Ponytante schreef:Binnen de EU is geen quarantaine. De gezondheidscheck voor de reis is een wassen neus - en in Spanje wellicht nog minder dan dat. (Ook in NL is het eerder papier invullen dan naar paard kijken).
In principe zou dus elke voorzichtige paardenkoper (zeker uit het buitenland) zelf voor quarantaine moeten zorgen. Of bv bij een aankoop van de paardenmarkt (in die topic werd "apart houden ivm risico op luizen" gesuggereerd). Maar (geldt voor mezelf ook) nooit zien gebeuren.
Risico is vrij klein, maar heel soms gaat het mis, denk aan de EHV in Spanje (Sunshine tour of zo was het toch?) paar jaar geleden. Of soms hoor je van droes die meekwam met een net aangeschaft paard.
Ik weet dat het niet verplicht is, inderdaad (wat ik wel vreemd vind, tbh), maar er kan wel voor gekozen worden een quarantaine periode te doen door de koper, lijkt me.
Quir schreef:Piroplasmose is meldingsplichtig in zweden, maar geen verplichting tot inslapen (omdat de teken die het verspreiden hier niet leven). Helaas zijn er dierenartsen die menen dat inslapen wel verplicht is, met name die voor de staat werken (distrikt veterinärerna).
EIA moeten ze de rest van hun leven in volledige isolatie (in Nederland ook) en dat is in zweden bij wet verboden. Dus dan blijven er helaas niet zoveel opties over.
Het zijn nog behoorlijk heftigr ziektes dus. Vooral EIA is dus eigenlijk altijd een doodvonnis.