is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:45

fransje23 schreef:
Avalanche schreef:
Of jij bent positiever over hun rijkunsten dan ik :)

Ik heb misschien de goede voorbeelden voor ogen ipv de niet goede :)

Kan ook :D

Bambi1995

Re: is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 23:34

Vorige week nog zag ik een shet met een touwhalster om meelopen met een kind. Kind laat touw los omdat het bang is voor een ander paard. Shet loopt verder en staat met zijn voet op het touw. Neus werd ff naar de borst getrokken :\ volgende keer als ik het zie pak ik wel een normaal halster en doe die om bij de shet. Ga hier maar mee lopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:03

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Geen idee, ik heb niet genoeg ervaring met bitloze hoofdstellen om die vraag te beantwoorden.

Qua voorkeur paard, ik denk ook karakter afhankelijk..de paarden met wat extra karakter die vaak bij de profs staan en die als ze schrikken domme dingen kunnen doen bijvoorbeeld.
Daar staat veiligheid bij mij iig voorop.

Maar dan koppel je veiligheid aan een bit?
Naar mijn idee is dat tekort door de bocht.

Nee, ik denk dat ik doel op de paarden die normaal gesproken niet bij de amateurs staan vanwege het karakter. Een wat ander kaliber paard dan de gemiddelde bokker heeft zegt maar. :)

In theorie denk ik: dat een goed gereden paard zowel goed moet kunnen reageren op bit als bitloos, net als die one rein stop als ze er vandoor gaan meer zit in de rijtechniek dan in het hulpmiddel.

Ik snap dat de tanks als ze slecht gereden worden sowieso meer doordenderen, maar juist die gevoelige paarden kunnen flippen als er teveel druk komt op bijv. een gevoelig zenuwpunt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:06

Ik denk dat er bij de top helemaal niet zoveel karakter paarden staan...
Als ik kijk met hoeveel druk die rijden....
Dat pikt een karakter paard niet.
Maar dat is mijn bescheiden mening.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:08

WHorse schreef:
Kinderen gewoon lekker laten “spelen-leren”. Knuffelen, poetsen beetje hobbelen, beginnen op een shetlander en langzaam doorgroeien
Zo deden we dat “vroeger” ook
Er liep thuis iets in de wei en daar speelde je mee. Shetlander liep gewoon weg als hij het gefrutsel zat was.
Ik weet dat kinderen die 1x in de week les krijgen op de manege niet echt opgroeien met paarden en dan begrijp ik wel wat jullie bedoelen.
Maar kinderen die buiten wonen en waar eigen paarden staan, zijn er best vertrouwd mee. Ik heb als 4 jarige al mijn eerste shet gekregen, iedereen reed paard bij ons en er stond een wei vol. Ik leef nog steeds en de pony’s en paarden hadden het prima bij ons. [ [url=m/aClG1G.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja daar ben ik ook een voorstander van, kinderen moeten vooral lekker spelenderwijs met paarden en pony's om kunnen gaan. Ik zou eerder de teugels aan de neusriem en bit maken dan aan alleen een bit of touwhalster als ze nog niet goed genoeg kunnen rijden. Leer ze maar lekker om van die voorkant af te blijven. De prestatie druk zou er bij kinderen nog helemaal niet moeten zijn. Lekker gewoon laten rijden in het bos (met begeleiding uiteraard), springen, dressuur, carroussel, slalom, zonder zadel, kunstjes laten doen etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:10

DuoPenotti schreef:

Dat zou best kunnen, ik werkte vaak met de probleem paarden die daar buiten de boot vielen en/ of in de handel kwamen en/of jonge paarden. Of degene die too much waren voor de gemiddelde particulier.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:16

Maar dat is dus ook maar voorkeur van het paard. Als ze ervan flippen is dat net zo naar als wanneer ze gewoon door duwen zonder reactie.(Of erger, huidige gaat ertegen in maar niet zo bijzonder, vorige kon echt flippen en dan lag je er af) Dan ga ik ook niet door met die optie.

Ik heb wel aantal van die bloederige dieren meegemaakt die net zo fijn of veilig op bitloos mee gingen alsnmet bit. Dus ik denk niet dat het aan het karakter ligt, maar aan de voorkeur. Het enige wat dan aan karakter ligt is de manier hoe ze erop reageren als het niet fijn is.

Qua druk hebben jullie wel een punt denk ik. Als jij zo rijdt zoek je paarden die daar tegen kunnen, anders heb je er niks aan. En dan komen ze bij stallenbwaar jij werkte, elisa. Ik heb bij eigen paarden aantal keer andere ruiters zien vliegen omdat zij wel even door zouden duwen, omdat ik te soft zou zijn en paard veel meer zou kunnen op hun manier. :+ of zelf een keer gevlogen omdat ik eens druk zette om ergens langs te komen :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:21

Ja, dat is het.

Zoals ik al zei, ik heb geen ervaring met bitloos in die situaties idd..dat zou mijn zorg zijn. Maar bovenstaande bevestigd dan idd dat het niet aan de optoming ligt maar aan de voorkeur in combinatie met karakter.

Mensen die op druk rijden zoeken inderdaad paarden die in dat systeem passen, en dan vallen er een heleboel af. Sommige knappen mentaal ook volledig als er zo mee omgegaan wordt op een gegeven moment. Het is een andere discussie natuurlijk, ik vind het een vreselijke manier van omgaan met de paarden. Imo maakt een goede trainer ieder paard beter en past deze zich aan op het paard.

Gelukkig waren niet alle stallen zo waar ik gewerkt heb, ben zelf weggegaan omdat dit mij niet pastte. Maar het komt helaas voor de paarden nog wel veel te veel voor.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:44

Elisa2 schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat zou best kunnen, ik werkte vaak met de probleem paarden die daar buiten de boot vielen en/ of in de handel kwamen en/of jonge paarden. Of degene die too much waren voor de gemiddelde particulier.

Precies, die daar buiten de boot vielen. Die tegengas gaven aan al dat getrek of compleet een zombie werden. Die gaan er via de achterdeur weer uit.

En dat doen ze zowel bij een topruiter als de gemiddelde ruiter die niet heeft geleerd klein te doseren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:48

Dat klopt. En die paarden komen bij mij terecht, of bij Elisa, meestal met de vraag om ze 'braaf' te maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:54

Vroeguhr heb ik er ook gekregen idd.
En het stomme, meestal waren ze niet eens erg moeilijk.
Meestal was het gewoon van luisteren naar het paard, niet over grenzen duwen en vooral stilzitten.
Denken aan de hulpen was genoeg. En toen was ik nergens van onder de indruk, ben ook wel eens de bak door gevlogen omdat ik ook teveel deed, of stijl overeind stond. Maar word je dan niet bang, ook niet boos, is het vaak zo over.
Nu zou ik het zo ook niet meer doen maar meer grondwerken. Maar toch ging het wel op die manier ;) .

Helaas doet mijn lijf niet meer mee...want het was altijd erg fijn zulke paarden weer van de slacht te redden, want daar stonden ze simpelweg met 2 pootjes in.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:36

Ik ben vrij snel gestopt met paarden van anderen rijden. Vaak te veel gedoe, ik mocht ze rijden en als het dan vrij snel goed ging was ik niet meer nodig. Of nog erger, eigenaren die naar anderen gaan luisteren. Eigenaar enorm blij, paard enorm opgeknapt en van op 1 andere dag hoefde ik niet meer te komen, want instructie vond het niet goed genoeg, mij te soft en te veel tijd nemen. Die is paard zelf gaan rijden tegen betaling. :+ ( en ik achteraf erom lachen, want paard uiteindelijk met pensioen want niet te rijden. Sneu voor het paard, dat wel)

En ik heb ook wel eens iemand zijn of haar ding laten doen, terwijl ik wist dat dat fout zou gaan. Gewaarschuwd en uitgelegd dat je dat niet kon doen bij paard. Maar dat was onzin, ze hadden hem nooit raar zien doen. Die lag er ook binnen paar meter af. Daar ben ik bij meerdere paarden wel tegenaan gelopen. Ik vertel iets en dat wordt niet serieus genomen, want ze hebben het nooit gezien.
Dat zijn gewoon lastige dingen. Want soms ziet de eigenaar het niet goed idd, aan de andere kant schaar ik me wel onder ruiters met iig een beetje gevoel. Maar nu door gezondheid ben ik wel eens afhankelijk van anderen die paard rijden. Als zij dan meteen tegen mij ingaan dat iets niet zo is, terwijl ik dat paard al jaren rijd en door en door ken, ja dan laat ik ze het wel eens gewoon meemaken. :=

Maar we zijn ook allemaal niet perfect. Ik heb ook echt wel domme of onhandige dingen gedaan. Of geluisterd naar mensen waar je niet naar had moeten luisteren. Het nadeel was dat mijn paarden dat niet pikten en ik er dus ook af lag. Of een voordeel eigenlijk. Ja, grote fout van mij, maar niemand is perfect. Als je er maar van leert, of dat nu is dat je naar jezelf moet luisteren of dat je bepaalde dingen niet moet doen. Dat vind ik wel eens het gevaar van bepaalde discussies, dat alleen het perfecte of iig het goede verteld wordt. Maar dat is niet realistisch. Soms lijkt het mij juist leerzaam als mensen inzien dat het bij iedereen wel eens fout gaat. En dat een fout ook geen ramp is, pas als je er niks van leert.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:01

DuoPenotti schreef:

Ik weet niet of dat altijd zo werkt.
Ik ken een paard die ook een "moeilijke" was. Die werd beleerd voor de IBOP. Dat ging met dwingende hulpmiddelen...het paard was zo mak als een lam....verlamd denk ik. Want na de IBOP kwam hij bij de eigenaresse terug en was niet meer te berijden. Dus een "moeilijk" paard laat zich ook onderdrukken, maar of dit is wat je wil valt te betwisten. Heb een vriendin die een Z springpaard kocht, zij wilde heel graag wat verder komen in de springsport. Maar paard was niet te berijden en staakte continu. Waarschijnlijk met heel veel druk snel naar de Z gereden en paard totaal verpest.
Dus ze doen het echt wel...als je ze maar genoeg onderdrukt.
Laatst bijgewerkt door manubres op 07-03-22 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:02

Dat is zeker waar MWM
Kreeg een gevoelig paardje te rijden. Maar dat hadden ze niet gezegd en ik ook niet opgelet.
Paard kwam van een ruiter die alles behalve gevoelig was en die gaf aan tijd gebrek te hebben en daarom dat paard niet meer reed maar er wel een meter mee gesprongen gehad.
Domme doos ik, niet longeren van te voren dan had ik gezien hoe ze was, want ja was door die ruiter gereden...toch?
Stap op en dat ging prima, maar met aanstappen staart in de kont geklemd en daar gingen we...oke niet eraf gegaan. En redelijk afkunnen sluiten.
Ikke pissig, navraag laten doen, ja toen kwam de aap uit de mouw, ze kon er niet mee rijden.
Nee snap ik ook nog wel.
Stap en draf had ik redelijk snel goed, maar galop bleef ze eng vinden, ze deed niets stout maar echt staart helemaal geklemd. Dat was 1 keer wel teveel inkomen en ze ging wel de rodeo in. Wat ik gelukkig altijd kon voorkomen, maar je voelde dat.
Tot ik toch een keer een kruisje meepakte, van daaruit galoppeerde ze wel ontspannen door.
En zo heb ik haar geleerd dat ook galop en ook daarna het aanspringen fijn kon.
Echt heel fijn diertje, heel fijn.

Nou eigenaar had gehoord dat ze braaf was.
Paard naar huis en die stond er nog geen dag en kreeg de huid vol gescholen of je wel normaal kon rijden met dat dier...ja als je niet zo lomp bent als jij wel ja....
Dan zakt echt de moed in de schoenen en word je heel verdrietig....

later kreeg het verhaal toen nog een staartje.
Ze verkocht het paard aan een bekende springstal in de buurt. Daar bleek het dier in eerste instantie zelfs aan te vallen. Echt zo niet haar karakter.
Toen heeft ze blijkbaar mijn naam doorgegeven, of ja de stal waar ik toen reed, dat ze maar bij mij verhaal moesten halen. Dat ze wel gereden was enz.
En daar heb ik uitgelegd wat voor dier het was en hoe die hier was.
Later heb ik inderdaad gehoord dat ze het daar met wat beleid wel weer fijn deed.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 07-03-22 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:06

@manubres ja je kunt ze flink afstompen, dat klopt. Ze sluiten zich compleet af.
Maar vroeg of laat komt ook dat eruit.
Of doordat ze geen actieve proef meer lopen, de staak in gaan of vluchten.
We kennen toch wel een toppaard die dat een paar jaar terug deed.... zal geen namen noemen.
Die hebben dat helaas een tijd gepikt tot het echt niet meer kan.

Schreef dit ook:

DuoPenotti schreef:
Precies, die daar buiten de boot vielen. Die tegengas gaven aan al dat getrek of compleet een zombie werden. Die gaan er via de achterdeur weer uit.

En dat doen ze zowel bij een topruiter als de gemiddelde ruiter die niet heeft geleerd klein te doseren.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:22

Klopt duoPenotti...ben ervan overtuigd dat het vroeg of iets later eruit gaat komen...
Maar die moeilijke paarden zijn in mijn ogen juist de slimste paarden die met respect behandeld willen worden...Ze zijn wel vegan hé :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:57

DuoPenotti schreef:
@manubres ja je kunt ze flink afstompen, dat klopt. Ze sluiten zich compleet af.
Maar vroeg of laat komt ook dat eruit.
Of doordat ze geen actieve proef meer lopen, de staak in gaan of vluchten.
We kennen toch wel een toppaard die dat een paar jaar terug deed.... zal geen namen noemen.
Die hebben dat helaas een tijd gepikt tot het echt niet meer kan.

Bedoel je een paard waarvan de naam begint met een U?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:08

Ik denk met een T, maar ben bang dat als je echt gaat zoeken dat er ook wel 1 met een U te vinden is en waarschijnlijk met alle letters van het alfabet..........

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:42

Oja joh..mentaal of fysiek kapot gereden worden komt helaas nog veel te veel voor.

MWM: dat snap ik, en dat houdt je helaas ook als je het prof doet alleen dan krijg je ervoor betaald en is het makkelijker loslaten. Maar sommige dingen blijven zuur..zeker als het daarna qua welzijn weer slechter voor ze wordt. En je hebt helemaal gelijk, iedereen maakt fouten en iedereen begint ergens, en ook in de opleiding/ herscholing/ training gaat echt niet alles 100% goed. Was het maar zo'n feest :-D maar dan zou ook gelijk de uitdaging weg zijn.