discussiebijdrage over LDR methode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:38

nickyu schreef:
Lusitana dat zijn tiener zoon hem met een wollen eugeltje kon rijden zegt echt helemaal niks

mijn pablotje bv
mijn zoontje van toen 2 reed m toen al zonder zadel op het halster de bak rond , maar zette je m aan het werk kwam daar toch een partij temperament naar boven en hij was ook niet altijd braaf zonder zadel met halstertje te rijden op warme dagen moest je dat echt niet proberen dan kwam de hengst echt naar boven
als ik m hoger ingesteld wou laten lopen moest ik m ook flink laag in zetten wou hij er uberhaubt over denken zijn hoofd correct hoog te doen
hoog anzich was geen probleem maar consequent stabiel op de loodlijn hoog wel , ach laat maar

Zoon rijdt op niveau (Hoge School) en vraagt dus ook heus wel wat...moet ik er even bij vermelden, en rijdt ook de andere hengst van meneer.

Wat ik ook nog even wil zeggen, is, dat als ik foto´s had genomen en geplaatst, ipv een verslag, men geen verschil had kunnen zien met andere gepubliceerde foto´s. Dan was het misschien af gedaan met
"moment opname, meneer is klassieke ruiter dus het zal wel toevallig zo vastgelegd zijn toen paard even moeilijk deed" .
Het is moeilijk te beoordelen wat er achter een foto zit, of dat nu positief of negatief is.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:48

essy87 schreef:
Lusitana schreef:
Anky is zijn grote voorbeeld, vandaar...

Anky is voor velen een voorbeeld, en er zijn daarbij genoeg mensen die absoluut niet in de buurt van Anky's 'kunnen' komen..
Dat Anky zijn grote voorbeeld is heeft niet te betekenen dat hij haar handelswijze correct overneemt, volgens mij wordt hier iets compleet uit zijn verband gerukt...
.

En daar gaat het juist om. Omdat Anky successen boekt, denkt men al of niet terecht dat het "geheim" zit in een methode, die op allerlei manieren vrijelijk wordt uitgelegd.
Meneer is trouwens niet zomaar een mannetje, heeft bv aan het hoofd gestaan van een staatsbedrijf met hengsten, is een zeer gerespecteerd ruiter en instructeur. Als instructeur legt hij trouwens het achter de loodlijn vragen uit als "straf" . Hij is zich dus bewust van het effect op het paard...

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:15

op het niveau wat een paar dkan rijden of verdr beleren zit ook nog een wereld van verschil in en reed die zoon m voor of na de training

hoog in het bloed paarden die heter worden na het inrijden of paarden die je "moe" kunt rijden zit ook nog een wereld van verschil

mijn huidige paardje als ik die even longeer word ze rustiger
als ik mijn pablotje longeerde voor het rijden was dat juist om hem "wakker"te schudden

hij staat nu bij een andalusier merrie die veel minder heet is
ook minder dressuur capaciteiten overigens , het ene paard is niet het andere paard en wat bij paard a goed werkt hoeft bij paard b niet te werken

kijk maar naar bv een simpel iets als een bit ..

bij het ene paard bereik je dus meer door laag en lang te rijden de ander laag en diep , de kunst is te zien hoe laag hoe diep bij welk paard

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:56

LDR mag nooit als straf worden gebruikt natuurlijk; dat heeft in mijn ogen helemaal niks te maken met de hier besproken methode van Anky en Sjef ongeacht het zogenaamde nivo van desbetreffende meneer. Hij heeft nog nooit één aanwijzing van Anky gehad neem ik aan. Dit lijkt mij een heel andere methode en een weinig succesvolle ook, want ik geloof niet dat die meneer al eens op de olimpische spelen is geweest... Laten we de discussie zuiver houden en niet meer praten over idioten die Anky als grote voorbeeld hebben, maar zelf geen greintje ruitergevoel beschikken. Er zijn ook genoeg idioten die Coby (slecht) imiteren of Jur Vrieling om maar een paar te noemen... Het gaat me te ver om een meervoudig wereldkampioen te vergelijken met een prutser die haar toevallig als grote voorbeeld heeft. Ik bewonder Anky zeer, maar rijdt met mijn paarden geen LDR en ook geen zelf geïntepreteerde versie van LDR.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:03

Astragirl schreef:
Lusitana schreef:
Die paarden verdwijnen via de achterdeur.
Die onrust is misschien ook wel een uiting van onvrede?
Ik zou daar graag veel meer over weten, waarom paarde toch zo "wild" "heet" en weet ik het wat zijn, want in de wei en aan de hand zijn het rustige paardjes, hoor, aldus de grooms van topruiters...

Mee eens, de paarden die protsteren laten ze heus links liggen

Maar hoe vaak hoor je niet op bokt dat een paard verkocht wordt omdat de combinatie niet klikt?
Daar doet toch ook niemand vervelend over? Wat is dan het verschil met een paard dat Anky heeft waarmee het niet klikt?

Maaiikii

Re: discussiebijdrage over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:47

HE jakkes, die foto's zijn niet erg aangenaam!
En ik zie nog genoeg mensen hun paard in de krul trekken!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:20

Mijn ervaring is dat het paard graag meewerkt,behalve als hij het niet kan/niet begrijpt/of pijn heeft.Pas dan gaat een paard over het algemeen protesteren.Maar er zijn een hoop mensen die niet vriendelijk rijden,die denken dan dat het paard een rotkarakter heeft.
Ik heb Edward een tijdje lang iedere dag zien rijden op allerlei paarden,over het algemeen rijd hij keurig en vriendelijk,en de jonge paarden wat lager en de oudere paarden ook bij het losrijden.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:39

Yvonnelind schreef:
LDR mag nooit als straf worden gebruikt natuurlijk; dat heeft in mijn ogen helemaal niks te maken met de hier besproken methode van Anky en Sjef ongeacht het zogenaamde nivo van desbetreffende meneer. Hij heeft nog nooit één aanwijzing van Anky gehad neem ik aan. Dit lijkt mij een heel andere methode en een weinig succesvolle ook, want ik geloof niet dat die meneer al eens op de olimpische spelen is geweest... Laten we de discussie zuiver houden en niet meer praten over idioten die Anky als grote voorbeeld hebben, maar zelf geen greintje ruitergevoel beschikken. Er zijn ook genoeg idioten die Coby (slecht) imiteren of Jur Vrieling om maar een paar te noemen... Het gaat me te ver om een meervoudig wereldkampioen te vergelijken met een prutser die haar toevallig als grote voorbeeld heeft. Ik bewonder Anky zeer, maar rijdt met mijn paarden geen LDR en ook geen zelf geïntepreteerde versie van LDR.

Dus de Olympische Spelen is het criterium?
Ik denk niet dat je hem onder "idioten zonder ruitergevoel" mag scharen. Nogmaals, dit is een mestre die les geeft over de hele wereld, meer paarden heeft gereden dan Anky nog voor elkaar kan krijgen in haar leven.
Is het dan zo dat alleen Anky en de hare "goed genoeg" zijn? De rest van de dressuurwereld bestaat uit sukkeltjes?
Het is lastig om na te gaan of ze hun niveau ook bereikt hadden zonder de methode, en eerlijk gezegd geloof ik genoeg in hun kunnen om te denken van wel. Ik denk soms zelfs dat ze hun successen halen ondanks de methode en niet dankzij. Maar dat is, nogmaals, moeilijk na te gaan.
Ik gooi af en toe maar wat in de groep

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:42

Het is iig een mestre die geen gevoel heeft voor paarden. Hij kent blijkbaar een hoop trucjes, maar hij had beter kunnen gaan motorcrossen of zo.
Om zo een paard af te beulen is geen stijl, en iemand met en beetje gevoel voor paarden zou dat ook niet op die manier doen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:49

nickyu schreef:
op het niveau wat een paar dkan rijden of verdr beleren zit ook nog een wereld van verschil in en reed die zoon m voor of na de training

Zoon (18) traint de hengsten volkomen zelfstandig en leidt ze ook gewoon op (oefent dus ook nieuwe dingen met ze, als piaffe, passage, pirouettes). Op een andere manier dan pa, en toch zijn het dezelfde paarden.
Maar we dwalen af. Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat het niet nodig was om dat paard zo diep te vragen, want zoon traint zonder diep te vragen, mag het niet eens van pa, die overtuigd is dat je moet weten wat je doet...en predikt dat het straf is...maar ondertussen ook geloofd dat het goed is... ik vind het allemaal een beetje onlogisch.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:57

Olympische spelen is geen maatstaaf, maar als je zo met je paard omgaat zoals jij dat beschreef dan vind ìk hem een idioot zonder ruitergevoel, want ik denk dat een ruiter mèt ruitergevoel altijd streeft naar ontspanning. Dan ga je ze dus niet zo afbeulen dat Simone ervan moet overgeven

Ik vind dat je dat soort praktijken niet in verband moet brengen met Anky, wat die man zelf ook mag beweren... Ik ben meer van kwaliteit dan van kwantiteit dus ook al heeft hij, bij wijze van spreken, 1000 paarden GP klaar gemaakt; de weg ernaar toe is in mijn ogen belangrijker dan het doel...

Natuurlijk heeft hij ook vast zijn sterke kanten, van bijna iedereen kan je wat leren, maar je moet natuurlijk wel kritisch en realistisch blijven t.a.v. je eigen mogelijkheden en de mogelijkheden van je paard, maar dat moet bij elke methode... zelfs die van Anky...
Laatst bijgewerkt door Lante op 21-12-05 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:58

Billy schreef:
Het is iig een mestre die geen gevoel heeft voor paarden. Hij kent blijkbaar een hoop trucjes, maar hij had beter kunnen gaan motorcrossen of zo.
Om zo een paard af te beulen is geen stijl, en iemand met en beetje gevoel voor paarden zou dat ook niet op die manier doen.

Met je eens, dat het geen stijl is, maar...als je hem dan ziet lesgeven en op andere paarden ziet rijden, kun je niet zeggen dat hij geen gevoel voor paarden heeft. Hij is er alleen van overtuigd dat dit goed is voor dit paard...en vindt LDR revolutionair en dit is zijn invulling daarvan. Net als iedereen het anders in kan vullen. Er rust geen copyright op
Maar genoeg gezwamd over meneer. Ik laat het woord aan jullie. Veel interressanter

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:01

Misschien moet hij zich er dan eens in verdiepen ipv klakkeloos ergens mee bezig zijn terwijl hij geen idee heeft wat hij doet

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:03

Heb jij er trouwens met die man over gesproken nog Lusitana? Heeft hij iets uitgelegd erover waarom hij dat juist bij dat paard dan zo aanpakte of wat hij in de LDR methode van ANky zag?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:14

Ik was toen te misselijk, maar voor die tijd hebben we het wel eens over de methode gehad ja en het kwam mij over dat hij zich er juist byzonder in verdiept heeft en omdat hij ook in Nederland komt heeft hij er wel degelijk ook mee te maken gehad op bepaalde stallen. Hij was er lyrisch over, waar ik sceptisch was. Hij heeft het ook wel eens over een paard gehad wat wel degelijk een nekblessure had opgelopen, hij weet dus ook van de risicos! Wat ik weet van het paard is dat hij hem maar een bok vindt die te slap is, maar...paard wordt, vanwege zijn buitenlandse trips, zeer onregelmatig bereden, tussen door gelongeerd door de stalhulp (met de kin op de borst) die peultjes scheit voor het paard. Wat wil je dan? Het is een groot paard voor Portugese begrippen en hij wil nog wel eens flink met de benen wapperen, maar bij zoon is het een normaal dier. Dat zet mij juist zo aan het denken. Hij had mij aangeboden dat ik er wel op mocht rijden en ik ben "maar een vrouw". Als het dan zo´n wilde hengst is, waarom denkt hij dan dat ik er wel op kan? Hij is er trouwens op terug gekomen zonder duidelijke reden, terwijl ik wel een compliment van hem kreeg toen hij me een moeilijk paard had zien rijden. Maar ik wil best nog eens een discussie met hem aangaan, maar meestal zit hij te paard als ik hem zie en dan is het lastig... Maar ik ben net zo nieuwsgierig als jullie over het waarom.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:34

Als je hem nog eens spreekt, hoor ik graag nog meer over het hoe en waarom erachter ja, ik vind het een interessant verhaal.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:26

Astragirl schreef:
Ik zie LDR als een dwangmethode vanwege de vele nadelen die het paard er fysiek meekrijgt. En ik vind gewoon het hele plaatje van ontspannen en eerlijk dressuurrijden tenietgedaan worden door zo een paard te dwingen met zijn hoofd op zijn borst te lopen. Ik werk liever met mijn paard samen i.p.v tegen hem te werken. Ik vind dat geenéén voordeel (als die er zijn.. kan op wegen tegen de nadelen.

Kan je dan ook vertellen wat de fysieke nadelen zijn? En wat het verschil qua dwingen is tussen LDR en een paard op de loodlijn aan de teugel te laten lopen?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:27

weet je, het is zo makkelijk om iemand af te branden, zonder dat je zelf echt de confrontatie aangaat met zo iemand........

als aanvulling op karl......... slof, bijzet, pessoa, longeerlijn, zadel, hoofdstel............. zweepje, spoortje.......

Moet ik nog meer doorgaan?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:32

KiWiKo schreef:

als aanvulling op karl......... slof, bijzet, pessoa, longeerlijn, zadel, hoofdstel............. zweepje, spoortje.......

Moet ik nog meer doorgaan?

Gebruikt op een paardvriendelijke of paard onvriendelijke manier...

* wat ìs paardvriendelijk eigenlijk, bestaat dat nog wel..? Is andere discussie, laat maar...*

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:34

precies

alles wat we op en aan een paard hangen is een dwangmiddel............. hoe je het ook wend of keert

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:41

Appie schreef:
Karl66 schreef:
Het is de meest effectieve training van de buikspieren, doordat je met LDR training deze spieren actief ipv passief traint.

Nogmaals, kan je dit eens uitleggen (graag niet via verwijzing naar een site, maar in eigen woorden)?

De rug en de buikspieren van een paard zijn te vergelijken met een boog en pees constructie. Door toepassen van LDR wordt de rug als boog gespannen, waardmee je de buikspieren als pees aanspant. Hiermee train je dus gericht op de buikspieren. Deze zijn nodig om een paard goed over de rug te laten lopen.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 08:57

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:45

je traint de onderhals om als kables het hoofd zo diep te houden, de bovenhalsspieren worden extreem uitgerekt. De parotis klieren worden naar buiten gedrukt waardoor overmatige speekselvormig komt, vaak te zien bij topruiters, de achterbenen komen niet voldoende onder vanwege de zware belasting van de voorhand, ....

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:17

Karl66 schreef:
De rug en de buikspieren van een paard zijn te vergelijken met een boog en pees constructie. Door toepassen van LDR wordt de rug als boog gespannen, waardmee je de buikspieren als pees aanspant. Hiermee train je dus gericht op de buikspieren. Deze zijn nodig om een paard goed over de rug te laten lopen.

Dit is toch compleet andersom geredeneerd?
Juist alleen als de achterhand er goed onderkomt zal het paard beter over de rug gaan lopen (en worden dus ook de buikspieren getraind).

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:23

Appie schreef:
Karl66 schreef:

Dit is toch compleet andersom geredeneerd?
Juist alleen als de achterhand er goed onderkomt zal het paard beter over de rug gaan lopen (en worden dus ook de buikspieren getraind).

Buig jij maar eens voorover en voel dan eens wat voor spieren je aanspant