Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:45

Schokkend maar terecht dat ze zich terug heeft getrokken.
Timing staat los van het feit op zich, maar ís beslist geen toeval…
Deze advocaat kent het klappen van de zweep en weet heel goed hoe hij het spel moet spelen.

[NM] Paardadvocaat Stephan Wensing 4 weken geschorst

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:48

Cayenne schreef:
In het artikel van Hoefslag staat dat ook de huidige angstcultuur er voor zorgde dat het even duurde voor cliënt er mee durfde te komen.
En dat snap ik wel. Je hebt het wel over een idool van velen en je krijgt als melder een giga lading haat over je heen, of de melding nou terecht is of niet.
Ik denk dat dit vooral is omdat men dit nooit achter iemand waar ze bewondering voor hebben hadden gezocht.
Het is dan makkelijker om te zeggen dat het vast anders in elkaar zit of vast meevalt, dan te zeggen dat je zelf een verkeerde inschatting hebt gemaakt.

Ik schrik ook van de reacties die Charlotte de hand boven het hoofd houden, al vind ik het tegelijkertijd ook begrijpelijk.
Je wil natuurlijk dat het allemaal meevalt en het een storm in een glas water is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:50

Op de vergelijking van een waarschijnlijke mishandeling van paard met zweep met een verkrachting van een mens ga ik niet eens in.
Wanneer we het hebben over dat de aangeefster het nu pas durfde aangezien er in 2013 al zaken tegen bvb Helgstrand werd aangespannen wegens mishandeling. Dus dat antwoord slaat nergens op.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:51

Kaja schreef:
Wat een onzinnige vergelijking met een verkrachtingszaak, totaal onnodig ook. Een slachtoffer van verkrachting kan toch niet vergeleken worden met iemand die een klacht indient voor dierenmishandeling? Het heeft pas zin om een vergelijking te trekken als het paard aangifte kan doen.
Als je dit op de huidige situatie wilt vergelijken dan is de persoon die nu een klacht indient, getuige geweest van een verkrachting maar heeft jarenlang haar mond gehouden. Beetje vaag toch?!

Niemand vergelijkt de zaken an sich. Maar de beweegredenen om er veel later mee naar buiten te komen, kunnen wel heel goed overeenkomen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:53

Tango1979 schreef:
Dat vind ik dus onzin BigOne. Zeg je dat ook tegen een rape victim die pas na 4 jaar aangifte durft te doen?

@Janine1990 niet?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:54

BigOne schreef:
Op de vergelijking van een waarschijnlijke mishandeling van paard met zweep met een verkrachting van een mens ga ik niet eens in.
Wanneer we het hebben over dat de aangeefster het nu pas durfde aangezien er in 2013 al zaken tegen bvb Helgstrand werd aangespannen wegens mishandeling. Dus dat antwoord slaat nergens op.

En Helgstrand rijdt nog steeds vrolijk mee op het hoogste niveau... Blijkbaar heeft dat nog maar heel weinig impact gehad. Dus nee, ik vind het nog steeds niet gek dat dat de drempel niet heeft verlaagd...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:55

Kaja schreef:
Tango1979 schreef:
Dat vind ik dus onzin BigOne. Zeg je dat ook tegen een rape victim die pas na 4 jaar aangifte durft te doen?

@Janine1990 niet?

"die pas na 4 jaar aangifte durft te doen"

Ze zegt niet dat het slachtoffer van verkrachting hetzelfde voelt als degene die nu 'aangifte' heeft gedaan van mishandeling van een paard door een ander. Beide keren gaat het er om dat de aangever het nu pas durft.

Wat de beweegredenen zijn, kunnen verschillen. De drempels zijn er beide keren...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:55

Kendra schreef:
Schokkend maar terecht dat ze zich terug heeft getrokken.
Timing staat los van het feit op zich, maar ís beslist geen toeval…
Deze advocaat kent het klappen van de zweep en weet heel goed hoe hij het spel moet spelen.

[NM] Paardadvocaat Stephan Wensing 4 weken geschorst

Als ik dat zo lees krijg ik inderdaad ook het gevoel dat die timing geen toeval is.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:56

Wij zien als kijker het eindproduct. Een getraind paard op het hoogste niveau. Ik heb wat trainingsfilmpje van Charlotte bekeken, maar viel mij wel op dat een paard gedurende momenten spanning opbouwde.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:59

imaudy schreef:
Wij zien als kijker het eindproduct. Een getraind paard op het hoogste niveau. Ik heb wat trainingsfilmpje van Charlotte bekeken, maar viel mij wel op dat een paard gedurende momenten spanning opbouwde.

Ik ben jaren geleden bij Carl Hester op stal geweest, hadden ze een hele dag dat je diverse trainingen mocht bekijken. Ze hadden dan pas beleerde paarden tot en met GP paarden, in die volgorde.
Charlotte was op dat moment in Londen (dat kerstconcours zeg maar), dus die hebben we niet zien rijden. Maar geen spanning gezien en de rijderij was ook uit het boekje wat mij betreft en de uitleg was echt heel goed en logisch.

Dus ja, mij verbaasde dit toch wel enigszins. En misschien tegelijkertijd ook wel niet...
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 23-07-24 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Dus laten we vooral de aangeefster de zwarte Piet toespelen?

In plaats van applaudisseren dat iemand uiteindelijk het lef heeft om melding te maken van misstanden/een misdrijf?

Of je nu zelf slachtoffer bent of iets hebt zien gebeuren bij een ander... als je niet meteen melding maakt moet je je mond maar houden, want blijkbaar worden anders je intenties in twijfel getrokken...

Bizar

Het gaat erom dat mensen hele goede redenen kunnen hebben om iets niet te melden. Angst om niet geloofd te worden. Angst om zelf zwartgemaakt te worden. Jezelf wijsmaken dat het wel meevalt. Bewondering voor de persoon in kwestie of diens status.

Dat zien we keer op keer. Me2/het hele Voice gebeuren zijn daar uitstekende voorbeelden van. Maar ook Helgstrand en de Deense ruiter.

Pas als er meer mensen misstanden uiten, durven anderen dat ook. En dan wordt er gezegd: nou hmmm raar hoor dat je er nu pas mee komt
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 23-07-24 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Voor mij is de timing discutabel. Het heeft er alle schijn van, dat ze CD hard wil raken.

En als je dan zo een held wil zijn en een fancy advocaat in schakelt om er een zaak van te maken, dan had je dat vlak na het desbetreffende incident gedaan.

Over de mishandeling zelf zeg ik niets, ik ben er niet bij geweest en hoop op een rechtvaardige uitkomst. Laat het een goede stap in de richting zijn, waarin topruiters een goed voorbeeld zijn voor de toekomstige generatie topruiters.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 23:06

Kaja schreef:
Voor mij is de timing discutabel. Het heeft er alle schijn van, dat ze CD hard wil raken.

Over de mishandeling zelf zeg ik niets, ik ben er niet bij geweest en hoop op een rechtvaardige uitkomst. Laat het een goede stap in de richting zijn, waarin topruiters een goed voorbeeld zijn voor de toekomstige generatie topruiters.

We hebben natuurlijk geen filmpje gezien, vroeg of laat zal die vast ook wel op social media ronddwalen...

Tot die tijd is het heel logisch dat we de timing verachten.

Maar wat had de timing uiteindelijk veranderd als het daadwerkelijk zo erg is als de aangever schetst?

Misschien is het wel precies wat de dressuursport nodig heeft, zo'n schandaal vlak voor het grootste toernooi dat er binnen onze sport is. De afgelopen akkefietjes met Parra, Helgstrand, die deense waarvan ik de naam niet kan onthouden, hebben nog maar weinig uitgehaald.

We weten het nu allemaal niet, pas achteraf zullen we er achter komen.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 23:06

Het verbaasd mij niet.
Ik denk namelijk dat (top)sport niet samen gaat met welzijn.
In elke sport kom je grensoverschrijdend gedrag tegen. Dus waarom zou dat in de paardensport anders zijn :?
Dit is ook de reden dat ik met de wedstrijdsport ben gestopt. Ik doe niet meer met dit spelletje mee.
Ik rijd al jaren alleen maar thuis. Genieten van het rijden zonder enige druk. En ik heb nog nooit zoveel progressie gemaakt en nog nooit met zo veel plezier gereden.
Ik denk echt dat paardrijden in wedstrijdverband, terecht, verboden gaat worden. En dan ook al het werk wat met paarden wordt gedaan, dus ook de bereden politie.
Het is een kwestie van tijd.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 23:08

Maar waarom bij een gesponsorde les?? Wat kun je een paard leren in één les?
Heeft het paard geprobeerd uit te halen oid, dat er nog een soort reden is?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 23:12

HorsePassion schreef:
Het verbaasd mij niet.
Ik denk namelijk dat (top)sport niet samen gaat met welzijn.
In elke sport kom je grensoverschrijdend gedrag tegen. Dus waarom zou dat in de paardensport anders zijn :?
Dit is ook de reden dat ik met de wedstrijdsport ben gestopt. Ik doe niet meer met dit spelletje mee.
Ik rijd al jaren alleen maar thuis. Genieten van het rijden zonder enige druk. En ik heb nog nooit zoveel progressie gemaakt en nog nooit met zo veel plezier gereden.
Ik denk echt dat paardrijden in wedstrijdverband, terecht, verboden gaat worden. En dan ook al het werk wat met paarden wordt gedaan, dus ook de bereden politie.
Het is een kwestie van tijd.

Het kan prima samen gaan, maar dan moeten mensen eens stoppen met excuses maken en eens op treden tegen wangedrag. Of dit nu gaat om een bepaalde trainingsmethode, een paard in elkaar meppen of wat dan ook. Maar er moeten dan wel hele rigoureuze dingen gebeuren, en dat lef ontbreekt juist bij de mensen die veel invloed hebben en het kunnen verbeteren. Ik hoor hier gelukkig al meerdere mensen die geen excuses maken en het gewoon benoemen wat het is. En ik hoop dat er nog veel meer volgen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 23:17

Janine1990 schreef:
Maar wat had de timing uiteindelijk veranderd als het daadwerkelijk zo erg is als de aangever schetst?

Degene die een aanklacht heeft ingediend stelt dat ze het niet aankan dat CD nog een medaille zou behalen. Ze dient de aanklacht toch in tégen dierenmishandeling? Nu heeft CD nog vier jaar lang op de ongewenste manier door kunnen trainen/mishandelen. Ongewenst gedrag pak je toch aan wanneer het gebeurd?!

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 23:18

En waarom heb je een advocaat nodig om een filmpje door te sturen naar de FEI/Britse federatie? Dat snap ik ook nog niet helemaal

Ik denk dat de meeste hier boos zijn omdat het danwel 2.5 of 4 jaar lang verborgen is gehouden. Ja ik had/heb charlotte ook hoog zitten, maar ik ben hier van geschrokken net als iedereen dwnk ik.

Maar de timing maakt nog anders uit, de meeste reacties gaan allemaal over de timing net voor de OS ipv wat ze gedaan heeft, dat lijkt me ook niet de bedoeling als je dit bekend wil maken

en idd als mensen vinden dat het niet anders kan dan met geweld oid dan liever niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 23:25

Kaja schreef:
Janine1990 schreef:

Degene die een aanklacht heeft ingediend stelt dat ze het niet aankan dat CD nog een medaille zou behalen. Ze dient de aanklacht toch in tégen dierenmishandeling? Nu heeft CD nog vier jaar lang op de ongewenste manier door kunnen trainen/mishandelen. Ongewenst gedrag pak je toch aan wanneer het gebeurd?!

Dat hoop je wel ja...

Maar daar kan een drempel voor zijn. Ik kan je zeggen dat ik eens een paard finaal in elkaar gemept heb zien worden, zo geschrokken ben dat ik daar stond te janken, en vervolgens keihard weg werd gestuurd met de woorden: "Donder op als je zo gaat lopen janken, dat beest moet gewoon luisteren."
En dit was geen bekende ruiter ofzo. :n

Daar heb ik ook echt niets mee gedaan hoor. Wat had ik moeten doen? En ik was gewoon volwassen, 19 geloof ik... Ja, een paar jaar terug EMDR gehad omdat het (niet alleen dit geval, meer die persoon) een acute stressstoornis op had geleverd.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 23:41

Volgens de Daily Mail (ik weet niet hoe betrouwbaar dat is), gaat het om een Piaffe training en is er meerdere keren tegen de benen aangeslagen.
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... ssion.html

"It is alleged to show Dujardin repeatedly hitting the legs in a training exercise around a 'piaffe', a slow motion trot. Another rider is on the horse. "

Fitzroy

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 23:46

Volgens de Daily Mail staat dit filmpje op een Nederlandse site :?
“ MailOnline understands there is a clip on a Dutch website reportedly showing Dujardin whipping a horse on the legs multiple times.”

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 23:47

De Daily Fail is niet betrouwbaar, een roddelblad. Ik zou even wachten tot de BBC oid meer te vertellen heeft.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 00:06

Janine1990 schreef:
BigOne schreef:

En Helgstrand rijdt nog steeds vrolijk mee op het hoogste niveau... Blijkbaar heeft dat nog maar heel weinig impact gehad. Dus nee, ik vind het nog steeds niet gek dat dat de drempel niet heeft verlaagd...

Helgstrand is toch ook geschorst? Hij had een paar paarden klaar voor de spelen en die lopen nu bij andere ruiters. Daar lopen ze ook de sterren van de hemel, daar ligt het niet aan. Maar hij kan ze zelf niet meer uitbrengen.

Verder vind ik de post van Mabida interessant en die haalt ook rake punten aan. In aanvulling daarop moeten we misschien gaan beseffen dat de marketingmachine van Stal Dujardin jarenlang heel erg goed heeft gewerkt, maar dat die nu ingehaald wordt door de realiteit. Het is een bewonderenswaardige amazone met uitzonderlijk veel talent en we zijn als publiek heel lang enorm verwend daardoor, maar ze valt nu wel heel erg hard van haar voetstuk af. Een wijze les voor anderen zou zijn om je meer op de vlakte te houden en je niet op een voetstuk moet laten hijsen, het is beter om nuchter te blijven.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 00:10

Heel goed dat het naar buiten is gekomen. Beter laat dan nooit. En haar reactie erop: boetekleed aangetrokken. Tot zover prima. Punt. Ze ontkent het niet, neemt dan ook haar verantwoordelijkheid en geeft daarmee ook een heel goed voorbeeld! Respect. Topsport en dierwelzijn gaan niet altijd lekker samen. Voor topsportende mensen is dat leven al een uitdaging. Laat staan als je met een dier te maken hebt.
Vind het ook geen olympische sport by the way. Dieren horen daar m.i. niet thuis.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 00:13