Doelen en volg je paard 2023!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:47

Hier vandaag ook gereden na 2 dagen rust... Nou Dundee was fris!! Heb een paar sprongetjes genomen, maar daarna was het helemaal koek haha, hij wou daarna in de bochten/hoeken alleen maar naar galop gaan. Ontspannen draven zat er niet in. Dus dan heel vaak naar stap gezet en hem zo bezig gehouden. Uiteindelijk toch even rustig kunnen rijden, maar niet met echt ontspanning. Bij lichte aanraking van de zweep reageerde hij ook feller dan anders.
(echt een klein beetje schrikken of klein hupsje naar voor).
Hij leek er met zijn aandacht niet echt bij vandaag.

Toen ik wou afstappen voor een balk terug te leggen die hij had afgestoten (natte piste, de balken mogen dus niet lang in het nat liggen) ging dit ook even mis. Ik hief mijn rechterbeen over het zadel terwijl de voet nog in de beugel zat (hoe ik dit deed begrijp ik nog steeds niet). Ik viel daardoor nogal lomp naast Dundee neer. Hij schrok en rende van mij weg, arm dier wist het ook even niet. Gelukkig ging hij aan de hoeken van de bak gras eten en kon ik hem daar weer pakken. :')
Uiteraard stap ik weer op en ga ik terug wat rijden. Hij mag niet leren dat als ik val/afstap hij ervandoor mag gaan en het gedaan is dan.

Vanaf nu ga ik dus altijd eerst dubbel checken of mijn rechtervoet wel echt uit de beugel is vóór ik van mijn paard afstap. :+

MissSicarius

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:53

Ik twijfelde een beetje om mijzelf en mijn merrie aan te melden, maar bij deze:

Hakuna Matata (voor mij Hailey), 10 jarige Beierse warmbloed merrie van Hot Spirit x Abanos. Sommigen kennen haar denk ik nog wel van haar gebroken sprong [PP] [VOLG] Pech half uur na aankoop paard. Hailey staat nu bijna drie jaar bij mij, waarvan ze twee jaar van mij is.


Afbeelding


Heb een paar weken geleden even op haar gezeten op de poetsplaats. Helaas nog geen zadel kunnen kopen, dus ik wacht nog even met rijden. We zijn enorm veel bezig met grondwerk en wat kunstjes. Ik merk dat de band daardoor enorm versterkt is.



Doelen:
- Spaanse draf verbeteren.
- Compliment/buiging verbeteren.
- Onze eerste rit weer kunnen maken.
- Op vreemd terrein rijden.
- Hailey aan mijn moeder laten zien (mijn moeder woont 3 uur rijden van mij vandaan en kan helaas niet mijn kant opkomen ivm lichamelijke klachten).



Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 07:20

Wat een knappe merrie. Welkom

MissSicarius

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:31

Art_Ificious schreef:
Wat een knappe merrie. Welkom


Dankje! Ze weet helaas dat ze enorm knap is en daardoor zijn elke keer mijn snoepjes op :(

Verder is ze een lieve merrie in de omgang. Ook fijn om mee te werken op de grond. Onder de man is ze in de loop van de jaren haar plezier kwijtgeraakt. Ze staakte veel en haar voorbenen kwamen veel van de grond. Ik heb haar 1 jaar kunnen rijden en dit ging steeds beter. Helaas kwam toen het gebroken sprong.. Ik merk nog wel dat haar achterhand slapjes is. Dus een doel die er nog bij kan: de achterhand versterken!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:48

He ik herken het verhaal van je merrie. Ik heb dat topic toen ook gevolgd gehad :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:00

Verslag van osteopaat en voeradvies gekregen via mail.
Ze raad voer van metazoa aan. De fitright en musclebuild.

Iemand ervaring ermee? Vind het zo jammer dat ze enkel online te verkrijgen zijn. En best duur ook, 32€ nog voor 1 zak van maar 15kg. :\

Ghostattack

Berichten: 11280
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:06

Ik heb metazoa gevoerd voordat de naam/zak veranderd werd omdat de prijs goed was. Ze hebben dezelfde prijs aangehouden maar ipv 20kg zijn de zakken nu 15kg. Dus aan mij zijn ze een klant kwijt :+ Naaiers.

Verder wel prima product hoor. Maar ik hou niet van sneaky gedoe dus geen metazoa meer voor mij.

MissSicarius

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:17

Heel sneaky inderdaad.. Natuurlijk worden grondstoffen duurder, maar dan zou ik eerder verwachten dat ze iets de prijs omhoog doen. Ineens minder in een zak doen voelt alsof ze hopen dat niemand het door heeft

Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:49

Shrinkflation heet dat ja ... Terwijl ik juist graag grote verpakkingen heb met zo min mogelijk verpakkingsmateriaal want het is erg irritant al dat afval

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:20

Ik heb ook liever zakken van 20 à 25kg. Mede omdat ik deze zakken aan mijn vriend geef die ze gebruikt om graan in te doen voor de verkoop. En dat gaat niet in zakken van 15 kg.

Vind het ook wel sneaky hoor.

Is het tevens een goed voer voor een paard in training? Want het is een balancer las ik.

Piekosjj

Berichten: 5501
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:41

Je hoeft niet zo veel van metazoa te voeren toch? Of heb ik dat verkeerd? Mijn paard vreet voor wel €150 per maand op 't moment :')

Hier niet zo veel te melden. Het is hier echt zoooo nat en alles is een uitdaging. Zonk vandaag tot ruim over m'n enkel in een 'gat' in de modder :oo Eerder deze week een hele fijne grondwerk sessie gehad met eindelijk succesvol balkjes kunnen lopen :D Gister in de storm 45 min wezen stappen ohz. Dat was allemaal toch wel erg spannend want het waaide en regende echt verschrikkelijk. Maar we kwamen zonder al te veel problemen weer netjes thuis en het allerengste van de hele rit was nog wel om de oprit weer op te rijden (al hinnikend naar haar vrienden). Maffe drol :')

Wat een prachtige merrie is Hailey :+:

Piekosjj

Berichten: 5501
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:52

Art_Ificious schreef:
Ik heb ook liever zakken van 20 à 25kg. Mede omdat ik deze zakken aan mijn vriend geef die ze gebruikt om graan in te doen voor de verkoop. En dat gaat niet in zakken van 15 kg.

Vind het ook wel sneaky hoor.

Is het tevens een goed voer voor een paard in training? Want het is een balancer las ik.


Kijk even op de website want ben zelf niet zo bekend met metazoa. Zie dat de musclefit alleen maar een lucerne brokje is. Dus als ik jou was zou ik kijken of ik dat goedkoper bij de welkoop oid zou kunnen krijgen. Verder zit er in namelijk niks anders/speciaals in. Of de balancer (fitright) goed is, is lastig te zeggen. Let goed op dat bij die met lucerne en timothee er ook lijnzaad (ontstekingsremmend!) en zout er bij in zit. Zout vast in het voer kan voordelig of nadelig zijn. Je zou dan even aan de hand vd ingredienten uit moeten rekenen hoe veel zout je per dag voert en of je bij moet voeren. In die met esparcette zit géén zout en lijnzaad om een of andere reden. Volgens mij is esparcette een beetje een hype in NL. Ik had er werkelijk nog nooit van gehoord en heb het moeten googlen :+ Het lijkt vergelijkbaar met lucerne.

jazzejam

Berichten: 416
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:56

Bij jullie ook al lekker druilerig weer. Vandaag hier niet veel gedaan paarden hebben de hele dag binnen gestaan. Hebben altijd toegang tot de paddock. Maar zelfs de pony die er weinig om geeft als het regent was liever binnen. Als ik het weer bericht mag geloven heeft zondag de beste kansen op wat droog weer maar wel harde wind.

MissSicarius

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:38

Ik voerde een aantal maanden Cavalor Pianissimo aan Hailey. Ze werd op den duur een beetje te ‘rond en gezond’. Minder geven kon niet ivm te weinig vitamines en mineralen. Ook had ze wat natte mest.

Heb nu de balancer van Equilin. Kijken hoe ze het daar op gaat doen.

Ben er wel achter gekomen dat ik niet langer dan 5 minuten over balkjes heen moet gaan tijdens een rustige training. Ze raakt haar concentratie wat kwijt zonder snoepjes en kijkt niet meer zo goed waar ze haar voeten neerzet 8)7

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:47

Piekosjj schreef:
Art_Ificious schreef:
Ik heb ook liever zakken van 20 à 25kg. Mede omdat ik deze zakken aan mijn vriend geef die ze gebruikt om graan in te doen voor de verkoop. En dat gaat niet in zakken van 15 kg.

Vind het ook wel sneaky hoor.

Is het tevens een goed voer voor een paard in training? Want het is een balancer las ik.


Kijk even op de website want ben zelf niet zo bekend met metazoa. Zie dat de musclefit alleen maar een lucerne brokje is. Dus als ik jou was zou ik kijken of ik dat goedkoper bij de welkoop oid zou kunnen krijgen. Verder zit er in namelijk niks anders/speciaals in. Of de balancer (fitright) goed is, is lastig te zeggen. Let goed op dat bij die met lucerne en timothee er ook lijnzaad (ontstekingsremmend!) en zout er bij in zit. Zout vast in het voer kan voordelig of nadelig zijn. Je zou dan even aan de hand vd ingredienten uit moeten rekenen hoe veel zout je per dag voert en of je bij moet voeren. In die met esparcette zit géén zout en lijnzaad om een of andere reden. Volgens mij is esparcette een beetje een hype in NL. Ik had er werkelijk nog nooit van gehoord en heb het moeten googlen :+ Het lijkt vergelijkbaar met lucerne.

Bedankt voor de aanvullende informatie.

Als ik goed begrijp is esparcette een alternatief voor luzerne omdat sommige paarden gevoelig zijn voor luzerne.
Van vitalbix heb je nu tegenwoordig ook ene met luzerne en ene zonder luzerne.

Als ik voor een balancer moet gaan zou ik eerder naar vitalbix kijken, die kan ik laten leveren op stal zelf of zelf halen in de winkel. En voor 22 kg betaal je evenveel als een zak metazoa van 15kg.

Anoniem

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:53

Ik heb nu metazoa maar ga straks weer over op wat anders.

Wat een prut weer hè?

Ben alleen naar mijn lessen geweest deze week en verder te druk gehad met werken.

Morgen 1e l2 wedstrijd. Vanmiddag nog ff oefenen.

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:34

Even bijlezen

Lyona: Wat fijn dat Pablo zo goed in zijn vel bleek te zitten bij de osteo! En dat hij zo vraag was, flinkerd!

Robijntjah: Hoe ging je wedstrijd?

Moeder: Leuk dat je binnenkort aan de slag kan met je nieuwe zadel! Fotootje? :D

Joyce: Super stoer! En lage hindernissen maakt helemaal niet uit. Lekker vertrouwen op doen en plezier hebben en misschien komt er dan wel een moment dat jullie samen klaar zijn voor de hogere sprongen.

Flubberboot: Je maakt toch wel een fototopic na de shoot he? :D

Nessinator: Lekker sportief het nieuwe jaar in zo!

Welkom MissSicarius! Heb je topic wat doorgelezen. Heftig... Gelukkig zijn jullie op de goede weg!

Wij hebben vandaag nog een keer bitloos gereden en ondanks wat stuurproblemen (Fadon vindt elk paard en alles op de bankrand interessant) ging het erg goed. We hebben gewerkt aan hem 'recht' te krijgen op de volte. Dus gewoon zijn schouders controleren en waar het kon een ietsiepietsie beetje buiging. En dan nog wat overgangen en tempowisselingen in draf. Hieronder een klein filmpje. Fadon was helemaaaal niet aan het been toen ik hem kocht en is over het algemeen liever lui dan moe, dus het tempo op het filmpje, zonder ik die al hijgend hem vooruit moet stampen, is echt een overwinning.
Verder is de hoefsmid nog geweest en zijn rotstraal is aan de beterhand. Joepie!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 15:18

Hier ook regen hele dagen.
Gisteren nog een beetje kunnen longeren.
Vandaag regent het echt non-stop. Heb Dundee wel op de wei gezet.

Ben toch ook ander voer gaan kopen, metazoa is enkel online bestellen en duurt 3 dagen eer ik het heb. En m'n huidige zak was leeg.
Heb nu cavalor Special Care Fiberforce en Hartog Luzernemix om er extra onder te mengen.

Melisje_92Jarig

Berichten: 1100
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 15:43

Poeh ik kan echt geen topic bijhouden merk ik :')

Ik heb laatst toen het even beter weer was zowaar 2 dagen achter elkaar even gereden.

Maandag ga ik weer scheren en zoals het er nu uitziet gaat de wind eindelijk weg en wordt het droger *\o/*

Ik heb zo’n zin om met beter weer aan de slag te gaan en langzaam worden de dagen weer langer

Flubberboot

Berichten: 3003
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 15:44

Succes morgen Robijntjah!!

Waarschijnlijk wel Katyatje!
Fijn dat er vooruitgang te merken is met Fadon! Een paard wat liever lui dan moe is, is zo moeilijk om netjes voorwaarts te krijgen en te houden... Ik ben blij dat die twee van mij zelf de motor aan hebben! En super dat de rotstraal de goede kant op gaat!!

Hier hebben de paarden vrij met dit weer. We kunnen wel naar de binnenbak van de rijclub maar de vrachtwagen is vandaag niet thuis dus dan gaat het moeilijk, morgen weer een dag!

LvdO

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 15:51

wat leuk! ik doe mee! Mijn grote doel voor dit jaar is het beleren van mijn lusitano merrie! zij wordt in maart 3 jaar. ze heeft al een paar keer een zadel opgehad aan de longeerlijn en tijdens het wandelen buiten. ze is daar erg cool mee.

Afbeelding

dit is de meest recente van mijn prachtige geluk. 12 jaar oude shetlander Lorenzo en 2 jarige Lusitano merrie Quieta

jazzejam

Berichten: 416
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:50

Ldvo mooie merrie heb je, ga je zelf haar beleren? Hier vorig jaar kwam onze pony onder zadel. Altijd spannend hoe ze het oppakken.

Katyatje leuk dat je met Fadon bitloos rijdt. Mag ik vragen wat voor een hoofdstel je rijdt? Ik wil ook gaan rijden met een bitloos hoofdstel maar heb ik nog nooit gedaan. Wel vaker op halster gereden met mijn oude ruin.

Hier kunnen ze de zwembandjes aan als ze naar buiten gaan. Wat een water is er gevallen en duurt zeker nog tot maandag voor het droger wordt.

Vandaag de scheermessen maar te voorschijn getoverd. Pony vindt dat nog een beetje spannend. Dus met wat assistentie haar hals gedaan zodat ze haar warmte kwijt kan met rijden.

En gelijk even haar nieuwe bitloos hoofdstel gepast. Als de bak weer droger is gaan we er mee rijden. Ben erg benieuwd hoe ze er op reageerd.

Afbeelding

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:09

We rijden op een touwhalster :) het is niet echt mijn plan om er iets wekelijks van te maken. Was nu vooral een oplossing om te kunnen rijden terwijl Fadon zijn mond geneest.

Waarvoor ik wel graag bitloos zou kunnen rijden is voor lange buitenritten. Dan rij je toch vaak met losse teugel en lijkt het me voor het paard ook fijn als dat zonder bit kan. Maar ik denk dat ik dat enkel zou vertrouwen als ik een paard heb dat bitloos opgeleid is en daar echt fijngevoelig op reageert.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:17

Mooi filmpje komt hier voorbij :))

Afgelopen maandag had ik les, met zadel op zo'n balanstoestel. Mooie ervaring, heel leerzaam om te merken dat je balans met en zonder zadel verschillend is!

Wij hadden vandaag, met flinke regen en wind, trailerles. Maar meneer liep er zo op, dapper ding! Hopelijk volgende keer wat beter weer, vind het zelf snel te koud door regen/wind ;)

Vrijdag komt iemand langs om hoofdstellen zonder bit te passen, ben erg benieuwd. Pony is gevoelig van zichzelf, dus ik ben vooral benieuwd hoe hij reageert bij diverse optomingen.

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:40

Ik lees al vanaf de start van dit topic mee en heb nog steeds niks gepost :=

Art_Ificious, goed dat je er weer op bent gegaan!

MissSicarius, wat een geweldige naam heeft jouw paard! Hopelijk kun je haar dit jaar rijdend voorstellen aan je moeder.

Piekosjj, wat dapper dat je toch bent gegaan. Hopelijk wordt het minder spannend als je vaker kan gaan!

Over de balancer discussie. Is het niet zo dat je van de Vitalbix meer moet voeren? In de tijd dat ik balancer voerde was de pavo vital het voordeligst door de kleine voer hoeveelheid. Inmiddels voer ik al ruim een jaar geen balancer meer, dus wellicht is het veranderd inmiddels. Esparcette is trouwens ook parasiet werend schijt het. Bij luzerne maakt het voeren van de stengel of het blad een verschil.

Brave Fadon! Wat fijn ook dat de rotstraal beter gaat.

Melisje, ik ben het zo enorm met je eens, kan niet wachten op beter weer om lekker aan de slag te gaan, en geen rekening meer te hoeven houden met het donker.

LvdO, wat leuk, ik heb ook een duo wat dit jaar 3 wordt :)

Jazzejam, wat een mooi hoofdstel heb je daar!

Ik heb maar liefst 5 vlekken waarvoor ik doelen moet bedenken.

Afbeelding

Collin is mijn 22-jarige Tinker (dek)hengst. Hij staat elders in bruikleen, en ik hoop dat we de situatie nog lang zo kunnen houden als hij nu is. Hij leeft samen met zijn zoon, paar keer per maand kom ik langs om hem te zien en de dochters van waar hij staat te helpen met rijden. Collin is een fantastisch leerpaard. Van de zomer mag hij een paar merries dekken, het zou mooi zijn als dat lukt. Maar wat voor mij telt is dat hij eind van het jaar er net zo gezond en happy bij staat en de meiden lekker plezier met hem hebben.

Afbeelding

Phoebe is mijn 9-jarige merrie. Na redelijke wat blessureleed en 2 veulens, wil ik heel graag weer kilometers gaan maken met haar. Het liefste zou ik een doel stellen van 1500 kilometer dit jaar. Maar haar gezondheid gaat voor. Daarnaast wil ik dit jaar meer aandacht besteden aan het rechtrichten, mede om haar sterk te houden. En verder, misschien een endurance wedstrijd starten? Of toch weer drachtig, Collin is er immers nu nog. Ik ben er nog niet uit.

Afbeelding

Loulou is de 2-jarige dochter van Phoebe. In mei wordt ze 3 jaar. Een heerlijk vrolijk paard wat graag mee op pad gaat. Met haar wil ik graag 500 kilometer halen dit jaar. Veelal aan de hand of fiets, maar als handpaard en soms onder de man lukt misschien ook wel. Eind van het jaar een klein buitenritje met alledrie de gangen alleen met haar kunnen maken, zou super gaaf zijn! Van de zomer hoop ik haar mee te kunnen nemen om te zwemmen.

Afbeelding

Liv is eveneens 2 jaar, en wordt in juni 3. Een compleet ander karakter, en dus andere doelen. Liv is onwijs gek op vrijheidsdressuur en aanverwante zaken. Onze kunstcollectie uitbreiden met buigen en liggen op commando zou leuk zijn, en daarnaast wil ik graag de horse agility verder met haar gaan ontdekken. Liv gaat braaf alleen mee van huis voor een wandeling, maar heeft daar totaal geen lol in. Ik hoop dit om te kunnen buigen. En eind van het jaar ontspannen en positief op haar rond kunnen stappen zou erg tof zijn! Liv is geboren in de nacht dat Collin vanuit Polen bij mij aan kwam, en hij officieel van mij werd. Vanaf dat moment heb ik geroepen, als Liv 3 is en Collin is er nog, mogen ze op date. Inmiddels ben ik eigenlijk een beetje (erg) klaar met de fokkerij en wil ik gewoon genieten van mijn kwartet, maar wie weet als het erop aan komt, dat het toch wel weer zo gaat kriebelen dat we de droom af maken…

Afbeelding

Megan is de jongste spruit en wordt in mei 1 jaar. Echte doelen maken vind ik daarom lastig, ze krijgt elke dag knuffels en aandacht, basis grondwerk. Maar echt iets moeten? Nee. Uit goodwill kan een heleboel. Braaf bij de smid is ze al, rustig alleen vast staan op de poetsplaats kan ze ook. Misschien is zich ook braaf laten afspuiten wel een goede. En haar ook mee kunnen nemen op wandeling.

De eerste mijlpaal van dit jaar hebben we ook al gehaald: vorige week heb ik voor het eerst op Loulou haar rug gezeten! Vrolijke kleuter boeide het natuurlijk niks, leuk ding. Het is absoluut niet mijn bedoeling nu al te gaan rijden. Mijn eerste zelf gefokte paardje is overleden op 2 jaar en 8 maanden, op haar rug heb ik nooit gezeten, maar wel veel aan gedacht hoe het zou zijn. Lou was vorige week even oud als de leeftijd waarop Lola overleed, dus dat wilde ik even speciaal maken.

Afbeelding

Afbeelding