Paardenmarkt Hedel 2025

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne200

Re: Paardenmarkt Hedel 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:08

Ik heb toch wel wat moeite mee dat mensen een beestje van de markt kopen om “op te knappen” en daarna weer door te verkopen…

Dat gesleep met die dieren telkens weer. Die niet kunnen landen en vertrouwen op een eigen thuis…

Dat vind ik sowieso ingewikkeld aan het de hele handel in dieren maar goed..

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:26

StalNollie schreef:
Kneusje/opknappen valt wel mee toch. Waarom worden markt ponys altijd meteen als kneusje weggezet

Wormenkuur erin en lekker op zien groeien. Meeste veulens en andere ponys staan enkele dagen van te voren nog gewoon bij de particulieren/fokkers en worden in de week voor de markt (dat weekend) verzameld.

Je bent van harte welkom om langs te komen en door het pak haar te voelen. Het is 1 hoopje botten.

Ik ben niet tegen paardenmarkten. En veel stonden er wat mij betreft ook gewoon goed bij. Deze heeft wat minder geluk gehad. En ja dan noem ik hem een kneusje.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:30

Dan heeft die geluk dat die op de markt stond want stond waarschijnlijk dagen ervoor gewoon ergens op de weide. Mager is niet altijd gelijk verwaarlozing deze pony kan ook recent droes hebben gehad dan kunnen ze ook heel wat inleveren

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:35

Waarom moet het nu weer een discussie worden over of een pony zielig is of niet? :') Als zij haar pony kneus wilt noemen of whatever dat is aan haar.

Anne, nou ja. Beter dat ze worden opgeknapt dan dat ze van markt naar markt worden gesleept.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:16

Ach ik vat het niet op als discussie. Zo op de foto's zie je ook niet goed hoe hij erbij staat totdat je hem in levende lijve ziet :)
Het belangrijkste is dat hij nu goed staat en de zorg en eten krijgt die hij nodig heeft. En straks lekker spelen met vriendjes :)

fierefluiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 11:26

Dusja1 schreef:
Ach ik vat het niet op als discussie. Zo op de foto's zie je ook niet goed hoe hij erbij staat totdat je hem in levende lijve ziet :)
Het belangrijkste is dat hij nu goed staat en de zorg en eten krijgt die hij nodig heeft. En straks lekker spelen met vriendjes :)

Echt een schatje! Leuk dat hij een fijn plekje met een lief baasje heeft gevonden :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 11:41

Anne200 schreef:
Ik heb toch wel wat moeite mee dat mensen een beestje van de markt kopen om “op te knappen” en daarna weer door te verkopen…

Dat gesleep met die dieren telkens weer. Die niet kunnen landen en vertrouwen op een eigen thuis…

Wat zeg jij nou eigenlijk? :+
Dan ben je dus ook tegen dierenasiels.

Ik word echt doodmoe van dat vermenselijken van dieren en de agossie-possey.
Paarden lijden niet aan op een markt staan.
En wat er soms tussen staat aan ellende zie je anders niet maar bestaat evengoed.
Struisvogelpolitiek pur sang wat een aantal hier doen.

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:04

BarbaLala schreef:
Anne200 schreef:

Wat zeg jij nou eigenlijk? :+
Dan ben je dus ook tegen dierenasiels.

Ik word echt doodmoe van dat vermenselijken van dieren en de agossie-possey.
Paarden lijden niet aan op een markt staan.
En wat er soms tussen staat aan ellende zie je anders niet maar bestaat evengoed.
Struisvogelpolitiek pur sang wat een aantal hier doen.

Ik ben tegen het bewust aanschaffen van een dier met de wetenschap dat het dier ook weer weg moet.
Heeft niks met struisvogelpolitiek te maken maar met hoe ik opgevoed ben. Namelijk je kiest voor een dier voor het leven en daar moet je goed voor zijn.

En er zijn genoeg redenen te bedenken waarom een dier toch weg moet door onverwachtse problemen.
Dus daarvoor is het fijn dat er asiels e.d. bestaan.
Maar dat is wat anders dan bewust kiezen voor een dier dat later weg moet.

Beesten hebben ook behoefte aan een vaste veilige plek en dat heeft helemaal niks te maken met vermenselijken.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:08

different1 schreef:
@kyrkelover: nee, naam had ze ook niet op gelet helaas.
Ze stuurde later een foto van een paspoort van "new zealand warmblood association", als voorbeeld zeg maar.
Het diertje was een goede 1.50m hoog, zo'n 3jr jong, volledig bruin (hele vieze doffe vacht) en stond voor op aluminium ijzertjes.
Was volgens de verkoopster ook ingereden, kindmak :r
Het is jammer dat wij al weg waren, de verkoopster zakte vrij snel naar 800 en later 600, maar was gezien de staat van het diertje nog steeds teveel...

Zal zeker volbloedje zijn dan als die voor op alu's staat.
Als ik bouw en hoofd kijk (wat er nog van over is) kan dat zeker kloppen.
Jammer dat ze de naam niet weet.

Mocht iemand de naam wel weten of weten waar die heen is gegaan hoor ik het graag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:15

Anne, voor mij ligt er dat ook een beetje aan hoe snel.
Binnen een paar maanden vind ik ook wel sneu.
Maar ik heb eens 2 veulens gekocht met ook de wetenschap dat ik 1 van de 2 later weg zou doen.
Wat ik ook heb gedaan toen ze 5 was.
En die waren helaas ook te vroeg gespeend en met wormenbuik.

Ik vind het fijn dat ik haar een fijne jeugd heb kunnen geven.
Met voldoende eten en zorg zo nodig.
24/7 buiten met een schuilstal. Grote droge weide ook in de winter.
Met uiteraard ook hooi en veulen en later balancer brokjes.
Zelf ervaring in jonge paarden, dus eerlijke en correcte opvoeding.
Om zo een fijn veulen abc te geven en later toen ze werd verkocht heel licht bereden was, dus niet overvraagt.
En ze staat nu op een super plekje. Ook alweer voor 5 jaar. Maar dat laatste heb ik natuurlijk niet in de hand gehad.
Al heb ik haar wel verkocht met 3 maanden proeftijd, wie doet dat nog?
Zodat ze terug zou komen als de mensen zouden zeggen, dit diertje is het niet voor mij en zo de handel niet in zou gaan.

Dus ja, de instelling van hoe een dier weer vertrekt maakt mij wel uit

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:17

Was dat appietje met die oogjes nog verkocht? Voor hoeveel stond die? Arm ding

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:44

Anne200 schreef:
Ik ben tegen het bewust aanschaffen van een dier met de wetenschap dat het dier ook weer weg moet.
Heeft niks met struisvogelpolitiek te maken maar met hoe ik opgevoed ben. Namelijk je kiest voor een dier voor het leven en daar moet je goed voor zijn.

En er zijn genoeg redenen te bedenken waarom een dier toch weg moet door onverwachtse problemen.

Beesten hebben ook behoefte aan een vaste veilige plek en dat heeft helemaal niks te maken met vermenselijken.

Het is exact hetzelfde. Alleen het een wordt geprezen en het ander verafschuwd.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:55

Ik vind zo'n markt ook sneu.
De paarden hebben geen idee wat ze daar doen, staan daar soms een hele dag, in een mensenmassa.
Het ergste vind ik nog wanneer er een merrie met veulen komt en dan alleen de merrie of alleen het veulen wordt verkocht.
Heeft niks te maken met vermenselijken, maar met erkennen dat zo'n dier ook gevoel heeft.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:57

BarbaraNova schreef:
Was dat appietje met die oogjes nog verkocht? Voor hoeveel stond die? Arm ding

Ze staan op de facebookpagina van paardenhandel hidding. Hun misschien eens een berichtje doen?

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:09

Eens Duopenottie! :-)

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:10

BarbaLala schreef:
Anne200 schreef:

Het is exact hetzelfde. Alleen het een wordt geprezen en het ander verafschuwd.

Nogmaals het gaat mij om de intentie van de mens, niet het verschil waarop het paard verkocht.

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:10

Saga schreef:
De paarden hebben geen idee wat ze daar doen, staan daar soms een hele dag, in een mensenmassa.
Het ergste vind ik nog wanneer er een merrie met veulen komt en dan alleen de merrie of alleen het veulen wordt verkocht.
Heeft niks te maken met vermenselijken, maar met erkennen dat zo'n dier ook gevoel heeft.

Precies dit

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:15

Anne ik koop met intentie te verkopen dat noemen ze handel. En geloof me en daar durf ik me handen voor in het vuur steken want kom het vaak tegen.... Bij mijn hebben ze het beter dan bij menig particulier.

Lekker 24/7 buiten met schuilmogelijkheden, zelfs de shetten gaan hier naar de tandarts. Entingen, UBN, ontwormingen etc noem het maar op alles op orde.

Mijn intentie koop verkoop ben ik dan nu slecht ? Je moet eens weten wat voor dieren ik koop van particulieren waar zo'n dieren al jaren staan.

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:22

Ik zeg niet dat je slecht bent, ik zeg dat ik er persoonlijk moeite mee heb

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:26

Leven en laten leven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:26

Ik vind dat een handelaar dat doet nog wel logisch.
Maar als miep op de hoek dat doet toch een ander gevoel geven.
Met veel kans daarna, met pijn in mijn hart, bla bla

Saga schreef:

Dit vind ik ook.
Ben er 1 keer geweest en kreeg een triestig gevoel in mij...

dat dit vroeger bestond vind ik logisch, er was anders geen groot bereik.
Nu met internet overbodig.

En nee een ander hoeft die mening niet te delen, het is mijn gevoel erbij.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:29

Paardenmarkt in Alblasserdam is altijd wel gezellig, maar handje vol handelaren wat er komt. En is alleen ochtend.

Hoop paarden van particulieren die voor de aanvoerpremie komen uit de directe omgeving.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:41

Ik vind het juist prima dat dieren soms enkel gekocht worden om op te knappen en door te verkopen. Als ze in de tussenliggende periode de zorg krijgen die ze nodig hebben, wat opvoeding genieten en een stukje opgeleid worden, kunnen ze ineens geschikt worden voor een veel groter publiek. Het weer moeten verhuizen naar een andere eigenaar is misschien niet ideaal, maar zo maakt een projectje ineens veel meer kans op een huisje waar ze wel voor altijd kunnen blijven. En dan vaak bij een koper die er niet veilig mee weg was gekomen toen het paard nog in ‘project staat’ verkeerde.

De markt voor verwaarloosde paarden die na aankoop nooit meer weg hoeven is niet groot genoeg ten opzichte van het aanbod erin.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 14:17

Er gaat imo ook al een boel mis met het fokken van dieren. Ik vind het vooral storend dat er tientallen welsh veulentjes naast elkaar staan en net zoveel shetland veulentjes. Stop gewoon met het vermeerderen, dan hebben markten ook minder aanvoer. :)

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 14:49

Ik denk wel dat een paardenmarkt menig paarden stress bezorgd. Niet ieder dier kan goed met zo'n situatie omgaan. Wie zijn aankoop zielig wil noemen, maakt toch niet uit..? Als het dier maar goed verzorgd wordt daar gaat het om lijkt me. Ben er vorig jaar voor het eerst geweest, maar vond de sfeer niet al te prettig.