Een paard is geen fiets

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 14:32

Ik lees dit topic vandaag pas voor het eerst.
En ik ben het ook eens dat onze medeweggebruikers geattendeerd moeten worden op paarden in het verkeer.
Als we een artikel hebben, wil ik het best naar verschillende dagbladen sturen.
Als iedereen naar de regionale krant een "bokt-artikel" kan sturen bereik je al weer een hoop mensen. Maar vergeet de weekblad in de dorp of stad niet. Vaak kun je daar zelf een artikel in plaatsen.
Maar het moet dan wel kort en bondig zijn, en een pakkende inleiding hebben.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 15:44

Boos! Ik had vandaag nog een discussie!!! Boos!

Zegt een vrouw op mijn werk dat de mensen die met hun paard naar buiten gaan de verkeersregels beter moeten leren en dat "wij" rekening moeten houden met de andere weggebruikers omdat paarden die schrikken o.i.d. vaak de ongelukken veroorzaken!!!!!! Boos!

Ik heb dus wel even verteld dat dat niet helemaal is zoals zij zegt!!

ik daar zo kwaad om worden!!
Deze mensen hebben van hun leven nog nooit op een paard gezeten of er mee aan de hand gelopen en die denken dan maar even te weten hoe een paard in elkaar zit en dat als een paard schrikt dat dat zijn/of de eigenaar zijn schuld is!! Boos!

Bekijk het ff!!!
Geef de andere weggebruikers maar eens extra lessen of theorie stof voor hun rijexamens of brommercertificaten!!
Want geloof mij maar, je krijgt op je theorie examen voor je rijbewijs heus niks te leren over ruiters in het verkeer!!
(ja misschien 2 regels Haha! )
En dan moeten wij ruiters wel een ruiterbewijs halen en alle verkeers regels uit ons hoofd leren!!
waarom zouden we dat dan doen als een automobilist niet eens weet of ie voorrang moet verlenen aan ons... Extreme duivel

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:06

Ik vloog afgelopen zaterdag in galop over de weg omdat mijn paard al enigszins opgefokt was door een tuin vol kippen, maar twee snotjongens op een fiets het ook nog nodig vonden hem de stuipen op het lijf te jagen door steeds petten en volle plastic tassen van de fiets af in de bosjes te gooien, van de fiets af te springen en fiets neer te gooien en in de sloot te springen, weer tas in bosjes gooien, weer er af springen etc. Hahaha wat een domme knol etc. roepen en maar door blijven etteren. En met takken van 3 meter vanaf de brug waar ik over moet kikkerdril uit sloot vissen en dan met een zwieper de lucht in gooien (vond mijn doorgaans stoere bink ook niet grappig). En dan kijkt de automobilist MIJ verwijtend aan….ben er op het laatste moment af gesprongen en naast gaan lopen: niet omdat ik mijzelf of mijn paard niet vertrouw, maar die jochies hadden niet veel goeds in de zin. Boos!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:19

Raja schreef:
...En dan moeten wij ruiters wel een ruiterbewijs halen en alle verkeers regels uit ons hoofd leren!!
waarom zouden we dat dan doen als een automobilist niet eens weet of ie voorrang moet verlenen aan ons... Extreme duivel

Wat helemaal niet verkeerd is Lachen ! Immers, als jij weet wat de regels zijn, kun je ook inschatten of iemand dingen doet / gaat doen die niet okay zijn! Dat (veel, niet alle Knipoog )automobilisten en andere verkeersdeelnemers geen rekening met ruiters houden, wil imo niet zeggen dat ruiters "dat dan ook niet" met de andere verkeersdeelnemers hoeven te doen! Dan ben je net zo fout bezig!!!! (MIJN mening Knipoog !)

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 16:16

Eindelijk tijd gehad om Hennie Huisman te schrijven, dit is de brief die ik naar hem gestuurd heb.

Geachte heer Huisman,

De reden dat u deze brief van mij ontvangt, is de volgende. Via de internetsite www.bokt.nl, een forum speciaal voor paardenliefhebbers, is een discussie ontstaan over deelname van paarden aan het verkeer. Naar aanleiding van deze discussie bleek de behoefte te bestaan om een landelijke actie te starten om andere weggebruikers meer bekend te maken met het "wezen paard".

Een paard is en blijft een vluchtdier, ook al is hij nog zo verkeersmak. Het probleem is alleen dat andere weggebruikers vaak niet weten hoe ze op een paard moeten reageren, waardoor het vaak mis gaat, met soms zeer ernstige gevolgen. Dit willen wij zoveel mogelijk zien te voorkomen, ook in het belang van andere verkeersdeelnemers!

Door een aantal van onze "bokkers" is geschreven naar 3VO, Blik op de Weg, ANWB en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, maar er wordt over het algemeen erg lauw gereageerd op ons verzoek om paard en verkeer eens onder de aandacht te brengen, gezien het grote aantal ongelukken en bijna-ongelukken.

Wij hebben het plan opgevat om te zorgen voor een "spotje" of iets dergelijks op TV en om de boodschap luid en duidelijk over te brengen, dachten wij onmiddellijk aan u. Ten eerste bent u paardenliefhebber, ten tweede heeft u paardrijdende kinderen die mogelijk wel eens aan het verkeer deelnemen met hun paard, en ten derde bent u een zeer bekende Nederlander die door alle landgenoten (en door ons!) erg gewaardeerd wordt.

Onze vraag is dan ook: bent u misschien bereid mee te helpen bij onze actie? Indien wij Hennie Huisman achter ons hebben staan, worden wij misschien eindelijk wat serieuzer genomen en niet meer gezien als "pennymeisjes die wat met pony's aan het spelen zijn".

Met heel veel belangstelling zie ik uw reactie tegemoet.

En nu maar hopen dat ik ook een reactie KRIJG natuurlijk... Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 16:23

Tjee, ik ben benieuwd of deze brief Hennie Huisman persoonlijk zal bereiken. ik hoop dat er een reactie op komt. Hou ons op de hoogte he.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 14:14

Goede brief hoor naar Henny Huisman!!!

Noortje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 15:16

hoi ik ben t helemaal met jullie eens mensen moeten rekening houden met paarden in t verkeer en ook honden aanlijnen ik woon namelijk in een omgeving waar veel mensen hun honden los laten lopen mijn pony heeft dus al een keer een hond in zijn hebben hangen en zelf eentje aan zijn achterbeen die ik met mijn zweep het weggemept ik vind t zielig voor zon hond maar dit kan echt niet en die baasjes nog op mij schelden ook.maar die honden horen AAN DE LIJN.ook mijn ik regelmatig mee dat mensen mij inhalen vlak langs mijn pony echt gevaarlijk of ze gaan toeteren omdat ik niet snel genoeg ga.nou is mijn pony nog al rustig maar mijn verzorgpony sloeg een keer op hol.echt gevaarlijk dus.ik steun jullie actie!groetjes noor

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:15

Mijn vriend moet voor Studentenradio Utrecht een reportage maken (hij zit daar op woensdag voor school) Die reportage moet 8 tot 10 minuten duren, hij zocht nog een goed onderwerp. Waarschijnlijk gaat hij het doen over paarden in het verkeer. Haha! Lovers
Er zijn hier dan vast wel mensen die mee willen werken. Verward
We dachten iemand van 3vo aan het woord te laten
Een utrechtse student diergeneeskunden
een paarden liefhebber
een (paar) automobilist(en)
en als het lukt iemand van de ANWB
Is dat een goed idee?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 23:26

Sjimmy schreef:
Mijn vriend moet voor Studentenradio Utrecht een reportage maken (hij zit daar op woensdag voor school) Die reportage moet 8 tot 10 minuten duren, hij zocht nog een goed onderwerp. Waarschijnlijk gaat hij het doen over paarden in het verkeer. Haha! Lovers

Is dat een goed idee?

Goed idee Verward , Ik vind het een klasse idee Lachen !!!! Het ligt eraan wanneer hij een intervieuwtje wil houden Verward . Afhankelijk van de datum kan ik wel/niet behulpzaam zijn Knipoog !

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 17:10

Verder weinig reactie van de instanties he? Misschien moeten we het over een paar maanden nog eens doen. Gewoon een keer in de zoveel tijd blijven terugkomen met hetzelfde onderwerp. Zouden ze het dan interessant genoeg vinden? Frusty

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 13:05

Ik had laatst ook 3VO gemaild maar niets teruggehoord...

Ik heb trouwens zondag een buitenrit gemaakt met mijn zus en de stalhouders. Onderweg kwamen we een auto tegen die midden op een landweggetje ging staan tot wij voorbij waren. Hij had de motor ook uitgedaan. Nou dat vonden de paarden eng!!! Haha! Wat deed die rare auto met al die mensen erin nou zo stil midden op de weg???
En ja hoor, nadat we ongeveer 50 meter verder waren startte de man de motor van de auto en WHOEM daar ging Aldira. Die schrok zich helemaal lam.
Was enorm goedbedoeld van die man, maar dit werkte weer averechts *LOL* Was hij gewoon zachtjes voorbij gereden dan was er niets aan de hand geweest.
Lachen

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 15:04

ik heb dit mailtje naar de autokampioen gestuurd. ik ga nog naar meer instanties mailen.

Beste mevrouw/meneer ,

Uit cijfers van de Stichting Consument en Veiligheid blijkt dat van de paardrijongevallen 12% op de openbare weg plaatsvindt (fietspad, weg, berm) en 10% in een natuurgebied. De meeste slachtoffers zijn van het paard gevallen en lopen daarbij fracturen op (31%). Bij ongevallen op de openbare (verharde) weg blijkt dat het percentage ernstig hoofdletsel relatief hoog is, namelijk 10%.

Deze ongevallen ontstaan vaak uit een verkeerde relatie tussen verkeer en paard. Een paard word niet verkeersmak geboren.
Veel mensen zijn zich er niet goed van bewust dat paarden zich niet , zoals andere 'dode' voertuigen , in het verkeer perfect gedragen .
Veel mensen gaan hier door niet erg voorzichtig met paarden in het verkeer om. Wat zij als grap zien , is in de ogen van het paard heel eng.

Paarden zijn van nature vluchtdieren met insticten en proberen in bedreigende situaties dan ook weg te vluchten. Als dit op 1 autoweg gebeurd , is vanzelfsprekend erg gevaarlijk. Als hieruit 1 - ernstig - ongeluk onstaat , met of zonder dodelijke afloop , heeft het dier vaak voor de rest van zijn leven 1 grote angst voor verkeer. Door deze angst word het soms ongemogelijk voor hem nog normaal te functioneren in het verkeer.
Het paard kan uit zo'n ongeluk bijvoorbeeld een panische angst voor vrachtwagens ontwikkelen. alleen het zien van zo'n voertuig kan het dier al flink angstig maken.

Ik , maar ook vele andere paardrijders , vragen hierbij aandacht voor het fenomeen 'paard' . En met geven en nemen , is het best mogelijk om aan het verkeer deel te nemen. Dit geldt voor beide partijen !

Ik wacht met spanning uw reactie af.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 08:17

blik op de weg heeft teruggemaild. de standaard e-mail die ze iedereen sturen Verdrietig ...........

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 09:41

dat was een kort maar goed bericht Gaby. Het is alleen wel jammer dat we allemaal standaard berichten terug krijgen. Moeten we ze nu allemaal massaal gaan bestoken en iedere dag dezelfde berichtjes op sturen? misschien dat ze dan het belang ervan gaan inzien.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 20:37

van 3vo ontving ik mailtje met deze informatie ;

We hebben dit jaar daar al een campagne in samenwerking met de SSR
(Stichting Recreatie Ruiter gevoerd Bij de keuze voor onderwerpen voor
volgend jaar wordt dit onderwerp ook weer meegenomen. We hebben ook een
informatiepakketje beschikbaar. Belangstelling? Graag uw adres, dan sturen
wij het naar u toe.
Met vriendelijke groet,
Geert Lourens (3VO)

...................

Maclee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 08:48

Bij ontbijttv was een oproep om zelf een reportage te maken over een onderwerp waarvan je vindt dat zij er te weinig aandacht aan besteed hebben.

Als we nou eens bokkers verzamelen voor een buitenrit die we filmen. Gegarandeerd gebeuren daar dingen die aantonen wat wij bedoelen.

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 22:22

Marianne schreef:
Als we nou eens bokkers verzamelen voor een buitenrit die we filmen. Gegarandeerd gebeuren daar dingen die aantonen wat wij bedoelen.

Dat is inderdaad ook een goed idee!

En wat Desiree zegt, ik ben bang dat dat zowat wel zo moeten Frusty
Ook ik heb al meedere geprobeerd te bereiken zowel telefonisch als via email... maar geen resultaat.

Mieke, heb je al iets gehoord van Dhr. Huisman??

Mensen, ik ben bang dat we dit topic iets te veel op de achtergrond laten zakken...
Wie weet een goed idee anders om alle Bokkers eerst maar mee te krijgen zodat we inderdaad zoiets kunnen gaan doen zoals Marianne voorsteld??

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 22:50

Bart nog een keer om een Banner vragen, zodat IEDEREEN hier op Bokt dit onderwerp kan lezen Verward

Mieke, je brief aan Hennie Huisman is hardstikke goed Lachen !

Nintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 10:51

Ik las dit topic nu ook pas voor het eerst Haha!
Maar ik vind het een prima idee!

Ik word er ook zat van als auto's steeds toeterend voorbijkomen, of juist extra veeel gas geven Boos! (of als ze eindelijk iets langzamer gaan, dan keihard gasgeven als ze je nog maar net voorbij zijn..)

Of van die snotjochies die met vanalles naar je lopen te gooien of gaan gillen enz..

En dan die honden.... Ik heb nog het geluk dat Nico er niet echt iets om geeft.(dat blaffen dan, als ze rondjes om hem heen rennen vind ie t ook niet leuk meer) Maar wat ik ook zo erg vind is dat die baasjes er gewoon niks aan doen! Ze lopen gewoon verder

Mieke, jouw brief vind ik echt goed! Ik hoop echt dat Henny zelf antwoord geeft, maar ik denk van niet Scheve mond

En idd, een soort van banner op de index zal al een stuk meerbokkers bereiken, ik had dit topic ook nog nooit gezien!

Joleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 11:53

Er zitten echt goede mailtjes tussen vind ik, maar ontzettend jammer dat er niet positief op gereageerd wordt. Ik vind die mail aan Henny Huisman echt super! Laten we hopen op een goed antwoord van hem.
Die buitenrit lijkt me een heel goed idee. Als het niet al te ver bij mij vandaan wordt gehouden (Brabant of Limburg ofzo *LOL* ), ben ik denk ik met Once wel van de partij. Dan gebeurt er sowieso wel wat! Tong uitsteken Haha! Maar even serieus, met die buitenrit filmen kunnen we denk ik wat meer bereiken.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 18:40

Ik lees dit topic nu ook voor het eerst (mischien heel in het begin de eerste berichten?). Vind dat er idd veel meer aandacht aan geschonken moet worden. Niet voor niets zijn er de laatste jaren veel meer recreatieruiters en menners gekomen! En die groep is nog steeds groeiende! Treiterjochies zullen er altijd blijven, da's niet alleen als je op paard zit. maar als jij als menner netjes je zweep uitsteekt omdat je wilt afslaan naar links, en er haalt vervolgens een auto in en die steekt aardig zijn hand op als groet, dan breekt mijn klomp! Dan is er toch echt iets mis aan de voorlichting in Nederland. Net zoiets als : geeft het door, de smurfen gaan voor (paarden zijn geen smurfen en die kunnen we dus lekker afsnijden!)
Ben benieuwd naar de reactievan Henny Huisman, sterke brief trouwens!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 22:32

Ik kreeg toen ik met m'n rijbewijs-examen bezig was ergens een foldertje over paarden in het verkeer , ik weet niet of dat tijdelijk was maar dat zou eigenlijk door het CBR aan iedere examenkandidaat verstrekt moeten worden. Dat gebeurde toen in samenwerking met de SRR ,
die hadden er ook hele plannen voor maar dat lijkt wel een beetje doodgebloed Verward

En idd , veel mensen bedoelen het goed , maar pakken het zo onhandig aan ...

Bv. HEEL langzaam langs/achter je dan nog brave paard rijden , waardoor hij last krijgt van achtervolgings-waanzin-stuipjes omdat hij beslopen wordt ...en ja dan gaat 'ie dribbelen en durft de automobilist er niet meer langs Frusty .

Of ergernis nummer 1 : knetterende motoren die lekker zoveel mogelijk lawaai maken als ze in de buurt van je paard komen ,
zodra ze ervoorbij zijn lekker hard tot in het rood optrekken en er dan tot overmaat van ramp nog achter komen dat ze de verkeerde kant op gingen , dan met pruttelende motor midden op de weg blijven staan ,
en net op het moment dat jij er langs dreigt te raken met een paard dat helemaal over de zeik is draaien ze weer vol gas knallend weg in een oorverdovende wolk ....

Ik haat motoren echt als ik op m'n paard zit ... Boos!

En die honden met bijbehorende aso-baasjes die net doen alsof ze het niet in de gaten hebben dat hun hond je paard wil opvreten ...
ze laten die honden soms VEELS te ver gaan en zelfs als een paard dan
gaat huppelen van angst omdat die beesten maar rond z'n achterbenen
blijven blaffen dan grijpen ze nog niet in , wordt ik zoooo kwaad om !

En dan nog boos worden ook als het paard wat terug doet om die krengen op afstand te houden ...GRRRRRRRR !!!
Dan wordt er nog net gedaan of het paard(ruiter) de aso is Koe Boos! .

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:29

Ik heb nog niks van Hennie Huisman gehoord, maar misschien is hij wel net op vakantie of zo. We wachten het nog maar even rustig af. De beste man zal wel ontzettend veel fanmail krijgen, dus voordat hij zijn berg post doorgewerkt heeft.... Haha!

Ik ga nogmaals al die instanties maar eens mailen, ik vind het erg flauw zoals men met onze verzoeken omgaat. Boos!

Ruitersport was toch nummer 2 in Nederland, na voetbal??? Dan mag er toch wel eens wat meer aandacht besteed worden aan paard in verkeer lijkt mij.

Vorige week nog tijdens een buitenrit: ik reed met een vriendin keurig achter elkaar over een smal landweggetje, er komen ons wat fietsers tegemoet die niet de moeite namen om achter elkaar te gaan rijden op het moment dat ze ons passeerden. Op zich was er ruimte genoeg, maar toch, niet slim. Plotseling kwam er een man met zijn ca. 8 jarig zoontje allebei op de fiets ons achterop.
Ze konden blijkbaar niet wachten totdat de tegemoetkomende fietsers ons gepasseerd waren, nee ze moesten tussen ons en die fietsers door, dus in totaal 3 fieters en een paard naast elkaar op een landweggetje waar twee auto's elkaar NIET kunnen passeren. Pa voorop, zoontje erachteraan. Lips are sealed

Tja, als Toon was geschrokken van een opvliegende eend in de sloot vlak naast hem, had ik het zoontje onder mijn paard gehad.

Ik was zo stomverbaasd dat ik niet eens een brul gegeven heb... Frusty

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 08:48

Wat dat betreft heb je 2 soorten mensen: die doodsbenauwd van paarden zijn en dus al op een kilometer afstand de berm in duiken (aan de andere kant van de straat) als jij je neus laat zien (wat heb ik dan een lol als ik voor ze af moet slaan....), en mensen die nergens bang voor zijn en daardoor de gekste dingen uithalen (bv erg dicht inhalen zoals jij).

Oh, dan hebben we dus 3 soorten mensen, het derde soort zijn de paarden-mensen, die weten wat ze kunnen verwachten en dus ruiters en menners met hun dieren met respect behandelen....