt ook gedaan bij paarden die nog hengst moeten blijven maar waar de hormonen in de weg zitten. Duur van deze chemische castratie is ongeveer een half jaar. Kans op steriliteit na chemische castratie is niet uit te sluiten, en of het nu zo gezond is voor het paard vraag ik me ook af.
Dus ben je tegen castratie, durf je de operatie niet aan? Dan castreer chemisch, maar blijf niet dooremmeren met een hengst terwijl je hem niet aankunt.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:02

Cassidy schreef:
Een castratie blijft een operatie en daar kan idd wat aan misgaan. Maar dat kan bij een inenting ook. En je hoeft een hengst die lastig is niet te castreren, chemisch castreren kan ook, wordt ook gedaan bij paarden die nog hengst moeten blijven maar waar de hormonen in de weg zitten. Duur van deze chemische castratie is ongeveer een half jaar. Kans op steriliteit na chemische castratie is niet uit te sluiten, en of het nu zo gezond is voor het paard vraag ik me ook af.
Dus ben je tegen castratie, durf je de operatie niet aan? Dan castreer chemisch, maar blijf niet dooremmeren met een hengst terwijl je hem niet aankunt.

Idd. En dat hoeft niet altijd aan de eigenaar te liggen, MAAR hoeft ook niet altijd aan het paard te liggen.

En wees nou eerlijk. Als je een hengst laat castreren dan is daar geheel niets verloren aan. Je hebt er een leuke ruin voor terug 9 van de 10 gevallen. Hoe groot is de kans dat jij nou net die hengst in het bezit hebt die de volgende Ratina Z of Bonfire voortbrengt?
En als je die in het bezit hebt dan zie je dat eigenlijk snel genoeg en denk je wel twee keer na ofdat je voor castratie of dure verkoop kiest.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:07

Of een hengst succesvol gaat zijn hangt van zoveel factoren af, en niet in het minst in welke handen hij beland, ook en vooral na de verkoop.

Ik heb middelmatige hengsten bijzonder goed zien presteren, en heel talentvolle dieren niet zo hoog zien scoren omdat ze net niet de juiste begeleiding kregen. Komt nog een stukje politiek bij kijken en financiele middelen, en je red het, of je red het niet. Maar dat is weer een heel andere discussie.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:13

Cassidy schreef:
Of een hengst succesvol gaat zijn hangt van zoveel factoren af, en niet in het minst in welke handen hij beland, ook en vooral na de verkoop.

Ik heb middelmatige hengsten bijzonder goed zien presteren, en heel talentvolle dieren niet zo hoog zien scoren omdat ze net niet de juiste begeleiding kregen. Komt nog een stukje politiek bij kijken en financiele middelen, en je red het, of je red het niet. Maar dat is weer een heel andere discussie.

Helemaal mee eens!

Hihihi... snap wat je bedoeld... heb cracks zien springen die van de "verkeerde" stal kwamen en gewoon lage puntenscores kregen. En middelmatige paarden zien springen die van de "juiste" stal kwamen en meer punten kregen dan ze verdiende.
Paarden blijven nou eenmaal een commercieel ding en het draait uiteindelijk allemaal om geld in de "echte" sport wereld.

Ik bedoelde meer. er lopen zoveel hengsten rond die geen hengst hoeven te blijven in het oog van voortplanting.
Simpelweg omdat ze bijv. geen papieren hebben ( wat niet per see een probleem hoeft te zijn, kijk maar naar bijvoorbeeld san patriano die geen papieren had en geruild is voor een paar honderd koelkasten. En voor jaren tot de beste springpaarden van de wereld behoorden).
Maar mijn punt is dat als jij een leuk hengstje hebt gefokt. Bijvoorbeeld BWP en dat dier kan nog niet over een halve meter springen. heeft geen fatsoenlijke draf of galop, maar is een reuze recreatiepaardje. Wat is er dan verloren met een castratie?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:48

OOk al is die wel beterder.
Zonder naam red je het bijna niet om het een goedgekeurde hengst te krijgen.
Laat ik zeggen dat ik die illusies niet heb en daarom het castreren wel een erg fijne uitvinding vind.

Voor mezelf omdat je toch stevig in je schoenen moet staan bij veel hengsten.
Ook omdat ik graag knuffel vind ik een ruin wel zo prettig.
En het paard zelf kan ook lekker de groep in, ook als daar toevallig merries bij zitten

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:23

LecyTinker schreef:
Hihihi... snap wat je bedoeld... heb cracks zien springen die van de "verkeerde" stal kwamen en gewoon lage puntenscores kregen. En middelmatige paarden zien springen die van de "juiste" stal kwamen en meer punten kregen dan ze verdiende.

Ik heb daarbij nog niet eens de (vriendjes) politiek voor ogen, maar het feit dat een middelmatig paard door de juiste aanpak boven zichzelf uit kan stijgen, en een crack door de verkeerde aanpak of de verkeerde mensen helemaal nergens meer is.

Kennen jullie het verhaal van Seabiscuit? Een verguisd paard haalt de top en blijft daar lopen door de juiste combinatie tijd/eigenaar/trainer/jockey en paard. En het verhaal van Phar Lap? Paard wordt vermoord omdat hij te goed presteerd en dat bepaalde mensen niet in het straatje past. Dit zijn excessen en daarmee (hopelijk) uitzonderingen. Maar niettemin waar gebeurd. En er zijn er vast meer te bedenken.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:27

Keuringen moeten in mijn ogen blanco gebeuren....... zonder afstamming, fokker of eigenaar bekend bij de jury.....

Laten we daar eens mee beginnen

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 08:24

KiWiKo schreef:
Keuringen moeten in mijn ogen blanco gebeuren....... zonder afstamming, fokker of eigenaar bekend bij de jury.....

Laten we daar eens mee beginnen

in feite zou dat een mooi idee zijn.
Maar dan krijg je wel dat uit een verschikkelijke bloedlijn toevallig een nakomeling kan zitten die er niet zo slecht uit ziet, maar wel verschikkelijke slechte kwalen door kan geven of zoiets.
Dus een blanko keuring zou mooi zijn, maar een goedkeuring als bijvoorbeeld dekhengst zou de stamboom toch bekent moeten zijn.