Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:01

Mijn paard had die fases ook. Dan kon ze ineens een paar dagen/weken linksom steeds in de ankers gaan, of ineens rechtsom. Wisselde dan wel voor langere tijd.
In alle gangen kon ze ineens afslaan, stond ze recht voor je en als je dan te groot in kwam gaf ze protest en steigerde.
Dus continue herhalen, consequent maar niet boos. Weer de vraag herhalen of ze terug de volte in wil. Voor haar hielp het om de volte groot genoeg te houden. Bij minimale overbuiging dan wilde ze al weer indraaien. Ik zie dat gewoon echt als balans kwestie. Want met in de hand werken kon ze prima naast me mee draven.

Nu doet ze het niet meer.

Wij hebben gisteren weer les 8 gehad. Ik ben mijn eigen crashdummy geworden. Ze is zo braaf dat degene die zadelmak maakt gewoon zei hoe tof is het om het onder mijn begeleiding gewoon zelf te doen. Dus vanaf het zitten tot aan nu zelf gedaan en wat een kunst is dat.. :=

We hebben gisteren wat meer gedraafd, hebben daarbij wel ondersteuning nodig dmv voorwaartse hulp vanaf de grond. Maar ze draaft dan keurig een volte rond.
En voor het eerst los gestapt.

Op het bit vouwt ze zichzelf echt volledig dubbel. Dus hij hangt erin en zijn zoekende naar iets anders. Maar beleren nu bitloos. Ze accepteert die druk vrij goed. Loopt zelf al netjes de hand in en de ho is echt heel goed bevestigd. Vind ik wel lekker :+

Met zelfstandig sturen gaat ze soms nog stil staan.

Screenshots

Afbeelding
Afbeelding

Video is evt hier te vinden
https://www.instagram.com/reel/DFqIOL-I ... czcnl2ajk4

Sherivey

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:27

Hoi!
Mag ik hier ook komen meekletsen?

Mijn paard wordt in april 5.
In de opfok heeft hij al dingen geleerd als schriktraining, zadeltje op (toen ie 2 was) en basis grondwerk.

Toen hij 3 was is hij naar huis gekomen en ben ik samen met mijn instructrice verder aan de slag gegaan.
Allemaal op het gemakje. Vorig jaar begonnen met 1x per week/ twee weken er op te zitten en begonnen met wat rijden. Mijn instructrice doet het inrijden, want ik vind mezelf daar niet stoer en kundig genoeg voor.

Verder ben ik zelf tussendoor met hem bezig geweest aan de dubbele lijnen.
Afbeelding
Afbeelding

Helaas heeft hij eind augustus/ begin september last gekregen van ontstoken knieën en zijn SI, dus lagen we er ongeveer 2 maanden uit.
Daarna konden we het gelukkig heel makkelijk weer oppakken.

Vorige week ben ik er zelf voor het eerst op geweest. Mijn instructrice deed al los stappen/ draven. Ik vorige week enkel stappen aan de longe.

Eergisteren weer erop gezeten en gedraafd aan de longe :D

Afbeelding
Afbeelding

Hij doet het echt super knap en voelt al best stabiel, ondanks dat ie nog niet heel veel onder het zadel gelopen heeft.
En in het grondwerk kan hij echt een enorme draak zijn. :+

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:11

Welkom sherivey
Lekker bezig zo :j

Hier vandaag voor het eerst zelf gestapt op mijn paard.
Sinds 13 januari bezig met inrijden, laat ik iemand voor komen aan stal, die rijdt hem zo'n 2x per week. Ik longeer hem zelf nog zo'n 2x per week met bijzet.
Maar vandaag dus voor het eerst er zelf opgestapt onder begeleiding van mijn goede vriendin.
Hij heeft geen pas verkeerd gezet <3
We hebben denk ik zo'n 15 minuutjes gestapt. Tegen die tijd was mijn spanning wel grotendeels verdwenen :')

Geen idee hoe ik filmpjes moet plaatsen dus bij gebrek aan beter een foto van ons
Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:16

wat heerlijk zeg! *\o/*

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 15:23

Wij hebben al eens eerder balkjes gedraafd maar vandaag voor het eerst aan de longeerlijn een sprongetje.

Ik wist niet of er ergens talent zat. Maar ze oogt zo veelbelovend. :+
Ik wil er in de toekomst graag echt als allrounder ook eens een spring en crosslesje mee kunnen doen.

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 17:59

Milka, wat goed! :D

Saams, ze kan iig springen :j

Ik heb er van de week voor het eerst op gezeten zonder instructrice erbij.
Mijn vriend had hem aan de longe. En heb de eerste oortjesfoto kunnen maken <3

Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:40

Wat gaan jullie lekker zeg! Ik dacht ik stap over van het 2024 naar het 2025 topic dan loop ik voor...... maar niets is minder waar.
Jullie gaan in razend tempo.

Ik heb na een aantal dagen het bit in doen gister gelongeerd met bit en vandaag dressuur aan de hand gedaan.
Als het stuur (met bit) er straks lekker op zit klim ik er wel weer is op. Maar dat mag gerust nog een maandje of 2 duren hoor geen haast hier alles op zijn tijd.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:10

Leuk dat het topic wat begint te lopen/actiever wordt!

Waar ik van de week nog even het gevoel had (storm, oostenwind) de handdoek in de ring te gooien omdat het voor geen meter ging, heb ik aan gister en vandaag zo'n goed gevoel over gehouden dat ik morgen met vertrouwen richting de rijvereniging ga om mijn eerste "les" te rijden. Ik ga er voor het eerst op!

Gisteren zijn we naar de rijvereniging geweest, trailer laden op vreemd terrein en voor het eerst aan de longe in de binnenbak daar. Ze waren aan het voetballen met z'n tweeën, dus weer genoeg spannends voor haar. Maar wat heeft ze me verbaasd toen ze een klein beetje gekalmeerd was en ik de longeerlijn er aan deed. Echt heel knap. Laden ging ook weer beter dan de keer er voor.

Vandaag het zadel er op gelegd, ze vond het klapperen even spannend maar was er al snel weer aan gewend en heeft toen ook echt mooie stukken laten zien.

Heel blij mee en ik heb zin in morgen!

Even een mooie still uit het filmpje van vandaag. Heel blij met dit beeld, neusje had er iets meer uit gemogen, maar ze laat heerlijk haar hals vallen. Hopelijk kunnen we vanuit hier gaan bouwen naar een mooie constante verbinding.Afbeelding

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:30

Wow wat een machtig gevoel moet dat zijn Milka, je eerste rit.

Oorfotos zijn altijd goed, ik hou ervan <3

Succes morgen Jolien

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 11:26

Jolien, veel succes
Mooi beeld zo hoor

Met die wind was het inderdaad pittig.
Ik heb Rio toen wel gelongeerd en dat deed hij braaf, maar uit de wei halen ging op zijn achterbenen hoor :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:19

De laatste week van December was er een behoorlijke run op het voer en heb ik toen draversbrok meegenomen, omdat ik in mn omgeving ook wel mensen ken die dat een fijne brok vinden. Ze stonden nog op de Grow, maar die lag er niet meer.

Het enige is dat hij iets rillig is en ontzettend loopt te klieren naar de andere paarden ( en varkens en honden ) Iets met cow sense.....

Zaterdag wel even gepakt voor werkje. Zijn moeder schrok naast de bak even en hij deed wel mee, maar blijft heel licht in je handen.

Hij pakt dingen echt goed op en is ook heel duidelijk in alles. Vond grondwerk eigenlijk altijd een beteje noodzakelijk kwaad, maar ik vind het nu wel echt leuk en wil er eigenlijk wat meer mee doen.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:04

*\o/* Afbeelding *\o/*

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 23:33

Jolienn schreef:

Wauw wat gaaf! Leuk zeg

Hoe voelde ze? *\o/*

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 23:34

superpony schreef:
De laatste week van December was er een behoorlijke run op het voer en heb ik toen draversbrok meegenomen, omdat ik in mn omgeving ook wel mensen ken die dat een fijne brok vinden. Ze stonden nog op de Grow, maar die lag er niet meer.

Het enige is dat hij iets rillig is en ontzettend loopt te klieren naar de andere paarden ( en varkens en honden ) Iets met cow sense.....

Zaterdag wel even gepakt voor werkje. Zijn moeder schrok naast de bak even en hij deed wel mee, maar blijft heel licht in je handen.

Hij pakt dingen echt goed op en is ook heel duidelijk in alles. Vond grondwerk eigenlijk altijd een beteje noodzakelijk kwaad, maar ik vind het nu wel echt leuk en wil er eigenlijk wat meer mee doen.

Het moet gewoon voorjaar worden met zon en betere temperaturen {:}

En heel herkenbaar wat betreft grondwerk. Ik ben helemaal in ook :j

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:11

Super tof Jolienn *\o/*

Vanavond wordt Rio weer gereden. Vorige week ging hij zo lekker met draven met haar, dus erg benieuwd naar vanavond :j

Laat inderdaad het voorjaar maar komen hoor, ben wel klaar met de kou en de donkerte :brr:

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:20

Met rust en vertrouwen kleine stapjes vooruit <3

Afbeelding

Afbeelding

Deze heeft nog iets meer tijd nodig :')

Afbeelding

Vroeger zat ik er altijd in no-time op, had ik ook wel iemand ernaast op de grond. Binnen een week hadden ze het zadel op en bit in, en als ze daar na een paar dagen niet meer op reageerden stapte ik erop…

Nu neem ik veel meer de tijd, en dat bevalt me heel goed….
De paarden komen iedere dag blij met de oortjes naar voren naar me toe, veel belangrijker <3

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:45

Jonge paarden.. sometimes maybe good, sometimes maybe oliebol -O- :Y)

Degene die helpt beleren was wat eerder dan dat ik klaar was met mn voorbereiding.
Dus “je kan er wel gelijk op zonder te longeren” heb ik vandaag geweten. :+

Sidenote, ze heeft hele proces nog geen stap verkeerd gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Maar uiteindelijk beloond met stap, draf en galop (=2e keer ohz) zonder lijflijntje door de rijbaan en weer zoals we ze graag hebben braaf. *\o/*

Afbeelding

Ik heb vanmorgen op instagram een borsttuig met handvat van qhp gewonnen. Hopelijk is dat geen voorbode :=

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:25

Ik kom mij hier ook melden. Ondanks dat mijn 2022 kindje eigenlijk verkocht moet worden is de tijd van beleren inmiddels toch wel een beetje aangebroken. In mei wordt Spruit 3.
Hij kent het hoofdstel en zadel inmiddels en kan longeren. Hij pakt toe nu toe alles heel braaf op.
Zolang hij nog niet is verkocht ga ik hem gewoon beleren.
Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:32

Saams, jeeeemig, wat een capriolen :wow:

Ik ben vandaag zelf weer op mn jonkie gegaan. Hij was wat wakkerder dan normaal, maar wel braaf, gelukkig. :)

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:42

Saams, jeetje zeg
Knap dat je zo blijft zitten (stiekem op zoek naar tips?)

Rio stond zondag namelijk ook flink op zijn achterbenen. Kwam wel doordat hij schrok van een vogel die van achter de struiken op hem af gevlogen kwam. Inrijdster zat erop en bleef goed zitten. Maar het hele voorval heeft wel indruk op mij gemaakt helaas.
Hij kwam ook niet 1 keer omhoog, hij bleef gaan en draaide daarbij ook nog.
Nu merk ik bij mezelf grote weerstand om er zelf weer op te gaan.
Zowel de inrijdster als mijn instructrice geven allebei aan dat Rio geen renner is, maar die komt dus waarschijnlijk bij spanning omhoog. Nu heb ik sowieso al spanning, maar nu alleen nog maar meer. Ik merk aan mezelf dat ik een beetje in zak en as zit nu.
Woensdagavond komt mijn inrijdster hem weer rijden, vrijdagmiddag zou ik er zelf op gaan onder begeleiding van mijn instructrice. Ik zelf nog wel aan de longeerlijn, mijn inrijdster begint eerst nog aan de lijn, maar eindigt wel los en dat doet hij eigenlijk heel braaf
Waarschijnlijk is mijn angst dus wat ongegrond. Ik heb zelf zo´n safetybelt er aan hangen als ik op Rio stap

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:51

Vervelend dat Rio schrok en dat uit door te steigeren. Misschien toch eens op zoek naar een schriktraining in de buurt? Leren omgaan met de onverwachte dingen door het op een andere manier te bekrachtigen.

Reina is van nature het type wat het eerst eng vind, in een soort tuigermodus schiet en daarna denkt zo dit gaan we is even van dichtbij bekijken :+ en dat dan onwijs belonen met veel koekjes.
Verder zijn ze hier op het terrein al veel gewend.

Dat ik ben blijven zitten was denk ik meer geluk dan wijsheid. Ik hou hier écht niet van en ben helemaal niet zo mega dapper. Maar ik had een touwtje op haar hals vast en dat heeft mij geholpen. (Ik heb via QHP nu een borsttuig met handvat gewonnen, ook ideaal!)

Vandaag zijn we naar de zadelmaker geweest, met de trailer.
Voor het eerst gereden op ander terrein en ze was zo zoet! Helemaal trots.
We hebben er een kentaur eventer springzadel bij gekocht. Ik dacht voor die atletische flikflaks wil ik een steviger zadel :=

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:01

Ik heb inderdaad zelf de safetybelt van kristy snepvangers, is ook met een handvat. Ik denk alleen dat ik door de stress dan vergeet om dat ding vast te pakken :')

Nou ja, net afgesproken dat ik Rio morgenavond uit stap nadat mijn inrijdster gereden heeft. Dan is hij flink moe, dus dat geeft hopelijk weer even een goede ervaring en dan vrijdagmiddag er toch maar op aan de longeerlijn met mijn instructrice.
Beide geven aan dat ik nu even door moet pakken anders wordt de drempel alleen maar hoger

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:12

Het is natuurlijk ook niet de ideale tijd km paarden nu daadwerkelijk ruitermak te maken. Het is koud. Paarden zijn fris. Jong en oud. Over een paar dagen is het ineens 10+ graden.

Heel eerlijk, kies een gunstigere tijd. Helemaal als je zelf spanning hebt. Vooral geen najaar en winter. Voorjaar of zelfs zomer.

Eind van de week is het een stuk minder koud. Waarschijnlijk haalt dar al een scherp randje weg, of werkt juist even averechts. Gewoon aankijken.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:17

Milka schreef:
Ik heb inderdaad zelf de safetybelt van kristy snepvangers, is ook met een handvat. Ik denk alleen dat ik door de stress dan vergeet om dat ding vast te pakken :')

Nou ja, net afgesproken dat ik Rio morgenavond uit stap nadat mijn inrijdster gereden heeft. Dan is hij flink moe, dus dat geeft hopelijk weer even een goede ervaring en dan vrijdagmiddag er toch maar op aan de longeerlijn met mijn instructrice.
Beide geven aan dat ik nu even door moet pakken anders wordt de drempel alleen maar hoger

Volg ook daar je gevoel in, die van mij uit zich nu vrij direct in dat ze eerst schud met haar hoofd. Dan is t aan mij direct de taak mn touwtje te pakken en ook een schop of tik naar voren te geven. Niet aardig maar dat is bokken ook niet.

Ik heb de safety belt gekocht maar ze ging daar finaal op af. Volledige rodeo aan de longeerlijn en opzich snap ik dat. Vond hem zelf niet praktisch zo voor die schouders langs, daar blokkeer je dan toch de bewegingsvrijheid mee. Dus die ging direct terug de verpakking in.

Je kan prima ook continue het touwtje vast houden tot je meer vertrouwen hebt.

Ik kan zelf ook niet wachten op het weide seizoen idd.. dan hebben ze meer bewegingsruimte om in de wei gek te doen.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:29

Ik heb even het handvat van QHP opgezocht, maar die ziet er inderdaad vriendelijker uit. Misschien dat ik die toch maar ga bestellen en deze weer op mp gooi :j

Verder is Rio eigenlijk heel braaf. Loopt heel netjes en eigenlijk dus ook al zonder de longeerlijn. Aan hem ligt het ook niet. Dit ligt puur bij mezelf. Maar goed, vertrouwen krijg je door het te doen, dus schop onder mijn kont en gaan