Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 12:41

prompter schreef:
Over de carrot stick en de zweep: geef jezelf er eens een klap mee (ja dat heb ik getest), de zweep komt door zijn zwiepen vele malen harder en gemener aan. Maar verder vind ik het ook een "non-motie".

Dat hangt natuurlijk ook weer af van het materiaal van de zweep.
De een zwiept meer dan de andere.

Het punt is dat als je een paard pijn wilt doen er altijd wel iets is waarmee dat mogelijk is.
Verbied je 10 dingen is er altijd wel een optie 11.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:05

Ik vind die filmpjes van dat symposium niet van zo n laag nivo eigenlijk juist behoorlijk informatief.
En ook dapper dat de deelnemers aan dat panelgesprek gekomen zijn .In het hol van de leeuw zoals iemand zei.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:55

https://www.facebook.com/10006449518977 ... 7S9Ucbxw6v

En hier is anky haar trek methode aan het verdedigen en heeft het over lichte hulpen..

Ja dan hebben we nog een hele lange weg te gaan.

Uiteraard snap ik het wel vanuit haar standpunt.
Maar die OS winnen is voor mij geen goede maatstaf voor goed rijden in die tijd.. Integendeel zelfs.

Ook niet dat die paarden oud werden.
Wat eerder door de achterdeur is vertrokken zien we niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 13:56

mce schreef:
Voorlopig kunnen we ongehindert voort

het afwegingskader, wie gaan dat zijn????

“De staatssecretaris wil eerst een duidelijk afwegingskader opstellen in overleg met onder andere de Sectorraad Paarden (SRP). De SRP zal dus betrokken zijn bij opstellen van dit afwegingskader waarbij wij de realiteit in de praktijk uiteraard zullen inbrengen. En ook zullen wij aangeven wat er in de praktijk al gebeurd en wat in de praktijk kan werken“, zegt de SRP.

https://www.horses.nl/welzijn/welzijn-o ... smiddelen/

Het is zo jammer dat in de SRP een grote groep mensen met paarden niet vertegenwoordigd is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:07

DuoPenotti schreef:
https://www.facebook.com/10006449518977 ... 7S9Ucbxw6v

En hier is anky haar trek methode aan het verdedigen en heeft het over lichte hulpen..

Ja dan hebben we nog een hele lange weg te gaan.

Uiteraard snap ik het wel vanuit haar standpunt.
Maar die OS winnen is voor mij geen goede maatstaf voor goed rijden in die tijd.. Integendeel zelfs.

Ook niet dat die paarden oud werden.
Wat eerder door de achterdeur is vertrokken zien we niet.

Ingeacht haar rijden is Anky echt een hele slechte woordvoerder voor de sport. Ze komt altijd met dezelfde slappe verdediging en kan ook niet goed antwoorden op moeilijke vragen.

Maar helaas wordt zij wel vaak als voorbeeld gezien en gehoord.

Ik zie nu wel her en der filmpjes opduiken waarom bitten en sporen geen mishandeling zijn. Ik snap de mensen en ze hebben een punt, maar dat soort dingen kunnen ook tegen ons werken. Mensen snappen niet dat de PVVD echt alles zal aangrijpen en je dan vooral goed moet nadenken hoe je middelen, de sport en houderij wil verdedigen.

En vergis je niet waar ze overal mee kunnen kijken en lezen. Als hier bij een topic over een "moeilijk" paard wordt gezegd dat je die even moet aanpakken, of ik zou met een zweep de wei in lopen, is dat nu wel makkelijk voeren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:35

Ik wordt ze moe van mensen die elkaar napraten en zeggen dat een stang en trens dierenmishandeling is terwijl ze er nog nooit mee gereden hebben. Hoe weet je dat dan? Als je het nog nooit gevoeld hebt zelf?

Waarom hoort een zweep niet thuis in de paardensport, hoe wil je mennen zonder zweep?

Het zit echt niet in het middel maar in hoe ermee omgegaan wordt, zoals al zo vaak gezegd wordt.

Ben het ermee eens dat Anky geen goede woordvoerder is voor de sport, er wordt vaak helemaal niet goed uitgelegd waarom er iets gebruikt wordt en hoe dat precies werkt. Ik hoop wel dat mensen hier mee lezen en kijken zodat ze eens gaan snappen dat het allemaal vele lagen en nuances heeft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:46

Dat is waar.

Maar de vele nare momenten van haar dat ze de stang misbruikt, paard vol op de borst trekt, dit als OS winnaar, is wel het voer voor de PvdD enz.

Dus het zou wel zo mooi zijn als ze het niet gaat verdedigen maar het juist zou gebruiken dat zij daar ook fout zat en het nu aan andere anders gaat leren of iets in die trant.
Niet schermen met ik was 3 keer kampioen dus ik was goed.

nee je was de eerste keer goed, de andere keren had de jury snot in de ogen :P
Tot jaren later nog..

Elisa2

Re: Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:49

Ja daar heb je uiteraard wel een punt, ik heb haar ook weleens wat vragen geprobeerd te stellen maar er kwam inderdaad niet echt iets uit waar ik wat mee kon.

Anky had natuurlijk vreselijk veel gevoel en subtiliteit maar op een gegeven moment toen Sjef de overhand kreeg werd het echt van voor naar achter, van links naar rechts.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:53

Precies dat.
Iemand daar geeft ook dat commentaar in de link.... en dan haar reactie is gewoon tenenkrommend.

Sinds Sjef trainer werd is het hard achteruit gehold met de dressuur.
En nog altijd heb ik mij er over verbaasd dat dit de norm is geworden.
Circustrucjes zijn geen dressuur.
En daar is naar mijn idee het grootste gezeik begonnen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:59

Ja toen kwam de "moderne" dressuur en dat was geen verbetering op het gebied van paardenwelzijn.

Het goede nieuws is wel dat veel ruiters en amazones nu geen moderne dressuur meer rijden. Ik denk dat het ook goed is om naar die positieve ontwikkelingen te kijken en aan te moedigen en niet in het verleden te blijven hangen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 15:04

Ik vind persoonlijk dat het goed is dat de paardensport tegen het licht wordt gehouden.
Er is nu eenmaal heel veel dwang in de paardensport.

Dat het gros in rep en roer is als het bit en de sporen verboden zouden worden zegt natuurlijk eigenlijk al genoeg.

Een paard wat gebruikt wordt voor de sport en waar iemand zijn geld mee zal verdienen zal (misschien niet altijd) op de 2e plaats komen.
Het paard is immers een bron van inkomsten.

Ik vind de hele wedstrijdsport met paarden een twijfel.
Heb er lange tijd zelf aan meegedaan maar hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik het niet oké vind.
En niet omdat ik vind dat het niet kan maar wel omdat ik vind dat er vaak niet meer genoeg vanuit het paard gedacht wordt maar vooral vanuit een gedachtegang om te winnen.

Maar aan de andere kant zie ik ook genoeg dingen gebeuren van mensen die geen bit en sporen gebruiken waar ik mijn twijfels bij trek.
De problemen zullen verlegd worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 15:17

Ik vind het stom dat ze Anky en haar OS er bij halen. Dat is al enige tijd geleden en nu is er al best wat ten goede veranderd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 15:20

Anky was voor mij het moment dat ik de dressuursport niet zo leuk meer vond, vind haar ook een slechte woordvoerster maar ze wordt er steeds maar bijgehaald. Maar zij en Sjef hebben een vind ik negatieve invloed gehad, die nog jaren zijn sporen nalaat. Gelukkig zie ik de laatste tijd weer positieve ontwikkelingen, maar dat heeft wel lang geduurd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 16:11

Ik zie dan liever Britt Dekker als woordvoerder :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:15

Ik niet, want ook daar is het rijden niet altijd vriendelijk en geen voorbeeld voor hoe ik met paarden om wil gaan. Enige positieve is dat ze bekend is in NL buiten de paarden om.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:16

Britt lest bij Anky en Tineke. Lijkt mij geen goed plan :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 16:29

Britt is wel een echte liefhebber!
Ze kan vol passie en enthousiasme vertellen.

Jullie doen nu precies wat we eigenlijk niet moeten doen. Mensen op details die voor de meeste mensen geen moer uitmaken.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:40

Agenda 2030… En nog zijn er genoeg die er niet van op de hoogte zijn..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:40

Ik denk dat we vooral onderzoeken nodig hebben en duidelijke regels, competentie toetsen.

Onderzoeken zoals die al ingezet zijn door de kamer, wat doen deze middelen..bij goed en slecht gebruik. Waar liggen de grenzen? Hoe gaan we er voor zorgen dat iedereen in de basis goed met zijn paard om gaat? Ik zie een rol voor de KNHS, die al in gesprek gaat..maar wellicht moet er ook het een en ander aangepast worden in hoe er wedstrijden gereden worden.

Iedereen is anders en beoefent een andere dicipline maar in de basis willen we dat een paard vrij is van pijn. Wat betekent dat er op een goede manier mee om wordt gegaan en er geen misbruik gemaakt wordt van de hulpmiddelen. Maar ook dat een paard ohz netjes over de rug en recht gericht wordt gereden want anders krijgt het daar last van. Daarnaast een goed paardwaardig leven, dus niet 24/7 in een stal opgesloten staan maar voldoende vrije beweging met soortgenoten mits dat echt niet kan omdat paard niet sociaal is/ hengst e.d.
Maar ook niet 24/7 in de blubber staan, dus wel met een goede ondergrond en schuilmogelijkheden.
Daarnaast voldoende ruwvoer van goede kwaliteit en medische zorg waar nodig.

Maar zo denk ik er over, de basis moet goed zijn..het uitgangspunt. Paard en paardenwelzijn moet centraal staan en de rest komt daarna pas.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:41

fransje23 schreef:

Alsjeblieft niet zeg, die is zo woke als maar zijn kan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:43

BarbaLala schreef:
fransje23 schreef:

Woke: Respect voor andere ongeacht geaardheid, geloof, kleur enz enz.

Oh ja das echt erg zeg :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 16:46

BarbaLala schreef:
fransje23 schreef:

Ze is in ieder geval erg opgewekt of bedoel je dat niet?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:48

Dat is juist iets wat ik wel goed vind aan Britt. En ja ze kan vol enthousiasme vertellen. Maar als we bij Anky vallen over manier van rijden dan is ze geen goede vervanger. En beantwoorden van kritische vragen over de paardensport vond ik haar dus ook niet sterk in, want dan leek ze toch wel erg in het 'zo doen we het altijd' en 'dit zijn sportpaarden dus anders' bubbel te zitten of juist kennis te missen.

In een serieuze discussie tegenover een partij die het af wil schaffen heb je niet genoeg aan enthousiasme en vlotte babbel. Aan de andere kant is de knhs er ook niet sterk in.... En die hebben minder bekendheid bij grote publiek

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 17:03

MyWishMax schreef:
Dat is juist iets wat ik wel goed vind aan Britt. En ja ze kan vol enthousiasme vertellen. Maar als we bij Anky vallen over manier van rijden dan is ze geen goede vervanger. En beantwoorden van kritische vragen over de paardensport vond ik haar dus ook niet sterk in, want dan leek ze toch wel erg in het 'zo doen we het altijd' en 'dit zijn sportpaarden dus anders' bubbel te zitten of juist kennis te missen.

In een serieuze discussie tegenover een partij die het af wil schaffen heb je niet genoeg aan enthousiasme en vlotte babbel. Aan de andere kant is de knhs er ook niet sterk in.... En die hebben minder bekendheid bij grote publiek

Het gaat niet zo zeer om kennis maar om een imago.
Bij Britt denkt de gemiddelde Nederlander vast dat ze oprecht van haar paarden houd ( en ik denk dat overigens ook).
Die zal haar dieren geen kwaad willen doen.
Bij Anky hangt meer de prestaties aan haar imago.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 17:10

MyWishMax schreef:
l

De KNHS is veel teveel "oude jongens krentenbrood" daar ga je geen imago mee redden.
Ze zijn daar echt toe aan een frisse wind ipv vriendjespolitiek.

Ik voel mij echt niet vertegenwoordigd door de KNHS.