Mira's PSSM2 verhaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:46

Ook ik adviseer je goed het schrijven van pluisje te lezen. Veel goede informatie!
Hier in Spanje is het ook heel normaal dat er 15 tot 20 graden verschil is tussen dag en nacht. Dit kan het hele jaar door, maar vooral in de voorwinter en in de lente. Mijn K1/n paard heeft het daar ook moeilijk mee, maar met dekens wel te manage. Hierbij liever te veel dan te weinig gram bij twijfel.
Ik probeer zoveel mogelijk winterhaar te kweken, maar dat is lastig met dekengebruik.

In de herfst (november) start ik met om 16:00 en 100 gram deken en om 9:00 uur eraf terwijl hij nog op stal staat en dan 30 min later de wei in.
Als het bij het afvoeren en laatste avond/nacht controle rond 5 graden is doe ik de 400 gram deken op. Deze gaat er weer af om 9:00 in de morgen.
Daarna maak ik keuze per dag:
Geen regenverwachting of veel wind warmer dan 10 graden om 9:00 dan geen extra deken.
Onder 10 graden om 9:00 of wind 100 gram deken waterdicht
Regen is binnenblijven en later naar buiten
Overdag onder 5 graden blijft 400 gram erop

Om 16:00 gaan ze allemaal op stal.
Dan kijk ik ook wat ik doe met dekens:
Bij 10 graden om 16:00 dan 100 gram op
Onder 10 graden 400 gram deken op

Helaas heeft mijn paard ook licht zomerexceem. Hiervoor staat hij het hele jaar in een exceem deken (lees pak, hoofdkap en dichte overgang naar halsdeken en dichte buik). Andere dekens gaan over de exceemdeken heen. Zowel in wei als op stal!
In de zomer doe ik de buik eraf voor de warmte en gaan ze om 7:00 naar de “wei” en om 12:00 naar stal. In stal hangt een ventilator tegen de warmte en de vliegen. Bij 40+ gaat exceemdeken uit en krijgt hij extra douche.

Vooral de vliegen zijn een probleem hier.
Mijn paard wordt er naar en gek van en staat continu te schudden met zijn vel of gaat renen in de wei. Dit schudde ( en natuurlijk ook het rennen) kost hem zoveel spierenergie dat hij er een heel slecht van wordt en helemaal in zichzelf keert.
Hierom heeft hij altijd een exceemdeken met toebehoren aan. Voor de knutten zou het minder kunnen, maar hij wordt gek van alles wat zoemt en vliegt. Vliegen kunnen zelfs een tricker zijn voor een aanval.
(Vroeger met rijden, wandelen of ander werk was het enige moment zonder exceemdeken. Dan gebruik ik antivlieg en daas middelen.

Nog een tip. Start 2 maanden met een dieet en kijk waar er gebeurt. Daarna kan je starten met dingen bijvoegen of eraf halen. Hierdoor creëer je een basis anders word je zelf gek en weet je niet wat wel en. niet werkt voor jouw paard.
Het is maatwerk en ieder paard is anders. Je moet je paard leren (anders) te zien. Na die twee maanden kan je beginnen met perfectioneren van je dieet. Ook dan kan je sneller aanpassingen gaan doen.
Dus nu niet te veel wisselen en veranderen.
Wel kan je dossier 2 dagen ervoor ophogen als je weet dat er iets moeilijks voor je paard staat te gebeuren. Denk aan bezoek DA, smit, , wisseling paarden in kude, nieuwe omgeving, trailerrit,enz.
Soms is twee dagen hoger dossier aanhouden voor bevordering herstel nodig.

Gaat je paard echt slecht dan kan je overwegen om dagelijks 1 zakje buut te geven. Dit kan tijdelijk verlichting zijn tegen de pijn. Dit is een soort van noodgreep en kan helpen om je paard weer sneller te herstellen.Het is zeker geen middel voor altijd en lange periode!
Ik gebruik het wel eens als de smit is geweest en hij de volgende dag erg stijf is. Twee dagjes buut en dan stop ik weer. Effe een extra hulp om niet in een neerwaardse spiraal te komen.
Ook heb ik buut een keer 10 dagen gegeven om te zien of mijn vriend nog een paardwaardig leven heeft.
Mijn paard geeft geen of weinig pijn aan (Fries) en wanneer is het dan tijd om hem te laten gaan.
Door pijn te stillen kan je een heel ander paard gaan zien en dan weet je dat je paard meer last heeft dan je dacht. Vooral omdat je je paard nog niet zo lang hebt en je haar mogelijk nooit gezond/pijnvrij hebt gezien kan dit in de toekomst een middel zijn om je te helpen minder fijne keuze te maken als dat nodig is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:40

Esperanza schreef:
sanne83 schreef:
Dat is eerste is dus precies niet zo volgens het artikel van de faculteit Diergeneeskunde. Zij zeggen: bij biopt zie je paarden met een polysacharide storage myopathy (PSSM), bij sommige paarden is daar een eenduidige genetische basis voor (PSSM1) en bij de overige niet (de rest groep = PSSM2). Dan ga je er dus vanuit dat die groep wél een aangetoonde suikerstapelingsziekte heeft.

Nu zijn er dus partijen die zeggen: er zijn een aantal genen gelinkt met de “rest groep” PSSM2, maar die link is helemaal niet eenduidig.

PSSM2 genen komen ook enorm veel voor, ook in de gezonde populatie. Zeker heterozygoot.

Dat er allerlei paarden zijn met ernstige spierproblematiek, ja zeker. Zullen een groot deel van die paarden positief testen voor PSSM 2 genen, ook ja: die genen komen nu eenmaal vaak voor. Sommige paarden zullen dan een suikerstapelingsziekte hebben, sommigen een hele andere spierziekte en sommige hebben gewoon iets heel anders.
Alleen baseren op die genen, is dus heel tricky, vooral omdat je eventuele andere diagnoses mist.

Er zullen paarden zijn die genetisch belast zijn, waar de ziekte nog niet is 'uitgebroken'. Neem een voorbeeld aan Angelina Jolie, die haar borsten heeft laten verwijderen omdat ze genetisch belast is met het gen voor borstkanker. Een genetische belasting kan door allerlei

De andere kant is, omdat ze nog niet alle spierziekten bij paarden in de genen hebben gevonden zijn er dus ook paarden die symptomatisch zijn, maar n/n testen (op de tot nu toe bekende varianten). Dat maakt de huidige test niet onbetrouwbaar.

Wat je niet snapt is dat 1 en 2 compleet verschillende ziektes zijn. En PSSM2 is niet slecht gedefinieerd, het heeft met suikerstapeling niets van doen. De in paarden gevonden tot nu toe bekende varianten vergelijkbaar met spierziekten in mensen. En daaruit is ook op te maken dat ze in de toekomst nog een paar meer varianten gaan vinden.

Het nemen van een spierbiopt voegt niets toe, dit kan het paard alleen maar meer schade berokkenen. Onnodig wel te verstaan.

Zelfs bij borstkanker zegt dat gen niet dat je 100% zeker borstkanker krijgt. Even googlen zegt 60-80%. Is natuurlijk heel veel voor een potentieel dodelijk ziekte.

De pssm 2 testen zijn niet gevalideerd en dat betekent niet dat het niets zegt, maar het betekent vooral dat ze nog niet bij grote groepen gezonde paarden hebben gekeken of die niet ook die afwijkende allelen hebben.

Overal wordt aangegeven (ook in alle bronnen die pssm.eu geeft) dat een spierbiopt de manier van diagnose is voor pssm2. Als je andere bronnen hebt, dan zie ik die heel graag.

Pssm2 is letterlijk de afvalbak van alle vormen van glycogeen stapeling die gezien wordt bij een biopt, die níet veroorzaakt wordt door het bekende gen van pssm1.
Uit die grote groep van “overig” is nu bekend dat Myofibrillaire myopathie een ander beeld is binnen die groep van “overig” pssm2. Daar lijk je inderdaad afwijkend glycogeen te zien, maar is er daadwerkelijk schade aan de vezels waardoor het glycogeen afwijkend lijkt. Dat is vooral onderzocht bij een klein aantal warmbloeden en arabieren. Dat zegt dus niks over de grote groep pssm2 overig.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 11:58

Zo, even een snelle update, ik had gisteren toch maar even de dierenarts gebeld, en die is net langsgekomen.
Op zich een hele fijne en lieve DA.
Ik heb de situatie uitgelegd, en ik heb voor 1 week lichte pijnstilling gekregen, niet voor langer omdat het niet zo goed voor de nieren is. Ze ze dat beweging idd erg belangrijk is, en snapt dat het niet kan op dit moment. Daar heb ik dus de pijnstilling voor, dat Mira in staat is om korte wandelingen te maken..
Verder heeft de DA bloed afgenomen, omdat ze zei dat je in het bloed kan zien hoeveel pijn een paard heeft.
Volgende week krijg ik de uitslag.

Over 3 maanden komt de DA weer langs, voor nog een controle en bloedonderzoek.

Ik ga dus (op aanraden van de DA) elke dag 20 minuten wandelen met Mira.

De DA heeft ervaring met PSSM en weet ook wat ze moet doen, dit had ik niet verwacht.
Wel zei ze iets wat me aan het denken zette, dat ik minder eiwit moet voeren, omdat ze door het eiwit meer spieren aanmaakt en dus meer verzuring en pijn. Klinkt op zich wel logisch.

Verder lijkt het dieet aan te slaan, ze heeft vandaag een betere dag. Ik doe haar voor de nacht nu een dubbele zweetdeken op, en als het nog kouder wordt nog meer eroverheen.
Hoewel het nu 38 graden is weer...

Mungbean

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:04

Fijn dat je een goede ervaren dierenarts gevonden hebt :)

Dat met die eiwitten past bij mijn ervaring uit het verleden met mijn eerste paard.
Je moet echt een beetje proberen wat werkt en niet teveel tegelijkertijd.
Zo zou magnesium goed zijn bij P1, maar dat was voor mijn P1er juist helemaal niet goed. Ze reageerde daar al slecht op voordat ze symptomatisch was (en voor ik het wist).

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:09

Ik plaats deze reactie puur uit interesse, ik heb zelf geen ervaring met PSSM, lees vooral mee om te lezen hoe het gaat met Mira.

Maar paarden met PSSM hebben in feite toch last van chronische spierafbraak? Als je deze paarden geen eiwitten bijvoert, lopen de tekorten toch alleen maar meer op, waardoor het lichaam zichzelf nog meer af gaat breken?
Ik kan mij niet voorstellen dat Mira veel spieren zou aanmaken, met weinig beweging en reeds bestaande eiwit tekorten.
Hoop dat iemand hier antwoord op kan geven, want ik vind het interessant om hierover te lezen. Sterkte verder TS met het hele behandelplan!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:12

Klinkt goed :) fijn dat ze langs kon komen en dat mira nu pijnstilling krijgt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:14

Het lijkt me ook sterk dat ze zonder beweging spieren aanmaken, maar te veel eiwit (meer dan je kan opnemen) kan natuurlijk wel voor een flinke stofwisseling belasting zorgen

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:16

Mira staat natuurlijk wel 24/7 op een flinke lap land dat niet helemaal vlak ligt..

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 12:19

Sintara schreef:
Mira staat natuurlijk wel 24/7 op een flinke lap land dat niet helemaal vlak ligt..

De huidige wei is iets van 3 hectare, en wel redelijk plat. Maar de favoriete rustplaats is helemaal aan de andere kant van de wei als de waterbak en het hooi is ook ergens anders. Dus ze beweegt wel steeds een beetje.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:40

Ik lees mee in je topics maar reageer niet omdat ik geen verstand van deze ziekte heb. Maar nu je de dierenarts hebt laten komen was ik benieuwd of ze drachtig is?

Sam_I_Am

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:43

Fijn dat je een dierenarts te pakken hebt gekregen! Ik weet dat mijn reactie in je andere topic misschien wat bot over kwam, maar ik denk wel echt dat je onwijs goed je best voor je paard doet. Dat wou ik toch nog even zeggen. PSSM management is helaas niet makkelijk en zoeken. Ik denk ook zoals anderen dat je veel hebt aan de reactie van Pluisje en ook van Sizzle. Veel sterkte, je doet echt je best en hopelijk ga je een goede balans vinden!

Wellicht kan de DA aan het bloed ook zien of ze potentieel dragend is?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 12:47

Ik schrijf straks wel even een reactie daarover in het andere topic!

Sam_I_Am

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:53

Hoe vond ze het eigenlijk? Je was bang voor veel stress geloof ik? Hopelijk hielp het dat de dierenarts lief was.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 12:57

Sam_I_Am schreef:
Hoe vond ze het eigenlijk? Je was bang voor veel stress geloof ik? Hopelijk hielp het dat de dierenarts lief was.

Ik had de DA over de telefoon de situatie uitgelegd, en de heeft eerst een 10 minuten met Mira staan kroelen en rustig bij der geweest. Mira vond het bloedprikken toen wel best. Dat was het enige waarbij ze echt iets met Mira moest doen. Verder heeft de DA haar op afstand bekeken en het met mij overlegd. Dus Mira heeft helemaal niks hoeven doen, 1 minuut even halster om voor de prik, maar dat was oke.
Heel fijn dat het zo ging!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:27

LyonaHorse schreef:
Ik ga dus (op aanraden van de DA) elke dag 20 minuten wandelen met Mira.

De DA heeft ervaring met PSSM en weet ook wat ze moet doen, dit had ik niet verwacht.
Wel zei ze iets wat me aan het denken zette, dat ik minder eiwit moet voeren, omdat ze door het eiwit meer spieren aanmaakt en dus meer verzuring en pijn. Klinkt op zich wel logisch.

Verder lijkt het dieet aan te slaan, ze heeft vandaag een betere dag. Ik doe haar voor de nacht nu een dubbele zweetdeken op, en als het nog kouder wordt nog meer eroverheen.
Hoewel het nu 38 graden is weer...

Ik heb zelf de Summersieries deken van Rambo. Een super deken voor bescherming van de rugspieren, maar verder luchtig als een vliegendeken.

Er zijn studies die aantonen dat K1 minder eiwit nodig heeft, maar helemaal duidelijk is dat nog niet. Je kunt het uitproberen, maar het argument dat het aanmaken van spieren pijn doet en dus verzuring geeft.... ? Dat klopt dus niet.

PSSM2 paarden hebben echt extra eiwitten (en de essentiële aminozuren) nodig doordat er spierafbraak plaatsvindt.

Het over een grens bewegen, dat maakt spieren 'kapot' waarna normale gezonde spieren zich sterker opbouwen en dus de gevraagde belasting beter aankunnen. Het 'kapot' gaan van de spieren geeft verzuring en daarmee moet je dus voorzichtig zijn. Bij gezonde spieren, maar zeker bij een paard met een spierziekte. Bewegen is altijd goed, maar blijf kijken naar je paard en als ze aangeeft dat het niet wil. Dan echt laten :
Laatst bijgewerkt door Esperanza op 02-08-22 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:39

Met zulke extreme weersomstandigheden kun je met elke paard gezondheids problemen krijgen .Ik zou dus niet gedwongen wandelen als een paard al de hele dag en nacht zelf kan bewegen en het zo bizar warm is.Dat lijkt me juist vragen om problemen.Op bokt is te lezen dat een paard voor de kar letterlijk dood neer viel.Onze paarden hebben met 26 graden al zo iets van ..laat ons maar rustig in het weiland staan vandaag.En dat ben ik helemaal met ze eens.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:40

sanne83 schreef:
Zelfs bij borstkanker zegt dat gen niet dat je 100% zeker borstkanker krijgt. Even googlen zegt 60-80%. Is natuurlijk heel veel voor een potentieel dodelijk ziekte.

De pssm 2 testen zijn niet gevalideerd en dat betekent niet dat het niets zegt, maar het betekent vooral dat ze nog niet bij grote groepen gezonde paarden hebben gekeken of die niet ook die afwijkende allelen hebben.

Overal wordt aangegeven (ook in alle bronnen die pssm.eu geeft) dat een spierbiopt de manier van diagnose is voor pssm2. Als je andere bronnen hebt, dan zie ik die heel graag.

Pssm2 is letterlijk de afvalbak van alle vormen van glycogeen stapeling die gezien wordt bij een biopt, die níet veroorzaakt wordt door het bekende gen van pssm1.
Uit die grote groep van “overig” is nu bekend dat Myofibrillaire myopathie een ander beeld is binnen die groep van “overig” pssm2. Daar lijk je inderdaad afwijkend glycogeen te zien, maar is er daadwerkelijk schade aan de vezels waardoor het glycogeen afwijkend lijkt. Dat is vooral onderzocht bij een klein aantal warmbloeden en arabieren. Dat zegt dus niks over de grote groep pssm2 overig.

Ik vind dit topic geen plek voor een discussie over PSSM2, maar PSSM2 is geen glycogeen stapeling. Het is een vergaarbak voor degeneratieve spierziekten, waarbij de tot nu toe gevonden varianten overeenkomen met spierziekten bij mensen. Dit zijn genetische ziekten, die je dus door een simpele gentest uit haarwortels kunt aantonen. Dit zegt niet 100% iets over het wel of niet uitbreken van een ziekte, gelukkig niet, maar wel over een predispositie. Er zullen dus altijd gezonde paarden zijn met afwijkende allelen. Dit is zeker al onderzocht.

Er zijn ook vele symptomatische paarden die n/n getest worden op de tot nu toe bekende varianten. Mijn paard is daar 1 van en in deze paarden wordt gezocht naar nieuwe varianten. Mijn paard loopt mee in deze studie.

Een spierbiopt is altijd invasief en kan schade brengen aan het lichaam, waar je dus niet op zit te wachten bij een paard met al veel pijn. En zeker als het niet nodig is en zeker als het alleen maar iets zegt over de status van de spier op dat moment.

http://equiseq.com/test_pssm2.php

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:43

Britt_xxx schreef:
Ik plaats deze reactie puur uit interesse, ik heb zelf geen ervaring met PSSM, lees vooral mee om te lezen hoe het gaat met Mira.

Maar paarden met PSSM hebben in feite toch last van chronische spierafbraak? Als je deze paarden geen eiwitten bijvoert, lopen de tekorten toch alleen maar meer op, waardoor het lichaam zichzelf nog meer af gaat breken?
Ik kan mij niet voorstellen dat Mira veel spieren zou aanmaken, met weinig beweging en reeds bestaande eiwit tekorten.
Hoop dat iemand hier antwoord op kan geven, want ik vind het interessant om hierover te lezen. Sterkte verder TS met het hele behandelplan!

Ik persoonlijk vind de uitleg van deze da dikke bs.. omspierafbraak te voorkomen voer je de eiwitten. Als je dat niet doet is binnen no time je hele paard weggevreten. Te veel daarentegen zorgt voor verzuring waardoor de spieren vast slaan. Je moet dus precies genoeg geven..

Mijn persoonlijke mening is dat deze 1,5 kg myoflakes zwaar overvoeren is. Myoflakes is geen grasbrok (wat ts wel blijft zeggen) maar zo heftig dat er eerder een supplement is. De mijne krijgt deze flakes alleen in de winter Max 2 keer per week een halve schep. Het gaat om een paard van 1.68 die bereden wordt… Anders groeit ze dicht en verzuurt ze. Dit is ook wel te zien aan miras ongezond opgepompte lijf. Het is net popaye maar helaas niet door spieren. 1 en al verzuring en oedeem. Daar hebben ze heel veel pijn van overigens. Verzuring in je spieren voelt als doorlopend veel te zwaar gesport hebben. Je weet wel die ellendige dagen dat je bij elke beweging denkt of fiets wie zegt dat sporten gezond voor je is…

Ik heb ts via pb precies uitgelegd wat ik voer en dat het gaat om de inhoud van het product en niet de hoeveelheid. Maar helaas worden alle gegeven adviezen niet opgepakt. Zowel hier uit het topic en ook uit pb. Ik neem niet voor de gezelligheid de tijd om ellenlange verhalen te typen…

Mijn paard is inmiddels al ruim 6 jaar onder mijn hoede dus ik heb het nodige gezien en ervaren. Ts die er je voordeel mee. Mijn merrie is inmiddels 18. Het klinkt heel onaardig als ik dit zo zeg maar als je zo door blijft knutselen gaat Mira die leeftijd bij lange na niet halen vrees ik…

Wat betreft spierbiopt: geen geklooi aan een paard die al een spierprobleem heeft. Over mijn lijk. Met een beetje pech triggert dit zo dat er een aanval komt die zo zwaar is dat ze er niet meer uit komen. Geen haar op m’n hoofd die daar aan denkt.

Over de genetische test heb ik zo mijn vraagtekens. Ik weet niet wat ik daarvan moet vinden

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:54

Denk dat die 1,5 kilo myo met een eiwit waarde van 15% niet de boosdoener is hoor.

Hoeveel voer je van die WES eiwit poeder?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:57

Het dier is kort geleden vanuit een gematigd klimaat geïmporteerd naar een land waar momenteel extreme weersomstandigheden zijn.Wat denk je dat dat doet afgezien van de stress van het verhuizen? Heel Nederland is in de stress bij nog geen 40 graden maar Mira staat in nog veel warmere omstandigheden.
En ze wordt ook nog eens gepest in de kudde .

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 14:01

Hannanas schreef:
Denk dat die 1,5 kilo myo met een eiwit waarde van 15% niet de boosdoener is hoor.

Hoeveel voer je van die WES eiwit poeder?

Ik voer alles in ongeveer de aanbevolen hoeveelheid volgens de verpakking. Ook de Myoflakes.
Ik doe juist mijn best om naar ieders advies te luisteren.

Wat de DA bedoelde was iets minder, niet er mee stoppen! Gewoon omdat ze anders teveel verzuring krijgt!
En Mira is niet volgepropt zolang ik haar ribben nog kan zien lijkt mij.

En over het weer, dat kan ik echt niet veranderen.
Ik zorg dat ze nat blijft, veel schaduw heeft en beschermd wordt tegen vliegen en dazen. Meer kan ik niet doen.

Sam_I_Am

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:01

LyonaHorse schreef:
Sam_I_Am schreef:

Ik had de DA over de telefoon de situatie uitgelegd, en de heeft eerst een 10 minuten met Mira staan kroelen en rustig bij der geweest. Mira vond het bloedprikken toen wel best. Dat was het enige waarbij ze echt iets met Mira moest doen. Verder heeft de DA haar op afstand bekeken en het met mij overlegd. Dus Mira heeft helemaal niks hoeven doen, 1 minuut even halster om voor de prik, maar dat was oke.
Heel fijn dat het zo ging!

Wat een topper dat hij/zij de tijd heeft genomen voor jullie! Fijn zo’n dierenarts :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:03

Ik kan iedereen aanraden om de facebook serie te kijken van Dr McCue, van de universiteit van Minnesota.
https://www.facebook.com/UMNHorse/video ... 787744433/

Dit is de eerste. De 2e gaat specifiek over pssm en ook in de derde wordt er nog wat gezegd over PSSM. Er wordt duidelijk aangegeven wat wél en wat niet aangetoond is.
Dat zegt niet dat je niet uitgebreid kan experimenteren wat specifiek voor jóuw paard het beste helpt, maar dan heb je in ieder geval een basis.

Ik denk dat 20 minuten stappen in één keer vrij intensief is. Ik zou eerder beginnen met 1 minuut en vanuit daar opbouwen.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 14:05

sanne83 schreef:
Ik kan iedereen aanraden om de facebook serie te kijken van Dr McCue, van de universiteit van Minnesota.

Dit is de eerste. De 2e gaat specifiek over pssm en ook in de derde wordt er nog wat gezegd over PSSM. Er wordt duidelijk aangegeven wat wél en wat niet aangetoond is.
Dat zegt niet dat je niet uitgebreid kan experimenteren wat specifiek voor jóuw paard het beste helpt, maar dan heb je in ieder geval een basis.

Ik denk dat 20 minuten stappen in één keer vrij intensief is. Ik zou eerder beginnen met 1 minuut en vanuit daar opbouwen.

Helemaal vergeten te zeggen, ik ga het idd opbouwen! Niet in 1 keer zo'n eind gaan wandelen, dat zou niet handig zijn...
En ik doe het s'ochtends heel vroeg, dan is het nog koel.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:18

LyonaHorse schreef:
sanne83 schreef:

Helemaal vergeten te zeggen, ik ga het idd opbouwen! Niet in 1 keer zo'n eind gaan wandelen, dat zou niet handig zijn...
En ik doe het s'ochtends heel vroeg, dan is het nog koel.

Maar wel in de zon. En net na een koude nacht. Beter savonds net voor het donker. Dan is de zon minder krachtig en triggert dus veel minder. In mijn lange post heb ik aangegeven dat de meeste pssm-ers getriggerd worden door de zon en niet door de temperatuur….