Internet vs realiteit : Geef de paarden een kans

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 09:37

Elisa2 schreef:
Ik vind het wel goed dat dit topic open blijft. Het is namelijk niet bepaald reclame voor TS en hopelijk bereikt het mensen die overwegen daar een paard te kopen en denken ze nu met deze informatie wel drie keer na.

Dit. Nu weten mensen de naam van die stal. Hadden ze anders niet geweten. ;)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 09:38

Precies,
Gratis doet niemand ze weg, want dan zouden ze bij de slacht belanden. Met andere woorden, je weet dondersgoed wat je wegdoet.

En als je zo'n diertje dan een goede toekomst gunt, stel je hem veilig onder je eigen hoeden of geef je hem een waardig afscheid.

Mensen die dit doen weten dondersgoed hoe en wat. Denk dat dat me nog misselijker maakt.

Mijn oma was 19 jaar met een verleden en werd ter adoptie aangeboden. Ze heeft een naar verleden achter de rug en het is een aparte maar fijne merrie. Ik kan er in ieder geval alles mee, maar ik weet ook dat ik er geen ander op kan laten. Ik heb haar gehaald en de eigenaresse is altijd in beeld gebleven. Mocht het niet gaan zou ze ingeslapen worden om onnodig handelen enz te voorkomen. Dat verdiende ze namelijk niet.

Gratis opgehaald dus en tot op de dag van vandaag (3 jaar later) nog heel veel plezier van dit paard. Ze is nu ook van mij en eigenaresse heeft daar niks voor gevraagd. Op een dag kreeg ik haar kwpn-papieren en is het gelopen zoals het gelopen is.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit als zeer prettig ervaren heb. Hierdoor kreeg dit paard een kans en hier was geld niet de drijfveer. Sterker nog, de eigenaresse heeft in een boel dingen meebetaald en koopt nu nog van alles voor der ondanks dat ze zelf zegt dat Oma gewoon van mij is.

Het kan dus anders en dar heb ik hier gezien. We probeerde en lukte het niet zou ze ingeslapen worden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 09:56

Hmmmm...naar aanleiding van dit topic eens naar de website van stal doorstap gegaan. En dan eens naar de voorwaarden gekeken die ik toch op zijn zachts gezegd wel "opmerkelijk" vindt.

Vrijwel als eerste voorwaarde genoemd wordt, dat zij geen garanties geven op leeftijd of ras en dat ze daarvoor nooit aansprakelijk gesteld kunnen worden. Bijzonder om dit standaard in je voorwaarden op te nemen. Maar ook "Koper ontleent zich geen rechten aan beschrijvingen van te koop staande paarden en pony’s dan wel ruitersportartikelen zowel op de website als in internetadvertenties"

Klinkt mij als een vrijbrief in je eigen voorwaarden creëren om een dier maar met elk willekeurig verhaal aan de man te brengen want je hebt er voor getekend dat je ze daar nooit aansprakelijk voor mag stellen.

Maar hey....ze zijn altijd nog in te huren voor feesten en partijen.... :+ :=

oji

Re: Internet vs realiteit : Geef de paarden een kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 10:06

Maar ik vind het ook altijd schokkend hoor, hoe makkelijk mensen hun oude of afgeschreven paard van de hand doen om er nog wat geld voor te kunnen krijgen, of gewoon omdat ie in de weg staat als ie niet meer bereden kan worden. En dan huilie huilie doen als ze het dier vervolgens een paar maanden later door dit soort stallen geadverteerd zien worden, terwijl je daar gewoon op kunt wachten. Uiteindelijk zijn het dat soort mensen die dit soort handel grotendeels in stand houden (hoewel er ook veel buitenlandse import bij zit vermoed ik).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 10:16

Heel veel buitenlandse import idd, veel EV die van de baan af komen..helft slachtpaarden, helft belandt in zulke dubieuze handel. Paarden van de fokker die rontgenlogisch verrot zijn en daarom zo de handel in gaan.

Soms is het een lastige scheidslijn denk ik, welke zijn klinisch nog wel oke en acceptabel en welke niet en bij sommige is het overduidelijk. Feit blijft wel dat de gebreken van de paarden niet genoemd worden in de advertenties van stal Doorstap. Ze zijn zogenaamd allemaal braaf en allemaal doorgelicht en goed bevonden door hun dierenarts wat gewoon NIET KAN kloppen. Tenzij die dierenarts omgekocht wordt ofzo. :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 10:17

Die voorwaarden kloppen naar mijn idee sowieso niet. Dat heb ik in mijn eerste bericht ook al aangehaald. Alleen al dat half jaar, dat is inmiddels al een heel jaar.

Uiteindelijk ligt het natuurlijk aan de eerste eigenaar. Niemand geeft in deze tijd nog een paard voor een habbekrats weg. De prijs bij een stal ligt altijd hoger dan wat er oorspronkelijk voor betaald is, dus je weet dat je in die lagere prijsklasse geen top paarden vindt.

Dat hoeft ook niet. Maar tegenwoordig kost een gezond paard, zelfs zonder de bouw om hoog te scoren in de sport, al behoorlijk wat. En als zo’n paard dan ook nog eens goed verkeersmak is, dan moet je echt diep in de buidel tasten.

Op die manier kun je de stallen met goedkopere paarden eigenlijk al filteren, want “gezond” kan daar nog wel eens relatief zijn.

Zelfs dat hoeft geen probleem te zijn, zolang je maar weet wat er speelt. Eerlijkheid is daarin het belangrijkste.

Ik kijk zelf soms rond voor een extra paard, omdat ik weet dat ze niet het eeuwige leven hebben en mijn oudste inmiddels wat kleine ouderdomskwalen begint te krijgen. Mijn merrie kan niet alleen staan, dus hoe fijn is het als ik alvast een paard erbij heb voordat het zover is.

Een bemerking hoeft voor mij geen probleem te zijn, maar ik wil wel zelf kunnen bepalen of die bemerking bij mij past en hoe ik mijn paarden houd.

En dan klik ik weer paarden weg, ook die van particulieren, vanwege die “pijn in mijn hart” verhalen… laat maar.

Uiteindelijk kom je toch weer tot de conclusie dat een groot deel van de paardenwereld vooral aan geld denkt. En dan kom je terug bij de titel van het topic: “geef paarden een kans”. Maar de realiteit is dat eerlijke verkopers steeds schaarser worden, zeker als er ook nog een bedrijf draaiende gehouden moet worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 10:20

Ik heb ook wel eens een ruin die afgekeurd was voor de sport gegeven aan iemand die er niet zelf een kon kopen maar wel kon onderhouden. De man heeft nog jaren plezier beleefd met hem. Heeft hem uiteindelijk omdat hij hoefbevangen raakte in laten slapen en mij daar een lief bericht over gestuurd.
Het is dus echt niet zo dat iedereen slechte bedoelingen heeft en er geld op wil pakken wat ze gratis krijgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 10:22

Zeker niet.
Maar dat zie je niet via internet en een advertentie.

Als je de persoon kent, of in ieder geval mensen die jij kent die persoon kennen, en weten het verhaal klopt echt zo.
Dan is het een super overeenkomst voor alle partijen en vooral voor het paard.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 11:29

Elisa2 schreef:
Heel veel buitenlandse import idd, veel EV die van de baan af komen..helft slachtpaarden, helft belandt in zulke dubieuze handel. Paarden van de fokker die rontgenlogisch verrot zijn en daarom zo de handel in gaan.

Soms is het een lastige scheidslijn denk ik, welke zijn klinisch nog wel oke en acceptabel en welke niet en bij sommige is het overduidelijk. Feit blijft wel dat de gebreken van de paarden niet genoemd worden in de advertenties van stal Doorstap. Ze zijn zogenaamd allemaal braaf en allemaal doorgelicht en goed bevonden door hun dierenarts wat gewoon NIET KAN kloppen. Tenzij die dierenarts omgekocht wordt ofzo. :o

Ben ergens wel benieuwd naar de keuringsrapporten. Deze mocht ik overigens niet inkijken van een 20 jarige topbrave merrie die helemaal goed bevonden was zonder enige op- of aanmerking. Ook niet die van een zwart sportpaard want M had gelopen met zeer veel winstpunten en een zeer goede mentaliteit, zeker hoed voor nog een ronde en potentie voor meer. Uiteraard zijn sportprestaties opgevraagd en ik heb 8 pagina's aan wedstrijden gekregen waarvan zeker 75% aan scores schrikbarend laag waren incl uitgebeld en vrijwillig de baan verlaten.

Het rapport komt zogenaamd pas zodra je het paard koopt want dan is het van toepassing.

Ooooh en als je wilt laten keuren wordt je uitgekafferd. En als klap op de vuurpijl, mag dit overigens niet. Ze zijn tenslotte gewoon gekeurd.

Dan schiet mij ineens te binnen dat er al een contract getekend werd, een aanbetaling van 2000 euro voldaan was en er nog steeds geen keuringsrapport was van de 20 jarige merrie.

Dan hebben we nog de zogenaamde goed bevonden EV die vorig jaar helaas is ingeslapen. Vanaf dag 1 kampen de nieuwe eigenaren met problemen rondom hem, maar ze hadden een hart van goud en ik kan niet anders zeggen dat ze er alles aan gedaan hebben dit dier te helpen.

Helaas was de hoefkatrol ontsteking te heftig en niet herstelbaar. De oorzaak zat hem in een afwijkend deel in de voet.

En dan de zogenaamde brave Spanjaard , je kon er zogenaamd alles mee. Dat is hetzelfde paard als waar de nieuwe eigenaar meerdere keren bijna mee verongelukt is. Ze heeft hem nog, maar meer omdat zij een goed hart heeft en hem niet zomaar opgegeven heeft.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 11:49

Je kan van alles in je algemene voorwaarden opnemen maar niet alles houdt stand als het tegen de wet in gaat of als het onredelijk is. Het feit dat ze die dingen noemen zegt dat ze daar een hoop gedoe mee hebben gehad. Ze sjoemelen aan alle kanten met zwetsverhalen tot en met.

Wij hebben toen wel mogen keuren maar vervolgens moest ik met dat beest gaan staan hannessen die hun dierenarts voor zn donder trapte met buigproeven. Werd ik door de dierenarts afgesnauwd. Vervolgens had hij opmerkingen over de tanden en riep haar erbij en ging zij helemaaaaaal uit dr plaat tegen hem dat hij zei dat ze loog. Toen gingen ze longeren met een open bak rende het beest door de uitgang naar de stal....was ze weer helemaal uit dr plaat. Het was net een soapserie. Praat ik wel over 22 jaar geleden toen ze nog in prinsenbeek zaten.

Ze bood ook allerlei rotzooi zadels aan die van de vrachtwagen waren gevallen met dekjes waar de labels uitgeknipt waren. Ik heb gelukkig de mensen wel er vanaf kunnen praten dat niet te kopen.

Uiteindelijk bleken we geen 10 jarig springpaard op de trailer hebben staan maar een fokmerrie die bij hun zadelmak is gemaakt.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 12:26

Dat er weinig gevraagd wordt voor een paard, wil niet noodzakelijk iets slechts zeggen. Wij hebben destijds weinig betaald voor mijn pony aan een particulier die wij niet kenden. Pony heeft ook lang te koop gestaan. En nee, er scheelde helemaal niets met hem, hij kon ook meer dan wat ik er uit gehaald heb.
Hij had alleen zijn grootte niet mee icm het feit dat hij niet zo geschikt was voor onzekere / angstigere ruiters of ruitertjes met weinig ervaring; het was geen kinderpony, maar had wel dat formaat.
De reden dat hij langer te koop gestaan heeft en er niet zo veel voor hem gevraagd werd, is dat de vorige eigenaren het juiste baasje voor hem wilden vinden en hem niet aan de eerste de beste wilden verkopen. Ze hadden het heel moeilijk met het feit dat hij weg moest.

Alleen... als je een handelsstal hebt, is het natuurlijk een ander verhaal. Draai het of keer het zoals je wil: het is jouw broodwinning en je moet winst zien te maken. Dus paarden of pony's met bv gebreken of bemerkingen zijn niet bepaald winstgevend als je dan ook nog eens ruim de tijd neemt om het juiste baasje te vinden.
Wil ik het goedpraten hoe deze dieren verhandeld worden (door deze stal)? Nee, ik vind er ook wat van.
Maar het begint al veel vroeger, bij degene die hem naar zo'n stal brengt omdat hij een gebrek, gedragsprobleem, medisch probleem,... heeft. Deze mensen denken ook al eerder aan het geld dan aan het dier (wat ik erg jammer vind). Soms is het inderdaad beter om een dier te laten gaan, maar ook dat kost geld, geld dat men er niet altijd aan wil geven. En soms lopen dingen ook anders dan je graag zou willen en kan je de kosten voor de zorg van je paard niet meer betalen en ja, dan zijn er mensen die kiezen om het paard weg te doen (als het probleem niet "ernstig" genoeg is, moet je ook al een DA vinden die hem/haar wil laten inslapen).

Ik schrik bij particulieren soms ook van wat ik lees in verkoopsadvertenties van hun paard: paard moet direct weg want ze gaan op vakantie bijvoorbeeld. Ook eens een advertentie gezien van een pony die drachtig was en op punt stond te veulenen. Pony was heel haar leven zowat drachtig geweest, ene na het andere veulen. Als de koper de combinatie van merrie met hengst door wie ze gedekt was niet goed vond, kon het veulen wel geaborteerd worden en kon de merrie wel opnieuw gedekt worden... Beestje was 20+...
Ik denk dat er eerst iets moet veranderen bij particuliere paardenhouders vooraleer handelsstallen als deze weg zullen vallen. Zolang particulieren het welzijn van hun paard niet op 1 zetten, zullen er altijd stallen als deze zijn...

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 17:19

Gini schreef:
Popstra schreef:
Tegenwoordig moet alles maar blijven leven. Kapot, scheef, vals enz..
Ik ben van mening je anderen daar niet mee moet opzadelen. Een fokker of eerdere eigenaar had zijn verantwoording moeten nemen en zulke miskleuntjes naar de slager moeten brengen. Sommigen doen dat ook want hebben geen zin er mee te moeten leuren en kosten te maken. De toekomst is niet rooskleurig voor zulke diertjes. Het beland vaak in verkeerde handen.

Onder het motto: als je er niet op kan rijden moet het dood.

Zo komt het bijna wel over :o

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 18:52

Nou ik snap Popstra wel. Zolang je als eigenaar je paard kan betalen mag van mij ieder oud kneusje blijven leven. (Val me maar weer aan). Ik heb ook twee oudjes gehad. 1 vanaf zijn 11de al afgekeurd en hij is 30 geworden. Ik heb altijd gezegd als ik het niet meer kan betalen dan laat ik hem gaan. Gold ook voor mijn andere oudje. Ze hadden allebei nog het karakter en uiterlijk van een jonger paard en als ik ze had weggegeven waren ze vrijwel zeker weer bereden. Had voor hun ook de afspraak met mijn beste vriendin dat als er iets met mij zou gebeuren ze deze 2 in moest laten slapen. Facebook staat vol met oproepen van mensen die hun paard of pony heeft weggegeven en die daarna spoorloos zijn of weer volop gereden worden en te koop worden aangeboden bij handelaren met een lagere prijsklasse. Ik vond (en vind dat nog steeds) dat ze dat niet verdienden.

Als je paard vanwege leeftijd of lichamelijke problemen niet meer voor jou geschikt is en je wilt daar niet meer voor betalen dan moet je als eigenaar ook je verantwoordelijkheid nemen en niet voor een paar centen je paard wegdoen naar een handelaar met een discutabele reputatie

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 19:22

gr_roos schreef:
Nou ik snap Popstra wel. Zolang je als eigenaar je paard kan betalen mag van mij ieder oud kneusje blijven leven. (Val me maar weer aan). Ik heb ook twee oudjes gehad. 1 vanaf zijn 11de al afgekeurd en hij is 30 geworden. Ik heb altijd gezegd als ik het niet meer kan betalen dan laat ik hem gaan. Gold ook voor mijn andere oudje. Ze hadden allebei nog het karakter en uiterlijk van een jonger paard en als ik ze had weggegeven waren ze vrijwel zeker weer bereden. Had voor hun ook de afspraak met mijn beste vriendin dat als er iets met mij zou gebeuren ze deze 2 in moest laten slapen. Facebook staat vol met oproepen van mensen die hun paard of pony heeft weggegeven en die daarna spoorloos zijn of weer volop gereden worden en te koop worden aangeboden bij handelaren met een lagere prijsklasse. Ik vond (en vind dat nog steeds) dat ze dat niet verdienden.

Als je paard vanwege leeftijd of lichamelijke problemen niet meer voor jou geschikt is en je wilt daar niet meer voor betalen dan moet je als eigenaar ook je verantwoordelijkheid nemen en niet voor een paar centen je paard wegdoen naar een handelaar met een discutabele reputatie

Amen!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 19:51

gr_roos schreef:

Sowieso eens hiermee maar ff los hier van. Er komen ook scheeps ladingen Engelse volbloeds hier naar toe die uit geraced zijn en waarbij een groot deel voor de slacht bedoeld is. Sommige die misschien nog een fractie beter zijn verdwijnen dan de handel in. Heb het idee dat deze stal er een boel heeft. Hoe wordt deze handel in stand gehouden?

Ik denk toch ook door mensen die in de goedkoopste prijsklasse een paard zoeken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 21:55

gr_roos schreef:

Mee eens, maar je zegt 1 belangrijk woord 'kan'. Kunnen betalen gaat volgens mij vaker wel dan niet over willen betalen. Als een paard niet meer bereden kan worden wil men niet meer betalen. En dat vind ik een ander verhaal. Dan verwordt het paard tot gebruiksvoorwerp.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 22:03

Een paard is in een bepaalde vorm een gebruiksvoorwerp afhankelijk van je doelen en motivatie om een paard te kopen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 22:14

Een paard is in de eerste plaats een levend dier. En toevallig verschaft dat dier ons op een bepaalde manier plezier. Zelfs als het plezier jammerlijk wegvalt, blijft het dier er wel nog.

Je bent niet verplicht een paard te kopen. Zeker in de paardenwereld bestaan er talloze constructies voor wanneer het plezier het belangrijkste is: maneges, bijrijdpaarden, stalruiter, ...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 22:43

Gini schreef:
Een paard is in de eerste plaats een levend dier. En toevallig verschaft dat dier ons op een bepaalde manier plezier. Zelfs als het plezier jammerlijk wegvalt, blijft het dier er wel nog.

Je bent niet verplicht een paard te kopen. Zeker in de paardenwereld bestaan er talloze constructies voor wanneer het plezier het belangrijkste is: maneges, bijrijdpaarden, stalruiter, ...

Je probeert in elke topic jouw ideaalbeeld aan anders op te leggen en mensen weg te zetten als slecht als ze een paard niet tot in de eeuwigheid houden.

Er waren geen maneges en bijrijdpaarden als niemand ooit zn paard zou verkopen :+

Alsof een dier slechter wordt van verkoop.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 22:58

Goed, dit is wel een iets andere discussie maar als bokt het toe laat vind ik het goed er in mee te gaan.

Mocht je paard dat eerst gezond was iets krijgen vind ik dat geen reden om het paard van de hand te doen. Maar veel mensen doen dit juist wél en daar gaat het mis. En ja, dat kunnen ook heel aardige mensen zijn die dat doen.

Zo ontstaat deze oneerlijke handel waar zowel de paarden als de kopers te dupe van zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 08:57

Ja, alleen zelfs als iedereen in Nederland zijn verantwoordelijkheid neemt dan worden dit soort paarden dus nog steeds geimporteerd vanuit het buitenland. Want het is goedkope en snelle handel en er blijft vraag naar kennelijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 09:08

Gini schreef:
gr_roos schreef:

Mee eens, maar je zegt 1 belangrijk woord 'kan'. Kunnen betalen gaat volgens mij vaker wel dan niet over willen betalen. Als een paard niet meer bereden kan worden wil men niet meer betalen. En dat vind ik een ander verhaal. Dan verwordt het paard tot gebruiksvoorwerp.

Inderdaad is niet meer kunnen betalen iets anders dan niet meer willen betalen. Het eens zo bejubelde dier wordt, als hij iets gaat mankeren waardoor hij zijn werk niet meer kan doen, weggedaan omdat het te duur wordt maar in zijn stal staat binnen de kortste keren weer een nieuw paard .

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 09:22

Elisa2 schreef:
Ja, alleen zelfs als iedereen in Nederland zijn verantwoordelijkheid neemt dan worden dit soort paarden dus nog steeds geimporteerd vanuit het buitenland. Want het is goedkope en snelle handel en er blijft vraag naar kennelijk.

Je mag de prijs nog zo optrekken als je wil, er zal altijd een “lager segment” zijn waar die paarden dan in terechtkomen en je zal dan ook altijd mensen hebben die ook in dat lagere segment een paard zullen zoeken.
Handelsstallen blijven bestaan zolang het rendabel is / ze winst maken. Is het niet met geïmporteerde paarden, dan is het wel met andere paarden. Als het “goed” is evolueren zij mee met “de tijd” en verdienen ze geld op hetgeen er geld te verdienen valt. Wordt verkoop van paarden onmogelijk gemaakt, dan treden ze op als “makelaar” of wat dan ook.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 09:34

Zonnetje81 schreef:
Gini schreef:

Je probeert in elke topic jouw ideaalbeeld aan anders op te leggen en mensen weg te zetten als slecht als ze een paard niet tot in de eeuwigheid houden.

Er waren geen maneges en bijrijdpaarden als niemand ooit zn paard zou verkopen :+

Alsof een dier slechter wordt van verkoop.

En toch vat je het iedere keer zo slecht samen. Where on earth zeg ik dat geen enkel dier verkocht mag worden?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 09:47

Maar laten we eerlijk zijn, er is toch niemand die een paard koopt met de gedachte "Wow, mooi dier, ik ga er 1 kopen en betaal me maandelijks blauw om er naar te kijken"? En de mensen die dat wel doen, liegen. Rijden was bij mij niet het belangrijkste. Mijn paard mocht het niet meer. Maar God, wat was het verschrikkelijk. Toen kwam er gelukig een tweede bij.