Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kies_naam schreef:fleurtjeuh schreef:
Sorry, maar hoe is het de cultuur van dat land om als veel te lange mensen die ponies over 40km te jagen?
Hoe is het geen mishandeling als we willens en wetens te zwaar zijn en er toch op gaan zitten?
Hoe is het geen harde mishandeling als deze ponies bokken en steigeren om hun ruiter eraf te krijgen en we er vervolgens toch weer op kruipen, want we willen zo graag die 40 km halen?
Hoe is het minder schadelijk om 40km te lopen, bepakt en bezakt, in plaats van 20 zweepslagen te krijgen, die maar betrekking hebben op een veel kleiner oppervlakte van het paard?
Hoe is deze race geen opzettelijke keuze om deze acties te ondernemen? Worden er random mensen ingeloot en die zijn dan verplicht om te rijden?
Hoe is uren lang lopen terwijl je te zwaar beladen bent, minder schadelijk dan een 'incident' van 5 minuten?
Je vroeg hoe mensen dat zien en ik geef aan dat ik dat anders zie. Niet meer niet minder. Daarnaast geef ik ook aan dat ik niet achter deze race sta. Ik vind alleen dat een olympische ruiter met alle scholing en kennis willens en wetens ervoor kiest om een paard zodanig te slaan een andere grens overgaat dan iemand die meedoet aan deze race. Zo zie ik dat, daar mag je het natuurlijk mee oneens zijn.
Qua cultuur is het daar wel gangbaar gok ik om lange afstanden af te leggen met veel bepakking. De ruiters daar hebben een andere bouw maar ze zien er nu ook niet echt vederlicht uit. En nee cultuur praat dierenleed niet goed maar ik vind het anders dan opzettelijke mishandeling.
Captain schreef:Als jij het vergelijkbaar vindt zijn we uitgepraat denk ik.
kies_naam schreef:kies_naam schreef:[
Je vroeg hoe mensen dat zien en ik geef aan dat ik dat anders zie. Niet meer niet minder. Daarnaast geef ik ook aan dat ik niet achter deze race sta. Ik vind alleen dat een olympische ruiter met alle scholing en kennis willens en wetens ervoor kiest om een paard zodanig te slaan een andere grens overgaat dan iemand die meedoet aan deze race. Zo zie ik dat, daar mag je het natuurlijk mee oneens zijn.
Qua cultuur is het daar wel gangbaar gok ik om lange afstanden af te leggen met veel bepakking. De ruiters daar hebben een andere bouw maar ze zien er nu ook niet echt vederlicht uit. En nee cultuur praat dierenleed niet goed maar ik vind het anders dan opzettelijke mishandeling.
Nee dat zeg ik dus helemaal niet. Ik zeg letterlijk dat ik ook niet achter deze race sta. Ik zie alleen een verschil in nuance.
kies_naam schreef:kies_naam schreef:[
Nee dat zeg ik dus helemaal niet. Ik zeg letterlijk dat ik ook niet achter deze race sta. Ik zie alleen een verschil in nuance.
Kelly_ann schreef:Dan heb je nog niet goed naar de landschappen gekeken, de rituelen van de bevolking. De slimme navigatie van sommige deelnemers. De prachtige kleuren van de paarden, de trotse eigenaren van de paarden.
kies_naam schreef:Ja ik vind een paard gaan staan slaan met een zweep pure mishandeling. Dit vind ik meer vergelijkbaar met mensen die een berg beklimmen en daarbij mis/gebruik maken de lokale Sherpa's. Je mishandelt de Sherpa's niet (hoop ik?) maar ze worden wel enorm zwaar belast omdat wij rijke westerlingen een prestatie neer willen zetten.
Ik vind het dus inderdaad anders dan pure mishandeling.
We blijven zo op en neer gaan over de verwoording. Ik heb het idee dat ik hierin een nuance zie die jij niet ziet en zoals ik eerder zei, dat is prima mensen verschillen en denkwijzen verschillen.
Ik vraag me nu ook oprecht af of de mensen die dit zo hard veroordelen dan ook strikt veganistisch zijn?
Elisa2 schreef:Ik kan me best voorstellen dat zo'n race voor een mens een magnifieke ervaring is, stuk een met de natuur, geschiedenis etc.
Als de pony's nu wat groter waren en de verhoudingen in orde en de training, harnachement etc ook dan was het al heel anders geweest. Voor nu blijf ik er bij dat je als groot volwassen persoon niet op zo'n kleine halfwilde pony moet gaan zitten, hoe sterk ze ook moge zijn. Dat moet je gewoon niet willen.
Kelly_ann schreef:Ik vind het ook niet zo schokkend... De discussie grote ruiter op klein paardje en of ze dat wel aankunnen hebben we inmiddels wel gehad.
Keertje steigeren en wat bokken, expressieve paarden. Ze zijn nog steeds semi-wild, ze reageren instinctief. Ze zeggen inderdaad: 'Nee" En ja, de mensen leggen het beestje hun wil op... ze willen rijden. Mooier wordt het inderdaad niet.
Maar nogmaals, dat is dan weer die lat die je hanteert voor wat wel en niet 'moet kunnen'.