Het renpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: Het renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 06:06

tja en dit topic gaat dus over de rensport, niet over het beleren van 2 jarige

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:04

Woogy schreef:
Vreselijk sneu vind ik dit. ik tref overal maar negatieve dingen aan over renpaarden en paardenrennen. Dat het zo enorm zielig is voor de paarden want ze worden zo enorm jong ingereden. Wij hebben nu een berg jaarlingen op stal staan die(ik geloof na de winter) in- en doorgereden gaan worden waarvan je absoluut niet zou zeggen dat het jaarlingen zijn. Grote sterke massieve paarden die hhelemaal compleet en af zijn.
Volbloeds groeien nou eenmaal sneller uit dan een rijpaard. Ze zijn eerder volwassen qua lijf en in het hoofdje. Zijn ze toch nog niet opgewassen tegen het grote werk dan wordt er nog wat langer gewacht(als het dier in het hoofd dus een grote baby is etc.).

Nee, het gaat hier wel degelijk ook over het inrijden van jaarlingen.

@Knollie: Wat ben jij gruwelijk vroeg wakker voor de zondag

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:14

Of je het nu léuk vind of niet, hier is keiharde, onomstreden wetenschappelijke informatie zát over.

Kijk en lees even op http://www.horsemanship.org/ , kopje 'Welzijn' en het artikel 'Oud genoeg?'

Meer data kun je vinden op http://www.sciencedirect.com/

Het is geen kwestie van 'ik vind', maar heel eenvoudig een wetenschappelijk onderbouwd feit dat het met een ruiter belasten van botten waarvan de groeischijven niet gesloten zijn hetzelfde is als overbelasten.
De ruggewervels zijn helaas net én de meest kritische in het hele frame én de laatsten die sluiten.
Dit ÍS zo.
Wat je kan vínden is hoe belangrijk het is om daar rekening mee te houden.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:22

Prima site HC.
Kunnen veel mensen nog wat van leren.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:40

dry schreef:
Prima site HC.
Kunnen veel mensen nog wat van leren.

'Kúnnen' wel, maar waar geen wil is, is geen weg.

Enig idee wat een Futurity winnaar in de VS wint? Let wel, dat is een driejarig paard onder een doorgaans overgewichtige roodnek. Honderdvijfenzeventigduizend dollar.... Pa-lief wordt dan als dekhengst nog meer waard. Er is bij paardentopsport een ENORM groot economisch belang dat jonge paarden zo snel mogelijk prestaties laten zien opdat de stalhouder zo snel mogelijk mega-geld verdient met de fok en verkoop.
Het belang van het paard speelt geen rol.
Dit laatste geldt ook mbt het beleren: wat het paard ervan vindt is van geen belang want gemechaniseerde paarden zijn sneller wedstrijdklaar en scoren hoog. Ook lichamelijk en geestelijk stijf inclusief psychische stoornissen voor ze werkelijk volwassen zijn.
Wie wil er tegenwoordig nu nog een echt leuk 'bubbelend' paard met een vrije geest vol eigen initiatief???

Even ter illustratie: Alexander de Grote kreeg Bucaephalus toen die 7 was en nét soort van onder het zadel. Dit paard stierf met 25 in een veldslag bij het oversteken van de Indus. Alex was zo blij met zijn paard omdat dit méédacht en had toen nog niet het minste plan hem met pensioen te sturen....

Andere doordenker:
De Numidische cavalerie welke onoverwinnelijk was gedurende de hele periode van de Punische Oorlogen reed zonder hoofdstel en vaak met twéé hengsten; de ene onder de man en de andere los mee om de linker(schild)arm te dekken. Deze ervaren superpaarden waren naar huidige maatstaven al 'oud paard'

Het is hier nu Benelux-grijs weer en ik ga zo mijn hengst roepen. Hij is pas 4½ en ik ga met hem aan de lange lijn een lekkere bergwandeling van zo'n 18 kilometer met hem maken

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 12:49

dry schreef:
Woogy schreef:
Vreselijk sneu vind ik dit. ik tref overal maar negatieve dingen aan over renpaarden en paardenrennen. Dat het zo enorm zielig is voor de paarden want ze worden zo enorm jong ingereden. Wij hebben nu een berg jaarlingen op stal staan die(ik geloof na de winter) in- en doorgereden gaan worden waarvan je absoluut niet zou zeggen dat het jaarlingen zijn. Grote sterke massieve paarden die hhelemaal compleet en af zijn.
Volbloeds groeien nou eenmaal sneller uit dan een rijpaard. Ze zijn eerder volwassen qua lijf en in het hoofdje. Zijn ze toch nog niet opgewassen tegen het grote werk dan wordt er nog wat langer gewacht(als het dier in het hoofd dus een grote baby is etc.).

Nee, het gaat hier wel degelijk ook over het inrijden van jaarlingen.

@Knollie: Wat ben jij gruwelijk vroeg wakker voor de zondag

laat bedoel je

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 13:10

ik vind het wel een beetje vaag dat er hier dressuurpaarden worden vergeleken met renpaarden.
Een renpaard loopt gewoon weg meer risico's te verongelukken.
Zulke hoge risico's hebben dressuurpaarden niet.
Ik heb nog nooit een dressuurpaard aan de gevolgen van een proef zien overlijden.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:33

Het grote verschil is dat bij een dressuur paard het vaak langzaam gaat, en het uiteindelijk eindigd in een blessure. Bij een renpaard komt het vaak door een val of als hij strijkeld ofzo. Ik weet de cijfers van het aantal afgeschreven dressuur en renpaarden niet, maar in mijn omgeving word er om de haverklap een dressuur paard afgekeurd....

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:58

Welke sport je ook beoefent met je paard, het welzijn van het dier gaat voor. Dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar en anders moeten ze er maar niet aan beginnen, klaar.

lumikki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:08

Moniek schreef:
ja dat zal ik wel eens willen weten dan.
vallen erbij de olympische spelen in de dressuur net zoveel dode paarden en jockys dan bijvoorbeeld dressuur op de olypischespelen?
Of in de volvocup bij het springen?

Op de laatste olympische spelen was de grond zo slecht dat menig paard lange tijd heeft moeten revalideren van een pees blesure. En er is ook een paard overleden. Had een peesblesure,met gevolg dat paard niet kon bewegen koliek kreeg en doodging.

En ik vind ook dat mensen die er zo op tegen zijn. Eens een weekje op een stal moeten gaan kijken en mee werken. En daarna nog maar eens hun mening moeten geven.Dan heb je het gezien,en dan mag je er van mij zo op tegen zijn als je wilt.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:18

@ allemaal: Laat die dresuurpaarden er nou eens buiten!!!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:31

ik erger me een beetje aan de mensen met röntgenogen hier. UITERLIJK volgroeid zegt namelijk niks over de botstructuur.

plagom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:32

Naja, de meeste personen die in dit topic reageren zijn niet zo zeer tegen paarden races of beweren dat de paarden slecht verzorgt worden. Maar zijn tegen het beleren van 2 jarige engelse volbloeden.
Daar kan ik hun geen ongelijk in geven. Van mij mag dat ook wel een halfjaartje tot jaar langer wachten.

Maar zoals Huertecilla reageerd en de indruk probeert te wekken dat renpaarden geen eigen wil of vrije geest hebben, dat vind ik een beetje raar natuurlijk.
Maar ik heb zo het idee dat het geen verschil voor haar had gemaakt of dit nou een renpaarden topic was geweest, of een ander sportpaarden topic, gezien haar verwijzingen naar oude legendes.

@ Dry, Dressuur paarden zijn net als renpaarden gewoon sportpaarden. Dus in die zin mag er best hier en daar vergeleken worden. Uiteindelijk beginnen enkele 'tegenstanders' over het feit dat de rensport zoveel gevaarlijker is.. Gevaarlijker als wat?
Aan iedere topsport zitten nou eenmaal risico's verbonden.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:41

plagom schreef:
Aan iedere topsport zitten nou eenmaal risico's verbonden.

En daarom vind ik dat ze van mij iedere topsport met paarden af mogen schaffen, de paarden kunnen namelijk niet zelf kiezen of ze die risico's willen nemen of niet.

Over de dressuurpaarden; in dit topic begonnen de voorstanders van de renpaarden er zelf over (dacht ik). Maar de twee sporten met elkaar vergelijken is nu al genoeg gedaan lijkt mij. Conclusie: beiden gaan in de topsegmenten onverantwoord met paarden om?

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:18

arno8 schreef:
Conclusie: beiden gaan in de topsegmenten onverantwoord met paarden om?

Op sommige aspecten wel ja. Maar dat is mijn mening. Die conclusie is geen feit.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:22

Okee....
Conclusie: sommige mensen hier zijn het er over eens dat men in de topsegmenten van sommige paardensporten op sommige aspecten onverantwoord met paarden omgaat...
pffffffffffffffffffffffff

plagom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:12

Jammer, ik dacht dat we op een normale manier aan het communiceren waren.. Maar dat 'pfffffffffffffff' van jou zegt al genoeg...

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:41

Mensen, mensen toch.
Als het om het paard gaat is alles zo ongeveer per definitie zielig: Renpaarden zijn zielig , marktpaarden zijn zielig , pusaince paarden zijn zielig enz, ezv.(ik volg al dit hele topic)Dat penny gebeuren komt zo onderhand mn strot uit.
Even een reality check: van paarden wordt ook geleeft!
En of het nu goed of slecht dat een renpaard met 2 ingereden wordt, gaat toch niemand iets aan veranderen, om dat er een zogenaamde markt in zit , waar veel geld in omgaat.(misschien in NL niet zoveel als in amerika of engeland).

Als we dan toch vergelijkingen gaan maken:
Ik hoor hier niemand klagen als het over het stuk vlees gaat , wat je 's avonds op je bord vind., Een klein kalfje, weg gerukt van zijn moeder, om vervolgens in een hokje gestop te worden,zodat ie met 6 weken,naar de slager kan.(om over de vakens en kippen ,maar nie te spreken)
Waarom gebeurdt dit?? Omdat er van geleeft wordt, er wordt geld mee verdiend. En zo is dat bij paarden ook het geval.

En het gezeur dat die paarden onnatuurlijke prestaties moeten verichten moet ook een keer ophouden. Alles wat wij met paarden doen is onnatuurlijk.Een natuurlijk paard staat in de wei en mensen schuw,dat zijn paarden uit de natuur.

Ow en tot slot nog ff renpaarden worden vaak juist heel goed verzorgd, in veel gevallen beter, dan het gimiddelde pension/manega paard.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:52

Ik ben wel benieuwd Woogy hoe oud jullie paarden gemiddeld worden. En hoe ze oud worden.

Ik heb zelf een ex-renpaard dat met 2,5 is ingereden. Veel te vroeg als je't mij vraagt. Ze kunnen best sterk en volwassen lijken maar in feite is dat hele beenderstelsel nog niet sterk genoeg om zo zwaar belast te worden. Dat merk je tijdens hun actieve leven doorgaans helemaal niet maar die paarden zijn dus wel sneller versleten. Ik mag zelf blij zijn als mijn paard klachtenvrij blijft en de 20 haalt, hij is nu 15 en heeft gelukkig nog helemaal geen klachten, daar werk ik zelf ook aan door hem gelijkmatig en niet te zwaar te belasten. Maar ik realiseer me wel dat hij meer risico heeft dan een ander paard op artrose en slijtageklachten.

Met dravers precies hetzelfde, ik ken een draver die altijd prima gelopen heeft, maar die is nu 15 en ook al versleten.

Dan trekpaarden. Worden met 18 maanden vaak al beleerd. Oh, en dat gaat prima. Zolang ze jong zijn. Maar veel van die paarden kunnen met 10 jaar al naar de slacht omdat ze helemaal uit elkaar getrokken zijn. Beleer je ze pas met 4 dan kunnen ze veel en veel ouder worden. Zolang ze jong zijn gaat het prima maar de klachten komen pas veel later. En dan zegt iedereen: 'tsja, die paarden zijn nu eenmaal jong versleten". Dat ze dat ZELF doen door het paard veel te jong te belasten, daar hoor je dan niemand meer over.

Er is natuurlijk een verschil in beleren en belasten.

Maar kom mij nou niet aan met dat renpaarden (of drafpaarden of trekpaarden) zo goed verzorgd worden, dat zal allemaal best en geloof ik meteen. Maar is het daarom allemaal ok? Maar ook al zet je een paard in een gouden kooitje en geeft hem zilveren voer, en doet hem een platina zadeltje op, feit blijft dat die paarden veel te jong veel te zwaar belast worden. Ik zeg niet dat ze ongelukkig zijn, maar ze hebben GEMIDDELD wel een veel hogere kans op vroege slijtage.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:13

Je leest niet erg nauwkeurig Plagom en wellicht zou je ook beter eerst in het profiel kijken voordat je ventileert wat jij denkt dat een ander denkt....

Gisteren was hier een live verslag van de Caja-Madrid wedstrijden voor renpaarden.
Van de race voor tweejarigen lieten ze de start uitgebreid zien, want die duurde langer dan de wedstrijd.
Van de 26 paardjes ging 1/3 vlot het starthok in.
Verschillende van de veulens liepen lick-and-chew rond.
Een paar waren in blinde paniek met wijd opengesperde mond en wit wegrollende ogen.
De laatste kreeg een praam op de bovenlip en kap over ogen en oren. Aan de praam werd het paard voortgetrokken en met 10 man in het hok geperst.
Dit gedoe is representatief voor races met tweejarigen.

De race zelf was voor slechts een paar paardjes niet te lang. Desondanks werden de overduidelijk uitgeput zwoegende paarden, zelfs die welke regelmatig struikelden van vermoeidheid, aangespoord door de ruiters.

De winnaar had er duidelijk geen moeite mee en liep ook fraai uit. Meer dan driekwart echter was ver over de grens. Lichamelijk en geestelijk waren deze paarden vér overvraagd.
Triest om te zien en bij ons sprongen de tranen in de ogen bij de start en bij het zien van de letterlijk opgezweept zwoegend struikelende veulens tegen het einde.

Renliefhebbers kunnen hoog en laag springen maar:
- er is geen paard op de wereld waarvan het skelet klaar is voor het 6e jaar
- een 2-jarige is ook geestelijk nog een veulen

Voor de slechte lezers: rennen is práchtig en mijn paarden hebben nog nóóít op een maar bij benadering zo fijne ondergrond gelopen en ik zou de gráág eens voluit over een renbaan laten genieten. Dát is het punt niet.
Het punt wél is dat er geen discussie over kán zijn over het evidente gegeven dat races met jonge paarden een overbelasting van geest en lichaam inhoudt.
Of iemand víndt dat er andere dingen belangrijker of leuker zijn staat ook niet ter discussie.]

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat een op zich niet verkeerde sport zó fout met jonge paarden bezig is dat ik die hele tak daardoor niet serieus kan nemen.
Dat ik dit door de veelvuldige gouden bekroning van Anky ook heb met klassieke dressuur is een heel ander punt.
Paarden(top)sport is blijkbaar alleen maar business waarbij het belang van het paard núl is.

Tip voor (bijna) alle posters: léés het artikel over de groeiplaten eerst eens

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:20

Helemaal mee eens.

HannahFrouk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:22

maverick schreef:
Even een reality check: van paarden wordt ook geleeft!
En of het nu goed of slecht dat een renpaard met 2 ingereden wordt, gaat toch niemand iets aan veranderen, om dat er een zogenaamde markt in zit , waar veel geld in omgaat.(misschien in NL niet zoveel als in amerika of engeland).

Inderdaad, en dat is dus ook een groot deel van het probleem. Tenminste het probleem (slijtage, te vroeg belasten) zoals ik dat zelf zie.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:28

Probeem ? mischien wel,mischien niet.Dat laat ik in het midden
maar als jij in de posisitie zou zijn , dat er echt van moest leven, kijk je daar toch heel anders tegen aan

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:35

maverick schreef:
maar als jij in de posisitie zou zijn , dat er echt van moest leven, kijk je daar toch heel anders tegen aan

Ik begrijp niet waar jet het over hebt.
Zeg je nu: jouw brood is belangrijker dan het welzijn van het paard?

Dat zou het geval zijn als je in een derde wereldland de keuze hebt tussen aap schieten of je kinderen laten verhongeren.
In de westerse samenleving is er geen excuus omdat het economische belang niet gaat over overleven maar over meer luxe.

Onder de streep verwoord jij, Mavrick, perfect hét probleem: in de paardensport staan de financiën en ambities van de belanghebbenden op de eerste 10 plaatsen van de prioriteitenlijst.
Dat moeten die personen zelf weten, doch ga niet roepen dat dit goed is voor het paard, want dat is vaak beter af gelijk in de worst, want daar komt het uiteindelijk meestal toch vroegtijdig in terecht.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:40

maverick schreef:

Maak dan van je beroep je hobby zou ik zeggen.
Als je echt om paarden zou geven, kan je dit niet verantwoorden tegenover jezelf.