De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 11:06

@ Ymke: er zijn twee soorten vlas: eetbare en niet-eetbare. Verzeker jezelf ervan dat je de niet-eetbare hebt aangeschaft. De niet-eetbare (heeft een behandeling gehad) is wel wat duurder. De staleigenaresse had er 2 pakken eetbare en 2 pakken niet-eetbare ingedaan. De eetbare meer onderop en licht gemengd met de niet-eetbare.

Mijn merrie staat er a.s. zaterdag 4 weken op. Het begint nu wel erg vies te worden. De rode plekken worden duidelijk zichtbaar. Even kijken of het een kwestie is van veel vlas bijgooien of helemaal leeghalen? Ga er vanavond even over in overleg met de stalhoudster.....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:09

Ik merk nu dat de Rapsodie behoorlijk samenpakt in de hoeven van mijn paarden. De jonkies hebben daar niet zo heel erg last van, maar mijn oudste merrie staat echt op van die klompjes en komt met zere voeten de stal uit. Ik moet ze echt uitkrabben, anders komt ze niet weg op de straatstenen ... ben ik de enige met dit probleem?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 11:10

Mijn merrie staat niet op Rapsodie. Heb die 'klachten' over Rapsodie wel vaker gehoord. Weet eigenlijk niet welk merk er wordt gebruikt. Zal het eens navragen op stal.

Ik heb dus helemaal geen last van het spul in de hoeven.....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:11

Ik heb dat probleem niet Mac, het spul is droog en valt eigenlijk makkelijk uit de voeten. Het vormt in ieder geval geen klompen.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:25

het is dus erg vochtabsorberend? Hoe zit het dan met amoniakdampen van de urine. Blijft die niet hangen dan? Vlas lijkt mij een super strooisel.
Alleen mestballen en erg natte plekken eruit en 1x in de zoveel tijd alles eruit?

Zijn houtkrullen niet goedkoper?

Sorry als ik nu vragen stel die al gesteld zijn in deze topic. Heb niet alles gelezen Bloos
Verwijs me anders naar de betreffende pagina?!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:26

promptertje schreef:
Ik heb dat probleem niet Mac, het spul is droog en valt eigenlijk makkelijk uit de voeten. Het vormt in ieder geval geen klompen.

Ja, raar he? De andere twee hebben er dus geen last van, alleen mijn oudste merrie Verward . Het lijkt wel of het in mekaar wordt gedrukt en zo een balletje vormt. Het is iig niet nat wat er uit haar voet komt!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:27

yarka schreef:
het is dus erg vochtabsorberend?

MEGA!! Ik vraag me nog steeds af waar al die urine blijft Haha! . Ik ruik ook absoluut geen urine.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:40

Dat is bij mijn paardjes namelijk wel belangrijk. Hoe vaak strooi je de stal op en om de hoeveel tijd verschoon jij je stal helemaal?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:55

Ik ben drie weken geleden begonnen met de Rapsodie en heb tot nu toe nog geen natte plekken eruit gehaald. Eens in de drie dagen (ongeveer) strooi ik een pak per stal bij. Ik verwijder de drollen om de paar uur als ze 's avonds op stal staan en dan uiteraard 's ochtends ook weer. Verder staan de paarden wel de hele dag buiten, dus dat scheelt natuurlijk ook.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:31

Randy01 schreef:
@ Ymke: er zijn twee soorten vlas: eetbare en niet-eetbare. Verzeker jezelf ervan dat je de niet-eetbare hebt aangeschaft. De niet-eetbare (heeft een behandeling gehad) is wel wat duurder. De staleigenaresse had er 2 pakken eetbare en 2 pakken niet-eetbare ingedaan. De eetbare meer onderop en licht gemengd met de niet-eetbare.

Mijn merrie staat er a.s. zaterdag 4 weken op. Het begint nu wel erg vies te worden. De rode plekken worden duidelijk zichtbaar. Even kijken of het een kwestie is van veel vlas bijgooien of helemaal leeghalen? Ga er vanavond even over in overleg met de stalhoudster.....

ik heb de linabox... is die eetbaar??

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 12:58

Pin me er niet op vast, maar volgens mij staat mijn paard op vlas Ecolit. Meer info over vlas etc. is te vinden op: www.ecobodem.nl
Deze is dealer van 3 verschillende merken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:25

yarka schreef:
het is dus erg vochtabsorberend? Hoe zit het dan met amoniakdampen van de urine. Blijft die niet hangen dan? Vlas lijkt mij een super strooisel.
Alleen mestballen en erg natte plekken eruit en 1x in de zoveel tijd alles eruit?

Zijn houtkrullen niet goedkoper?

Sorry als ik nu vragen stel die al gesteld zijn in deze topic. Heb niet alles gelezen Bloos
Verwijs me anders naar de betreffende pagina?!

Wij hebben er vorige week zoveel ingegooid, dat we er nog niks bij hebben hoeven strooien. Alle mest wordt inderdaad dagelijks verwijderd, van natte plekken is nog geen sprake Lachen. Ook geen ammoniaklucht, geen spoor van urine.

Houtkrullen zijn goedkoper, maar absorberen lang zo goed niet dus je moet er veel meer van verwijderen en bijstrooien. Bovendien komt er toch nog behoorlijk wat stof vanaf.

Ik moet zeggen dat het me enorm is meegevallen, nadat ik er best huiverig voor was. Jammer dat Rapsodie niet in de bittest zat. Wel los koolzaadstro begreep ik, maar dat kan je niet vergelijken. Dit geeft bij het openen en verspreiden totaal geen stof, dat gaf dat spul in bit wel.

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:41

Ik denk dat Ecobodem wel blij is met bokt!

Enthousiast geworden door jullie ervaringen heb ik ook besloten mijn paarden die 30 oktober naar huis komen op vlas (linabox) te zetten, mede vanwege mijn geringe mestopslag-capaciteiten.

Net even gebeld en een pallet besteld, wordt netjes voor de 30e geleverd!

Ben benieuwd hoor.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:42

Waar is Rapsodie verkrijgbaar.
Een site erover misschien? Het klinkt namelijk echt super.
Mijn paardjes zijn namelijk redelijk gevoelig voor stof en amoniakdampen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:56

Ik weet niet welk merk wij op stal gebruiken, maar ik vind het super!
Ben helemaal 'om'.
De hoeven zijn mooi schoon, de stalbodem voelt droog aan, en de amoniaklucht die ik bij stro wel had is weg!
Net als de stro-buik, die gaat ook weg!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:01

Hey allemaal

Ik heb mijn paarden beide op vlas staan van het merk HORSEFLAX. Is erg goed maar ook erg duur. Mijn leverancier stapt nu over op andere dat is

E6.65 voor 20 kilo

En aangezien ik een grote box heb voor mijn kanjer. Is dit echt een dure hobby.. Maar wel een superuitvinding.

Groetjes Yvonne Lovers

PS pas op voor droge voeten!! Maar daar zal de hoefsmid ook wel voor waarschuwen..

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 23:11

hhhm zou nu toch wel bezorgd worden,zal maar eens gaan bellen waar het blijft.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 07:57

Aanstaande zaterdag staat mijn merrie 5 weken op vlas.
Zoals ik al eerder heb aangegeven: mijn merrie is een échte viezerik....

Het vlas moet er nu wel uit. Er valt geen eer meer aan te behalen. Het is donker, begint nattig (behoorlijk vochtig) te worden en ik kan niet echt meer het onderscheid maken tussen klonten en mestballen. De laag begint behoorlijk hoog te worden vandaar dat we het eruit willen hebben...
Het stinkt niet écht maar het ruikt wel anders, beetje muffig.

Vanavond gaat de stal weer leeg en komt er een hele nieuwe laag in. De stalhouder is wel blij met het resultaat-tot-nu-toe omdat 'ie 's morgens meestal bijna in tranen uitbarstte en nu een stuk gelukkiger wakker wordt!

Ik hoop dat de volgende lading een week (of twee) langer blijft liggen?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:07

5 weken vind ik toch wel lang, op de balen die ik nu heb adviseren ze om na 2 weken de natte plekken er uit te halen.
De mijne staat de hele dag buiten en ik laat de plek zo'n 3 weken liggen.

Ik heb gister een baaltje Edalin er in gegooid om eens te proberen (is een euro goedkoper dan Hemparade Schijnheilig ),
dat spul ruikt echt lekker
Vanmorgen rook de hele stel naar een geur die tussen eucalyptus en dennenhars inzit.
Ik heb vorige week een vrachtje Linabox besteld, als dat niet 100% bevalt is de kans groot dat ik het een poosje met Edalin ga proberen. Het enige nadeel is dat het wel wat gladdig is zo de eerste paar uren.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:20

zo'n bodem moet 3 maanden kunnen blijven liggen.
vorig jaar heb ik hem er ook wel eens na een maand uit moeten scheppen, maar dat kwam omdat de boer/in er iedere dag met de riek in stond te prikken met uitmesten.
Nu ga ik zelf uitmesten en heb ik een veel drogere box (zonder daklekkage) dus ik hoop dat ie 3 maanden kan blijven liggen.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:35

Damian staat ook op vlas, en ik vind het heel goed spul.
ik heb het merk Lavor en deze kost 4.80 per baal.
ik haal iedere dag de mest eruit, en haal het een maand later leeg.
moet er wel bij zeggen dat de paarden overdag buiten staan, dus dat scheelt wel.
Ik heb een tinker en als hij 15 minuten binnen staat zijn z'n sokken helemaal droog OK dan! echt super
Annick

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 08:36

Ik heb geen idee hoe lang het officieel moet blijven liggen. We hebben inderdaad tussendoor 2 x de hele natte plekken eruit geschept en 2x daags de mest.
Toch vind ik het nu heel smerig eruit zien. Ook vind ik het niet echt droog meer.
Ik vind het niet erg dat de hele box leeg moet (hoef ik lekker niet zelf te doen Haha! Cool Schijnheilig ). Voor mij, paard'én staleigenaar is dit al een verademing.
OK dan!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 08:37

Oh ja, mijn paarden staan, helaas, niet de hele dag buiten. Ze komen zo'n 2 uur per dag in de paddock, buiten de tijd die ik met ze doorbreng....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:58

de mijne staat in principe alleen 's nachts binnen.

Het gaat er wel bruinig uitzien, maar ook dat verschilt per merk, maar daar heb ik me overheen gezet.

Mijn staleigenaar klaagt steen en been, ik ben de enige die op vlas staat (moet het ook zelf betalen en aanvoeren) en hij ergert zich eraan dat het hele erf vol ligt met die zooi....... het ligt ook vol met stro, maar daar hoor je hem niet over Lachen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 09:18

Ja, Smurf, dat lijkt me ook heel irritant. Voordat mijn merrie op vlas stond klaagde mijn staleigenaar juist iedere dag over haar vieze stal en dat ze een smeerkees is etc. etc. Dat vond ik idd ook niet leuk. Kan ik toch niets aan doen? Daarentegen moest ik wel hemel en aarde bewegen om ze zover te krijgen dat ze eens een andere bodembedekking zouden proberen. Nu zijn ze zo positief dat ze misschien meerdere paarden op vlas willen gaan zetten. (Tja, nu komen ze erachter dat het veel minder arbeidsintensief is...)
Ik zou me idd ook erg opgelaten voelen, smuf. Is geen leuke situatie....