Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xDenies schreef:Wij willen op stal weer een clinic organiseren maar Pedro Teixeira Farto is erg druk dus ik bedacht me dat er wellicht nog meer hele goede WE mensen in Nederland clinics op locaties geven. Wij zitten in Bergen op Zoom, kan iemand iets adviseren?
Ik kreeg ook een advies om naar Snuitable te kijken.
miereneter schreef:Voordeel van op laag niveau beginnen: je kunt alleen maar vooruit gaan.
Ik hoop dit jaar ook te beginnen, paard is afgelopen zomer/najaar ingereden, dus wij zitten wat alles betreft op niveau nul. Hoop dit voorjaar of zomer een clinic WE op stal te kunnen organiseren, en anders gaan we maar eens met de Paardentaxi op pad. Omgeving Amsterdam zit ik, Brabant helaas niet om de hoek.
Heel veel zin in!
xDenies schreef:In Bergen op Zoom. We hebben een grote binnen rijbak dus veel ruimte voor een parcour. We zoeken ook echt iemand die op locatie komt.
xDenies schreef:In Bergen op Zoom. We hebben een grote binnen rijbak dus veel ruimte voor een parcour. We zoeken ook echt iemand die op locatie komt.
ElCid schreef:xDenies schreef:In Bergen op Zoom. We hebben een grote binnen rijbak dus veel ruimte voor een parcour. We zoeken ook echt iemand die op locatie komt.
Neem dan eens contact op met Marco Boavista; echt een topruiter en instructeur die het hele land doorreist. en kwalitatief een paar trapjes hoger staat dan vele andere zgn. We trainers................ https://www.boavistaequine.nl/
Fangio schreef:Ja, hij komt ook op andere locaties, maar is altijd maar beperkte tijd in Nederland, dus dat zou je even moeten uitzoeken.
Geen idee hoe goed/kwalitatief hij is overigens, maar als ik voor mezelf spreek, ik ben zelf nog maar een beginner in WE, dus voor mij moet dat eigenlijk echt nog geen top instructeur zijn, dressuur oefen ik ook gewoon bij de instructrice van om de hoek en niet bij Anky![]()
Maargoed, dat hangt er dus vanaf wat je zoekt en wat je doelen zijn denk ik
xDenies schreef:Na 3x is het gelukt om het contactformulier te versturen. Ben benieuwd wat voor reactie ik krijg!
lletam schreef:Met welke leeftijd kun je beginnen met WE? Mijn jonkie is nu goed en wel een maand of drie onder het zadel. Ik vraag me dan vooral af of het niet verwarrend en/of teveel (prikkels) zijn
ElCid schreef:lletam schreef:Met welke leeftijd kun je beginnen met WE? Mijn jonkie is nu goed en wel een maand of drie onder het zadel. Ik vraag me dan vooral af of het niet verwarrend en/of teveel (prikkels) zijn
WE is dressuur en de basis zal dus 100% moeten zijn. Je kan altijd een keer over een brug wandelen of ( aan de hand) door een poortje of langs wat pionnen sturen maar dat is geen WE maar gewoon wennen aan obstakels. Je kan een jong paard prima wat uitdagen, over een balkje stappen etc.
Echt WE trail/ dressuur rijden is 100% aan de hulpen staan en een paard wat 3 maanden onder het zadel is, is nog niet bevestigd in de basis!
Spelenderwijs kan je van alles doen maar alleen al om netjes en op de WE manier door een poortje te gaan moet je paard kunnen stilstaan, achterwaarts, zijwaarts en voorwaarts kennen; dus dat zijn al 4 basisoefeningen die je onder de knie moet hebben.
Ik zie teveel combinaties die zonder die basis een parcours beginnen en dat geeft altijd rommelige beelden. Behalve als je zelf alle WE trail obstakels kent kan je met een groen paard ( wat dus bovenstaande basisoefeningen feilloos uitvoert) daaraan beginnen. Anders wordt het een hoop ergernis bij paard en ruiter en, wat ik nogal eens zie, een hoop geruk, gepluk, geschop, etc.
Zie het hier ook wel met de lessen van Marco ( en de lessen die we zelf geven); paarden die niet kunnen stilstaan, niet ( netjes) zij/ achterwaarts kunnen en niet netjes, stapsgewijs, voorwaarts. In de obstakels ( en bij het werken met koeien) kom je dan hopeloos in de problemen.
Dus eerst zorgen dat de basis er helemaal inzit ( en daar ben je de rest van het paardenleven mee aan het werk en zal je steeds moeten herhalen) en dan pas echt met obstakels aan de gang gaan.
Wij rijden allebei 50+ jaar en hebben allebei zeer ervaren paarden. 3 x raden waar we altijd weer mee beginnen als we rijden.......juist de basis. Succes.
"Only perfect practice makes perfect" ofwel oefenen tot je een ons weegt kan maar als je altijd het verkeerde oefent wordt het eindresultaat nooit gehad. Dus probeer het meteen goed te doen onder de juiste begeleiding als je echt goed wil worden en zorg dat je les krijgt met iemand van echte kennis van zaken. Er zijn in Nederland "opeens" heel veel "WE trainers" maar de echte goede zijn op de vingers van 1 hand te tellen ( en meestal geen Nederlander........). WE is leuk maar zoals een bevriende trainer ooit tegen ons zei, het lijkt meestal meer op Gynmkhana........
Odetje92 schreef:miereneter schreef:Voordeel van op laag niveau beginnen: je kunt alleen maar vooruit gaan.
Ik hoop dit jaar ook te beginnen, paard is afgelopen zomer/najaar ingereden, dus wij zitten wat alles betreft op niveau nul. Hoop dit voorjaar of zomer een clinic WE op stal te kunnen organiseren, en anders gaan we maar eens met de Paardentaxi op pad. Omgeving Amsterdam zit ik, Brabant helaas niet om de hoek.
Heel veel zin in!
Hier hetzelfde, jong paard,vorig jaar ingereden![]()
Zit zelf ook in Noordholland, wellicht heb ik interesse mits de agenda het toelaat