Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Re: Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:07

Nou ik vind 3 keer in de week 20 minuten gewoon wel veel voor een jaarling.

Over de manieren heb ikhet al gehad, die zal het dier ook aanleren, maar dan nog gaat ie gewoon de opfok in

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:09

maar we hadden het nietr over 3 keer in de week voor 20 minuten... we hadden het over 1 keer dat ze gezien had...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:10

de dingen die LT opnoemt zijn zo standaard dat gaat er tijdens de imprentingsfase al in. Voetjes geven doe je de eerste dag al Haha! Haha!, voordat het veulen afgespeend wordt heeft ie al minstens 3 keer op de wagen gestaan en half Nederland gezien

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:11

Goh Lecytinker.. Jij vind de opfok voor mensen die toch geen tijd aan hun paarden willen spenderen..

Nou ik kan je vertellen. Mijn paard komt niks te kort hoor, en mist me ook echt helemaaaaal niet als ik een week of misschien 2 weken niet ga kijken om hem te aaien..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:13

Citaat:
de dingen die LT opnoemt zijn zo standaard dat gaat er tijdens de imprentingsfase al in. Voetjes geven doe je de eerste dag al , voordat het veulen afgespeend wordt heeft ie al minstens 3 keer op de wagen gestaan en half Nederland gezien

lol...
maar dit is niet bij iedereen het geval...

En jij en ik noemen dit basis, maar er zijn genoeg veulens die opgroeien en nooit een basis mee hebben gekregen. En dus ben ik wel voor basis en daar hoord een keertje aan de longeerlijn ook bij...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:16

nee hoort daar niet bij Haha!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:18

ik heb niet gezegt dat opfok is voor mensen die geen tijd in hun paard willen steken... en ik vind het bewonderingswaardig dat jij naar je paard gaat... want veel mensen gooien hun paard in opfok en komen hem na twee of drie jaar pas weer halen ( kijk maar naar de vele opfokstallen in frankrijk en duitsland die populair zijn hier in nederland...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:19

en dat is de soort opfok waar ik het over heb...

SAKKIA

Citaat:
Die eenzijdige belasting, tsja, .... ik moet eerlijk zeggen, als je het bescheiden houdt, b.v. 3x per week 20 minuutjes en merendeel stap, nou het lijkt mij echt heel sterk dat een veulen daar schade van ondervindt. Ik denk dat het alleen maar goed is dan (mits je de bochten niet te krap maakt, maar daar kun je dus zelf zat aan doen).

Vind toch dat je hier heel wat anders zegt.............

prompter

Ik zie inderdaad ook nog wel eens driejarigen langs komen die alleen maar in het land gelopen hebben en die je lens slaan als je ze een voetje wil laten geven. Niet elk paard wordt zo netjes opgevoed als jong dier, maar dat is weer het andere uiterste.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:21

Sorry ik heb verkeerd gequote dat was jijniet die dat had gezegd. Sorry, sorry, sorry...............ohohoh dom dom Haha!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:21

denk ook dat we allemaal over het uiterste hebben terwijl we allemaal eigenlijk in het midden hangen...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:27

LecyTinker schreef:
ik heb niet gezegt dat opfok is voor mensen die geen tijd in hun paard willen steken... en ik vind het bewonderingswaardig dat jij naar je paard gaat... want veel mensen gooien hun paard in opfok en komen hem na twee of drie jaar pas weer halen ( kijk maar naar de vele opfokstallen in frankrijk en duitsland die populair zijn hier in nederland...

Ik voer em ook iedere dag zelf.. Aangezien het een prive opfokplaats is Haha!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:30

maar daar heb ik het niet over.. dan doe je ook aan opvoeding ... ik had het zoals ik al zei, gooi ze op een berg top in frankrijk en haal ze er weer af wanneer ze onder het zadel kunnen...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:37

LecyTinker schreef:
maar daar heb ik het niet over.. dan doe je ook aan opvoeding ... ik had het zoals ik al zei, gooi ze op een berg top in frankrijk en haal ze er weer af wanneer ze onder het zadel kunnen...

Ideaal Ja

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:41

Sorry, enigszins off topic maar ik kom er op dóór dit topic: absoluut de meeste mensen hier op bokt (zeker 90%, maar misschien nog wel meer) vindt: een paard hoort tot zijn 3e jaar in de wei.

Maar als ik alleen maar in mijn eigen woonomgeving kijk, dan zijn er nauwelijks stallen met wei te vinden. Vinden al die mensen die een jong paard in de wei willen zien en die op die stallen staan, het ineens OK dat ze vanaf 3 jaar nooit meer buiten komen Verward Snap ik echt helemaal niets van.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:43

elk paard hoord buiten, jong en oud... hoe meer buiten hoe beter...
maar er zijn situaties waardoor het niet altijd mogenlijk is... denk dat iedereen het er wel mee eens is dat als je de gelegenheid hebt om je paard buiten te zetten dat dit negen van de tien keer ook wel beter is...
Het gaat er alleen om, wanneer mag je ze beginnen dingen bij te leren en welke dingen...
maar geloof dat we het allemaal wel eens waren op dit topic... we zijn het eens dat we het niet eens worden...Lachen
Laatst bijgewerkt door LecyTinker op 04-05-05 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:44

Maar als het "niet mogelijk is", dan is het ineens OK?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:46

nee, denk niet dat wie dan ook dat vind... als je een paard hebt dan heb je ook de verantwoordelijkheid om te zorgen dat ze eens hun benen kunnen strekken...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:47

promptertje schreef:
Maar als het "niet mogelijk is", dan is het ineens OK?

Nee, dan verkoop ik ze nog liever. Ik zeg altijd dat weidegang nog het enige natuurlijke is dat een paard heeft. Al is het maar een paar uurtjes per dag.

prompter

Kom jij wel eens in de buurt van Den Haag? Er zijn stallen die nog geeneens een losgooibak hebben, echt.

LecyTinker

wil overgens ook nog even een off-topic vraag stellen... wie van jullie neemt er een halster mee tijdens buitenrit om op deze manier het laatste stuk naast je paard te kunnen lopen zodat hij op adem thuis komt en nog even de gelegenheid heeft gehad om bijvoorbeeld aan dat overheerlijke hoge gras te kunnen knabbelen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:49

Quellian schreef:
Nee, dan verkoop ik ze nog liever. Ik zeg altijd dat weidegang nog het enige natuurlijke is dat een paard heeft. Al is het maar een paar uurtjes per dag.

Helemaal mee eens Quellian, ik heb nog nooit op een stal gestaan waar ze niet tenminste 's zomers in het land kunnen en 's winters in een paddock.

Maar sorry, dit is een hele andere discussie Bloos , alleen ik vind het contrast "tot 3 jaar in het land, daarna nooit meer" zo groot...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:50

ja, dat is dramatisch als je je paard nooit los kan gooien... mijn paarden gaan elke dag naar buiten. Zou ze het liefste snachts ook buiten hebben, maar in de avond staan ze bij het hek al te roepen als ze me buitendeur horen open gaan... ze willen gewoon op stal. En mijn tinker is tegenwoordig zo verwent dat ze niet eens meer buiten wil staan als het regend... dan gaat ze roepen totdat ik haar op stal kom zetten...
Maar we hadden het over geen losgooibak... kijk, ik bedoel maar, heb toch echt liever dat een jaarling even aan de longeerlijn loopt dan dat hij 24 op 24 op stal staat...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:52

Een jaarling (ja ja, zelfs de dravers Knipoog ) hoort elke dag naar buiten te kunnen, die hoort geen 24 uur op stal.