[VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bernadth99

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 00:19

Wat leuk! Ze doet het echt braaf.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:30

Oh ja arabieren zijn hittepetitten, altijd veel te snel en zoeven onbestuurbaar met de kop en staart erop van links naar rechts…..

Tsssssk! :Y)

Supermooi beeldmateriaal! Zo’n heerlijk braaf arbeidsgalopje. <3
Wat schreef je? Ze staat al 10 jaar voor de koets? ;)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 18:39

Hahahaha ja dat omschrijft Sadira heel goed...in haar vrije tijd _O- Op de track is ze namelijk wél degene die graag met de staart over de rug een rondje stuift, haha.

Dankjewel voor de leuke complimenten <3 Haha bijna wel.... het was de 10e keer :D
En haar tweede keer galop voor de kar.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:26

Netjes, heel fijn om zo snel al zelfstandig met haar op pad te kunnen!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:47

Wat fijn dat ze het zo lekker oppakt <3

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:46

Dit gaat toch super leuk zo! Dat doet ze toch maar weer even. Heerlijk zo'n lekker vertrouwd gevoel.

lovechicco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:00

Wauw! Wat doet ze dat echt ontzettend braaf zeg, super knap! Heerlijk galopje heeft ze, leuk om even mee te kunnen genieten van jullie uitzicht.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 00:01

Ik heb al onwijs lang niet meer geupdated, maar er is wel erg veel gebeurd. Vooral leuke dingen. Het gaat erg goed met Sadira en we hebben veel plezier samen.

Vandaag was haar tv-debuut. Heeft iemand haar gespot?

Afbeelding

Ze komt nog steeds altijd ons begroeten met een hinnik als ze ons hoort. Heel handig als we 's avonds komen als het donker is. "Sadiiiira?" En dan hoor je in de verte "HUUUUhuhuhu".

Afbeelding

In de voorjaarsvakantie hebben we ons eerste buitenritje gedaan, gewoon zij en ik, met z'n tweetjes. <3

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook recent voor het eerst in de bak op haar gereden (meer dan een rondje in stap). Nog altijd heel voorzichtig en met mate overigens.

Afbeelding

En verder mag ze de afgelopen weken circa 1x per week mee op een ritje door de prachtige (maar wel een beetje verzopen) omgeving hier heen...met de kar. Dat doet ze echt stikbraaf: op de pinken te sturen en geen pas verkeerd. Dit zijn vooral screenshots uit filmpjes dus geen goede kwaliteit, excuus:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kunt zien ben ik wel blij dat ponylief braaf door water heen durft te lopen :D (hebben we dan ook altijd veel geoefend) want anders waren bijna alle paden onbegaanbaar geweest _O-

Daarnaast zijn we zoals altijd veel op de grond bezig. Lekker wandelen, grondwerken, longeren, een beetje spelen en plezier maken maar ook steeds meer ook wat kracht en conditie opbouwen. Ze krijgt steeds rondere billetjes.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 00:28

Dat doen jullie goed. +:)+
Mooie update.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 08:44

Wat een fijn veelzijdig paardje is ze toch! <3 Zo knap!

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:50

Wat een mooie omgeving om te mennen! Vaak zijn bosgebieden dichtgetimmerd met paaltjes etc (tegen auto's denk ik, maar ja dan past de kar dus vaak ook niet tussen), fijn dat jullie zo rond kunnen rijden.

Superbraaf paard!

ps. welk programma :o

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 16:26

Het tv programma Out Of Office op NPO1 is bij ons op stal opgenomen :D Dus daar kun je glimpsjes opvangen van Sadira en onze fantastische mega paddock paradise en een aantal van de lieve hulpboeren die mee helpen zorgen dat het elke dag zo mooi blijft.

Het is inderdaad een prachtige omgeving....maar soms heb je ook wel goede stuurmanskunsten nodig om precies tussen de paaltjes door te sturen hoor :D Niet alles is ook toegankelijk, maar er zijn een aantal mooie menroutes die wel te doen zijn. In het nabije bosje zijn bijvoorbeeld sowieso een lang mooi breed pad waar auto's ook overheen kunnen rijden, en een pad door het bos en over de heide en de vlakte. Als je wat verder weg gaat, naar het grote natuurgebied dat iets verder weg ligt, zijn er meer paden, maar die moeten we nog ontdekken want dat is best een eindje weg en we bouwen het rustig op met Sadira dus zo ver zijn we pas 1 keer geweest.

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:08

Leuk dat ze het zo goed doet! :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 20:50

Voor alle mensen die met ons hebben meegeleefd door de tijd heen toch ook even een update, ook al doet het echt pijn om dit zwart op wit neer te typen.

Twee maanden geleden gingen we naar de kliniek met Sadira met een dikke sprong rechtsachter. Als we er toch waren wilden we meteen haar beenwerk op de foto laten zetten met een klinische en röntgenologische 'keuring' omdat haar moeder met beenproblematiek bekend was, om zeker te weten dat er verder ook niet zo veel aan de hand was.

We kwamen er weg met de mededeling dat de sprong waarschijnlijk alleen maar een beetje verdraaid was, de zwelling zou met een paar dagen moeten wegtrekken. Op een paar kleine dingetjes na waren alle foto's verder goed, op 1 ding na: onverwachts voor ons werd er linksvoor een peesblessure gediagnosticeerd. Een dubbele zelfs. Zes weken stappen, waarvan de laatste twee weken ook weer wat werken aan de hand, en daarna een checkup bij de kliniek en als dan alles goed was, mochten we weer verder gaan opbouwen. De dierenarts sprak over opbouwen onder het zadel - dat was ik dan weer niet per sé van plan, maar het gaf me wat info over hoe de dierenarts erin stond. Het klonk als een heel positief vooruitzicht: we gaan even revalideren en we zullen erna voorzichtig moeten blijven met bepaalde dingen, maar in principe moeten we erna weer van alles met haar kunnen.

We zijn na zeven weken voor de checkup bij een andere, grote, kliniek geweest, bij onze vaste dierenarts die we ontzettend vertrouwen.

Vanaf het moment dat we daar vandaan komen voel ik me een beetje gebroken.

Diagnose van een zeer heftige peesblessure nog steeds linksvoor (het lijkt nog weinig tot niks verbeterd), maar rechtsachter wél ook van alles: een sluimerende peesblessure, artrose, botirritaties door waarschijnlijk ocd's in het gewricht waarvoor een operatie nodig gaat zijn... en als klap op de vuurpijl ook nog artrose in haar linker SI-gewricht.

Opereren voor dat rechterachterbeen leek de dierenarts nog niet stap 1; eerst maar eens kijken of die peesblessures beter willen genezen. Ze is namelijk relatief nog maar zo licht in training geweest, dat nu al zulke peesblessures hebben voor de dierenarts de vraag opriep: hoe belastbaar is dit paard überhaupt?
Als die peesblessures namelijk niet goed genezen, is het eigenlijk wellicht al klaar. Als dat wel gebeurt is de volgende stap opereren. En als dát goed gaat en dat geneest allemaal, wordt de vraag: oké, en in hoeverre zijn de spieren dan nog trainbaar om haar SI-gewricht te ontlasten, zonder haar benen weer te overbelasten? Want voor haar SI moet ze eigenlijk fysiek getraind worden, maar voor haar beenwerk moet ze rust... lekker tegenstrijdig.

Dus van een paar maanden geleden dat we zo gelukkig waren met onze lieve pony, eindelijk vijf jaar oud en licht met haar aan het werk kunnen, wat ze zó leuk vond... is het nu nog maar de vraag hoe lang we nog van haar kunnen genieten. En als we wel lang van haar kunnen genieten, wat ze straks allemaal nog gaat kunnen en mogen. We hebben een paar dagen geleden onze kar verkocht, want dat lijkt in elk geval onhaalbare kaart te zijn geworden.

We gaan er uiteraard alles aan doen, ik wil mijn lieve vriendinnetje niet kwijt. Maar de blik in de ogen van de dierenarts staat me ook wel in het geheugen gegrift... ik had het gevoel dat ze niet zo veel hoop op een goede afloop heeft.

Waar we dit nou toch weer aan verdiend hebben? Na Mish, Olina, Skye, Noa allemaal al in een paar jaar achter elkaar afgegeven te hebben moeten hebben aan allerlei fysieke problematiek, nu ook dit met Sadira? ;(

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 20:57

Jemig

Ik ben gewoon echt even sprakeloos

Hoeveel pech kunnen jullie hebben? Dit is toch te bizar voor woorden? Zo onwaarschijnlijk oneerlijk! Heel veel sterkte met het verwerken hiervan, dit is echt zo, zo, zo ontzettend unfair :knuffel:

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 21:02

Wat een verdrietig nieuws. Heel veel sterkte. Laat je ons weten hoe verder?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 21:27

Danielle, thanks voor je lieve berichtje <3 Het voelt inderdaad wel alsof we onderhand onze dosis wel gehad hebben of zo...

AvHdG, ik zal zeker een berichtje doen als we meer weten.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 21:39

Jeetje zeg, dat geloof je toch niet... Wat een ontzettende pech zeg, heb er echt geen woorden voor. Ik wil jullie in ieder geval een hele dikke knuffel geven, dit hebben jullie nergens aan verdiend :(:)

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 22:20

Wat eek vreselijk bericht |( Ik wens jullie veel wijsheid toe de komende tijd.

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 23:11

Wat rot zeg, zo’n leuk dier. En dan denk je alles goed aan te pakken.. echt naar voor jullie. Sterkte, voor het beste scenario en herstel.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 00:52

Nou zeg... donderslag bij heldere hemel. Ik duim voor een wonder.
Sterkte.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 06:07

Hoi TS, ik ben hier al heel lang een stille meelezer om de eenvoudige reden dat ik ook een Arabier heb. Ooit las ik de naam Sadira en dacht ik ‘hé, soortgenootje!’ geloof ik. In elk geval, ik wil je toch even een hart onder de riem proberen steken.

Mijn Arabier staat op actief pensioen (enkel nog heel ligt grondwerk) sindshaar 6.5. Ze is nu 12 jaar oud. Dit omwille van een ernstige blessure aan haar kogelgewricht (waarschijnlijk is ze gevallen op de paddock of zoiets, dat is echt de enige verklaring.) ze heeft geen pijn zolang ze amper belast wordt ( ze is klinisch 100% goed) en is er tegen alle verwachtingen in nog steeds, zij is de gek op stal die vrolijk van links naar rechts galoppeert met de staart erop en showt alsof ze een jonge hengst is, ook al ziet haar kogel er vanbinnen uit alsof hij van een dertigjarig paard is.

Maar twee zomers geleden vond ik mijn paard achter in de paddock, op drie benen met haar achterbeen haast zo dik als haar sprong. Ik was echt meteen ervan overtuigd dat het fout zat, ze had zoveel pijn. Conclusie: ernstige peesblessure aan de ondiepe buiger. De pees was ernstig beschadigd over een stuk van 10 cm. Dit paard werkt sowieso niet, dus het was geen overbelasting daardoor, el de blessure zat net op haar ‘slechte’ been dus het was ook niet alsof ze dat ontlast heeft en wat anders overbelast. De dierenarts vermoedt dat de oorzaak een rare val of sprong was. Het hoeft bij Sadira ook niet per se (over)belasting te zijn, misschien heeft Sadira gewoon iets stoms gedaan op het land, misschien is ze uitgeschoven en heeft ze zich bezeerd. In mijn geval zei m’n da ‘zet haar maar een half jaar op de paddock en dan zullen we een controle echo maken, maar hou er rekening mee dat deze blessure mogelijks niet goed komt.’ Hij gaf het 50% kans. Dus ik zat er echt met een bang hartje; het ging toen net een hele poos goed met haar en we konden onder het zadel op stapwandeling en dan zou ik haar kwijtraken aan een stomme peesblessure. Ze heeft 2 maand kreupel gelopen, wat de DA voorspeld had. Na drie maand heb ik de DA gebeld of hij haar terug kon komen scannen want mijn paard begon haar vriendjes te terroriseren en het eek echt alsof ze zich verveelde. Conclusie : perfect geheeld, beter dan ooit verwacht, zelfs geen litteken zichtbaar. Dus je weet nooit, een peesblessure is niet altijd het resultaat van (over)belasting. Ik heb trouwens ooit letterlijk mijn paard zien struikelen over een drempel , waarbij ze zichzelf perongeluk niet goed kon opvangen, en daarna had ze een milde peesblessure, dus nou ja, dat had ook niks met het werk te maken zeg maar. Ze was toen 4 en dat is goed gekomen.

Ik denk wel dat het bij Sadira zaak is uit te zoeken of de peesblessure niet perongeluk het gevolg is van overtcompensatie voor haar rechterachterbeen. In dat geval zou het opereren of behandelen van het achterbeen misschien net helpen voor de peesblessure. Maar nou ja, voor hetzelfde geld was Sadira rondjes aan het Tsjezen in galop en is ze uitgegleden, en dan ligt het niet aan jou en niet aan haar en is het gewoon pech. En het is een pees - pezen hebben tijd nodig, 6 weken is betrekkelijk kort. Ik zou haar gewoon tijd geven en zien wat er gebeurt, misschien eindigt het een stuk positiever dan je nu denkt. Mijn paard zou met haar pees nu alles weer mogen doen, inclusief springen, terwijl de prognose echt niet goed was. Ik ga in elk geval voor jullie duimen!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 08:05

Dikke knuffel aan alle lieve meelevende mensen <3

Goldyc, heel erg bedankt voor het delen van je ervaring, ik kan alle positieve vibes op het moment wel gebruiken. We geven Sadira inderdaad alle tijd die nodig is, al moet ze nog een jaar of langer stilstaan om rustig te herstellen, dan is dat ook goed. Ik heb geen agenda met haar waar ik me aan wil houden.

Helaas neemt ze op de track niet echt rust voor zichzelf, ze gaat echt volle bak in rengalop de track rond elke dag als ze de kans krijgt. Momenteel staat ze dus ook niet op de track, maar op een klein paddockje aangrenzend aan de track, en 's nachts op stal. Maar wat dat betreft lijkt ze dus wel een beetje op jouw arabier := Alleen weet ik dus van haar dat ze dat ook gewoon door doet ook al heeft ze wel last, want momenteel heeft ze duidelijk wel last aan haar lijf, dus ik vind het lastig dat als leidraad te pakken van wanneer het goed met haar gaat. Ze is behoorlijk hard voor zichzelf en gaat gewoon door.

De peesblessure vooraan zit trouwens precies aan de aanhechting, en het bot is daar ook echt aangetast/onregelmatig en zo. Dat maakt het wat lastiger en dat maakt ook dat de blessure in principe als chronisch werd aangemerkt in de zin van dat het nooit meer helemaal 100% kan genezen maar altijd een zwakke plek zal blijven.

Ach, we gaan het zien, we kunnen de toekomst niet voorspellen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:06

Ach wat heftig! Wat hebben jullie toch een pech steeds terwijl je zo goed voor je paardjes bent. Veel sterkte en blijf er het beste van hopen. Geniet van de vreugde en de leuke dingen die je elkaar nog wel kunt geven.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:39

Ik heb inderdaad ook zo'n paard dat op stalrust moet als ze moet rusten, dat is de enige manier om te verhinderen dat ze sprintjes trekt >;) . Ik zie het meestal al van ver aan haar als er iets 'mis' is, maar dan hoor ik van stalgenoten dat ze inderdaad toch nog sprintjes trok eerder die dag := .

Dat is inderdaad wel een lastige plek! Hopelijk herstelt het toch gewoon goed! Ik weet niet of je dierenarts een bepaalde behandeling aangeraden heeft, maar ik heb wel eens een heel mooi resultaat gezien met PRP behandeling bij een ernstige peesblessure. Het was niet mijn paard dus ik weet niet precies wat er aan de hand was. Maar goed, de juiste behandeling zal dan ook wel weer afhangen van wat voor peesblessure het is, dus ik zou vooral naar je DA luisteren.