Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals"?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:06

Jovarna schreef:
Een paard is nog steeds een paard. Het paard is nauwelijks veranderd gedurende de evolutie (in tegenstelling tot bijv. de hond; een chiwawa en een St. Bernard bijv. lijken nauwelijks nog op de originele wolf ).

Volgens mij waren de voorouders van onze paarden niet groter dan 50 a 60 cm en hadden ze drie tenen.
De plaatjes die ik ervan gezien heb vond ik het net een kruising van een hond en een paard

KiWiKo schreef:
Nog steeds geen dressuurpaard op gras die wat anders doet dan een rechte lijn rijden verder allemaal crossruiters, en als een grasbodem goed is dan kan je prima crossen zonder ijzers want lange rechte lijnen.

Nu nog een M dressuurproef op gras zonder ijzers

Wil je me dood hebben
Wij moeten ook dressuren voor de cross hoor
Helaas staat het nederlandse weer niet altijd garant voor een goede crossbodem. Recht uit crossen zou nog wel gaan maar dan wel zonder hindernissen

KiWiKo

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&am

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:29

Jovarna schreef:

Ik dènk (is dus geen stellingname) dat veel hoefsmeden (dus ook niet alle) geen hoefsmid worden omdat ze zo enorm geïnteresseerd zijn in de HOEVEN. Vaak zijn het niet eens echt paardenliefhebbers. Maar lijkt het vàk hun erg leuk, het smeden van ijzers en iedere keer weer bedenken hoe en welk ijzer ze eronder zullen slaan. De bijscholingen die hoefsmeden doen, gaan inhoudelijk ook niet over de HOEF, maar over IJZERS. Het is het vak SMID dat hen aantrok en dat ze zijn gaan beoefenen.

Natuurlijk bekappers en mensen die de hoeven van hun paard zelf onderhouden, zijn wèl enorm geïnteresseerd in de hoeven. Niet denken in ijzers, maar in hoeven; hoe werkt dat nou, hoe zit dat nou, hoe kunnen we de natuur een handje helpen ipv tegenwerken.

Wanneer je een oplossing in ijzers wilt, ga je naar de hoefsmid. En zo niet, dan ga je naar een bekapper of een hoefsmid die bereid is het met bekapping op te lossen.

Ik denk dat je dit wel heel verkeerd denkt

Een hoefsmid bekapt liever dan beslaan, beslaan is veel arbeidsintensiever en levert verhoudingsgewijs veel minder op dan bakappen.

Daarnaast is een Goed op geleide hoefsmid iemand met enorm veel kennis van hoeven, en daar ook enorm veel intresse in. Mijn hoefsmid heeft zelfs nadat hij bij mijn paard de ijzers eronder vandaan heeft gehaald, mij een week gevolgd om te kijken hoe hij onder het zadel liep en of het ijzerloos zijn, zijn beweging beinvloedde

smidje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:52

KiWiKo schreef:
Jovarna schreef:

Ik dènk (is dus geen stellingname) dat veel hoefsmeden (dus ook niet alle) geen hoefsmid worden omdat ze zo enorm geïnteresseerd zijn in de HOEVEN. Vaak zijn het niet eens echt paardenliefhebbers. Maar lijkt het vàk hun erg leuk, het smeden van ijzers en iedere keer weer bedenken hoe en welk ijzer ze eronder zullen slaan. De bijscholingen die hoefsmeden doen, gaan inhoudelijk ook niet over de HOEF, maar over IJZERS. Het is het vak SMID dat hen aantrok en dat ze zijn gaan beoefenen.

Natuurlijk bekappers en mensen die de hoeven van hun paard zelf onderhouden, zijn wèl enorm geïnteresseerd in de hoeven. Niet denken in ijzers, maar in hoeven; hoe werkt dat nou, hoe zit dat nou, hoe kunnen we de natuur een handje helpen ipv tegenwerken.

Wanneer je een oplossing in ijzers wilt, ga je naar de hoefsmid. En zo niet, dan ga je naar een bekapper of een hoefsmid die bereid is het met bekapping op te lossen.

Ik denk dat je dit wel heel verkeerd denkt

Een hoefsmid bekapt liever dan beslaan, beslaan is veel arbeidsintensiever en levert verhoudingsgewijs veel minder op dan bakappen.

Daarnaast is een Goed op geleide hoefsmid iemand met enorm veel kennis van hoeven, en daar ook enorm veel intresse in. Mijn hoefsmid heeft zelfs nadat hij bij mijn paard de ijzers eronder vandaan heeft gehaald, mij een week gevolgd om te kijken hoe hij onder het zadel liep en of het ijzerloos zijn, zijn beweging beinvloedde

ik heb zelf de opleiding gevolgd voor hoefsmid en ik heb daar heel erg veel geleerd over alleen maar hoe een paard in elkaar zit en hoe een paard zijn ideale stand is en hoe deze het makkelijkste kan lopen door de hoef alleen op een bepaalde manier te bekappen.

zolang een paard dus geen ijzers nodig heeft (of de klant wil um perse op ijzers hebben) zullen we nooit ijzers onder het paard zijn hoeven maken. de ijzers zijn in principe maar voor een paar redenen, de eerste is om de slijtage van de hoef tegen te gaan, 2de omdat sommig anders niet kunnen lopen (en als deze in de natuur zouden lopen hadden ze er niet meer geweest, want de zwakkere zullen niet overleven in de natuur) en ten 3de omdat ze problemen hebben in de onder voet (dus vanaf de knie tot de hoef).

verder ken ik veel collega's die er zo over denken net als de smid van kiwiko.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:54

KiWiKo schreef:

Ligt eraan. Ik ken ze die niet willen komen voor 1 paard op locatie voor slechts bekapping. Dat kan niet uit voor 20 eurietjes.

KiWiKo schreef:

Geweldig! Klinkt als iemand met bezieling. Daar hou ik van.
Maar wees eerlijk, denk jij dat alle hoefsmeden deze bezieling hebben? Ik denk 't niet.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:58

Ik kom er door mijn werk veel tegen, en er zijn er een berg die niet eens naar mijn paard mogen kijken

en van alle smeden die ik ken, zijn er welgeteld 4 die ik bij de mijne wil hebben....... en dat zijn er niet veel

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:38

Alane schreef:
En waarom denk je nu dat mensen die andere ervaringen hebben niet verder kijken of hebben gekeken dan hun neus lang is?
Hoe weet je nu zo zeker dat ik niet verder heb gekeken dan mijn en jouw neus?

waar hoor je mij dat precies zeggen? ik zeg dat er mensen zijn die verder moeten kijken dan hun neus lang is. slaat dus niet op jou, maar kennelijk voel jij je wel aangesproken? ik denk wel degelijk dat er mensen zijn die dit wel doen, maar er zijn er teveel die het niet doen. dat probeer ik duidelijk te maken, en daarom deel ik ook mijn ervaringen met anderen, in de hoop dat de ervaringen voor hen net zo goed zullen zijn als bij mij.

Citaat:
Hoe weet jij nu zo zeker dat jouw paard gelukkiger is dan mijn paardjes?
Jij doet jouw dingen omdat jij dan ven mening bent dat het beter voor jouw paard is, en ik doe de dingen omdat ik van mening ben dat het beter bij mijn paardjes past.
En alles heeft meer te maken met ons persoonlijke gevoel wat wij daar bij hebben dan wij zeker weten dat het paard er blij en gelukkiger mee is.

waar zeg ik precies dat de mijne gelukkiger zijn? precies, nergens. ik zeg juist precies hetzelfde als jij. er zijn meerdere manieren om het goed te doen, omdat paarden zich goed kunnen aanpassen o.a. waarschijnlijk zijn veel stalpaarden net zo gelukkig met hun stal als de mijne met hun weiland.

Citaat:
Uitgaande van mijn situatie ter plekke.
Halfopen stallen zonder tralie werk met ruim voldoende licht en lucht instroom, mogelijkheid tot sociaal contact en ruim voldoende weide gang.
2 pony's staan het hele jaar bloot en 1 pony onder de deken..
En ik ga niet die ene pony de dupe ervan laten worden dat ik zonodig alles bloot wil hebben lopen.... omdat iemand dat verkondigd.

en waar verkondig ik dat? als mijn paard een deken nodig heeft, krijgt hij die. wij hebben op stal een arabiertje gehad die echt wel een deken nodig had als ze 's winters in het land liep. en ja, dan doe je er beter aan om het minder natuurlijk te doen. gelukkig kunnen mijn paardjes prima zonder, ik ben daar blij mee maar ik veroordeel niemand die zijn paarden wel onder dekens zet.

Citaat:
Ik ben absoluut geen tegenstander van NB of andere manier van paarden houden dan ik het doe, maar ik blijf kijken en zoeken naar een manier die toepasbaar is voor mij en aansluit bij mijn paarden en mijn situatie. En die kan voor een ander wel helemaal niet haalbaar zijn of juist averechts werken....

inderdaad. ik denk niet dat alle paarden geschikt zijn voor datgene wat ik met mijn paarden doe. en daarom is het ook aan de eigenaar om zich aan het paard aan te passen, en niet andersom.
ik begrijp alleen niet hoe je erbij komt dat ik jouw paarden minder gelukkig vind dan de mijne, dat ik ten aller tijde dekens of binnenstalling afkeur, en dat ik denk dat NIEMAND behalve ik zich verdiept in andere methoden...

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:03

Jovarna schreef:
Paarden 's nachts op stal zullen maar weinig mensen over vallen. Een uitspraak als "een paard s'nachts stallen geeft ook een zekere rust voor het dier" echter wel, want dat is antropomorfisme . Maar dat het de mens een gevoel geeft van rust en veiligheid (ivm diefstal of mishandeling), ja dat begrijp ik heel goed!
Waar veel naturals wèl over vallen, is het dag en nacht opgesloten in een stal staan, dus het hele etmaal rond, week in week uit, jaar in jaar uit. Dàt kun je naar eer en geweten gewoon niet maken tegenover het paard en dàar heb ik inderdaad een uitgesproken mening over.

met rust in de stallen bedoel ik dat de ondergeschikte dieren normaal hun hooi op kunnen eten, zonder telkens weggejaagd te worden
ik heb er dieren bij die heel snel eten en ook dominant zijn.
het dier wat minder snel eet kan zo een tekort aan voeding krijgen
onbeperkt hooi is geen optie omdat ik er 2 bij heb die anders veel te vet worden (ik voer zelf 4 keer per dag)
overigens ben ik er ook faliekant op tegen om dieren 24 uur per dag in een hokje te stoppen (en daarmee bedoel ik ALLE dieren dus ook konijnen etc.)
zo zou ik absoluut geen paarden (en andere dieren) willen houden
onbegrijpelijk dat veel mensen dat heel normaal vinden.
in de winter staan ze hier s'nachts binnen. en in de zomer overdag op het gras en s'avonds in de (grote) paddock
in grote lijnen ben ik dus ook een natural..of ik begin er steeds meer 1 te worden

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:19

merrieveulen schreef:
waar hoor je mij dat precies zeggen?

Merrieveulen schreef:
het enige dat ik in ieder geval probeer te doen, is mijn mening en ervaringen delen,

zodat mensen verder gaan kijken dan hun neus lang is.

lijkt me toch iets meer algemener dan te duiden op een bepaalt groepje mensen

Merrieveulen schreef:
ik zeg dat er mensen zijn die verder moeten kijken dan hun neus lang is. slaat dus niet op jou, maar kennelijk voel jij je wel aangesproken? ik denk wel degelijk dat er mensen zijn die dit wel doen, maar er zijn er teveel die het niet doen. dat probeer ik duidelijk te maken, en daarom deel ik ook mijn ervaringen met anderen, in de hoop dat de ervaringen voor hen net zo goed zullen zijn als bij mij.

Voel me niet aangesproken hoor
Ben het geheel met je eens dat mensen verder moeten kijken dan hun neus lang is maar dat geld voor iedereen, zowel voor jou als voor mij.
Wie vertelt ons nu dat jij of ik verder kijkt of vv? Ik met mijn manier of jij met de jouwe?

Merrieveulen schreef:
Citaat:
Hoe weet jij nu zo zeker dat jouw paard gelukkiger is dan mijn paardjes?
Jij doet jouw dingen omdat jij dan ven mening bent dat het beter voor jouw paard is, en ik doe de dingen omdat ik van mening ben dat het beter bij mijn paardjes past.
En alles heeft meer te maken met ons persoonlijke gevoel wat wij daar bij hebben dan wij zeker weten dat het paard er blij en gelukkiger mee is.

waar zeg ik precies dat de mijne gelukkiger zijn? precies, nergens. ik zeg juist precies hetzelfde als jij. er zijn meerdere manieren om het goed te doen, omdat paarden zich goed kunnen aanpassen o.a. waarschijnlijk zijn veel stalpaarden net zo gelukkig met hun stal als de mijne met hun weiland.

was algemeen bedoelt niet persoonlijk en alleenmaar op jouw reactie duidend, sorry dat het zo overkwam.

Merrieveulen schreef:
Citaat:
Uitgaande van mijn situatie ter plekke.
Halfopen stallen zonder tralie werk met ruim voldoende licht en lucht instroom, mogelijkheid tot sociaal contact en ruim voldoende weide gang.
2 pony's staan het hele jaar bloot en 1 pony onder de deken..
En ik ga niet die ene pony de dupe ervan laten worden dat ik zonodig alles bloot wil hebben lopen.... omdat iemand dat verkondigd.

en waar verkondig ik dat? als mijn paard een deken nodig heeft, krijgt hij die. wij hebben op stal een arabiertje gehad die echt wel een deken nodig had als ze 's winters in het land liep. en ja, dan doe je er beter aan om het minder natuurlijk te doen. gelukkig kunnen mijn paardjes prima zonder, ik ben daar blij mee maar ik veroordeel niemand die zijn paarden wel onder dekens zet.

wederom uitgaande van de algemeenheid en niet persoonlijk duidend, en mijn reactie vanwege de antipatie van bepaalde mensen vwb dekens op paarden

Merrieveulen schreef:
Citaat:
Ik ben absoluut geen tegenstander van NB of andere manier van paarden houden dan ik het doe, maar ik blijf kijken en zoeken naar een manier die toepasbaar is voor mij en aansluit bij mijn paarden en mijn situatie. En die kan voor een ander wel helemaal niet haalbaar zijn of juist averechts werken....

inderdaad. ik denk niet dat alle paarden geschikt zijn voor datgene wat ik met mijn paarden doe. en daarom is het ook aan de eigenaar om zich aan het paard aan te passen, en niet andersom.
ik begrijp alleen niet hoe je erbij komt dat ik jouw paarden minder gelukkig vind dan de mijne, dat ik ten aller tijde dekens of binnenstalling afkeur, en dat ik denk dat NIEMAND behalve ik zich verdiept in andere methoden...

miscommunicatie
zie de reactie van Jovarna op dit zelfde stukje tekst
denk dat je dan wel begrijpt wat ik bedoelde..

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:06

Jovarna schreef:
Er wordt nooit gedacht of gesproken alsof de ander een misdadiger of dierenbeul zou zijn. Er wordt gewoon telkens weer op gewezen dat ijzers niet goed zijn en ook geen oplossing of remedie zijn. Wanneer een paard gevoelig wordt nadat de ijzers verwijderd zijn, is het verwijderen van de ijzers niet de oorzaak, maar het feit dat die ijzers eronder gezeten hebben, dàt is de oorzaak. En wanneer een blootvoets paard een bepaald euvel krijgt, wordt er meteen aan een ijzer gedacht om dat euvel 'op te lossen; dit terwijl het slechts symptoombestrijding is. En dàt wil er bij veel mensen niet in. En dan wordt er echt niet gedacht van 'dierenbeul', maar meer van 'waarom verdiep je je niet wat meer in de hoef?!'.

Want dàt is vaak een verschil; 'naturals' hebben zich in de hoevenmaterie verdiept en blijven zich verdiepen, terwijl niet-naturals volledig vertrouwen op de hoefsmid (die een opleiding in
smeden
heeft gehad) en zelf bewust onwetend blijven.

En waar halen de 'naturals' hun informatie vandaan? In mijn beleving komt die informatie van de hoefnatuurlijk site. Dat vind ik nogal eenzijdig, ik haal liever mijn informatie uit meerdere bronnen om dan mijn eigen mening te kunnen vormen.
Mijn mening is dat je op de hoefnatuurlijk site vooral 1 richting op gepraat wordt, het is imo geen neutrale informatie waar ik mijn eigen standpunt uit kan vormen.
Ik heb meer aan de informatie die mijn traditionele smid mij geeft, die geeft objectieve info, geeft voor- en nadelen van verschillende methoden en adviseert mij daarin. En ik krijg de kans om mijn eigen mening te vormen en zie hoe mijn paard reageert. Want ik ben degene die mijn paard kent, en niet mijn smid, die vraagt daarom altijd hoe het gaat en wat de eventuele problemen zijn waar ik tegenaan loop.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 08:35

Jovarna schreef:
Want dàt is vaak een verschil; 'naturals' hebben zich in de hoevenmaterie verdiept en blijven zich verdiepen, terwijl niet-naturals volledig vertrouwen op de hoefsmid (die een opleiding in
smeden heeft gehad) en zelf
bewust

onwetend blijven.[/b]

Wat een onzin zeg....
Wat al eerder gezegd is, ik vind het voordeel van de normale smeden dat er zoveel van zijn, en dat er veel informatie is. De informatie over het zgn 'naturals'gebeuren vind ik nog te beperkt, weinig informatie over de lange termijn, en het wordt soms iets te makkelijk gebracht (als je maar natuurlijk bekapt, komt alles goed)...

Verder is idd toch de houding van sommige 'naturals' (ik blijf t een enge term vinden, wat een hokjesgeest zeg) tegen alles wat anders is, een beetje te fanatiek. Net zoals ex-rokers die ineens alle rokers ontzettend gaan veroordelen...

Doe mij maar gematigd, een beetje van dit en een beetje van dat...
Laatst bijgewerkt door Cer op 27-03-06 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 08:40

Cer, je kwoot is niet goed, Esther heeft dat niet gezegd, maar Jovarna.
Verder vind ik het idioot om te veronderstellen dat alleen "naturals" zich ergens in zouden verdiepen.
Misschien zijn het juist de "Naturals" die ergens blind achteraan lopen (www.paardnatuurlijk.nl?)
Ik heb me er ook in verdiept, en ik ben van mening dat de meeste natuurlijke bekappers niet bekappen zoals ik denk dat het wenselijk is, en dus blijf ik bij mn traditionele smid

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 08:40

Pardon Ik heb het aangepast!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:45

Haha, maakt verder niet uit hoor, maar het was zo in tegenspraak met de eerdere posts van Esther

Speedster

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&qu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:29

In het licht van de hoefwerking vs de versnelde slijtage van de hoef op het harde, in hoeverre is bv. de easywalker een "natural" geaccepteerd iets? Of wordt dit door "de naturals" gezien als not done?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:54

Is een easywalker een kunststof beslag? (als ik googel krijg ik veel over babybuggys )
Kan mij namelijk vaag zo iets herinneren.
Als dat beslag niet te stroef is (paard moet toch nog gewoon op de hoef kunnen draaien naar mijn idee) kan dan wel maar hoe zit dat aan de hoef? Wordt dt ook genageld? dan is het voor mij niet een "not done" maar meer een "liever niet" in geval van nood is het wat anders maar ik zou liever mijn toevlucht zoeken tot hoefschoenen dan denk ik.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:10

Ik heb alleen de eerste en laatste pagina's gelezen.

Ik ben niet tegen. Ik ben meer niet voor.
Natural is voor mij een kudde paarden in een natuurgebied zetten.
Aan rijden is niks natural en toch doe ik het op een zo prettig mogelijk manier.

Je kunt naar mijn idee niet natuurlijk bekappen. Dat is bij voorbaat al niet natuurlijk. Weleens een paar paarden in het wild elkaar zien bekappen??
We belasten de paarden nu eenmaal anders dan oorspronkelijk.
Mijn smid doet het prima: Never change a winning team.

Waarom ik dan toch met regelmaat oksel jeuk krijg van NB en NH?!
Omdat deze mensen vaak te ver doorgeslagen zijn en erg veel last hebben van tunnelvisie. (voordat ik iemand kwets: niet iedereen dus )

Het is in mijn opinie te commercieel.
Ik geloof niet dat het slecht is, maar ik wil niet dat mij een mening opgedrongen wordt. Ik heb een prima contact met mijn paarden, ze ogen gezond en vrolijk en zijn prima opgevoed.

Leven en laten leven.
Als NH en NB bewust bezig zijn met hun paarden en ze worden er niet slechter van:prima.

Maar laat mij gewoon mijn ding doen.

Ik probeer ook niet om een NHer klassiek te scholen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:12

Natuurlijk zijn er ook vast wel niet-naturals die zich in de hoeven verdiepen en veel van de anatomie van de hoef weten. Maar over het algemeen gesproken is het toch zo dat er vooral naar de hoefsmid wordt geluisterd en dat er (daarmee) veel in ijzers wordt gedacht.

Het vooroordeel "blind achter www.hoefnatuurlijk.nl aanlopen" mag ook de wereld uit. Ik kan je zo een stuk of wat websites geven waar ontzettend veel informatie is te vinden over hoeven en over natuurlijk bekappen en ervaringen & resultaten hiermee.
Op het forum van hoefnatuurlijk wordt daarnaast veel uitgewisseld en wordt er ook behoorlijk op het net gesurfd om meer te weten te komen over een bepaald iets van/over de hoef. Dus over informatie en bronnen gesproken... En dat bedoel ik ook met verdieping; niet zomaar iets aannemen, maar zelf op zoek gaan naar 'is dat wel zo, hoe werkt dat dan', etc.. Dàt maakt het zo leuk en boeiend, want de hoef is immers een prachtig systeem.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:43

Begrijp mij niet verkeerd hoor, ik vind mijzelf ook behoorlijk natural maar waarom wordt nou toch steeds die ene link weer gegeven? (eigenlijk zijn het er 2, de ene heet paard en de andere hoef) ik heb dus echt helemaal niets met die sites maar zie ze alleen in dit topic al zo belachelijk vaak voorbij komen dat het gewoon op spammen begint te lijken, kijk, daar wordt ik nou weer niet vrolijk van....
Je kan ook gewoon niet de www ervoor zetten, mensen weten zo echt wel welke er bedoeld wordt, hoeft niet meteen een link te staan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:18

Juco, inderdaad. ook onze gedomesticeerde paarden kunnen af zonder bekappen, mits ze gezonde hoeven hebben. mijn paard is nu bijna 8, en maar drie keer in zijn leven bekapt. (traditioneel) dit beviel mij zo slecht, dat ik het helemaal niet meer doe. hij heeft keurige, slanke, rechte hoeven. de DA is er zeer tevreden over. als de randjes wat leleijk worden vijl ik ze bij, alleen voor de mooi dus, het is niet echt nodig. mijn shet van 2,5 is nog nooit volledig bekapt, alleen heb ik zelf van jongs af aan gecorrigeerd (wel onder begeleiding van mijn traditionele hoefsmid), omdat de koehakkig stond, en daardoor het hoefje scheef dreigde te groeien. als het echt nodig is, mag het van mij zo onnatuurlijk als maar kan. maar alleen als het echt nodig is, en er ook naar natuurlijker alternatieven is gekeken.

mijn shet was als veulen erg ziek, en door haar zwakte zakten haar achterbenen naar binnen toe door. als we het niet zouden corrigeren zou het scheef groeien, met alle gevolgen van dien. het was dus nodig, nou geen probleem dan. ik ben wel voor het zo natuurlijk mogelijk houden van een paard, maar helemaal natuurlijk kan gewoon niet. mensen willen rijden of mennen, en noem maar op. dat is ook onnatuurlijk. maar het kan wel natuurlijker dan veel mensen denken, en daar ben ik dan voor een deel wel voor.

maar persoonlijk wil ik het dus wel. zo natuurlijk mogelijk. sinds ik hier bewuster mee bezig ben (van oorsprong rij ik ook gewoon Engels, maar ik ben zelf verder gaan kijken, het ging goed, maar kon uiteindelijk nog beter), is mijn contact met mijn paarden beter, zowel in de dagelijkse omgang als onder het zadel. en ik vind dat heerlijk. dat wil niet zeggen dat dat voor elke ruiter en elk paard geldt, iedereen moet doen wat het beste is in zijn situatie, alleen vind ik het dan wel belangrijk dat het geprobeerd wordt.

mijn paard en ik waren al een 'winning team', nu zijn we een 'conquering team'! ik had het nooit vrewacht, zo'n verschil, maar het is er wel en kan dus toch.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:18

Jullie vinden dat wij gematigerder moeten doen in onze uitspraken...

De teksten op de pakjes sigaretten zijn ook niet gematigd! Zo zie ik het, ijzers zijn slecht voor paarden, net als roken voor mensen.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:27

Jovarna schreef:

Er wordt nooit gedacht of gesproken alsof de ander een misdadiger of dierenbeul zou zijn. Er wordt gewoon telkens weer op gewezen dat ijzers niet goed zijn en ook geen oplossing of remedie zijn. Wanneer een paard gevoelig wordt nadat de ijzers verwijderd zijn, is het verwijderen van de ijzers niet de oorzaak, maar het feit dat die ijzers eronder gezeten hebben, dàt is de oorzaak. En wanneer een blootvoets paard een bepaald euvel krijgt, wordt er meteen aan een ijzer gedacht om dat euvel 'op te lossen; dit terwijl het slechts symptoombestrijding is. En dàt wil er bij veel mensen niet in. En dan wordt er echt niet gedacht van 'dierenbeul', maar meer van 'waarom verdiep je je niet wat meer in de hoef?!'. Want dàt is vaak een verschil; 'naturals' hebben zich in de hoevenmaterie verdiept en blijven zich verdiepen, terwijl niet-naturals volledig vertrouwen op de hoefsmid (die een opleiding in
smeden

Zozo, dat zijn geen misselijke uitspraken die je daar doet, heb je er wel eens aan gedacht dat je ideeén gestoeld zouden kunnen zijn op een reeks misvattingen? Het roept ook een vraag bij mij op: wat voor opleiding moet zo'n natuurlijk bekapper volgen??

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:34

@Arabesk: Definieer "jullie" want dat is dus wat er zo eng aan klinkt... Jullie vs wij.... brrrr....

vergelijking ijzers <-> roken... Oooohhkeeee.....

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:34

En als ik me verdiept heb in de materie, en de oorzaak weet, dan kan een ijzer geen oplossing zijn???

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:35

Daar moet ik ook even over nadenken, ijzers vs. roken, tja. Kan iemand die connectie uitleggen???

Juco, stel nou dat je je verdiept hebt in de materie, de oorzaak weet en een ijzer wel de oplossing biedt, dat zou lastig zijn he?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:49

Fronton schreef:
Jovarna schreef:

Er wordt nooit gedacht of gesproken alsof de ander een misdadiger of dierenbeul zou zijn. Er wordt gewoon telkens weer op gewezen dat ijzers niet goed zijn en ook geen oplossing of remedie zijn. Wanneer een paard gevoelig wordt nadat de ijzers verwijderd zijn, is het verwijderen van de ijzers niet de oorzaak, maar het feit dat die ijzers eronder gezeten hebben, dàt is de oorzaak. En wanneer een blootvoets paard een bepaald euvel krijgt, wordt er meteen aan een ijzer gedacht om dat euvel 'op te lossen; dit terwijl het slechts symptoombestrijding is. En dàt wil er bij veel mensen niet in. En dan wordt er echt niet gedacht van 'dierenbeul', maar meer van 'waarom verdiep je je niet wat meer in de hoef?!'. Want dàt is vaak een verschil; 'naturals' hebben zich in de hoevenmaterie verdiept en blijven zich verdiepen, terwijl niet-naturals volledig vertrouwen op de hoefsmid (die een opleiding in
smeden

Zozo, dat zijn geen misselijke uitspraken die je daar doet, heb je er wel eens aan gedacht dat je ideeén gestoeld zouden kunnen zijn op een reeks misvattingen? Het roept ook een vraag bij mij op: wat voor opleiding moet zo'n natuurlijk bekapper volgen??

Ach die kijken een paar dagen mee en denken dan te weten hoe ze hoeven moeten bekappen. Voetassen en beenstanden zijn dan natuurlijk ook allemaal oké. Als ik hoor hoeveel paarden problemen hebben na het natuurlijk bekappen dan vraag ik me af wanneer die mensen weer wakker worden en er een hoefsmid bij hhalen die tenminste een 3 jarige opleiding achter de rug hebben en weten waar ze het over hebben.

Overigens mijn merrie heeft heel lang niet op ijzers gestaan en door de hoefbevangenheid moest ze wel en kan ze niet meer zonder. Dus een ijzer kan heel belangrijk zijn. En als je concoursen rijdt kan je ook niet zonder. En aangezien vele sportpaarden heel oud worden maak je mij niet wijs dat ze slecht zijn

Ik heb zelf me heel goed verdiept in de materie hoef, ophangmechanismes en voetassen/beenstanden. Dat is iets wat nooit vergeten mag en kan worden en dat leer je niet in een paar dagen. En oke ijzers zijn geen bestrijding van het probleem maar helpen paarden wel bij een bepaald probleem zoals speciaal beslag bij hoefkatrolpaarden. gehandicapte mensen krijgen ook aanpassingen om een goed leven te kunnen lijden. Waarom een paard dan niet. Misschien moeten we dat dan bij de naturals als die wat overkomen ook niks doen. Is ja niet natuurlijk
Laatst bijgewerkt door Xox op 27-03-06 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt