Join up is gelukt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:51

irish_lady schreef:
Cassidy schreef:
Volgens mij heb ik een deja vu?

Ik ben van mening dat je niet alle fouten zelf hoeft te maken, maar dat je evengoed kunt leren van de fouten van een ander.
Ik heb nooit beweerd dat ik een fantastische ruiter ben (waar lees jij dat?), en helaas nemen bij mij de emoties ook weleens de overhand, op het moment dat ik achter bokt zit, naast mijn paard sta of er op zit. Echter is een wat fermer uitvallende correctie dan je op dat moment van plan was wat heel anders dan het herhaaldelijk met voorbedachte rade dingen toe te passen waarvan je het effect niet kunt voorspellen, of niet helemaal goed kunt interpreteren.
Je hebt gelijk: fouten maken we allemaal. En ik hoop - met het welzijn van het paard voor ogen - dat eenmaal gemaakte fouten niet tot in den treure herhaald worden als men er op gewezen wordt.

Wat betreft mijn manier van formuleren: stel dat je een paard ziet staan in een weiland met giftige planten. Je meldt dat aan de eigenaar van het paard. Dan kan ik de formulering gebruiken dat de plant " niet zo gezond" is voor het paard, ik kan ook de formulering gebruiken dat het ding HARTSTIKKE GIFTIG is. en je paard er HARTSTIKKE DOOD van kan gaan.
Welke formulering komt beter aan? Wat denk je?

Misschien kun je in het vervolg even in je achterhoofd houden, dat het me bij alle reacties gaat om het welzijn van het paard.

Beste Cassidy,

Heb je wel eens gehoord van het spreekwoord; met stroop is het beter vliegen vangen dan met azijn? Dat is ook hier op bokt van toepassing. Je hebt niet altijd te doen met volwassenen die je berichten op waarde kunnen schatten, en juist daardoor kun je mensen behoorlijk kwetsen.
Je zegt dat je het doet voor het welzijn van het paard, maar laat ik die paarden nou nog nooit een berichtje hebben zien typen op bokt, dat zijn volgens mij toch echt de ruiters.

Als je aan mij vraagt welke van de 2 manieren van vertellen het beste bij mij overkomt ga ik absoluut voor de eerste manier. Als iemand mij op de 2e manier aanspreekt dan gaan bij mij de nekharen HARDSTIKKE overeind staan.
Ik ben juf en het is dus mijn beroep om mensen te helpen en bij te sturen, zou ik dat echter op de 2e manier doen die jij aangeeft, en die je zelf regelmatig gebruikt hier op bokt, dan zou ik snel klaar zijn met mijn beroep.
groetjes Lonneke

AMEN!!!!
altijd leuk en opmerkelijk dat veel mensen met een sociaal beroep hun mening op een heel goede manier kunnen verwoorden.

cassidy: volgens mij probeer jij mij te overtuigen van een punt waar we het allebei over eens zijn. ik zeg precies hetzelfde.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:54

# Irishlady. We gaan nu vreselijk off-topic, maar toch nog even dit: op het moment dat jongeren mee gaan doen bij volwassen discussies, moeten ze volwassen tegengas kunnen incasseren. Niet iedereen is even pedagogisch onderlegd, of heeft zin zich daarin te verdiepen. Jij bent juf, ik ben het niet...jouw mening is dat de eerste manier jou beter ligt, mijn mening is dat de tweede manier beter aankomt - pedagogisch verantwoord of niet. Je kunt een kind wel 100x vertellen dat vuur heet is, maar als hij zich eenmaal heeft verbrand vergeet hij het nooit meer.

Zo, nu back on topic...

annemariev

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:21

Iedereen heeft recht op zijn mening. Maar iedereen heeft ook recht op respect... En dat is in deze forums vaak ver te zoeken!

Als (bijna) gecertificeerd instructeur van monty meen ik te mogen zeggen dat ik enig zicht heb op wat een join up kan betekenen. Ik ben het met Cassidy eens dat wanneer mensen join up doen zonder er wat van te weten niet altijd goed hoeft te zijn voor het paard. Hierdoor zie je vaak misstanden dat een paard 1,5 uur is weggestuurd voordat het paard naar je toe wordt gevraagd. Dat is zeker niet goed voor je paard!

De invulling die Cassidy geeft aan de join up, daar ben ik het ook niet mee eens. Het paard geeft zich niet over uit angst, of uit onderdrukking, maar komt naar je toe omdat hij bij je wilt zijn. Vandaar dat hij je dan ook gaat volgen. En doe je nooit een join up, maar wilt je paard bij je zijn? Heb je hetzelfde bereikt. Het gaat om het partnership, graag bij elkaar willen zijn. Join up mag nooit een doel op zich zijn, maar kan een goed middel zijn om een band op te bouwen of te herstellen. Bij het werken met veel probleempaarden gebruik je zeker niet altijd de join up zoals hier besproken. Wel wordt er gewerkt vanuit de gedachte van Join up. Samenwerking, respect en vertrouwen.

Lezende over alle opmerkingen over paarden in de natuur, kun je begrijpen dat een paard nooit naar je toe komt uit angst of onderdrukking. Dit zou betekeken dat het paard in het wild naar de tijger toe zou lopen om zich op te laten eten. Kleine kans dat dat gebeurt.

Join up is geen doel, maar een manier van denken. En veel van de onderdelen van Monty en Parelli lijken ook op elkaar. Dat is logisch, omdat ze allebei werken zonder geweld en vanuit het paard gedacht. En het is fantastisch wat deze mensen en enkele van hun leerlingen kunnen met paarden. Ik wil daar graag van leren. Maar nogmaals, respect voor elkaar en elkaars mening, zonder mensen af te maken, lijkt me een goede leer voor een aantal mensen hier op bokt.

En ja Cassidy, het is duidelijk dat jij het een doel op zich vindt om Monty en join up zoveel mogelijk in een negatief daglicht te stellen. Dat zeg je ook letterlijk. Wees je ervan bewust dat iedere methode gevaren in zich houdt, omdat iedere student zelf de verantwoording draagt van hoe hij het gaat uitvoeren. En bij iedere methode geldt dat oefening beter maakt en dat fouten gemaakt zullen worden.

met groeten,

Annemarie van der Toorn

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:21

annemariev schreef:
Iedereen heeft recht op zijn mening. Maar iedereen heeft ook recht op respect... En dat is in deze forums vaak ver te zoeken!

Als (bijna) gecertificeerd instructeur van monty meen ik te mogen zeggen dat ik enig zicht heb op wat een join up kan betekenen. Ik ben het met Cassidy eens dat wanneer mensen join up doen zonder er wat van te weten niet altijd goed hoeft te zijn voor het paard. Hierdoor zie je vaak misstanden dat een paard 1,5 uur is weggestuurd voordat het paard naar je toe wordt gevraagd. Dat is zeker niet goed voor je paard!

De invulling die Cassidy geeft aan de join up, daar ben ik het ook niet mee eens. Het paard geeft zich niet over uit angst, of uit onderdrukking, maar komt naar je toe omdat hij bij je wilt zijn. Vandaar dat hij je dan ook gaat volgen. En doe je nooit een join up, maar wilt je paard bij je zijn? Heb je hetzelfde bereikt. Het gaat om het partnership, graag bij elkaar willen zijn. Join up mag nooit een doel op zich zijn, maar kan een goed middel zijn om een band op te bouwen of te herstellen. Bij het werken met veel probleempaarden gebruik je zeker niet altijd de join up zoals hier besproken. Wel wordt er gewerkt vanuit de gedachte van Join up. Samenwerking, respect en vertrouwen.

Lezende over alle opmerkingen over paarden in de natuur, kun je begrijpen dat een paard nooit naar je toe komt uit angst of onderdrukking. Dit zou betekeken dat het paard in het wild naar de tijger toe zou lopen om zich op te laten eten. Kleine kans dat dat gebeurt.

Join up is geen doel, maar een manier van denken. En veel van de onderdelen van Monty en Parelli lijken ook op elkaar. Dat is logisch, omdat ze allebei werken zonder geweld en vanuit het paard gedacht. En het is fantastisch wat deze mensen en enkele van hun leerlingen kunnen met paarden. Ik wil daar graag van leren. Maar nogmaals, respect voor elkaar en elkaars mening, zonder mensen af te maken, lijkt me een goede leer voor een aantal mensen hier op bokt.

En ja Cassidy, het is duidelijk dat jij het een doel op zich vindt om Monty en join up zoveel mogelijk in een negatief daglicht te stellen. Dat zeg je ook letterlijk. Wees je ervan bewust dat iedere methode gevaren in zich houdt, omdat iedere student zelf de verantwoording draagt van hoe hij het gaat uitvoeren. En bij iedere methode geldt dat oefening beter maakt en dat fouten gemaakt zullen worden.

met groeten,

Annemarie van der Toorn

Amen laat het me weten als je beok uitkomt

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:52

Beetje stomme vraag miss ,maar als ik in de longeerpaddock mn paard opjaag,is dat ook schadelijk??
Ik vraag dit uit interesse om iets meer te leren,en nie om een discussie uit te lokken ofzo

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:04

Ligt eraan wat jij onder opjagen begrijpt en hoe lang je daar mee doorgaat. En hoe je paard eronder is...

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:08

Ja in de longeercirkel doet mn dochter het weleens met de nadruk op weleens!!!
Ze gaat met hem de cirkel in en jaagd dan door met haar voeten te stampen of een geluid te maken waarvan ze gaat hollen ,en meestal gaat ze dan ook bokken en gek doen,beetje uitraazen zeg maar.
Ze doet t ook weleens in de bak maar dan met de zweep staan beetje over de grond zodat hij van de ene naar de andere kant gaat racen zeg maar.
Zodat hij beetje zn ei kwijt kan !!!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:04

Dat is niet schadelijk, persoonlijk vind ik dat eerder spelen, en niet echt opjagen.

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:46

Ja dat dacht ik ook ,maar ja zag er zoveel over staan dat ik dacht ik ga toch ff informeren
Had ook nie echt het gevoel dat ze dit nie leuk vond ,,ik zeg nu ze want t is een merrie hierboven zag ik dat ik haar met hem en hij had beschreven

TS .Sorry voor t offtopic gaan

Kozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:05

Cassidy schreef:
Juliekeuh schreef:
En het paard komt uiteindelijk naar je toe omdat hij het prettig vind bij jou en niet omdat hij dat moet.

Even wakker worden meisje....waarom vind hij het prettig bij jou? Omdat het alternatief voor hem quasi de doodstraf betekend. Nee, er moet niets...maar instinctief kan hij niet anders.

Weleens gehoord van het gezegde: You may lead a horse to water, but you cannot make him drink? (Je kunt een paard wel naar het water leiden, maar je kunt hem niet dwingen om het te drinken?)

Als je de uitleg en de waarheid niet wilt accepteren, dan is het je goed recht. Ik heb Monty een hele tijd erg hoog in mijn vaandel gehad, tot ik er achter kwam dat hij een grote leugenaar is, en over de rug van dode mensen, waaronder zijn vader, carriere heeft gemaakt. Op dat moment is die man toch van een flink voetstuk afgevallen.

Je haalde het boek van MR aan, dat je gelezen hebt. En dat heb ik ook gelezen. Met veel vermaak en bewondering, tot ik het boek "Horse Whispers and lies" van zijn tante en zijn nichtje in handen kreeg, waar toch heel veel tegenstrijdige informatie in stond. En als iemand zijn vader onterecht als moordenaar bestempeld, verdient hij mijn respect niet!

Als jij als een blinde kip achter hem aan wilt blijven hollen moet je dat helemaal zelf weten. Ik ga er altijd van uit dat mensen op bokt komen om te leren, en niet alleen om te pochen wat ze kunnen, of leuke verhaaltjes te vertellen. Misschien heb ik me in je vergist?

Je kunt alleen maar iets leren als je er zelf open voor staat. Je paard probeert je ook iets te vertellen. Als je paard je iets wil zeggen, en je er niet open voor staat, zul je nooit tot een hoger niveau kunnen doorgroeien, en je paard tot aan het einde van zijn dagen als een rotpaard bestempelen, de fout bij hem zoeken i.p.v te zeggen: wat kan IK anders doen?

Als ik ergens een afschruwelijke hekel aan heb dan is het mensen die hun paard de schuld geven van hun eigen tekortkomingen.

Hallo ik weet dat ik laat ben op dit topic maar ik wil toch even dit kwijt. Mensen zijn steeds op zoek naar alternatieven in het omgaan met paarden, alsof het een wetenschap is die nog niet ontdekte hoe paarden sociaal met elkaar omgaan. Maar jammer genoeg merk ik hier en daar dat de mens in alle richtingen probeert het gedrag van paarden bij te sturen naar hun theorie en proberen hun gelijk te krijgen. Monty R vind ik een man met veel kennis over het gedrag van paarden, maar onthou aub: onze gedomesticeerde paarden zijn geen wilde paarden! Het gedrag van onze paarden is anders ontwikkeld dan de wilde paarden waarmee Monty vaak werkt. Ik was zelf ook heel overdonderd door Monty en wou onmiddellijk de join up gaan uitproberen op de wei ... NOOIT MEER! Nadien bleek dat ik eigenlijk al een goede band had met onze paarden op de wei (4) en ik door de join up voor problemen gezorgd heb! Op een dag probeerde ik die uit en een van de paarden begreep absoluut niet waarom ik plots zo deed tegen hem en vond het absoluut niet ok! en terecht! Waarom moest ik hem van me wegsturen? Hij snapte dit totaal niet en terecht! Was totaal in de war hierdoor en was zijn vertrouwen kwijt! Hij begreep mij niet meer en zijn gedrag veranderde ook ... Moeilijk hoor om dit weer te herstellen. Doe weer gewoon tegen je paard, wees consequent in je gedrag en laat geen dingen toe die je niet graag hebt; maar ga aub jouw paard niet gaan testen aan bv join up omdat je dit ergens gelezen hebt!

Btw ik wil dat boek van horsewisper and lies ook wel eens lezen. Bestaat deze ih nederlands? Kan ik die eventueel eens van je lenen ofzo?

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:02

annemariev schreef:

Dat klopt niet bepaald met het principe van de Join up, tijdens een Join up ben jij de leider en geen roofdier. De join up is gebaseerd op een "leider - paard" relatie die in het wild ook voorkomt. In het wild komen paarden ook uit angst of onderdrukking naar je toe, zo simpel als wat: als zij de kudde uit worden gegooid gaan ze dood, dus huppelen ze achter de leider aan. IMO is een join up niets meer of niets minder dan gewoon laten zien dat jij de baas bent, dat hoeft niet verkeerd te zijn. Maar het is echt niet zo dat een paard zo verliefd op je is na een Join up dat hij niet bij je weg te slaan is, het zit in de natuur van het paard om achter de leider aan te lopen, dus als jij laat zien dat jij de leider bent doet hij dat ook.

Marjon_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:09

zou het niet weten

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:26

Heb het in een ander topic ook al gezegd.
Een join-up is GEEN a la minute middel om een band met je paard te krijgen. Ik vind het erg onverantwoord om dit zo maar op eigen houtje te doen, ter wijl je eigenlijk alleen een Heartland boek hebt gelezen of the horsewhisperer hebt gezien. Waarschijnlijk zijn er dan 2 woordjes in je hoofd blijven hangen, namelijk join-up en band.
Even heel simpel: je gaat ook geen koekjes bakken als je alleen de woorden bakken en koekjes onthouden hebt. En waarom niet? Omdat je niet weet wat je moet doen voor je de boel de oven in schuift!