Sarah Pesie werkt nu voor Bit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 13:30

Kelly_ann schreef:
Een activist gebruikt zwart-wit scenario's om een punt te maken... Overdrijven en provoceren trekt de aandacht.
Met die aandacht kan je vervolgens een verschuiving op het middenvlak teweeg brengen.

Dat een tijdschrift dat gebruikt snap ik ergens wel, want het geeft wel reuring in je lezerspubliek. Of je het moet willen ligt ook aan je doel. En die doelen kunnen dan ook nog divers zijn. Bit wil zich waarschijnlijk profileren richting meer dierenwelzijn, maar wil ook doelgroepen 'vangen'. Misschien wel discussie teweeg brengen. (bij deze :+ )
Vroeger las ik de Bit tijdschriften wel 3 keer. Inmiddels mis ik toch een beetje de diepgang, of ik ben gewoon ouder geworden.. dat kan ook :')

In dit topic komen alle 'pijnpunten' ter sprake en dat zijn dan weer discussies op zich...Open 1 topic over één van deze onderwerpen en je hebt zo 6 pagina's vol met meningen. Een bitloos gereden paard kan net zo goed zijn wolfstandjes hebben laten trekken, op een ijzertje staan, een keer een spoorwondje gehad hebben en gevlogen hebben naar een evenement of wat. De variaties zijn eindeloos... En het is niet zwart wit... maar met grijs krijg je de aandacht niet voor de misstanden.

En wat zijn dan de misstanden? trek ergens een lijn en datgene net voor die lijn is op het randje van een nieuwe misstand.

Terug naar het 'podium' voor de activist. Ik denk dat dit voor een vakinhoudelijk tijdschrift een risico is. Want het staat of valt ook een beetje met hoor en wederhoor, onderbouwing van andere kenners en onderzoeken. Dat ontbreekt zo te zien.. en dan mis je denk ik een groot deel van het publiek dat je eigenlijk wil bereiken.

Hele goede inhoudelijke post, dankjewel daar voor.

Ik begrijp ook wel dat ze met provoceren aandacht proberen te trekken, ik blijf zelf alleen ook denken dat dit niet juist niet in het kader van paardenwelzijn werkt maar eerder afstevent op een algeheel verbod ooit. Eigenlijk precies wat Fransje inderdaad zegt. En of dat zo paardvriendelijk is uiteindelijk valt ook te betwijfelen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 15:16

Kelly_ann schreef:
Een activist gebruikt zwart-wit scenario's om een punt te maken... Overdrijven en provoceren trekt de aandacht.
Met die aandacht kan je vervolgens een verschuiving op het middenvlak teweeg brengen.

Dat een tijdschrift dat gebruikt snap ik ergens wel, want het geeft wel reuring in je lezerspubliek. Of je het moet willen ligt ook aan je doel. En die doelen kunnen dan ook nog divers zijn. Bit wil zich waarschijnlijk profileren richting meer dierenwelzijn, maar wil ook doelgroepen 'vangen'. Misschien wel discussie teweeg brengen. (bij deze :+ )
Vroeger las ik de Bit tijdschriften wel 3 keer. Inmiddels mis ik toch een beetje de diepgang, of ik ben gewoon ouder geworden.. dat kan ook :')

In dit topic komen alle 'pijnpunten' ter sprake en dat zijn dan weer discussies op zich...Open 1 topic over één van deze onderwerpen en je hebt zo 6 pagina's vol met meningen. Een bitloos gereden paard kan net zo goed zijn wolfstandjes hebben laten trekken, op een ijzertje staan, een keer een spoorwondje gehad hebben en gevlogen hebben naar een evenement of wat. De variaties zijn eindeloos... En het is niet zwart wit... maar met grijs krijg je de aandacht niet voor de misstanden.

En wat zijn dan de misstanden? trek ergens een lijn en datgene net voor die lijn is op het randje van een nieuwe misstand.

Terug naar het 'podium' voor de activist. Ik denk dat dit voor een vakinhoudelijk tijdschrift een risico is. Want het staat of valt ook een beetje met hoor en wederhoor, onderbouwing van andere kenners en onderzoeken. Dat ontbreekt zo te zien.. en dan mis je denk ik een groot deel van het publiek dat je eigenlijk wil bereiken.

Ik denk dat deze post de spijker op zijn kop slaat.
In ieder geval voor mij, want ik zie het ook zo.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 17:39

Elisa2 schreef:
Kelly_ann schreef:

Hele goede inhoudelijke post, dankjewel daar voor.

Ik begrijp ook wel dat ze met provoceren aandacht proberen te trekken, ik blijf zelf alleen ook denken dat dit niet juist niet in het kader van paardenwelzijn werkt maar eerder afstevent op een algeheel verbod ooit. Eigenlijk precies wat Fransje inderdaad zegt. En of dat zo paardvriendelijk is uiteindelijk valt ook te betwijfelen.

Is dit dan de reden dat je het aankaart? Omdat je bang bent voor een algeheel verbod op de paardensport? En zou het dan niet juist beter zijn om je in te zetten voor verbetering van de omstandigheden ipv zeggen dat het allemaal wel mee valt (niet zo aanvallend bedoeld als het er staat, maar op papier komt het misschien zo over)?

Ik denk eigenlijk dat dat nooit gaat gebeuren (een algeheel verbod). Kan me niet voorstellen dat er iemand is met enige invloed, die zo ver wil gaan.

‘Wij’ (hier op het forum en iedereen die tot in detail uitzoekt wat het beste is voor zijn paard) zijn alsnog wel in de minderheid hoor. Legio mensen die hun paarden houden, zoals men altijd heeft gedaan en daar nooit over nadenken. Ik probeer ook mensen wel bewust te maken en denk dat ik best wat veranderingen heb weten te bewerkstelligen bij collega paardenhouders, zoals men dat eerder bij mij deed. Maar het gros van de mensen kan het gewoon echt niet schelen of weten echt niet beter. en hoe moet je die anders bereiken dan door scherpe meningen te uiten? Sommige bereik je nooit, omdat het ze, na hen wijzer te hebben gemaakt, alsnog simpelweg niet kan schelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 18:44

Nee dat is niet de reden, het is echt meer de extreme stellingen die ze heeft.

Vandaag ook weer op de Bit site, zal even een screenshot maken dan zie je wat ik bedoel.

Ik ben iemand die zich al heel erg lang in zet voor verbeteringen zelf.

Afbeelding
Dit soort dingen schrijft ze, in de wedstrijd sport? Nou nee hoor, dat is altijd als we met een paard bezig zijn en dat heet leiderschap. Waarbij een goede leider altijd luistert naar zijn paard..

En dit over de drafsport:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/320944/t ... verij-pijn

Is ze uitgenodigd om een week mee te lopen om te kijken hoe het gaat. Maar dat weigert ze.. je zou juist zeggen dat je dan pas goed kan zien of de paarden wonden hebben/ hoe ermee omgegaan wordt etc.
Uiteraard worden die dieren op wedstrijd terrein ook nagekeken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:21

Leiderschap is totaal iets anders dan je paard geen keuzevrijheid geven. Heb je wel eens gelezen over keuze vrijheid bij paarden? Je kunt prima een leider zijn en je paard laten kiezen waar die zich goed bij voelt. Hoeveel mensen gaan wel niet hun paard vangen omdat ze perse moeten rijden? Terwijl het paard dus duidelijk iets aangeeft

Ik snap wel waar ze vandaan komt dat paarden minder keuze vrijheid hebben bij wedstrijden. Mensen gaan net iets verder door de drang om te presteren, dat doe je bij jezelf ook. En natuurlijk niet iedereen er zijn ook uitzonderingen die meteen stoppen als ze voelen dat hun paard geen zin heeft

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:36

Amber_anne schreef:
Leiderschap is totaal iets anders dan je paard geen keuzevrijheid geven. Heb je wel eens gelezen over keuze vrijheid bij paarden? Je kunt prima een leider zijn en je paard laten kiezen waar die zich goed bij voelt. Hoeveel mensen gaan wel niet hun paard vangen omdat ze perse moeten rijden? Terwijl het paard dus duidelijk iets aangeeft

Ik snap wel waar ze vandaan komt dat paarden minder keuze vrijheid hebben bij wedstrijden. Mensen gaan net iets verder door de drang om te presteren, dat doe je bij jezelf ook. En natuurlijk niet iedereen er zijn ook uitzonderingen die meteen stoppen als ze voelen dat hun paard geen zin heeft

Die mensen wat niet stoppen op wedstrijd zouden dat ook niet doen als ze geen wedstrijd reden. Dat is een mentaliteit. Ik ken genoeg mensen die geen interesse hebben in wedstrijden rijden en nog minder in wat het paard wil want elke vorm van twijfel wordt gezien als ‘protest’. De mentaliteit van ‘ze willen niet.’ Als een paard aan geeft te twijfelen is zeer zeker niet iets dat alleen of zelfs hoofdzakelijk voor komt bij mensen die competitie rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 19:50

Nou dat is dus exactly my point!

En ik zeg toch dat een goede leider altijd luistert naar zijn paard? Ik zeg exact hetzelfde als jij Amber. :-)

Iemand die een paard vangt die wegloopt luistert dus niet naar dat paard. Maar dat zit dus idd in mentaliteit en niet zo zeer in wedstrijden.

Maar iedereen traint zo dat het paard doet wat hij/ zij wilt uiteindelijk. Dat is niet anders met bitloos rijden..(haar stokpaardje)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:56

Maar dat is toch ook precies wat ze wil bewerkstelligen? Dat die mensen die niet zouden stoppen (al dan niet op wedstrijd), na gaan denken over hun gedrag tov het paard? Ze zal weinig veranderen aan de wedstrijdsport, met dergelijke stellingen. Juist die persoon die thuis in haar eentje bezig is met haar (of zijn) paard, die eigenlijk helemaal niet nadenkt over wat dat paard eigenlijk vindt, moet je bereiken.

Ik blijf niet zoveel kwaad zien in haar bedoelingen en ook niet in de formulering, eigenlijk.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:13

Goed Horsemanship is geel goed kijken, luisteren en voelen naar dat paard.

Maar je grijpt ook terug naar het doel dat je hebt met je paard. In het klein: ik wil links en mijn paard rechts. Op een buitenrit is dat misschien prima.
Maar als rechtsaf onlangs wolven zijn gezien of net een luchtballon wil landen...

Of in een trailer lopen, maar je moet wel naar de kliniek, of toch naar een wedstrijd?

De keuzes van een paard zijn niet altijd de verstandige keuzes. Als mens moet je al jouw kennis en zintuigen gebruiken om wel de verstandige keuze te maken.
Bovendien zijn paarden gewoontedieren. Paarden die maandelijks in een vliegtuig staan hebben bijna gegarandeerd minder stress dan paarden die voor het eerst in een trailer moeten.

En dan cirkel je weer terug naar welk doel heiligt het 'gebruiken' van een paard?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 20:58

lies schreef:
Maar dat is toch ook precies wat ze wil bewerkstelligen? Dat die mensen die niet zouden stoppen (al dan niet op wedstrijd), na gaan denken over hun gedrag tov het paard? Ze zal weinig veranderen aan de wedstrijdsport, met dergelijke stellingen. Juist die persoon die thuis in haar eentje bezig is met haar (of zijn) paard, die eigenlijk helemaal niet nadenkt over wat dat paard eigenlijk vindt, moet je bereiken.

Ik blijf niet zoveel kwaad zien in haar bedoelingen en ook niet in de formulering, eigenlijk.

Hoe bereik je die personen dan als je je richt op alleen de wedstrijd sport? Die denken dan: 'ik rijdt geen wedstrijden dus het gaat niet over mij'.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 21:01

Kelly_ann schreef:
Goed Horsemanship is geel goed kijken, luisteren en voelen naar dat paard.

Maar je grijpt ook terug naar het doel dat je hebt met je paard. In het klein: ik wil links en mijn paard rechts. Op een buitenrit is dat misschien prima.
Maar als rechtsaf onlangs wolven zijn gezien of net een luchtballon wil landen...

Of in een trailer lopen, maar je moet wel naar de kliniek, of toch naar een wedstrijd?

De keuzes van een paard zijn niet altijd de verstandige keuzes. Als mens moet je al jouw kennis en zintuigen gebruiken om wel de verstandige keuze te maken.
Bovendien zijn paarden gewoontedieren. Paarden die maandelijks in een vliegtuig staan hebben bijna gegarandeerd minder stress dan paarden die voor het eerst in een trailer moeten.

En dan cirkel je weer terug naar welk doel heiligt het 'gebruiken' van een paard?

:j

En paarden in een kudde hebben ook niet altijd 'vrije ' keuze. Degenen die onder in rangorde staan volgen de rest. Dat is dus eigenlijk heel natuurlijk paarden gedrag.

De vraag zou imo beter kunnen zijn hoe dat bereikt wordt op een respectvolle manier terwijl er nog wel geluisterd wordt naar het paard.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 21:25

Maar dat is niet echt wat bedoelt wordt met vrije keuze, denk ik?
Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik lees het als; luister naar je paard. Zoals iemand hier al schreef; als je paard wegloopt wanneer je wilt opzadelen, dan is er soms wel iets aan de hand. Als je paard flink bokt, dan is er vaak wat aan de hand. Vroeger zei men dat je gewoon even door moest pakken, ik neem aan dat de meesten van ons toch wel iets verder kijken inmiddels.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 21:46

Maar heb je de tekst wel gelezen? Want ze zegt dat een paard in een wedstrijd situatie zijn stem volledig kwijt is.

Ik ben het daar niet mee eens, juist omdat een goede trainer/ wedstrijd ruiter in ALLE situaties naar het paard blijft luisteren.

En zoals anderen hierboven al aanhalen. Degene die de deze mentaliteit niet hebben, hebben dat in alle voorkomende situaties.. wat dus los staat van wedstrijden.

Amber_anne

Re: Sarah Pesie werkt nu voor Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 21:56

Heb jij het artikel gelezen? Er valt niks te zeggen over een quote die het tijdschrift plaatst zonder context. Misschien zit er een duidelijke uitleg achter

Op wedstrijd lopen de emoties wel hoger op dan thuis en de druk is ook hoger. Hoeveel mensen gaan de baan uit midden in de proef als hun paard aangeeft (met kleine signalen) het niet meer leuk te vinden. Of hoeveel mensen gaan niet op wedstrijd als ze al helemaal klaar staan en hun paard komt niet naar hun toe in het land of wilt niet trailer laden? Denken ze dan niet sneller voor die ene keer of voor die halve proef gaan we het gewoon doen. Terwijl je dat thuis misschien niet zou doen

Ik zag laatst nog een filmpje bij eventing waar de combinatie uitgebeld werd omdat het paard te moe was. Ik kan me niet voorstellen dat deze ruiter in een oefen parcours ook zo het paard door zou pushen. Maar misschien heb ik het fout

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:03

Ik lees idd alleen een kop uit het screenshot, waarvan een deel niet deel van een quote is. Het artikel kan ik nergens vinden en heb ook geen facebook.

Je bent het dus feitelijk wel met haar eens.. Een goede (wedstrijd)ruiter luistert idd naar het paard. Ze doelt niet op de goede wedstrijdruiters, maar op de slechte wiens paard geen stem heeft. Dat is hoe ik het lees althans.

edit;
Amber_anne schreef:
Ik zag laatst nog een filmpje bij eventing waar de combinatie uitgebeld werd omdat het paard te moe was. Ik kan me niet voorstellen dat deze ruiter in een oefen parcours ook zo het paard door zou pushen. Maar misschien heb ik het fout

Ik zag een filmpje van volgens mij een eventing ruiter in een proefje, wiens zadel helemaal achter op zijn kont was geschoven. Ruiter rijdt gewoon door en wordt niet uitgebeld. Wat is dat voor idioterie? Er moet nog een hoop veranderen hoor..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 22:29

Maar hoe zit het dan met Pesie zelf? Die brengt hengsten voor bij de hengstenkeuring. Dat moet ook op een specifieke dag op een specifiek tijdstip. Ik zie gewoon niet waarom dat wel oke is en alle wedstrijden niet?

Vind dat meten met twee maten.

Ik lees echt nergens dat zij onderscheidt maakt. Zij wil echt alle sport met paarden verbieden.

En natuurlijk zijn er voorbeelden van mensen die het niet goed doen. Maar die zijn er ook van mensen die het wel goed doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 22:36

Amber_anne schreef:
Heb jij het artikel gelezen? Er valt niks te zeggen over een quote die het tijdschrift plaatst zonder context. Misschien zit er een duidelijke uitleg achter

Op wedstrijd lopen de emoties wel hoger op dan thuis en de druk is ook hoger. Hoeveel mensen gaan de baan uit midden in de proef als hun paard aangeeft (met kleine signalen) het niet meer leuk te vinden. Of hoeveel mensen gaan niet op wedstrijd als ze al helemaal klaar staan en hun paard komt niet naar hun toe in het land of wilt niet trailer laden? Denken ze dan niet sneller voor die ene keer of voor die halve proef gaan we het gewoon doen. Terwijl je dat thuis misschien niet zou doen

Nouja als een paard staakt en ermee kapt dan wordt een ruiter gediskwalificeerd. Ik ben zelf ook weleens voortijdig afgegroet omdat er gewoon teveel spanning was.
Jammer maar doorpushen heeft echt geen enkele zin.

Ik denk dat als een paard niet komt in het land voor een wedstrijd en normaal gesproken wel, dat deze op de spanning van de ruiter reageert. Mag hopen dat een paard die regelmatig mee gaat gewoon makkelijk te laden is. Over het algemeen helpt het wel als ze regelmatig mee gaan.

Het kan uiteraard wel op wedstrijden met prestatie druk en spanning dat hierdoor minder goed naar een paard geluisterd wordt. Voornamelijk als mensen niet bewust zijn van wat ze zelf overbrengen. Mij lijkt het zinvoller om mensen bewust te maken van wat er dan precies gebeurd bij henzelf en hoe een paard dat spiegelt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:39

Het feit dat er mensen zijn die het goed doen maakt haar punt toch niet opeens minder belangrijk?
Er zijn zat onderwerpen waar veel mensen het goed doen maar waar we het nog steeds over hebben

Ik lees niet dat ze zegt dat alle wedstrijden niet oke zijn. Dat valt niet te halen uit een halve quote zonder toelichting. (Misschien heeft ze dat gezegd ergens anders dat weet ik niet)
Ik weet niet hoe zij omgaat met haar paarden voor en tijdens de keuring dus daar kan ik niks over zeggen

Amber_anne

Re: Sarah Pesie werkt nu voor Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:42

Staken en kappen zijn wel extreme signalen. Dat zijn ook niet de eerste signalen die een paard geeft, dan heb je er dus al meerdere gemist.

Misschien gaat dit artikel wel over
mensen bewust te maken van wat er dan precies gebeurd bij henzelf en hoe een paard dat spiegelt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 22:45

Dat is het punt niet, het punt is dat een hengstenkeuring feitelijk ook gewoon een soort wedstrijd is.

Ja op de D&R website staat dat. :-)

Het punt wat ze probeert te maken klopt in mijn ogen gewoon niet.

Als het artikel over mensen bewust maken van wat er dan gebeurd dan klopt de titel niet. Ik denk dat omdat ze Dinja uitmaakte voor dierenmishandelaar toen Hermes een keer staakte dat ze zelf de vele nuances niet eens kent die er allemaal bij komen kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 22:46

Amber_anne schreef:
Staken en kappen zijn wel extreme signalen. Dat zijn ook niet de eerste signalen die een paard geeft, dan heb je er dus al meerdere gemist.

Hoeft niet eens perse, als je een heel bang paard hebt kan een bloembak op een verkeerde plek zoiets al uitlokken. :+

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:49

Elisa2 schreef:
Dat is het punt niet, het punt is dat een hengstenkeuring feitelijk ook gewoon een soort wedstrijd is.

Ja op de D&R website staat dat. :-)

Het punt wat ze probeert te maken klopt in mijn ogen gewoon niet.

Als het artikel over mensen bewust maken van wat er dan gebeurd dan klopt de titel niet. Ik denk dat omdat ze Dinja uitmaakte voor dierenmishandelaar toen Hermes een keer staakte dat ze zelf de vele nuances niet eens kent die er allemaal bij komen kijken.

Maar een columnist kiest (meestal) niet zijn eigen titel. Dat doet (ook weer meestal) een redactie.

Ik denk dat je er te veel in leest. Kan me bijna niet voorstellen dat iemand die wel haar paarden naar hengstenkeuringen brengt, de wedstrijdsport wil verbieden. Kan je een screenshot maken waar ze dat zegt, want ik kan het niet vinden.
edit;
Indien zij dat persoonlijk zegt, dan vind ik dat wel hypocriet.

EdithEri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 00:26

Afbeelding
Omdat er nu allerlei speculaties en aannames geopperd worden, speciaal voor jullie even de tekst omtrent keuzevrijheid.

En verder nog iets: Dit is geen column van Sarah Pesie maar een interview, een portret oa over hoe ze heeft leren rijden, waarom ijslanders enz. Dus geen opruiend verhaal maar gewoon, wie is deze vrouw. Ik heb een middag met haar meegelopen bij haar paarden, was leuk.

(Overigens staat op de website een uitgebreidere tekst dan in het blad)

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:19

Nou, nou, wat een radicale mening. Wereldschokkend.
Maar goed, de meeste mensen vinden het ook raar dat ik tijdens een wandeling mijn hond laat kiezen welke kant we op lopen en wanneer we teruggaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 08:32

Bedankt voor de verduidelijking!

Ja ik zie het toch anders, mijn paard mag aangeven wat hij/ zij wilt maar uiteindelijk ben ik het die bepaald. Een paard kan niet inschatten wat gevaarlijk is, zeker op de weg of als ze aangespannen lopen etc.

En volgens mij trainen de meeste mensen op een beloningsgerichte manier.

Overigens gaat dit hele topic niet alleen over dit stuk en deze titel he? Ik blijf het maar herhalen dat het wijs is om wat meer te lezen over haar beweringen. (oa in de drafsport link)