Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:57

Als jij het vergelijkbaar vindt zijn we uitgepraat denk ik.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 20:00

kies_naam schreef:
fleurtjeuh schreef:

Sorry, maar hoe is het de cultuur van dat land om als veel te lange mensen die ponies over 40km te jagen?
Hoe is het geen mishandeling als we willens en wetens te zwaar zijn en er toch op gaan zitten?
Hoe is het geen harde mishandeling als deze ponies bokken en steigeren om hun ruiter eraf te krijgen en we er vervolgens toch weer op kruipen, want we willen zo graag die 40 km halen?
Hoe is het minder schadelijk om 40km te lopen, bepakt en bezakt, in plaats van 20 zweepslagen te krijgen, die maar betrekking hebben op een veel kleiner oppervlakte van het paard?
Hoe is deze race geen opzettelijke keuze om deze acties te ondernemen? Worden er random mensen ingeloot en die zijn dan verplicht om te rijden?
Hoe is uren lang lopen terwijl je te zwaar beladen bent, minder schadelijk dan een 'incident' van 5 minuten?

Je vroeg hoe mensen dat zien en ik geef aan dat ik dat anders zie. Niet meer niet minder. Daarnaast geef ik ook aan dat ik niet achter deze race sta. Ik vind alleen dat een olympische ruiter met alle scholing en kennis willens en wetens ervoor kiest om een paard zodanig te slaan een andere grens overgaat dan iemand die meedoet aan deze race. Zo zie ik dat, daar mag je het natuurlijk mee oneens zijn.

Qua cultuur is het daar wel gangbaar gok ik om lange afstanden af te leggen met veel bepakking. De ruiters daar hebben een andere bouw maar ze zien er nu ook niet echt vederlicht uit. En nee cultuur praat dierenleed niet goed maar ik vind het anders dan opzettelijke mishandeling.

Oh dus als deze westerse ruiters deze keuze willens en wetens maken is het wel ok, want de lokale bevolking doet het ook om te overleven?
En iedereen weet dat lengte niks uitmaakt op een paard :j[/quote]

Nee dat zeg ik dus helemaal niet. Ik zeg letterlijk dat ik ook niet achter deze race sta. Ik zie alleen een verschil in nuance.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 20:02

Captain schreef:
Als jij het vergelijkbaar vindt zijn we uitgepraat denk ik.

Hoe vind jij het niet vergelijkbaar dan.
Die Ijslander is net zo groot als de Mongoolse paardjes.
Zit een volwassen man op die met zijn voeten bij de voorknieën van de pony komt.
Pony loopt al 8jaar in de wedstrijdsport en tegenwoordig ritten van 20/30km en zo nu en dan meerdaagse waarbij hij dus meer km's aflegd.
Hoezo is dat anders?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 20:04

kies_naam schreef:
kies_naam schreef:
[
Je vroeg hoe mensen dat zien en ik geef aan dat ik dat anders zie. Niet meer niet minder. Daarnaast geef ik ook aan dat ik niet achter deze race sta. Ik vind alleen dat een olympische ruiter met alle scholing en kennis willens en wetens ervoor kiest om een paard zodanig te slaan een andere grens overgaat dan iemand die meedoet aan deze race. Zo zie ik dat, daar mag je het natuurlijk mee oneens zijn.

Qua cultuur is het daar wel gangbaar gok ik om lange afstanden af te leggen met veel bepakking. De ruiters daar hebben een andere bouw maar ze zien er nu ook niet echt vederlicht uit. En nee cultuur praat dierenleed niet goed maar ik vind het anders dan opzettelijke mishandeling.

Nee dat zeg ik dus helemaal niet. Ik zeg letterlijk dat ik ook niet achter deze race sta. Ik zie alleen een verschil in nuance.

Oh sorry, ik dacht dat jij zei dat het anders was dan opzettelijke mishandeling

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 20:17

uote="fleurtjeuh"]
kies_naam schreef:
kies_naam schreef:
[

Oh sorry, ik dacht dat jij zei dat het anders was dan opzettelijke mishandeling[/quote]

Ja ik vind een paard gaan staan slaan met een zweep pure mishandeling. Dit vind ik meer vergelijkbaar met mensen die een berg beklimmen en daarbij mis/gebruik maken de lokale Sherpa's. Je mishandelt de Sherpa's niet (hoop ik?) maar ze worden wel enorm zwaar belast omdat wij rijke westerlingen een prestatie neer willen zetten.

Ik vind het dus inderdaad anders dan pure mishandeling.

We blijven zo op en neer gaan over de verwoording. Ik heb het idee dat ik hierin een nuance zie die jij niet ziet en zoals ik eerder zei, dat is prima mensen verschillen en denkwijzen verschillen.

Ik vraag me nu ook oprecht af of de mensen die dit zo hard veroordelen dan ook strikt veganistisch zijn?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 20:19

Oh ja, als je ergens een mening over hebt moet je volkomen sereen leven, anders mag het niet, die was nog niet langs gekomen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 20:24

Geldt andersom ook; dat je de Derby volgt en het mooi en fascinerend vindt betekent ook niet meteen dat je bij alles wat er gebeurt Hallelujah roept :o

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 20:27

Nee, dat merk ik bij jou Kelly ann :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 20:28

Ik kan me niet goed voorstellen hoe je een race als deze mooi kunt vinden. Door de beelden die door de organisatie gedeeld worden, vind ik de race alleen nog maar naarder.

Fascinerend kan ik begrijpen. Maar mooi, nee.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 20:33

Dan heb je nog niet goed naar de landschappen gekeken, de rituelen van de bevolking. De slimme navigatie van sommige deelnemers. De prachtige kleuren van de paarden, de trotse eigenaren van de paarden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 20:39

Want bevolking kan die rituelen niet uitvoeren of men mag niet meekijken zonder op veel te kleine pony's te racen :? Navigeren kan prima te voet :j

Een biefstuk eten of een shirt bij Primark kopen oid heeft tenminste nog enige toegevoegde waarde en logische reden in tegenstelling tot 15K uitgeven om pony's te mishandelen :') Die lui zetten ook geen prestaties neer (want wat is die 40km in de endurance wereld?), worden zo opgehaald met een jeep zodra er iets maar dreigt mis te gaan en van alle gemakken voorzien dus geen idee wat hier zo fascinerend aan is. Survival oid is hier toch ook geen sprake van, puur een commerciële buitenrit.

Hoe er met dragers omgegaan wordt bij commerciële beklimmingen vind ik overigens ook niet kunnen maar daar gaat deze discussie toch niet over. Idem vegetarisch of veganistisch eten, mooi en aardig maar niet relevant.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 20:40

Kelly_ann schreef:
Dan heb je nog niet goed naar de landschappen gekeken, de rituelen van de bevolking. De slimme navigatie van sommige deelnemers. De prachtige kleuren van de paarden, de trotse eigenaren van de paarden.

Voor de landschappen en rituelen heb je imo geen Mongol Derby nodig. Daar zijn mooie docu's over gemaakt. Ook niet om de kleuren van paarden en trotse eigenaren te zien.

Want de landschappen e.d. vind ik inderdaad ook mooi. Ik had het puur en alleen over de race.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 20:50

kies_naam schreef:
Ja ik vind een paard gaan staan slaan met een zweep pure mishandeling. Dit vind ik meer vergelijkbaar met mensen die een berg beklimmen en daarbij mis/gebruik maken de lokale Sherpa's. Je mishandelt de Sherpa's niet (hoop ik?) maar ze worden wel enorm zwaar belast omdat wij rijke westerlingen een prestatie neer willen zetten.

Ik vind het dus inderdaad anders dan pure mishandeling.

We blijven zo op en neer gaan over de verwoording. Ik heb het idee dat ik hierin een nuance zie die jij niet ziet en zoals ik eerder zei, dat is prima mensen verschillen en denkwijzen verschillen.

Ik vraag me nu ook oprecht af of de mensen die dit zo hard veroordelen dan ook strikt veganistisch zijn?

Sorry maar t is voor mij beide pure mishandeling.
Je maakt in beide gevallen de keuze om een paard of pony niet met respect te behandelen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 08:40

Ik kan me best voorstellen dat zo'n race voor een mens een magnifieke ervaring is, stuk een met de natuur, geschiedenis etc.

Als de pony's nu wat groter waren en de verhoudingen in orde en de training, harnachement etc ook dan was het al heel anders geweest. Voor nu blijf ik er bij dat je als groot volwassen persoon niet op zo'n kleine halfwilde pony moet gaan zitten, hoe sterk ze ook moge zijn. Dat moet je gewoon niet willen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 08:57

Elisa2 schreef:
Ik kan me best voorstellen dat zo'n race voor een mens een magnifieke ervaring is, stuk een met de natuur, geschiedenis etc.

Als de pony's nu wat groter waren en de verhoudingen in orde en de training, harnachement etc ook dan was het al heel anders geweest. Voor nu blijf ik er bij dat je als groot volwassen persoon niet op zo'n kleine halfwilde pony moet gaan zitten, hoe sterk ze ook moge zijn. Dat moet je gewoon niet willen.

Bij de Gaucho Derby zijn de pony’s een stuk groter. Vaak ook beter getraind. Toch postte iemand daar eerder een filmpje van en daar zie ik ook toestanden door het terrein waar de paarden doorheen gezeuld worden dat ik het ook niet verantwoord vindt richting de paarden.

Ik begrijp absoluut het gevoel van een grote uitdaging aangaan, in afzien kan je je ontzettend levend voelen en dat brengt prachtige ervaringen mee. Maar als je dat zo graag te paard wil doen, kan je dat ook op andere manieren doen. Genoeg mensen die trektochten maken voor langere tijd, daar twee goede, bestendige paarden voor uitzoeken zodat ze een kudde gevoel hebben en jou en spullen kunnen dragen. Die ook regelmatig stoppen omdat ze beseffen dat de route te heftig is, een paard het niet trekt of iets anders. Zo was er een tijd geleden een vrouw die met twee paarden over heel Australië trok, met enorm veel aandacht voor de paarden. En als je je niet op die manier verantwoordelijk kan opstellen naar paarden, dan heb je ook nog je eigen benen.

Bizar veel geld neerleggen, zodat je continu op andere pony’s 40 km kan afleggen, zonder dus dat dier te leren kennen of je er écht verantwoordelijk voor te voelen. Zodat je met je Westerse reet ‘jezelf kan vinden/tegenkomen/uitdagen’. Nee, dan denk ik, ga het lekker zelf lopen/rennen/fietsen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:00

Haha ja mee eens, dat stuk verantwoordelijkheidsgevoel naar het paard is enorm belangrijk. Voor een paard moet het ook leuk zijn en blijven anders vind ik het ook al snel niet leuk meer.

Ik weet verder niks van de Gaucho derby, zie dat dit op Criollo's gebeurd. Denk wel dat ze in die landen sowieso een andere manier van omgaan met de paarden hebben.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:19

Ik ben op zoek naar de financiële verantwoording van deze organisatie, maar die lijkt nergens te zijn gepubliceerd. Ik zie een aantal bedrijfjes op de naam van de organisatie, met wisselend kapitaal, maar hoeveel er nu precies naar de Mongolese bevolking gaat krijg ik maar niet boven water.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:26

Voor een beeld van de eigen bevolking/trainers op de pony's.
Afbeelding
Afbeelding

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:53

Afbeelding
Genieten van de prachtige beelden, wat een mooie natuur he :roll:

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:57

1e foto is immo niks mis mee. Meeste paarden doen de oren naar achteren zodra ze harder galopperen. Heeft enkel een lichte verbinding met de teugel en handen wat hoger omdat ze iets aan het uitbeelden is.
3e paard de bonte is dus inderdaad gewisseld omdat deze niet wilde.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:01

1e foto niks mis mee? Deze beste man zit meer op de schoft en schouders dan de rug, verder naar achter kan ook niet. Het gaat helemaal niet om de stand van de oren, maar de belachelijke verhouding van mens en paard.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:05

Dat, plus het lipje dat aangeeft dat het in de mondhoeken naar achteren getrokken bit kennelijk ongemak geeft.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:05

Heb je gezien waar z'n voet zit ten opzichte van het voorbeen? Z'n knie ten opzichte van de schouder?

Die gast past niet op die ponnie.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:07

Ik vind het ook niet zo schokkend... De discussie grote ruiter op klein paardje en of ze dat wel aankunnen hebben we inmiddels wel gehad.

Keertje steigeren en wat bokken, expressieve paarden. Ze zijn nog steeds semi-wild, ze reageren instinctief. Ze zeggen inderdaad: 'Nee" En ja, de mensen leggen het beestje hun wil op... ze willen rijden. Mooier wordt het inderdaad niet.

Maar nogmaals, dat is dan weer die lat die je hanteert voor wat wel en niet 'moet kunnen'.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:08

Kelly_ann schreef:
Ik vind het ook niet zo schokkend... De discussie grote ruiter op klein paardje en of ze dat wel aankunnen hebben we inmiddels wel gehad.

Keertje steigeren en wat bokken, expressieve paarden. Ze zijn nog steeds semi-wild, ze reageren instinctief. Ze zeggen inderdaad: 'Nee" En ja, de mensen leggen het beestje hun wil op... ze willen rijden. Mooier wordt het inderdaad niet.

Maar nogmaals, dat is dan weer die lat die je hanteert voor wat wel en niet 'moet kunnen'.

Ik vraag me dan af of deze mensen in hun eigen land ook op dergelijke pony's zouden klimmen.