Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:42

Eleeke schreef:
JeaDH schreef:
Goede reis Eleeke!
Wij reden om Parijs heen, iets meer kilometers maar net zo snel.

Wat super stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Ik ga nu kijken of dat voor ons ook mogelijk is

Wij reden altijd zondag met de paarden. Om 4 uur weg. De autoroute van Parijs en 's middags rond 3 uur kwamen we aan. Altijd uiterst relaxed. Op zondag rijden er geen vrachtwagens en als je voor 10 uur bij Parijs bent gaat het goed.
Nog nooit zijn wij omgereden.
Succes in elk geval. Vrijdag nacht rijden vind ik wel verstand want vrijdag is de drukste dag.

Eleeke

Re: Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:38

Dankjewel voor de berichtjes en tips, we hebben voor de zekerheid even een route om Parijs erbij genomen en dan kijken we als we in de buurt zijn hoe de verkeerssituatie is.

Klinkt goed hoe jij dat deed Pien!
Veriye : Klinkt ook relaxt om het zo te regelen. En voor de prijs hoef je het niet zelf te doen hoor. Mijn begroting ( inclusief alles van hotel tot eten to keuringen) is ook gewoon 1600. En dan heb ik m'n vrije dagne niet meegeteld :D

Ben benieuwd naar een update van Nervi!

Andere reden is ook dat s ochtends aankomen relaxt is dan kan ze in het licht gewoon wennen aan haar nieuwe omgeving en is het makkelijker om haar in de gaten te houden.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:56

Nervi is goed aangekomen. Hij mocht even op stal wat bijkomen en eten en is nu het lichter is de mannen kudde ingegaan...beetje de eerste weg van hem was de ven in om lekker te spetteren :+ Daar gaat die echt veel plezier van hebben. Verder ging het erg rustig en ik verwacht niet zoveel problemen van wat ik nu heb gezien. Dus tot nu toe heel erg positief!

Afbeelding

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 13:55

Ik vond de route òm Parijs heerlijk rustig en relaxed. 2x gedaan met paarden in de trailer, geen stress over eventuele files.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 13:57

Veriye schreef:
Nervi is goed aangekomen. Hij mocht even op stal wat bijkomen en eten en is nu het lichter is de mannen kudde ingegaan...beetje de eerste weg van hem was de ven in om lekker te spetteren :+ Daar gaat die echt veel plezier van hebben. Verder ging het erg rustig en ik verwacht niet zoveel problemen van wat ik nu heb gezien. Dus tot nu toe heel erg positief!

[ Afbeelding ]

Hij heeft al een favoriete plekje :D

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:09

Ja, eerder stond hij op een Paddock Paradise, waar ze ook een ven hadden en dat was ook een favoriete plek van hem. Helaas is de stal toen verkocht en moesten we weg. Hij gaat het daar echt geweldig vinden. <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:11

Wat fijn! Een Nederlandse zwemmer dus erbij in de kudde!! Hahahahaha

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:28

Fijne foto van Nervi. relaxte uitstraling ook dat hij gelijk het water opzoekt.

Ik mis de :D :D :D om even te reageren op Pien haar bericht.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:32

Jaa, hij kan ook anders, maar hij is (als je niet op hem wil rijden) een heel relaxt paard hahah

Pien: _O- Een Spaans-Nederlandse zwemmer!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:41

Veriye schreef:
Jaa, hij kan ook anders, maar hij is (als je niet op hem wil rijden) een heel relaxt paard hahah

Pien: _O- Een Spaans-Nederlandse zwemmer!

Nog bijzonderder een Spaans Nederlandse zwemmer. Interessant. :j _O-

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:44

Weet je wat juist bijzonder is? Hij heeft een hekel aan regen en de waterslang ( behalve als je de straal naar zijn mond richt, dan speelt die ermee...maar wassen? Hooo maar _O- _O-

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 13:05

8:30 waren we en hebben haar gelijk in de kudde gezet. Iedereen kwam even kennis maken om gezamenlijk tot de conclusie te komen dat ze op afstand mee mag doen.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 13:07

Wat een mooike. Zal hem goed doen het sobere gras van de Limousin. Ziet er goed uit.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 13:35

Ahh ik heb ook een oudere dame waar niks meer mee gedaan word. Ziet er uit als een heerlijk plekje.

Toch vind ik de afstand een dingetje. Als er iets is ben je er niet snel zelf bij. Wie weet ooit. Denk wel dat ze daar een heerlijk oude dag kunnen hebben. Ik blijf stilletjes mee kijken.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 16:07

Reis goed verlopen Eleeke? Heerlijk dat het zo makkelijk gaat het inscharen. Komt gewoon ook omdat ze alle ruimte hebben!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 16:50

Ah fijn. Ziet er ook al erg relaxed uit!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 14:26

December 2024

Afbeelding

Afbeelding

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:11

Later op de dag kreeg ze wel even moeite met alles.
Er werd gejaagd, en de meute honden en de zwijnen waren door het land gekomen. De rest geeft daar niet om, Maar Hill stond kletsnat van het zweet in de linker beneden hoek terwijl de rest boven op de heuvel stond.
Ik haar teruggebracht , maar toen ik later in het donker nog even kwam kijken stond ze weer beneden in een hoekje.
Kon niets met haar beginnen, als ik haar meenam draaide ze zich zo snel mogelijk weer om, om naar haar hoekje te rennen.

Ik enigszins in de stress, want vroeger sprong ze gewoon uit de wei als ze alleen stond, dus hoe moet dat nou in de nacht. En ze rende dwars door de braamstruiken, zonder op te letten.

In overleg haar toch gewoon zo laten staan ( het is ook niet niks, weg uit je vertrouwde kudde 12 uur op de wagen en dan in een nieuwe kudde).
Ik heb ondanks een nacht doorrijden en dus heel moe, toch nog een hele slechte nacht gehad. Alle ramp scenarios kwamen langs.

Uiteraard loste het zichzelf op, volgende ochtend stond ze boven met de rest, nog wel op afstand ( zie de foto hierboven ) .De enige schade was een verloren voorijzer ( die gaan er uiteraard toch af komende dagen , ze stond op voorijzers omdat op haar vorige plek de loopstal en een stuk ervoor beton was en dan slijt ze nogal snel ) .
Esprit jaagt haar weg. Niet aggressief, maar ze mag er gewoon nog niet bij. En Hill is op dit moment te onzeker en die rent dan ook gewoon hard weg.

Wij waren toen al weer onderweg terug want de wagen moest voor 20 uur ingeleverd worden. Dat is gelukt.
Honden opgehaald bij schoonouders. en vervolgen naar Amsterdam 22:30 weer thuis.
Pittig weekendje. Gelukkig hoef ik niets vandaag ( ik ben pasgeleden mijn baan verloren ) .

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:13

pien_2010 schreef:
Wat een mooike. Zal hem goed doen het sobere gras van de Limousin. Ziet er goed uit.

hahaha, yep. En ze heeft wat problemen met de kiezen, moet je nagaan hoe het zou zijn als ze dat niet had. Vroeger toen we nog reden was het een prachtige slanke pown. :D

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:48

Snap ik heel goed, dat het stress geeft. Maar ze moet even haar plekje weer vinden en dat is niet niks, maar komt uiteindelijk ook wel weer goed. :knuffel:
Voor ons als eigenaar wel erg om te zien, omdat we zo hulpeloos zijn op dat moment.

Wel fijn, dat de terugreis en inleveren goed ging! Vandaag even bijkomen en alles laten besinken.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 12:02

Toen Esprit kwam moest ze eerst ook op gepaste afstand blijven. Niet leuk, maar zo werkt dat nu eenmaal bij paarden. Over een paar weken hoort ze er waarschijnlijk helemaal blij. En kan ze genieten van het heerlijke leven daar!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:57

Vanochtend stond ze alweer dichterbij. Word nog wel op afstand gezet als het te dichtbij is naar de zin van de anderen (Vanochtend was het Polies taak) maar zodra de juiste afstand bereikt is, is het ook gelijk weer rustig. Met een paar dagen hoort ze er wel bij verwacht ik.

Afbeelding

Overigens snap ik de spanning van eigenaren ook volledig. Het is sowieso al een hele andere manier van inscharen dan in Nederland meestal gebeurt en je legt nogal een vertrouwen in iemand anders dat de desbetreffende kudde past en vriendelijk is. Ik hoop dan altijd maar dat het feit dat onze eigen paarden ook gewoon in die kuddes staan toch een stukje extra vertrouwen geeft naar de eigenaren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 13:07

Begrijpelijk dat dit balen was. Nu zijn jagers met hun honden ook wel heel erg imposant en eigenlijk zouden die niet door hun wei mogen. Vind ik.
Dus gewoon pech gehad met de situatie is niet helpend voor Hill. Sneu dit!

Ach wat fijn dat het al wat beter gaat. En hopelijk neemt Polie haar taak niet al te serieus op. Een nieuwe vriendin zou voor Polie heel leuk zijn die ook een beetje verloren in die kudde is.

Lizy geef haar maar een hint :o _O- Polie pakt meer op als we denken en wellicht heeft ze hier nog niet aan gedacht.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:21

pien_2010 schreef:
Begrijpelijk dat dit balen was. Nu zijn jagers met hun honden ook wel heel erg imposant en eigenlijk zouden die niet door hun wei mogen. Vind ik.
Dus gewoon pech gehad met de situatie is niet helpend voor Hill. Sneu dit!

Ach wat fijn dat het al wat beter gaat. En hopelijk neemt Polie haar taak niet al te serieus op. Een nieuwe vriendin zou voor Polie heel leuk zijn die ook een beetje verloren in die kudde is.

Lizy geef haar maar een hint :o _O- Polie pakt meer op als we denken en wellicht heeft ze hier nog niet aan gedacht.

Helaas kun je aan de zwijnen en de jagende honden die erachteraan rennen helaas niet vragen of ze om de wei heen willen gaan omdat er een nieuw paard staat die niet gewend is dat ze zo dichtbij komen. Als er niet gejaagd wordt komen er ook regelmatig zwijnen bij de paarden in de wei maar dan rennen ze niet :+
De andere paarden zijn er inmiddels wel aan gewend, die laten de boel langs rennen en gaan weer verder met waar ze mee bezig waren. Soms zijn we erbij als het gebeurt maar meestal niet. Wij kunnen er wat dat betreft ook weinig aan doen.

De spanning van hill zal deels ook wel van de spanning van de baas af komen :Y) je paard zo weg brengen is ook niet niks.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:53

Ach so, ik dacht dat de jagers er net als bij ons achteraan kwamen. Daar heb ik toen een verbod opgelegd want is veels te gevaarlijk.
Hier kan niemand iets aan doen en sneu voor Till.