Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Esperanza schreef:sanne83 schreef:Dat is eerste is dus precies niet zo volgens het artikel van de faculteit Diergeneeskunde. Zij zeggen: bij biopt zie je paarden met een polysacharide storage myopathy (PSSM), bij sommige paarden is daar een eenduidige genetische basis voor (PSSM1) en bij de overige niet (de rest groep = PSSM2). Dan ga je er dus vanuit dat die groep wél een aangetoonde suikerstapelingsziekte heeft.
Nu zijn er dus partijen die zeggen: er zijn een aantal genen gelinkt met de “rest groep” PSSM2, maar die link is helemaal niet eenduidig.
PSSM2 genen komen ook enorm veel voor, ook in de gezonde populatie. Zeker heterozygoot.
Dat er allerlei paarden zijn met ernstige spierproblematiek, ja zeker. Zullen een groot deel van die paarden positief testen voor PSSM 2 genen, ook ja: die genen komen nu eenmaal vaak voor. Sommige paarden zullen dan een suikerstapelingsziekte hebben, sommigen een hele andere spierziekte en sommige hebben gewoon iets heel anders.
Alleen baseren op die genen, is dus heel tricky, vooral omdat je eventuele andere diagnoses mist.
Er zullen paarden zijn die genetisch belast zijn, waar de ziekte nog niet is 'uitgebroken'. Neem een voorbeeld aan Angelina Jolie, die haar borsten heeft laten verwijderen omdat ze genetisch belast is met het gen voor borstkanker. Een genetische belasting kan door allerlei
De andere kant is, omdat ze nog niet alle spierziekten bij paarden in de genen hebben gevonden zijn er dus ook paarden die symptomatisch zijn, maar n/n testen (op de tot nu toe bekende varianten). Dat maakt de huidige test niet onbetrouwbaar.
Wat je niet snapt is dat 1 en 2 compleet verschillende ziektes zijn. En PSSM2 is niet slecht gedefinieerd, het heeft met suikerstapeling niets van doen. De in paarden gevonden tot nu toe bekende varianten vergelijkbaar met spierziekten in mensen. En daaruit is ook op te maken dat ze in de toekomst nog een paar meer varianten gaan vinden.
Het nemen van een spierbiopt voegt niets toe, dit kan het paard alleen maar meer schade berokkenen. Onnodig wel te verstaan.
Sintara schreef:Mira staat natuurlijk wel 24/7 op een flinke lap land dat niet helemaal vlak ligt..
Sam_I_Am schreef:Hoe vond ze het eigenlijk? Je was bang voor veel stress geloof ik? Hopelijk hielp het dat de dierenarts lief was.
LyonaHorse schreef:Ik ga dus (op aanraden van de DA) elke dag 20 minuten wandelen met Mira.
De DA heeft ervaring met PSSM en weet ook wat ze moet doen, dit had ik niet verwacht.
Wel zei ze iets wat me aan het denken zette, dat ik minder eiwit moet voeren, omdat ze door het eiwit meer spieren aanmaakt en dus meer verzuring en pijn. Klinkt op zich wel logisch.
Verder lijkt het dieet aan te slaan, ze heeft vandaag een betere dag. Ik doe haar voor de nacht nu een dubbele zweetdeken op, en als het nog kouder wordt nog meer eroverheen.
Hoewel het nu 38 graden is weer...
sanne83 schreef:Zelfs bij borstkanker zegt dat gen niet dat je 100% zeker borstkanker krijgt. Even googlen zegt 60-80%. Is natuurlijk heel veel voor een potentieel dodelijk ziekte.
De pssm 2 testen zijn niet gevalideerd en dat betekent niet dat het niets zegt, maar het betekent vooral dat ze nog niet bij grote groepen gezonde paarden hebben gekeken of die niet ook die afwijkende allelen hebben.
Overal wordt aangegeven (ook in alle bronnen die pssm.eu geeft) dat een spierbiopt de manier van diagnose is voor pssm2. Als je andere bronnen hebt, dan zie ik die heel graag.
Pssm2 is letterlijk de afvalbak van alle vormen van glycogeen stapeling die gezien wordt bij een biopt, die níet veroorzaakt wordt door het bekende gen van pssm1.
Uit die grote groep van “overig” is nu bekend dat Myofibrillaire myopathie een ander beeld is binnen die groep van “overig” pssm2. Daar lijk je inderdaad afwijkend glycogeen te zien, maar is er daadwerkelijk schade aan de vezels waardoor het glycogeen afwijkend lijkt. Dat is vooral onderzocht bij een klein aantal warmbloeden en arabieren. Dat zegt dus niks over de grote groep pssm2 overig.
Britt_xxx schreef:Ik plaats deze reactie puur uit interesse, ik heb zelf geen ervaring met PSSM, lees vooral mee om te lezen hoe het gaat met Mira.
Maar paarden met PSSM hebben in feite toch last van chronische spierafbraak? Als je deze paarden geen eiwitten bijvoert, lopen de tekorten toch alleen maar meer op, waardoor het lichaam zichzelf nog meer af gaat breken?
Ik kan mij niet voorstellen dat Mira veel spieren zou aanmaken, met weinig beweging en reeds bestaande eiwit tekorten.
Hoop dat iemand hier antwoord op kan geven, want ik vind het interessant om hierover te lezen. Sterkte verder TS met het hele behandelplan!
Hannanas schreef:Denk dat die 1,5 kilo myo met een eiwit waarde van 15% niet de boosdoener is hoor.
Hoeveel voer je van die WES eiwit poeder?
LyonaHorse schreef:Sam_I_Am schreef:Hoe vond ze het eigenlijk? Je was bang voor veel stress geloof ik? Hopelijk hielp het dat de dierenarts lief was.
Ik had de DA over de telefoon de situatie uitgelegd, en de heeft eerst een 10 minuten met Mira staan kroelen en rustig bij der geweest. Mira vond het bloedprikken toen wel best. Dat was het enige waarbij ze echt iets met Mira moest doen. Verder heeft de DA haar op afstand bekeken en het met mij overlegd. Dus Mira heeft helemaal niks hoeven doen, 1 minuut even halster om voor de prik, maar dat was oke.
Heel fijn dat het zo ging!
sanne83 schreef:Ik kan iedereen aanraden om de facebook serie te kijken van Dr McCue, van de universiteit van Minnesota.
https://www.facebook.com/UMNHorse/video ... 787744433/
Dit is de eerste. De 2e gaat specifiek over pssm en ook in de derde wordt er nog wat gezegd over PSSM. Er wordt duidelijk aangegeven wat wél en wat niet aangetoond is.
Dat zegt niet dat je niet uitgebreid kan experimenteren wat specifiek voor jóuw paard het beste helpt, maar dan heb je in ieder geval een basis.
Ik denk dat 20 minuten stappen in één keer vrij intensief is. Ik zou eerder beginnen met 1 minuut en vanuit daar opbouwen.
LyonaHorse schreef:sanne83 schreef:Ik kan iedereen aanraden om de facebook serie te kijken van Dr McCue, van de universiteit van Minnesota.
https://www.facebook.com/UMNHorse/video ... 787744433/
Dit is de eerste. De 2e gaat specifiek over pssm en ook in de derde wordt er nog wat gezegd over PSSM. Er wordt duidelijk aangegeven wat wél en wat niet aangetoond is.
Dat zegt niet dat je niet uitgebreid kan experimenteren wat specifiek voor jóuw paard het beste helpt, maar dan heb je in ieder geval een basis.
Ik denk dat 20 minuten stappen in één keer vrij intensief is. Ik zou eerder beginnen met 1 minuut en vanuit daar opbouwen.
Helemaal vergeten te zeggen, ik ga het idd opbouwen! Niet in 1 keer zo'n eind gaan wandelen, dat zou niet handig zijn...
En ik doe het s'ochtends heel vroeg, dan is het nog koel.