Salinero een gedresseerde aap.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:14

ik denk niet dat de bron van de schrijver het om de aandacht van dat artikel gaat maar dat mensen nadenken over trainingsmethodes.

Een artikel in een krant is altijd een stukje waarheid, een stukje fantasie en een stukje van de jounalist. En dat maakt het stukje leesbaar en zorgt dat het leesvoer wordt en deze journalist/schrijver is daar goed in gelaagd

arie53

Re: Salinero een gedresseerde aap.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 19:25

Karl66 schreef:
Trouwens Arie, ik ben er nog steeds nieuwsgierig naar of jij vindt dat een klassieke ruiter die niet aan voorbeenzwaaien doet, een kans maakt bij die domme FEI-juryleden?

Zodra jij er blijk van gegeven hebt dat je tenminste de Rules for Dressage Events kent en begrijpt waarvoor ze staan en hoe ze uitgevoerd moeten worden, kunnen wij op dit niveau met elkaar discussieren.

De wartaal die je er op www.fokt.nl binnen dit kader bij voortduring uitkraamde, bevestigde zondermeer dat je op dit terrein nog een lange weg te gaan hebt.

Bovendien heb je de onhebbelijke gewoonte om de woorden van mensen die een gefundeerde kritiek uiten, te verdraaien en daarmee de essentie van de zaak uit het verband te trekken.

Kern van de zaak is dat we te maken hebben met gedresseerde paarden die kunstjes doen en daarvoor hoog worden beloond door de FEI juryleden. Terecht stelt Dr. Heuschmann dat hiermee voorbij gegaan wordt aan de primaire beginselen van de dressuur zoals die door de FEI wordt onderschreven en dat het welzijn van de paarden in het geding komt.
De FEI onderschrijft onverkort in de Rules for Dressage Events de beginselen van de klassieke dressuur. Van de juryleden mag en moet worden verwacht dan men vervolgens deze beginselen ook in de praktijk belijdt.
Om daarmee de FEI juryleden gelijk voor dom te verslijten, voegt aan de inhoud van deze discussie dan ook niets toe.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:28

AAARCHH dit begint op een F & A topic te lijken

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:31

KiWiKo schreef:
AAARCHH dit begint op een F & A topic te lijken

is dat hetzelfde als OFF topic ?

en eigenlijk is dait topic dan weer terug bij AF, daar waar het ooit begon

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:47

dressuur is dresseren wil je dat niet dan ga je er niet opzitten, om even op de titel van dit topic terug te komen....

als salinero een gedresseerde aap is dan is mijn boshobbel fjord dat ook die doet namenlijk ook wat ik wil, en is dus gedresseerd om het over de vrijheids dressuur maar helemaal niet te hebben.

dat salinero een gedresseerde aap zou zijn is dus gewoon een loze kreet om een artielel dat anky onderuit haalt kracht bij te zetten.

als dit een eerlijk artiekel was geweest dat niet op de man speelde had er wel gestaan LDR paarden zijn gedresseerde aapen of nog beter paarden in de sport zijn gedresseerde aapen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:07

arie53 schreef:
Karl66 schreef:
Trouwens Arie, ik ben er nog steeds nieuwsgierig naar of jij vindt dat een klassieke ruiter die niet aan voorbeenzwaaien doet, een kans maakt bij die domme FEI-juryleden?

Zodra jij er blijk van gegeven hebt dat je tenminste de Rules for Dressage Events kent en begrijpt waarvoor ze staan en hoe ze uitgevoerd moeten worden, kunnen wij op dit niveau met elkaar discussieren.

De wartaal die je er op www.fokt.nl binnen dit kader bij voortduring uitkraamde, bevestigde zondermeer dat je op dit terrein nog een lange weg te gaan hebt.

Bovendien heb je de onhebbelijke gewoonte om de woorden van mensen die een gefundeerde kritiek uiten, te verdraaien en daarmee de essentie van de zaak uit het verband te trekken.

Kern van de zaak is dat we te maken hebben met gedresseerde paarden die kunstjes doen en daarvoor hoog worden beloond door de FEI juryleden. Terecht stelt Dr. Heuschmann dat hiermee voorbij gegaan wordt aan de primaire beginselen van de dressuur zoals die door de FEI wordt onderschreven en dat het welzijn van de paarden in het geding komt.
De FEI onderschrijft onverkort in de Rules for Dressage Events de beginselen van de klassieke dressuur. Van de juryleden mag en moet worden verwacht dan men vervolgens deze beginselen ook in de praktijk belijdt.
Om daarmee de FEI juryleden gelijk voor dom te verslijten, voegt aan de inhoud van deze discussie dan ook niets toe.

arie53 schreef:
Zolang de FEI bobo's het niet zo nauw nemen met het welzijn van de paarden spinnen Anky en Isabelle garen bij de onkunde van deze juryleden over de zuur getrokken ruggen van hun verkrampte paarden.

Maar waarom geven diezelfde onkundige (om dan maar jouw woorden te gebruiken) juryleden dan regelmatig de punten aan een klassieke ruiter die niet op een verkrampte voorbeenzwaaier met zuur getrokken ruggen rijdt?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:28

arie53 schreef:
Rijden is inderdaad niet natuurlijk. Maar dat wil nog niet zeggen dat je de paarden anatuurlijk mag en moet forceren.

Nee, dat snap ik ook wel, maar ik vind een grandprix proef dan nog ietsjepietsje onnatuurlijker dan 'boscrossen' op een verantwoorde manier, of een basissportcarrière.
Dat wil echter niet zeggen, dat een grandprix paard niet gelukkig kan zijn. Het toverwoord is motivatie denk ik. Weet je een paard zo ver te motiveren dat hij dat allemaal voor je doet, heb je dat knap gedaan.

En ik denk dat iedere ruiter wel eens forceert, laten we eens eerlijk zijn. Ik heb er ook wel eens genoeg van en geef heus weleens een mep. En dat moet ook best wel kunnen, maar je kunt het ook overdrijven.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:49

waarom dan boscrossen op een verantwoorde manier? Wie bepaald dat? Dezelfde jury en critici als die die een GP proef/uitvoering van Anky jureren en/of bekijken?

een keer een mep geven om welke reden dan ook is mi niet forceren maar een uiting van mens zijn, namelijk fouten maken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:16

Juist boscrossers hebben het dressuurgedeelte vaak niet op orde, met als gevolg stijve en scheeflopende paarden.

Dan lijkt een goed gegymnastiseerd GP-paard mij toch een stuk gezonder.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 08:43

En basissportcarrière
Ik heb er al genoeg gezien met peesblessures, niet door een rondje denderen in de wei wat verkeerd ging...
Maar waar je een jaar van te voren al zei, dat gaat een keer fout daar...

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:35

hmm, geloof niet dat iemand het met mij eens is
met 'op een verantwoorde manier' bedoel ik, een recreatieruiter die zijn paard in evenwicht, tamelijk rechtgericht op zn eigen vier benen kan laten lopen.
En tuurlijk gaat het ook vaak fout in de basissport, maar zo kun je alles wel fatalistisch gaan bekijken en dan kun je je paard alleen nog maar in het land laten staan.

Zei iemand niet een pagina geleden dat dit een zinloze discussie was?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:06

boscrossen op een een verantwoorde manierr is niets slechter of beter dan op een verantwoorde manier trainen van een GP paard.
Verder lijkt het me wel zichtbaar worden als een paard op een "verkeerde" manier gereden/getraind wordt of het nu boscrosst of wedstrijden loopt waarbij denk ik het bij het laatste eerder zichtbaar is aan de hand van de behaalde resultaten.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:48

Een paard slijt pas als het niet meer ontspannen en los zijn werk doet, maar verkrampt en met harde vastgehouden spieren, dan pas loopt een paard risico op blessures. Heb het vandaag nog eens horen benadrukken door een grote in de dressuurwereld dat dat de manier is om een paard stuk te maken, als de ontspanning en losgelassenheit er niet is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:48

Hoe maak je een spier los en ontspannen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:48

Mag ik even een offtopic vraag stellen? Puur om te begrijpen.

Ik ben vanmiddag toevallig in Maren Kessel geweest.

Heel toevallig de top zien rijden en zien losrijden.

Anky was er ook met painted black, hij was nogal schrikachtig.

Ik zag dat ze de binnentrens en stangteugel strak had en de buitenstangteugel hing los in een flinke boog. Ze reed dus met haar binnenhand en sorry ankyfans er werd behoorlijk flink getrokken, de kin werd echt op de borst vaak getrokken wat ook weer flink wat bokkesprongen gaf en verzet door weg te schieten.

Nu heb ik gezien dat ze ongeveer een dik kwartier zo heeft gereden en pas na een half uur haar paard met gelijke teugels, dus stang en trens en redelijk op de loodlijn ging rijden. Moet zeggen dat hij dan ook wel een stuk soepeler bewoog dan de andere paarden. Helaas waren er 2 die zo zwaar ademende dat ik ademnood kreeg en 1 begon toen te raspen en had echt het gevoel dat dit paard die zware oefeningen zo ver achter de loodlijn niet echt makkelijk kon uitvoeren. 1 had zijn tong eruit en deze man, bleef zijn paard ver achter de loodlijn trekkend rijden, dit paard had echt ademnood.

Misschien niet leuk dat ik dit nu aankaart, maar eerlijk gezegd heb ik niet met plezier gekeken. Een hele grote witte hengst,weet niet zijn naam, sorrie, maar die werd als enige op de loodlijn gereden en bewoog eigenlijk ontspannender dan die andere paarden.

Waarom om de binnenteugel reed Anky, heeft dat met training te maken? Ik vond het beestje trouwens heel gespannen, maar later best wel weer los door zijn lijf. Dus de trensteugels waren behoorlijk strak en de binnenstangteugel erbij, zie daar nl niet het nut van in.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:21

russel schreef:

Ik zag dat ze de binnentrens en stangteugel strak had en de buitenstangteugel hing los in een flinke boog. Ze reed dus met haar binnenhand en sorry ankyfans er werd behoorlijk flink getrokken, de kin werd echt op de borst vaak getrokken wat ook weer flink wat bokkesprongen gaf en verzet door weg te schieten.

Je draait het om, hij schrok en schoot ervandoor (op een hele gemene manier...) en daarna werd ie pas ronder in gezet.

Wat mij juist opviel is dat Anky hem niet zo loeirond instelt als bv een Salinero.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:32

Maar als bij mij een paard er van door schiet, vergeet ik ook wel eens het netjes rijden
Maar denk ik aan een paar dingen
blijven zitten, zien dat ik het gewenste tempo weer krijg.
En intereseerd het me ff geen bal als het paard bijna een kunstgebit krijgt.
Dat komt later dan wel weer.
Zeker bij een hengst.
Als die weten dat ze een loopje met je kunnen nemen, kun je beter niet meer opstappen.

Misschien praat ik anders als ik dit voorval gezien had, maar met de aanvulling van wouter tot nu toe toch niet

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:53

wat veel mensen gemakshalve vergeten is dat een toeschouwer alleen maar iets ziet en de ruiter het voeld.

we hebben allemaal wel eens mee gemaakt dat er voor het oog niets aan de hand is en dat we zelf het gevoel hadden op een bom te zitten.

op zòn moment neem ik mijn paard ook in de houtgreep terwijl een toeschouwer denkt dat er niets aan de hand is.

maar dat kan me dan eigenlijk niets schelen en dat het er niet mooi uitziet ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:08

Wouter24 schreef:
russel schreef:

Je draait het om, hij schrok en schoot ervandoor (op een hele gemene manier...) en daarna werd ie pas ronder in gezet.

Wat mij juist opviel is dat Anky hem niet zo loeirond instelt als bv een Salinero.

Jij was er dus ook, maar hij schrok regelmatig en dat van die stangteugel moet je ook gezien hebben, lijkt mij nl als paard niet fijn en dan moet je ook gezien hebben dat ze behoorlijk met haar binnenhand aan het inwerken was, trekken. Ik denk dat ze zo rond instellen als bij Salinero misschien niet zo makkelijk bij Painted Black voor elkaar krijgt, hij zat vol verzet.

En voor het oog, oogde hij niet als een bommetje. Alleen met doorvragen werd hij vervelend. Die schimmelhengst kwam als een bommetje binnen en die had ze heel snel rustig aan het lopen zonder stangteugel een dikke kwartier, misschien ook wel een half uur zonder dat het beestje iets uitvrat. Even een reaktie op een actie kan ik mij voorstellen, maar het was m.i. niet nodig. Vond ook dat Anky niet zo ontspannen zat als ik gewend ben van haar, maar heb al eerder gehoord dat ze na haar beenbreuk en bevalling, welke oorzaak dan ook haar typische mooie ankyzit niet meer helemaal heeft.

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:07

Dimitri schreef:
Clitia schreef:
*knip*

je spreek jezelf tegen!..je vind Salinero een gedresseerde aap...maar als die zo gedresseerd was...stond die toch ook wel stil???....nee, het blijven paarden en het zijn hittepetitten...misschien zelf wel eens geprobeerd vanuit passage naar stilstaan te gaan....je gaat dus van een grote inspanning naar een ontspanning en die kracht moet in 1 keer stilstaan, best moeilijk voor een paard...Daarbij weet ik toevallig dat zij erg aan het trainen is in het stilstaan van Sali en daarom zal zij, naar wat ik goed heb begrepen ook anders binnenkomen bijv. in stap..zodat de de overgang minimaal is en hij ook zal stilstaan...wat weer bij het volgende punt komt, dat er eerst geen punten werden gegeven voor het stilstaan en opeens Salinero staat niet stil en ze veranderen de regel..op zich niets mis mee!...maar het geeft wel aan hoe erg dat ze onder de loep wordt gehouden...dat ze zowiezo nog wedstrijden rijdt!...je zal toch helemaal moe worden van al die valse beschuldigingen en nare dingen wat er over je wordt gezegdt....

Ik spreek mezelf niet tegen. Zou Salinero een gedresseerde aap zijn zoals "de Duitsers" het bedoelen, dan zou ik mezelf tegenspreken. Maar ik zeg niet voor niets dat ik hem om een andere reden een gedresseerde aap vindt.

Namelijk omdat hij geleerd wordt bewegingen te maken die niet (meer)in zijn locomotierepetoir vallen. IMO: elk paard heeft een locomotierepetoir, die principieel tot de grand prix gaat. Alleen wordt dit repetoir kleiner door situaties als vallen, vastliggen in de box, uitglijden, trauma's dus. Algemeen wordt gedacht dat paarden hieraan niets overhouden, maar de spieren worden beschadigd, krijgen geen tijd te herstellen en het paard zal minder bewegingen nog kunnen maken.
Salinero kon nog een hoop toen Anky 'm ging rijden, maar doordat Anky de geblesseerde spieren wèl belast (forceert), gaat zijn bewegingsrepetoir verder "achteruit". Totdat hij niet eens meer vloeiend kan stappen. Maar de GPoefeningen "kan" hij dan nog "wel", alleen als een trucje in plaats van als een beweging. Piaffe wordt voetjes optillen en op de zelfde plaats terugzetten in plaats van ultiem actief niet vooruit gaan maar omhoog.

Voor meer uitleg zie onderschrift.

Duidelijk voorbeeld: de schimmel van Huertecilla. Die ging vol in verzet tegen de ruiter op haar rug omdat ze pijn had aan getraumatiseerde spieren. Nu rijdt Huertecilla haar op een volledig andere manier, niet forceren maar vragen, en nou laat ze zich door een touwtje om haar nek leiden. In tegenstelling tot wat Huertecilla denkt zal ze geen GP kunnen lopen (tenzij die blessures behandeld worden), maar ze kan wel doen wat Huertecilla vraagt.

Vergeet niet dat paarden de koning der locomotie zijn. Als ze pijn hebben tonen ze het niet. Dat zou namelijk betekenen dat ze gepakt worden door roofdieren. Tegen de tijd dat een paard kreupel is, kan ie echt niets anders meer.

(Ik hoop dat Huertecilla 't niet erg vindt dat ik hem als voorbeeld gebruik, indien wel, even 't voorbeeld laten verwijderen.)

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:13

Clitia schreef:
Vergeet niet dat paarden de koning der locomotie zijn. Als ze pijn hebben tonen ze het niet. Dat zou namelijk betekenen dat ze gepakt worden door roofdieren. Tegen de tijd dat een paard kreupel is, kan ie echt niets anders meer.

En dit is zó waar. In het algemeen, ik weet niet of je dat op Salinero moet betrekken en daar doe ik dus ook géén uitspraak over. Maar in het gewone leven, met onze gewone paarden, is het al heel erg waar.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:27

Dus????

Dressuur boycotten? Allemaal over op het hoofdstel/bitloos, onbeslagen en boomloos boscrossen? Paarden niet meer in trailers vervoeren, want anders was het paard wel geboren met wielen onder zijn hoeven? Geen veearts er meer bij, want die weten er toch niets van. Liever dan een Natuurgeneeskundige.

Medium erbij als het paard zielig kijkt, tondeuses en dekens linea recta de vuilninbak in? Bachbloesemtherapietje er tegenaan?

Of nog beter: Laten we helemaal niet meer op een paard rijden. Dat benaderd nog het meest de 'natuur'. Maar dan mogen we het paard ook niet meer in een weiland houden, want dan kan het niet meer gaan en staan waar het wil, op zoek daar plantjes en kruidjes die hij nodig heeft. Laten we dan met zijn alle onze paarden in vrijheid leven op de Veluwe. Om de meest natuurlijke situatie te benaderen moeten we dan wel een paar leeuwen of andere roofdieren loslaten. Paard is tenslotten een prooi/vluchtdier. Kan het paard optimaal gebruik maken van zijn beste natuurlijke eigenschap: vluchten en als voedsel dienen.

Dat onze paarden door de eeuwen heen gefokt en op eigenschappen zijn geselecteerd welke het geschikt maken voor de sport vergeten we voor het gemak even.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:33

Wat dacht je van gewoon rijden volgens de regels, ik denk dat de meeste mensen dan wel tevreden zijn.
(En de paarden ook)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:42

jah zeg, die duitser is zo jaloers! moet wel, wat zou het hem anders kunnen schelen hoe anky of Isabell trainen?! De zoveelste discussie! Ieder zijn mening, maar stop er dan over, beweren dat die juryleden niet kunnen jureren en er iets van weten is echt te zielig! waarom zit je dan nog achter een pc? Deze discussie levert niets op, er wordt zo rond de pot gedraaid, 10 keer het zelfde gezegd maar in een andere vorm en dat zijn dan zo gezegd 10 verschillende argumenten. Ik stel voor dat we het denken en bekritiseren over laten aan de professional, want voor zo ver ik weet is er niemand hier (ik ook niet) die half het niveau hebben van een anky of isabell en de helft gepresteerd hebben. een paard die gestresst is of ongelukkig is, laat zich duidelijk zo niet zien en gaat er nooit zo gezond uitzien! Voor mij is er niets mis met dresseren, als je een paard niet dresseerd, kan je er onmogelijk gaan opzitten, hoeven uitkrabben of halster aandoen! Dresseren is dus absoluut nodig, hoe dan ook, elke ruiter dresseert zijn paard!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:14

Lusitana schreef:
Wat dacht je van gewoon rijden volgens de regels, ik denk dat de meeste mensen dan wel tevreden zijn.

Welke regels? Regels van de FEI?

En welke interpretatie van de regels van de FEI?: De interpretatie van de deskundigen (o.a. GP-juryleden en GP-ruiters)? of de interpretatie van degene die alle paarden op GP niveau gedresseerde apen vinden? Degenen die zelf amper een L-proef kunnen rijden. Degene die vinden dat degene welke het beste de regels van de FEI volgt, haar paard een mishandeld?

renatevb schreef:
Ik stel voor dat we het denken en bekritiseren over laten aan de professional, want voor zo ver ik weet is er niemand hier (ik ook niet) die half het niveau hebben van een anky of isabell en de helft gepresteerd hebben. een paard die gestresst is of ongelukkig is, laat zich duidelijk zo niet zien en gaat er nooit zo gezond uitzien! Voor mij is er niets mis met dresseren, als je een paard niet dresseerd, kan je er onmogelijk gaan opzitten, hoeven uitkrabben of halster aandoen! Dresseren is dus absoluut nodig, hoe dan ook, elke ruiter dresseert zijn paard!

Hier sluit ik mij bij aan. En voor degene die dresseren slecht vinden: Je kan je paard altijd nog naar de Veluwe brengen. Wellicht loopt er nog een poema ofzo.