Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
kebie schreef:Even een uitstapje: in de tweede Wereldoorlog was de uitrusting van een soldaat 25kg. Die mannen waren gemiddeld kleiner dan nu, dus zeg 75 kilo? Die droegen dus 30% mee!
Nu is oorlog niet zo gezond, maar volgens mij is daar geen explosie van artrose uit gekomen.
anjali schreef:Volgens mij zou het niet alleen moeten gaan over of de rug van een paard wel een zware last kan dragen, maar zou je ook naar de voeten en benen moeten kijken. Bij koudbloeden zie ik wel vaak grote hoeven en stevige benen, maar bij paarden met meer bloed, en ook Quarters, zie je heel vaak hele kleine voetjes en dunne beentjes die zelfs in vergelijking met het eigen gewicht van het paard zonder zadel en ruiter al te fragiel lijken. Als ruiters kennelijk steeds maar zwaarder worden en dat normaal vinden, dan moet men bij het fokken van paarden daar rekening mee gaan houden en "gewichtsdragers" gaan fokken.
kebie schreef:Je zou verwachten dat als je traint met een zware rugzak, je gestel zich daar aan aanpast.
) met 30 kilo bepakking laat lopen krijgt die hooguit een blessure ipv sterker te worden.
maar (te) veel gewicht is altijd schadelijk in principe. germie schreef:de conclusie is dus dat er paarden zijn die meer dan 20% kunnen dragen (en anderen minder). Daarmee kan het dus dat iemand van 105 kg prima kan rijden. Maar niet op elk paard.
DuoPenotti schreef:Mijn tinkers hebben geen gezonken rug. Dat is zeker wel iets om naar te kijken.
Wel een korte rug, maar wel dat een gewoon zadel past.
Brede boeg en achterhand. Dus voeten staan stevig uit elkaar.
Met flinke hoeven en gewrichten en kort dik pijpbeen.
Dus dat kan vaak meer dragen dan een groter paard.
In die zin vind ik het juist wel dragers.
Maar, 100 kg wil ik er ook niet op.
Ook niet op de tinker van bijna 160 en 620 gezond gewicht.
Daarnaast de vraag. Pas je dan nog in een zadel of zit je dan op de lepel?
Marigold schreef:anjali schreef:Volgens mij zou het niet alleen moeten gaan over of de rug van een paard wel een zware last kan dragen, maar zou je ook naar de voeten en benen moeten kijken. Bij koudbloeden zie ik wel vaak grote hoeven en stevige benen, maar bij paarden met meer bloed, en ook Quarters, zie je heel vaak hele kleine voetjes en dunne beentjes die zelfs in vergelijking met het eigen gewicht van het paard zonder zadel en ruiter al te fragiel lijken. Als ruiters kennelijk steeds maar zwaarder worden en dat normaal vinden, dan moet men bij het fokken van paarden daar rekening mee gaan houden en "gewichtsdragers" gaan fokken.
Ja, er was toch ook iets met de omtrek van het pijpbeen dat werd meegenomen bij het berekenen van de draagkracht van een paard? Dat lees ik nog niet terug in het topic.
Tot vorig jaar woog ik bijna 100 kilo, ik reed nog wel op hetzelfde paard, ( Een grote stevige PRE van 1m73 ) Nu weeg ik 55 kilo en het gaat op alle gebied veel beter.Deertje schreef:ik kan vergelijkenTot vorig jaar woog ik bijna 100 kilo, ik reed nog wel op hetzelfde paard, ( Een grote stevige PRE van 1m73 ) Nu weeg ik 55 kilo en het gaat op alle gebied veel beter.
wat ik merk:
* Ik kan veel beter stilzitten, en ik zit het paard veel minder in de weg. Je mag zeggen wat je wil, hoe zwaarder je bent, hoe moeilijker je je zit onder controle kan houden ( door je benen die bv veel zwaarder zijn en die je niet netjes rond je paard kan leggen) en hoe wiebeliger het wordt.
* paard is veel meer voorwaarts dan vroeger, dag en nacht verschil.
Ikzelf zou het niet meer doen op dit gewicht. Zeker omdat ik nu voel dat hij zoveel makkelijker loopt, moet ik hem toch belemmerd hebben. Zijn rug is totaal niet gevoelig nu, terwijl hij dat vroeger soms wel kon zijn. Ik stak het toen op het zadel.. tja..
Het is natuurlijk ook te doen wat je ermee gaat doen, hard werk of 5 min erop en enkel uitstappen is ook een groot verschil
c_alsemgeest schreef:Deertje schreef:ik kan vergelijkenTot vorig jaar woog ik bijna 100 kilo, ik reed nog wel op hetzelfde paard, ( Een grote stevige PRE van 1m73 ) Nu weeg ik 55 kilo en het gaat op alle gebied veel beter.
wat ik merk:
* Ik kan veel beter stilzitten, en ik zit het paard veel minder in de weg. Je mag zeggen wat je wil, hoe zwaarder je bent, hoe moeilijker je je zit onder controle kan houden ( door je benen die bv veel zwaarder zijn en die je niet netjes rond je paard kan leggen) en hoe wiebeliger het wordt.
* paard is veel meer voorwaarts dan vroeger, dag en nacht verschil.
Ikzelf zou het niet meer doen op dit gewicht. Zeker omdat ik nu voel dat hij zoveel makkelijker loopt, moet ik hem toch belemmerd hebben. Zijn rug is totaal niet gevoelig nu, terwijl hij dat vroeger soms wel kon zijn. Ik stak het toen op het zadel.. tja..
Het is natuurlijk ook te doen wat je ermee gaat doen, hard werk of 5 min erop en enkel uitstappen is ook een groot verschil
Zo zie je inderdaad dat het echt wel verschil maakt, omdat jij beide hebt gewogen en het ook bij hetzelfde paard hebt kunnen ervaren.
(En super knap, 45kg er af)
Popstra schreef:germie schreef:de conclusie is dus dat er paarden zijn die meer dan 20% kunnen dragen (en anderen minder). Daarmee kan het dus dat iemand van 105 kg prima kan rijden. Maar niet op elk paard.
Waarom zie jij zo graag dat het wel zou kunnen?
purny schreef:@germie: Niet mee eens, ik ben met mijn lipoedeem in combinatie met een maagverkleining 40 kg afgevallen. Dus het kan wel.
germie schreef:purny schreef:@germie: Niet mee eens, ik ben met mijn lipoedeem in combinatie met een maagverkleining 40 kg afgevallen. Dus het kan wel.
Maar bij 105kg krijg je geen maagverkleining. Dan moet je eerst meer aankomen. En die persoon kan dus niet afvallen. Het is helaas de waarheid. Ook een liposuctie kan niet, want wordt niet vergoed. Die lost het probleem wel weer op.
Fly_high schreef:kebie schreef:Je zou verwachten dat als je traint met een zware rugzak, je gestel zich daar aan aanpast.
Heb je zelf ervaring met sporten, trektochten of klimmen met (zware) bepakking?![]()
Als je een ongetrainde persoon met een welvaartsbuikje (aldus die tinker die weinig sportiefs doen in zijn leven) met 30 kilo bepakking laat lopen krijgt die hooguit een blessure ipv sterker te worden.