waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 20:44

Tuurlijk dat zeg ik toch ook lees mijn reacties dan ook eens goed!
Ik geef ook alleeen mijn eigen mening ik val toch niemand persoonlijk aan.Ik vind sommige reacties gewoon erg overdreven net als in dat mokyopic en nog vele andere!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:01

Zucht..
Waarom geloven jullie toch zo heilig in leeftijd?
Als dit iemand van 40 was die een jaartje reed en al een paar duizend berichten had op bokt zou er niet over gezanikt worden.
Terwijl Phara aanleg voor moeilijke paarden heeft.
Denk er eens aan hoe Pharaon was!
En hoe hij nu geworden is.
van een mensenschuw- naar een berijdbaar paardje!
Problemen hou je altijd, maar dat ligt niet bij pharagirlke,
Pharaon is een stuk beter geworden, maar zoiets geneest nooit!

Niemand waagt zich aan een hengst lijkt het wel..
er zijn ook goed opgevoede hengsten.
en zoals pharagirlke hem beschrijft lijkt me dit er één van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:05

In een ding ben ik heel, heel stellig.......... als Pharagirlke ooit komt met een topic over een probleem met haar pony...... nou, ik denk dat de servers van Bokt dan imploderen! Ik denk dat er in tien minuten tijd een topic op pagina 45 staat en allemaal met berichten van " zoek het maar uit" en " told you so" ... Ik hoop van harte dat het goed gaat, maar ik geef haar 95% kans van niet!. Helaas

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:16

Ann schreef:
Heb je er al eens over nagedacht dat sommige (oudere) mensen ietwat meer ervaring hebben? En in dit geval daarom wat terughoudend/bezorgd zijn bij de combinatie 14-jarig meisje/hengst.

'Vroegah' dacht ik ook wel eens wat lopen die oudere mensen toch overal om te zeuren.
Maar na even logisch nadeken bleek dan dat ze toch wel vaak gelijk hadden.
Het lijkt of de jongere mensen van tegenwoordig persé alle fouten zelf willen maken en niet van fouten van anderen willen leren.

Mij best hoor, maar wie z'n billen brandt, moet op de blaren zitten...

En ach, 'vroegah' was het al knap om je eerste 10 jaar te overleven, [AM] vroeger, ja vroeger...
Haha! Haha! Haha!

damn, ga ik me hier op zondagavond nog oud zitten voelen als iemand uit de jaren '70 Scheve mond

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:45

Het gaat mij helemaal niet om de leeftijd. Onbezonnen hoort eerder bij jeugd en wijsheid bij ouderen, maar uitzonderingen bevestigen de regel. Haha!

Waar het mij om gaat is dat een hengst altijd hengst zal zijn, ook al is het een watje. Geef mij dan meer liever een hengst die zich toont als hengst, dan weet je iig zeker dat je je kop erbij moet houden. Watjes zijn wat dat betreft nog 'gevaarlijker'.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:48

Ik heb toen ik al dik in de 40 was aan een beet van de meest sullige hengst van het noordelijk halfrond toch een lelijk, blijvend litteken overgehouden, helaas........volstrekt "betrouwbaar"dier, reden kleine kinderen op, stond naast een merrie in 2-span, *blabla* maar toch ging het fout......... erg jammer

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:56

Heeft pharagirlke al ervaring met hengsten?

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:21

die van mij was hengst, maar is op 1jarige(!) leeftijd al geholpen. Besprong mij, de dochter waar hij in stalling staat, de merries, begon te slaan (zelfs naar rijdende en stilstaande auto's), stijgeren als hij zijn zin niet kreeg en te bijten, ik kon er zelfs niet rustig mee wandelen. Ik heb heel wat meppen uitgedeeld, maar op een gegeven moment was de maat vol en is hij geholpen. En nu? Ik heb een schat van een ruin, een sukkel eerder. Af en toe geintjes, maar die leert hij gelijk weer af.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:38

Annechien schreef:
die van mij was hengst, maar is op 1jarige(!) leeftijd al geholpen. Besprong mij, de dochter waar hij in stalling staat, de merries, begon te slaan (zelfs naar rijdende en stilstaande auto's), stijgeren als hij zijn zin niet kreeg en te bijten, ik kon er zelfs niet rustig mee wandelen. Ik heb heel wat meppen uitgedeeld, maar op een gegeven moment was de maat vol en is hij geholpen. En nu? Ik heb een schat van een ruin, een sukkel eerder. Af en toe geintjes, maar die leert hij gelijk weer af.

Heb de mijne ook al op 1 jarige leeftijd laten ruinen, goed ze volgroeien mss wat minder mooi maar ze worden goed mak kan ik je vertellen *LOL*

Maar over deze hengst in dit topic kan ik niet oordelen , dus doe ik dat ook niet!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:48

Ik heb niet alle reacties gelzen, maar Phara....waar ben je aan begonnen?

Waarom mag je nu wel dagelijks begeleiding met je hengst en mocht je met Pharaon helemaal geen les? En mocht je nu wel een goed zadel kopen?

Ik weet dat ik hiervandaan niet kan zien hoe het paard is. Maar is het idee wel eens in je opgekomen dat ze een paard gesedeerd verkopen. Ik had minstens een proefperiode gevraagd.

En je had al zoveel problemen met Pharaon die je niet op kon lossen. Zelf zou ik dan nooit aan een hengst beginnen.

Weet dat je je aandacht geen enkele seconde mag laten verslappen. Je mag echt niets tolereren van hem.

Ik hoop echt van harte dat het goed gaat met jou en je nieuwe pony. Maar eerst zien en dan geloven.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:50

hoi,
ik heb een fries hengstje van inmiddels 1 jaar en half. ik heb al mijn paarden al vanaf veulen en ik merk al wel het verschil. ik moet veel strenger zijn tegen ons hengstje als tegen onze merries. tot nu toe is hij wel heel braaf en hij heeft nog niet echt iets verkeerds gedaan. we hebben 3 hectaren wei waarvan onze hengst op een half hectaar staat . speciaal afgemaakt dat hij de merries nog wel kan zien ,maar dat ze niet aan elkaar kunnen ruiken. als hij op stal staat kan hij de merries wel ruiken. maar hij is totaal niet geinteresseerd. dus zoals hierboven al gezegd is geweest niet iedereen is bekwaam om een hengst te houden je moet veel strenger kunnen omgaan met een hengst. je hebt altijd uitzonderingen maar ook hier moet je altijd mee oppassen. ons hengstje is voorlopig nog braaf en ik zou hem graag hengst houden, maar als hij gevaarlijk begint te worden is de keus toch ook snel gemaakt. hoef ik zeker niet lang over na te denken.
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:55

bayaatje schreef:
hoi,
ik heb een fries hengstje van inmiddels 1 jaar en half. we hebben 3 hectaren wei waarvan onze hengst op een half hectaar staat . speciaal afgemaakt dat hij de merries nog wel kan zien ,maar dat ze niet aan elkaar kunnen ruiken.

Misschien even offtopic, maar ik vind het erg sneu voor een jong paardje om helemaal alleen te staan zonder fysiek contact met leeftijdsgenootjes, of tenminste soortgenoten. Ik denk dat veel mensen voor castreren zijn om dit soort dingen te voorkomen.

Lennon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:39

Waarom velen zo'n heisa maken om een hengst?

Ik denk dat het grootste gedeelte hier uit ervaring spreekt ivm hengsten... En een hengst is nu eenmaal net iets anders dan een merrie of ruin. Een hengst kan je nooit onbezorgd tussen andere paarden laten lopen, een hengst moet je altijd bij op je hoede zijn, je moet tien keer zo hard opletten als je aan het rijden bent in groep.

Ik ga ook uit van vorige topics van pharagirlke als ik zeg dat ik m'n twijfels bij het hele verhaal heb. Uit de topics van haar haal ik dat ze nog niet genoeg ervaring met paarden heeft om aan een hengst te beginnen. Ik hoop dat met goede begeleiding alles in orde komt, maar dan moet ze echt goede begeleiding hebben en hier gebruik van blijven maken...

Een hengst moet voor mij alleen maar hengst blijven als hij dienst moet doen om te dekken... Als dat niet zo is, castreer 'm dan gewoon, kan het beestje ook gewoon 'paard zijn' tussen de andere paarden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:54

Voor mij geen hengst die niet lekker met de rest het land op kan. Helaas zijn er maar weinig die dat kunnen. Dennis staat op het moment met 2 merries(beide drachtig, 1 van hem, die ander van een andere hengst) en een veulen op het land. Hij is de makkelijkste pony die ik heb lopen. Hij mag niet overal bij omdat we niet overal veulentjes van willen.
Gister stond hij in de vast aan een lijn om ff meer gras te eten. De merrie van mijn zusje was uitgebroken en gaat er naast staan(binnen zijn berijk). Ze was niet hengstig, dus hij laat haar helemaal met rust.

Of een hengst in een kudde(is bijna overal onmogelijk, soms door de faciliteiten, soms door de hengst zelf) of castreren.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:07

hoi,
even voor shaseera: mijn paardje heeft tot zijn 1 jaar en 2 maanden bij de merries gestaan , maar het interesseerde hem helemaal niet, stond altijd alleen terwijl mijn drie merries altijd samen staan , hij kwam pas naar ons als de merries wegwaren enzo... hoe het komt weet ik niet hij blijkt wel een eenzaat te zijn. nu kan ik hem vastzetten op de poetsplaats terwijl de merries daar ook rondlopen maar dan trekt hij zich van niets iets aan en gaat gewoon op rust staan wanneer de merries te dicht komen doet hij direct zijn oren in de nek . wanneer ik nog maar gemerkt had dat hij zich eenzaam voelde en echt naar de merries wou was hij al wel gesneden , maar ik heb totaal de indruk niet. ik ben ook elke dag minimum 2 uur met hem bezig en daar geniet hij wel van niet van contact met andere paarden heb ik al een paar maal geprobeert en telkens het zelfde mijn hengstje gaat gewoon ofwel bij mij staan ofwel in de stal. mocht dit ooit veranderen laat ik hem castreren dat hij leuk bij andere paardjes in de wei kan staan

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 16:30

heb alles zo eens bijgelezen, heb hem gisteren thuis bereden, en nee heb geen nacht in het ziekenhuis door gebracht!

hij kan wijken en de stelling oefeningen, hij loopt mooi aan de teugel en ontspannen. in het begin was die even gespannen, maar alles was ook nieuw, na rustig met m te praten kalmeerde die volledig en kon ik zelfs los met m stappen en draven (plus figuren) ik wou gisteren nog niet galopperen omdat ik het stap voor stap wou doen, ik tolereer nu geen bijten, zelfs geen kleren tussen de lippen nemen, dus streng ben ik wel! en ik weet ook dat je ogen op je rug moet hebben met een hengst!!

JA ik heb een zadel. Deze discussie gaat over de schimmel, níet over Pharaon of zijn zadel.
geloof me vrij dat áls ik al probs krijg met m die ik mét lesgever niet op gelost krijg, bokt er nog niets van gaat horen! dan bel ik even met mijn vorige lesgever. die zelf een hengst heeft. ik verwacht mij aan een eventuele terug slag, maar had je'm gisteren zien lopen geloofde je me niet als ik zei dat t een hengst is.

en voor zij die t niet beseffen: Pharaon was onhandelbaar vóór ik mij der elke dag mee bezig hielt, nu springt ie nog niet meer op van een blauw zeil dat opwaait.

Lennon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:20

OK dan! Dat het goed gaat... Ik hoop dat het ook zo blijft, want niets is leuker natuurlijk... En al helemaal met een nieuw paardje (wat er dan ook nog zo super uitziet).

Maar ik hoop dat je écht goede begeleiding krijgt en dat je consequent genoeg blijft, ook als ie er al een hele tijd is... moet je dat niet laten afzwakken..

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:32

als ik zeg dat ik op mijn hengstje vaak zonder zadel en met halster buiten rijdt dan zeggen jullie zeker dat ik zwaar gestoord ben onfie.?¿

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 17:40

ik heb écht goede begeleiding Haha! dat zweer ik!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:50

Het kwam vandaag te pas over hengsten met mijn lesgever.
Heb hem verteld dat een 14-jarig meisje een hengst had gekocht, mijn instructeur zei: wat moet ze ermee?

Je moet niet denken dat niemand je het gunt, men wil je alleen waarschuwen maar jij neemt het verkeerd op.
Nu ga je nooit een probleem schrijven op bokt bij rijtechnische problemen omdat je niet durft zeker? Houd in je hoofd dat het een jaar duurt voordat je je paard gewoon bent, pas volgend jaar ga je echt beginnen rijden

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:03

Dookie schreef:
Heb hem verteld dat een 14-jarig meisje een hengst had gekocht, mijn instructeur zei: wat moet ze ermee?

Toen ik dit las, bedacht ik me....

Blijft hij hengst? Zoja, waarom? Is hij goedgekeurd bij een stamboek?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:13

Ukster schreef:
als ik zeg dat ik op mijn hengstje vaak zonder zadel en met halster buiten rijdt dan zeggen jullie zeker dat ik zwaar gestoord ben onfie.?¿

Dan zullen we zeggen dat je tot nog toe heel veel geluk hebt gehad, en je wensen dat het geluk nog mag blijven aanhouden. Alleen moet je er nooit van uitgaan dat dit altijd zo gaat blijven.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 08:13

Ik zal mijn ervaringen ook nog even hier neerzetten. Ik heb zelf een ruin en een merrie, mijn stalhoudster heeft een goedgekeurde dekhengst. En blij dat ik daarmee ben...................... Het is een zeer brave hengst, volgens zeggen, maar juist daarmee moet je oppassen. Ze vind hem zo braaf dat ze hem ook behandeld alsof het een lief merrietje is. Mijn (hengstige) merrie en ruin stonden in de bak. Ze kwam met de hengst aan het halster aanwandelen. Ze moest met hem door de bak heen, waar dus mijn paarden stonden. Zonder waarschuwing loopt ze ook zo de bak in. En jawel, hengst gaat flink steigeren en breekt los......... Heel rustig vroeg ik aan mijn moeder of ze de longeerzweep aan wilde geven. NEE, brult meteen mijn stalhoudster, hij is heel lief hoor, echt niet nodig. TOEVALLIG ging het goed, uiteraard vond zij dit normaal want ach, het is een lieve hengst. Ook het steigeren naar haar was niet kwaad bedoeld hoor, hij zou haar nooit pijn doen........... Bijna dagelijks gebeuren dus van dit soort dingen, voor mij is het het wachten totdat het fout gaat. Ook bij het dekken heb ik een paar keer geassisteerd maar dat doe ik niet meer. Begin dit jaar deed ze 2 jonge hengsten naar de keuring. Op stal gedroegen ze zich heel netjes en braaf. Op de keuring waren het 2 monsters, ook daar ging het weer goed fout. En tja, dat begreep ze echt niet want op stal waren ze zo lief............ Ze heeft ook een zoontje van 4 die altijd vrolijk meehuppelt. Nee, ik zit te wachten totdat het een keer fout gaat. Misschien dat er dan pas wat dingen doordringen.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 08:48

pharagirlke schreef:
en ik weet ook dat je ogen op je rug moet hebben met een hengst!!
[/size]

Maar pharagirlke, ik neem aan dat je je hengstje voor de lol houdt? Hoe leuk is het dan om constant zou goed op te moeten letten?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:31

Uit een ander topic heb ik begrepen dat je graag wedstrijden wilt gaan rijden met je paardje in de toekomst. Ik meende dat je L2 + een winstpunt moet zijn om te mogen starten met een hengst, misschien heb ik het gemist, maar hoe ga je dat oplossen? Niet negatief bedoelt, gewoon belangstelling Lachen