VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:46

Ponytante schreef:
Binnen de EU is geen quarantaine. De gezondheidscheck voor de reis is een wassen neus - en in Spanje wellicht nog minder dan dat. (Ook in NL is het eerder papier invullen dan naar paard kijken).

In principe zou dus elke voorzichtige paardenkoper (zeker uit het buitenland) zelf voor quarantaine moeten zorgen. Of bv bij een aankoop van de paardenmarkt (in die topic werd "apart houden ivm risico op luizen" gesuggereerd). Maar (geldt voor mezelf ook) nooit zien gebeuren.

Risico is vrij klein, maar heel soms gaat het mis, denk aan de EHV in Spanje (Sunshine tour of zo was het toch?) paar jaar geleden. Of soms hoor je van droes die meekwam met een net aangeschaft paard.

Ik weet dat het niet verplicht is, inderdaad (wat ik wel vreemd vind, tbh), maar er kan wel voor gekozen worden een quarantaine periode te doen door de koper, lijkt me.

Quir schreef:
Piroplasmose is meldingsplichtig in zweden, maar geen verplichting tot inslapen (omdat de teken die het verspreiden hier niet leven). Helaas zijn er dierenartsen die menen dat inslapen wel verplicht is, met name die voor de staat werken (distrikt veterinärerna).

EIA moeten ze de rest van hun leven in volledige isolatie (in Nederland ook) en dat is in zweden bij wet verboden. Dus dan blijven er helaas niet zoveel opties over.

Het zijn nog behoorlijk heftigr ziektes dus. Vooral EIA is dus eigenlijk altijd een doodvonnis.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:54

Jolliegirl schreef:
Hoe bedoel je de volwassenen?

Omdat TS een jonge meid is? Of ben ik nou de enige die haar foto's ooit gezien heeft op bokt :?

Er moeten dan ook wel volwassenen bij betrokken zijn lijkt me? Iemand is op papier eigenaar van die paarden toch.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 15:21

Lyona schreef:
De DA is helaas ook niet zo optimistish over Nosey's overlevingskansen in het algemeen.
Kleine side-note, de DA zei dat ze ook eigenlijk niet genoeg ervaring heeft, ze heeft nog nooit zo'n paard gezien in zulke slechte conditie. Ze heeft een paar keer uitgeroepen dat ze het gewoon niet weet.

Niet echt een troost voor mij :o

Dat is 'helaas' ook gewoon een beetje een DA kultuur dingetje hier in Zweden heb ik het idee. Je zal niet snel een DA vinden die zegt: ja dit is het, dit is wat we gaan doen. Ik had zo eens mijn paard met wat vage maar wel duidelijke koliekklachten. 'Ja hmmmm... ja.... weet t eigenlijk niet....... ja we kunnen dit wel ff testen..... ja oh ja nee......' Dan denk je: misschien net afgestudeerd en wat onzeker, maar de beste man was zeker al ruim 30 jaar DA. Een jaar geleden kwam 'ie weer langs, en toen was 'ie nog net zo onzeker :')

Ben je aan de gang met een distriktsveterinär? Praat je zelf een beetje een woordje zweeds? Ik zou zelf aanraaden om een echte paarden DA te zoeken, je zou eens kontakt op kunnen nemen met SLU UDS, universitetsdjursjukhuset (kliniek van de uni, beetje zoals Utrecht) of Helsingborg, de andere grote kliniek in het land. Daar is waar ze de meeste kennis en mogelijkheden hebben.

Verder veel succes :knuffel:

Overigens wat een speculaties, volgens mij is TS gewoon volwassen en een paar jaar terug met haar hele kudde van Frankrijk naar Zweden verhuist, waarom zou zij niet op papier de eigenaar van deze paarden kunnen zijn?
Laatst bijgewerkt door Piekosjj op 14-11-24 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 15:22

Lyona, wat een mooie daad dat je deze arme dieren hebt gered. Ik hoop hard mee dat je inspanningen mogen beloond worden met binnenkort 3 gezonde paarden. Mocht er toch besloten worden dat Nosey moet ingeslapen worden, heb je ze alvast bespaard van een verschrikkelijke lijdensweg...

Bernadth99

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 15:37

Wat een update weer.. Hoop echt dat Nosey het haalt, volgens mij is het echt een heel lief paard!
Spannende tijd zeg, ik hoop elke keer op iets positiefs als ik dit topic open. Komt ze al wel wat aan door het goede voer nu?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 15:44

Is het bij Nosey niet zo dat dit dier van dag tot dag leeft en elke dag dat ze opknapt en met haar oortjes naar voren op eten en aandacht wacht, dat het positief nieuws is?

Zij is er fysiek zo slecht aan toe dat elke dag voor haar telt. Ze is nu veilig en kan eindelijk tot rust komen. Ze krijgt een kans en dat is nu het belangrijkste.

Zelfs als ze nu een slechte uitslag krijgt van de dierenarts, dan nog is ze nu tenminste veilig. Dat is beter dan in de kou opteren en sterven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:03

Fly_high schreef:
Jolliegirl schreef:
Hoe bedoel je de volwassenen?

Omdat TS een jonge meid is? Of ben ik nou de enige die haar foto's ooit gezien heeft op bokt :?

Er moeten dan ook wel volwassenen bij betrokken zijn lijkt me? Iemand is op papier eigenaar van die paarden toch.

Ik heb werkelijk geen idee...
Heb even terug gekeken..maar van ee foto oordelen lijkt me nou wel heel bijzonder :')
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 14-11-24 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:06

Wat ontzettend verdrietig!! Zoals je zegt; ze heeft zo'n lieve uitstraling. Ik duim toch stiekem nog dat het goed komt hoor. Geef je haar een dikke knuffel van mij?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:20

Het blijft heftig ! Phoe! En toch staan Nosey’s ogen vol levenslust.

Ook een neutrale vraag en mss al beantwoord hier maar moet er geen gezondheidsverklaring meereizen met de paarden? Of geldt dat binnen EU landen niet? Los van dit topic is het toch onbegrijpelijk dat een mogelijk erg ziek paard over verschillende landsgrenzen heen kan vervoerd worden?!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:28

Maar als het zo besmettelijk is, dan zijn Aurora en Nouri toch ook in gevaar? Of niet?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:56

Quir schreef:
Piroplasmose is meldingsplichtig in zweden, maar geen verplichting tot inslapen (omdat de teken die het verspreiden hier niet leven). Helaas zijn er dierenartsen die menen dat inslapen wel verplicht is, met name die voor de staat werken (distrikt veterinärerna).

EIA moeten ze de rest van hun leven in volledige isolatie (in Nederland ook) en dat is in zweden bij wet verboden. Dus dan blijven er helaas niet zoveel opties over.

Pirosplasmose is dan wel de moeite om te blijven proberen zolang ze zelf wil.

Als EIA zo besmettelijk is hebben de andere twee het dan vast ook. Zouden die met drie dan samen in isolatie mogen? Hoe gaan ze dat controleren?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:58

Volgens mij is TS 16 geloof ik.. rond die leeftijd.

Ik zag pas een advertentie van een spanjaard die piroplasmose had, en er stond duidelijk bij dat hij niet geëxporteerd mocht worden, dus hoe dat precies dan zit weet ik ook niet?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:01

Ik denk dat je als paardenhouder zelf niet moet willen dat ze je andere paarden besmetten. Het gaat niet om controleren vanuit de overheid, maar om gezonde dieren te beschermen. Volgens mij fokt TS ook (toch?) en je wil dan ook niet dat je andere dieren in gevaar komen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:45

Jolliegirl schreef:
Heb even terug gekeken..maar van ee foto oordelen lijkt me nou wel heel bijzonder :')

TS deelt ook vaker haar YT kanaal en socials op bokt, 1+1 is 2 ;)

Gezien ernst van de situatie en risico's voor andere dieren denk dat het wel verstandig is om de nieuwe paarden in strikte quarantaine te zetten, als het nog niet gedaan is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:57

Wat maakt het uit hoe oud ze is? Het is gewoon een jong volwassene die hartstikke goed werk doet en wil doen.

De paarden staan in quarantaine, dat schreef ze al eerder in het topic. Ze denkt echt wel na.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:12

Wat duurt dat lang die uitslagen. Ik heb mijn paard laten testen op piroplasmose en had binnen een paar dagen de uitslag.
In België moet elk paard uit het buitenland verplicht binnen een paar dagen getest worden op EIA, bij positief verplicht euthanasie. Althans dat vertelde degene aan die ik mijn veulen heb verkocht.
Het paardje wat ik destijds had opgevangen had een wond aan de penis die heel erg was gaan ontsteken. Hij was heel erg mager, net zo erg Nosey, op sterven na dood. Dat kwam vast niet alleen door die wond, ik denk zelf dat ie gewoon te weinig eten heeft gehad. Hij had verder niets onder de leden en is heel langzaam opgeknapt, heeft wel heel lang geduurd.
Ik hoop voor je dat Nosey ook alleen te weinig eten heeft gehad en dat ze op gaat knappen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:16

beert schreef:
Is het bij Nosey niet zo dat dit dier van dag tot dag leeft en elke dag dat ze opknapt en met haar oortjes naar voren op eten en aandacht wacht, dat het positief nieuws is?

Zij is er fysiek zo slecht aan toe dat elke dag voor haar telt. Ze is nu veilig en kan eindelijk tot rust komen. Ze krijgt een kans en dat is nu het belangrijkste.

Zelfs als ze nu een slechte uitslag krijgt van de dierenarts, dan nog is ze nu tenminste veilig. Dat is beter dan in de kou opteren en sterven.

Inderdaad een dergelijk slecht dier gaat sowieso heel veel tijd nodig hebben om te herstellen. Maar elke dag is er een. Als ik zie hoe dit beestje zich al ontwikkeld in de korte tijd zie ik het nog wel goed komen. Mits de bloedtesten natuurlijk geen roet in het eten gooien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:20

Elisa2 schreef:
Wat maakt het uit hoe oud ze is? Het is gewoon een jong volwassene die hartstikke goed werk doet en wil doen.

De paarden staan in quarantaine, dat schreef ze al eerder in het topic. Ze denkt echt wel na.

Vooraf en tijdens de reis niet, toch?

Ik vind het wel echt een groot risico random verwaarloosde paarden uit Spanje (of eender welk land, eigenlijk) te halen zonder gezondheidstests, die risico's worden nog te veel onderschat denk ik.

EIA komt in Noord-Europa nog niet veel voor, in Zuid-Europa des te meer. Wel goed om bij stil te staan voor de ziekte zich verder verspreidt. Er hoeft maar één prikbeest te zijn. Het is wel zuur dat één gered paard je hele kudde kan infecteren, of ze nu in quarantaine staan of niet, dan ben je dus klaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:25

Daar heb je zeker wel een punt, als het EIA is dan is het voor die andere twee ook nog link.

Volgens mij moeten ze voor transport wel een gezondheids verklaring van een dierenarts hebben. Maar die zal hier denk ik niet op testen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:27

Elisa2 schreef:
Daar heb je zeker wel een punt, als het EIA is dan is het voor die andere twee ook nog link.

Volgens mij moeten ze voor transport wel een gezondheids verklaring van een dierenarts hebben. Maar die zal hier denk ik niet op testen.

Nee, die testen stellen niks voor, helaas.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 21:03

Even over de besmettelijkheid en de gevaren daarvan.
Ten eerste, de drie nieuwe paarden staan in strenge quarantaine. Voor mijn andere paarden is het risico dus redelijk beperkt. Ook kleding, spullen en voer gaat apart.

Piroplasmose wordt overgedragen door teken bijten, van tekensoorten die niet in Zweden voorkomen. Hier zijn wel teken, maar alleen in de zomer, dus daar hebben we mazzel mee dat we niet in het teken seizoen zitten.

De EIA is erg besmettelijk ja, maar alleen via bloed. Dus bijvoorbeeld als je met een besmette naald een ander paard prikt, of via dazensteken van bepaalde soorten kan het overgedragen worden. Dazen zijn er gelukkig nu ook niet, dus dat risico is er nu minimaal, en ik ben niet van plan een naald in Aurora te steken :+

Zooepidemicus is besmettelijk als een normale verkoudheid of droes. Vandaar de volledige quarantaine. De ziekte is wel veel minder gevaarlijk en besmettelijk dan droes, het maakt vooral kans bij zwakkere paarden met een laag immuun systeem. Nouri en Aurora zien er op het oog gezond uit, ze komen uit hetzelfde veld en staan nu ook naast elkaar dus mocht het immuunsysteem toch te zwak zijn kan die ziekte wel overgedragen worden. Apart zetten heeft nu niet zo veel zin. Ze staan hun hele leven bij elkaar al.

Over het transport en de papieren, de verkoper in Spanje heeft reispapieren aangevraagd bij de dierenarts. In Spanje gaat het letterlijk om het papiertje en niet om of het dier daadwerkelijk gezond is. Ik weet niet of de DA in Spanje echt bij ze is geweest.
De transporteur rijdt elke twee weken op Spanje en heeft vaker dit soort zielige gevallen. Dus ze weten wat ze daarmee moeten doen.

Ze zijn in Spanje niet in quarantiane geweest. Ik wist toen ik ze kocht ook niet dat ze zodanig ziek zijn, Nosey dan. Toen ik de verkoper vroeg naar hun gezondheid was zijn antwoord letterlijk "hoe moet ik dat weten, of ze gezond zijn. Ze staan op een veld, ik weet het niet'. Alle fotos uit de OP zijn ook echt alle fotos die ik op dat moment van ze had, samen met een heel slecht filmpje.
Ik heb deze paarden echt alleen gekocht om ze een goed leven te geven. Ik wist dat ze er niet goed bij stonden, dat is ook te zien op de fotos uit de OP. Hoe erg het was wist ik niet. Dan had ik Nosey waarschijnlijk naar een stichting in Spanje laten brengen. De transporteur vond het ook niet zo schokkend. Hier pas zag ik hoe erg het was.
Ik ben nog steeds heel blij met mijn keuze om ze alle drie te kopen, ja emotioneel en financieel vraagt het veel maar de dankbaarheid van Nosey en de eindeloze lijdensweg is haar in ieder geval bespraard gebleven, dat maakt het het al waard. En Aurora, haar ongeboren veulen en Nouri krijgen sowieso een geweldig leven. Nosey ook als ze het redt. Dat is nog even spannend.

Over inslapen, met EIA is dat verplicht ja.
@quir, mijn DA vindt inslapen met piro ook verplicht, dat is inderdaad distrikts vet :o Ze zei dat 'zweden geen piroplasmose wil'...
Ik heb daarover eigenlijk niet zo veel in te brengen. Hoewel wat ik tot nu toe heb gelezen over de genezing en behandeling van piro is niet heel hoopgevend.

Piekosjj, ik ben inderdaad bij distriktsveterinar met Nosey... Bekend verhaal over jou DA, hier vorig jaar met een beenwond exact hetzelfde.... Ik vraag nu steeds om dezelfde DA zodat die ook de vooruitgang kan zien. Deze is wel kundiger dan de rest heb ik het idee.

Ik heb Paard in Nood Spanje gemaild en nu ook in contact met Laura. Dus hopelijk kan zij mij op afstand advies geven, ze heeft heel veel ervaring met dit soort paarden.

Iedereen weer enorm bedankt voor de lieve reacties <3

Vandaag had Nosey domme pech met de penicilline injectie. Binnen een paar seconde na de injectie kreeg ze een aanval. Heel heftig, ze viel letterlijk achterover om schokkend op de grond te blijven liggen. Direct de DA gebeld, dit gebeurt volgens de DA vaker na een injectie en gaat vanzelf over zei ze.
Het was echt vreselijk om te zien...

De aanval zelf heeft maar 5-10 minuten geduurd. Daarna is ze met moeite overeind gekomen om heel wankel en angstig uit te staan hijgen.
Ik heb nog nooit zo iets heftigs gezien...

De DA moest 45 minuten rijden voor ze hier was, tegen die tijd stond Nosey weer redelijk oke.

Blijkbaar gebeurt dit als de penicilline in de bloedbaan terecht komt. Gezien de korte duur van de reactie ( de dierenarts vertelde over een geval wat 2 uur lang zo op de grond lag in een aanval) is maar een klein deel van de penicilline in het bloed gekomen. In de penicilline zit een houdbaarheids middel wat zwaar chemish is. Als dit in de bloedbaan komt gaat dit rechtstreeks naar de hersenen en krijgt een paard dus zo'n aanval.
Dit had niets te maken met haar conditie gelukkig, het kan elk paard overkomen. De DA zei ook dat het risico niet kleiner is als een DA de injectie doet dan als de eigenaar het doet.

Het voelt volgens haar voor een paard alsof die 3 of 4 marathons heeft gelopen. In een paard met Nosey haar conditie is dat helemaal zwaar.
Nosey is nu ook heel erg moe, totaal logisch en normaal. Verder heeft ze geluk gehad, paarden kunnen ook een hartstilstand krijgen (ik zag haar hart bonzen, ze lag met open mond vreselijk te schokken) of zichzelf zo bezeren dat ze iets breken. Nosey is alleen maar moe, erg geschrokken en heeft een schaafplekje op haar heup wat weer is open gegaan.

Ze mag nu geen penicilline meer. Ze mag nog wel de anti-biotica spuit, die vormt geen gevaar.
Ze heeft gelukkig net de eerste kuur penicilline afgemaakt.

Zo'n pech dat het juist haar overkomt, ze kan al zo weinig hebben. Maar hoe snel ze bijkwam en weer ging staan was echt absurd in haar conditie, wat een wilskracht heeft dat paardje....

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:11

Jeetje wat schrikken! Pfieuw !!

En dankjewel voor de toelichting.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:11

Jeetje wat heftig het penicilline verhaal. Zo sneu voor jou en voor Nosey. Sterkte meid.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:19

Ik zie je schrijven penicilline en antibiotica, maar penicilline ís een antibiotica. Krijgt ze 2 soorten antibiotica tegelijk?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:30

Fly_high schreef:
Jolliegirl schreef:

TS deelt ook vaker haar YT kanaal en socials op bokt, 1+1 is 2 ;)

Gezien ernst van de situatie en risico's voor andere dieren denk dat het wel verstandig is om de nieuwe paarden in strikte quarantaine te zetten, als het nog niet gedaan is.

Leeftijd is niet van belang toch? De ene persoon van 16 is niet de andere persoon van 16 jaar. En zijn sommige meer capabel dan een volwassen persoon. Zolang ze weet waar ze mee bezig is, en dat lijkt me zo te zijn, doet ze het goed toch.
Mocht ze 16 zijn, dan kan ik er alleen nog maar meer respect voor hebben, want ze lijkt te weten waar ze over praat.