Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
zonnebloem18 schreef:Sunnda schreef:Ts: je hebt je paard tien jaar als grasmaaier gehouden en dan krijg je hier lelijke reacties van mensen waarvan ik zeker weet dat ze het paard nog geen jaar zouden laten staan als ze er niets mee konden.
Dat is het niet waard.
Je hebt je paard een mooi pensioen gegeven en als je nu besluit dat het mooi is geweest, is daar niets mis mee.
Hier sluit ik me bij aan. Ik weet wat financiële stress kan doen.
In het gunstigste geval kost het paard nu 200 euro, maar het is al 25 jaar en de kans dat er meer kosten bij komen is redelijk aanwezig. Als het jou rust geeft zou ik hem inslapen. Herplaatsen zou ik ook niet aandurven, je weet nooit waar zo'n dier terecht komt.
nikkel schreef:Pateeke, er zijn duidelijke financiële problemen anders had die budget coach niet nodig geweest.
Avalanche schreef:Mensen hebben wat moeite geloof ik met context, een paard dat al 10 jaar op pensioen staat, 75 km van TS vandaan..... dat is geen paard dat je dan elke dag ziet.
Mazida schreef:Eapy schreef:Is het een mogelijkheid om bijvoorbeeld eens per week wat klusjes op stal te doen in ruil voor korting op de stalhuur? Het is lekker hersenloos werk vaak, buiten met de beestjes… misschien helpt dat je burn-out ook?
Paard staat 175 km van mij vandaan, dus dat is niet echt een optie.
YvonneV schreef:Avalanche schreef:Mensen hebben wat moeite geloof ik met context, een paard dat al 10 jaar op pensioen staat, 75 km van TS vandaan..... dat is geen paard dat je dan elke dag ziet.Mazida schreef:Paard staat 175 km van mij vandaan, dus dat is niet echt een optie.
LWDaisy schreef:Komen jullie echt te kort, of is het gewoon.. moeilijk?
Ik vind het niet fair, sorry.
Ik heb natuurlijk mijn eigen paard nog maar een half jaar geleden moeten laten gaan, dus het ligt bij mij waarschijnlijk nogal gevoelig. Ze was nog geen 21 jaar - ik had een arm en een been gegeven voor 5 jaar extra. Het scheelt mij nu ook 200 euro per maand - maar mijn hart is heel erg leeg. Wij hadden het financieel ook niet breed, ik heb er ook heel veel voor moeten laten. Maar ik had altijd zoiets van "ik heb voor haar gekozen, niet andersom".
Ze had artrose, verkopen/weggeven was daarom imo ook nooit een optie, om dezelfde angsten die jij ook al aangeeft. Ik heb haar bijgehouden, ook toen we financieel in de miserie zaten. Ik betaal nog steeds een lening af. Die 200 euro per maand die ik "extra" had gehad als ik geen stalgeld had moeten betalen hadden ons niet rijk gemaakt ofzo - dat ben ik nu ook niet haha.
Ik heb nergens spijt van.
Ik weet dat ik naar mijn paard toe het juiste gedaan heb. Een boterham met choco is ook eten, dacht ik op zo'n momenten. Financieel weinig ruimte hebben is doodeng - maar daar kon zij niets aan doen.
Edit: het ligt duidelijk nogal gevoelig bij mij. Sorry als ik dingen zeg die jij niet wilt horen. Maar inslapen vind ik niet fair.. Niet omdat jullie het financieel moeilijk hebben.. Het is geen fiets..
Sorry.
Hutcherson schreef:Ik ben van mening dat een gezond paard van 25 niet zomaar ingeslapen/geslacht mag/kan worden omdat iemand keuzes heeft gemaakt in zijn leven en het paard daar nu niet meer bij past.
Poekkie schreef:Ik vind het erg schokkend hoe veel bokkers een gezond paard (hebben) laten afmaken omdat ze heb beu waren.
Argumenten als ‘je kwam er maar 2x per jaar’ maken toch totaal niet uit wanneer het om een levend wezen gaat? Is het leven van een dier meer waard als de eigenaar vaker komt dan?
En dan eerst het geld als argument maar het komt erop neer dat je over het leven van een dier beslissen omdat je een dag meer vakantie wil… dat mensen daar zelfs nog in mee willen gaan. Ik laat mijn kat ook niet inslapen wanneer ik zin heb in een puppy of een vakantie oid.
Poekkie schreef:Ik ben geen vegetariër nee… heb met koeien en varkens echt helemaal niets. Maar mijn huisdieren maak ik niet zomaar af.
Poekkie schreef:Ik ben geen vegetariër nee… heb met koeien en varkens echt helemaal niets. Maar mijn huisdieren maak ik niet zomaar af.