[VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 05:00

Ik zal kijken of ik iemand thuis bereid krijg om vrijdag te filmen :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 08:00

We staan weer in uitgelicht! *\o/*

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:55

Zertab
Misschien is het boek "Longeren met Takt" nog een leuke voor je. Is voor al gericht op het longeren zonder hulpteugels dat past jou denk ik beter.

En in welk boek heb jij gelezen over de longeerhulp? Ik wil haar kijk er op ook wel lezen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 12:10

DDDara schreef:
Zertab
Misschien is het boek "Longeren met Takt" nog een leuke voor je. Is voor al gericht op het longeren zonder hulpteugels dat past jou denk ik beter.

En in welk boek heb jij gelezen over de longeerhulp? Ik wil haar kijk er op ook wel lezen.

Is die van Mireille Hoed?

Lisanne Thomas, in beleren geen kunst. En biomechanica komt ie geloof ik ook nog voorbij

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 13:53

Ja van Mireille Hoed.
Die 2 boeken van Lisanne Thoma heb ik ook, zal ik is opzoeken.

Toch best bijzonder hoe iedereen toch weer een andere voorkeur heeft voor een bepaald hulp middel of juist tegen alle hulpmiddelen.

^^Zo is Mireille Hoed dus tegen hulp teugels bij het longeren, en heeft ze daar haar duidelijke uitleg voor waar ik me in kan vinden.

^^Is lammert Haanstra juist van het longeren met touwtjes en weet hij heel mooi te vertellen wat daar de voordelen van zijn.

^^En heb ik laatst een filmpje van een jonge paardentrainer voor Friezen gezien waar heel mooi werd uitgelegd dat het longeren met chambon zo goed was.

^^En dan hebben we nog Lisanne Thoma die dus fan is van de longeerhulp.

De dubbelelonge is het enige waar ze het allemaal echt over eens zijn geloof ik.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:08

Ligt denk ook aan type paard, bij volbloed wil je anders trainen als een Fries. Hebben hele andere bouw, dus daar zullen wij onze training op aan "moeten" passen.

Type fout

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 21:22

Pharon heeft in ieder geval morgen en donderdag vrij. De rijbak is weer een modder bende na wat er vandaag weer is gevallen en nog steeds valt -O-

Vrijdag maar weer kijken. En anders vrijdagavond een wandeling maken. Lijkt me morgenvroeg ook niet verstandig... Gezien we over industrieterrein wandelen waar dan gezien leven is

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 20:24

De rijbak is inderdaad zeik nat weer -O-

Vandaag de eigenaar ook nog gesproken. Doe gaf aan dat instructrice had gezegd dat het goed ging. En eigenaar gaf ook aan dat ik het wel kan (Pharon verder rijden). Fijn voor het vertrouwen :D

Vrijdagavond weer les, of thuis of bij instructrice. Dat laatste vind ik spannend... Is een vreemde locatie. Voor het eerst ook echt met de trailer mee (maximaal 10 minuten maar toch).
Maar goed, weet je. We gaan het wel zien. Als het niet goed voelt, of Pharon is te erg onder de indruk, dan blijft het deze keer gewoon bij longeren. Heb me voorgenomen dat echt niet te overhaasten zoals toen bij buurvrouw. En goed naar hem te luisteren en mijzelf.
Stapje voor stapje. Dan komt dat vertrouwen op vreemd terrein ook wel goed :)

Dan wordt het geen rijles, maar een les hoe mijn paard en ik met spanning om gaan op vreemd terrein. Ook waardevol!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:50

Zertab schreef:
De rijbak is inderdaad zeik nat weer -O-

Vandaag de eigenaar ook nog gesproken. Doe gaf aan dat instructrice had gezegd dat het goed ging. En eigenaar gaf ook aan dat ik het wel kan (Pharon verder rijden). Fijn voor het vertrouwen :D

Vrijdagavond weer les, of thuis of bij instructrice. Dat laatste vind ik spannend... Is een vreemde locatie. Voor het eerst ook echt met de trailer mee (maximaal 10 minuten maar toch).
Maar goed, weet je. We gaan het wel zien. Als het niet goed voelt, of Pharon is te erg onder de indruk, dan blijft het deze keer gewoon bij longeren. Heb me voorgenomen dat echt niet te overhaasten zoals toen bij buurvrouw. En goed naar hem te luisteren en mijzelf.
Stapje voor stapje. Dan komt dat vertrouwen op vreemd terrein ook wel goed :)

Dan wordt het geen rijles, maar een les hoe mijn paard en ik met spanning om gaan op vreemd terrein. Ook waardevol!

Je benadert het super!

En een gratis advies...

Houd je hier vrijdag ook aan. Is Pharon onder de indruk, dan ga je alleen longeren en niks meer. Laat je niet onder druk zetten van eigenaar of instructrice om verder te gaan dan jouw gevoel aangeeft wat op dat moment de max van Pharon en jou is.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 22:16

Dus ik had vanavond les ipv morgenavond. Het wordt morgen namelijk echt k*t weer. En ik heb geen zin om in de stort regen te rijden -O- Dus sporten afgezegd en gaan paardrijden.

Les ging een stukje beter als maandag. Ik ben helaas wel gevallen. En het is mijn eigen stomme schuld. En dat irritante stemmetje vind dit fantastisch want dat verteld me nu dat ik het inderdaad niet kan. Een beetje een: "zie je nou wel?!"
Pharon schrok van mijn zweepwissel in de andere hand. Hij raakte in paniek.. mijn reflex is handen omhoog... Schijnt dat hij echt zijn billen bijna bij de grond had. Hij heeft niet eens gebokt of gesteigerd. Gewoon echt paniek...
Ik had een zweepje omdat hij wat laks is op mijn kuithulp, om hem een zacht tikje te geven bij mijn kuit
Dusja. Conclusie: ik had beter kunnen gaan sporten.
Gelukkig was Pharon daarna niet meer bang. Kon ik weer opstappen (alleen een blauwe plek verder en morgen zo stijf als een hark) en verder rijden. Ook met zweepje.

Voor de val heeft mijn moeder nog gefilmd en heb ik nog wel fijne beelden er tussen uit gehaald. Hij loopt echt niet altijd zo, soms ook nog als een giraf maar dat mag. Hij is druk bezig met bedenken wat ik allemaal bedoel en dat is positief.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat ik er zo snel mogelijk weer op kan. Maar morgen dus kl*te weer.. en anders maar zaterdagochtend alleen stappen. Is wel goed voor het vertrouwen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 10:42

Ik voel me gelukkig alweer wat beter. Ook alleen spierpijn eraan over gehouden en weet nu ook beter wat er gebeurd is. Hij werd angstig door mij, ik probeerde hem rustig te krijgen en in de hoek te drijven om hem te laten stoppen. Dat werkte niet. Ik weet nog dat mijn instructrice zei dat ik moest loslaten. En dat deed ik. Ik heb mijzelf dus eigenlijk laten vallen en dat is maar goed ook. Want daardoor valt de schade dus reuze mee. (En het feit dat de bak drassig was :')) Ik ben ook op mijn billen terecht gekomen te voelen aan de spierpijn plek en waar het vies was. Cap is namelijk brand schoon.

Alles is ondertussen schoon gemaakt en gewassen.

Ik wilde vandaag gaan paardrijden zodat de angst geen tijd krijgt om in mijn hoofd te gaan zitten. Maar het weer -O-
Hopelijk morgen een nieuwe poging...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 20:49

Pharon is vandaag voor het eerst met de trailer naar vreemd terrein geweest! (Rijbak van mijn instructrice). Ik heb bewust besloten er niet op te gaan, op voorhand al niet. Vorige keer was vreemd terrein ontzettend spannend en kreeg hij een soort Black-out. En mijn enkel doet na de fysio behandeling goed zeer...

Maar hij deed het zo ontzettend goed! Heel rustig, niet schrikachtig of angstig. Ook de trailer ging goed! *\o/*

Eigenaar heeft hem ook vooral gelongeerd omdat mijn enkel stom doet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 22:08

Gister was stom. Hij sprong opzij en voor ik het wist lag ik er weer naast. -O- Nul pijn, vandaag ook niet. Dit was echt een standje: hoe dan?
Dus ik was echt boos en verdrietig op mijzelf. Dit herken ik ook niet. Ik lig er niet zomaar af... In al die jaren ben ik denk ik 5 keer gevallen ofzo, sinds mijn 8ste..

En nu twee keer in korte tijd.
Ik heb echt gehuild als een klein kind gister. Niet van de pijn maar vertrouwen in mijn lichaam was echt een weg. Toen bedacht ik me, het enige wat anders is, is natuurlijk het paard. Maar ook de bodyprotector.

Vandaag had ik les. Ik zag er enorm tegenop. En samen met instructrice besloten de bodyprotector uit te laten. En ik zat echt meteen een heeeel stuk netter en stabieler! Nog niet 100%, altijd werk aan de winkel. Maar ik vond dat mijn balans al veel beter was.
De bodyprotector komt namelijk net achter op mijn zadel, waardoor ik niet goed achterin kan zitten.

Nu is dus de vraag... Wel of geen protector? Protector geeft me ook een veilig gevoel, en helpt de schade te verminderen als ik val. Maar zonder is toch ook wel fijn...

Verder gewerkt aan progressieve overgangen. Stelling naar binnen. En natuurlijk mijn houding. Zaten echt al hele fijne stukken bij waarop het klopte. Mijn houding klopte, hij begreep mij en zakte en keek naar binnen. (Nu dan nog ontspannen met mijn handen :Y) ). En al was het maar een paar passen, het zit er wel in!

Ook nog een nieuwe frontriem laten maken, heel blij mee <3

Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:33

Andere BP? ..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 22:40

snorkel1986 schreef:
Andere BP? ..

Ik heb deze recent gekocht en daarbij ook samen met de verkoopster diverse modellen en maten gepast.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:51

Dan is dat zuur dat het niet matcht met je zadel even overleggen met haar of er iets aan te verstellen is..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 04:57

snorkel1986 schreef:
Dan is dat zuur dat het niet matcht met je zadel even overleggen met haar of er iets aan te verstellen is..

Ga straks even met de winkel bellen idd

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 05:56

Ik ben een stille meelezer, dus ik kruip even vanonder m’n steen. Misschien is zo’n airbag best een optie voor je? Dat blijft soepel en blaast zich op als je valt. Ik rij zelf zonder body protector omdat ik het nooit gewoon ben geweest als kind en nu echt niet kan wennen, het beperkt me zo in m’n bewegingen dat ik er net onzeker van word.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 07:52

goldyc schreef:
Ik ben een stille meelezer, dus ik kruip even vanonder m’n steen. Misschien is zo’n airbag best een optie voor je? Dat blijft soepel en blaast zich op als je valt. Ik rij zelf zonder body protector omdat ik het nooit gewoon ben geweest als kind en nu echt niet kan wennen, het beperkt me zo in m’n bewegingen dat ik er net onzeker van word.

Die vind ik echt te duur.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 08:59

Zertab schreef:
goldyc schreef:

Die vind ik echt te duur.

Hoe duur is duur?

Het gaat wel over je gezondheid!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:19

Heb je een bodyprotector met zo'n flap achteraan? Die zou je evt kunnen inkorten.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 12:54

MelissaV schreef:
Heb je een bodyprotector met zo'n flap achteraan? Die zou je evt kunnen inkorten.

Ja zit zo'n flap achteraan! Is van USG.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 15:25

Vanmorgen vroeg opgestaan ivm de hitte. Maar het was al erg warm -O- Dus maar 20 minuten gereden, maar zo blij met hoe het gaat! Het mag nog wel meer voorwaarts, van achter naar voren. Maar in stap zitten er echt al hele mooie stabiele stukken in met een fijne verbinding.
Hier wat printscreens van een filmpje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna hem lekker gewassen

Afbeelding

Morgen naar de winkel met mijn zadel voor de BP. Hopelijk kunnen ze het wat aanpassen. Zo zonder is ook niet even handig altijd met een jong paard.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 20:43

Ik ben bij de EJ geweest en mijn bodyprotector soort van geruild met een air jacket. Ze dachten echt super goed mee, waardoor ik toch een deel van het geld van de protector heb teruggekregen en een air jacket heb aangeschaft.

Ik had mijn zadel ook mee en alle BP's drukten op de lepel. Ook een maat kleiner (die wel nog had gepast).
Air jacket voelde meteen ook fijner en luchtiger. Ook mee in mijn zadel gezeten dat voel je niet.

Het is even een investering :o
Maar BP viel dus af en dan is het of niets of een air jacket. En niets voel ik me ook niet comfortabel bij ofzo.

En aanstaande maandag heb ik een afspraak bij een ruiter fysiotherapeut die gebruik maakt van de flex chair. Echt heel benieuwd ook! :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 21:55

Langdurige meelezer hier :7 : het ziet er hartstikke goed uit !
Vallen kan echt slecht zijn voor het vertrouwen, je wordt er onzeker van en gaat er minder aan rijden.

Wel fijn, dat je je BP kon teruggeven en nu een airjacket hebt ( welke , trouwens?) .

Ik had toen met m'n jonge paard ook een BP en zat er ook niet fijn mee. En heb m ook maar uitgelaten. Had het idee dat ik er veel eerder naast zou liggen met dat ding om en kwam er ook niet zo snel en makkelijk af ermee.