Mijn eerste eigen paard; welkom SF Daily!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Mijn eerste eigen paard; welkom SF Daily!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-26 20:16

Ja het is natuurlijk ook erg fijn om te weten dat hij een speelmaatje heeft!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 20:24

Zeker. Dat vinden ze juist fijn. Mijn paard is ook nogal “mondig” zoals ik het noem. Die gebruikt zijn mond echt om van alles te onderzoeken en te voelen hoe het voelt. Toen ik hem pas had beet hij me ook echt vaak. Dat was natuurlijk niet de bedoeling en doet hij niet meer maar bij hem is het ook erg van belang dat hij met vrienden buiten kan spelen van zijn eigen maat. Ruinen onder elkaar kunnen dat gedrag dan toch kwijt en als hij daarin in zijn behoefte wordt voorzien hoeft hij dat “spelen” niet meer bij mij te doen dus het is alleen maar fijn dat ze dat kunnen doen mits het niet te hard gaat natuurlijk maar de plekken op de foto’s dat vind ik nog niks als ik eerlijk ben hahaha.
Dat ziet er bij ons wel eens anders uit hoor en daar hebben ze ook niks van.

Je doet erg je best. Leuk om zo mee te krijgen maar ik denk dat je iets meer los mag gaan laten en hem meer paard moet laten zijn op de paddock. Dat is zijn plek en of hij daar dan eens een dag met een stuk hout wil kloten laat hem lekker. Zeker omdat het nu ook alweer over lijkt te zijn. Laat je niet gek maken hoor.

Evercreek

Ik ben bijna twee maanden geleden verhuisd naar een paddock paradise, paard staat nu in een kudde van 10 andere paarden en ze zit ook onder de schrammen en plekken. Kun je niets aan doen, investeren in honingzalf misschien. Is helaas het risico van het paarden samen houden :') Gaat ook beter worden hoor, ik tel steeds minder nieuwe plekjes.

Sky_As

Over dat hout bijten (ik heb niet alles gelezen)... Maar probeer hem anders eens stro bij te geven als hij dat nog niet krijgt.
Grote kans dat hij dat op zijn vorige stal regelmatig at als hij op stro stond snachts.

Onze paarden staan ook 24/7 buiten, en die geef ik ook af en toe stro. Merk dat ze de structuur dan echt even op prijs stellen ....

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-26 20:29

Oh ja zou ik naar kunnen kijken! Er is alleen geen stro beschikbaar op de stal.

Honingzalf heb ik, maar gezien het verder gelukkig dichte plekken zijn heb ik er niets opgesmeerd. Omdat het anders zo'n plakboel wordt in het zand.

Zouden de plekken de gevoeligheid kunnen verklaren tijdens het palperen?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 20:36

Hmmm zou in theorie wel kunnen maar die van mij zou zelf niet gevoelig zijn op plekken zoals op de foto. Hij had laatst een behoorlijke flats boven aan zijn voorbeen. Al het haar eraf en een beetje gezwollen. Toen liep hij 1 dag iets stijf maar dat zou ik zelf ook hebben als je dan zo’n klap op een spier gehad hebt. Dat was vermoedelijk ook van een trap in plaats van een bijt wond.

Was het palperen wat “knijpend”? Dat doen sommige zadelpassers en dat vindt mijn paard bijvoorbeeld absoluut niet prettig (zacht uitgedrukt) maar dat doet hem geen pijn maar dat is gewoon een manier van aanraken wat hem irriteert.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-26 20:51

Pff niet echt op gelet eerlijk gezegd :o
Zadelpasser gaf aan dat hij wel redelijk hard palpeert. Maar links heeft hij geen bijt plekken en reageerde hij niet gevoelig. Maar goed misschien toch nog wat stress in zijn lijf

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 21:10

Hij was toch volledig gekeurd? Ik zou er niet over inzitten en het kan natuurlijk zijn dat hij wel wat last had van de wondjes.

Komt echt wel goed met hem. Jullie moeten elkaar nog leren kennen en wennen aan elkaar.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-26 21:21

Melzazu schreef:
Hij was toch volledig gekeurd? Ik zou er niet over inzitten en het kan natuurlijk zijn dat hij wel wat last had van de wondjes.

Komt echt wel goed met hem. Jullie moeten elkaar nog leren kennen en wennen aan elkaar.

Ja klopt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 21:21

Zertab schreef:
c_alsemgeest schreef:
Zulke dingen horen er bij, zeker als er een nieuw is. Dit soort schrammetjes hebben ze wel vaker met spelen, niet iets om je druk om te maken.
Antibijt in de manen zou ik niet doen, als ze willen krabbelen bij elkaar is dat niet handig en daar bouwen ze ook een band mee op.

Dan kan hij aan de andere kant krabbelen...

Wat kan ik dan doen om zijn manen te beschermen?

Ze hebben een voorkeurskant, dus het kan ze wel echt beperken als je het gaat insprayen met antibijt.

Wat ik zou doen... helemaal niks. Manen gaan echt niet zo snel kapot van spelen en krabben, ze moeten gewoon paard kunnen zijn.
Ik heb het iig nog nooit meegemaakt, dat manen er echt lelijk van worden. Wel wondjes of een keer een plukje er uit, maar doorgaand maakt een deken meer schade aan je manen als een ander paard.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 23:33

Geen zorgen om die manen joh! Die blijven wel zitten :D
Spelen en kleine wondjes horen erbij. Onze schwarzwalder speelt er ook op los, maar zijn manen zijn na 4 jaar nog altijd lang hoor
Afbeelding

Er bestaan wel manen beschermers, mocht je toch merken dat ze teveel afbreken.

https://vosbrouwer.nl/products/vlechtbeschermer
Wel even goed kijken of je links of rechts nodig hebt dan ;) deze is wat duur, maar beschermt wel ook echt de aanzet van de manen. Anderen doen dat niet

Geniet lekker van je paard!!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:08

En manen groeien snel, heb Lewie z’n manen 1,5 jaar geleden echt in sport coupe geknipt omdat ze zo slecht waren.

Nu alweer mega lang
Afbeelding

Manen zijn mooi maar praktisch ga je gewoon gelukkiger van worden voor jezelf. Er zal heus een keer door een lompe actie (van hemzelf of een ander) iets sneuvelen, vacht, staart of manen. Zolang ze pezen en botten heel houden maak ik me nooit zo’n zorgen. Paarden zijn paarden en geen mensen, ze zijn gewoon lomp

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:41

Nog meer plekjes -O-
En die andere heeft helemaal niets, dat is het bijzondere eraan. Dus of het is zijn vriendje niet geweest. Maar een ander paard is ook uitgesloten.

Of het zijn de trekpaarden geweest op de wei (staan wel gescheiden maar met een draadje..)

Eerste twee weken heeft hij ook geen plekjes gehad. Dat is echt pas sinds deze week gekomen.

Afbeelding

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:43

oh joh, toen ik 2 ruinen had speelden ze de hele dag. Die plekken ken ik dus ook. Net als soms wat gekortwiekte manen, kapotte halsters, gaten in dekens of gesloopte dekenhalsen :D (ook door andere ruinen en de mijnen sloopten ook wel eens halsen of vliegennetjes van anderen)
Voor mij hoort dat er echt bij, zeker als ze jong zijn. Ik had altijd honingzalf (L-Mesitran) in de buurt haha.

Ik kon daar altijd zo van genieten dat ze zo speelden. Ik mis de jongens -O-
Nu een jonge merrie en die speelt weer op een heel andere manier. Ze is nogal lomp dus heeft ook altijd overal wondjes |o

Ik wil maar zeggen; het zijn dieren he? Ik zou me daar niet te druk over maken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:25

Welkom in het leven van een paarden eigenaar :D
Over een paar jaar lach je over zulke wondjes.
Die krijgen ze ook als ze op stal hun hoofd een keer stoten of als ze gewoon lomp doen in de wei.

Zolang er geen kraters zitten of bloed uit komt stromen valt het meestal wel mee. Paarden kunnen zichzelf helaas op ieder moment bezeren of blessures op lopen (net als met een kind).

Niet te druk over maken, want dan heb je geen leven meer :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 38 min geleden

Zertab schreef:
Nog meer plekjes -O-
En die andere heeft helemaal niets, dat is het bijzondere eraan. Dus of het is zijn vriendje niet geweest. Maar een ander paard is ook uitgesloten.

Of het zijn de trekpaarden geweest op de wei (staan wel gescheiden maar met een draadje..)

Eerste twee weken heeft hij ook geen plekjes gehad. Dat is echt pas sinds deze week gekomen.

[ Afbeelding ]

Ehm, een SF is ook een trekpaard :D
Gegeven hun oorspronkelijke doel zit “tikkie lomp zijn “ in hun aard want in het werk in het bos soms ook nodig.
Honingzalf in grote tube (welkoop bijvoorbeeld) is altijd zinvol, zoals hierboven ook al aangegeven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22 min geleden

Paarden zijn niet van suiker. Die van mij zaten ook regelmatig onder en is een goed teken. Namelijk er is interactie tussen de paarden . Zolang het maar niet te gek wordt.
En manen is toch vaak iets van ze hebben het of niet. Polie had lange manen. Altijd, of ze nu in de vlecht zaten en keurig bijgehouden werden of toen ze wilder leefde in de kudde. Soms door leven in de natuur dat ze stukjes verloor maar kwam er wel weer aan hoor.
Manen hebben ze of niet. Ik heb me daar zo druk om gemaakt toen ik Hercule net had. Zonde van de energie. Hij had ook een flinke bos manen maar niet zo lang als Polie maar wel heel dik en nog heel lang hoor. Maar niet tot op de knietjes zoals zijn prinsesje.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10 min geleden

Nou ik hoop dat het wel minder wordt die plekken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 5 min geleden

Zertab schreef:
Nog meer plekjes -O-

[ Afbeelding ]

De eerste weken was hij nog nieuw, nu is er waarschijnlijk meer interactie en wordt er meer gespeeld en gestoeid. Ruinen kunnen echt best lomp zijn in het spelen.
Vetramil op de schrammen en het is zo weer weg.
Zo lang het geen echte wonden zijn zou ik mij er zelf niet zo druk om maken.
Heb zelf ook heel wat ruinen gehad en zeker United speelde heel ruw. Maar het was wel echt spelen.
En had zeker ook af en toe zulke plekjes.
Hij is 1x in een nieuwe kudde gekomen waar hij de leidende rol heeft over genomen, toen waren het echt grotere plekken en meer wonden, maar toen de rangorde bepaald was en hij de baas was was dat ook over. En bleef het weer bij af en toe een kras of schram van het spelen.

Het hoort er bij, zeker bij een wat lompe ruin die wel van spelen houdt :P zo lang hij niet continu achternagezeten wordt en bv niet rustig kan eten, of je de VA erbij moet halen omdat het echt grote wonden worden zou ik me er echt niet druk om maken. Dat is ook het leven in een kudde en daar zijn plek in vinden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 4 min geleden

Nee heb niet het idee dat hij achterna gezeten wordt. Gisteravond stonden ze naast elkaar te eten, zoals ze vaker doen.