"Voor dressuur moet je mager zijn"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

"Voor dressuur moet je mager zijn"

Mee eens
15 (32%)
Mee oneens
31 (67%)

Totaal aantal stemmen: 46

Jamy

Re: "Voor dressuur moet je mager zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 18:25

KimS schreef:
Wat doen de huidige wedstrijdruiter? zaterdagavond gaan stappen, om 3u in bed vallen, zondagmorgen opstaan met een immense kater. met koude spieren en lege maag (of misschien een boterkoek?) op het paard gaan zitten. En tussendoor? Frietjes, hamburgers en cola

En wat is er verkeerd aan de avond voor je wedstrijd te gaan stappen
Ik deed dat ook altijd, ging prima. Ik had alleen geen kater en at wel normaal. Niet perse teveel vet en dat soort dingen. Maar dat is toch juist het verschil, ik ben geen topsporter, ik doe het voor mn lol en vind het onnodig daar sommige dingen voor te laten (bv dus het stappen )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:06

KimS schreef:
Lees maar een keertje in Bit: de huidige ruiter is lui! (niet iedereen natuurlijk)
De topsporters (atletiek, zwemmen, ...) letten op hun voeding, trainen veel, gaan veel lopen voor conditie op te bouwen, eten tussendoor granenrepen en drinken water of energiedrankjes, gaan op tijd slapen, en nemen lang tijd voor een goede warming-up en cooling-down (stretchen)
Wat doen de huidige wedstrijdruiter? zaterdagavond gaan stappen, om 3u in bed vallen, zondagmorgen opstaan met een immense kater. met koude spieren en lege maag (of misschien een boterkoek?) op het paard gaan zitten. En tussendoor? Frietjes, hamburgers en cola
xxx

Ik ben benieuwd aan welke ruiters ze dat gevraagd hebben want de professionele ruiters die IK ken staan 's ochtends om 7 uur op stal, zitten om half 8 op de eerste en stappen om 6 uur van de laatste af om daarna nog tot half 11 les te staan geven - niks geen tijd voor hamburgers en uitgaan
Kom daar maar eens om in de tenniswereld oid......

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:00

Toen ik 8 kg lichter was, zag het er mooier uit (op paard, zonder paard te mager), maar deden mijn zitbeenknobbels constant pijn.
Nu een lekker speklaagje rondom de billen en ik zit veel lekker en "veer" nu ook beter dan zonder vet. Dus voor het rijden heeft het voordelen en trouwens met rijjasje aan, zie je dikkere bovenbenen niet

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:26

Ook als je spek op je kont hebt voel je je zitbeen knobbels nog

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:38

MSQuincyTE schreef:
Ook als je spek op je kont hebt voel je je zitbeen knobbels nog

Jawel, maar niet meer zo erg pijnlijk.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:41

Urielle schreef:

Ik ben benieuwd aan welke ruiters ze dat gevraagd hebben want de professionele ruiters die IK ken staan 's ochtends om 7 uur op stal, zitten om half 8 op de eerste en stappen om 6 uur van de laatste af om daarna nog tot half 11 les te staan geven - niks geen tijd voor hamburgers en uitgaan

Nooit in Cafe Bruins geweest zeker

En die ruiterballen sla je ook over?

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 02:22

Nou, natuurlijk HOEFT er niks. Of bijna niks iig.
Maar het tstaat wel mooier als iemand wat minder dik is...
Bovendien zijn veel dressuurpaarden enigszins tenger gebouwd, en wil je daar dan ook geen heel dik iemand op.
Verder vind ik het wel 'vies' als je vet echt op en neer ziet gaan..

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 08:46

Hippotha schreef:
Toen ik 8 kg lichter was, zag het er mooier uit (op paard, zonder paard te mager), maar deden mijn zitbeenknobbels constant pijn.
Nu een lekker speklaagje rondom de billen en ik zit veel lekker en "veer" nu ook beter dan zonder vet. Dus voor het rijden heeft het voordelen en trouwens met rijjasje aan, zie je dikkere bovenbenen niet

als je toen je 8 kilo lichter was, te dun was, heb je nu een mooi gewicht hoor

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:20

ik vind niet dat je er mager voor moet zijn ZEKER NIET!!!! mager vind ik niet mooi zelf gewoon normaal, en als je nou wel fors ben en je rijd dressuur en je zit het paard er niet mee in de weg dan vind ik niet dat daar beoordeeld mag worden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:36

Lusitana schreef:
Quellian schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het echt vies om iemand paard te zien rijden die echt dik is...

Als dat geflubber en gewiebel. Nee, hoeft voor mij niet.

Dat is dan jouw probleem, opgelegd door het schoonheidsideaal.
In Nederland moet iedereen een stokje zijn, want de presentatrices zijn mager, sterretjes zijn mager.Ergens gewoon zielig dat je er op een bepaalde manier uit moet zien om geaccepteerd te worden.
Nou, hier gelukkig niet. Hier worden mensen worden gewaardeerd voor wat ze zijn en niet voor hoe ze eruit zien, gelukkig

Nee, ben ik niet met je eens. Mensen mogen van mij zo dik of dun zijn als ze willen. Ik bedoel; als dát ze gelukkig maakt, dan moeten ze zich vooral niet tegen laten houden door mij

IK PERSOONLIJK vind het vies, hoef het dus ook niet te zien. Das op een wedstrijd hét moment om even naar de WC te gaan, wat te drinken te halen, ergens te babbelen, e.d.

Dit is dus MIJN mening, niet iets dat is opgelegd door het schoonheidsideaal

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:03

Urielle schreef:
KimS schreef:
Lees maar een keertje in Bit: de huidige ruiter is lui! (niet iedereen natuurlijk)
De topsporters (atletiek, zwemmen, ...) letten op hun voeding, trainen veel, gaan veel lopen voor conditie op te bouwen, eten tussendoor granenrepen en drinken water of energiedrankjes, gaan op tijd slapen, en nemen lang tijd voor een goede warming-up en cooling-down (stretchen)
xxx

ja inderdaad, zo ken ik ze ook allemaal, inderdaad niks gedoe met alcohol en vetrijke voeding. allemaal netjes begeleid.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:18

Pipo schreef:
Urielle schreef:

Nooit in Cafe Bruins geweest zeker

En die ruiterballen sla je ook over?

Da's bij ons altijd NA concours dus dan staan de paarden de dag erna meestal op rust
Maar voetballers enzo zullen na een gewonnen wedstrijd ook wel feesten

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:54

Vind dit echt nergens op slaan, ik ken iemand die echt dik is, en die rijdt Z dressuur, met een paard dat het zeker aankan, dus wat is er dan mis bij? Het is mss wel wat moeilijker als je zowat geen buikspieren hebt enzo.. Vind het wel sneu als je dik bent en dan een paard koopt dat het niet aankan, maar dat hoort niet bij de stelling..

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 23:11

Dit is echt klinklareONZIN!!! het slaat echt nergens op.... het zou dus betekenen dat mensen die een andere bouw hebben en dus wat zwaarder zijn dan gemiddeld geen dressuur mogen rijden.....
Nou dan weet ik niet wat ik wel moet gaan doen ho0r.. een btje boscrossen heel de tijd!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:53

supertygetje schreef:
Nou, natuurlijk HOEFT er niks. Of bijna niks iig.
Maar het tstaat wel mooier als iemand wat minder dik is...
Bovendien zijn veel dressuurpaarden enigszins tenger gebouwd, en wil je daar dan ook geen heel dik iemand op.
Verder vind ik het wel 'vies' als je vet echt op en neer ziet gaan..

Dressuurpaarden zijn, als het goed is, behoorlijk bespierd en hebben geen moeite met gewicht.
Een renpaard is pas echt tenger, maar ook daar is de bespiering in orde, waardoor ze zelfs een Grand National, dus een ren met geweldige hindernissen, kunnen lopen met een zware ruiter.
Als je dik vies vind, is dat een etisch iets, het heeft niets te maken met het feit of je al of niet mager zou moeten zijn om dressuur te kunnen rijden. Die stelling klopt gewoon niet. Je kunt wel VINDEN dat dik niet hoort, maar als je gewoon naar de droge feiten kijkt, kan een dik mens net zo goed presteren. Een dikke ruiter kan heel licht en elegant in het zadel zijn. Een "stokje" kan haar paard ook wel degelijk vreselijk in de weg zitten met gebonk en getrek.

Het maakt een paard niet zoveel uit. Ze hebben proeven gedaan met dummies (poppen) met een springend paard en tot de conclusie gekomen dat het niet uitmaakte hoe die erop zat (voorover, achterover, dubbelgevouwen, scheef), zolang hij maar niet van houding veranderde boven de sprong.
Als je naar stuntrijders kijkt, die aan een paard hangen etc, moet je wel tot de conclusie komen dat het een paard echt niet zoveel uitmaakt waar je hangt, zit of ligt.
Het gewicht kan dus ook geen invloed hebben (op een gezond, normaal gebouwd) paard.
Waar ze last van hebben is verkeerde hulpen, hangen aan de teugels, dingen die ze op andere manieren uit balans brengen, en bonken in het zadel.
Gewicht is echt geen factor in de paardensport.
Wel is paardensport ook SPORT en moet je dus wel uithoudingsvermogen etc hebben, zoals ik al eerder zei, je algehele conditie moet in orde zijn, ongeacht je gewicht.

Kleine toevoeging:we hebben het dan niet over enorm overgewicht.
Maar vooral, MAGER (zoals de stelling luidt) hoeft niet.

Emmalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:21

Het is misschien wel mooier om een dunne ruiter op een paard te zien. Maar volgens mij maakt het niet uit hoor als je dik bent en dan dressuur rijd. Als je maar goed kan rijden als je z rijd. Het lijkt nu bijna zow alsof dikke mensen niet z zouden mogen rijden:S. Kijk bioj voetbal zie je het misschien niet echt dikke mensen. Ik weet ook niet hoe dat komt maarja. Misschien verbrand je gewoon meer met voetbal ofzow.

Van Mij

Kleiine_Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:03

Ik vindt dat je dik en dun mag zijn als je wedstrijden rijdt het gaat er toch om of je goed rjdt en niet hoe je er uit ziet en hoe je pony/paard loopt of heb ik geen gelijk ?

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:56

Mager of slank of normaal(hoe je het wilt noemen)
zit een groot verschil. Ik vind het geen gezicht als dikke mensen zich en een witte rijbroek moeten persen en dat het jasje dan net dicht kan en je heel die vet rollen door de witte rijbroek ziet. en dan zeggen ja ik ben aan de lijn om vervolgens een dikke mars reep naar binnen te werken :S.
Maar oke dan heb ik liever dat ze gaan dressuren dan dat ze gaan springen. dit is geheel mijn mening. ik heb er GEEN problemen mee als je gewoon goed rijd (training, les) maar op wedstrijd nee ik vind het niet mooi.

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 09:13

tessyke schreef:
waar ga je dan de grens trekken tussen mager en dik?

Vind ik ook!

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 10:39

Persoonlijk vind ik dat als je echt te dik bent dat het gewoon geen gezicht is. Maar het is erger als je je paard in de weg zit, en dat kan een slanke ruiter ook...

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 10:56

als de combi goed blijft zie ik er geen probleem is. tuurlijk is het een mooier gezicht als je slanker bent. Maar zolang het nog bij elkaar past is het voor het beeld geen punt.

Het wordt anders als de ruiter het paard in de weg gaat zitten, dan zou ik er toch aan denken om drastisch te gaan afvallen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 11:43

In elk geval hoef je niet MAGER te zijn voor dressuur, zoals de stelling luidt. In veel gevallen is mager ook ongezond.
Waar blijf je als je een vlieg op een olifant bent? Want als je dan zo lekker mager bent, ga dan ook op een klein rank paardje zitten (wat tegenwoordig dan E pony heet) en niet op een groot gespierd dressuurpaard, moet je dan zeggen....
Kunnen we het andersom zeggen? Kun je als mager mensje wel op grote, krachtige dressuurpaarden rijden?

Het antwoord is daar ook "ja", want het komt niet op kracht aan (zou tenminste niet moeten). Maar het is estetisch ook niet zo mooi. En je hebt ook de risicos dat zo iemand geen uithoudingsvermogen heeft, niet goed meegaat in de bewegingen, kortom wat voor elk mens geldt.

Een ruiter/amazone heet zo, omdat hij/zij de rijkunst beoefent en dat kan met elk postuur. Als je niet zo fit bent, kun je ook plezier met paarden hebben, maar geen grote prestaties neerzetten, maar dat geldt in elke sport.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 11:54

De grens tussen mager persoon en dik persoon is een normaal persoon

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:58

waaaar slaaaaat dit op ?
alsof je gewcht of uiterlijk er mee te maken heeft hoe je het paard laat lopen, of wat je paard preseert.
oke, een slanke ruiter geeft een netter plaatje dan een wat "vollere" ruiter, maar dat heeft weinig met je prestaties te maken.

fiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:50

Volgens mij maakt je gewicht niet heel veel uit voor het niveau dat je rijdt, ik denk dat het in de vet/spierverhouding zit. Mannen zijn over het algemeen zwaarder dan vrouwen toch rijden die ook gewoon paard. Het ligt eraan dat je spieren onder controle kan houden en dat vet gewoon meehobbelt.
Dus als je meer weegt en veel spieren hebt kun je net zo goed rijden als iemand die slank is.
Maar ik vind dat als je alleen maar vet hebt je beter eerst naar de sportschool kunt gaan om spieren te kweken, want volgens mij hebben paarden er problemen mee als dat vet gewoon meehobbelt. (als ik het over vet heb dan bedoel ik wel erg veel vet en niet dat ene zwembandje)