Noorwegen op zijn mooist.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dieuwke_

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:11

Prachtig! Wat groeien die kleintjes snel zeg! En wat lang ook nog die sneeuwval, wanneer zet de dooi ongeveer in verwacht je?

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 22:23

Dieuwke_ schreef:
Prachtig! Wat groeien die kleintjes snel zeg! En wat lang ook nog die sneeuwval, wanneer zet de dooi ongeveer in verwacht je?

Twee jaar geleden viel er op 17 mei nog sneeuw :brr:
Maar dan is de grond al zo opgewarmd dat het niet lang blijft liggen hoor.
Dat merk je nu ook al, dat alles vrij snel weer weg smelt.

Maar in de bergen kan het toch nog wel even duren voordat alles weg is.
Er is dit afgelopen jaar echt heel veel sneeuw gevallen en ik ben echt aan het duimen dat ik eind juni de bergen weer in kan voor de buitenritten en de trektochten.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 04:11

Oh wauw ik zie dit topic nu pas!!
Wat onzettend gaaf dit :wow:

Ik ga toevallig met mijn vriend van de zomer 3 weken naar noorwegen met de camper en beetje rond reizen in Juni.

Volgensmij komen we net niet lang jullie (route staat nog niet vast).
Had me echt onwijs gaaf geleken om een buitenrit te doen in Noorwegen!! <3

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 06:43

Prachtige foto's weer <3

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:27

Wauw ik had dit topic nog niet eerder gezien. Maar wat een heerlijk avontuur. Nu willen wij juist emigreren naar een warm land maar dit ziet er ook prachtig uit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 12:24

Mogen de veulens van de moeders al een beetje met elkaar spelen ?

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 13:49

Maris schreef:
Mogen de veulens van de moeders al een beetje met elkaar spelen ?

Ja dat gaat inmiddels al beter, ik heb er helaas nog geen foto’s van, maar zodra ik die heb zal ik ze plaatsen.

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 13:58

Vandaag mochten de veulens mee op een kleine buitenrit.
Ze vonden het beide super interessant. Maar waren nergens bang voor.
Na de rit hebben ze beide heerlijk geslapen :D

Afbeelding

Afbeelding

Riddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:58

Wollige Fjordenbaby mét bal <3 <3

Ik werd er zo blij van vanmorgen hahaha.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:12

Fantastisch zeg! Blijf vooral mooie foto's plaatsen.

liviavdg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 23:11

Wat gaaf dit zeg! Ik kom je topic nu tegen en heb alles gelezen. Voor mijn werk kom ik soms in Alesund. Hopelijk kan ik dat eens met een bezoek aan jouw prachtige plek combineren!! <3

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 23:21

Prachtig weer om te zien <3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 07:56

Oh wat leuk dat de veulens meegaan op buitenrit! Heb je ze vastgebonden? Of heb je het touw zelf vast?

Wat een droom zeg, prachtig. Die natuur ook in alle maanden, het is in alle maanden bijzonder mooi. Lijkt me fantastisch om daar in de bergen rond te rijden in de zomermaanden. Ik houd het in mijn achterhoofd voor later.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:25

Wauw ik kom dit topic net pas tegen. Alles doorgelezen en zitten genieten van alle mooie fotos. Wat een geweldige stap heb je gemaakt.
En die foto's van de veulens <3

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:57

Ik ga ook mee volgen. Wat leuk om te lezen allemaal. :D

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 16:03

liviavdg schreef:
Wat gaaf dit zeg! Ik kom je topic nu tegen en heb alles gelezen. Voor mijn werk kom ik soms in Alesund. Hopelijk kan ik dat eens met een bezoek aan jouw prachtige plek combineren!! <3

Je bent van harte welkom. *\o/*
We wonen op ongeveer 2 uur vanaf Alesund.

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 16:08

Suzanne F. schreef:
Oh wat leuk dat de veulens meegaan op buitenrit! Heb je ze vastgebonden? Of heb je het touw zelf vast?

Wat een droom zeg, prachtig. Die natuur ook in alle maanden, het is in alle maanden bijzonder mooi. Lijkt me fantastisch om daar in de bergen rond te rijden in de zomermaanden. Ik houd het in mijn achterhoofd voor later.

De veulens zijn vast gebonden aan de singel.
In Nederland deden we dit ook altijd al op deze manier.
Maar in Nederland is het nu zo druk met verkeer dat ik dat nu niet meer zou durven. :(
Maar hier is het geen enkel probleem. En als we echt de bergen in gaan zouden ze zelfs los kunnen.
Maar er ligt nog erg veel sneeuw in de bergen dus dan maar een rondje over de weg.
Voor de veulens maakt het niet uit, van beide leren ze erg veel.

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 11:55

Gisteravond een magische buitenrit in het donker gemaakt.
En het was zo verschrikkelijk mooi met de lichtschijn van de bijna volle maan.

Het was echt Genieten met de hoofdletter G!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:39

Stille meelezer meldt zich.

Wauw, heel gaaf. Zo'n rit in zo'n omgeving staat echt op mijn verlanglijstje. Je hebt überhaupt een droomleven! Heel leuk, de veulens en je verhalen over het leven daar.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:42

Oooh wat mooi zeg daar!

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 13:26

Misschien wordt het eens tijd om alle paarden voor te stellen.

Piljor (koudbloedsdraver) is inmiddels 22 jaar en heeft helaas PPID Maar hij doet nog steeds lekker mee. Hij vindt het heerlijk om mee te gaan op buitenrit. Hij loopt dan graag voorop want hij voelt zich een waardig leider. :j
Afbeelding

Wyomi, 21 jaar en met semipensioen. Zij was meegekomen uit Nederland vanwege haar gunstige bloedlijn. Het was de bedoeling dat ze nog een paar veulens zou krijgen hier in Noorwegen. Maar helaas de natuur heeft anders beslist en het zal moeilijk worden om nog een veulentje te fokken bij haar.
We wilde haar eigenlijk helemaal niet inzetten voor de lessen, want ze heeft in Nederland al genoeg werk verricht. Maar helaas word ze heel vervelend van niets doen. En ze weet zelf niet wat ze met haar energie aan moet. Dus gebruiken wij haar nu toch in de lessen met de allerkleinste, dit is voornamelijk voltige. En ze gaat af en toe mee op buitenrit wat ze echt heerlijk vindt.
Afbeelding

Anitra, 17 jaar. Zij is geboren en getogen in Noorwegen. Zij is de moeder van het merrie veulen Almira.
Anitra is een pleaser. Ze heeft een engelen geduld met de kinderen en zal niet snel een pas verkeerd doen. Dit paard is echt goud waard!
Afbeelding

Eli (Hanoveraan) 13 jaar. Ik heb haar al van jongs af aan. En dit is het koelste paard dat ik ooit gehad heb. Als jaarling ging ze al mee als handpaard naast mijn fjord en toen ik haar zadelmak ging maken heb ik 1 rondje in de bak gemaakt om vervolgens met haar het bos in te gaan. Alsof ze al jaren beleerd was. En ook nu met de kinderen bewijst ze weer hoe koel ze is. Haar bewegingen zijn erg groot. Dus de kinderen verliezen snel hun balans op haar. Maar als ze merkt dat het niet goed gaat, komt ze meteen terug in stap zodat de kinderen terug hun balans kunnen vinden. Dit paard is echt onbetaalbaar.
Afbeelding

Kaisas Dina, 7 jaar. Wij hebben haar te leen van een fokker uit de buurt. Ze was dit jaar niet drachtig dus mogen wij haar dit komende jaar gebruiken. Ze zal dit jaar wel gedekt gaan worden dus eind van het jaar gaat ze weer terug naar haar eigen eigenaar zodat ze daar volgend jaar haar veulen kan krijgen.
Afbeelding

Lizzy, 7 jaar. Zij is de moeder van het hengstveulen Hiawatha. Lizzy is een echte fjord zij weet precies hoe ze met mensen om moet gaan. En zij is dan ook een geboren mensenleider, zij bepaald wat er gebeurd en hoe het gebeurd. Tenzij ze iemand tegen komt die de leiding van haar overneemt, dan vindt ze dat ook prima en is ze de liefste fjord die je, je kan bedenken.
Afbeelding

Lynet (koudbloedsdraver), 4 jaar. We zijn bezig met het beleren van Lynet. Dit gaat erg goed, ze heeft een heel zacht karakter. Maar draven is nog wel een aandachtspuntje. Ze is natuurlijk een koudbloedsdraver dus gefokt om te draven. Helaas is het verzamelen nog wat lastig, dus het gaat allemaal erg snel en ongecontroleerd. Ze doet dus nog niet zo vaak mee met de rijlessen, maar de eerste buitenritjes heeft ze al gemaakt en dat doet ze braaf.
Afbeelding

En dan hebben we nog twee hengsten Ralph en Runegard. Maar daar heb ik helaas geen portret foto's van. Beide hengsten (fjorden) zijn 2 jaar oud en gaan we aankomende winter klaar stomen voor de hengstenkeuring van volgend jaar begin mei.

Almira, 6,5 weken oud. En een heerlijke knuffelkont. Ze loopt nu al netjes mee meet de kinderen aan een touwtje. Het lijkt erop dat ze hetzelfde gouden karakter heeft als haar moeder en daar zijn we erg blij mee.
Afbeelding

Hiawatha het jongste telg, 3 weken oud. En al een echte charmeur, hij begint nu al te hinniken naar de andere merries als ze langs lopen.
Afbeelding

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:28

Wat een prachtige kudde.

amco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 13:12

<3 <3 mooie paardjes

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 15:28

Eindelijk is de sneeuw weg, en lopen de merries met veulens al weer een weekje lekker in het gras. Nou ja, gras! Er staat nog weinig, maar als echte fjord, weet je altijd nog wel iets van eten te vinden natuurlijk. :D

De veulens vermaken zich prima en ze zijn steeds vaker lekker samen aan het ravotten.
Afbeelding

En samen slapen.
Afbeelding

En Hiawatha voelt zich al een echt krijger en ziet het hooi als zijn troon. :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:58

Haha wat schattig.