En plots denk je: was ze er maar niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Re: En plots denk je: was ze er maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 19:12

Wat mij niet duidelijk is: is ze alleen sloom het eerste kwartier en loopt ze dan wel lekker door? Of loopt ze enkel door op haar favoriete plekjes?
Wat gebeurt er als je haar in haar eigen tempo laat warmlopen? Stilstaan mag niet maar een sukkelstapje wel. Moet je haar dan nog steeds zo aansporen?

Ik ben zelf niet gezond met onder andere spierproblemen. 16 maanden geleden heb ik een lelijke bovenbeenbreuk opgelopen waar ik nog steeds (misschien heel mijn leven) last van heb en van revalideer. Opstarten is erg pijnlijk, alsof ze elke stap een mes door mij knie steken. Na 5 minuten rustig bewegen gaat dat weg en kan ik redelijk pijnvrij functioneren. Ik kan beredeneren dat ik er even door moet en mijn tandjes opeen moet zetten, een paard denkt ik heb nú pijn, ik wil nú stoppen, zonder te beseffen dat het beter zal worden.
Als ik een paar dagen niet beweeg, wordt de pijn bij het opstarten veel erger en wil ik helemaal niet meer bewegen. Dat is dus echt een no go voor mij. Is de PSSM van Nala hiermee vergelijkbaar?

Wat motivatie van jezelf betreft, kan ik niets op zeggen. Voor mij zijn de paarden de nige reden dat ik dagelijks de strijd terug aanga, ondanks de pijn en de gebrekkige conditie die me zwaar parten speelt. De paarden in mijn omgeving zijn ook erg werkwillig. Ik ben nu een Hafje weer aan het oppakken en hoewel die ook zijn momenten heeft dat hij niet meer wil (zijn nu conditie aan het opbouwen), maar die staat de dag nadien wel weer te springen aan het hek om wat te doen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:17

Bij alles wat je wilt gaan doen, het paard zal gewoon een opwarm periode nodig hebben. Pas als het paard (spieren) opgewarmd is/ zijn, kan je wat meer vragen. Daarnaast denk ik, dat het dier eenvoudigweg pijn heeft. Als er feitelijk volgens TS niets anders kan, waarom start je dan een onderwerp.? Maar dat is mijn persoonlijke gedachte.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:27

Ok......even over een compleet andere boeg...

Ik lees dit:

Citaat:
Ze is braaf onder het zadel, braaf voor de koets, maar wel sloom, vooral op de heenweg.

En ergens anders las ik ( kan het even niet terugvinden) dat ze op de terugweg soms juist té actief is.
Dan vraag ik me af, los van eventuele medische issues, :

Heb je niet gewoon een dier wat niet graag ( alleen) van huis weg gaat?
Die dieren heb je natuurlijk gewoon. Eindeloos sloom en traag zolang de route van huis afgaat. Lekker vlot en actief als het weer richting huis gaat.

Heb je ooit al eens geprobeerd met de trailer ergens naar toe te gaan en daar te gaan rijden? Hoe is ze dan? Ook zo sloom, of valt het dan mee? Of hoe is er wanneer er weidegenootjes mee gaan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:50

Het kan ook heel goed een combinatie zijn.
Paarden die een enorme will to please hebben lopen door hun ongemakken heen (doodlopers).
Paarden die wat meer zelfbescherming hebben (vaak de robuustere rassen) zullen eerder op de rem gaan als niet alle condities 100% zijn.

Terugweg = leuker, dus meer bereid om ongemakken voor lief te nemen.
Heenweg / wel in de bak = will to please voor baasje is niet groot genoeg, dus ongemakken geven doorslag.

Komt uiteraard ook nog een sterk karakter bij kijken, dus er is waarschijnlijk ook wel winst te halen op dat gebied. Echter kun je pssm1 niet uitvlakken. Ongeacht hoe wel of niet symptomatisch ze tonen, die verkeerde suikers zijn er gewoon en zorgen voor schade.
Omdat koudbloeden een andere spiersamenstelling hebben dan warmbloeden zijn ze minder snel symptomatisch, maar het is er wel en het doet zeer.

TS, ik snap je argumentatie tegen een deken heel goed bij een mollige koudbloed. Echter, als ze deze winter opnieuw extra gevoelig wordt op de flanken dan kun je er de donder op zeggen dat je afgelopen winter met een aanval te maken hebt gehad. Dat is dan wel een moment om het toch met een deken te proberen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 13:56

pien_2010 schreef:
Gewoon lekker buiten laten paar maanden en dan eens verder zien. Paardje met de paardjes zijn. Mijn instructrice zei altijd :" het is een fabeltje dat paarden slechter van de wei worden". Dus ook eens met ruitje.

Klopt, net als de fabel rust roest voor oudere paarden die dan vol met artrose nog dik aan de bak moeten.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 13:56

Mungbean schreef:
Het kan ook heel goed een combinatie zijn.
Paarden die een enorme will to please hebben lopen door hun ongemakken heen (doodlopers).
Paarden die wat meer zelfbescherming hebben (vaak de robuustere rassen) zullen eerder op de rem gaan als niet alle condities 100% zijn.

Terugweg = leuker, dus meer bereid om ongemakken voor lief te nemen.
Heenweg / wel in de bak = will to please voor baasje is niet groot genoeg, dus ongemakken geven doorslag.

Komt uiteraard ook nog een sterk karakter bij kijken, dus er is waarschijnlijk ook wel winst te halen op dat gebied. Echter kun je pssm1 niet uitvlakken. Ongeacht hoe wel of niet symptomatisch ze tonen, die verkeerde suikers zijn er gewoon en zorgen voor schade.
Omdat koudbloeden een andere spiersamenstelling hebben dan warmbloeden zijn ze minder snel symptomatisch, maar het is er wel en het doet zeer.
Die drang terug van huis hebben 99 procent van de paarden en die mankeren echt niet allemaal wat.
TS, ik snap je argumentatie tegen een deken heel goed bij een mollige koudbloed. Echter, als ze deze winter opnieuw extra gevoelig wordt op de flanken dan kun je er de donder op zeggen dat je afgelopen winter met een aanval te maken hebt gehad. Dat is dan wel een moment om het toch met een deken te proberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 14:04

Ik wilde alleen even reageren op dat eerste kwartiertje sloom lopen.
Deed mijn ruin ook en ik ken veel paarden die dat doen.
We zeggen wel eens van hey het is het een dieseltje, die moet op gang komen. :j

Wat mij enorm heeft geholpen:

Loslaten, prima toch dat er een kwartier rustig aan gedaan word?
Niet elk dier is hetzelfde en toen ik het geaccepteerd had dat die van mij even er in moet komen was dat oké en zat ik er met veel meer plezier op.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 14:06

Ik herken je gevoel wel, TS. Mijn paard kreeg op driejarige leeftijd de diagnose PSSM2 N/PX en meteen na die diagnose ben ik ook heel erg in het 'moeten' geschoten. Hij moest supplementen, een deken, regelmatig trainen etc. Mijn plezier is die periode ook echt even weggeweest. Onze instructrice noemde het een rouwproces en ik heb het ook wel zo ervaren omdat mijn toekomstplannen met hem niet meer realistisch waren. Na een periode zonder plezier heb ik besloten de knop om te zetten en hem helemaal van de supplementen af te halen en ook alle druk van het trainen af te halen. Daar zijn we beiden echt van opgeknapt.
Wat bij mijn paard belangrijk was:
- Genoeg beweging en genoeg schuilmogelijkheden (hij stond op een PP, in de zomer 2 uur weidegang).
- Goede kwaliteit ruwvoer.
- Goede vitaminebrok (in zijn geval JPGEF Hi support), evt aangevuld met vitamine E en magnesium (in zijn geval in de zomer niet nodig)
- In de herfst en winter een deken. Ondanks zijn dikke wintervacht hadden zijn spieren het wel moeilijk in de kou. De combinatie van regen met wind gaf zeker problemen met zijn lijf.
- Training op basis van zijn stress-signalen en vooral veel plezier en géén druk. Dat betekende eigenlijk: Zomer trainen, herfst vrijwel niet trainen (regen en wind = stress), winter met deken op trainen, voorjaar soms trainen. Hij stond dus soms weken helemaal stil. Dan deden we wat hersenwerk of wat vrijheidsdressuur. Mijn paard werd met dit schema weer een blij paard en ik haalde ook weer plezier uit mijn paard. We zijn er beiden echt van opgeknapt.
Helaas is mijn paard een paar weken geleden ingeslapen en ik kan niet zeggen dat we op sportief vlak iets bereikt hebben, maar wel dat we (op die korte periode na zijn diagnose) altijd plezier gehad hebben en we genoten hebben.

Zonder je druk op te willen leggen: ik zou als ik jou was toch eens kijken of een deken gaat helpen en eens kritisch kijken naar je vitaminebrok. Ik denk dat je daar al veel winst mee kan behalen voor de PSSM, want die lijkt nu nog niet onder controle.
En ga genieten van elkaar en doe wat goed voelt voor jullie beiden. Op basis van je eigen gevoel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 14:09

Rizette schreef:
pien_2010 schreef:
Gewoon lekker buiten laten paar maanden en dan eens verder zien. Paardje met de paardjes zijn. Mijn instructrice zei altijd :" het is een fabeltje dat paarden slechter van de wei worden". Dus ook eens met ruitje.

Klopt, net als de fabel rust roest voor oudere paarden die dan vol met artrose nog dik aan de bak moeten.

Dat is geen fabel helaas..

Er zit wel een verschil tussen ze in beweging houden, rekening houdend met hun grenzen en over grenzen gaan natuurlijk.

Maar volledig stilzetten met artrose is een recept voor harde achteruitgang, helaas al een aantal keer meegemaakt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 14:12

ellepel schreef:
Ik wilde alleen even reageren op dat eerste kwartiertje sloom lopen.
Deed mijn ruin ook en ik ken veel paarden die dat doen.
We zeggen wel eens van hey het is het een dieseltje, die moet op gang komen. :j

Wat mij enorm heeft geholpen:

Loslaten, prima toch dat er een kwartier rustig aan gedaan word?
Niet elk dier is hetzelfde en toen ik het geaccepteerd had dat die van mij even er in moet komen was dat oké en zat ik er met veel meer plezier op.

Precies hier ook met mijn ruin.
Dat is hoe hij is.
Daar ga ik hem niet om tikken.
Dat veranderd niets. Alleen maar voor beide, en vooral het paard oneerlijk.
Mijn inziens geen onwil maar niet anders kunnen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 14:27

Ik heb niet het hele topic gelezen maar, volgens mij zit de uitdaging helemaal niet in het management van de pssm.
TS, stel dat je pony zou overlijden nu, zou je dan een nieuw paard kopen?
Ik heb het idee, mede ook gezien je eerdere topics, dat je het hebben/houden van een paard voornamelijk als lastig ervaart.
Daar is overigens niets mis mee, maar geeft bij mij wel de vraag... moet je hier mee doorgaan?
Jezelf continu bezwaard en zorgelijk voelen, de druk zo nadrukkelijk voelen, afhankelijk zijn van bijrijders (want, wat doe je als die ineens wegvallen?) en er dan ook nog iedere maand een klap tijd en geld in steken.
Waarom?
Hoeveel ik ook van mijn dieren hou,zodra de belasting/zorg niet meer opweegt tegen de ontspanning die het me geeft is het klaar.
En ja, ook ik ben omgedraaid in het 'moeten', ik rij niet meer standaard 4x pw en ik geniet van mijn paarden op meerdere manieren. Voor mij is dat voldoende en weegt de ontspanning/ lekker buiten bezig zijn/ liefde voor ze op tegen de momenten van zorg die ik ook zeker heb met een oudje van 23.
Ik zou eens goed met jezelf in gesprek gaan en van daaruit oplossingen zoeken, niet in management, bijrijders etc.
Succes!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 14:29

Elisa2 schreef:
Rizette schreef:

Er zit wel een verschil tussen ze in beweging houden, rekening houdend met hun grenzen en over grenzen gaan natuurlijk.

Maar volledig stilzetten met artrose is een recept voor harde achteruitgang, helaas al een aantal keer meegemaakt.

Dat schrijf ik niet. Volledig aan de bak moeten in de zin van geen rekening houdend met het paard maar gewoon aan het werk.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 15:49

Wildgirl schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar, volgens mij zit de uitdaging helemaal niet in het management van de pssm.
TS, stel dat je pony zou overlijden nu, zou je dan een nieuw paard kopen?
Ik heb het idee, mede ook gezien je eerdere topics, dat je het hebben/houden van een paard voornamelijk als lastig ervaart.
Daar is overigens niets mis mee, maar geeft bij mij wel de vraag... moet je hier mee doorgaan?
Jezelf continu bezwaard en zorgelijk voelen, de druk zo nadrukkelijk voelen, afhankelijk zijn van bijrijders (want, wat doe je als die ineens wegvallen?) en er dan ook nog iedere maand een klap tijd en geld in steken.
Waarom?
Hoeveel ik ook van mijn dieren hou,zodra de belasting/zorg niet meer opweegt tegen de ontspanning die het me geeft is het klaar.
En ja, ook ik ben omgedraaid in het 'moeten', ik rij niet meer standaard 4x pw en ik geniet van mijn paarden op meerdere manieren. Voor mij is dat voldoende en weegt de ontspanning/ lekker buiten bezig zijn/ liefde voor ze op tegen de momenten van zorg die ik ook zeker heb met een oudje van 23.
Ik zou eens goed met jezelf in gesprek gaan en van daaruit oplossingen zoeken, niet in management, bijrijders etc.
Succes!

Hierna komt er voor mij absoluut geen eigen paard meer inderdaad. Misschien wordt ik de groom van iemand anders, maar misschien ook niet.
Als ze kerngezond was en een makkelijker karakter had had ik haar waarschijnlijk ook al verkocht, met hoe ik me nu voel.

Maar ik ken haar nu al 5 jaar, ik weet hoe ze is, en ik weet dat er maar weinig mensen zijn die dit soort paard zouden willen. Ik ben ook al haar 6e eigenaar. Dus ik voel mezelf verantwoordelijk voor haar en wil haar niet verkopen met het risico dat ze het daar minder goed heeft of weer en weer en weer verkocht wordt.

Ze heeft sinds vandaag ook een 0grams fleece regendeken op, omdat haar spieren wat harder voelden en ze voor volgende week veel kou en regen voorspellen.

Afbeelding

Al snel stond ze er zo bij te dommelen:

Afbeelding

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 15:52

Elisa2 schreef:

Maar volledig stilzetten met artrose is een recept voor harde achteruitgang, helaas al een aantal keer meegemaakt.[/quote]

Maar hoe erg is dat? dan leven ze korter, dat is dan zo.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 15:54

Ik denk eerder dat de titel van dit topic 'had ik maar schijt aan wat anderen wellicht zouden kunnen denken over mij'.

Ik had precies hetzelfde met mijn ruin qua werken. Liever lui dan moe maa rohz wel voorwaarts. Moest altijd keihard werken om een normale snelheid te verkrijgen (op de rem bedoel ik dan), dier liep weg als ik met halster aan kwam waardoor ik vaak al gegeten en gedronken had en dacht: laat maar!

Maar ja, paard wel te dik (ondanks paddock paradise en enkel hooi als voeding) dus we moeten bewegen. Uiteindelijk kwam mijn jonkie erbij en die bood zelf aan wat te gaan doen met me. Die stopte nog net niet zijn hoofd in het halster van mijn ruin haha. Dus ben ik dat op gaan pakken en dat voelde zoveel beter.
Uiteindelijk gekozen mijn ruin te laten staan en dat vonden we allebei helemaal best. Kan me niet schelen wat anderen daarvan denken. Ik betaal de kosten, zorg dat ze niks tekort komen en heb ze vooral voor mijn plezier. Echter haalde ik toen geen plezier uit het moeten rijden en trainen.
We zijn inmiddels verhuist, paarden staan in de achtertuin en zijn onderdeel van het gezin. Af en toe gaan we een rit maken maar most of all staan ze lekker in hun eigen kingdom.
Ik krijg ook voldoening van het zorgen voor ze. Ik doe de hoeven, voeren, mesten, onderhoud, cuddletime, dekentjes op of af etc. En dat vind ik heerlijk. Een hobby moet geen moeten zijn. Schijt aan wat een ander daarvan vind. Maak van een ander zijn verwachting niet jouw verplichting.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 15:59

Hutcherson schreef:
Ik denk eerder dat de titel van dit topic 'had ik maar schijt aan wat anderen wellicht zouden kunnen denken over mij'.

Ik had precies hetzelfde met mijn ruin qua werken. Liever lui dan moe maa rohz wel voorwaarts. Moest altijd keihard werken om een normale snelheid te verkrijgen (op de rem bedoel ik dan), dier liep weg als ik met halster aan kwam waardoor ik vaak al gegeten en gedronken had en dacht: laat maar!

Maar ja, paard wel te dik (ondanks paddock paradise en enkel hooi als voeding) dus we moeten bewegen. Uiteindelijk kwam mijn jonkie erbij en die bood zelf aan wat te gaan doen met me. Die stopte nog net niet zijn hoofd in het halster van mijn ruin haha. Dus ben ik dat op gaan pakken en dat voelde zoveel beter.
Uiteindelijk gekozen mijn ruin te laten staan en dat vonden we allebei helemaal best. Kan me niet schelen wat anderen daarvan denken. Ik betaal de kosten, zorg dat ze niks tekort komen en heb ze vooral voor mijn plezier. Echter haalde ik toen geen plezier uit het moeten rijden en trainen.
We zijn inmiddels verhuist, paarden staan in de achtertuin en zijn onderdeel van het gezin. Af en toe gaan we een rit maken maar most of all staan ze lekker in hun eigen kingdom.
Ik krijg ook voldoening van het zorgen voor ze. Ik doe de hoeven, voeren, mesten, onderhoud, cuddletime, dekentjes op of af etc. En dat vind ik heerlijk. Een hobby moet geen moeten zijn. Schijt aan wat een ander daarvan vind. Maak van een ander zijn verwachting niet jouw verplichting.

Hier kan ik me heel erg in vinden helaas.
Maar het “risico” hetzelfde nog eens te hebben bij een volgende paard ga ik niet nog eens aan.
Zonder mezelf nu zielig te vinden, maar ik heb gewoon pech gehad met mijn eerste eigen paard: ze is niet makkelijk in de omgang, niet makkelijk qua stalling, niet makkelijk qua voeding, niet makkelijk qua tuigage, niet makkelijk te rijden, niet makkelijk te mennen… gewoon niks is makkelijk met haar.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 16:41

Maar, waarom dan niet eens gaan rondkijken of er iemand is die daar doorheen prikt en het wél met haar ziet zitten? Ik snap dat je angstig bent voor verkoop, aan de andere kant is er een hoop vraag naar brave recreatie paarden. Ook als deze wat mankementen vertonen. Stel dat ze nog 15 jaar leeft, wil je dan nog 15 jaar zo doorgaan? Dat is naar jezelf maar ook zeker naar je paard niet eerlijk.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 17:35

Zonder mezelf nu zielig te vinden, maar ik heb gewoon pech gehad met mijn eerste eigen paard: ze is niet makkelijk in de omgang, niet makkelijk qua stalling, niet makkelijk qua voeding, niet makkelijk qua tuigage, niet makkelijk te rijden, niet makkelijk te mennen… gewoon niks is makkelijk met haar.

Daar waren al de vorige eigenaren ook achter gekomen. Ik vraag me wel eens af, waarom er mensen zijn die denken het wel even op te lossen, terwijl andere mensen het niet kunnen oplossen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 17:42

Nala schreef:
Hutcherson schreef:

Maar het “risico” hetzelfde nog eens te hebben bij een volgende paard ga ik niet nog eens aan.

Wellicht heb ik het gemist in een van je eerder topics maar ik zie eigenlijk niet echt hele lastige dingen bij haar. Ik zie vooral typische Merens dingen. Wellicht heb je je daarop verkeken maar het zijn paardjes met karakter en de meesten zijn geen allemansvrienden. Niet gemeen maar gewoon net even anders. Leer daar mee omgaan en je hebt een vriend voor het leven maar het moet wel bij je passen.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 18:07

Het is net of ik mijn dochter hoor praten maar hij moet toch wat doen nee waarom ons paard is gezond en dan maar niet zo vaak wat doen
Van huis gaan vinden ze hier allemaal moeilijk mijn merrie wil dat al helemaal niet dus ben ik mee gestopt wel samen met andere paarden maar niet alleen
En ja nu krijg ik misschien heel boktover me heen ik ben echt een mooi weer ruiter wel graag paard weer oppakken na een lange periode van ziek zijn maar ik ben zoveel afgevallen en ik kan gewoon niet meer in de kou rijden handen voeten en lichaam wordt niet warm op paard en dat is echt niet plezierig maar ik wil hier maar mee zeggen voel je niet schuldig is jou paard en zolang het gezond op stal rond loopt prima toch.
Heb je al wel eens aan een bijrijder gedacht samen is toch altijd leuker als alleen?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 18:09

Cantodea11 schreef:
Heb je al wel eens aan een bijrijder gedacht samen is toch altijd leuker als alleen?

Tenzij je een Introvert bent, met hoofdletter. :') Ik mag er niet aan denken, altijd iemand erbij. :D

TS ik kan je helaas niet helpen, maar wens je veel wijsheid toe.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 19:10

josien_m_ schreef:
Elisa2 schreef:

Maar hoe erg is dat? dan leven ze korter, dat is dan zo.[/quote]
Als je een paard ziet als een verbruiksartikel dan is dat idd zo.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 19:21

Nala schreef:
Hutcherson schreef:

Is dat echt zo? Ik weet niet of je voordat je je eigen paard had veel paarden hebt gereden van anderen wat geen manegepaarden waren? Bij elk paard heb je wat en laat je wat om zo maar te zeggen. Je loopt over het algemeen, zeker met een eerste eigen paard ook tegen eigen terkortkomingen aan. Met paarden is het een leven lang leren. Eigenlijk is een mensenleven te kort om tot perfectie te kunnen komen als eigenaar.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 19:37

Helemaal eens met de post van lizy:
Wellicht heb ik het gemist in een van je eerder topics maar ik zie eigenlijk niet echt hele lastige dingen bij haar. Ik zie vooral typische Merens dingen. Wellicht heb je je daarop verkeken maar het zijn paardjes met karakter en de meesten zijn geen allemansvrienden. Niet gemeen maar gewoon net even anders. Leer daar mee omgaan en je hebt een vriend voor het leven maar een merens moet bij je passen en je moet met hun karakter kunnen omgaan, geweldige beestjes zijn het!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 19:53

Rizette schreef:
josien_m_ schreef:

Maar hoe erg is dat? dan leven ze korter, dat is dan zo.

Als je een paard ziet als een verbruiksartikel dan is dat idd zo.

Verbruiksartikel? Echt niet, juist de keuze bij het paard houden in plaats van mensen die het beter willen weten. (Soms is dat natuurlijk wel zo, maar in dit geval heb ik toch erge twijfels) Het is de mens die het paard lang wil laten leven, is dat wel te verdedigen?