Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:20

En daarbij is de absolute top voor maar heel weinig mensen weggelegd, of je nou voetbalt( voor meiden zowiezo al uitgesloten) hardloopt en paard rijdt.
Als jij je geld wil verdienen in de paarden dan is de weg van runningkawa veel beter dan het geld verslindende Deurne. Je kunt ook nog als tussenstap naar het AOC, paardenhouderij en management o.i.d. Je kan er best komen, als je er maar genoeg voor wil doen.

Voor ons zal de top bij de subtop liggen, so what? Als het kind niet beter kan, jammer dan. Maar bij haar ligt de top niet in de wedstrijden, die ligt in het rijden zelf. Echt leren rijden, een big smile als het paard in de les echt nageeflijk gaat lopen en de juf helemaal enthousiast wordt, omdat hij dan zo'n bijzonder paard wordt. Als hij zich eens zo uitslooft dat mensen zeggen, wat is dat er voor een? En zij rijdt daarop, dat is pas leuk. Daar moet je het voor doen, het gevoel. En die wedstrijden komen dan vanzelf. En als je dan niet boven een GGK dekhengst komt te staan, toch zo goed zijn dat mensen je een complimentje maken.

Daar heeft geld niks mee te maken, zelfkennis, studie, instructie, opoffering.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:23

Haha, zoiets

misschien wel wat verder, maar ik denk dan aan echt veel verder en dan denk ik ook aan echt mee kunnen draaien.

Dan moet je toevallig "ontdekt" worden en goede paarden krijgen.
Maar meestal blink je op de gewone wedstrijden al niet uit op je gewone paard, terwijl die geweldig gaat. Dus die kans is al kleiner.

Ik ben zelf in die tijd wel eens gevraagd door een goede stal.
Toen niet gedaan, want het verdiende weinig en ik wilde ook wat geld hebben
Geen spijt van overigens, maar ik denk wel eens terug, als ik dat wel gedaan had, wat zou ik nu gereden hebben?
Of had ik al heel snel een grote domper op mijn neus gehad.
(dat laaste geef ik het meeste kans )

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:30

amondi schreef:
En daarbij is de absolute top voor maar heel weinig mensen weggelegd, of je nou voetbalt(
voor meiden zowiezo al uitgesloten
) hardloopt en paard rijdt.

Als we allemaal tegelijk aan de top zouden kunnen staan was het geen top meer..... maar normaal.

over dat voetbal en meisjes.... een vrouw zal nooit in het 1e heren van het nederlandse elftal kunnen voetballen lijkt me logisch...
maar ze kunnen toch op hetzelfde nivo meekomen...
Dat studiosport zo weinig aandacht besteed aan dames voetbal...

Mijn oudste dochter voetbalt op redelijk nivo, in een jongens team als enige meisje en in de regio selectie van KNVB.
bedrijft postduivensport op redelijk nivo landelijk.
Zo, en beide zonder directe achtergrond van topsportouders of een bekende vader/moeder in de duivensport...
beide mischien wel de uitzondering die de regel bevestigen....
maar beide bereikt door doorzettingsvermogen en geduld....

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:31

runningkawa schreef:
Haha, zoiets

misschien wel wat verder, maar ik denk dan aan echt veel verder en dan denk ik ook aan
echt
mee kunnen draaien.

Dan moet je toevallig "ontdekt" worden en goede paarden krijgen.
Maar meestal blink je op de gewone wedstrijden al niet uit op je gewone paard, terwijl die geweldig gaat. Dus die kans is al kleiner.

Ik ben zelf in die tijd wel eens gevraagd door een goede stal.
Toen niet gedaan, want het verdiende weinig en ik wilde ook wat geld hebben Geen spijt van overigens, maar ik denk wel eens terug, als ik dat wel gedaan had, wat zou ik nu gereden hebben?
Of had ik al heel snel een grote domper op mijn neus gehad.
(dat laaste geef ik het meeste kans )

Vandaar dat juist de instelling voor elke topsporter zo belangrijk is, je moet bereidt zijn er echt alles voor te laten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:33

Klopt Karl
En zelfs dan is het niet eens zeker

Maar ik denk weer wel dat ik het gedaan had als mijn moeder geld genoeg had gehad en ik toch wel zakgeld kreeg voor leuke spullen of uitgaan.
Maar als 16 jarige betaalde ik alles zelf.

Maar of ik dan weer de juiste wilskracht had gehad als ik zoveel kreeg van mijn ouders, daar twijfel ik dan ook weer aan.
(en dan denk ik niet alleen aan de paardensport)

Karl66

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:42

Ik denk dat het voor jou ook niet zoveel uitgemaakt zou hebben of dan uiteindelijk wel of niet genoeg talent zou hebben gehad. Aangezien jij niet de instelling hebt om een topsporter te worden. Dit klinkt heel banketstaaf, maar zo is het niet bedoeld, dit geldt net zo goed voor mij en 99% van de wereldbevolking. Je moet gewoon bereidt zijn om heel monomaan met je sport bezig te zijn en die boven alles inclusief geld te stellen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:50

Ik begrijp wat je bedoeld
Toch dacht ik daar toen anders over dan nu.
Laat ik het uitleggen

Ik had graag de topsport gehaald. (daar buiten gelaten of je dat ooit haalt)
Maar na jaren armoe (ja dat was het bij ons thuis) en dan zelf werken en eindelijk eens iets kunnen kopen, is dan heel erg raar en luxe.
En vooral vrij.
Maar nog belangrijker, ik zag als echte Dagobert Duck elke maand flink wat naar mijn spaarrekening gaan.

Daarintegen had ik dus ook de wens ooit een stukje grond te kunnen kopen en weer op een boerderij te wonen (waar ik als klein meisje ook gewoond had, tot mijn vader overleed)

En toen was het voor mij kiezen.
de sport, of die andere droom, een stuk grond voor m'n eigen paard.

Voor beide was het even hard knokken en doorzetten, maar 1 van die 2 was maar haalbaar.
En ik heb toen gekozen om de sport als hobbie te houden en daarnaast te werken.
En gezien hoe we nu wonen, geen spijt

Maar wat ik daarmee wil zeggen.
Als je iets graag wilt, moet je er voor knokken.
is dat de sport, of een andere grote wens

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:54

En daar gaat het dus om, durven te kiezen en gelukkig zijn met wat je hebt bereikt. Da's een stuk gezonder dan jezelf zielig te vinden en daar anderen of de omstandigheden de schuld van te geven.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:58

En dus is de dressuursport niet oneerlijk, maar een keuze. Een keuze die vaak veel te licht wordt ingeschat en dan kom je van een koude kermis thuis.
Noem het oneerlijk of reëel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:01

Maar als je niet hoeft te kiezen omdat je rijke ouders hebt?
Je weet dat je wel riant komt te wonen en je ouders je dure paarden, lessen enz wel betalen.
Dan zul je heel anders kiezen

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:06

Maar dan is het hele leven oneerlijk. Als ik wil skiën kan dat, maar de top bereik ik alleen als mijn ouders een chalet in Oostenrijk kopen.
Ik kan zeilen, maar de top bereik ik alleen als ik poen genoeg heb om de hele week op het Snekermeer te varen en dus niet hoef te werken.

Ga dan maar zo door. Ik blijf erbij, veel studeren. Een goed paard koop je ook voor €3000,00 als je maar goed leert kijken.
Veel opofferen, altijd jezelf willen verbeteren door serieus te zijn en 5 tot 6 keer per week klaar te staan voor je paard.
En geluk natuurlijk, als wij niet de buurvrouw hadden die wij hebben waren zowel Saskia en ik nooit zo ver gekomen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:07

Zo is ook het hele leven oneerlijk

(niet dat ik er wakker van lig, maar dat is het wel )

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:08

runningkawa schreef:
Maar als je niet hoeft te kiezen omdat je rijke ouders hebt?
Je weet dat je wel riant komt te wonen en je ouders je dure paarden, lessen enz wel betalen.
Dan zul je heel anders kiezen

Of is het dan juist veel moeilijker om alle andere leuke dingen opzij te zetten en je helemaal 24 uur per dag, 7 dagen per week op paardrijden te richten?

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:10

Alleen hardlopen is eerlijk; dat doe je met of tegen jezelf. Misschien dat je een paar extra goede schoenen koopt, maar alles hangt af van je eigen inzet. Dat is bij paardrijden niet zo. Ik ben gelukkig als op de wedstrijd mijn paard alles voor me doet. Haar oren licht naar achteren en helemaal geconcentreerd op mij. Dan danst ze door de baan en dat vind ik het mooie aan paardensport. Heb tot en met Z2 heel veel gewonnen op heel gewone paarden. Wil graag zo ver mogelijk komen, maar zie ook wel dat geld een belangrijke factor is. Meisje uit een paar dorpen verder heeft een paar paarden van 50.000 euro of meer, de ene was prix klaargemaakt. Paarden stonden in pension bij haar instructeur en zij ging met haar sportwagen lessen. Als zij niet kon rijden ivm vakanties ed. , dan klom de instructeur er op. Nu wordt één paard even uitgebracht in de Prix st. George door een andere instructeur. Op een jong paard kan zij niets! Ben ik jaloers op haar: nee! want ik weet dat alles wat ik bereik, bereikt heb op inzet en wilskracht van mijzelf en niet door geld! Vraag me wel eens af wat de 'beau monde' er zelf van vindt; al die rijke kinderen met hun vier, vijf of zes goede pony's of paarden, van het geld dat daarin wordt gestoken kunnen heeeeeeel veeeeeel kinderen in de derde wereldlanden heeeeel laaaang eten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:12

Alle leuken dingen opzij
Ik zie enkele juniors toch ook in de kroeg hangen hoor

geen idee of het dan moeilijker is, kan daar niet over oordelen omdat ik dat niet ken.
Ik kan alleen zeggen dat ik veel doorzettingsvermogen heb gekregen omdat ik naar mijn doel wilde, of ik dat ooit had gehad met rijke ouders?
Denk het niet, maar dan was dat doel, een huis met wei er ook wel geweest.
(denk wel dat ik dan gezonder was geweest dan nu, maar dat terzijde

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:32

Klopt, paardensport en met name dressuur is oneerlijk. Het draait toch voornamelijk om de mogelijkheden om dit te kunnen beoefenen, dus de financiele middelen. Talent is minder belangrijk als bij andere sporten. Als je de financiele mogelijkheden hebt om een heel goed paard te kopen, die bij de trainer neer te zetten en elke dag begeleiding te krijgen ben je succesvoller dan iemand die dat niet heeft.
Draait het dan om succes? Nee hoeft niet altijd maar als je echt de dressuursport beoefent uiteindelijk wel, resultaten tellen. Tuurlijk kan je trotser zijn op je zelf opgeleide simpele paardje dan iemand die een duur paard van de ouders krijgt en wint.
Maar uiteindelijk draait het in de sport hierom: Maakt niet uit HOE je het doet, ALS je het maar doet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:35

Maar met rijke ouders red je het niet. Je moet nog steeds heel veel talent en doorzettingsvermogen hebben om de echte top te bereiken. Maar ik geef toe, dat als je dat allebei hebt, die rijke ouders je het wel een stuk gemakkelijker maken

leonora2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:39

Als succes te koop is, is het toch eigenlijk geen sport!?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:40

Maar dat is toch met veel sporten
Je rijd je ook niet in de kijker met een lelijk eendje bij de formule 1

leonora2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:43

Er wordt gepraat over de echte top, natuurlijk kom je daar niet zonder veel talent en wilskracht en mocht je beide hebben, maar niet te veel geld, kom je vaak wel iemand tegen met geld die wil investeren in jouw talent. Maar de subtop: het is gewoon niet eerlijk om het op te moeten nemen tegen paarden van een halve ton of meer, maar het leven is niet eerlijk dus daar moet je dan maar mee leren leven!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:56

Nog even over dat voetbalmeisje.
Hoelang zou zij het volhouden, als alle jongens mogen gaan trainen bij Heerenveen, Ajax of PSV en zij maar in dat regioteam blijft zitten.

Daarom vind ik juist dat soort sporten zo oneerlijk, hoe goed dat kind ook is, ze weet dat ze NOOIT de top van haar sport zal bereiken. Die is alleen weggelegd voor mannen.

Bij dressuur is dat onderscheid er gewoon niet. En als zo'n trien met haar GP paard van €50.000 een M proefje kan winnen mogen wij daar om glimlachen, lekker laten gaan.

Maar dat heb ik ook moeten leren, ik kan nog boos worden op de KNHS die zo'n kleine troel hier uit de regio in een B kader plaatst omdat ze zo'n verschrikkelijk goede pony had. Het was haar 5e al, de rest was afgekeurd omdat ze daaraan moest werken, deze gaf het cadeau, zolang ze er alleen maar wedstrijden op reed en de training overliet aan iemand anders.
Dat is geen fout van de ruiter of haar ouders, dat is een fout van degene die de kaders samenstelt en daarbij alleen naar wedstrijdresultaten kijkt.

Maar nu zie ik haar nog steeds op die pony rijden en nog steeds in het B kader, ze heeft nog nooit een groen paard aangereden waarschijnlijk, nog nooit de voldoening gevoeld om hem aan het lopen te krijgen, op eigen kracht. Mijn kind heeft zich verbetert, zij is stil blijven staan.
Wie wint er dan?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:03

Ik vind de dressuursport helemaal niet zo oneerlijk. Ik wordt altijd zo moe van dat gezeur over juryleden. Je hebt uiteraard altijd excessen en een jurysport kan natuurlijk nooit geheel objectief zijn. Maar ik ben het meestal wel eens met mijn beoordeling, ook als ik een keer slechte punten heb. Je kan er wel vanuit gaan dat wanneer je 10 proeven rijdt bij 10 verschillende jury's en daarvan 8 keer geen winstpunt scoort, dat het probleem niet bij de jury ligt. Veel mensen kunnen gewoon niet tegen kritiek.

Ook hebben veel mensen nog nooit de omschrijvingen van de oefeningen in het proevenboekje gelezen. Daar staat omschreven hoe de oefeningen gereden moeten worden en aan de hand daarvan wordt je beoordeeld door een jury. Niet aan de hand van geld, afstamming, ras etc. Ik heb een jury nog nooit horen vragen hoeveel mijn paard nou eigenlijk gekost heeft, zodat hij dat mee kan nemen in zijn beoordeling.

Daarnaast is paardrijden een dure sport, maar het is niet zo dat geld alleen er voor zorgt dat je wint. Als je geen talent hebt kun je wel een heel goed paard kopen, maar dat paard stopt er ook heus wel een keer mee als hij niet goed gereden wordt. Andersom zal het met een paard dat minder geschikt is voor dressuur, maar gereden wordt door een getalenteerde ruiter ook een keer ophouden. Je vormt een combinatie met je paard. De kwaliteiten en talenten van zowel het paard ALS de ruiter zullen uiteindelijk de doorslag geven.

En het is ook niet zo dat een goed paard heel duur hoeft te zijn. Dat hangt er helemaal van af: kun je goed rijden dan kun je voor vrij weinig geld een goede 1-3-jarige kopen en zelf opleiden. Kun je niet goed rijden dan ben je beter af met een leerpaard en die zijn weer duurder. Dat er zoveel mensen zijn die afgeven op het grote geld vind ik gewoon een beetje zielig. Iedereen weet dat paardrijden een dure sport is. Het je minder te besteden, dan zul je prioriteiten moeten stellen. Het is maar hoe graag je het wil. Als je mee wil komen in de paardensport zal je iig moeten zorgen dat je genoeg inkomsten hebt om een paard te kunnen kopen, onderhouden en les te kunnen nemen.

Als jij de tour de france wil rijden op een opoefiets omdat je geen geld hebt om een racefiets te kopen hoef je ook niet te verwachten dat je zal winnen. Logisch. Of het eerlijk is? Niets in het leven is eerlijk, deal with it!

Ik vond het wel een goede opmerking over dat dressuur een vergaarbak is geworden voor iedereen die in andere takken van paardensport niet mee kan komen. Sommige ruiters en/of sommige paarden(rassen) zijn gewoon niet geschikt voor dressuur. Niemand hoor je over het feit dat het niet eerlijk is dat je geen friezen in het Z-springen ziet.

Iedereen mag een dressuurproef starten, maar niet iedereen verdient winstpunten. Als jij 125 kilo weegt mag je ook op atletiek, maar je hoeft niet te verwachten dat je als eerste over de finish komt.

Bij topsport en dus ook bij dressuur komen gewoon meerdere factoren kijken: Geld, talent van zowel paard als ruiter, goede begeleiding, doorzettingsvermogen, incasseringsvermogen en kunnen omgaan met kritiek en daarvan kunnen leren. Mis je een van deze factoren dan kom je er gewoon niet. Met geld alleen of een heel goed paard kom je er dus ook niet.

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:34

Daarnaast is paardrijden een dure sport, maar het is niet zo dat geld alleen er voor zorgt dat je wint. Als je geen talent hebt kun je wel een heel goed paard kopen, maar dat paard stopt er ook heus wel een keer mee als hij niet goed gereden wordt. Andersom zal het met een paard dat minder geschikt is voor dressuur, maar gereden wordt door een getalenteerde ruiter ook een keer ophouden. Je vormt een combinatie met je paard. De kwaliteiten en talenten van zowel het paard ALS de ruiter zullen uiteindelijk de doorslag geven.
[/quote]

als je geen talent hebt, maar wel een megapaard onder je billen en een instructeur die dat paard doordeweeks dagelijks een herhalingscursus geeft, kun je het een heel eind schoppen

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:53

Maar dan hangt het er dus vanaf waar jij je winst legt! Is dat het wedstrijdresultaat of het dressuurrijden?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:58

Hebben we het nu over de top in de breedtesport of over OS ed.