De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 08:36

Lalladidoo schreef:
Lucy is inderdaad flink :wow: . Ben benieuwd naar haar papa. Gaat het daar al weer goed mee? Die was heel slecht toch?

Met haar papa gaat het super. Die heeft de afgelopen 6 maanden echt een metamorfose ondergaan. Hij is enorm bekomen, inmiddels ook een ruin geworden. Het was 6 maanden geleden echt heel erg kanteboord of hij het überhaupt zou redden maar het gaat nu echt zoveel beter met hem.

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 08:49

O dat is mooi. Fijn dat hij het heeft gered en dat het goed met hem gaat <3

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 08:51

thequeensmum schreef:
Het is toch echt wel een leuk veulen.
Vind je het fijn als ze wat groter wordt of juist niet?
Er bestaan tabellen waar je kan aflezen hoe groot een veulen waarschijnlijk gaat worden.
Zijn redelijk accuraat geloof ik

[ Afbeelding ]

Heb deze even uit een oud topic geplukt.
Als ik het goed heb uitgerekend in de gauwigheid en ze is nu 1.32 a 1.35 komt ze uit op 1.53-1.59

Reken het even na zou ik zeggen

Bedankt voor je berekening. De bloedlijn van papa zijn allemaal einde E maat pony's. Dus het zou goed kunnen kloppen met jou berekening. Van Sally weten we helemaal niets dus geen idee hoe het in haar lijn zit met de schofthoogte.

Ze mag van mij best wat groter worden. Ik verbaas me alleen hoe hard ze groeit en wat een benen eronder zitten. Een grote E of net tegen een paarden maat aan, zou ik wel mooi vinden, zeker als zij meer de bouw van haar papa zou krijgen is het wel fijn als ze wat meer hoogte heeft, want dan word ze slank in bouw.

Ook als mijn zoon echt zou willen gaan rijden later, zou dat voor hem ook een fijne maat worden aangezien mijn zoon erg lang is voor leeftijd. Maar goed zover zijn we nog lang niet. Eerst mag Lucy lekker opgroeien.

Salinah

Re: De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 15:12

Misschien hebben jullie leuke ideeën.

Ik ben een beetje aan het brainstormen met mezelf _O- of ik iets kan bedenken om met Sally en Lucy te doen. Ik wil Sally nog zoveel mogelijk "vrij" laten in haar doen en laten maar wil wat meer positief contact maken zonder aanraking.

Ook Lucy wil ik graag wat meer uitdaging geven zonder echt een training ervan te maken.

Dus ik dacht zijn er leuke spelletjes of materialen die veilige genoeg zijn voor een 6 maanden oud veulen met voldoende uitdaging zonder overvraging of druk te zetten en die ze eventueel ook samen kunnen doen en in combinatie met mij. Oei best een uitdaging als ik het zo lees.

Lucy is gek met een grote speelbal maar daar word ze ook wat hyperdepieper van. De speelbal die ze had is inmiddels kapot dus ga die wel vervangen naar een wat steviger ding.

Ik zit zelf vooral aan dingen te denken die zowel bij Sally als Lucy ook wat geestelijke uitdaging geven en dus het liefst wat ik samen kan doen.

Dus laat maar weten als je leuke ideeen hebt of ergens ervaring mee hebt in combinatie met een veulen. Mocht het iets zijn om te maken graag dan met een foto of linkje.

Alvast bedankt voor het mee denken
Afbeelding

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 16:58

Misschien kan je clickertraining net haar doen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:25

Met een veulen moet je nog niet willen clickeren zijn mentaal veel te snel 'moe'. Veulen abc en keer zeiltje in de wei ofzo is meer dan voldoende.

Met de moeder zou ik paar weken even door gaan pakken dus niet vrij maar gewoon iedere dag beginnen als je gaat uitmesten met vast zetten en poetsen. Je kan ook te afwachtend zijn/worden dan ben je over een jaar nog niet verder. En dan rustig aan de benen en ook daar uiteindelijk in doorpakken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:37

StalNollie schreef:
Met een veulen moet je nog niet willen clickeren zijn mentaal veel te snel 'moe'. Veulen abc en keer zeiltje in de wei ofzo is meer dan voldoende.

Met de moeder zou ik paar weken even door gaan pakken dus niet vrij maar gewoon iedere dag beginnen als je gaat uitmesten met vast zetten en poetsen. Je kan ook te afwachtend zijn/worden dan ben je over een jaar nog niet verder. En dan rustig aan de benen en ook daar uiteindelijk in doorpakken.

Eens met bovenstaande. Wellicht is nu het moment om de merrie wat meer aandacht te geven. Ze heeft dan zelfs wat steun aan haar halstermakke kind.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:42

StalNollie schreef:

Ik sluit me ook aan bij StalNollie :)
Ik denk dat jij het supergoed gedaan hebt met deze paarden, maar dat je in dit geval misschien net te lief bent voor haar.
Als een kind geen zin heeft om te leren, is er ook leerplicht in Nederland, dus waarom geen leerplicht voor Sally :Y)

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:03

Ik ben het wel eens met bovenstaande, soms is doorpakken even beter om iets te kunnen bereiken. Heb je enig idee hoe de vorige eigenaar dat deed met het bekappen, is er bekend welke hoefsmid haar eerst deed?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 06:22

Leuk om dit stel te volgen! Wat fijn voor ze dat ze bij jou terecht zijn gekomen.

Heb je ervaring met jonge paarden/pony's? Ik sluit me ook helemaal aan bij @StalNollie
Niets mis mee om ze de tijd te geven (het veulen lekker het veulen laten zijn, dus het veulen abc, beetje poets etc is meer dan genoeg) maar met moeder zou ik echt doorpakken.

Ik ben zelf altijd wel voor een leeftijdsgenootje voor een veulen tzt, om mee op te groeien, maar weet niet wat je plannen zijn?

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 07:22

StalNollie schreef:

Met Lucy wil ik inderdaad nog niet gaan "trainen" als in de zin van echt wat van haar vragen. Het is simpel gezegd nog een baby. Ik zou haar meer wat uitdaging willen geven in de zin van spel wat ze zelf kan ontdekken en onderzoeken.

Met Sally heb je wel een punt denk ik. Ik ben daar ook erg zoekende in wat nu wijsheid is. Ik zie aan de ene kant een ontspannen pony staan die eigenlijk niet snel onder de indruk is, echt erg slim is en heel meewerkend is,en tegelijk zie ik heel veel spanning opbouw bij een contact benadering. Maar misschien heb je wel volledig gelijk en is het een kwestie van meer doorpakken. En is dit afwachtende juist voor haar minder duidelijk/te makkelijk.

Vind dat praktisch nog wat lastig om daar dan een goed werkbaar plan van te maken. Ik ben eigenlijk altijd alleen op de weide dus het is soms best puzzelen. Ook simpeler hoor, waar zet ik haar vast, waaraan en op welke manier. Een enkel touw of aan beide zijkanten enz en wat doet Lucy dan.

Maar ik denk wel dat ik erna moet gaan kijken hoe ik met Sally dingen op kan gaan pakken.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 07:24

gerlindie schreef:
StalNollie schreef:

Ik sluit me ook aan bij StalNollie :)
Ik denk dat jij het supergoed gedaan hebt met deze paarden, maar dat je in dit geval misschien net te lief bent voor haar.
Als een kind geen zin heeft om te leren, is er ook leerplicht in Nederland, dus waarom geen leerplicht voor Sally :Y)

Whaha moet echt zo lachen om je leerplicht voor Sally. Maar je hebt wel een punt hoor :D

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 07:36

Paardenfann4 schreef:
Ik ben het wel eens met bovenstaande, soms is doorpakken even beter om iets te kunnen bereiken. Heb je enig idee hoe de vorige eigenaar dat deed met het bekappen, is er bekend welke hoefsmid haar eerst deed?

Nee ik heb geen idee hoe haar vorige 3 eigenaren in amper 2 jaar tijd, haar verzorging hebben gedaan. Eerlijk gezegd, ze is ook bijv nog nooit ingeënt geweest sinds dat haar paspoort is aangemaakt in juni 2022, haar paspoort is compleet leeg 0 stempels,0 eigenaren, 0 dierenarts, helemaal niets. Dus vermoed dat haar hele verzorging erg te wensen over heeft gelaten. Sally heeft geen fijn leven gehad en hoe het voor juni 2022 is geweest, weet ik al helemaal niet, niet eens uit welk land ze komt. Het is ook niet voor niets dat ze inbeslag genomen waren.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 08:09

Koekie73 schreef:
Leuk om dit stel te volgen! Wat fijn voor ze dat ze bij jou terecht zijn gekomen.

Heb je ervaring met jonge paarden/pony's? Ik sluit me ook helemaal aan bij @StalNollie
Niets mis mee om ze de tijd te geven (het veulen lekker het veulen laten zijn, dus het veulen abc, beetje poets etc is meer dan genoeg) maar met moeder zou ik echt doorpakken.

Ik ben zelf altijd wel voor een leeftijdsgenootje voor een veulen tzt, om mee op te groeien, maar weet niet wat je plannen zijn?

Echt met veulens heb ik zelf niet zoveel ervaring, wel met paarden vanaf een jaar of 1,5. Maar dat is wel ruim 20 jaar geleden ;)

Ik heb een tijdje op een hengstenstal gewerkt waar 2,5 a 3 jarige hengsten werden klaar gemaakt voor de hengstenkeuring en of werden ingereden voor verkoop naar buitenland. De meesten van hen kwamen rechtstreeks van de opfok en moesten dus alles nog leren. Van op stal staan tot poetsplaats, longeren, aan de hand lopen enz.

Ik heb op maneges gewerkt, ik ben orun opgeleid instructrice en heb 1,5 jaar de opleiding paardenhouderij gedaan (moest ik toen mee stoppen ivm een operatie met langdurig herstel, waarbij niet fysiek met paarden mocht werken)

Ik heb zelf "vroeger" een New forest pony gehad vanaf jaarling die ik o.a. ook heb uitbracht op keuringen en zelf ingereden heb.

Maar tussen mijn laatste kwpn'er en nu zit wel minimaal zo'n 10 jaar. Ik ben echt jaren uit de "paardenwereld" geweest. Dus het is wel weer wennen en zoeken. Ook de paardenwereld staat niet stil.

Een leeftijdgenootje voor Lucy word best lastig. Het was in eerste instantie de planning dat ze op deze weide samen zouden komen te staan met 1 of 2 jaarlingen maar die persoon heeft zich terug getrokken (persoonlijk vind ik dat niet erg maar wel voor Lucy erg jammer) voor Lucy zou een speelmaatje wel fijn zijn. Daar ben ik het mee eens. Gelukkig staat er in de wei naast ons een merrie met iets jonger hengst veulen, dus ze heeft wel contact naast haar maar kunnen niet echt bij elkaar komen.

Ook verhuizen ze mogelijk tijdelijk terug naar de pensionstal als de weide te slecht/te nat word. Op de pensionstal zijn geen veulens/jaarlingen. En om er nu een veulen/jaarling bij te kopen is ook wel weer een hele verantwoordelijkheid erbij.

Dus er is zo 123 nog geen oplossing voor een speelmaatje/leeftijdsgenootje voor Lucy.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 14:05

Vanmorgen met Sally aan de slag geweest (dacht jullie hebben gelijk, huppa aan de gang). Ik geef Sally en Lucy sindskort apart eten omdat Lucy zo langzaam eet vs Sally die binnen no time haar brokjes op heeft. Dus ik dacht als ze toch apart staan en Lucy nog bezig is met haar brokjes zal ik met Sally eens wat gaan uitproberen.
Afbeelding
Ik was heel benieuwd wat ze zou doen als ik met de grondwerklijn/extra lang halstertouw de wei in zou lopen. Zeker nu ze gescheiden stond van Lucy. Tot mijn blijde verbazing zag ze me aan komen lopen met het touw in mijn handen, waarop ze dacht, ik stop met gras eten en loop naar haar toe. Zo kwam ze vriendelijk in een rechte lijn naar me toe gewandeld. Ik heb haar meteen beloond met een stuk wortel en het touw vast geklikt. 0 stress en alsof we dit al jaren doen.
Afbeelding
Daarna ben ik met haar 5 minuten wat gaan rond wandelen op de weide. Zowel even kort bij me als lang meer achter me aan als een paar rondjes om mij heen (als in de zin van longeren maar dan gewoon in stap aan een 7,5 meter lijn). Dit leek ze zelfs leuk te vinden en was er echt ontspannen bij.
Ik heb bewust kort in tijd gehouden voor een succes ervaring.
Toen ik zei kom maar stopte ze en kwam ze rustig mijn kant op gelopen. Ik heb haar weer met een stuk wortel beloond en zijn samen naar de uitgang van die weide gelopen.
Afbeelding
Lucy werd al wat onrustig dus Sally weer beloond met een stuk wortel, een paar goede stevige aaien in haar hals en beloningsklopjes op haar hals en los geklikt.
Afbeelding
Echt een wauw moment en een enorme stap. Ze lijkt het echt leuk/fijn te vinden om wat samen te doen en op deze manier hoef ik haar fysiek nog niet te veel aan te raken maar kunnen we wel samenwerken.
Afbeelding
Ook vraagt dit fysiek nog niets van Sally dus kunnen we rustig opbouwen.
Afbeelding
Al met al denk ik dat dit een goede start is en op zo'n moment dat Lucy afgeleid in een andere weide staat prima te gebruiken is om 1 op 1 Sally wat op te gaan pakken. Ze was ook duidelijk wat "frisser en attenter" na deze 5 minuten van "werk" alsof ze wat meer "aan" stond. Of dat het echt was weet ik niet hoor, want Lucy was de hele ochtend al enorm fris en fruitig aan het rond stuiteren. Dus misschien speelt dat meer mee. Maar ze hebben beide nadat ze weer samen stonden even lekker rond gecrosst om vervolgens weer verder te eten.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Salinah op 24-10-24 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:12

Goed bezig. Wellicht heb je gewoon even zelf die schop onder je billen nodig om door te zetten even de drempel over.

Maar een maatje voor je veulen die is denk toch echt in de maak. Ik blijf zeggen dat moeders dragend is :D

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:23

Super!
Heerlijk dat je het gewoon zo spontaan doet én dat het lukt.
Vanaf de foto's ziet ze er ook heel ontspannen uit, fijn!

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 14:57

StalNollie schreef:
Goed bezig. Wellicht heb je gewoon even zelf die schop onder je billen nodig om door te zetten even de drempel over.

Maar een maatje voor je veulen die is denk toch echt in de maak. Ik blijf zeggen dat moeders dragend is :D

Ja ik denk dat ik dat af en toe wel even nodig heb, ik wil graag voor Sally dat het voor haar goed voelt maar soms moet je ook gewoon doen en kijken of het lukt. Blijkbaar vind ze dit prima en dat is een hele fijne stap vooruit.

Of ze dragend is, tja ik weet het echt niet. Het zou eigenlijk niet kunnen maar ik sluit niets uit. Mocht je gelijk hebben zou ze begin Maart uitgerekend moeten zijn. Want Lucy is van +/- 10 April. Op 12 April zijn Sally en de papa van Lucy permanent gescheiden. Na 12 April kan er zeker geen dekking meer hebben plaats gevonden.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 17:26

Even een paar foto's bij elkaar waarbij Sally zoveel mogelijk in dezelfde houding staat... roept u maar.... ruim 6 maanden dracht of gewoon een "gras" hangbuik.
Afbeelding

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:04

Oi, ik was me ook al aan het verbazen over die buik, die ineens prominent in beeld kwam.
Ik neem aan dat ze nu op een goede manier ontwormt wordt?

De billen en bovenlijn zijn inmiddels goed bijgetrokken. Als ze niet drachtig is en geen wormen heeft, dan is ze wel behoorlijk wat vetjes aan het sparen. Hoe voelen de billen/heupen aan? Kun je je hand plat bovenop leggen en voelen of daar nog bot voelbaar is of kun je haar nog niet voldoende aanraken om daar achter te komen?

Ze zien er in ieder geval heerlijk gezond uit zo allebei. Petje af voor je zorg en toewijding! +:)+

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 20:36

Taucha schreef:
Oi, ik was me ook al aan het verbazen over die buik, die ineens prominent in beeld kwam.
Ik neem aan dat ze nu op een goede manier ontwormt wordt?

De billen en bovenlijn zijn inmiddels goed bijgetrokken. Als ze niet drachtig is en geen wormen heeft, dan is ze wel behoorlijk wat vetjes aan het sparen. Hoe voelen de billen/heupen aan? Kun je je hand plat bovenop leggen en voelen of daar nog bot voelbaar is of kun je haar nog niet voldoende aanraken om daar achter te komen?

Ze zien er in ieder geval heerlijk gezond uit zo allebei. Petje af voor je zorg en toewijding! +:)+

Bedankt voor het mee denken.
Ontwormen doe ik aan de hand van mest onderzoek bij de DA en in samenspraak met de DA welk middel en wanneer het volgende mestonderzoek nodig is (dat is binnenkort weer). Dus ze worden beide op schema eerst onderzocht en meteen behandeld met het passende middel

Op haar rug/billen/heupen zie je op het oog nog botten zitten. Echt bespiering in de billen heeft ze nog niet. Die zijn in verhouding met de rest nog wat ingevallen.

Foto's zijn van vandaag
Afbeelding
Afbeelding

Maar dat is naar mijn idee echt nog gebrek aan spiermassa. Ook op haar rug mag de bespiering nog wat beter worden maar dat is echt al enorm verbetert :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 13:43

Dat is echt heel lastig te zeggen. Het zou me niet verbazen als ze drachtig blijkt te zijn, maar ik heb ook merries gezien die na eendracht lang hangbuikig waren.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 13:47

Ik denk niet dat ze drachtig is. Mijn merrie (ook 'gered' broodmager uit Spanje drachtig gekocht) ziet er nu drachtiger uit dan de week voor de bevalling... Wat nu een half jaar geleden is. Zij is ook absoluut niet drachtig.
Zie je haar wel hengstig?

Ik ben een hele tijd overtuigd geweest van een andere merrie dat ze drachtig was. Echt zo'n baby buikje en duidelijke bolling. Zelfs haar uier deed mee met steeds wat voller worden (nooit echt gevuld maar toch wel beweging zegmaar). Nu is er twee jaar later nog geen veulen :')
Laatst bijgewerkt door Lyona op 25-10-24 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 13:48

Qua bolling van de buik vind ik het wel echt lijken op een typische babybuik. Maargoed, je zal inderdaad de eerste niet zijn waarbij het toch gewoon een gras / hangbuik is. Wat zien ze er super uit!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 14:50

Wat super mooi om te zien hoe braaf en rustig Sally meewerkte!
Ze lijkt de aandacht fijn te vinden. De goede verzorging en de veiligheid doen haar volgens mij nu behalve lichamelijk, ook mentaal goed.
Nu lekker opbouwen, positieve ervaringen opdoen.
Ze ziet er super mooi uit nu!

En ik gun het jullie dat Lucy mooi aan de maat wordt en zal uitgroeien tot een fijne gezinspony.

Echt super bezig!! *D