Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:03

paars schreef:
Tjonge Alane, ik heb het niet eens tegen jou, maar tegen iedereen! Jij hebt geloof ik het idee dat dit hele topic om jou draait! Schiet niet steeds zo enorm in de verdediging.
Misschien kunnen we de mods vragen dat jij 24 uur niet mag reageren in dit topic. Kijken hoe de discussie dan verloopt. Een stuk rustiger denk ik....

Mijn naam wordt dan maar eventerloops genoemd.....
Ik wordt overal maar terloops even uit gescholden en dan zou ik 24 uur hier niet mogen posten?????
Je moet geen dingen geloven, dat doe je in de kerk, maar zeker weten....
Ik stel heel simpel een aantal vragen..... als je lange tenen hebt moet je niet gaan discusieren...

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:20

Zijn jullie in al het geharrewar mijn vraag vergeten?
Graag berichtjes van Bokkers die bij hun EIGEN paarden chip-narigheid hebben meegemaakt. Cool

En nogmaals, verhalen over chips in gewrichten gaan écht over andere chips, nl botfragmenten, en niet over datgene waar deze discussie mee is opgestart. Vork

Over die tuiger met de pus in z'n nek: is daar ooit een veearts bij gehaald, lijkt me iets wat met een vrij simpele ingreep te verhelpen is (nl opensnijden totdat je de oorzaak van de ellende tegenkomt)?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:27

paars schreef:
Mensen nemen een beslissing om iets wél of juist níet te doen. Met de kennis die ze er op dat moment over hebben maken ze een afweging en doen een keuze. <knip>

Het punt is dat die "keuze" er in het begin ogenschijnlijk niet was. Alleen als je de organisaties zo ongeveer het mes op de keel drukte, dan wilde men wel vertellen dat er een alternatief was. Zelfs toen dit al redelijk bekend was, presenteerde de uitgever van Paard&co het in hun eerste uitgave om te doen alsof chippen al verplicht was (dat was op dat moment nog niet) en er werdt slechts tussen de regels aangegeven dat er alternatieven waren.
Er zijn dus behoorlijk wat mensen die hun paard hebben laten chippen, omdat bij hen de indruk bestond dat het moest en dat er niks anders was. Als ze geweten hadden van de alternatieven, dan hadden ze daarvoor gekozen.
Dat is voor mij het trieste aan het hele verhaal; het is de wereld in geholpen als verplichting met een boel tam-tam, zonder een, overigens grondwettelijk verplicht, alternatief. Hierin zijn de diverse instanties, o.a. de NHS en LNV, zwaar in gebreke gebleven, om niet te zeggen dat ze de Nederlandse grondwet met voeten hebben getreden.
Dat dat alternatief er is en dat LNV nu toch eerst verder gaat kijken, alvorens het definitief te maken is een goede zaak, alleen hadden ze dat meteen moeten doen en niet proberen om weer eens het braafste jongetje van de eurpopese klas te zijn en proberen Europa de les te lezen over hoe het zou moeten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:33

Alane schreef:
Mijn naam wordt dan maar eventerloops genoemd.....

inderdaad! (enne niets is 100% zeker in het leven, behalve dat het eindig is)

Oké,
Ik heb een polletje geplaatst, lijkt me interessant wat daar uitkomt!
Staat in deze rubriek.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:35

Volgens mij bedoeld paars hetzelfde als jij... Haha!

edit: bericht was voor ikke.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:36

als ikke bedoel je? *LOL*

edit: na je edit snap ik dat je ikke idd bedoelde.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:42

Leuke naam heb ik hè Haha!
Paars, wij zitten behoorlijk op een lijn, geloof ik. Uit je andere post maak ik op dat je met spijt wel hebt gechipt?

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:45

ikke schreef:
Leuke naam heb ik hè Haha!
Paars, wij zitten behoorlijk op een lijn, geloof ik. Uit je andere post maak ik op dat je met spijt wel hebt gechipt?

Hahahahaha! Ja, ik zag landrover staan in de snelheid en toen keek ik nog eens en toen dacht ik: nee! Clown Stom! Foutje! Aanpassen! Haha!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:59

Nee hoor ikke, ik heb ontheffing aangevraagd én gelukkig ook gekregen, maar moet de boel nog opsturen. Heb er tot half januari mee gewacht, ik dacht: wie weet zien ze op het laatst van een chipverplichting af en mag je gewoon kiezen tussen de 2......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:46

Paars: in feite is die keuze er gewoon, elke aanvraag wordt automatisch gehonoreerd. Alleen die beperking tot 1 feb. sloeg natuurlijk nergens op, maar daar is Veerman dus ondertussen ook achter gekomen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 00:09

ikke schreef:
Paars: in feite is die keuze er gewoon, elke aanvraag wordt automatisch gehonoreerd. Alleen die beperking tot 1 feb. sloeg natuurlijk nergens op, maar daar is Veerman dus ondertussen ook achter gekomen.

Dat is natuurlijk gelukkig ook zo, maar ze hebben het nu zo gebracht van: dit is de procedure (chippen dus). Daarna kwam de informatie dat als je dat niet wilt, je ontheffing kan aanvragen en je motivatie wordt dan beoordeeld (en vervolgens krijgt iedereen ontheffing). Terwijl ze ook hadden kunnen zeggen: we willen de paarden geregistreerd hebben en geven hiervoor 2 mogelijkheden; 1/ de chip, bla bla bla (info over de chip) en 2/ DNA bla bla bla (info over DNA). Ik hoop dat dát straks de situatie wordt. Ben zeer benieuwd!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:52

Het zal mij dan benieuwen hoe de uitslag vqan die poll uitgelegd zal worden.
Er zijn al vaker van die polls geweest.

Paars schreef:
Terwijl ze ook hadden kunnen zeggen: we willen de paarden geregistreerd hebben en geven hiervoor 2 mogelijkheden; 1/ de chip, bla bla bla (info over de chip) en 2/ DNA bla bla bla (info over DNA). Ik hoop dat dát straks de situatie wordt.

Dat kunnen ze niet zeggen. Dat je kunt kiezen uit 2 mogelijkheden, puu alomdat aan 1 mogelijkheid al consequenties zitten, nl de eigen kosten voor de controles....

De anti-chip groep meent te moeten denken dat een ieder die chipt niet op de hoogte was of is voor een altenatief...
Dat men mensen wijst op een alternatief daar is niets mis mee. Doe ik nl ook. Alleen worden er door diezelfde antichipgroep de consequenties er niet bij vermeld, en het een en ander zeer onduidelijk uitgelegd.
Zodat mensen voorzien worden van onjuiste info.
Verder wordt er door diezelfde antichipgroep fabeltjes de wereld in geholpen en met niet te onderbouwen feiten rondgestrooid., nog maar te zwijgen over de leugens die verspreid worden. 1 daarvan is dat er geen rapporten zouden zijn van langlopende onderzoeken naar het wel en wee van een chip bij een paard.... alleen al nuchter nadenken zonder bewijzen laat je al weten dat dat onzin is... De levensduur van een chip is GEGARANDEERD minimaal 25 jaar.... Hoe zou een fabrikant/importeur/enz nu weten dat een chip zolang meegaat in een paardenlichaam?
Hoe zou het nu komen dat men speciaal die plek heeft uitgezocht bij een paard om te chippen? Dat een chip gemaakt is van dat materiaal en niet een ander materiaal?

Een leuk argument op de antichipsite was ook de amerikanen zouden die chips verwijderen, geen paarden willen met een chip ivm risico's.... Terwijl ze in Amerika hurryup chippen.

Kunnen ze een discussie niet winnen met argumenten dan begint men te schelden en onaardige dingen te roepen.... en een ander de schuld in de schoenen schuiven dat die topics zit te verpesten...

@Ikke: heb je dat rapport nu gelezen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:16

Knavia schreef:
Zijn jullie in al het geharrewar mijn vraag vergeten?
Graag berichtjes van Bokkers die bij hun EIGEN paarden chip-narigheid hebben meegemaakt. Cool

In al die topics die al voorbij zijn gekomen over het chippen is er nog nooit een bokker geweest die gezegd heeft dat zijn/haar paard daadwerkelijk narigheid heeft ondervonden die gerelateerd kon worden aan de ingebrachte chip.

Er is een topic geweest op bokt waar duidelijk werd verteld waarom er geen namen worden genoemd van mensen wiens paard hinder heeft ondervonden van een chip.

En wat ik niet kan begrijpen is Als er daadwerkelijk meer paarden zijn die problemen hebben gekregen na het chippen, waarom zijn die dan niet gemeld bij de bevoegde instanties???

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:45

Alane schreef:
Dat is toch bij een DNA geregistreerd paard veel gemakkelijker.... chipje erin, paspoort erbij en voila... en heeft toch zodoende geen meerwaarde...

Hier wil ik toch op reageren.
Stel, ik heb een kreupel paard met een fantastische afstamming + chip en een flutpaard zonder afstamming + zonder chip én héél veel achtertuin....
Kreupel paard de pijp uit helpen, chip eruit vangen, in de achtertuin begraven en deze chip netjes in mijn flutpaard planten en voor veel geld verkopen...
Of ben ik nou te fantasierijk?? Sommige dingen die in de paardenwereld gebeuren gaan mijn fantasie te boven dus ik kijk nergens meer raar van op...
Nee... Geen chip. En wat Cassidy en Ikke zeggen heb ik ook:
ik begreep van het KNHS dat de énige mogelijkheid nog was om te chippen, het zweet brak me uit....Néé geen chip!!! Maar ik kan niet anders, dacht ik.
Toch even mee gewacht, toen ontdekte ik Bokt en pas hier vond ik meer info over wat ik nou moest doen....
Nou, ik hou er ook niet van en had ook het gevoel dat de chip "door mijn strot geduwd werd"

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:17

@Nicolletje: Een gevoel kan niemand wegnemen. Dat jij je prettiger voelt met het idee dat er geen chip in je paard zit, prima... heb ik ergens gezegd dat iedereen moet chippen? Heb ik ergens gezegd dat mensen die niet chippen naief zijn? Net zoals jij de keuze wilt hebben om niet te hoeven chippen moet je anderen in hun keuze vrij laen om wel te chippen..
en als je zieltjes wilt winnen door onwaarheden, halve waarheden en fabeltjes... hoe geloofwaardig is dan het verhaal "gevaarlijke" chip?
En wat heeft de KNHS nu te maken met deze chipverplichting??? helemaal niets... de KNHS kan alleen haar leden regels opleggen en niet iedere burger in NL. Ik zie het steeds meer bevestigd worden dat het hele antichipgedoe echt tegen het chippen is maar toch een kruistocht tegen de KNHS...

Weet je ook de consequenties van niet chippen op de lange termijn? behalve dat je iedere controle zelf moet betalen.

en jouw voorbeeld.
Heb jij bij jouw paard(en) DNA laten vergelijken met die van de beide ouders?
En de chip in dat niet kreupele paard dan???? erook maar uitsnijden???
en als die geen chip heeft dan heeft dat paard DNA en dusssss zonder en paard te hoeven vermoorden kun je gemakkelijker een chip in dat paard douwen door te zeggen dat de chip het niet doet bij een controle...
En dit soort voorbeelden overtuigen mij alleen maar meer dat ik never nooit geen paard zou kopen met DNA registratie... die ideeen die jullie hebben.. grenzen werkelijk aan het ongeloofelijke vwb het bedenken van fraudueze handelingen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:17

Alane schreef:
<knip>
En wat heeft de KNHS nu te maken met deze chipverplichting??? helemaal niets... de KNHS kan alleen haar leden regels opleggen en niet iedere burger in NL. Ik zie het steeds meer bevestigd worden dat het hele antichipgedoe echt tegen het chippen is maar toch een kruistocht tegen de KNHS...

Het is maar hoeveel waarheid je onder ogen wilt zien; feit is dat LNV bij de NHS te raden is gegaan hoe de verplichte registratie handen en voeten te geven. Aangezien de NHS op dat moment al (zo goed als) de chipverplichting voor haar leden had doorgevoerd, is dat advies een op een doorgegeven aan LNV.
De NHS heeft dus wel degelijk een vinger in de chippap en nee, de NHS heeft daarin niet helemaal correct gehandeld door niet uitdrukkelijk te wijzen op het alternatief (grondwettelijke plicht) en ja, LNV heeft dit OOK onvoldoende belicht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:37

Alane schreef:
die ideeen die jullie hebben.. grenzen werkelijk aan het ongeloofelijke vwb het bedenken van fraudueze handelingen

Ik denk dat de constructie die wij bedenken het niet halen bij wat een echte Fraudeur verzint. Maar als wij met onze simpele manier van denken al kunnen verzinnen dat een chip niet Fraudebestendig is, hoe denk je dan dat een Prof te werk gaat?

En ja, de DNA van de vader en de DNA van de moeder van mijn zelfgefokte veulen zijn bekend. Alle Quarters die voor de fok worden gebruikt dienen een DNA test te hebben ondergaan. Ik kan ten allen tijde aangeven dat mijn jongere merrie een combinatie is uit die twee.

En nou jij weer.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:03

Fraude met een chip is heel mogelijk. Ken een verhaal (heeft op internet gestaan) van een bekende hengst in Amerika die overleed. Echter, het beest was al voor veeeeel geld verkocht en de dood kwam niet handig uit. Een gelijkend paard was snel gevonden. Chip uit dode paard gehaald, geimplanteerd in de andere en voila veel geld werd gevangen. Ze waren echter vergeten dat in Amerika DNA goed gebruikt wordt en ineens kwam de DNA van de hengst niet overeen, rara hoe kan dat?

De mensen die werken aan het alternatief van chippen hebben NOOIT beweerd dat ieder die wel chipt niet van het alternatief afweten. Als Alane het over fabeltjes wil hebben, je brengt ze zelf ook in de wereld.... En, waar is dan het rapport die bewijst dat er een test is van 25 jaar van een chip? De veearts in dienst van Virbac heeft persoonlijk aan mij toegegeven dat zij geen testen hebben gedaan of van testen afweten. Ze zijn alleen van horen en zeggen afgegaan en de ervaringen met honden en katten. Het enige wat ze wisten zijn die dozijn jonge paarden in de Flevopolder die waren gechipt, verder was er geen data bekend. Tevens heeft die veearts aangegeven dat het zeker denkbaar is dat er risico's zijn aan chippen.

Voor de, zoals het hier wordt neergezet, is de campange om een alternatief te krijgen naast chippen GEEN kruistocht tegen de KNHS. Sterker nog, daar hebben we allang van gewonnen door de aanpassingen van hun reglementen dat DNA toegestaan is.

Verder heeft de LNV de makkelijkste weg gekozen het registratie systeem van chippen van de KNHS over te nemen. Uiteraard gestimuleerd door de KNHS, anders zitten zij met een besluit waar ze op terug moeten komen en ik denk niet dat de leden die gechipt hebben nou zo blij zouden zijn als chippen ineens niet meer hoeft. Daarbij komt is Virbac de hoofdsponser van KNHS, dus beide partijen hadden veel belang bij het landelijk instellen van het chippen.

Alane, denk dat het de anti-chippers al lang wel duidelijk is dat de DNA methode meer geld gaat kosten voor de eigenaar dan een chip. Zo dom zijn ze ook niet. Waarom dan steeds hierop blijven hameren?

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:15

Dat van de ouders van een quarter ook dna is vastgelegd is meer toeval (omdat het van de AQHA moet) dan wijsheid.
Bovendien is dit alleen bij de AQHA vastgelegd, dus heb je er in het kader van de Nederlandse chip/dna verhaal niets aan. En het dan systeem van de AQHA is zo lek als een mandje!! Je moet haren opsturen, maar dat kan in principe van ieder paard zijn. Het heeft ook een heel anders doel.

Het aandeel quarters (en paints) op de Nederlandse paardenpopulatie is klein, dus voor deze discussie ook niet zo heel erg relevant.
Ik weet niet hoe dit bij de overige paarden werkt zit. Zijn er stamboeken die van alle paarden dna vastleggen (en controleren)? Hoe werkt dit bijv. ben het KWPN en NRPS?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:33

Citaat:
Heb jij bij jouw paard(en) DNA laten vergelijken met die van de beide ouders?

Bij mijn veulen moet ik dat nog doen, om in te kunnen schijven in het stamboek.
Mijn oude paard heb ik 12 jaar geleden verwaarloosd van het land geplukt, ingeladen en ik heb behalve een ondertekende koopovereenkomst en een DA keuring nooit meer wat aan gedaan.... Ook geen paspoort nee...
DNA heb ik pas een paar weken terug geregeld, omdat ik een paspoort schijn te moeten hebben. Was langs me heen gegaan...

Citaat:
En de chip in dat niet kreupele paard dan???? erook maar uitsnijden???

Die zit er dus niet in.
Hordes paarden zijn nog steeds nergens geregistreerd.

Citaat:
die ideeen die
jullie

hebben.. grenzen werkelijk aan het ongeloofelijke vwb het bedenken van fraudueze handelingen

Wie, behalve ik, nog meer dan?
En ik ben nog een brave burger, als je soms hoort (in de paardensport, maar ook in het gewone leven) wat mensen verzinnen, gaat mijn pet nog zelfs te boven!
Zo zijn mensen nou eenmaal.

Citaat:
En wat heeft de KNHS nu te maken met deze chipverplichting??? helemaal niets...

Nou in mijn ogen alles. Zij "vertegenwoordigen" het paardenvolk, zij adviseren, maken regels, denk aan de wedstrijden, zij hebben al deze info over chippen verspreid en gezwegen over DNA.
Citaat:
de KNHS kan alleen haar leden regels opleggen en niet iedere burger in NL.

Niet iedere burger in NL heeft ook een paard.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:39

Citaat:
Zij "vertegenwoordigen" het paardenvolk, zij adviseren, maken regels, denk aan de wedstrijden, zij hebben al deze info over chippen verspreid en gezwegen over DNA.

Dat geldt slecht voor een deel van het 'paardenvolk'. Ik heb bijzonder weinig te maken met de KNHS. En het deel wat ze wel vertegenwoordigen heeft ook de mogelijkheid om zijn stem te laten gelden bij zo'n organisatie. Een organisatie bestaat bij gratie van leden! Waarom nu nog je druk maken over de regelgeving en de rol van de KNHS daarin, dat is te laat. Dat was nuttiger geweest toen de regelgeving nog geen feit was.

En kunnen de verhalen 'van horen zeggen' of 'stond op internet' (alsof dat een betrouwbaar medium is?) beter niet gestaafd worden met feiten/studies/verwijzingen anders kan alles we geroepen en beweerd worden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:27

@Nicolletje: Niet iedere burger van NL heeft paarden, en toch geld deze regeling voor iedere burger... Daarnaast hoeft iemand die paarden heeft geen lid te zijn van de KNHS.
En waarom worden de andere verenigingen er niet bijgehaald? Zij hebben ook geadviseerd in deze. Als dat ene paard nog geen chip heeft waarom dan die chip uit dat kreupel paard snijden en de ene illegale praktijk na de andere voltrekken? (paard vermoorden en begraven in de achtertuin !!! ) Terwijl je heel simpel had kunnen zeggen dat de chip waarschijnlijk kapot is, dan was het andere niet kreupele paard gewoon gechipt... no problemo.

Inderdaad zijn hordes paarden nog steeds niet geregistreerd, we zitten ook nog volop in de overgangsregelingen.

Jij bent niet de enige die al van dit soort dingen heeft bedacht. En de afstamming van een paard is helemaal niet van belang voor de NL-overheid... die boeit het niet of een paard Jazz als vader heeft of hengst Piet van de overkant... Een chip/DNA is alleen om paard en papier aan elkaar te koppelen... En als ik jou DNA geregistreerde paard steel en laat chippen dan heb jij nog niet zo 1 2 3 een DNA vergelijk

@Ikke: heb je dat rapport nu gelezen?

@Cassidy: Ik heb iets meer vertrouwen in de medemens en durf sommigen wel op hun woord te geloven. En ga er niet van uit dat het papier bij mijn merrie eigenlijk bij een vermoord paard hoort waar de chip uitgesneden is en die begraven ligt in iemands achtertuin.

@Eleonoor: Een poos terug liep je nog te vertellen dat ze in Amerika geen gechipte paarden wilden hebben. En dat ze met giga claims zouden komen als een paard overlijden zou... Dat ze zelfs chips uit paarden lieten snijden en dat een paard overleden was tijdens die operatie...
Dat een DNA vergelijk negatief uitvalt hoeft niet altijd aan het betreffende paard te liggen... er kunnen overal op het traject van het haren trekken tot het terug krijgen van de papieren met code fouten gemaakt zijn.

Dat een veearts in dienst van Virbac er niets vanaf weet wil niet zeggen dat zulke rapporten niet bestaan en het kan ook aan de vraag liggen.... en mischien zijn er in NL geen extra onderzoeken gedaan omdat er al genoeg raporten geschreven zijn...
en een rapport is hier (even melden als de link het niet doet, ik kan hem even niet controleren omdat acrobat reader het niet doet)
www.vu-wien.ac.at/ai/PDF/Literatur-Chip ... nHoven.pdf
Hier staat een onderzoek in van 1973 tot 1988. (en nog wat samenvattingen van andere onderzoeken en testen met dieren en transponders)
http://animalagriculture.org/Proceeding ... nowles.htm
en deze had ik hier eerder ook al gepost. onderzoek begonnen in 1985 tot heden (2002 is deze conclusie gepubliceerd) Dus Eleonoor geen fabeltjes maar feiten die te bewijzen zijn... en geen "van horen zeggen" verhalen

En weer krijgt de KNHS op de kop.... die hebben alleen geadviseerd.. net als anderen.

eleonoor ik doelde helemaal niet op de financiële consequenties.... maar op bijv. dat je paard niet mee mag doen aan bijv. een merriekeuring van een stamboek omdat het paard niet gechipt is, een medicijnkastje dat op slot blijft omdat het paard niet gechipt is.... verzekeringen die op den duur een chip verplicht stellen als voorwaarde etc.... Daar ooit aan gedacht?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:39

Alane schreef:
verzekeringen die op den duur een chip verplicht stellen als voorwaarde etc.... Daar ooit aan gedacht?

Jawel, aan gedacht. En nagevraagd. Op dit moment nog geen konsekwenties voor verzekering bij een niet gechipt paard. Maar op het moment dat het wel komt zal de beslissing van de verzekering me niet ertoe zetten om mijn paard alsnog te laten chippen. Dan gaan ze allebei uit de verzekering.

Nogmaals, dat medicijnkastje dat op slot blijft moet ik ook nog maar zien. Op het moment dat de beslissing gemaakt moet worden om mijn paard te laten chippen omdat er anders niet de goede medicijnen toegepast kunnen worden zien we wel verder. Op dit moment heb ik het paspoort, met de ontheffing.

Trouwens Alane, ik weet niet hoe jij tegenover alternatieve geneeswijzen staat, maar ik heb gehoord dat de chip bij bijv. Acupunctuur de meridianen in een paard kan verstoren. Homeopaten waren in het begin ook niet blij met de chip, en zeiden dat sommige behandelingen niet mochten als er een chip in het paard zit.

Bovendien stond er duidelijk in de brief van het PVE dat de verleende ontheffing ongeldig wordt op het moment dat men in heel Europa gaat chippen. Dus we wachten gewoon af tot het zover is. Tot die tijd komt er geen chip in mijn paarden.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:44

Citaat:
Op dit moment nog geen konsekwenties voor verzekering bij een niet gechipt paard.

Dit geldt niet voor alle verzekeringen (bijv. in geval van afkeuren zonder euthenasie)! Dus als je niet chipt, vraag het na bij je verzkering om niet voor verassingen te komen te staan op het moment dat je daar echt niet op zit te wachten!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:54

Cassidy schreef:
Trouwens Alane, ik weet niet hoe jij tegenover alternatieve geneeswijzen staat, maar ik heb gehoord dat de chip bij bijv. Acupunctuur de meridianen in een paard kan verstoren. Homeopaten waren in het begin ook niet blij met de chip, en zeiden dat sommige behandelingen niet mochten als er een chip in het paard zit.

even offtopic: en niet om daarover te discusieren.
De meeste homeopaten zijn ook niet blij met de reguliere geneeskunde voor mensen en dieren, dus zal de chip daar geen uitzondering op zijn.
Ik kan niet zeggen dat ik geen alternatieve geneeskunde zou laten toepassen op mijn dieren omdat ik nog niet voor die keus heb gestaan. Wat ik wel weet is dat wanneer de reguliere geneeskunde mij dier niet verder kan helepen (incl. SO) en het dier heeft zichtbaar pijn dat ik er niet mee door zou blijven dokteren.