Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:46

NickAltena schreef:
Hahaha ..ik zal niet al je stukjes appart gaan beantwoorden hoor maar uhhh tjonge jonge...je hebt ze wel uitgezocht.....ook vast een bezoeker van de PN site ???

Nee, al tijden niet meer. Vroeger toen het nog gewoon de homepage van Frans was regelmatig op gekeken, maar toen het forum en de hele handel erbij kwam ben ik afgehaakt. Toevallig vorige week nog even op het forum gekeken, maar daar werd ik niet vrolijk van.

Citaat:
Het feit dat je paard er bij het donker worden niet zo vrolijk bij loopt en naar binnen wil kan inderdaad waar wezen ja....ik zou zeggen laat de ogen eens controleren van dit paard....
Ook op de PN site is een schrijfster aanwezig die zo´´n paard heeft....in paniek in het donker ....simpelweg omdat ze niks meer ziet dan...
Uiteraard zeg ik dan niet laat maar lekker buiten staan.....ik schreef het al eerder...ik ben tegen elk geweld van een dier...in wat voor een vorm dan ook ...dus ook geestelijk geweld...en mijn zal je echt niet horen mopperen hoor dat jij dan je paardje naar binnen zet....maar ...
Op zo´n site als PN zal je dan wel gezegd worden....kun je geen grotere stal maken of de wanden er tussen uit zodat je paard wat meer ruimte heeft om in beweging te blijven...dit is noodzakelijk voor zijn/haar voeten....dat weet jij als draverman maar als te goed....

Groeten Nick Altena

Ik ben een dravervrouw Lachen. Al zo'n 22 jaar.

Ik rij mijn paard in de winter altijd in het donker, onze drafbaan heeft nl geen verlichting. Ik ben nachtblind en vertrouw dus volkomen op de ogen van mijn paard. Die ziet alles prima en loodst me perfect de baan rond, ook als het bewolkt is of als er geen maan is. Aan haar ogen zal dus niks mankeren.

Dit paard is 18 jaar oud, staat al 17 jaar op ijzers en heeft prima voeten. Is nooit kreupel geweest op 1 peesblessure 14 jaar geleden na, heeft nooit iets aan de voeten gemankeerd en wordt nog 5 dagen per week bereden.

In de zomer staat ze de hele dag op het land, in de winter haal ik haar zo veel mogelijk de box uit. Meerdere uren per dag in ieder geval.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:51

promptertje schreef:
@Nick Altena, vraag over ijzers: hoe zou ik mijn dravers zonder ijzers kunnen trainen? dagelijkse arbeid: zo'n 10 km draven over een semi-verharde trainingsbaan (puin met rulle bovenlaag van zand met schelpen), en dan helemaal als 1 van de paarden de voet van nature op de buitenkant laat landen, zodat de hele buitenkant weg slijt?

Ik zie daar echt geen andere oplossing voor dan een ijzer eronder, en om de schadelijkheid daarvan te beperken elke 4 weken verleggen/nieuw ijzer eronder.

Ik ben het met je eens dat de meeste paarden zonder ijzers zouden kunnen, maar voor ons werk ben ik daar niet van overtuigd. Ik heb mijn merrie 3 jaar zonder ijzers gehad, maar het was geen doen, en door de scheve slijtage krijg je ook teveel druk op m.n. de buitenkant van het kogelgewricht. Hoefschoenen is geen optie, want te zwaar, met een verkeerd zwaartepunt dat ten koste gaat van de snelheid en de zuiverheid van de draf.

Vast bedankt voor antwoord Lachen .

Als je niet dezelfde draverman bent als op onze site dan raad ik je aan daar eens mee van gedachte te wisselen...
Niet persoonlijk bedoelt maar ik heb het om verschillende redenen niet zo op dravermensen in het algemeen.
Er zitten tussen deze mensen nml. maar zeer weinig mensen die handelen vanuit het paard...meer vanuit prestatie en knip....en das iets wat mij tegen staat....vandaar dat ik hier niet over ga discusieren...

En das dan weer een eigenschap van de site zoals PN....als ik ergens niet op wil reageren doe ik dat niet...teneerste omdat ik geen verstand van dravers en de technieken daarvan heb en ten 2de omdat deze mensen altijd vanuit die prestatie blijven denken...

Omdat je met zoveel vragen aankomt zetten en toch blijkbaar een antwoord verwacht...ik ben geen alwetende...maar goed...om je een plezier te doen...

Simpel gezegd...ik zou vragen om uitleg....over het feit dat als jij het 3 jaar wel hebt geprobeerd wat toen dan de redenen waren dat ze dit wel 3 jaar vol hebben kunnnen houden (want dit is dus iets dat ik dan al niet snap) en daarna zou ik zeggen...dan ga je toch minder rijden als de hoeven sneller slijten dan ze kunnen groeien? Of anders (lees natuurlijk)bekappen?

Het kan door verschillende oorzaken komen dat die hoeven niet snel genoeg groeien...een verkeerde bekapping kan er daar een van zijn...voer een ander....
Over het algemeen...en zo praten wij daar...niet gericht op een specifiek paard....over het algemeen kan een paard dat op een natuurlijke manier bekapt is ook deze afstand lopen zonder beschadiging aan de hoeven....er zijn er vele die dat doen....
Over gewichten en dergelijke kan ik geen zinnig woord zeggen ...geen ervaring...

Deel je probleem op het forum daar en wie weet heeft iemand een oplossing....maar hou wel in je achterhoofd over de manier waarop wij daar denken...das geen standaard en zeker geen dravers gedachte !!

Groeten Nick Altena

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:54

promptertje schreef:
Ik ben een dravervrouw Lachen. Al zo'n 22 jaar.

Ik rij mijn paard in de winter altijd in het donker, onze drafbaan heeft nl geen verlichting. Ik ben nachtblind en vertrouw dus volkomen op de ogen van mijn paard. Die ziet alles prima en loodst me perfect de baan rond, ook als het bewolkt is of als er geen maan is. Aan haar ogen zal dus niks mankeren.

Dit paard is 18 jaar oud, staat al 17 jaar op ijzers en heeft prima voeten. Is nooit kreupel geweest op 1 peesblessure 14 jaar geleden na, heeft nooit iets aan de voeten gemankeerd en wordt nog 5 dagen per week bereden.

In de zomer staat ze de hele dag op het land, in de winter haal ik haar zo veel mogelijk de box uit. Meerdere uren per dag in ieder geval.

Dan zou ik zeggen wees zuinig op je paardje ...de meeste waren al bij de slager beland door problemen.....en ga zo door...

Groeten NIck Altena
Sorry voor de betiteling man...ik kan aan de naam niet zien wie er achter de toetsen zit en om bij iedereen eerst naar het profiel te kijken kost me te veel tijd...ik hoop dat je me dat niet kwalijk neemt...

Duende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:55

Aan Nick

Ik heb een tijdje meegelezen op jullie forum en het valt me gruwelijk op dat de meeste van jullie daar die fanatieke aanhanger zijn van pn alleen maar adviezen geven die ergens zijn beschreven en totaal niets vanuit eigen ervaringen weet. is het niet zo dat die frans ook nog pas maar 4 jaar een paard heeft? Hij snapt volgens mij niets van paarden alleen wat hij als theorie geleerd heeft Ik vraag me af van welke site op internet hij zijn eigen website gemaakt heeft.

maar ik heb vaak genoeg gelezen dat mensen die het net ff anders doen, compleet ingemaakt worden door jullie onervaren horsemen en dat tegen mensen die al meer dan 20 jaar paarden hadden en dan wil ik het ook niet eens over taalgebruik hebben daar Nee een leuke sfeer hangt daar niet maar dat kan ook niet anders als je geen respect hebt voor wat een ander met zijn /haar paard doet

Ik kom net van dat forum en in # 16594 wordt door iemand mooi beschreven hoe een paard nou WERKELIJK in de natuur leeft ... en dan wel gaan zitten zeuren over een bitje dat in alle gevallen volgens hun pijnlijk is ...hoe zacht je handen ook zijn ? :S Maar Frans zegt zelf dat hij nog nooit met een bit gereden heeft en dat hij dat ook niet durft dus hoeveel is zijn advies kwa rijden betreft dan waard?
Nee ik vind het daar byzonder onprofessioneel omdat daar constant rellen uitbreken en dat heeft ECHT niets meer met paarden te maken maar met mensen die een meer natuurlijkere weg zoeken en die niet in hun waarde worden gelaten door de fanatics

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:55

Proest... als er iemand vanuit haar paarden denkt dan is het Promptertje wel. Als er ook iemand goed opgevoede volgens NH-methodieken getrainde paarden heeft, dan is het Promptertje wel. Ik zou zeggen... lees eens gewoon wat ze schrijft. In plaats van dat je hinein interpreteert wat je denkt dat er staat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:59

memory schreef:
Wat ik dus niet snap is dat je ondanks de theorie over de natuurlijke voorkeur van paarden je toch kiest voor een systeem wat niet past bij de behoeftes van het paard...
Ik zou bijv. gaan zoeken naar een loopstal. Waar ik moeite mee heb is als je je verdiept hebt in de theorie van natuurlijk bekappen je dan toch nog kiest voor rondom ijzers. Wat is dan je afweging om er toch ijzers onder te slaan? Natuurlijk bekappers moeten altijd verantwoorden waarom ze de hoeven van hun parden zo houden. Zullen we voor de verandering het verhaal eens omdraaien...Waarom hebben jullie ijzers? Ben benieuwd naar de argumentatie!
Of het alleen is omdat dat is wat past bij jouw persoonlijke wensen (droog paard in winter ivm niet kledddernat paard willen bijv) of dat er ook een gedegen wetenschappelijke basis achter zit...

Memory: ik zie een paard als individu. Ik kijk naar de behoeftes en wensen van het paard. Een gedegen wetenschappelijke basis is het dus niet. Ik geloof dat je '1 paard' nauwelijks een goede steekproef kunt noemen Haha!.

Ik heb niets tegen natuurlijk bekappen. Als mensen een bewuste keuze gemaakt hebben prima Lachen.

Waarom heeft mn paard rondom ijzers? De hoeven van mijn paard hebben nogal de neiging te gaan scheuren en alle kanten op te gaan groeien als er geen ijzers onder zitten. Met ijzers blijven ze netjes in model en blijven de scheuren controleerbaar.

Over de deken. Weer kijk ik naar mn eigen paard. Hij verliest heel gemakkelijk gewicht. Als hij het koud heeft dan trekt hij heel snel helemaal in. Al zn energie gaat dan zitten in 'warm worden' en het lukt hem dan gewoon niet meer om alleen met zn voer warm te blijven (en ja, hij krijgt zeker genoeg voer en heeft regelmatig ruwvoer 'over'). Daarnaast vraag ik toch wel wat arbeid van hem. Ik heb dus liever een paard met genoeg energie en een deken op die ook niet al te erg afvalt in de winter dan een paard dat de hele dag bezig is met warm blijven, mager wordt en geen zin meer heeft om te rijden.
Hij is overigens niet geschoren en heeft dus nog steeds redelijk wat vacht. In 'gebruiksgemak' heb ik eigenlijk meer werk aangezien ik nu na een lange rit bezig ben met zweetdeken. Na een paar uur borstelen en deken verwisselen. Als ik geen deken op paardlief had gehad dan was het 'uitstappen, laten rollen en klaar' geweest Haha!.

Daarnaast vind ik eigenlijk dat er nogal makkelijk gepraat wordt over 'dan sloop je toch een wandje weg' of 'dan zet je hem toch ergens neer met een schuilstal en een landje' . Ik weet niet in welke omgeving jullie wonen, maar hier in de Randstad is de ruimte nogal schaars. Ik ben al heel blij dat ik knollie ergens heb kunnen stallen waar ik drie tot 4 keer per week een fijne buitenrit met hem kan maken Lachen.

Let wel: ik praat hier continue over mijn eigen ervaringen met dit specifieke paard. Als ik later ooit een ander paard heb dan kunnen daar natuurlijk hele andere dingen belangrijk voor zijn.
Laatst bijgewerkt door Apple op 13-11-04 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:59

NickAltena schreef:
Als je niet dezelfde draverman bent als op onze site dan raad ik je aan daar eens mee van gedachte te wisselen...
Niet persoonlijk bedoelt maar ik heb het om verschillende redenen niet zo op dravermensen in het algemeen.
Er zitten tussen deze mensen nml. maar zeer weinig mensen die handelen vanuit het paard...meer vanuit prestatie en knip....en das iets wat mij tegen staat....vandaar dat ik hier niet over ga discusieren...

En das dan weer een eigenschap van de site zoals PN....als ik ergens niet op wil reageren doe ik dat niet...teneerste omdat ik geen verstand van dravers en de technieken daarvan heb en ten 2de omdat deze mensen altijd vanuit die prestatie blijven denken...

Tsja.. nou probeer ik open te staan voor iemand anders, ik probeer te vragen hoe ik het natuurlijker zou kunnen doen en dan krijg ik zo'n reactie Scheve mond. Over generaliseren gesproken... En nogmaals, ik kom niet op de site van PN, kom alleen maar op bokt en af en toe op savvy-nl.

Citaat:
Simpel gezegd...ik zou vragen om uitleg....over het feit dat als jij het 3 jaar wel hebt geprobeerd wat toen dan de redenen waren dat ze dit wel 3 jaar vol hebben kunnnen houden (want dit is dus iets dat ik dan al niet snap) en daarna zou ik zeggen...dan ga je toch minder rijden als de hoeven sneller slijten dan ze kunnen groeien? Of anders (lees natuurlijk)bekappen?

Hier kan ik niet zoveel mee Lachen. De drie jaar zonder ijzers liep de merrie lekker op een stoeterij niks te doen. Ga je ermee trainen, dan slijten de ijzers te snel. En minder rijden? Eh sorry, zo natuurlijk ben ik niet, wij trainen de paarden (veel bewegen is toch zo belangrijk, lees ik net in je vorige antwoord aan mij Verward ) en als de voeten te snel slijten dan ga ik niet minder trainen, maar sla ik er een ijzer onder.

Citaat:
Deel je probleem op het forum daar en wie weet heeft iemand een oplossing....maar hou wel in je achterhoofd over de manier waarop wij daar denken...das geen standaard en zeker geen dravers gedachte !!

Oftewel - dialoog is niet mogelijk, ik denk in "draversgedachten", het forum is "wij" en ik ben de "dravermens waar je toch al niet zoveel mee op hebt".

Sorry Nick, zoals ik al dacht, ik heb op dat forum niks te zoeken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:01

Op paardnatuurlijk is doorgedrongen dat er hier over gediscussieerd wordt Knipoog

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:16

Apple schreef:
Ik had jouw oorspronkelijke vraag geinterpreteerd als 'wat voor jouw paard het beste zou werken'. Ik heb hem dus ook beantwoord vanuit mijn persoonlijke ervaring (en mogelijkheden).

Natuurlijk, ik kan je ook foto's laten zien van paarden die het beter doen op het land dan op stal. De meeste paarden doen het waarschijnlijk beter op land dan op stal, daar twijfel ik ook niet aan.

Ik geef alleen aan dat in onze specifieke situatie met dit specifieke paard hij het beter doet op stal dan in de wei Lachen (en dat dit dus wel degelijk een factor is waar ik over na heb gedacht in de verzorging van dit paard).

Over dat slapen trouwens: ik weet dat mijn paard regelmatig languit, helemaal gestrekt ligt te snurken in zn boks. In de weide kan hij dit niet doen en hij doet het alleen in zn boks als hij zich op zn gemak voelt (en dus niet de eerste dag in een nieuwe boks oid). (maar dit is weer vanuit persoonlijke ervaring met dit specifieke paard).

Sorry...had ik moeten zeggen natuurlijk...
We praten op een site als PN zelden over een specifiek paard tenzij er een vraag beantwoord wordt van iemand....
In het algemeen...dat is wat je moet lezen in het merendeel van de berichten als we het hebben over je paard....
We hebben het over een doorsnee gezond paard dat op een normale manier bereden wordt....niet dus zoals sommige denken 1 uurtje in de week een rondje lekker sloffen langs de weg...er zitten daar mensen die dressuur rijden, springen met hun paard, mennen, en trials rijden van zo´n 40 tot 60 kilometer...maar ook mensen die inderdaad alleen recreatief rijden....algemeen dus......er zijn altijd uitzonderingen waar de info en raad niet voor zal werken of gelden.....en nogmaals wij verplichten niks...laten alleen zien dat er ook een andere kant is en dat men niet alles maar voor gewoon moet aan nemen.
JIJ hebt er over nagedacht....WIJ ook...we zijn er nu ook achter gekomen dat er mensen op onze site komen die alles maar klakkeloos aannemen wat we schrijven waardoor een stuk voor zichtiger geworden zijn in onze uitspraken.....een voorbeeld....
Er was iemand die op de site gelezen had dat je paard best zonder deken kan...ook in de winter....
De deken is er dus afgehaald en het paard wordt ziek....
Dan krijg je dus meteen een hoop comentaar dat de hele site onzin zit te verkopen , er dus niks van al die verhalen klopt....
Het klopt wel dat je paard zonder deken kan...ook in die winter en ook in de wei...maar je zal daar wel naar toe moeten werken...het is natuurlijk niet zo dat als je nu je paard op stal hebt staan met misschien wel 2 dekens, die mensen heb ik hier ook al gezien, je nu even die dekens er af moet halen en dan je paard naar buiten moet sturen...das vragen om ellende en dat is ook niet wat we zeggen !!!
Goed lezen...Alle info lezen....evt. vragen als je iets niet snapt en pas dan gaan denken hoe dit toe te passen op je zelf en je eigen paard.....als je er iets in ziet en er open voor staat....GEEN verplichtingen !!!
Het omgekeerde is meestal het geval...men komt even kijken...he een forum...even kostenloos aanmelden.....een paar berichtjes lezen....en dan een vraag stellen en meteen doen wat er gezegd wordt....dus uhhhh kan mijn paard echt zonder deken buiten in de winter in de wei???? ja hoor dat kan echt...wij doen het toch ook...en dan gaan ze aan de gang...want wij zeggen dat....dus moet en kan het zo.....
Hierdoor krijg je wrijving...verkeerde info op andere (zoals hier) site´s en gaat toch echt een goede informatieve site naar de knoppe door allerlei onzin verhalen die op het forum geschreven worden...de mensen die daar echt dagelijks bezig zijn gaan in de verdediging endaar rolt het balletje...de nieuwe komt weer kijken...ziet het gekibbel...schrijft daar weer over op een andere site...enz. enz. vannavond ook weer eentje geweest....ik noem geen namen maar die begrijpt misschien wat ik bedoel !!

Echt lezen...je leert er altijd wat van ook al ben je het niet met ons eens....en wil je meer leren...dan pas aanmelden en medelen in de wetenschap van velen.....
Groeten NIck Altena die bijv. alleen hier al weer uren zit te typen omdat er een lolbroek weer bezig is geweest....zo zie je waar we zoal mee bezig kunnen zijn...had mijn tijd liever op PN besteed maar wil niet dat hier een goeie site door de zeik gehaald wordt door iemand die daar zijn eigen ruiten ingegooid heeft en denkt dat op deze manier te kunnen vergelden....

Groeten Nick Altena

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:20

Hoi Nick,

Ik begrijp nu jouw berichten beter. Overigens heb ik een ander bericht over PaardNatuurlijk op slot gezet.

Het bespreken van andere forums is over het algemeen ook niet echt de bedoeling op Bokt, ieder zn doelgroep zeg maar. Deze discussie was echter binnen een aantal posts veel breder, nl over het 'natuurlijk paardenhouden' .

Vandaar dat de discussie nog open staat Lachen.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:35

promptertje schreef:
Oftewel - dialoog is niet mogelijk, ik denk in "draversgedachten", het forum is "wij" en ik ben de "dravermens waar je toch al niet zoveel mee op hebt".

IK praat hier over mijzelf...ik schrijf ook IK heb het niet zo op dravers mensen en heb je ook uitgelegd over het waarom.....ik zeg nergens dat iedereen op het PN forum zo denkt...er zitten daar zelfs draver mensen die er enorm veel leren !!!!
DAT zijn dan ook de mensen die je antwoord op je vragen gaan geven en niet ik....wat is daar op tegen?

Omdat ik op deze site zit moet ik ook iedereen accepteren en mijn eigen gevoelens opzij zetten? En die dan ook gaan beantwoorden op vragen waarvan ik geen kennis heb?? Nee dus...ik blijf mezelf ....maar wil wel leren !!!!!
Er zitten dan ookvele verschillende mensen.... een die enorm veel van kruiden weet ...of van telephatie, bachbloesem , hoeven en hoefschoenen....parellie mensen en clickeraars...medische onderbouwde mensen en ga maar door....
Degene die zich aangesproken voelt om jouw specifieke vragen over drafpaarden en hoeven te beantwoorden zal dat dan ook doen...niet ik...
Ik zal je daarintegen ook niet wegjagen...ben al blij als je serieus de site bezoekt en nadenkt over een manier die je misschien kan gebruiken...

IK heb ook dezelfde dingen geleerd als de gemiddelde ruiter hier...dacht ook dat het zo hoorde ...als er iemand open staat voor anderen dan ben ik dat ...dat kan ik gerust van mezelf zeggen...maar ik sta niet open voor bepaalde gedachtes die vreselijk indruisen op mijn gevoelens....dat zit niet in mij...de traditionele manier ken ik...en die wil ik niet....een reden waarom je me normaal niet veel ziet schrijven op site´s die mij niet zo aanstaan....die ontwijk ik...ik heb daar niks te zoeken en laat die mensen in hun waarde...en hun gedachtes....al zal ik ze misschien eens wijzen op de site zodat ze wel weten dat het anders KAN....zodat ze er over gaan denken !!! en dan beslissen wat ze zelf willen...wat bij hun paard past en bij hun zelf....

Hoop dat je toch een keer komt lezen....
Groeten Nick Altena
IK ben mezelf en wil mezelf in de speigel kunnen bekijken als een persoon...niet als meeloper om maar goede vriendjes te zijn met iedereen...

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:45

je schreef:
Hier kan ik niet zoveel mee . De drie jaar zonder ijzers liep de merrie lekker op een stoeterij niks te doen. Ga je ermee trainen, dan slijten de ijzers te snel.

Dit is niet waar je mee begon....dit heb je in eerste instantie niet gezegd dat je paard niks deed in die 3 jaar....vandaar...

dit schreef je ook...
En minder rijden? Eh sorry, zo natuurlijk ben ik niet, wij trainen de paarden (veel bewegen is toch zo belangrijk, lees ik net in je vorige antwoord aan mij )

Wij zijn dus wel natuurlijk...daarvoor is die site gebouwd....en onder bewegen verstaan we duidelijk iets anders ......bewegen voor een paard betekend dat hij zoals hij gebouwd is ....18 van de 24 uur in beweging is om te eten...eten te zoeken....de andere 6 uur is hij bezig met dromen...lopen om iets te bekijken , spelen met zijn maatjes en ga zo maar door....dit bewegen staat dus haaks tegen over het uurtje of 2 dat een gemiddeld paard uit de box komt om in de bak een poosje onder de man/vrouw rond te huppelen...of achter een kar...
Stilstaan voor zoveel uren is om diverse redenen voor een paard niet goed....niet eten ook niet maar das een heel ander verhaal....
Ik raad je aan om toch maar te gaan lezen hoor...zonder je van deze site af te willen halen.....maar dan begrijp je misschien ook net als onze Mod Apple beter waarover we het hebben...heb de indruk dat we nu stevig langs elkaar heen kletsen...
Groeten Nick Altena

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:51

Achter een kar zal niet zo best gaan Nick Knipoog

Ik heb alle natuurlijke sites van voor tot achter gelezen, ben lid geweest van diverse Nh-mailinglijsten, doe aan PNH - maar PN vind ik gewoon een beetje hinken op 2 gedachten.

Namelijk, je kunt een paard niet 100% natuurlijk houden in Nederland, en zeker niet als je er ook mee wil rijden. Rijden is niet natuurlijk, bekappen is niet natuurlijk (dat gebeurt in de natuur ook niet), de manier van fokselectie is niet natuurlijk. Alles blijft behelpen, snap je wat ik bedoel?

Oh ja, ik rij al 3 jaar bitloos met de oudste -valt je mee denk ik Haha!?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:53

Duende schreef:
Aan Nick

Ik heb een tijdje meegelezen op jullie forum en het valt me gruwelijk op dat de meeste van jullie daar die fanatieke aanhanger zijn van pn alleen maar adviezen geven die ergens zijn beschreven en totaal niets vanuit eigen ervaringen weet. is het niet zo dat die frans ook nog pas maar 4 jaar een paard heeft? Hij snapt volgens mij niets van paarden alleen wat hij als theorie geleerd heeft Ik vraag me af van welke site op internet hij zijn eigen website gemaakt heeft.

maar ik heb vaak genoeg gelezen dat mensen die het net ff anders doen, compleet ingemaakt worden door jullie onervaren horsemen en dat tegen mensen die al meer dan 20 jaar paarden hadden en dan wil ik het ook niet eens over taalgebruik hebben daar Nee een leuke sfeer hangt daar niet maar dat kan ook niet anders als je geen respect hebt voor wat een ander met zijn /haar paard doet

Ik kom net van dat forum en in # 16594 wordt door iemand mooi beschreven hoe een paard nou WERKELIJK in de natuur leeft ... en dan wel gaan zitten zeuren over een bitje dat in alle gevallen volgens hun pijnlijk is ...hoe zacht je handen ook zijn ? :S Maar Frans zegt zelf dat hij nog nooit met een bit gereden heeft en dat hij dat ook niet durft dus hoeveel is zijn advies kwa rijden betreft dan waard?
Nee ik vind het daar byzonder onprofessioneel omdat daar constant rellen uitbreken en dat heeft ECHT niets meer met paarden te maken maar met mensen die een meer natuurlijkere weg zoeken en die niet in hun waarde worden gelaten door de fanatics

Aan stukjes lezen heb je niks...lees dan ook de hele site en alle voorgaande berichten...
Het geen je naar boven haald dat er mensen zitten die niks van paarden weten zou je niet zeggen als je de mensen kent...
Deze man..ik heb da thier ook al geschreven ...schrijft de boeken waar misschien jouw leraar wel les uit heeft gegeven !!!
Ik ken er diverse mensen die al hun leven lang met en tussen de paarden leven....dat zijn dus de mensen waar je je vragen aan steld , ikzelf zit al dik 30 jaar tussen de paarden en deed dit al op de manier zoals op die site beschreven !!! hoezo geen ervaring??? Dik 30 jaar lang al voor gek uitgemaakt omdat ik zo dacht als daar beschreven...en toen bestond internet echt nog niet voor ons soort mensen hoor....Praktijk ervaring genoeg op die site zou ik zo zeggen...
Er komen echte ook mensen die net 14 / 15 jaar zijn en misschien 2 jaar paardrijden....ook deze mensen geven soms advies.....mocht er aan die antwoorden iets niet kloppen dan zal daar zeker door de ervaren mensen ingegrepen worden en op gewaarschuwd worden dat die info niet aannemelijk is....
Groeten Nick

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:58

promptertje schreef:
Achter een kar zal niet zo best gaan Nick Knipoog

Ik heb alle natuurlijke sites van voor tot achter gelezen, ben lid geweest van diverse Nh-mailinglijsten, doe aan PNH - maar PN vind ik gewoon een beetje hinken op 2 gedachten.

Namelijk, je kunt een paard niet 100% natuurlijk houden in Nederland, en zeker niet als je er ook mee wil rijden. Rijden is niet natuurlijk, bekappen is niet natuurlijk (dat gebeurt in de natuur ook niet), de manier van fokselectie is niet natuurlijk. Alles blijft behelpen, snap je wat ik bedoel?

Oh ja, ik rij al 3 jaar bitloos met de oudste -valt je mee denk ik Haha!?

Haha ...al drie jaar bitloos en dan achterop een kar???? toevallig een hele discussie daar over het wel of niet kunnen van bitloos/mennen...
Jammer dat er zo weinig mensen zijn die dit aan kunnen tonen dat het toch werkelijk kan.....
Ijzerloos achter een kar is een probleem heb ik gehoord ja...heeft te maken met de afzet? of zo...op de weg kan wel , zijn er verschillende aanwezig die dat doen...de een met hoefschoen de ander blootvoets ...maar wedstrijden NOG niet....er zit er wel een over te denken hoe dat op te lossen....

Groeten Nick

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 01:00

In de drafsport bestaat al meer dan 50 jaar een bitloos hoofdstel om mee te mennen, een zgn fahrhalster. Tijd ver vooruit hoor, die dravermensen Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 01:02

Ja ik stort me ook nog maar ff in de strijd. Er zijn meer PN websites hoor. Frans heeft misschien dan wel relatief kort paarden, maar heeft er wel een complete studie van gemaakt!

Soorgelijke websites:

www.horsemanship.org
http://www.paardenwerkplaats.nl/strasser/vergelijk.php
http://www.xs4all.nl/~hoefsmid
http://www.horsesgonatural.com

http://www.barefoothorse.com

Opvalt is dat alle sites ongeveer hetzelfde over stallen/dekens etc. schrijven. Er zijn wat kleine verschillen in manier van bekappen. Zo snijdt 'strasser' wel in de zool en anderen weer niet.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 01:08

promptertje schreef:

Hier over wil ik nog even in haken en dan sluit ik af....
Een dialoog is zeer wel mogelijk....ook al denk je in dravers gedachte....als je in je achterhoofd ook ONZE manier van denken houd en vooral ons ook in onze waarde laat !!
Op een normale volwassen manier is er altijd te praten....dat kan hier ook dus hee waarom elders niet...al geloof ik dat het op deze site ook wel eens goed botst....maar daar zijn forums toch voor...je moet toch kunnen discusieren....als iedereen het met elkaar eens zou zijn dan had een forum geen bestaansrecht meer....
Maar kom niet om de boel op stelten te zetten zoals sommige doen....dan heb je inderdaad het verkeerde forum en zullen er mensen als een blok op je vallen....het blijft een speciale site met vreemde mensen ....die best luisteren willen en ook uit willen leggen van het waarom.....er zit ook een logica achter....we roepen echt niet zo maar wat...en de meeste mensen gaat het toch om het welzijn van het dier ...dat hebben we dan toch al gemeen of niet?....

Groeten Nick Altena die er nu toch echt weer vandoor gaat....tis alweer laat en morgen vroeg ga ik eens naar een clicker training kijken...voor het eerst in die dik 30 jaar denk ook ik nml. een andere manier te hebben gevonden om diervriendelijk mijn paarden iets te leren ...zo zie je ...ook ik sta best open voor andermans gedachte hoor...en vele met mij...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 01:08

Arabesk schreef:
Ja ik stort me ook nog maar ff in de strijd. Er zijn meer PN websites hoor. Frans heeft misschien dan wel relatief kort paarden, maar heeft er wel een complete studie van gemaakt!

Soorgelijke websites:

www.horsemanship.org
http://www.paardenwerkplaats.nl/strasser/vergelijk.php
http://www.xs4all.nl/~hoefsmid
http://www.horsesgonatural.com

http://www.barefoothorse.com

Opvalt is dat alle sites ongeveer hetzelfde over stallen/dekens etc. schrijven. Er zijn wat kleine verschillen in manier van bekappen. Zo snijdt 'strasser' wel in de zool en anderen weer niet.

Ik weet het Arabesk, ben ook nog lid geweest van de strasser-lijst Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 01:11

Nick, ik denk niet in 'draversgedachten', ik denk in 'paardengedachten' en ik heb toevallig dravers - maar ik heb dressuur gereden, ik doe aan PNH, kortom niet zo snel in 1 hokje stoppen Lachen

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 01:25

SuperYola schreef:
Ik ben een tijdje bij PaardNatuurlijk geweest, en als leek moet je daar dus niet komen, want als je een vraag stel over hoefijzers, bitten of weet ik wat, gaan ze gelijk in de aanval. Alles moet zo natuurlijk mogelijk en dan komen ze met hoefschoenen, en hoe natuurlijk zijn die dan?

Ze voeren enkel hooi en gras en stallen zijn ook al uit den boze......
denken ze aan de paarden of aan hun portemonee?

Zo, en dan nu nog even naar de kern van deze zaak...want ook dit wil ik voor al deze lezers hier toch nog wel even recht zetten....
Het is niet de bedoeling dat ik hier reclame ga zitten maken voor een andere site...dat kan ik begrijpen..maar deze Super Yola is bij ons bekend onder diverse namen...
Zoals reeds gemeld is de site waarover deze man spreekt een bijzondere site....een hele serieuse site met mensen die alle mogelijke moeite doen en tijd besteden om vragen te beantwoorden....
Deze man heeft daar op die site behoorlijk misbruik gemaakt van de goed gelovigheid van die mensen die daar hun hart en ziel in leggen....mensen die hem WEL hebben willen helpen met in hun hoofd dat deze man serieuse vragen aan hen stelde....
Ik zal hier geen details gaan bepreken maar wil wel even zeggen dat de beslissing om deze man van de site te weren een hele unieke beslissing was die nog nooit eerder was ondernomen....dat houd toch wel wat in over de aard waarin deze man bezig is geweest....zoiets gebeurd niet zomaar...
Een ieder denkt er het zijne maar van...Ik voelde me geroepen om deze waarschuwing te plaatsen....ik kan dit onderbouwen en klets niet zomaar wat in de ruimte...geen valse beschuldigingen maar leesbare feiten voor een ieder openbaar op het net !!

Omdat deze man mijn geloof in mensen zo erg gekrenkt heeft , vrienden heeft bedonderd en bedreigd, zal ik hem nog tijden blijven volgen...waar hij zich ook aanmeld onder wat voor een naam dan ook om anderen voor zijn praktijken te waarschuwen! Deze man is geestesziek! Tuin er niet in zoals ook wij deden....hij heeft er plezier in om anderen te bedonderen
Voor de moderators van deze site....kijk eens naar zijn ip nummer , schrijf hem op en hou hem in de gaten !!!!
Uw eigen keus wat er mee te doen....
Voor zover...
Nick Altena

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 01:35

promptertje schreef:
Nick, ik denk niet in 'draversgedachten', ik denk in 'paardengedachten' en ik heb toevallig dravers - maar ik heb dressuur gereden, ik doe aan PNH, kortom niet zo snel in 1 hokje stoppen Lachen

Ik ook niet Promptertje...geen hokjes ...echt niet...
Doe mijn eigen gang ..al jaren...
Zal wel even uitleggen waarom dravers mensen mijn meteen uhhh nou ja je snapt me wel...
De meeste dravers die ik tot nu toe tegen ben gekomen denken echt alleen aan die prestatie...met 1,5 al voor de kar vind ik dus echt niet kloppen....dat zijn dan de paarden die ik te zien krijg ...die naar de slager kunnen omdat ze op zijn...
Ijzers heb ik zowiezo al een probleem mee maar begrijp dat je daar in die sport niet zonder kunt...tja ik ben simpel en zeg dan ...dan maar geen wedstrijden...
Ben niet helemaal debiel dus snap ook wel dat je niet zomaar je ijzers eronder uit haalt en de sport op wil geven...
Toch wijzen we iedereen...ook die dravers mensen wel op de feiten...dat zit nou eenmaal in ons (mij en sommige anderen)
Het doet me toch goed om zo af en toe toch te lezen dat er ook in die draversport wel nagedacht wordt over een misschien wat diervriendelijker manier van paard houden...diervriendelijker manier in mijn ogen dan...Hoop dat je daar wat van snapt en er ook begrip voor hebt...net als ik begrip heb voor het feit dat je niet zomaar iets opgeeft omdat een ander het nou zo zegt...zoiets moet groeien...
Ik hoop wel dat deze paarden na hun wedstrijden wel hun ijzertjes af mogen...maar heb daar bij jou wel vertrouwen in....zeker als je het verhaal over de hoefwerking hebt gelezen....
Groeten en trusten..ik ga nu echt...
Nick Altena

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 01:39

promptertje schreef:
In de drafsport bestaat al meer dan 50 jaar een bitloos hoofdstel om mee te mennen, een zgn fahrhalster. Tijd ver vooruit hoor, die dravermensen Knipoog

Kun je me over dit halster wat meer info geven..een site link ofzo?
Deze info is natuurlijk zeer welkom onder sommige van ons.....dat snap je nu wel denk ik Haha!

Groeten Nick Altena

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:06

Waar is de topicstarter trouwens gebleven?? Knipoog

Duende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:22

Hoi Arabesk,

Het is heel mooi als iemand een studie maakt, maar dan zegt hij dat alle paarden hetzelfde zijn....in een hele grote lijn heeft hij gelijk maar als je ervaring hebt met verschillende typen of rassen in verschillende rijstijlen ...dan WEET je gewoon dat het niet zo zwart/wit is, en het advies wat daar gegeven wordt kan dus in de meeste gevallen niet door ervaring onderbouwd worden alleen theoretisch wat ik op zich best wel gevaarlijk vind voor degene die zelf ook niet echt ervaren is.