Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:20

Bielsje schreef:
Maar het werkt beide kanten op. Als koper kun je geld "weggooien" voor een keuring bij "afkeur" maar dat werkt andersom net zo. Ik heb serieus recent gekeurde paarden gezien die altijd de buigproef doorkwamen en ineens bij een aankoopkeuring niet... Die werden gewoon even wat te ver doorgetrokken en de kopers hadden er geen enkel probleem mee, wilden ze zo inladen en meenemen. Voor de helft dan :+

Je zult 4 van die kopers treffen zeg, ben je als verkoper ook even een bak geld kwijt voor niets als je hebt afgesproken de kosten bij "afkeur" op je te nemen.

Als ik een paard laat keuren wil ik ook graag dat die goedgekeurd wordt (immers vind ik het paard dan erg leuk), dus een dierenarts die 'm te strak aantrekt heeft echt geen enkele nut. Zijn er oude röntgenfotos laat ik die ook altijd eerst checken. Alles om voor zowel verkoper als mij het risico zo gering mogelijk te maken.

En als ze klinisch al niet goed zijn is de keuring ook niet zo duur natuurlijk en kan je ook beslissen direct te stoppen. In dat opzicht gaat dat in samenspraak met verkoper als zij betalen bij afkeuren (als zij verder willen gaan prima, kosten zijn voor hun. Willen ze na één slechte buigproef direct stoppen om kosten te besparen is het ook goed). Het duurste zijn de röntgenfotos.

Ik heb al veel keuringen gezien en laten doen, maar nog nooit eentje gezien die kreupel wordt getrokken hoor. Het is niet dat dit onwijs vaak gebeurd en als verkoper bij een keurder slechte ervaringen heeft vind ik het prima als ze zeggen van "je mag overal keuren, behalve bij X. Keur je bij X zijn bij afkeuring ook de kosten voor jou." Genoeg keuzes voor goede keuringsartsen.

Zelf betaal ik ook de keuringskosten als ze afgekeurd worden. Nog nooit meegemaakt gelukkig, want bij mij zijn ze altijd al een keer op de foto geweest.

Heb het ook niet over paarden van €3.000 trouwens, maar prijsklassen waarin een röntgenologische keuring heel standaard is.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door mavantos op 22-05-24 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:21

StalNollie schreef:
mavantos schreef:

Oh dit vermeld ik de dierenarts dan expliciet van te voren, geen probleem. Sowieso ben ik dan de opdrachtgever en ben ik niet verplicht verkoper te vertellen wat er aan de hand is. De dierenarts hoeft hen alleen te laten weten dat ze een negatief aankoopadvies geven.

Maar goed. Ik sta er nu zo in dat ik niet laat keuren als de kosten voor mij zijn bij afkeuring. Zoals ik al aangaf neem ik geen risico's van €1.000+. Geen handvol, maar een land vol paarden gelukkig (en anders is over de grens ook nog een optie _O- ).

Overigens ben ik geen zeikerd op foto's hoor. Een kleinigheidje op de rontgenfoto waarvan het risico minimaal is kan ik prima mee leven (mits de prijs dan daarbij past). Zoals we in het topic al geconstateerd hebben zijn de meeste van onze mensen ook niet 100% perfect, maar functioneren we prima :+

Maar dan nog hoe.. ik als verkoper sta er met mijn neus boven op want het is mijn paard dus ik houd hem vast en ik longeer hem etc ik ben op dat moment eigenaar dus dat gaat op mijn manier. Dus als er wat is dan hoor je dit toch wat er besproken word want de puntjes die naar boven komen word eigenlijk altijd direct naast de pony besproken/aangewezen. Dus hoe zou de eigenaar dit dan niet mee krijgen.

Als het klinisch is zal je het wel mee krijgen, maar röntgenologisch niet. Meestal worden de foto's eerst gemaakt en daarna op de pc gecheckt (vaak in andere ruimte).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:22

Muze schreef:
Ja, maar vergeet niet dat er dan weer gezegd wordt “ altijd een dierenarts naar keus laten keuren”..
Het blijft altijd een ding, dat keuren..

Maar het begint er toch vooral mee dat jij als kijker moet bepalen of je wel aan keuren begint!

Je kunt je altijd vergissen, maar als je daadwerkelijk, zoals sommigen suggereren, 6 paarden op rij niet door een keuring krijgt, dan moet je je toch echt eens af gaan vragen wie daar wat fout doet.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:25

Al gemaakte röntgenfoto’s kun je bijvoorbeeld door je eigen DA laten bekijken, kan die z’n eigen oordeel geven. Bij een recente set hoef je dan ook geen nieuwe foto’s te laten maken.

En uiteindelijk blijven alle keuringen een momentopname en geven geen garantie voor de toekomst.

Ik zou overigens ook geen paard kopen waarvan ik bij afkeuring de kosten zelf moet betalen. Dat risico is mij te groot. Je bent inderdaad zo 1000 euro lichter en dan heb je niks, als je pech hebt.
Gelukkig ook nog nooit meegemaakt dat het zo ging.

Pantykous

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:30

Ik laat zelf altijd van te voren foto's maken dus er zitten dan hele recente foto's bij die de kopende partij door een eigen DA mag laten keuren. Als ze alsnog zelf een hele foto set willen doen zijn die kosten voor de koper. Klinisch is goedkeuring koper, afkeuring voor mij.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:32

Pantykous schreef:
Ik laat zelf altijd van te voren foto's maken dus er zitten dan hele recente foto's bij die de kopende partij door een eigen DA mag laten keuren. Als ze alsnog zelf een hele foto set willen doen zijn die kosten voor de koper. Klinisch is goedkeuring koper, afkeuring voor mij.

Dat is in mijn ogen heel netjes en redelijk. Zo zou ik het inderdaad ook doen als er al een nieuwe set bij zit.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:35

Change3x schreef:
Pantykous schreef:

Dat is in mijn ogen heel netjes en redelijk. Zo zou ik het inderdaad ook doen als er al een nieuwe set bij zit.

Dat zou ik ook akkoord vinden, want dan is het risico echt zeer minimaal. Ik zou het dan wel fijn vinden als de röntgenfotos op de kliniek zijn gemaakt, omdat die apparatuur betere kwaliteit fotos geeft dan mobiele apparaten.

Ik heb ze dus wel eens over laten doen toen verkoper een week ervoor nog had laten keuren. Kwaliteit van de fotos was toen zeer matig met een mobiel apparaat.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:42

Change3x schreef:
Bielsje schreef:
Maar het werkt beide kanten op. Als koper kun je geld "weggooien" voor een keuring bij "afkeur" maar dat werkt andersom net zo. Ik heb serieus recent gekeurde paarden gezien die altijd de buigproef doorkwamen en ineens bij een aankoopkeuring niet... Die werden gewoon even wat te ver doorgetrokken en de kopers hadden er geen enkel probleem mee, wilden ze zo inladen en meenemen. Voor de helft dan :+

Je zult 4 van die kopers treffen zeg, ben je als verkoper ook even een bak geld kwijt voor niets als je hebt afgesproken de kosten bij "afkeur" op je te nemen.

Maar als jij je paard 1 keer laat keuren weet je direct waar je aan toe bent voor de volgende kopers, mocht het een negatief advies zijn. Het lijkt me toch niet dat je een paard tig keer achter elkaar laat keuren..

En je kunt er ook voor kiezen je paard te laten keuren voordat je hem aanbied. Een recentere keuring kan haast niet en dan weet je wat je in huis hebt en weten potentiële kopers dat ook op voorhand.

Keuring was vooraf gedaan, alles was doorgestuurd de potentiele kopers. Moet je dan zeggen dat overkeuren niet is toegestaan omdat je een paard niet tig keer achter elkaar wilt laten keuren? Komt je reputatie vast niet ten goede :+. Je gaat uit van het goede van de mens dus overkeuren is geen probleem an sich. Maar als zulke dingen geflikt worden ga je er wel iets anders in staan, en zou ik bij een recent gekeurd paard de kosten bij afkeur ook niet op me nemen als verkoper.

Wat als er niet vooraf gekeurd was, dan zou je nooit weten dat het niet klopt en misschien wel genoegen nemen met de helft van de prijs. Ben je even lekker opgelicht...

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:43

Ik vind het altijd zo typisch; ‘prijsklassen waarin RX keuren logisch/standaard is, dus geen paarden van 3K’
Hoezo niet? Als je een vee-arts moet laten komen bij problemen ben je net zoveel kwijt; of t paard nou 3K heeft gekost of 30K. Ik zou ook juist in die lagere prijsklassen willen weten of het paard goed is op de foto’s. Denk dat je daar grotere kans hebt op kapotte paarden en gesjoemel dan in de hogere prijsklassen.
Die van mij was alleen klinisch gekeurd en heb ik toch op de foto laten zetten en was ietsjes duurder dan 3K

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:47

Pallatin schreef:
Ik vind het altijd zo typisch; ‘prijsklassen waarin RX keuren logisch/standaard is, dus geen paarden van 3K’
Hoezo niet? Als je een vee-arts moet laten komen bij problemen ben je net zoveel kwijt; of t paard nou 3K heeft gekost of 30K. Ik zou ook juist in die lagere prijsklassen willen weten of het paard goed is op de foto’s. Denk dat je daar grotere kans hebt op kapotte paarden en gesjoemel dan in de hogere prijsklassen.
Die van mij was alleen klinisch gekeurd en heb ik toch op de foto laten zetten en was ietsjes duurder dan 3K

Een verzekering vraagt ook geen röntgenologische keuring voor verzekering van paarden voor een waarde van €3.000,-.

EFO vraagt bijvoorbeeld pas vanaf €4.500,- een röntgenologische keuring, en boven de €15.000,- een röntgenologische keuring incl. hals en rug. Onder de €4.500 volstaat een klinische keuring voor de verzekering.

Je kunt een paard van €3.000,- dus voor die waarde laten verzekeren (uitgebreide schadeverzekering heb ik het dan over) met alleen een klinische keuring. Dan kan je jezelf indekken voor dat risico.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:10

Ik heb zelf ooit een 3 jarige simpele pony vraagprijs 3250 euro volledig röntgenologisch laten keuren. Mocht ik hem ooit willen verkopen heb ik wel een gezond dier aangekocht. Ik vind bedragen eigenlijk niks zeggen. Iedereen wil toch een gezond dier kopen of dat nu voor 2000 of 20.000 is…? Je kan je geld maar 1x uitgeven maar vooral het geleur en emotionele deel als het dier iets mankeert. Zat ik niet op te wachten.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:26

Nou dat Zonnetje: vooral dat emotionele deel, ik wilde op voorhand weten hoe of wat. Als ie niet goed was geweest had ik m laten staan. Liever dan wat kosten maken dan later mankementen ontdekken die je had kunnen voorzien.
@Mavantos; paard was precies 4,5K… ik heb m ook met t oog op verzekeren rx laten keuren maar ondanks ggk toch niet in de verzekering gedaan. Vond de premie stevig en wil liever zelf alle touwtjes in handen houden. Dat risico nemen heeft voor mij goed uitgepakt want 8 jaar later geen hoge medische kosten gehad. Maar had door de keuring i.i.g. wel de keuze

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:38

Charmaine schreef:
Mijn ervaring van de laatste jaren is ook kosten voor koper, ook bij afkeur. Nu is het helaas nooit echt zwart/wit. Paard wordt gekeurd en krijgt 1 of meerdere op-of bemerkingen mee. Waar jij als koper echter niet mee kan leven ivm jouw referentiekader. Wie betaalt dan?

Ik heb hierdoor ook meerdere keuringskosten voor mijn rekening genomen, ondanks dat er geen 100% negatief koopadvies kwam. Zou ik weer op zoek gaan ooit, dan vallen paarden die niet recent gekeurd zijn af. Hoe veel langer die zoektocht dan ook zou duren.

Daarom ben ik voor de versie als verkoper zelf keuren, afhankelijk van de prijs ook rug en Hals... En alle herkeuring mogelijk kosten koper.

Dan weet je als koper al of je een heel eind bij een gezond paard gaat kijken, en als verkoper kun je het gewoon in de prijs incalculeren. Want indien niet gezond doet dat ook wat met de prijs, afhankelijk van wat de bemerking is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 08:26

Prijs incalculeren daar gaat het wel mis
Mensen kiezen liever die ene doe net wat goedkoper is. En dan wellicht jullie niet maar het gros van de kopers wel.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:05

Ik keur ook zelf als ik er 1 verkoop. Ik wil tenslotte ook zelf graag weten wat ik verkoop.
Ik heb vorig jaar januari een 2,5 jarige gekocht die al op de foto stond. Die foto's heb ik mijn DA laten bekijken waarop we 1 foto over hebben laten doen.

Toen ik aan het kijken was naar een jonkie, heb ik ook alles overgeslagen dat niet al op RX stond. Niet helemaal waar trouwens want ben er bij 1 gaan kijken die wel wel mochten keuren zelf. Maar toen we dat wilden was alles problematisch ('ja maar het moet bij ons op stal want ik zie transport niet zo zitten' 'maar het hoeft niet want mijn DA zegt dat ze helemaal goed is' etc etc) Meteen afgehaakt. Zo naief ben ik niet ;-)

Eh en ik zoek dus niets nu maar ik vind dit een heerlijk topic :D

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:14

Wij keuren onze eigen aanfok voor we beginnen met zadelmak maken
Bij aanschaf als er foto's bij zijn niet ouder dan een half jaar beoordelen door eigen DA en eventueel de foto's waar over getwijfeld wordt opnieuw laten maken.
Maar ik weet inmiddels wel dat foto's maken een kunst op zich is.
Net een iets andere hoek en een compleet ander beeld.
Het blijft een lastige materie

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:18

Iedereen moet uiteindelijk zelf weten wat die doet. Zulke zaken overleg je gewoon met verkoper en daar kom je dan samen uit (of niet).

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:34

Pallatin schreef:

Dat is natuurlijk wel zo, maar ik heb gemerkt dat wanneer je een pony zoekt in de prijsklasse tot €8000 het keuren überhaupt niet standaard is. En dan bedoel ik niet de standaard sportpony's maar wat robuustere types, zeker wanneer ze nog jong zijn.
Meerdere pony's tegen gekomen die binnen no time verkocht waren omdat de kopers keuren niet nodig vonden.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:39

StalNollie schreef:
Prijs incalculeren daar gaat het wel mis
Mensen kiezen liever die ene doe net wat goedkoper is. En dan wellicht jullie niet maar het gros van de kopers wel.

Nou dit. Als je bijvoorbeeld een paard te koop zet van 8k en je laat hem als verkoper eerst zelf keuren, dan wordt de vraagprijs van datzelfde paard ineens 9 of 10k (of meer als blijkt dat dat dier een geweldig rapport heeft). Want de verkoper wil die investering ook (deels) eruit hebben. Mits goed rapport, en paard nog niet naar leeftijd geklasseerd; dan breng je het dier uit, zelf of via trainer, en wederom gaat de vraagprijs omhoog. Dus ja de doelgroep die minder wil uitgeven aan een gezond dier met goed rapport (want minder risico op afkeur-en medische kosten), valt dan als buiten de boot, omdat de vraagprijs te hoog ligt.

Handelaren die in de prijsklasse tot 5k zitten, gaan echt niet alles laten keuren. Dat risico voor de kopende partij zit in die prijs ingecalculeerd. Mocht zo’n dier onverhoopt terugkomen, dan kun je kiezen uit een andere of genoegen nemen met minder geld terug. Als koper moet je het geluk en oog hebben om net dat pareltje te vinden, maar merendeel in die prijsklasse daar mankeert gewoon wat aan. Dus ja, als je als koper dan laat keuren, dan weet je vaak van tevoren wel dat daar iets uit komt. De vraag is alleen, in hoeverre vindt je zelf iets een verhoogd risico of past zo’n paard nog prima bij jouw doeleinde? Het vinden van een goedkoper paard met geweldig keuringsrapport is vaak een utopie en vraagt kennis van de kopende partij of een hele grote portie geluk.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:06

mavantos schreef:
Zonnetje81 schreef:
Komt als zeer flauw over op mij.

Kan ik begrijpen, maar als de verkoper wil weten wat er mis is zullen ze toch zelf moeten betalen voor een keuring. Het is ook flauw als ik alles moet betalen en dan geen paard heb.

Als het nou over €100 ging prima, maar zo'n keuring kost ontzettend veel geld. Je bent zo €1.000,- verder. Hoezo zou ik de resultaten dan gratis moeten verstrekken?

Verkoper kan de resultaten krijgen als ze zelf betalen voor de keuring :j

Nou zo werkt het natuurlijk niet. Als je een paard koopt onder voorwaarde van een positief aankoop advies, ga je een overeenkomst aan (al dan niet schriftelijk, maar dat maakt niet uit). Als jij als koper door een negatief aankoopadvies onder die koop uit wilt komen, moet je daarvoor wel het bewijs aanleveren, dus het keuringsrapport laten zien. Je hoeft het niet af te geven, maar je moet wel aantonen waarom jij rechtmatig van de koop af kunt zien. Als je onder het voorlopig koopcontract van je huis uit wilt komen, zul je ook echt de bouwtechnische keuring op basis waarvan je de koop ontbindt moeten tonen, of het bewijs van de bank waarom je het niet gefinancierd krijgt.

Maar ik koop ook alleen bij verkopers waar ik een goed gevoel bij heb, en dat goede gevoel bestaat oa uit dat een verkoper staat voor de gezondheid van het dier dat hij aanbiedt. Dus bij een negatief advies ook die kosten op zich neemt. Wel binnen het redelijke. Als jij als koper voor een paard werkelijk alles uit de kast wilt trekken voor een aankoop keuring, maar dit totaal niet in verhouding staat tot de aanschafwaarde, dan is het natuurlijk onzin dat de verkoper al die poppenkast zou moeten betalen. Maar gewoon de verzekeringsgrenzen voor keuring, dus tot 4,5k klinisch, 4,5k-15k klinisch plus standaard set van 20 RX op de benen en boven de 15K plus rug en hals X-rays, dan is dat gewoon fair. Maar er kan tegenwoordig zoveel meer met aankoopkeuringen, je kan zelfs een AI bewegingsanalyse laten maken om die onregelmatigheid die het menselijk oog niet kan waarnemen te detecteren, je kan ze door de MRI laten halen of alle benen ook nog echo-en, maar dat soort extra's kan ik me voorstellen als het over investeringen van tonnen gaat, maar is natuurlijk absurd voor een HKT paard. Daar hoeft een verkoper echt niet in mee te gaan qua betalen bij afkeuren, want als je maar lang genoeg graaft, zal geeneen paard 100% zijn.

Wat wel een zorgelijke ontwikkeling is dat dierenartsen steeds terughoudender worden mbt een positief aankoop advies. Ook als de dierenarts eigenlijk er van overtuigd is dat iets wat hij ziet amper een risico is, dat ze dan steeds moeilijker toch dat positieve advies durven af te geven, puur omdat er indien er toch iets uitkomt, er naar de keurende DA gewezen wordt. Dat maakt het wel steed moelijker om paarden die in weze eigenlijk prima gezond zijn, nog verkocht te krijgen aan de steeds groter wordende groep van kopers die alleen voor 100% gezond gaan en niet meer kunnen leven met ook maar het minste risico. Kopers, zeker in het recreatie en basissportpaarden segment, zich steeds minder bewust wat nou echt een risico is en wat niet, wat voor jouw doeleinden acceptabel is en wat niet.

Wat betreft die eerder genoemde peesblessure. Voor mij zou dat een No Go zijn, maar dat hoeft zeker niet voor iedereen zo te zijn. Maar, vraag heel goed door en vraag oude echo's. De ene peesblessure is nl niet de ander. Is het een blessure waarbij echt een gat is ontstaan, waardoor het peesweefsel vervangen is door bindweefsel (er komt nooit peesweefsel meer terug, dus het nieuwe weefsel is altijd van minder kwaliteit) of is het een geïrriteerde pees geweest, geen gat maar alleen overvulling van de peesschede. Dat maakt nogal verschil. Maar ook, welke pees is het geweest. Is het het checkligament geweest (meest gunstige prognose) of is het de oppervlakkige buigpees geweest die juist weer een hele ongunstige prognose heeft.
Wel vind ik dat er vaak heel licht gedaan wordt over "volledig herstelde" peesblessures. Het belangrijkste punt vind ik bij peesblessures, is dat ondanks dat iedereen zal zeggen, het komt door trauma, is dat toch in 90% van de gevallen vaak niet het geval. 90% zijn overbelastingen blessures, die pas naar voren komen op het moment van trauma, een verzwikking in de wei of een rare stap waardoor een al maandenlange sluimerende peesblessure ineens naar voren komt. En overbelasting, kan letterlijk overbelasting betekenen, dus dat de ruiter teveel gedaan heeft, maar juist peesblessrues zijn veel vaker een gevolg van overbelasting door compensatie in het lijf. Door een andere zich niet zo aan het oppervlakte manifesterende blessure of blokkade. Dan wordt de pees wel gerevalideerd, maar als die andere blessure/blokkade die niet direct zichtbaar is, niet wordt gediagnosticeerd en opgelost, dan zal het dier blijven compenseren en zullen nieuwe blessures blijven ontwikkelen.

Alles bij elkaar genomen is voor mij een oude herstelde peesblessure dus eigenlijk altijd een risico dat ik niet bereid ben te nemen. Ik maak me dan bv weer minder zorgen om zaken als chipjes op een gunstige plek. Zo is voor iedereen het een verschil in wat acceptabel is. Het is in mijn ogen wel altijd zaak om als koper dat goed met de verkoper af te spreken, ook als je bv wel een positief aankoopadvies zou krijgen van de DA, bij welke bemerkingen jij toch afhaakt. Daar achteraf mee komen is altijd discutabel.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:26

oji schreef:
mavantos schreef:

Kan ik begrijpen, maar als de verkoper wil weten wat er mis is zullen ze toch zelf moeten betalen voor een keuring. Het is ook flauw als ik alles moet betalen en dan geen paard heb.

Als het nou over €100 ging prima, maar zo'n keuring kost ontzettend veel geld. Je bent zo €1.000,- verder. Hoezo zou ik de resultaten dan gratis moeten verstrekken?

Verkoper kan de resultaten krijgen als ze zelf betalen voor de keuring :j

Nou zo werkt het natuurlijk niet. Als je een paard koopt onder voorwaarde van een positief aankoop advies, ga je een overeenkomst aan (al dan niet schriftelijk, maar dat maakt niet uit). Als jij als koper door een negatief aankoopadvies onder die koop uit wilt komen, moet je daarvoor wel het bewijs aanleveren, dus het keuringsrapport laten zien. Je hoeft het niet af te geven, maar je moet wel aantonen waarom jij rechtmatig van de koop af kunt zien. Als je onder het voorlopig koopcontract van je huis uit wilt komen, zul je ook echt de bouwtechnische keuring op basis waarvan je de koop ontbindt moeten tonen, of het bewijs van de bank waarom je het niet gefinancierd krijgt.

Maar ik koop ook alleen bij verkopers waar ik een goed gevoel bij heb, en dat goede gevoel bestaat oa uit dat een verkoper staat voor de gezondheid van het dier dat hij aanbiedt. Dus bij een negatief advies ook die kosten op zich neemt. Wel binnen het redelijke. Als jij als koper voor een paard werkelijk alles uit de kast wilt trekken voor een aankoop keuring, maar dit totaal niet in verhouding staat tot de aanschafwaarde, dan is het natuurlijk onzin dat de verkoper al die poppenkast zou moeten betalen. Maar gewoon de verzekeringsgrenzen voor keuring, dus tot 4,5k klinisch, 4,5k-15k klinisch plus standaard set van 20 RX op de benen en boven de 15K plus rug en hals X-rays, dan is dat gewoon fair. Maar er kan tegenwoordig zoveel meer met aankoopkeuringen, je kan zelfs een AI bewegingsanalyse laten maken om die onregelmatigheid die het menselijk oog niet kan waarnemen te detecteren, je kan ze door de MRI laten halen of alle benen ook nog echo-en, maar dat soort extra's kan ik me voorstellen als het over investeringen van tonnen gaat, maar is natuurlijk absurd voor een HKT paard. Daar hoeft een verkoper echt niet in mee te gaan qua betalen bij afkeuren, want als je maar lang genoeg graaft, zal geeneen paard 100% zijn.

Wat wel een zorgelijke ontwikkeling is dat dierenartsen steeds terughoudender worden mbt een positief aankoop advies. Ook als de dierenarts eigenlijk er van overtuigd is dat iets wat hij ziet amper een risico is, dat ze dan steeds moeilijker toch dat positieve advies durven af te geven, puur omdat er indien er toch iets uitkomt, er naar de keurende DA gewezen wordt. Dat maakt het wel steed moelijker om paarden die in weze eigenlijk prima gezond zijn, nog verkocht te krijgen aan de steeds groter wordende groep van kopers die alleen voor 100% gezond gaan en niet meer kunnen leven met ook maar het minste risico. Kopers, zeker in het recreatie en basissportpaarden segment, zich steeds minder bewust wat nou echt een risico is en wat niet, wat voor jouw doeleinden acceptabel is en wat niet.

Wat betreft die eerder genoemde peesblessure. Voor mij zou dat een No Go zijn, maar dat hoeft zeker niet voor iedereen zo te zijn. Maar, vraag heel goed door en vraag oude echo's. De ene peesblessure is nl niet de ander. Is het een blessure waarbij echt een gat is ontstaan, waardoor het peesweefsel vervangen is door bindweefsel (er komt nooit peesweefsel meer terug, dus het nieuwe weefsel is altijd van minder kwaliteit) of is het een geïrriteerde pees geweest, geen gat maar alleen overvulling van de peesschede. Dat maakt nogal verschil. Maar ook, welke pees is het geweest. Is het het checkligament geweest (meest gunstige prognose) of is het de oppervlakkige buigpees geweest die juist weer een hele ongunstige prognose heeft.
Wel vind ik dat er vaak heel licht gedaan wordt over "volledig herstelde" peesblessures. Het belangrijkste punt vind ik bij peesblessures, is dat ondanks dat iedereen zal zeggen, het komt door trauma, is dat toch in 90% van de gevallen vaak niet het geval. 90% zijn overbelastingen blessures, die pas naar voren komen op het moment van trauma, een verzwikking in de wei of een rare stap waardoor een al maandenlange sluimerende peesblessure ineens naar voren komt. En overbelasting, kan letterlijk overbelasting betekenen, dus dat de ruiter teveel gedaan heeft, maar juist peesblessrues zijn veel vaker een gevolg van overbelasting door compensatie in het lijf. Door een andere zich niet zo aan het oppervlakte manifesterende blessure of blokkade. Dan wordt de pees wel gerevalideerd, maar als die andere blessure/blokkade die niet direct zichtbaar is, niet wordt gediagnosticeerd en opgelost, dan zal het dier blijven compenseren en zullen nieuwe blessures blijven ontwikkelen.

Alles bij elkaar genomen is voor mij een oude herstelde peesblessure dus eigenlijk altijd een risico dat ik niet bereid ben te nemen. Ik maak me dan bv weer minder zorgen om zaken als chipjes op een gunstige plek. Zo is voor iedereen het een verschil in wat acceptabel is. Het is in mijn ogen wel altijd zaak om als koper dat goed met de verkoper af te spreken, ook als je bv wel een positief aankoopadvies zou krijgen van de DA, bij welke bemerkingen jij toch afhaakt. Daar achteraf mee komen is altijd discutabel.

Als het goed is, is verkoper aanwezig bij de keuring. Zoals eerder aangegeven moet de dierenarts wel aan verkoper aangeven dat hij een negatief advies geeft, zodat je idd de koop ontbind. Ik zou dit ook vooraf aangeven aan verkoper voordat we gaan keuren, zodat verkoper ook weet dat ze alleen te horen krijgen of het een positief of negatief advies is aangezien ze niet willen betalen bij afkeuring. Dat is natuurlijk ook een stukje onderhandeling dat ze misschien tóch wel betalen bij afkeuring.

Bouwtechnische keuring moet je idd voorleggen, omdat je meestal een bepaald maximum bedrag aan herstelkosten opneemt in de koopovereenkomst om te ontbinden (of in mindering te brengen op de koopsom). Je moet dus aantonen dat de herstelkosten hoger zijn dan het bedrag. Zij geven geen zwart/wit positief of negatief advies. Daarnaast is een normale bouwtechnische keuring geen €1.000+.

Het is natuurlijk ook de toon die de muziek maakt. Ik ga in alle gevallen ervan uit dat,ongeacht wat je afspreekt, je voordat je gaat keuren hierover gesproken hebt met verkoper en het samen eens bent. Het zou in ieder geval geen verassing moeten zijn tijdens de keuring dat ze niets te horen krijgen. Dat is niet netjes.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:59

dat veeartsen tegenwoordig terughoudend zijn met een positief aankoopadvies herken ik zeker. Ik zie het om me heen vrij regelmatig dat de verkoop afgeketst wordt op zeer minimale dingen, met name in de ‘middenmoot’ qua prijsklasse. Gek genoeg in het hogere segment minder.
Ik heb twee jaar geleden zelf een pony verkocht die een blessure achter de rug had (wat niet de reden van verkoop was, die beslissing was al genomen net voor de blessure, geen match met ruiter), had een flinke lel van een ander paard gekregen en griffelbeen fractuur. Nette breuk en gelukkig zat hij laag. Ik heb hem direct laten opereren en het herstel is prima verlopen, binnen 4 maanden weer helemaal op niveau. Na de operatie de pony nog een 7/8 maanden aangehouden om zeker te weten dat er geen botwoekering oid zou ontstaan.
Ik had zelf nog de rx van een jaar eerder, 100% goed, en van het been met de griffelbeenfractuur had ik van alles (fractuur, post-operatief elke twee maanden erna) meer dan genoeg fotos en echo’s.
Ik heb bij de verkoop steeds aangegeven dat ik bij klinische afkeur de kosten 100% op me wilde nemen, maar voor rx niet. Uiteraard mochten wel alle foto’s naar de eigen keuringsarts gestuurd worden, en wel rx overkeuren prima, maar dan niet voor mijn risico.
Pony was een mooie D maat met een bijzonder kleurtje, leuk papier, 8 jaar oud, M2 geklasseerd en braaf. Uiteindelijk voor weinig verkocht.

Vlak na die verkoop heb ik zelf ook een andere pony gekocht waarbij de verkopers aangaven wel voor klinisch te betalen bij afkeur maar niet voor rx :+ En daar waren geen recente rx bij. Pony was 16 jaar oud, liep nog op (inter)nationaal niveau aangespannen en M2 (voorheen Z) tussen de paarden onder het zadel, en ik kon zo terug zoeken dat er geen ‘gaten’ in zijn carrière zaten. Ik heb hem inderdaad niet op de foto laten zetten, en na klinische goedkeuring gewoon zo meegenomen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:16

Maar een standaard aankoopkeuring voor een paard tot 15K, dus klinisch + set x-rays van de benen, hoeft ook echt geen 1000 euro te kosten. Ik heb anderhalf jaar geleden 350 betaald en als ik rug en hals erbij wou was het 500 (maar goed ik wou alleen een nieuwe set voor de verzekering dus heb de rug en hals van de oude keuring geaccepteerd). Prijzen variëren enorm per kliniek, maar de vraag is of het billijk is om die extra kosten van een hele dure kliniek op een verkoper te verhalen? Duurkoop is in deze echt niet per definitie beter, gewoon een goed erkende en door de verzekering geaccepteerde keuringsarts is voldoende. De verkoper heeft er niet veel boodschap aan dat jij alleen vertrouwen hebt in die ene hele dure keuringsarts, dat hoeft in mijn ogen niet zijn risico zijn dus dan zou ik het redelijk vinden als bij negatief aankoopadvies de gemiddelde keuringsprijs van een erkend keuringsarts in de regio van de verkoper gehanteerd wordt. Uiteraard hoeft dat niet de prijs van de goedkoopste huis tuin en keuken dierenarts in het dorp van de verkoper te zijn, gewoon de gemiddelde prijs van een goede kliniek gespecialiseerd in paarden en erkend keuringarts.
Ik hecht zelf niet zoveel waarde aan dat het speciaal mijn eigen DA moet zijn, ik vind het voor een jong paard veel belangrijker dat hij niet te lang op de trailer staat voor die keuring, dus binnen redelijke afstand van de verkoper. Maar ik laat de foto's ook altijd beoordelen door de verzekering of ze van voldoende kwaliteit zijn en of zij dingen zien die de keuringsarts niet gemeld heeft. Maar dat geef ik ook bij de onderhandeling aan, dat de koop pas definitief is NADAT de verzekering ook de foto's beoordeeld heeft en het dier volledig geaccepteerd is. Dus voor mij is alleen een positief aankoopadvies door de DA,
niet voldoende.

Overigens wat ik al aangaf, ik koop alleen als de verkoper zou betalen bij een negatief aankoopadvies, maar ik vind wel dat je het in het redelijke moet houden. Ik vind betrouwbaarheid van de verkoper dus ook heel belangrijk. Ik weet dat er hier heel veel bokkers zitten die van mening zijn, ik heb na de aankoop niets met de verkoper te maken, maar ik zit daar dus anders in. Een verkoper die op mij niet betrouwbaar overkomt, daar koop ik geen paard bij, ook al lijkt het dier nog zo leuk.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:18

En zijn er dan ook nog mensen die helemaal niet keuren?
In de prijs categorie van laten we zeggen rond de 4.000?
Klinisch doel ik dan op.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:21

Ja hoor, die zijn er zat. Sowieso de handelaren in de snelle verkoop, die vaak een heel bundeltje aan paarden in 1 setje kopen en zo snel mogelijk doorverkopen. Maar ook mensen recht van de manege die hun eerste paard kopen bij juist zo'n handelaar, en denken dat het paard voor hun neus weggekaapt kan worden als ze niet heel snel tot koop overgaan.

Ik ken ook een handelende manegeeigenaar, waarbij de paarden niet gekeurd mogen worden onder het mom, je vertrouwt mij toch??? Maar daar lopen ze allemaal met een slag in het wiel en als je dat beeld gewend bent....