Te zwaar om te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Te zwaar om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:43

En als iets "kan", moet je het ook niet altijd willen. Ja ik "kan" iets van 30 kilo optillen, maar ik moet er niet aan denken dat ik dat langer rond moet zeulen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:49

Mijn paard is 1m65, heel breed gebouwd en ook zwaar gebouwd. Toch gaat daar echt niemand boven de 80kg op.
Dat iets zou kunnen... betekend het niet dat je moet willen. Elke kg is gewoon extra belasting voor het paard.
Er zijn zo veel meer dingen met het paard te doen dan alleen rijden...

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:50

kebie schreef:
Even een uitstapje: in de tweede Wereldoorlog was de uitrusting van een soldaat 25kg. Die mannen waren gemiddeld kleiner dan nu, dus zeg 75 kilo? Die droegen dus 30% mee!
Nu is oorlog niet zo gezond, maar volgens mij is daar geen explosie van artrose uit gekomen.

Dit ging niet over paarden, maar over mensen. Die -als ze de oorlog overleven- zeker wel oud worden. Want dat wij op 2 benen staan en onze paarden op 4 maakt ons inwendig fysiek niet heel erg verschillend.

Volgens mij is bij mensen namelijk wel onderzocht dat overgewicht (het tillen van 24/7 extra kilo’s) extra risico geeft op artrose.

Maar tegelijkertijd wordt bij slanke mensen het wandelen en trainen met een gewichtvest en halters door trainers juist aangeraden voor het versterken van de botten en spieren.

Als ik die analogie doortrek, zou het voor slanke paarden juist positief kunnen zijn om regelmatig met extra gewicht te trainen

Maar goed, in het geval van jolliegirl wordt er weer naar het plaatje gekeken, en dan mag het ineens wel van bokt. Terwijl dat dus echt totaal niks zegt over gewicht. En al helemaal niks over percentages. Wat mijn mening dus versterkt: dat percentage is een mening, het plaatje is een mening en de onderbouwing van dat alles is zacht gezegd twijfelachtig.

Dus TS, als het plaatje klopt, en de pony het oké vind, dan zou IK het geld voor het laten rijden door instructie in de zak houden en mij niet tegen laten houden.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:57

Voor de liefhebbers een overzicht van onderzoeken naar draagvermogen van paarden. Sommige onderzoeken zijn iets te klein om echt wetenschappelijk waarde te hebben. Maar als je zin hebt om je er in te verdiepen……be my guest

## 1. **Physiological weight-carrying tests (PubMed-studies)**

### **a) Relationship between weight-carrying capacity and performance**

*Titel:* *Relationship between weight-carrying capacity and performance in a standardized treadmill exercise test in horses*
*Samenvatting:* In een gecontroleerd onderzoek droegen 16 paarden opeenvolgend 20%, 25%, 30% en 35% van hun lichaamsgewicht. Tijdens de test werden hartslag en lactaatwaarden tijdens de inspanning gemeten. De studie vond correlaties tussen fysiologische respons en gewicht-belasting, maar er werd geen eenvoudige “maximale veilige percentage” vastgesteld. ([PubMed][1])

---

### **b) Gewicht-belasting en conformatie in IJslandse paarden**

*Titel:* *Physiological response to weight carrying and associations with conformation traits in Icelandic horses*
*Samenvatting:* Deze studie onderzocht bij IJslandse paarden de fysiologische reacties (bloedlactaat, spierenzymen) op incrementele gewichtsbelasting: 20%, 25%, 30% en 35% van lichaamsgewicht. Sommige paarden bereikten lage fysiologische stressniveaus zelfs bij 35% gewicht, en bepaalde conformatietrekken (zoals borstbreedte en ruglijn) bleken invloed te hebben op draagvermogen. ([PubMed][2])

---

## 2. **Biomechanische en fysiologische literatuur**

### **a) Overzicht en biomechanische analyse**

*Titel:* *Riders’ Effects on Horses — Biomechanical Principles with Examples from the Literature*
*Inhoud:* Dit artikel bespreekt hoe geladen gewicht (ruiter) de krachten op paarden verandert (bijv. verhoogde belasting op voorbenen), maar komt niet met een exacte %-limiet. Het benadrukt wel dat gewicht de mechanica van beweging structureel beïnvloedt. ([MDPI][3])

---

### **b) Thermal imaging studie bij verschillende gewichtsrati­o’s**

*Titel:* *The Effect of Rider:Horse Bodyweight Ratio on the Superficial Body Temperature of Horse’s Thoracolumbar Region*
*Inhoud:* Onderzocht met thermografie of hogere ruiter-:paardgewichtsrati­o’s leiden tot meetbare fysiologische veranderingen. Binnen 10-20% werden er geen duidelijke verschillen door oppervlaktetemperatuur waargenomen, wat suggereert dat dit interval fysiologisch minder stressvol kan zijn. ([MDPI][4])

---

## 3. **Klassieke experimentele studies op werkbelasting**

### **a) Light riding horses en fysiologische reacties**

*Titel:* *Evaluation of Indicators of Weight-Carrying Ability of Light Riding Horses*
*Inhoud:* In deze studie kregen paarden extra gewichten tot 25–30% van hun lichaamsgewicht aangehangen. Bij hogere percentages vertoonden ze een significant hogere hartslag, ademhaling en temperatuur, wat duidt op een grotere belasting. ([ScienceDirect][5])

---

## 4. **Samenvattende reviews en analyses**

### **a) Review over impact van bereden gewicht**

*Titel:* *Quantifying the Impact of Mounted Load Carrying on Equids: A Review*
*Inhoud:* Deze review (wetenschappelijk overzicht) beschrijft meerdere studies waarin paard-gewicht-dragerverhoudingen variëren, en laat zien dat zwaardere ruiters (≥ ~20%) vaker tot tijdelijke kreupelheid of gedragsverandering leidden. Lichtere ruiters (10–15%) veroorzaakten minder negatieve reacties. ([ResearchGate][6])

## Wat betekent dit praktisch?

✔ Er **bestaat echte wetenschap** rond gewicht en paardbelasting, vooral via fysiologische metingen (hartslag, bloedlactaat, temperatuur).
✔ De klassieke **15–20% regel** is niet een universele biologische wet, maar een **praktisch richtgetal** gebaseerd op meerdere onderzoeken waarboven fysiologische stress merkbaar toeneemt. ([extension.umn.edu][7])
✔ Sommige paarden (bijv. konstitutie/ras/conditionering) kunnen meer of minder dragen — er zijn **geen exacte grenzen voor alle situaties**. ([PubMed][1])

---

[1]: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/4105814 ... hatgpt.com "Relationship between weight-carrying capacity and performance in a standardized treadmill exercise test in horses - PubMed"
[2]: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/4053777 ... hatgpt.com "Physiological response to weight carrying and associations with conformation traits in Icelandic horses used for tour riding - PubMed"
[3]: https://www.mdpi.com/2076-2615/13/24/38 ... hatgpt.com "Riders’ Effects on Horses—Biomechanical Principles with Examples from the Literature"
[4]: https://www.mdpi.com/2076-2615/12/2/195 ... hatgpt.com "The Effect of Rider:Horse Bodyweight Ratio on the Superficial Body Temperature of Horse’s Thoracolumbar Region Evaluated by Advanced Thermal Image Processing | MDPI"
[5]: https://www.sciencedirect.com/science/a ... hatgpt.com "Evaluation of Indicators of Weight-Carrying Ability of Light Riding Horses - ScienceDirect"
[6]: https://www.researchgate.net/publicatio ... hatgpt.com "(PDF) Quantifying the Impact of Mounted Load Carrying on Equids: A Review"
[7]: https://extension.umn.edu/horse-care-an ... hatgpt.com "Guidelines for weight-carrying capacity of horses | UMN Extension"

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:15

Alleen nummer vier lijkt naar de wat langere termijn te kijken, de rest beperkt zich tot een "in het hier en nu" onderzoek - terwijl juist de lange termijngevolgen (kreupelheden, artrose) interessant kunnen zijn, maar zie dat maar eens te organiseren.

Nogmaals: ik kan best even 30 kilo dragen, maar wat als ik dat over een langere tijd en termijn moet doen? Er zijn niet voor niets arboregels (al zijn die ook niet zo heel strikt met maximumgewichten), voor paarden zou er eigenlijk ook een arbowet moeten zijn....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:32

Volgens mij zou het niet alleen moeten gaan over of de rug van een paard wel een zware last kan dragen, maar zou je ook naar de voeten en benen moeten kijken. Bij koudbloeden zie ik wel vaak grote hoeven en stevige benen, maar bij paarden met meer bloed, en ook Quarters, zie je heel vaak hele kleine voetjes en dunne beentjes die zelfs in vergelijking met het eigen gewicht van het paard zonder zadel en ruiter al te fragiel lijken. Als ruiters kennelijk steeds maar zwaarder worden en dat normaal vinden, dan moet men bij het fokken van paarden daar rekening mee gaan houden en "gewichtsdragers" gaan fokken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:39

de conclusie is dus dat er paarden zijn die meer dan 20% kunnen dragen (en anderen minder). Daarmee kan het dus dat iemand van 105 kg prima kan rijden. Maar niet op elk paard.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:48

Nee dat is niet de conclusie. Als je graag wil paardrijden maar ook 105 kg weegt, moet je simpelweg kijken waar je prioriteiten liggen. Dat is de conclusie.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:54

Dat is jouw conclusie @germie, de mijne zeker niet. En dus jouw mening, wat prima is.
Maar ik ga niet mijn eigen plezier boven een mogelijk nadelig effect op het welzijn van mijn paard stellen.
Dat is weer mijn persoonlijke mening.

En ik zou met 105 kg echt nooit op een paard klimmen, geen enkel paard.

En ja, ik weet hoe lastig afvallen is.
Ben ook een aantal jaar geleden veel aangekomen door een tumor op mijn eierstok, daarna verschillende hormoon preparaten moeten slikken en degene die ik nu nog slik staat er ook bekend om dat je er van aan komt.
Vroeger ging afvallen makkelijk, nu met dit medicijn en lichamelijke gebreken is het heel lastig. Maar nog steeds wel bereikbaar. Maar op gewicht blijven is echt veel werk.
En ik vind dat naast mijn paard, ik ook gewoon fit genoeg moet zijn om er op te gaan zitten.
Lukt dat niet, dan zoek ik een andere oplossing, ga andere dingen met mijn paard doen, of huur iemand in die dat rijtechnische stuk op kan pakken.
Een beetje meer gewicht is prima, maar ik vind boven de 100 toch echt wel veel wat een dier op zijn rug moet mee zeulen, en dan ook nog het zadel etc.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:02

Fijn! Dank je wel!

Als ik het zo even doorscroll- ik heb even gefocussed op de conclusies- dan zijn dit ze:
1. Test van 15 warmbloeden van 3 jaar geeft geen statistische uitkomst
2. Studie van 15 IJslandse tourpaarden geeft weinig impact op gewicht (tot 35% getest) en geen statistische relevante uitkomst op fysieke kenmerken
3. Studie van gewichtbelasting als ruitergewicht verschuift tijdens rijden. Geen conclusie op totaal percentage
4. Er zijn thermografische verschillen gemeten voor en na test bij alle groepen maar wordt geen goed of fout aan gehangen
5. Is een samenvatting van verschillende onderzoeken. 20% komt inderdaad bij het leger vandaan, bij 360 endurancepaarden werd geconcludeerd dat een getraind paard met 20-30% gewicht 100 Mile kan dragen (160km). Maar in een latere studie was met 193 endurance paarden hoe hoger het gewicht, hoe hoger de kans op uitval
Bij 8 paarden werd na 4 maanden rust hartslag e.d. Gemeten en die was hoger als het gewicht naar de 25-30% ging.

En al eerder was er de studie van die Japanse pony’s (400kg) waarbij Max gewicht van 100kg werd geadviseerd omdat er anders verschil in paslengte op trad.
En natuurlijk het tevis cup onderzoek 100 mile=160 km waarbij de uitkomst was dat ruitergewicht niet van invloed was op uitlopen.

Helaas geen enkele lange termijn. En geen enkel onderzoek neemt training mee (behalve dan van die IJslandse tourpaarden?). Je zou verwachten dat als je traint met een zware rugzak, je gestel zich daar aan aanpast.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:11

anjali schreef:
Volgens mij zou het niet alleen moeten gaan over of de rug van een paard wel een zware last kan dragen, maar zou je ook naar de voeten en benen moeten kijken. Bij koudbloeden zie ik wel vaak grote hoeven en stevige benen, maar bij paarden met meer bloed, en ook Quarters, zie je heel vaak hele kleine voetjes en dunne beentjes die zelfs in vergelijking met het eigen gewicht van het paard zonder zadel en ruiter al te fragiel lijken. Als ruiters kennelijk steeds maar zwaarder worden en dat normaal vinden, dan moet men bij het fokken van paarden daar rekening mee gaan houden en "gewichtsdragers" gaan fokken.

Ja, er was toch ook iets met de omtrek van het pijpbeen dat werd meegenomen bij het berekenen van de draagkracht van een paard? Dat lees ik nog niet terug in het topic.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:13

kebie schreef:
Je zou verwachten dat als je traint met een zware rugzak, je gestel zich daar aan aanpast.

Heb je zelf ervaring met sporten, trektochten of klimmen met (zware) bepakking? :)

Als je een ongetrainde persoon met een welvaartsbuikje (aldus die tinker die weinig sportiefs doen in zijn leven ;) ) met 30 kilo bepakking laat lopen krijgt die hooguit een blessure ipv sterker te worden.

Ik heb in een magazijn gewerkt waar we 15-20 ton (!) per persoon per dienst deden. Meeste mensen krijgen geen sterker gestel, ze krijgen arthrose en hernia's :=

Als je al sterk was om mee te beginnen kun je wat meer aan, daarom moet je zowel mensen als paarden als individu bekijken :) maar (te) veel gewicht is altijd schadelijk in principe.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:15

germie schreef:
de conclusie is dus dat er paarden zijn die meer dan 20% kunnen dragen (en anderen minder). Daarmee kan het dus dat iemand van 105 kg prima kan rijden. Maar niet op elk paard.

Ik kan ook een rugzak van 30 kg dragen. Of ik het leuk vind om daar meerdere malen per week mee rond te lopen zonder zelf te kunnen bepalen hoe lang en hoe frequent, is iets anders.
"Kunnen" is niet het juiste werkwoord hier.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:22

DuoPenotti schreef:
Mijn tinkers hebben geen gezonken rug. Dat is zeker wel iets om naar te kijken.
Wel een korte rug, maar wel dat een gewoon zadel past.
Brede boeg en achterhand. Dus voeten staan stevig uit elkaar.
Met flinke hoeven en gewrichten en kort dik pijpbeen.
Dus dat kan vaak meer dragen dan een groter paard.
In die zin vind ik het juist wel dragers.

Maar, 100 kg wil ik er ook niet op.
Ook niet op de tinker van bijna 160 en 620 gezond gewicht.

Daarnaast de vraag. Pas je dan nog in een zadel of zit je dan op de lepel?

Marigold schreef:
anjali schreef:

Ja, er was toch ook iets met de omtrek van het pijpbeen dat werd meegenomen bij het berekenen van de draagkracht van een paard? Dat lees ik nog niet terug in het topic.

de precisie niet, maar ik benoem het wel omdat ik dat zeker belangrijk vind.
De hele bouw meenemen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:25

ik kan vergelijken :) Tot vorig jaar woog ik bijna 100 kilo, ik reed nog wel op hetzelfde paard, ( Een grote stevige PRE van 1m73 ) Nu weeg ik 55 kilo en het gaat op alle gebied veel beter.

wat ik merk:
* Ik kan veel beter stilzitten, en ik zit het paard veel minder in de weg. Je mag zeggen wat je wil, hoe zwaarder je bent, hoe moeilijker je je zit onder controle kan houden ( door je benen die bv veel zwaarder zijn en die je niet netjes rond je paard kan leggen) en hoe wiebeliger het wordt.
* paard is veel meer voorwaarts dan vroeger, dag en nacht verschil.

Ikzelf zou het niet meer doen op dit gewicht. Zeker omdat ik nu voel dat hij zoveel makkelijker loopt, moet ik hem toch belemmerd hebben. Zijn rug is totaal niet gevoelig nu, terwijl hij dat vroeger soms wel kon zijn. Ik stak het toen op het zadel.. tja..

Het is natuurlijk ook te doen wat je ermee gaat doen, hard werk of 5 min erop en enkel uitstappen is ook een groot verschil

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:05

Deertje schreef:
ik kan vergelijken :) Tot vorig jaar woog ik bijna 100 kilo, ik reed nog wel op hetzelfde paard, ( Een grote stevige PRE van 1m73 ) Nu weeg ik 55 kilo en het gaat op alle gebied veel beter.

wat ik merk:
* Ik kan veel beter stilzitten, en ik zit het paard veel minder in de weg. Je mag zeggen wat je wil, hoe zwaarder je bent, hoe moeilijker je je zit onder controle kan houden ( door je benen die bv veel zwaarder zijn en die je niet netjes rond je paard kan leggen) en hoe wiebeliger het wordt.

Ikzelf zou het niet meer doen op dit gewicht. Zeker omdat ik nu voel dat hij zoveel makkelijker loopt, moet ik hem toch belemmerd hebben. Zijn rug is totaal niet gevoelig nu, terwijl hij dat vroeger soms wel kon zijn. Ik stak het toen op het zadel.. tja..

Het is natuurlijk ook te doen wat je ermee gaat doen, hard werk of 5 min erop en enkel uitstappen is ook een groot verschil

Zo zie je inderdaad dat het echt wel verschil maakt, omdat jij beide hebt gewogen en het ook bij hetzelfde paard hebt kunnen ervaren.
(En super knap, 45kg er af)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:11

@dp dat je de draagkracht van het paard met het oog op diens gestel specifiek aan de omtrek van het pijpbeen kan meten was nog niet genoemd.

Bron: The Heavier Riders’ Guide to Comfort and Safety with Gaited Horses By Beverly Whittington and Rhonda Hart-Poe

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:18

germie schreef:

Waarom zie jij zo graag dat het wel zou kunnen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:35

Ik zou dat dus echt niet doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:07

c_alsemgeest schreef:
Deertje schreef:

wat ik merk:

Zo zie je inderdaad dat het echt wel verschil maakt, omdat jij beide hebt gewogen en het ook bij hetzelfde paard hebt kunnen ervaren.
(En super knap, 45kg er af)

Dat is knap zeg, zo veel eraf!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:18

Popstra schreef:
germie schreef:

Waarom zie jij zo graag dat het wel zou kunnen?

Ervaring. Ik ken dus iemand die ook rond de 105 weegt, maar waar het afvallen wegens lipoedeem niet gaat. En die rijdt dus ook zonder problemen. Is wel sportief verder, maar kan niets aan 'de vetjes' doen.

Zelf ben ik gelukkig niet zo zwaar, maar ik weet hoe erg het is als je niet kunt rijden, maar het wel graag wilt (in 2022 na die hondenbeet kon ik dus een poos niet rijden, dat vond ik echt erg). Dus daarom gun ik iemand die op het randje zit, en bij mij is dat dus zo'n 105kg ook gewoon het geluk van paardrijden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:23

@germie: Niet mee eens, ik ben met mijn lipoedeem in combinatie met een maagverkleining 40 kg afgevallen. Dus het kan wel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:28

purny schreef:
@germie: Niet mee eens, ik ben met mijn lipoedeem in combinatie met een maagverkleining 40 kg afgevallen. Dus het kan wel.

Maar bij 105kg krijg je geen maagverkleining. Dan moet je eerst meer aankomen. En die persoon kan dus niet afvallen. Het is helaas de waarheid. Ook een liposuctie kan niet, want wordt niet vergoed. Die lost het probleem wel weer op.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:32

germie schreef:
purny schreef:

Maar bij 105kg krijg je geen maagverkleining. Dan moet je eerst meer aankomen. En die persoon kan dus niet afvallen. Het is helaas de waarheid. Ook een liposuctie kan niet, want wordt niet vergoed. Die lost het probleem wel weer op.

Met kilo's niet nee, daar word gekeken naar je BMI. Mijn zwaarste gewicht was 102 kg.
Maar dan nog zou ik niet op een paard stappen en zou ik ook zeker niet iemand van dat soort gewicht op een paard laten kruipen. Zelfs niet als het maar een paar minuutjes stapritjes zijn.

Ik snap ook niet dat er mensen zijn die dit nog doen. Paarden kunnen niet spreken en dus moeten wij dit doen en ze beschermen tegen deze hoeveelheid gewicht.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:34

Fly_high schreef:
kebie schreef:
Je zou verwachten dat als je traint met een zware rugzak, je gestel zich daar aan aanpast.

Heb je zelf ervaring met sporten, trektochten of klimmen met (zware) bepakking? :)

Als je een ongetrainde persoon met een welvaartsbuikje (aldus die tinker die weinig sportiefs doen in zijn leven ;) ) met 30 kilo bepakking laat lopen krijgt die hooguit een blessure ipv sterker te worden.

Ik heb ervaring met krachttraining.
En ik heb mijn paarden aan huis, maar het slepen met kruiwagens/hooi/balen vlas (vergelijkbaar met jouw werk) maakt mijn core niet sterker en is eigenlijk alleen belasting.
Mijn krachttraining wel, en dat houd mijn rug goed. Als ik dressuur rijd met de pony, ben ik bezig niet krachttraining, niet met cardio.