Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:40

Ik sluit me bij de anderen aan, kijk naar je eigen jonge paard/ pony en doe wat goed voelt voor jou. IK ben wel lekker bezig maar erop gaat hier echt nog wel even duren. Tico is nog echt een puppy en met het winter seizoen en het voorjaar nu eerst passen we ons aan het weer en de omstandigheden aan. Ik hou van stap voor stap en alles herhalen tot het ik de volgende stap neem. Sommige dingen gaan dan sneller, andere wat langzamer.

Maar ik vind het gewoon erg leuk en leerzaam heir mee te lezen, je komt soms op goede ideeën waar je zelf niet aan gedacht hebt ook _/-\o_

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:44

Ja dat is het vooral, lekker meekijken en lezen wat anderen doen en ideetjes op doen en je vooral niet laten verleiden om meer te gaan doen of sneller te gaan dan voor jouw paard en voor jouzelf fijn is.
En inderdaad, da ga je weer een stapje vooruit en dan weer een paar stappen terug…
Ik vind deze periode ook heel lastig, ze komen voor mijn gevoel te weinig aan hun nodige beweging waardoor ze soms lastig en heftig worden, dat is dan weer lastig in goede banen te leiden, je doet wat je kan en wat in je macht ligt denk ik dan maar…

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:47

Ik lees al een tijdje mee, maar wil bij deze mijn paard ook even voorstellen:

Rico, een 3.5-jarige KWPN ruin (wordt in mei 4 jaar) van ongeveer 1.71m
Afstamming is Ceasar ter Linden x Lupicor x Blanc Rivage xx
Een paard met een mening :')
Afbeelding

Afgelopen jaar is hij een aantal maanden in training geweest om te beleren, dit is helaas niet gelukt..
Dus momenteel ben ikzelf bezig met hem aan de longe te trainen en helpt een vriendin van mij met het erop gaan zitten (want dat ga ik zeker niet zelf doen)

Ik zal niet heel veel reageren, ben hier vooral om jullie voortgang en plezier te lezen en wellicht nog leuke ideeën op te doen om ook bij Rico toe te passen :o Zoals met die noodles aan de longeersingel bijvoorbeeld, geweldig idee!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:49

Wow dat is een flinke zeg!

Wat naar dat het mis is gegaan met beleren, heb je een idee hoe dit is gekomen?
En misschien tips voor ons om dit te voorkomen…

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:54

Ik (nou ja vriendin van mij) heb wel een vermoeden ja.. Zijn bovenlijn was nog niet ontwikkeld genoeg en waarschijnlijk is daardoor het erop gaan zitten niet gelukt. Nou zal zijn mening ongetwijfeld ook mee gespeeld hebben, maar hij was er vooral lichamelijk nog niet aan toe.

Vind het alleen jammer dat dat lichamelijke deel in 3 maand tijd niet voldoende ontwikkeld is. Mijn (kleine) tip is dan ook om tussendoor te blijven kijken naar je paard, eventueel met iemand erbij die dat soort dingen wel ziet. Dan had ik in overleg kunnen gaan met de beleerster over hoe zij het voor zich zag

Waidida

Re: Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:56

oh ja jammer!

Wij hadden het omgekeerde, een keer een flinke uitbarsting gehad, en daardoor gemerkt dat hij er mentaal nog niet aan toe was, terwijl hij lichamelijk al zo volwassen leek. Dus even heel veel stapjes terug gedaan en dat hielp hem enorm.

Ik hoop dat het volgende keer beter gaat!

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 15:13

Ja wel bijzonder om dan zo te lezen dat het dan echt per paard zo kan verschillen, terwijl het ook zo logisch is haha.

Lief dank je wel! Mijn vriendin heeft in haar leven al meerdere paarden beleerd, dus ik vertrouw 100% op haar kunde daarin :o

Ik heb trouwens geen haast met erop te gaan rijden, maar ik had toch wel gehoopt dat de basis erop gezeten had

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 17:07

Oh dat is wel even balen Aries maar klinkt aannemelijk, zeker omdat het een wat groter paard is.

Ik vond die poolnoodle tip ook een hele goede.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 20:00

Zonde Aries, je begint dan toch weer met een achterstand als het een keer mis is gegaan, hopelijk gaat het jullie nu wel lukken.

Ik denk inderdaad dat bij elk paard kleine stapjes en voldoende pauzes belangrijk zijn, ze zijn allemaal anders maar ze hebben allemaal op hun eigen manier tijd nodig om alles te kunnen verwerken.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 22:40

Mijn ruin heeft ook winterstop, vorig jaar rustig begonnen in juli en gestopt in oktober. Ook een paard die zo uit de opfok kwam en zoveel nieuwe dingen op zijn bordje kreeg. Merkte dat hij het emotioneel best zwaar vond, dus ook naar paard geluisterd, ondanks dat het best lekker ging. Hij wordt in mei 4 dus tijd zat. Ik wil in maart/april weer rustig beginnen met grondwerk, longeren en als het goed lijkt, pas weer stapje verder.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 23:09

1.71 is ook flink wat paard om uit te groeien.

Sluit met bij iedereen aan, super belangrijk om naar je paard te blijven kijken. Ik gok dat ik een van de oudste heb van dit topic, Vilja wordt dit jaar 7. Wij hebben over het algemeen geen haast met het beleren van de paarden, en als ze eerst een jaartje nodig hebben om in de kudde te wennen is dat ook prima. We hebben hetzelfde gedaan met onze vorige 6-jarige die we groen hadden gekocht (2 jaar geleden) en die loopt inmiddels met beginners in de tours mee.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 23:27

Kasmir super hoor

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 12:23

Amado: fijn dat Novio het zo goed oppakt!

WonkeyDonkey, gave Fjord!

Kasmir, fijn ze de tijd heeft gekregen goed bij jullie te wennen!

Waidida, mooi dat met de aanpassingen het longeren beter gaat!

Nouvel, leuk zo lekker op jullie gemak met de jonkies bezig.

Dee_es, mijne ook nog jeugdig hoor, maar soms zie je idd al volwassenen versie doorschijnen zoals op de foto's haha. En ik ga wel beginnen als hij officieel 3 wordt maar heb alle tijd en hij bepaald het tempo. Doel is om hem z'n leven lang te houden.

Aries-31, knappe jongen! Heb een zwak voor bont. Jammer dat beleren niet is gelukt maar komt met meer tijd vast goed!

Boedjang, dat is niet netjes gelukkig dat hij zo braaf bleef...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 13:35

Wat ik nog wel lastig vind is dat mijn jonkie nog heel veel spanning heeft in de paddock, hij is constant alert als er paarden langs lopen, paddocks of of uit gaan, en gaat dan heen en weer lopen en sommige dagen is zijn spanning zo groot dat hij zich zelf in het zweet loopt daarmee. Ik vind dat zo sneu maar maar ik weet ook niet goed wat ik er aan kan doen…
De paddocks zijn te klein om ze er samen in te zetten, hij staat wel naast onze Fries die heel rustig en is gewoon hooi staat te eten, maar dat helpt hem blijkbaar niet voldoende.
Een andere paddock is geen optie want alle paddocks zijn bezet.
Hij heeft voldoende hooi, speelgoed, wilgentakken.
Ik hoop dat dit vanzelf gaat wennen, het voelt wel echt naar als hij daar niet lekker ontspannen staat.
Als het losgooiweitje begaanbaar is, is snel nat en te glad, gaan ze eind van de middag altijd nog samen daarin zodat ze even kunnen spelen, dus dan heeft hij ook voldoende contact en speelmogelijkheden.
Helaas is het niet zoals op mijn oude stal dat ze ruimte genoeg hebben om samen in een paddock te kunnen staan.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 13:43

Ooh dat is wel heel erg zuur dan idd. Misschien dat hij voor een tijdje op een paddock kan staan waar niet zoveel "verkeer" langs gaat.
Magnesium toevoegen kan misschien iets helpen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 13:48

Ja ik merk dat ik daar zelf ook wel stress van krijg want ik vind het zielig, hij zal aan al die drukte en dingen om hem heen moeten wennen.
Er zijn geen andere paddocks vrij en de meeste mensen staan er al een stuk langer dan wij ( moesten helaas van onze oude stal weg vorig voorjaar terwijl de veulens nog in de opfok stonden, dus met aanschaf veulens ook niet gerekend op een hele andere en minder ideale situatie helaas).
Degenen die er al langer staan hebben allemaal een vaste paddock, die gaan niet ruilen, dat snap ik ergens ook wel, want die paarden zijn ook aan hun buren en plekje gewend.
Maar voor nu is het wel even lastig…
Magnesium ben ik inderdaad gaan geven.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 13:53

Nouvel schreef:
Wat ik nog wel lastig vind is dat mijn jonkie nog heel veel spanning heeft in de paddock, hij is constant alert als er paarden langs lopen, paddocks of of uit gaan, en gaat dan heen en weer lopen en sommige dagen is zijn spanning zo groot dat hij zich zelf in het zweet loopt daarmee. Ik vind dat zo sneu maar maar ik weet ook niet goed wat ik er aan kan doen…
De paddocks zijn te klein om ze er samen in te zetten, hij staat wel naast onze Fries die heel rustig en is gewoon hooi staat te eten, maar dat helpt hem blijkbaar niet voldoende.
Een andere paddock is geen optie want alle paddocks zijn bezet.
Hij heeft voldoende hooi, speelgoed, wilgentakken.
Ik hoop dat dit vanzelf gaat wennen, het voelt wel echt naar als hij daar niet lekker ontspannen staat.
Als het losgooiweitje begaanbaar is, is snel nat en te glad, gaan ze eind van de middag altijd nog samen daarin zodat ze even kunnen spelen, dus dan heeft hij ook voldoende contact en speelmogelijkheden.
Helaas is het niet zoals op mijn oude stal dat ze ruimte genoeg hebben om samen in een paddock te kunnen staan.

Kun je de twee paddocks niet samen voegen zodat jullie paarden er samen op kunnen staan?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 13:59

Dat was ook mijn idee , maar de middag staan er andere paarden in die niet samen kunnen . Ik had wel bedacht om evt te vragen of we er een opening in mogen maken die de middag dicht kan. Maar als iemand dat dan vergeet krijg je enorme ellende … en ik kan er niet elke dag zelf zijn om die tijd ..
Als er genoeg paddocks waren had ik gevraagd of ze niet de hele dag mochten maar dat is helaas niet zo.
Dus eind van de middag of ‘‘s avonds zet ik ze er dan zelf nog in of we doen ze samen los .

Het gekke is trouwens dat hij dit de eerste weken helemaal niet had, hij stond rustig, speelde met zijn skippybeest, en at goed. De stress kwam een paar weken terug ineens.
Zou het er misschien ook mee te maken kunnen hebben dat hij nu heel erg aan het wisselen is en daar last van heeft en zich door het niet happy voelen daardoor misschien stressiger reageert op dingen om hem heen of is dat ver gezocht?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:53

Oh wat lastig.. misschien investeren in iets zoals TRT methode. Heeft ons heel veel gebracht. Je leert ze dan zelf hun stress reguleren.
Ik moest vorig jaar ook onverwacht verhuizen terwijl ik paard net had. Bijna een jaar geleden en we zijn nu wat gewend en geland.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:27

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:47

Wat heerlijk boedjang. Hij lijkt het allemaal wel best te vinden.

Nouvel wat lastig! Misschien toch even wat last van verlatingsangst nu hij de andere paarden als zn kudde is gaan beschouwen? Ik zou verwachten dat het met de tijd ook weer slijt. Houden ze er rekening mee met binnen en buiten zetten? Dat hij in ieder geval als eerste mag, dat scheelt al stress.

Urosa, ik vind de jouwe zo'n beauty! Ben benieuwd wat je met m gaat bereiken (neem aan dat je de sport in gaat).

Het is wel de bedoeling dat Des uitgebracht wordt. Maar dat mag toch pas als ze 4 is dus we hebben nog heel veel tijd.

Wij hebben overigens ook geen ideale pensionstal voor puppies maar ik ga kijken of ze met een ander paard samen kan staan. Hebben ze mooi wat steun aan elkaar. Opzich zijn de paddocks daar groot genoeg voor bij een sociaal koppel.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:49

Wat leuk Boedjang, ziet er heel gemoedelijk uit idd.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:58

{:} hij is ook wel een chilljochie. Maar tot juli vorig jaar kon hij nog niet stil staan. Dus ik ga mee in zijn tempo. Voor nu is dat 1x per week erop 5 tot 10 minuten
Wonkeydonkey schreef:
Wat leuk Boedjang, ziet er heel gemoedelijk uit idd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:08

Dat ziet er goed uit boedjang, fijn zeg!
Lekker bezig zo!

Ja het is bij ons ook even roeien met de riemen die je hebt helaas…
Als we destijds hadden geweten dat we weg moesten van de stal waar we stonden waren we toen niet aan 2 veulens begonnen… mijn vorige paard is daar ook vanaf 2 jaar opgegroeid en dat was super, met een maatje n de paddock, mochten daar los in de bak en in de zomer overdag op de wei, die is daar echt probleemloos opgegroeid, dus we dachten dat gaat met 2 nieuwe jonkies wel goed komen.
Maar nu staan we dus voor de uitdaging dat de meeste stallen niet echt zijn ingericht op zulke jonge paarden en de keus aan stallen hier ook heel erg beperkt is.
En dat is echt lastig in deze maanden inderdaad…
Ze staan de ochtend in de paddock en de middag op stal, dan doe ik ze zelf nog eind van de middag en/ of avond extra naar buiten en als de bodem van het losgooiweitje te doen is gaan ze daar samen in zodat ze even kunnen bokken, springen en spelen.
Dus het is even intensief en veel keren per dag naar stal als dat lukt om ze er voldoende uit te doen.
In de zomermaanden kunnen ze op de wei en dan ook hele dagen naar buiten, dus dat is wel heel fijn want dat kan hier in de buurt weer bijna nergens.

Ik denk ook dat het lastig voor hem is omdat hij niet gewend is dat er paarden weg gaan, in een vaste kudde is dat natuurlijk niet.
Dat zal vast gaan wennen maar voor nu vind ik het echt wel lastig en zielig.
Ik ben inderdaad ook wel begonnen met wat grondwerk, maar hij is nog maar 3 maanden uit de opfok dus we kunnen niet alles tegelijk… hij moet al zoveel leren.
Hij is op stal trouwens heel rustig en tevreden, dus dat is wel heel fijn.

Net nog even lekker speelkwartier voor het donker werd
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:18

Ach ja, 3 maanden is nog maar erg kort! Komt vanzelf.
Heerlijk boedjang <3

Ik lees mee maar niet zo veel tijd om te reageren. Tijd te kort :+