waarom kiezen mensen altijd de harde aanpak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:55

Ja maar Shana, doen mijn paarden ook.............ook zonder slaan en ook zonder Voest Haha!:D

Snap je nou de irritatie

Daarnaast werken bij paarden als matador maar een ding, en das echt gewoon lichamelijk geweld.

Ik heb het met vlieg ook gehad. Die heb ik ook iets op zn sodeflikker moeten geven voordat hij ook maar iets van respect voor mij had.

80% van de paarden kan je gerust met alleen je lichaamstaal aan. de andere 20% is daar te slim voor

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:23

oke, ik doe ook aan NH met mijn paarden, maar ik ga er niet over opscheppen echt niet. Maar er zijn ook mensen die de manier van NH misbruiken en het verkeert toepassen op hun paard en dan krijgt gelijkd e methode van NH een slecht naam heel erg vind ik dat. Ik vind gewoon je kan je paard op verschillende manieren opvoeden als jij en je paard er maar gelukkig bij voelen en als jij er niet mee eens bent hoe iemand anders zijn paard opvoed, LAAT die gene in zijn WAARDE. Je mag altijd je mening geven erover maar er is ook een lijn. probeer dan ook niet je methode aan iemand ander to te dwingen.

Zo dat moest er ff uit, dit is voor niemand persoonlijk gewoon tegen iedereen op de wereld die dit leest Lachen

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:28

DePennyBitch: Jij had je paard niet vanaf zijn veulen afaan klopt dat? Want ik heb mijn paarden van 1 a 2 jaar dus ik heb ze helemaal naar mijn hand opgevoed, dan gaat het ook veel makkelijker zonder slaan, Want als je een paard koop van bijv. 8 jaar dan hebben ze al andere baasjes gehad en dan laten die paarden ook niet zomaar over hun heen lopen door de eerste beste mens

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:54

[quote="DePennyBitch"][quote="shana"]ik lees steeds dat je niet mag toelaten om je paard over je heen te laten lopen en dat is waar !! maar dit kan ook op een andere manier dan slaan !

Ooit weleens een verloren uurtje bij de paarden in de wei gezeten? Gezien hoe die met elkaar omgaan? Een ongewenst iets van een medepaard wordt dan direct afgestraft met een mep of knauw.....

ben jij een paard?
Ik denk niet dat wat wij doen met paarden ook maar enigzins in de buurt komt van de communicatie die paarden met elkaar hebben, dus het blijft een beetje loze vergelijking.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:57

Niet echt Sanne.......... 99% van de problemen met paarden komen voort omdat een mens de lichaamstaal van een paard niet begrijpt en vice versa. Paarden bestuderen terwijl ze onderling bezig zijn is zo ongeveer het beste wat je kan doen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:00

Ik snap niet dat iedereen er van overtuigd is dat alles methodes hetzelfde zijn. Als je helemaal tevreden bent met wat je doet, laat je het toch gewoon lekker zo. De methode van de penny bitch bijvoorbeeld was absoluut niet de mijne geweest, net zo min als mijn methode waarschijnlijk de hare was geweest.
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 02-11-04 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:01

Eh... ik doe aan NH heb een schat van een merrie. Maar wel een hele slimme en dominante. Ik heb haar dus meermalen door de bak en de wei moeten jagen en op het juiste moment een welverdiende schop moeten geven, voor zij vond dat ze naar mij moest luisteren.

Nu zeggen mensen dat ik zo'n ontzettend lief paard heb. Maar als ik dat ontzettend lieve paard twee weken aan een heel erg lieve NH-er geef, dan wandelt dat lieve NH-getrainde paard over de lieve NH-er heen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:07

sanne83 schreef:
Ik snap niet dat iedereen er van overtuigd is dat alles methodes hetzelfde zijn. Als je helemaal tevreden bent met wat je doet, laat je het toch gewoon lekker zo. De methode van de penny bitch bijvoorbeeld was absoluut niet de mijne geweest, net zo min als mijn methode waarschijnlijk de hare was geweest.

hoe had jij zo iets opgelost dan ????

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:08

gijsenkim schreef:
Niet echt Sanne.......... 99% van de problemen met paarden komen voort omdat een mens de lichaamstaal van een paard niet begrijpt en vice versa. Paarden bestuderen terwijl ze onderling bezig zijn is zo ongeveer het beste wat je kan doen

ik bedoel dat je zo'n rechtstreekse vergelijking niet kan trekken. Ik denk dat je kan kijken en het proberen te begrijpen, maar dat je zelf nooit zo kan communiceren met een paard, gewoon omdat je geen paard bent. Je kan wel proberen er zo dicht bij mogelijk in de buurt te komen natuurlijk Haha!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 18:08

wat QHAhkbar zegt is waar !! een van mijn paarden is een mishandelde ruin van 12 jaar ! zijn vorige eigenaars probeerden dit paard te kraken door hem af te ranselen ! ik heb dit paard gekocht uit medelijden ! dit paard was toen ik hem kocht zo agressief , dit kun je gewoon niet geloven ! hij kwam met open mond , op zijn achterbenen op me af !
ik weet dus heus wel wat een agressief paard is !!
dit is dus ook het enige paard dat ik eens heb gemept omdat hij me gewoon aanviel , hij vertrouwde geen mensen meer en ik heb moeten met veel geduld zijn vertrouwen moeten winnen ! dit heeft me 2 jaar gekost en hij kreeg enkel een ferme knal als hij me aanviel ! 1 ferme knal op zijn donder en geen 20 !!!
ik ben met hem gestart met nh en dit paard is enorm veranderd!
daarom zei ik dat ik enkel een paard sla als ze me aanvallen ! mijn andere paarden hebben nog nooit een mep gekregen , maar die heb ik van veulen !
als ik deze dominante ruin als veulen had gehad , had ik er op dezelfde manier mee omgegaan als met mijn andere paarden en was hij waarschijnlijk niet zo een moeilijk paard geworden ! dit paard is werkelijk verknoeid door de mens !
nu is het een schat van een paard en ik heb hem zeer weinig moeten slaan hoor enkel als hij me aanviel !

paarden in het wild verkopen niet direkt een mep , ze verwittigen eerst ! als je uren bij je paard in de wei zit zie je dat eerst de oren naar achter gaan en dat ze even richting " stout " paard gaan , gaat dit "stout paard niet opzij dan krijgt hij een knal !
dit zijn meppen geven om de rangorde op punt te zetten en ik vind dat dit niet te vergelijken is met een paard maar meppen te verkopen omdat hij niet snel genoeg spint of niet op de trailer of zo wil !

de mens mag zich vereerd voelen dat we op zo een prachtig dier zijn rug mogen zitten , daarom vind ik dat de mens dit dier ook moet behandelen met respect !

hier kan je uren over twisten en ik heb geen zin om me hier steeds te moeten verdedigen !
ik ga op deze manier met mijn paarden om en daarmee basta !!

amen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:13

shana schreef:

paarden in het wild verkopen niet direkt een mep , ze verwittigen eerst ! als je uren bij je paard in de wei zit zie je dat eerst de oren naar achter gaan en dat ze even richting " stout " paard gaan , gaat dit "stout paard niet opzij dan krijgt hij een knal !
dit zijn meppen geven om de rangorde op punt te zetten en ik vind dat dit niet te vergelijken is met een paard maar meppen te verkopen omdat hij niet snel genoeg spint of niet op de trailer of zo wil !

amen! OK dan!

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:16

Sorry hoor maar als ik mijne af en toe geen mep geef met een zweep( nee niet zonder reden maar omdat hij mij aanvalt omdat hij geen zin heeft om te rijden of als hij een serie bokken geeft) dan lig ik er als dat een paar weken zo door gaat echt een keer gruwelijk naast en dan breek ik dus wel een keer een been, dan neemt hij het gewoon over van mij hoor.

Naar zachte aanpak luistert hij niet hoor, hij dendert als hij biks hoort gewoon door je heen( hij duwt jou gewoon opzij, niet dat ik hem dan een mep met een zweep geef maar dan wordt hij wel netjes op zijn plaats terug gezet ( met een duw of met een tikje) en wacht hij maar netjes op mij .

In het begin was ik best bang voor hem, bang dat ik te streng was, en bang om hem aan te pakken, en het werd steeds erger! Dus nu pak ik hem ook gewoon aan als hij me aanvalt in de wei( dat is gewoon een spelletje voor hem ofzo, of hij probeert me uit) dan jaag ik hem op dan crosst hij maar als een gestoorde aap door het land, geef ik hem maar een klap met dat halster op zijn sodemieter.

Ik schijt wel in mijn broek maar blijf staan niet te dicht in de buurt, niet zodat hij me kan trappen, na een tijdje staat hij gewoon in een hoekje en draait hij zich steeds om en probeer ik hem met opjagen en rustig vanuit een hoek dat hij het niet ziet te benaderen en zo te pakken, dan duurt t maar een tijdje maar heb wel zoiets na een poosje en nou is het genoeg, hij blijft soms gewoon rondjes om zijn as stappen zodat ik niet dichterbij kom als ik zie dat hij wil gaan bokken.

Heb ook wel eens gehad dat hij zooo vervelend was en maar bokken en bokken toen had ik hem opgejaagd en benadert toen hij in een hoek stond van schuin achter zodat hij me niet zag, toen had ik hem en toen heb ik hem een paar klappen op zijn lazer gegeven... Dit is misschien niet helemaal correct maar ik was het zo zat met dat irrtante supergevaarlkijke gedoe van hem, hij liep gewoon van de ene kant vd bak naar de andere kant vd bak, kom nou..

Hij heeft gewoon af en toe een klap op zijn sodemieter nodig, jammer dan, anders zit ik over een tijdje met een onhandelbaar verwend paard waar ik niks meer mee kan!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:17

Das niks anders dan ik of rk of dpb doet shana. Denk je nou werkelijk dat wij als een meppende mop door de stallen gaan. Lijfelijk geweld van het paard uit wordt door lijfelijk geweld van de mens uit bestraft........ en verder kan een paard in iedergeval aan de hand niet zulke zware dingen bedenken dat het ervoor gestraft moet worden door te slaan........

Een paard meppen verkopen omdat het niet genoeg spint is dom. Een paard meppen verkopen omdat het niet de trailer op wil is (buiten een aanmoedigend klop) ook vreemd. Soms moet een paard dat niet de trailer op wil even overtuigd worden dat echt de vooruit knop aan moet....... en in mijn ervaring kan dat het beste door even een bezen met de haren op de billen te leggen......

Zo zijn er verschillende dingen......... Maar niet NHers slaan echt niet in het wild op hun paarden hoor

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:19

en dat heb je nu niet dan Verward

(was reactie op berichtje hiervoor Haha! )

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:22

trouwens dit doet hij bijna nooit meer, bokken alleen onder de galop als je hem aanpakt, maar dan nog vaak niet.. Hij heeft wel eens gehad dat hij gewoon een paar weken niet te pakken was in de wei, stond ik water bij te vullen komt hij keihard op me af galopperen met de oren in de nek ik was doodbang, vooral omdat hij er bij ging bokken enz..of gericht bokken naar mij toe, dat soort geintjes

Nu ben ik nog wel bang maar als hij weer eens zo'n dag heeft dan pak ik hem wel aan en laat ik wel zien ik ben er ook nog=.. Als hij me aan zou vallen puur omdat hij geen vertrouwen had dan zou hij dit wel vakler doen denk ik.. Hij doet dit imo gewoon puur omdat hij me af en toe wil testen, zo'n eigenwijs is het gewoon!

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:25

sanne83 schreef:
en dat heb je nu niet dan Verward

(was reactie op berichtje hiervoor Haha! )

was dat tegen mij of niet?? Haha! Nee, nu weet hij wel zijn plaats en doet hij het zoals ik hierboven in mijn laatste stukje typte niet meer eens in de zoveel tijd.. Als ik hem niet aanpak dan blijft zich dit herhalen tot hij echt niet meer te pakken is.. Hij voelt dan gewoon dat ik er niks tegen durf te doen en dat gaat steeds verder net zolang tot hij me zo geintimideerd heeft dat ik nisk meer durf en hem alleen met een schepje biks durf te vangen omdat hij anders verrekt om te komen( dat bedoel ik dan wordt hij gewoon verwend)

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:43

damn....blijkbaar zijn er hier 2 soorten mensen: 1 die vinden het slaan makkelijker en sneller dus hoef je niet lekker lang bezig te zijn en de ander: die zijn voor de zachte en langzamere opvoeding.
Mijn paarden beginnnen gelijk vanaf 1 jaar met hun opvoeding en pas rond 3a4 jaar na het inrijden snappen ze me pas 100% en vertrouwen ze mijn ook 100% het is neit na een paar dagen zo me paard vertrouwd me

NEE het duurt wel jaren maar goed de een heeft het er voor over en de ander niet

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:51

weet niet of dat laatste ook tegen mij gericht was... zal wel.

Maar goed, ik ben geen voorstander van slaan.. Bij mijn vorige pony was het niet nodig, die beschermde mij, deed mij nooit iets, we waren twee handen op 1 buik, echt dat was een pony die zijn baasje beschermde echt heel lief en trouw was ze, dat was echt zo'n mooie band met haar..

Bij deze pony heb ik dat niet zo, maar zijn karakter is echt zo ( tegenovergesteld) anders echt een pony karakter, eigenwijs uitproberen enz... Ik sla hem bijna nooit alleen op dit soort momenten ( die sporadisch voorkomen of op momenten dat ik hem al tien keer heb gewaarschuwd met mij stem als hij maar doorloopt te drammen bijv steeds maar weer die dekens van het hek afgooien of steeds maar lopen draaien op de poetsplaats ( dit doet hij trouwens niet meer van dat draaien maar wel met die dekens en bijv zadels vh hek afgooien ) dan krijgt hij gewoon een tik op zijn neus na tien keer stemverheffingen.

Of als hij me aanvalt etc maar dan weet hij ook wel dat hij fout zit en ik begin echt niet in 1 keer te slaan, nee het is eerst rustig benaderen en rustige aanpak, maar als hij begint te bokken en alles aan toe dan begint het echt gevaarlijk voor mij te worden.. Ik moet toch niet ten koste van de lieve aanpak mijn nek of benen breken, dat is het mij niet waard...

Ik bedoel ik wil best voor de rustige aanpak gaan maar alleen als dat kan, ik kan bij hem niet steeds de rustige aanpka nemen want dan kun je wel zeggen heb gedult dat duurt jaren maar na een maand kan ik al niks meer met hem beginnen hoor als ik altijd maar aai poesje aai doe naar hem toe.. daar luistert hiju niet naar, na een altijd waarschuwingen is het voor mij genoeg dan, als ik dit niet doe loopt hij over mij heen, en dan mag je mij vertellen wat ik dan met zo'n onhandelbaar paard ga doen!

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:54

met andere woorden ik heb het sporadisch nodig om hem op zijn plaats te zetten. Meer niet en ook niet minder

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:08

QHAhkbar schreef:
damn....blijkbaar zijn er hier 2 soorten mensen: 1 die vinden het slaan makkelijker en sneller dus hoef je niet lekker lang bezig te zijn en de ander: die zijn voor de zachte en langzamere opvoeding.
Mijn paarden beginnnen gelijk vanaf 1 jaar met hun opvoeding en pas rond 3a4 jaar na het inrijden snappen ze me pas 100% en vertrouwen ze mijn ook 100% het is neit na een paar dagen zo me paard vertrouwd me

NEE het duurt wel jaren maar goed de een heeft het er voor over en de ander niet

en als je nou net zo als ik maar een half jaar de tijd hebt???? of minder??
Voor mij is het mijn werk. Ik moet het binnen een half uur voor elkaar krijgen..........

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:21

ach met een paard zonder vertrouwen heb ik de tijd wel ( mijn vorige pony was kopschuw heeft me veel tijd en gedult gekost maar op het einde kon ik alles, knippen enz, steeds een stapje verder geen slaan of iets in die richting dat helpt daar totaal niet bij ) maar wat mijn pony af en toe doet is gewoon pestbuien hebben, al een paard je uitprobeert, treitert, nou sorry hoor daar heb ik weinig gedult mee..

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 19:23

nou je zegt het zelf ! je beschouwt deze paarden als je werk en niet als je maatjes !

nh kost tijd ! dan heb je niet genoeg aan een maand ofzo !
mijn paarden zijn mijn maatjes en ik heb er plezier in om het vertrouwen dat ze in mij hebben te zien groeien ! een band opbouwen met je paard is iets apart en mooi !

als je je paarden beschouwt als je werk kan je er onmogenlijk een band mee krijgen ! dan is slaan de snelste en gemakkelijkste weg !!
ik zeg niet dat je heel de tijd loopt te slaan maar je zegt zelf dat je geen tijd hebt voor nh daarom zul je af en toe ze een tik moeten verkopen ! spijtig !!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:24

shana......... het is ook mn werk Haha! Haha! Haha!

zowel mijn lesklanten als de mensen bij wie ik werk zullen beamen dat ik wel degelijk een band opbouw met een paard

en nogmaals slaan doe ik alleen als een paard fysiek geweldadig naar mij toe word

en daarnaast krijg ik vaak de verwende bokken die door een wanabee NHer zijn opgevoed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:30

Wat mij weer opvalt is dat er gezegt word dat mensen zonder Nh alles oplossen met slaan
Nou sorry hoor, maar zovaak zie je mij niet meppen hoor.
Ja soms, dan kan die een tik krijgen, maar dat is niet zomaar, daar is het gewoon laten weten, het mag niet, al aan vooraf gegaan, net als bij de paarden die eerst de oren in de nek draaien en bij verder geklier een keer meppen.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:33

runningkawa schreef:
Wat mij weer opvalt is dat er gezegt word dat mensen zonder Nh alles oplossen met slaan
Nou sorry hoor, maar zovaak zie je mij niet meppen hoor.
Ja soms, dan kan die een tik krijgen, maar dat is niet zomaar, daar is het gewoon laten weten, het mag niet, al aan vooraf gegaan, net als bij de paarden die eerst de oren in de nek draaien en bij verder geklier een keer meppen.

precies zo doe ik dat ook

maar shana jij mag me dan wel vertellen wat ik moet doen als mijn paardje niet luistert en geweldadig wordt, als ik dan nog steeds aai poes aai doe valt er na een tijde niks meer met hem te beginnen, zou dan graag willen weten wat voor oplossing jij hiervoor geeft..